CeUiac 6ouxa/ni Er loopt een streep door Arnhem heen Grootste verkoop oude meesters sinds de tweede wereldoorlog ARTHUR PENN KOMEET AAN FILMFIRNAMENT MORGEN IN LONDEN: Verliefde Floris zonder camera rijbewijs RADIO VANAVOND RADIO MORGEN LEIDSE COURANT Biesheuvels toetssteen DOMMIGE Kamerleden zien hun vakan- tieplannen naar de knoppen gaan. Want formateur Biesheuvel denkt al evenzeer als informateur Steenkarrp: ..Zachtjes aan, dan breekt het lijntje niet". De volksvertegenwoordiging zou •p die manier wel tot medio juli in con signatie kunnen moeten blijven om het hare te zeggen over de resultaten van „roois Piet" en „mooie Barend" om daarna voor een kabinet-Biesheuvel het sein op groen te zetten. Waarom kan de formatie-Biesheuvel nog wel een dag of veertien duren? In de eerste plaats, omdat oude en nieuwe „grensconflicten" tussen departementen beter vóór dan tijdens de rit geregeld kunnen werken. Ten tweede doordat mr. Biesheuvel er niet de man naar is om iedereen in zijn kabinet te stoppen die de fracties hem in het oor fluisteren. Kwaliteit trouwbaar, dat hij er eens een kabinets formatie voor heeft laten mislukken. De geschiedenis daarna heeft Biesheuvel deels gelijk deels ongelijk gegeven. Zeker in de ingewikkelde politieke structuur waarin prof. Steenkamp voor zijn informatie een positief'eindpunt vin den moest, kan mr. Biesheuvel niet bui ten het stellen van kwaliteitsnormen voor z(jn formatie; hij mag en moet daarbij ook aan de politieke kleur van zijn team denken. Wel doet de formateur verstandig er aan zijn toetssteen te ijken door haar met die van anderen kritisch te verge lijken. Want de informatie-Steenkamp heeft geleerd, dat op dit moment de op- Leerschool WAARBIJ de fractieleiders der toe komstige regeringspartijen van hun kant dan wel mogen beden ken, dat het politieke klimaat niet ernaar is om van de komende regering een leerschool te maken, waarin begaaf de personen op hun gemak het stiel van politiek bewindsman kunnen leren. Het wordt „alle zeilen bijzetten" van af de eerste minuten. Coördinatie IN de opmerkelijke brief aan de rege- ring, waarbij het NOS-bestuur zich een vlugge bekeerling van de heer Kloos toont door geld voor de pers te vragen, staat niet alleen het roerend verhaal over „natuurlijke verwantschap tussen beide media". Het hemd van de per gelijke post be pleite structurele verhoging van omroep bijdragen zal Hilversum wel zo na aart het lijf liggen als de rok van het mede lijden met de pers. Die bezorgdheid voor zelfbehoud klinkt zelfs overtuigend, zo lang Hilversum oproept tot waakzaam heid tegen „programverschraling". Maar het overtuigde gaat er een beetje af, wanneer in één adem door in een mooie volzin gezegd wordt dat temporisering van de studionieuwbouw de „culturele ontwikkeling van de Nederlandse om roep" geen royale kans zou geven en dat een „substantiële uitbreiding van de radio- en televisiezendtijd" gerealiseerd moet worden. „Royaal" en „substantieel" zijn van die heerlijke termen, waarmee men alles en niets zegt, zijn tanden niet toont en toch kenbaar maakt te zullen bijten. Wij dachten dat de culturele ontwikke ling van de Nederlandse omroep sub stantieel niet afhangt van uitbreiding van zendtijd en dat in het program van een regering, die met duidelijke urgen ties werken moet, studiobouw en uitbrei ding van zendtijd royaal door andere behoeften worden overklast. Het eerste probleem bij radio en tele visie heet hier nog altijd: de coördinatie! ARNHEM (ANP) Er loopt een hele dikke witte streep door een groot aantal straten in de bin nenstad van Arnhem. Een streep die lijkt op de af bakening van een voet balveld, alleen niet zo mooi recht, hoewel de man, die de lijn heeft ge trokken, soms wel over de obstakels is heengegaan. De lijn heeft, integenstel- lihg tot de sportvelden, ook geen enkele beteke nis. Het is gewoon het werk van een kunstenaar in het kader van „Sons- beek buiten de perken". De Arnhemmers zijn er niet uitgekomen. Hoofd schuddend stonden zij gis teren ook te kijken naar een zeer jeugdige kunste naar die een papieren vliegtuigje iedere keer voor zich uitgooide en op iedere plaats waar het vliegtuigje terecht kwam zijn naam neerschreef en de tijd van de landing. Menig Arnhemmer is woensdag soms aan zich zelf en aan de kunstenaar en aan het hele Sonsbeek buiten de perken gaan twijfelen. Dat gaat alle perken te buiten, zie een hoofdschuddende bestuur der van de gemeente, die met spijt aan de tonnen dacht die de gemeente in deze manifestatie heeft gestoken, toen hij kunste naars met een grote kist door de stad zag sjouwen. Af en toe stopten zij en haalden uit de grote kist weer een kleiner kistje en sjouwden verder. Het gebeurde allemaal nadat de Arnhemmers ook het naakt op straat hadden gezien in het begin van de middag. Op de markt werd de vroegste geschie denis gereconstrueerd. Mannen en vrouw ont dekten het vuur en in de loopvan de middag ook de kleding, de kookkunst en het muziekmaken. Dat hele buitengebeuren van Sonsbeek buiten de perken stond onder auspi ciën van Mickery, Loe- nersloot, in samenwerking met de NOS-televisie met als wereldberoemde me dewerkers de Japanse kunstenaarsgroep Tenjo Sajiki uit Tokio en verder kunstenaars en toneelspe lers uit Amerika, Italië Finland en Oostenrijk. De NOS-mensen waren met het hele spektakel, dat eindigde in het park Sonsbeek, het drukst. Zij zijn verantwoordelijk voorwat op 30 juni op» de beeldbuis komt. Zij zullen bij moeten dragen in de poging de Arnhemmers te inspiren tot het zien van de kunst in het vertrouw de groene stadpark dat nu vol staat met allerlei vreemde dingen. „Vier Negerkoppen" van Van Dijk. (Van c e correspondent) LONDEN In de befaamde Londense kunsthandel Christie's vindt vrijdag de grootste veiling van oude meesters sinds de tweede wereldoorlog plaats. Er zijn 39 schilderijen te koop. Vol gens kenners zullen ze voldoende op brengen om zieke bedrijven, zoals de Schotse Upper Clide Scheepswerven en Rolls Royce, van de ondergang te redden. De veiling zal vermoedelijk meer aan het licht brengen over het belang van schilderijen als statussym bolen dan over een reële waarde als kunstwerken. Het voornaamste schilderij is een van Titiaans grootste meesterwerken, „De dood van Actaeon" (1.79x1.98 fneter), dat oorspronkelijk het eigendom was van Lord Harewood, die het enige jaren geleden toevertrouwde aan be heerders om voor z'n nakomelingen de last van successierechten te verminde ren. Het doek heeft tien jaar in Lon- dens National Gallery gehangen. Echte werken van Titiaan (1477— 1576), hoofd van de Venetiaanse school, zijn zeer zeldzaam. Men ver wacht dan ook, dat voor de .,Dood van Actaeon" een hoop geld betaald zal worden. Een of ander Amerikaans museum zal allicht meer bieden dan de 600.000 pond, die men de markt prijs van dit meesterwerk noemt. Christie's verwacht voor de Titiaan een opbrengst van tenminste 1 mil joen pond en misschien zelfs meer dan de 2 miljoen 310.000 pond, (19,5 mil joen gulden), de recordprijs die in november j.l. in dezelfde veilingzaal betaald werd voor het portret van Juan de Pareja, geschilderd door Ve lasquez. KOSTBAAR Op het doejc. APtaepn, afgebeeld, die vlucht voor Diana, godin van de jacht, die hij verstoord had terwijl ze met haar gevolg aan het baden was. Diana heeft hem getroffen met een pijl, die hem in een hem in een hert veran dert, zodat hij aangevallen en ver slonden wordt door haar honden. Titi aan was naar men meent minstens 70 jaar toen hij dit romantische tafereel schilderde op v.erzoek van koning phi lips II van Spanje. De vorst nam het doek echter nooit in ontvangst. In het begin van de zeventiende eeuw was het eigendom van Aartshertog Leo- pold-Willem. In 1689 bevond het schil derij zich in Rome. waar Koningin Christina van Zweden het zich toe geëigend had. Het kwam naar Groot Vanavond brengt de VPRO een voor de Amerikaanse televisie door Elliott Erwitt gemaakt portret van de film regisseur Arthur Penn. De in 1922 ge boren Penn is de laatste jaren als een komeet aan het filmfirmament oni- hooggeschoten. En dat is iets büzonders voor een man die zich duidelijk gekeerd heeft tegen het filmklimaat in het Mekka van de Amerikaanse film, Hol lywood. Arthur Penn is begonnen als regis seur en kwam via een groot aantal toneelregie's bij de film terecht. Daar begon hij een serie kleinere films te maken als „Left-Handed Gun" (1957), „The Miracle Worker", over het leven van Helen Keiler, en „The Chase". Hrj had er niet opvallend veel succes mee. Bovendien waren er bij het maken van „The Chase", met Marlon Brando in de hoofdrol, moeilijkheden met de producer. Dat was Sam Spiegel, die nadat alle opnamen klaar waren de film zelf meenam om te monteren. Om dat de montage van een film vaak de persoonlijke toets van de regisseur kan zijn, een nogal nare zaak die Penn er toe bracht zijn volgende film buiten de studio's van Hollywood te maken. „Ik haat Hollywood" heeft Penn eens in een interview gezegd. En dat ls be grijpelijk, zeker voor een regisseur die graag relativeert en een minderheids standpunt verdedigt, of althans aan vaardbaar maakt. Dat hij voor zijn Holland Festival films toch steeds geld van grote maat schappijen zoals United Artists en Fox kreeg was mede te danken aan het for midabele succes van zijn film over „Bonny en Clyde", het misdadige echtpaar uit de twintiger jaren. Geweld speelt trouwens een zeer be langrijke rol in Penh's films. Dan lijkt het misschien verwonderlijk als zijn volgende film „Alice's Restaurant" is, spelend rond popzanger Arlo Guthrie temidden van een soort jongeren- commune. Maar de ondergang van de commune wordt veroorzaakt door een ander soort geweld: de druk van de „normale" maatschappij. Hoofdschotel van het programma van vanavond is Penn's jongste film „Lit tle Big Man", binnenkort ook in de Haagse bioscopen te zien. Onderwerp van „Little Big Man" is de „volkeren moord op de Indianen" zoals Penn het zelf zegt, door Generaal Custer ge pleegd en culminerend in de beruchte slag bij Little Big Hora. Acteur Dustin Hoffman, bekend uit The Graduate er Midnight Cowboy, speelt de 121-jarige Jack Crabb, opgegroeid bij de Indianen en terugkijkend op zijn leven. Hij is maar kort zeer gerimpeld in beeld, maar zijn oude stem blijft tot het laatst in de film klinken. Bijzonder in „Little Big Man" is de-sympathie die je gaat voelen voor deze eenling Jack Crabb. die alsmaar wanhopig tracht te over leven. Hij is een soort anti-held, een opportunist, die dan weer de blanke dan weer de Indiaanse kant kiest, zon der al te zeer betrokken te willen ra ken. HU wil leven, meer niet. Maar dat is niet het enige. Zoals in meer films van Penn impliceren de beelden op het doek, vingerwijzingen naar de werke lijkheid buiten de bioscoopzaal. De toe schouwer heeft nauwelijks Penn's be vestiging nodig om te zien waar hij bijvoorbeeld de massamoorden in Viet nam als voorbeeld neemt in zijn film. Penn mag dan verre van een protest- filmer zijn, zijn betrokkenheid bij de mens en zijn aandacht voor beide kan ten van een probleem maken hem een uitermate belangrijk filmer, door de Zweedse regisseur Inmar Bergman zelfs „de grootste filmmaker ter we-, reld" genoemd. VPRO Ned. H 21.55 uur. op radio In het kader van het Holland-Festival krijgt men vanavond van 20.05 tot 22.30 uur via Hilversum II het koor van de Nederlandse Bachvereniging en het Radio Kamerorkest o.l.v. Char les de Wolf, m.m.v. Ingeborg Reichelt, sopraan; Ursula van 't Wout-Stamm, sopraan; Marianne Dieleman, alt; Frank Patterson, tenor; Henk Smit, bas en Hans Broekman, orgel. Op het programma staan Dies Irae - Johan Christian bach; Mis in c kl.t. K.V. 427 - Wolfgang Amadeus Mozart. (Opna me van 18 juni, St.-Janskerk, Gou- HILVERSUM In verband met de terugkeer van Floris van Rozemor.t op het scherm (de NOS herhaalt deze serie te beginnen zondagavond 4 juli 1971 Nederland H), bevat de VARA- gids foto's van hoofdrolspeler Rutger Hauer en een interview met onder meer de onthulling, dat „Floris" de dag na de eerste herhaling, i.e. maan dag 5 juli 1971 zich zal hebben te mel den in Veenhuizen. Rutger Hauer moet veertien dagen „brommen". Niet wegens het onder invloed besturen van een vierwielig motorrijtuig, maar om dat hij, zij het broodnuchter, te her haaldelijk zonder rijbewijs achter het stuur werd aangetroffen. Ter gerust stelling van zijn nog altijd talrijke fans: Rutger (Floris) Hauer heeft in middels wel degelijk een rijbewijs. Brittannië, toen Sir Abraham Hume het zich aanschafte in 1798. Uiteinde lijk werd het gekocht door de vader van de huidige lord Harewood. De National Gallery van Londen zou dit kostbare werk dolgraag kopen, maar naar alle waarschijnlijkheid beschikt zij niet over de nodige fondsen. AUTOKONINGIN 11 van de oude meesters, die vrijdag geveild worden, komen uit de enorme nalatenschap van wijlen mevrouw Anna Thomson Dodge, weduwe van de Amerikaanse automobielkoning Horace Dodge. Mevrouw Dodge is vo rig jaar gestorven. Zij bereikte de leeftijd van 103 jaar. Toen ze huwde, was ze pianolerares en haar man een handige jonge mecanicien zonder geld. Hij had voor Henry Ford gewerkt en bouwde met de opbrengst van Ford- aandelen een eigen atelier. Later werd hij een ,van Fords grote rivalen, vooral op het gebied van vrachtwa gens. Dodge verzamelde een reusach tig fortuin. Hij was liefhebber van antieke Engelse meubels. Z'n vrouw werd gefascineerd door het achttiende eeuwse Frankrijk. Toen haar man stierf, erfde ze naar verluid een ver mogen ter waarde van 100 miljoen pond (toen 1200 miljoen gulden). In de jaren '30 liet ze aan het Saint Clair- meer te Rose Terrace, in een voorstad van Detroit, een „Frans" achttiende onder wie Ford, Firestone en Packard. Mevrouw Dodge werd door de Engelse Lord Duveen en de Franse firma Ala- voine geholpen om haar „chateau", dat spoedig de mooiste Franse ver blijfplaats was van Amerika, in te richten en te meubileren. In Christie's is het grootste deel van deel van deze week gewijd aan de yerkoop van bezittingen De verliefde camera biedt min of meer een zelfportret van cineast, foto graaf en reporter Ed van der Elsken. Enkele personen aan wie Van der Elsken herinneringen ophaalt zijn Soekarao, Juan Carlos, Ko van Dijk, Aad Veldhoen en Phil Bloom. VPRO, NED. II: 20.30 uur. De lege stoel „De lege stoel" is de titel van de laatste „Untouchables" ter afsluiting va het winterseizoen. Eliott Ness en zijn mannen hadden, ook nadat zij op 5 mei 1932 onderwereldkoning Al Capo- ne naar de gevangenis hadden ge bracht, geen rust. Er ontbrandde na melijk direct een harde strijd om de troonsopvolging. In de hoofdrollen: Robert Stack, Barbara Nicols en Bru ce Gordon. VPRO, NED. II: 21.10 uur. het feit dat Kamerlid Jongeling vragen heeft gesteld over het, ook door ons gewraakte feit, dat het NOS- journaal zaterdag j.l. uitvoerig, sma keloos en kwetsend informeerde over de blote musical „Oh Calcutta". De man die zulks deed had kennelijk een Plank voor de kop. Hij plaatste totaal irrelevante kantte keningen, t.w. het feit dat de vragen stellers behoort tot een pirtij die „slechts" twee van de honderdvijftig Kamerzetels bezet, benevens het feit dat bij NOS en bij CRM „slechts" enkele tientallen protesten zijn bin nengekomen. Die kanttekeningen hadden met de zaak niets te maken. Het NOS-Jour- naal bracht zaterdagavond beelden in de huiskamer die daar op dit tijdstip niet behoorden te worden vertoond omdat een aanmerkelijk deel van de kijkers erdoor geërgerd zou worden. Zelfs Verplanken zou dit behoren in te zien. Interessant in dit verband was in het NOS-journaal van gisteren d<? mededeling van de Amsterdamse Offi cier van Justitie. Die vond één scène onaanvaardbaar, maar wilde de gehe le voorstelling voorshands niets in de weg leggen omdat a. de producers enorme investeringen gemaakt heb ben, b. mensen die de voorstelling bezoeken niet verrast zullen worden door het eventueel zedenkwetsend ka rakter van die voorstelling. Vooral dit laatste argument pleit te gen het NOS-journaal. Omdat daar dat verrassingselement wel degelijk geldt. We vinden het dom van de j 'urnaalredactie, dat ze dit zich zater dag niet gerealiseerd heeft. We vinden het nog dommer van „Den Haag van daag" dat ze er een halve week later nog niet achter gekomen is. „Spel zonder grenzen" kwam giste ren uit Zwitserland. Ons compliment voor de Zwitserse t.v., die met hoogst originele opgaven uit de bus kwam die op een of andere manier allemaal aan nationaal tintje kregen en die allemaal erg aardige kijkstof lever den. Voor Nederland trad Drachten in het strijdperk en de Friezen kwamen tot een eervolle derde plaats in een wedstrijd waar we echt met plezier naar konden kijken. We hopen dat Zeskamp genoeg kijkers van „II" heeft weggezogen om de bliksemactie van de HIRO op „I" te doen mislukken. De straks verdwij nende splinteromroep deed via woord voerders van splintertjes een beroep op kijkers om deze onmogelijke om roep toch nieuwe levenskans te geven. Juist de HIRO heeft* eigen onmacht bewezen om eigen bestaan te verant woorden. Elk splintertje kan, als dat redelijkerwijze nodig is, terecht bij een van de echte (op leden steunende) kijkgemachtigden dan wel bij de NOS, die ruimte heeft voor „ontmoe tingsrubrieken". De HIRO kon ons ook gisteren niet overtuigen van de nood zaak van eigen voortbestaan. Dodge. Op 2 reusachtige schilderijen na, die per boot naar Engeland kwa men, werden ze in een gecharterd transportvliegtuig overgebracht naar Londen. De beslissing om de nalaten schap van mevrouw Dodge in Enge land te verkopen, onderstreept eens te meer het feit, dat Londen nog steeds als de voornaamste internationale kunstmarkt van de wereld beschouwd wordt. De Britse staat heft geen be lasting op geveilde kunstschatten. Bo vendien zijn in Londen de commissie lonen, die door de kunsthandels in rekening gebracht worden, lager dan die van New York en andere Ameri kaanse steden HOGE PRIJZEN Christie's heeft dezer dagen een hals snoer van mevrouw Dodge verkocht voor bijna 400.000 pond. Maandag brachten enkele van haar kunstvoor werpen in porcelein en nefriet ruim 85.000 pond op.Vandaag is heel de dag gewijd aan de veiling van haar rijke verzameling Franse meubels en nog meer kunstvoorwerpen. Vrijdag ko men de schilderijen aan de beurt. Er zijn twee enorme doeken bij van Bou cher. Volgens kenners kunnen zij 310.000 pond opbrengen. De mogelijke opbrengst van vijf panelen van Frago- nard wordt op 300.000 pond geschat. De graaf van Derby verkoopt tijdens deze veiling zijn „Vier negerhoofden", een prachtig werk van Van Dijck. Een andere magnifieke Van Dijck, het portret van Mount joy Blount, Graaf van Newport, zal allicht ook voor een fabelachtig bedrag in het bezit komen van een nieuwe eigenaar. Voorts is er een olieschets van Rubens. „De bij eenkomst van de twee Heilige Fami- Adam Elsheimer. Christie's verwacht, dat het vrijdag tot machtig financiële duels zal komen en dat vele wereldre cords gebroken zullen worden. NEDERLAND I NOS •18.45 uur: Tim en de leeuw •18.55 uur: Journaal TROS •19.05 uur: Op losse groeven •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Mission impossible •21.10 uur: Wereld op wielen •21.40 uur: PSV in het tropenpak NEDERLAND I NOS •18.45 uur: Tim en de leeuw •18.55 uur: Journaal EV. OMROEP 19.05 uur: Muzikaalprogramma 19.30 uur: Nader bekeken •20.00 uur: Journaal VARA •20.21 uur: Zomaar een zomeravon korrel •22.40 uur: Journaal NEDERLAND II NOS •18.45 uur: Tim en de leeuw •18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag •19.10 uur: Van gewest tot gewest •19.50 uur: Toeristische tips •21.45 uur: McCloud •22.35 uur: Achter het nieuws •23.00 uur: Journaal. NEDERLAND II NOS Tim en de leeuw •18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Ter visie NCRV 19.30 uur: Zo moeder, zo dochter •20.00 uur: Journaal VPRO 20.21 uur: t de Berichten i samenleving •20.30 uur: De verliefde kamera 21.10 uur: Onaantastbaar, 2155 uur: Arthur Penn, filmregisseur •22.30 uur: Journaal •20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Doek Green •21.05 uur: Lang leve de roman tiek, operette en mu sical Hier en nu •22.15 uur: De gitaer by it boek •22.25 uur: Barenboim over Beet hoven •22.50 uur: Journaal (18.30-18.41 Nieuws.) 19.00 Reportage Wim- Jledon 1971. 19.05 Zingen met Cecilia: volks- nuziek. 19.15 (S) Muziek van Het Leger des U, 'radiospel.62LM*1 (S)' Muziek, mu- Kerkorgelconcer t kantietoeslag: the Night and Avondoverdenking. L Radiojournaal; 1 rtijen: uitzending van de Pai programma is mt7._19.25 De gesproken 1 dichtbij. 19.40 Kri magazine mi reportages, interviews, voor- en nabeschoi perskritieken. Oi Bachvereniging met solistei Mededelingen.' 22.45 Radiojournaal. 22.55 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2