Residentie-Orkest sloot seizoen met zes concerten op één avond VOOR 3500 BELANGSTELLENDEN Zwaar weer in Duitsland en Frankrijk „Jahreszeiten klankrijk vertolkt door Belgen Promenadeconcert in Amerikaanse stijl Passion van Ernst Pepping Belgen zonder radio en tv PAGINA 2 LEIDSE COURANT Op een wel heel opvallende wijze heeft het Residentie-Orkest het seizoen 1970/71 beëindigd. Onder het motto „muziek in-Muziiek uit" heeft het aan de gemeente en gemeenschap 's-Gravenhage zaterdagavond j.l. in het Nederlands Congresgebouw niet minder dan zes concerten aangeboden, waarin het ensemble, telkens weer opnieuw in een andere gestalte, in een andere samenstelling optrad. Men begrijpt het: daartoe had het be slag moeten leggen op vele beschikbare ruimten. En meer dan dat: ook een der foyers was bezet, waar een gast, de ver maarde Harmonie St.-Michael uit het witte Limburgse stadje Thorn, geleid door één der leden uit de kunstenaars familie van Acht tijdens de pauzes en vóór het officiële aanvangsuur de meer dan 3500 belangstellenden in extase wist te brengen, beginnend met de Varia ties door Louis Toebosch, geschreven op het Limburgs Volkslied en eindigend met de populaire Florentiner Mars van Julius Fucek, waar de luisteraars tot dansers moesten worden, of ze wilden NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal VARA: 19.05 uur: Pipo op Bizarra 19.30 uur: Coronation Street 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: 21.20 uur: Herman van Vt 21.55 uur: Achter het nieu NOS: 22.20 uur: Socutera 22.35 uur: Journaal 22.40 uur: Sterrenkunde r kinderen 19.05 uur- Kijken r NCRV: 19.30 uur: Zo moeder zo dochter 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Met liedjes het land in 21.15 uur: Hier en nu 21.40 uur: Met liedjes het land in (vervolg) 22.25 uur: Ander n 22.30 uur: Journaal Manifestatie van een superieur muzi kaal amateurisme, van een muzikale gemeenschapszin in een plaats van nau welijks 2500 inwoners bovendien, die diepe indruk maakte. Drempelvrees: die bestond er bij de bezoekers van het Congresgebouw aller minst, ze worstelden slechts met de moeilijkheid der keuze, al was een goede organisatie hun daarin zo goed mogelijk tegemoet gekomen. Wat ons zelve betreft, we zijn begon nen met twee concerten elk van drie kwartier in de Prins Willem-Alex an derzaal, waar achtereenvolgens Jan Stulen (1942 te Amsterdam geboren) en Hans Vonk (van dezelfde leeftijd en eveneens Amsterdammer van orgine), het Residentie-Orkest dirigeerden. De eerste in een populair programma waarin o.m. de klanken van Chabriers Marche Joyeuse als spetterende vonken de zaal inkwamen. Solist Willem Noske schonk hier de oude ren onder de luisteraars een cadeautje in de vorm van Svendsens Vioolromance, van 1881 daterend: dierbare herinnering aan hun romantische jeugd. De voortreffelijke Hans Vonk bracht meer moderne muziek: een jeugdwerk van Stravinsky Feu d'artifice, op. 4, 1908 dat het direct deed, „Cinq gri maces pour un songe d'une nuit d'été" van Erik Satie, met een weldadige ironie geladen en het door Stravinsky tussen 1944 en 1946 geschreven en aan Paul Whiteman and his boys opgedragen Scherzo a la Russe, dat dermate insloeg, dat het gebisseerd moest worden! Als Slot van deze muzikale séance bet onder patronage van Marguérite Long iryJ933. ontstane driedelige pianoconcert van Darius Milhaud, door Toos Onder denwijngaard vertolkt. Concert, waarvan de waarde immer problematisch is geacht. Niemand min der dan Alfred Covtot meent hierin meer vakmanschap dan werkelijke in spiratie te moeten horen. Wellicht heeft hij gelijk, hoewel wij durven constate- fCunst en fCunstenaars In de kloosterkerk, Lange Voorhout Den Haag, wordt op zondag 13 juni (10.00 uur) een cantatedienst gehouden. O.l.v. cantor-organist Gerard Akker huis wordt Bachs Cantate BWV 76, Die Himmel erzahlen die Ehre Gottes, uit gevoerd door het Residentie Bach- koor, het Residentie Bacnorkest, Jan v. d. Meer koororgel, Rina Cornelis- sens sopraan, Annemarie Oolders alt, Ruth Pos tenor en Henk Smit bas. Hein Jordans, vaste dirigent van het Brabants Orkest, zal op uitnodiging van de New Zealand Broadcasting Corpora tion voor de tweede maal in een tour nee het NZBC-Orchestra dirigeren. In de periode van 16 juni tot en met 28 juli 1971 zullen 16 concerten worden gemaakt, die alle voor de radio worden opgenomen en enkele ook voor de t.v. De openbare concerten vinden o.a. plaats te Wellington en tijdens deze tournee zal ook het Zuidereiland door het symfonie-orkest van deze omroep worden bezocht (Dunedin en Christ- church). De hjjeer H. A. van Wijlen te Voorscho ten is benoemd tot voorzitter van het bestuur van de stichting Duivenvoorde. Deze functie was vacant sinds het over lijden van mr. H. N. baron Schimmel- penninck van der Oye. In het bestuur heeft zitting genomen mr. R. W. baron de Vos van Steenwijk te Voorschoten. Het Nederlands Solistenensemble o.l.v. Chris Verhoog, bestaande uit de sopra nen Ank Reinders en Paulien Pilaar, de alten Rijkje Wolleswinkel en Els Kloos, de tenoren Egbert van Ravesteyn en Ben Fey en de bassen Rob Holl en Chris Verhoog, concerteren op dinsda gavond 15 juni in Kasteel Duivenvoorde te Voorschoten. ASTUTTART (DPA) Een hevig noodweer heeft in het weeekeinde in het gebied van Böblingen en Sindelfin- gen, in de Westduitse deelstaat Baden- Württemberg, naar schatting voor mil joenen gulden schade aangericht. In het zuidwesten van Frankrijk is zaterdagavond de streek van Agen eveneens getroffen door een zwaar on weer, dat gepaard ging met hevig re genval. De meeste schade werd aange richt in Castel-Jaloux, dat doorsneden wordt door een riviertje waarvan het peil in korte tijd vier meter steeg. Tweehonderd woningen werden bescha digd. terwijl een brug en talrijke tele foonkabels werden vernield. ren, dat het werk ons toch echt geboeid heeft, speciaal het middenstuk door het zo gelukkig samengaan van piano en orkestklanken. Waarbij we dan tevens vaststellen, dat de ontmoeting van soliste en dirigent op de hoorder een bepaald weldadige in druk maakte: beiden, niets meer dan trouwe dienaren der partituren hielpen de noten niet, die dan ook koel en klaar de zaal inkwamen. Ziehier een verslag van drie concerten Maar behalve foyer en Prins Willem- Alexanderzaal waren er" ook nog de Car- rousselzaal en de Sweelinckzaal, waar gemusiceerd werd. Hiervan enkele in drukken. „l'Horloge de Flore" van Jean Fran- gaix (geb. 1912), gepresenteerd door de hobïst Frank Minderaa met assistentie van een kamerorkest onder Jan Stulen, deed het verrassend goed, maar ook de Three pieces for windquintet (1968) van Klaas de Vries, waarvoor de fluitist Go- vert Jurriaanse, de hoboïst Hans Roe- rade, de klarinettist Aart Rozeboom, de fagottist Ton Kerstens en de hoornist Ab Koster de aandacht vroegen, waren de moeite van het horen waard. Bij de verscheidenheid van aanbod was een perfecte organisatie eerste ver eiste: per microfoon werden de consu menten dan ook geregeld van de gang van zóken op de hoogte gehouden. En zo wist men. dat er, in de grote zaal, na tien uur nog een „spectacle coupé" zou komen, waarvan we dankbaar hebben gebruik gemaakt. Want behalve repeti ties werden ons daardoor nog enkele noviteiten geboden. We noemen ze De bariton Ruur van der Meer heeft ons verwend met een intens muzikale reproduktie van enkele liederen van Charles Gounod, hierin door de pianist Rudolf Jansen uiterst smaakvol bege leid. Minder onder de indruk waren we dit maal van het optreden van de Italiaan se sopraan Liliana Poli in werk Schönberg en Stravinsky, de presenta tie van Viotti's Quartetto Jolle de Wit. Willem Noske, Herbert Velde. Victor Bouguenon daarentegen vonden we, hoewel ietwat nerv gemeen boeiend. Hans Vonk. de coming man onder de jonge Nederlandse dirigenten, sloot de rij; het liep toen tegen half twaalf Natuurlijk moest Stravinsky's Scherzo a la Russe als uitsmijter fungeren. Maar het meest bewonderd hebben we hem in de indringende en respectuèuze weergave van Otto Kettings „In memo- riam Igor Stravinsky". Ziehier een uitgebreid, maar toch niet volledig verslag; aan de elektronische muziek van Michel Waisvisz en Arras Thomas bijvoorbeeld zijn we eéht niet meer toegekomen. Of we daar spijt van hebben? Daar geven, we u lekker geen ant woord op....! B. R. Het zilveren jubileum van het Bel gisch-Nederlands Cultureel Verdrag is zaterdagavond in de geheel gevulde Oude Kerk aan de Keizerstraat gevierd met Haydns „Jahreszeiten" door de Gentse Oratoriumvereniging en het Na tion aal Orkest van België. Natuurlijk hebben we niets tegen het gekozen standaardwerk: de serie van vier ge makkelijke aansprekende kantates 'vér heerlijken op een doorgaans beminne lijke manier de vier seizoenen, als wist Haydn met de winter kennelijk niet goed raad en maakte hij daarvan een moraliserend, huisbakken genrestukje. Een andere kwestie is of dit nog altijd wel populaire werk uit het Wenen van 1800 nu bij uitstek geschikt is om er een Belgisch-Nederlands Cultureel Ver drag mee te bevestigen, laat staan te In traditionele, dat wil zeggen in romantische, 19e eeuwse trant was de uitvoering overigens uitstekend. Wel was het Visserskerkje akoestisch te klein voor het groot bezette, goed spe- Proraenadeconcert met de Amerikaan Morton Gould voor het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest; een program dat behalve Morton Gould zelf Aaron Cop land, Gershwin en Leonard Bernstein aan het woord laat; daaronder dan nog suites uit „Porgy and Bess" en de „West Side Story". Een prumenadeconcert dus dat zaterdag in de Doelen de Amerikaan se stUI nadrukkelijk voorop stelde. Het werd een heel plezierige avond, hoewel niet verborgen bleef dat voor een deel van het Rotterdams orkest Operagebouw Amsterdam AMSTERDAM (ANP) De voorbe reiding voor de bouw van een muziek theater in Amsterdam, dat op de plaats zal komen van de oude RAI, is thans in een stadium gekomen waarin met de uitvoering een begin kan worden ge maakt. Indien de gemeenteraad met het voorstel van B. en W. akkoord gaat de daarvoor noodzakelijke middelen ter be schikking te stellen dan zal aan de ar chitecten ir. Bijvoet en prof. Holt op dracht worden gegeven het bestek en de bestektekeningen te voltooien. In dit voor Nederland unieke theater zal in hoofdzaak opera, ballet en muziek worden gegeven. Het zal niet alleen Ne derlandse bezoekers trekken maar het zal ook een uitgaanscentrum zijn voor de vele vreemdelingen. Bovendien zal de ruimere accommodatie in Amsterdam het mogelijk maken buitenlandse toneel- en muziekgezelschappen hier te laten op treden. Er zullen in de zaal 1780 plaat sen komen. Voor de bouw en het ge reedmaken van het omringende terrein is in totaal een bedrag van ruim 57 miljoen gulden nodig. Ter vervanging van de oude RAI, die wordt gebruikt als sporthal, zal een sportgebouw komen op het terrein van het IJsbaanpad. De kosten hiervan worden geraamd o» 7.5 miljoen. Ter tijdelijke vervanging stellen B. en W voor twee opblaasbare sporthallen aan te schaffen, die een uitgave vergen van 1,4 miljoen. de strijkers vooral swing en blues geen dagelijkse kost is. Komt Morton Goulds werk ook bij Nederlandse orkesten met bescheiden regelmaat wel aan z'n trek, zijn op treden als dirigent werd in de Doelen zaal een Nederlands debuut. Een over weldigende indruk als zodanig maakte Gould niet; wat ons opviel, was dat het contact tussen orkest en dirigent in diens eigen werk een klasse beter was dan bij Copland, Bernstein en Gershwin en dat in Morton Goulds werk de samen werking tussen orkest en componist goed, maar die tussen componist en solist Daniel Wayenberg 18 karaats was. Wayenberg solieerde in Morton Goulds „Interplay", qua vorm en karakter een suite voor klavier met orkestrale mede werking; ze is bondiger geschreven dan de „Fall River Legend" een balletsuite, waarin Gould hoorbaar getuigt een diepe eerbied voor Ravel en Stravinsky te hebben. Maar deze balletsuite kreeg qua uitvoering bij het orkest de beste Voor het overige hoorden we weer bevestigd dat de muziek van de West Side Story beter is dan de symfonische dansen die Bernstein zelf er uit gecom poneerd heeft en dat hetzelfde geldt voor „Porgy and Bess" en de suite welke Mor ton Gould er van gemaakt heeft, G v. L. Weer kunstroof in Italië PADULA (AP). De politie heeft opnieuw van een grote kunstdiefstal in Italië melding gemaakt. Uit een museum in Padula in het zuiden van het land zijn twaalf schilderijen en voor christelijke archeologische schatten ver dwenen. De meeste schilderijen waren uit de zeventiende eeuw- De archeolo gische voorwerpen, waaronder bronzen, dateerden van de negende tot de vijfde eeuw voor Christus en waren relieken van een oude beschaving in het gebied van Lucania- Volgens de Italiaanse auto riteiten worden veel van de veelvuldige kunstdiefstallen in Italië uitgevoerd door goedgeorganiseerde benden, die ..op commissie" voor handelaars en ver zamelaars werken. lende en dus volumineuze Belgische or kest. Het had op halve sterkte kunnen zijn, zowel voor het werk als ten bate van de door Johan Huys gespeelde, nu volmaakt onhoorbare klavecimbelpartij. Ook het voortreffelijk geschoolde, over prachtig materiaal beschikkende koor was buitengewoon klankrijk: in lang niet hoorden we zo'n krachtige en per fecte mannenafdeling van een gemengd Onder de kundige, maar nogal ro mantiserende leiding van Charles Van- derzand, werkten drie Belgische solisten mee. De partij van Hanne werd door de heldere, goed geleide en mooi geëgali seerde sopraan Liane Jespers met veel sentiment weergegeven. De partij van Lukas kreeg van de tenor Roland Buf- kens een metaalachtige klank, maar in het algemeen een heel muzikale voor dracht. De expressie van de sonore, maar minder fraai geëgaliseerde bas Walter Meessen als Simon was soms wat te tvild, wat te nadrukkelijk ook. Dit najaar gaat de als gastheer fun gerende Christelijke Oratoriumvereni- ging Scheveningen naar België, en het is de bedoeling -dat de uitwisseling met het Gentse koor permanent wordt. Dan moet men bij een volgende gelegenheid het koor uit België maar een wat grotere zaal aanbieden. K. S. Het Passionsbericht des Matthaus van de in 1901 te Duisburg geboren componist Ernst Pepping, door de Spandauer Vocale Hamburg onder leiding van Martin Behrmann gister middag uitgevoerd, vormde een belang rijk onderdeel van de programma's tij dens het Internationaal Congres voor Evangelische Kerkmuziek geboden- Hoe men ook moge denken over de eeuwigheidswaarde van deze muziek wij persoonlijk staan hier vrij sceptisch tegenover één ding staat vast: Pep ping is een meester in het ambacht „koor". Voortbouwend op de tradities van de Europese a capella-cultuur heeft hij hier een arbeid verricht, waarvoor elk musicus van professie de grootste eerbied zal hebben. Inzinkingen manifesteert deze muziek j niet of nauwelijks, hoogtepunten, die de hoorder tot een zekere extase zouden j moeten brengen echter evenminvan een zekere eentonigheid, die op de. hoorder i vermoeiend werkt, is deze compositie dan ook niet vrij te pleiten. Ons bezwaar is, dat de schrijver van het woord veel eist, te veel naar onze smaak: de metamorfoze van het woord in de muziek is dan ook niet immer ge- De uitvoering: we aarzelen niet deze subliem te noemen. Dit was dan ook de oorzaak, dat de vele belangstellenden deze waarlijk volmaakte reproduktie van het begin tot het einde met Intense aan dacht volgden. Ernst Pepping zelf behoorde tot de B. R. De Haagse Jazzclub. Loosduinse 305b, organiseert als laatste „topper" van het seizoen op vrijdagavond 11 juni een concert met het kwartet Van Henk Alma, piano, dat verder bestaat uit bassist Koos Serierse, drummer Louis Debij en gitarist Piet Hein Veening. Tevens zal het huisorkest The Mainste- am 5 optreden. Dit laatste orkest laat zich tevens horen op 18 en 25 juni. Johnny Jordaan is gisl uitzondering op verzoek vt burgemeester van Beverwijk, met Tante Leen opgetreden tijdens een feestavond in de nieuwe sporthal. Al mag nog niet gesproken worden van een definitieve back, Johnny is in ieder geval t de beterende hand. BRUSSEL (ANP) Het al maanden bestaande onbehagen bij het personeel van de Bel gische radio en televisie, heeft vlak voor dit weekeinde geleid tot een regelrecht en hard con flict met de raden van bestuur van zowel de Vlaams- als de Franstalige Belgische omroe pen. Sinds vrijdag wordt het Belgi sche publiek gedurende uren geconfronteerd met zwijgende radiozenders, terwijl de televi sie-uitzendingen veel later op de avond beginnen dan normaal is en dan af en toe ook nog worden onderbroken. Deze sta kingsacties, die nu gesteund worden door zowel de socialisti sche als de christelijke en de liberale vakbonden, dienen om kracht bij te zetten aan de ei sen van het omroeppersoneel ten aanzien van hun loonscha len. In de eerste plaats willen de omroepmensen die schalen losgemaakt zien van die van het toverheidspersoneel. Uitgangs punt voor deze eis is het naar hun mening specifiek karakter van de BRT-RTB als instru ment voor verspreiding van in formatie, ontspanning en cul tuur. Maar bovendien zijn aan deze eis keiharde looneisen ver bonden. De vakbonden hebben wensen op tafel gelegd die wed- deverhogingen variëren van 12 tot 15 pet. inhouden en in een enkel geval zelfs 30 pet. Dit alles dan met terugwerkende kracht tot 1 januari van dit jaar. Inwilliging van die eisen zou naar schatting een bedrag van bijna 25 miljoen per jaar vergen. Het omroepconflict heeft zich zo toegespitst dat de vakbonden hebben laten weten dat ze ei genlijk niet meer aan tafel wil len gaan zitten met de raden van beheer, omdat ze van me ning zijn dat ze van die kant niets meer te verwachten heb- Vrijdag voor het eerst werd het Belgische publiek van 's mid dags twee tot 's avonds acht uur geconfronteerd mei een volko men „dode radio". Zaterdag was na een zeer kort nieuwsbulletin van een uur dc radio al niet meer in de lucht. Van regeringszijde heeft men duidelijk gemaakt dat de sta king bij radio en t.v. als sabota ge beschouwd wordt, maar aan de andere kant ontkende de Belgische premier dat de rege ring denkt aan vordering van het personeel. Helemaal zónder behoeven de Belgen nu ook weer niet, want in het Vlaams- talige landgedeelte kijkt men toch al veel naar Nederlandse t.v.-uitzendingen, terwijl in het Waalse deel de Franse ORTF een grote Belgische klandizie heeft. 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hal 7.20 (S) Dan met i mmofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Rado- maal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (8.30-8.3: 11.30 Rondom BELGIS 324 m NEDERLANDS Nieuws, mededelingen 12.08 Muzlekprogra De eerste aflevering van de NOS-reeks „Internationaal filosofenproject' hebben we niet kunnen zien. Over de tweede aflevering gisteren zijn we erg goed te spreken. Ze was voortreffelijk opge bouwd: eerst filmportrettcn, die een bijzonder levendig beeld van de deel nemers gaven, vervolgens een uiterst spirituele discussie. Die discussie had nog een amusante ondertoon door de wijze waarop discus sianten Sir Alfred Ayer en de Noor Arne Naess het gegeven „Brittan- nië en de onbelangrijke rest-van-de- wereld" speels aan de orde stelden. Of met die ludieke instelling dc wijs begeerte gediend werd is een vraag die we niet positief durven beantwoor den. Heel oneerbiedig formulerend zou den we kunnen zeggen dat hier een soort van cabaret werd opgevoerd voor wijsgerig geschoolden. Heeft zo'n uitzending zin? We geloven van wel. Het programma mikt op een heel kleine kijkdichtheid, maar die weinige kijkers krijgen waar voor hun kijkgeld, al zouden ze wellicht grotere diepgang op prijs stellen. Op het an dere net moet er natuurlijk wel een redelijk alternatief zijn voor de, pakweg 98 kijkers die nog nooit van Hei degger, Hume of Sartre gehoord heb- „Eén van dc acht" was zaterdag aan een superieur scizoenafschcid toe. De VARA had er alles aan gedaan om er een topuitzending van te maken. Be halve drie kapitale „artistieke onder brekingen" was er ook in de opgaven erg veel talent gestopt. Dc deelnemers leken extra-goed gekozen en Mies Bouwman stak in topvorm. Heel graag tot ziens! Achter hel Nieuws wijdde ruime aan dacht aan de militair die om zijn lange haren twee jaar gevangenisstraf krijgt. Terecht. Het zal op de één of andere manier wel goed zitten we leven tenslotte in een rechtsstaat maar we vinden dat „het recht" niet duidelijk is. Iemand van de zittende magistratuur zou ons duidelijk moeten maken dat lange militaire haren even erg zijn als bijvoorbeeld twintig burgemeesterlijke In Achter het Nieuws kwam AndrfP3 van de Louw ook vertellen dat hij; f1 mr. Luns niet gekwalificeerd achtti e voor dc functie van secretaris-generaal van de NAVO. Dat vonden we een goed^ nummer. Luns is wellicht de enige derlandse politicus van mondiaal maat die onze generatie heeft opge-L,' leverd. André is een aardige man hij danst ook goed! maar politiek heelt1-- hu nauwelijks gewicht. We vinden dat het tot de kleine vreugden des leveni hoort dat André voor de t.v. mag ver tellen wat hij van mr. Luns vindt Vg Met liedjes het land in Deze zomer brengt de NCRV-televisi« eenmaal in de veertien dagen het pro gramma „Met liedjes het land ii het scherm. Ieder programma krijg ;y een totale lengte van ongeveer honderd^ minuten met in de pauze een afleve-0p ring van de actualiteitenrubriek „Hiö |it en nu". Behalve de reeds bekendiLia programma-onderdelen als de imitatie [01 wedstrijd de eerste keer zal Swieber-^t tje worden nagebootst), de dichterlijk! {e| bedenksels en het verzoekstukken w repertoire, kan de kijker in deze reek uitzendingen ook kennismaken met dril ,|T nieuwe elementen. oe| Het eerste is een muzikaal woorden- D spel, gepresenteerd door Ciska Petert^ en Ted de Braak (die overigens ook df presentatie van het gehele programmï1 weer zal verzorgen), waahaan de kijker.1 e1 thuis eveneens kunnen deelnemen. Darl, is er ook de wedstrijd „Wie bespeelt 'ii en heeft het meest oroginele xe-lT j..e gemaakte muziekinstrument?". En tenslotte komt in iedere uitzendinj de zangeres Connie Renoir voor micro-, foon en camera met een liedje-uit- vroeger-tijden. In het eerste program' u* ma hoort men van haar „Portretje". ft Het eerste programma werd in klei#1, opgenomen in Sporthal ..De Vang" tfjj®1 Zaai dam- De volgende artiesten gavel] hier acte de présence: Easkia en Serge Willy Albertv, Joop Doderer. Lot'n Geels. Conny Vink. Het Lowland Triof^ en De Chico's. (Nederland 2 20.21 uur) Kunsthandel Liernur. Zeestraat 63 De:"1 Haag. houdt van 12 juni tot 20 juli eei zomertentoonstelling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2