„Ik zal blij zijn, als ik weer kan zeggen wat ik wil..." Saljoet in zeer goede staat DE CHOLERA KOMT UIT DE GANGES Hot-pants-tijdperk nog niet voorbij MGR. P. J. A. MOORS SCHEIDENDE BISSCHOP VAN ROERMOND: Episcopaat is in vernieuwing te tolerant geweest Kort geding Hartstichting op 18 juni Brandstichting in Driebergen /OENSDAG 9 JUNI 1971 LEIDSE COURANT PAGINA 11 JtOERMOND Ik ga niet in het bisschopsambt linnen de Kerk zijn voor mi litgelopen. al geef ik •eg. De vervul- onlwikkelingen desillusie •el enige zorg lebben bereid. Maar als mijn opvolger bekend k hem meteen gaan feliciteren en de volgende dag de erhuizer bellen om mijn spullen hier zo gauw moge- komen weghalen. Ik zal ze ergens opslaan en oorlopig in een klooster gaan zitten. Dan kan de bisschop meteen aan de slag. Ik zal blij zijn. Is het zover is. Wat ik precies ga doen, wept ik nog iet. Het hangt ook van de dokter af. Ik denk aan de nogelijkheid van een kleine parochie, als de bisschop tenminste nog een baan wil geven". In zijn verkkamcr, met fel zomers licht uit de bloementuin ichter de open deuren, zet mgr. Petrus J. A. Moors, cheidende bisschop van Roermond, 'n paar subjectieve lanttekeningen bij de afgelopen 12 jaar. waarin hij Limburgs diocees naar best vermogen heeft probc- te leiden. iisschop Moors heeft zijn vertrek aangekondigd, naanden geleden. Zijn opvolger is „in de maak", er is zekere mate van inspraak geweest, zijn „profiel" is vastgesteld. De huidige bisschop zit nu zo'n beetje op ivachtgeld. „De voordracht is half mei weggegaan. Het goed, dat. ik er helemaal buiten ben gelaten. Nor maal duurt het afkomen van de benoeming een half .....ar men fluistert, dat. het ditmaal misschien wat vlotter zal gebeuren. In elk geval hoop ik, dat ik vóór november afgelost zal worden". Hij heeft er dan goed twaalf jaar opzitten. Een periode met wellicht de stormachtigste ontwikkelingen, die het bisdom Roermond ooit heeft doorgemaakt. De iaren tot 1962. het begin van Vaticanum II. had het ambt nog veel gelijkenis met de „bloeiperiode-Lem- Moors legde bewust het zwaartepunt op inten- ief contact met de priesters. „Met organisatorische iken bemoeide ik mij zo weinig mogelijk, daar waren ikundigen voor. Ik vond, dat monseigneur Lemmens zijn tijd een geweldig bisschop was geweest, hij van de toren afgekomen om tussen het volk te staan". Dat is mgr. Moors in aanzienlijk mindere mate gelukt. „Ja, er is een afstand gebleven. Het lag n mijn natuur. En bovendien geloof ik. dat sen ook wel eens een andere benadering wil- Hij werd ook sterk in beslag genomen door het verrichten van liturgische handelingen in zijn diocees („terwijl ik de eerste tijd alles alleen moest doen"): toediening van het vormsel in een derde van de 350 i /parochie*, het consacreren van kerken („het zijn er V toer de vijftig geweest''), ieder jaar de lagere en 1 ogere wijdingen in 16 seminaries en kloosters. Het kerkelijk leven, zeker in Limburg, was nog relatief onproblematisch. „De zwaarste taak van het jaar vormden eigenlijk de grote benoemingen. Ik weet, dat daar weken over kon zuchten! Meestal ge leurde het zonder enig overleg met de betrokken s, althans de kapelaans". Niet bedoeld het tweede Vaticaans concilie ('62-'64) en daarna: was voor mij een verschrikkelijk boeiend gebeu ren, deze plaatsbepaling van de Wereldkerk. De proble men in eigen land bleven wat terug. Ik meen, dat de ontwikkelingen na het concilie tóch gekomen zouden zijn, misschien alleen wat langzamer. De verdringing van het thomisme door het existentialisme had zijn uitwerking al. Het kwam vanuit de filosofische hoek en het was al binnengeslopen in de theologie, die meer humanistische opvattingen een kans gaf. Binnen de Kerk is het, met Nederland in eerste instantie wel als koploper, allemaal wat sneller gegaan dan wij in Rome het bedoeld hadden. Men wilde aan het werk, de rustige bezinning heeft wel eens ontbroken!". ?Ioe was zijn opstelling in deze turbulente tijd? Mgr. Moors draait er niet omheen: „Wanneer je je met hart en ziel aan het ambt probeert te wijden zoals ik het deed, gaat je dat niet in de koude kleren zitten. Ik werd geconfronteerd met een sterk andere opgave dan in het begin. Misschien had ik een hardere huid moeten hebben, zoals het moderne zakenleven die óók eist Als ik deze praxis nog eens moest overdoen, deed ik verschillende dingen wel anders, maar ik zou ook nieuwe fouten maken. Ik voelde aankomen, dat het zwaar voor mij zou worden. Mijn besluit na het concilie was. dat ik het vol zou houden tot aan mijn pensioenleeftijd, zo goed en kwaad als het ging. Maar voor de dokter moet zelfs de paus wijken!" Is hij in de naoorlogse jaren onder zijn ambt gebukt gegaan? „Kritiek kan ik wel hebben, maar ik heb een hekel aan mensen die praten naar omstandigheden. En die heb ik helaas nogal eens ontmoet. Het heeft allemaal wel eens een aanval gedaan op mijn optimisme. Eerlijk gezegd zal ik blij zijn, als ik weer zeggen kan wat ik wil. Al wil ik daarmee niets suggereren. Maar in dit ambt verleer je de spontaniteit, het hoort er misschien bij. Ik weet niet, of ik moedig genoeg ben geweest. Het is best mogelijk dat ik me soms duidelijker had moeten opstellen. Maar een mens kent zichzelf nu eenmaal het slechtst. Dit ambt heeft althans één voordeel: de gewe tensonderzoekers staan direct aan je zijde!" De aftredende bisschop meent, dat men niet te pessi mistisch moet zijn over de geloofsopvattingen, ook al loopt het kerkbezoek terug. Vroeger was het gelovig- zijn wel te sterk gebonden aan de viering van de zondagsplicht. Het concilie heeft het christelijk bewust zijn sterk bevorderd, met alle daaraan verbonden consequenties. Daarbij komt ook het afwezig raken van sociale druk. Mensen, die niet sterk overtuigd kerkelijk zijn, kun je dan kwijtraken. Maar ik meen. dat het zich stabiliseert. De motieven om zich alsnog afzijdig op te stellen, zijn wat weggevallen. Daar staat naast, dat de behoefte aan religie nog behoorlijk groot is. Je ziet het aan de belangstelling voor-religieuze of kerke lijke problemen en aan het feit, dat het percentage gezinsbijdragen op veel plaatsen hoger is dan het kerkbezoek. Kennelijk blijft er toch een bepaald besef van erbij te horen, of men zijn zondagsplicht voldoet of niet. Ook §wat de jongeren betreft, moeten we niet te pessimistisch zijn". Liturgie Dan wordt hij weer sceptisch, zijn denkbeelden ontwik kelend over de liturgie: „De manier waarop soms vernieuwing bedreven wordt, vind ik toch wel erg. Bij liturgie denkt men praktisch uitsluitend aan de eucha ristieviering. De grondlijnen en de inhoud daarvan heeft het concilie officieel vastgelegd, waarom moeten wij er dan onze creativiteit op botvieren? Het Heilig Misoffer mag geen object zijn van privé-liefhebberijen. Er zijn daarbuiten toch mogelijkheden genoeg om de liturgie persoonlijke gestalte tc geven?". En op de man af gevraagd: „Ja hier is het. episcopaat wat te tolerant geweest. Én ik kan mij de bezwaren van Rome goed indenken!" Mgr. Moors neemt geregeld het woord „verarming" in de mond. Hij stelt: „Hoe rijk was vroeger het liturgisch beleven! Denkt u maar aan Mariacongregaties. Veertigurengebed, Heilige Fami lie. processies, de rozenkrans. Ik zeg niet, dat het in die vorm weer terug zou moeten komen, maar waarom pioniert men niet buiten de eucharistie? Van zoge naamde experimenten krijg ik de kriebels, je kunt er tegenwoordig in Gods Kerk alles mee verkopen! Wij hebben in Nederland vijf experimenteercentra gescha- „De vormgeving en de teksten, die men daar ontwik kelde, waren strikt bedoeld voor gebruik in eigen kring. Maar men ging de zaak meteen verkopen, de commercie heeft er zich opgegooid. In zekere zin is dat met de Nieuwe Katechismus óók gebeurd. Naar mijn gevoel gaat de Nieuwe Katechismus geen essentiële problemen uit de weg. Men had het alleen nooit katechismus moeten noemen, dan was de helft van alle herrie vermeden geweest! Katechismus is een begrip, dat slaat op een strakke formulering van de kerkelijke leer. Ik ben blij, dat er nu gesproken wordt over de vorming van een commissie die een nieuwe uitgave zal voorbereiden". Verzwegen bevriende dominee mij eens zo verteld in hel laatste stuk van onze emancipatie. Daarmee is een groot percentage onstuimigheid wel te verklaren. En we zouden eigenlijk allemaal één jaar opgesloten moeten worden om geschiedenis te studeren. Dan zie je alles relatiever en vaak minder hopeloos. In de geschiedenis moet het gezonde evenwicht telkens weer hervonden worden, geloofscrisis is daarom nog geen ramp!" Maar ondanks dergelijke bezonnen opmerkingen overheerst in dit gesprek toch de bezorgdheid over hetgeen zich voltrekt: „Als je bepaalde geloofselementen maar lang genoeg verzwijgt, raken ze vergeten. Ik kan mij niet onttrekken aan de indruk, dat het hier en daar met opzet gebeurt. Wie praat nog over de eindbestemming van de mens? Over hemel, hel, vagevuur, over indivi duele zondigheid en individuele verlossing? Wie durft de juiste beleving van de seksualiteit nog aan de orde te stellen? Ja. wij hebben de positieve kanten ervan vroeger te weinig naar voren gebracht. In de verkon diging vind ik veel van deze elementen niet meer „Neem de Mariadevotie, er wordt weliswaar pas in het laatste conciliehoofdstuk over gesproken, maar wat is er in deze streken van over? Het beeld van het totale geloof is scheefgetrokken.... Goed, vroeger werd het. veel te rationeel opgezet, maar wij hebben het geloof veel te sterk losgekoppeld van het vertrouwen. De overtuiging in een ander leven, de vergelding van goed en kwaad. Voor mij horen ze nog bij mijn geloofEr is een utopie gegroeid ten opzichte van het aardse. Nu is de wereld alles, ons geloof wordt overgehumaniseerd. De Nederlandse openheid is goed, maar als je te lang voedsel geeft aan magen, die het niet kunnen verdra gen, heeft dat kwalijke effecten!" Eigen niveau „De Kerk moet op eigen niveau staan, niet op het puur humane. Dan raak je aan de mysteries, aan zonde en verlossing. Ik geloof, dat de clerus vaak ten onrechte veronderstelt, dat de mensen zoiets tegenwoordig liever niet meer horen. Engagement met de wereld is goed, maar waarom moet Vietnam iedere keer in de preek? Je kunt ook overgevietnamiseerd worden!" „Ik hoor vaak van schooljongeren, dat ze graag een echte godsdienstleraar zouden willen hebben. Blijkbaar verwacht men van de Kerk een eigen boodschap, ingebouwd in het humane". Hij toont alle begrip voor de onzekere situatie, waarin de verkondigers van die boodschap verkeren. Wijst erop, dat volgens onder zoekingen van de mensen in de leeftijd 50-70 jaar 80 hoogstens lager onderwijs heeft gehad. „Stellen wij de eisen tot zelfstandig denken, tot het dragen van ver antwoordelijkheid dan niet te hoog? Wat moet een priester doen, die zich vanaf de preekstoel te richten heeft tot mensen van zes tot zeventig jaar, met allemaal anderemaatschappelijke achtergronden?" Mgr. Petrus J. A. Moors wacht op z'n aflossing. Maar deze zorgen zullen 'm nooit loslaten. Zijn wapenspreuk was: „Charitas ex Deo", de liefde komt van God. Hij betwijfelt, of dat wel genoeg in 't oog wordt gehouden. De man, die in z'n ambtsperiode in alle diocesen een nieuwe bisschop zag komen („in sommige zelfs twee maal"), laat geen gemakkelijke erfenis achter. Hij heeft, zelf óók niet op rozen gezeten, eerder op doornen. Hij zal blij zijn, als 't voorbij is. Hij gaf 'r 12 jaar van zijn leven aan. Hij bracht het bisdom Roermond over een moeilijke drempel, in een ander tijdsbeeld dan dat van 1959. Wij kennen het gewenst „profiel" van zijn opvolger. Herkent mgr. P. J. A. Moors zich daarin? „Ik wil mij niet dwingen tot trauma's. Daarom ben ik er maar niet aan begonnen. Het zou tot zelfverwijten of tot verlam ming van energie kunnen leiden". Soms kan een mens zichzelf te kort doen. JAN DERIX. MOSKOU (Reuter, A.P.) De drie Russische ruimtevaarders commandant Georgi Dobrovolski, Vladislav Volkov en Viktor Patsajev,-die maandag ochtend waren overgestapt van hun Sojoez 11 in het ruimtestation Saljoet, hebben gemeld dat de Saljoet in goede staat is aangetroffen. De Saljoet is de lancering op 19 april zeven weken onbemand geweest. De drie mannen zeiden wel dat zij Hoesten ..schoonmaken". Het ruimtesta-, ion, de Saljoet met de Sojoez-11 eraan ekoppeld, is ongeveer twintig meter ang. Volgens een in Moskou gepubli ceerde tekening lijkt het op een uitge- rokken ouderwetse telescoop, met vleu- els waarin de zonnecellen zijn onder- ebracht. Aan een einde zitten de raket- lotoren voor koerscorrecties die nodig ijn omdat het ruimteschip nog een. zij :t kleine, luchtweerstand onder- indt die het gaandeweg in een lagere rond de aarde brengt. Aan de an- lere kant zit een nieuwe, speciale kop- Huisarrest van mevr. Joseph opgeheven .JOHANNESBURG (Reuter) Het huisarrest van de 66-jarige Zuidafri- haanse schrijfster, Helen Joseph, dat meer dan acht jaar geleden werd opge ld, is gisteren definitief opgeheven. Eerder was de maatregel tijdelijk opge heven om haar in staat te stellen voor eeo ernstige operatie wegens kanker naar een ziekenhuis te gaan. De Zuidafrikaanse regering had het luisarrest in 1962 onder de wet op de Verdrukking aan het communisme °Pgelegd, nadat mevrouw Joseph in een >roces was vrijgesproken. De maatregel h)eld onder meer in dat ze in het district-Johannesburg moest blijven en Seen bijeenkomsten van meer dan twee wensen (haarzelf inbegrepen) mocht 'iwonen. Een woordvoerder van het ^'nisterie van justitie heeft meegedeeld al haar naam wel blijft staan op de l)St van personen, die in Zuidafrikaan-. Publicaties niet geciteerd mogen •vorden. De Saljoet is ontworpen voor een langdurig verblijf in de ruimte. De „huis kamer" is vier meter breed. De Rus sische televisiekijkers konden gisteren de bemanning in het ruimteschip zien wer ken. Hoe lag de drie mannen er in zul len blijven is echter nog steeds niet be kend. Zij hebben gemeld dat zij zich uitstekend voelen. Tijdens de tweede dag in de Saljoet hebben zij de instrumen ten gecontroleerd en zijn zij begonnen met het uitvoeren van hun wetenschap pelijke opdrachten, zoals bestudering van verschijnselen aan het aardoppervlak, kosmische straling en het waarnemen van de sterrenhemel De Sovjet-Unie heelt bij de VN een ontwerp-verdrag ingediend, waarin re gels voor het maanonderzoek tot in de bijzonderheden zijn vastgelegd. Het ontwerpverdwag is bedoeld als een aanvulling op een meer algemeen ver drag, dat in 1967 van kracht werd en waarbij de maan en de andere hemel lichamen tot internationaal gebied wer den verklaard en militaire activiteiten op deze hemellichamen verboden werden. (Van een onzer verslaggeefsters) DEN HAAG De grote hot-pantragc is achter de rug. De fabrikanten hebben voor zoveel voorraad gezorgd, dat zij voorlopig, wat deze produktie betreft tenminste met vakantie kunnen gaan. De plotselinge rage aan het begin van dit jaar is er ook de oorzaak van geweest, dat de meeste grote warenhuizen een grote voorraad hot-pants hebben. Mogelijk zullen ze straks in de voor-opruiming bij diverse zaken al afgeprijst zijn. Toch zien de deskundigen voor de zomer van het volgende jaar diezelfde hotpants weer terugkeren in de diverse collecties. De modekoningen, die altijd behoorlijk vóór lopen, hebben ze al weer opgenomen in hun programma voor het volgend jaar. Dat het opnieuw zo'n rage wordt als aan het begin van dit jaar Wat de* leeftijden van koopster betreft: de enkele broekjes worden vooral ge kocht door meisjes in de leeftijd tussen 10 en 18 jaar. Dc combinaties met een broekje, dus ultrakorte jurkjes, een lange rok met split of lang vest met daaronder een hotpant. worden meer gekocht door dames tot zo'n 26 jaar. Dit laatste verschijnsel zal niet alleen een kwestie van schuchterheid zijn, maar veel meer nog van financiën. Immers, een hotpantpakje van suède is aanmer kelijk duurder dan een enkel broekje, en de oudere leeftijdsgroep beschikt nu eenmaal over meer geld dan de jongere. Al met al kunnen we constateren, dat de hotpantrage aan het afnemen is. maar dat ze beslist nog niet uit het algemene modebeeld zullen verwijnen. CALCUTTA Dc Ishamoti is een van de rivieren die het water van de j Ganges naar dc Golf van Bengalen afvoert. Het is er een van de vele duizenden die niet van elkaar te on derscheiden z(Jn. B(j het dorpje Itak dicht b(j Calcutta, is h(j ongeveer j 800 meter breed. Op dit punt is de invloed van eb en vloed nog merk baar. Op de oever van de rivier ligt dan ook een smerige stinkende wal slijk die door het modderachtige moessonwater van dc rivier daar is afgezet. Een kleine honderd vissers verdienen hier een goede boterham aan de vangst van garnalen en zeld zame vissoorten die zij in Calcutta verhandelen. Pagal Mandal. Dagelijks zit hij met zijn scheepje dat ongeveer zes meter lang is op het water. Aan de ene kant ligt het Indi ase Itak en aan de andere kant ligt Bangla Desh. Pagal kan met zijn boot reiken. Gisteren maakte hij die tocht. Terwijl de andere oever van de rivier naderbij kwam. tekende zich tegen de hemel het profiel van een menigte vluchtelingen af. Hun kleren waren vuil. Meer dan een week waren ze opgejaad door een Pakistaans legeron derdeel. Pagal kon 29 mensen meene- in twintig minuten Bangla Desh be- delijk aan te zien dat ze zich bevoor recht voelden. Toen Pagal huiswaarts keerde liet hij op de oever zijn men selijke scheepslading achter. Twee babies speelden met 'n koperen pan, de enige bezitting die hun moeder van huis mee had kunnen nemen. Vader was onderweg zoekgeraakt. Waar schijnlijk had een soldaat hem neer geschoten. Een andere oude man liep welhaast dubbelgevouwen van de jicht. Hij slaagde er ternauwernood in om met handen en voelen tegelijk tegen de tamelijk stijle oever op te kruipen. Iedereen zag er vermoeid en verwilderd uit. Iedereen was ook met de vlucht nog armer geworden dan hij al was. De laatste piasas waren naar Pagal gegaan die een halve roe- pia voor de overtocht vroeg. Niet veel misschien, maar het ontnam hen in ieder geval wel de mogelijkheid om na de lange tocht een fatsoenlijke maaltijd te kopen. De 29 vingen nu de laatste étappe van hun trektocht aan. 7 km verder was het dichtstbijzijnde vluchtelingen kamp. Basirhat. Onderweg zullen zij eten wat ze toevallig tegenkomen, een mango wellicht of een rotte banaan. Als ze in het kamp aankomen zal ze waarschijnlijk verteld worden dat er niet onmiddellijk plaats voor hen is en dat ze zich nog maar een poosje met de berm van de weg moeten behelpen als woonplaats. En op die manier zullen Pagals passagiers nog eens 7 km verder trekken. Of mis schien nok wel 10 of 20, 30, totdat zij eindelijk een mat vinden waarop ze kunnen slapen en énige grammen rijst waarop ze kunnen leven. Het drinkwater onderweg zal wel uit de Ganges gehaald worden. Misschien krijgen ze van dat water de cholera te pakken. In Basirhat komen er iede re dag 50 nieuwe gevallen van chole ra bij. Meestal komen de slachtoffers uit de richting Itak. DEN HAAG (ANP) Het kort ge ding, dat de Nederlandse Hartstichting heeft aangespannen tegen J. A. van der Putten uit Oosterhout. dient vrijdag 18 juni om kwart over tien voor dc prefci- dent van dc Amsterdamse rechtbank. De Hartstichting eist stopzetting van een aantal handelingen, verricht in het kader van de zgn. „nationale hartactie", die door de heer Van der Putten wordt georganiseerd. Ide Nederlandse Hart- T. Schaper uit Den voor de heer Van der Anema uit Rotter- Advocaat stichting is Haag. Raadsn Putten is m DRIEBERGEN (ANP) De pyro maan die in dc afgelopen weken in Driebergen al enkele malen brandjes heeft gesticht, onder meer in enkele schuurtjes, zomerhuisjes en auto's, is in de afgelopen nacbt vermoedelijk op nieuw aan het werk geweest. In de bergruimten van twee vrij nieuwe flatgebouwen brak omstreeks half twee nagenoeg tegelijkertijd brand uit. Beide bergruimten, waarin fietsen, kinderwagens e.d. van dc bewoners stonden, zijn geheel uitgebrand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11