VERKERKE versies, Brigitte Bardot is te leveren in tien verschillende maar voetbalfenomeen Johan Cruyff ontbreekt Elke seconde een bloemen- groet over de wereld De ongekroonde koning van het „wegwerpschilderij'' BENNEKOM. Wat had hij ook alweer precies gezegd via de telefoon? Zijn overi gens niet onvriendelijk be doelde woorden hadden be trekking op het fenomeen kunst in huis, hetgeen vol gens hem neerkwam op een bonte collectie foeilelijke schilderijtjes. „Iedereen vindt ze eigenlijk walgelijk", zo meende hij te weten, „maar ze blijven gehandhaafd, al deze in een roekeloze bui aangeschafte prullen. En waarom? Juist ja. Omdat er zulke pittige prijzen voor zijn betaald durft eigenlijk geen mens ze mee te geven aan de vuilnisman. Je krijgt er ge wetenswroeging van. Met mijn posters hoef ik daar niet bang voor te zijn. Zodra iemand daarop uitgekeken is, kan hij ze desnoods ver frommelen en er een lucifer aan houden. Eerlijk, ik geloof dat mijn wanddecoraties tot nu toe de eerste werkelijk democratische uiting van kunst zijn, letterlijk voor iedereen bereikbaar en be taalbaar. Voor mij zijn posters duidelijk een beeld van een veranderde tijd". Beeld van een veranderde tijd Onwillekeurig schieten vooral die woorden je weer te binnen bij het naderen van de villa „Westereng" aan de Edeseweg in Bennekom. Een statig herenhuis van het type twee-onder- i-kap- Maar vensters en deuren zijn al paars geverfd. Vroeger zou 1 kast als deze gegarandeerd eigen dom zijn geweest van een hautaine Ivocaat of een ernstige arts mis schien. Vanuit een ruim, modern en kleurig vertrek treedt je nu een magere joviale man tegemoet, Engel Verkerke. Beeld van een veranderde tijd, flitst het andermaal door je heen. Hij be antwoordt nauwelijks nog aan het beeld van de klassieke villabewoner, deze zesenveertigjarige vader van drie kinderen met zijn vuurrode haar. In plaats van het gedistingeerde drie delige streepjespak draagt hij een vest imitatieleer over een kakelbont shirt met open boord. Een pantalon de modernste snit en kleur be- ens een paar zwarte laklaarzen completeren de uitmonstering- Miljoenenomzet In één opzicht evenwel lijkt Verkerke j zich wel degelijk te kunnen meten met voorgaande bewoners van zijn status- huis: het gaat hem jinancieel gezien goed, uitstekend zelfs. Hoe kan het ook anders als je aan het hoofd staat een bedrijf, dat over de hele wereld miljoenen en miljoenen kleu rige afbeeldingen van de meest uiteen lopende personen en dingen verkoopt prijzen variërend van circa vijf tot acht gulden per stuk? De totale omzet over de afgelopen vier jaar wordt voorzichtig op twaalf miljoen f-J exemplaren geschat. Maar het kunnen Een complex van factoren blijkt tot de geboorte van de poster te hebben ge leid. In het voorbijgaan wijst Engel Verkerke even slechts op de kapitaal krachtige jeugd. Hij neemt aan dat bekend is hoeveel geld deze bevolkings categorie te verteren heeft en men moet het hem niet kwalijk nemen, dat hij, net als onder meer de grammo foonplatenindustrie, erover is gaan piekeren om ook een (bescheiden) graantje mee te kunnen pikken uit wel gevulde tienerportemonnees. ,,Ik ont dekte", aldus Verkerke, ,,met name in Amerika een tendens om affiches an ders te gebruiken dan waarvoor ze oorspronkelijk waren bestemd. In eerste instantie bedoeld om bepaalde gebeurtenissen aan te kondigen, zag je de plakkaten steeds meer opduiken in huiskamers, waar ze werden benut als wanddecoraties. Daar rook ik mijn De ongekroonde posterkoning her innert zich nog levendig hoe die Amerikaanse posters uit de begin periode eruit zagen: men bediende zich bij voorkeur van een negentiende- eeuwse vormentaal, veel krulletters en zo. Er kon gerust gesproken worden over een verzet tegen de toenemende verzakelijking van onze maatschappij. De posters waren een duidelijke uiting van die onvrede met de bestaande- orde. Engel Verkerke: „Hoewel het voor mij aanvankelijk ook wel een flinke gok was ik hield mijn hart vast en het heeft me menige slapeloze nacht bezorgd, werkelijk waar ben ik gewoon aan het produceren ge slagen: we hielden ons bezig met maat schappijkritische dingen, vooral om dat uit allerlei contacten duidelijk was geworden hoe sterk de jeugd in Neder- vergelijkbare grootheden ontbreken totaal. Engel Verkerke. laconiek: „Mensen met belangstelling voor deze figuren kopen geen posters, heb ik me gerealiseerd!". Tienmaal B.B. Brigitte Bardot daarentegen is wel in tien verschillende uitvoeringen lever baar; Bob Dylan bracht het tot viei verschillende posters. Zoals gezegd, hei is heel raar in deze branche. Mis kleunen zijn gewoon onvermijdelijk. Jc moet ze incalculeren. Wat niet weg neemt, dat we ook wel eens bewust onzakelijke dingen doen. Het geeft je persoonlijk een grote voldoening. Dat gevoel heb ik sterk gehad bij de series posters van schrijvers als Wolkers, Mulisch, Van het Reve. Uit zakelijk oogpunt waren het enorme flops- Natuurlijk moet je weten hoever je met dit soort extra's kunt gaan. De grote lijn moet winstgevend blijven uiteraard. Maar daar maak ik me niet ongerust over, zolang het me lukt de modeontwikkelingen enigszins bij te houden. Het betekent nou bijvoorbeeld een hele plaat vol leuke meisjes in hot pants. Eens kijken of daar geen interesse voor bestaat. Nee, er Is een beste toekomst voor ons weggelegd Kijk maar eens in hoeveel kamers er nog kalenderblaadjes en voorpagina's van geïllustreerde tijdschriften aan de wand hangen. Daar kan toch nog iets aan gedaan wordep, zeker. W. AERTS Engel Verkerke, temidden van enkele van zijn miljoenen schep pingen. Belangstelling voor „wegwerp schilderijen" in een postershop boulevard-Scheveningen fa. V; Dias Lodder. land met name daarin geïnteresseerd was op dat moment. Als verstandig zakenman hou je daar rekening mee uiteraard". .,Nn hebben we die tijd alweer lang achter de rug, maar in het begin moesten we het hebben van platen, die waren geïnspireerd op bijvoorbeeld sex of het rassenvraagstuk. Ook hebben we toen Che Guevara gebracht en andere helden van het moment. Bob Dylan onder meer. Is het niet mooi om zijn kop metersgroot afge beeld tegen een muur te prikken? Van Che Guevara zijn als ik me niet vergis alleen al in ons land zestigduizend exemplaren verkocht. Tegenwoordig bemerk ik veel meer de tendens, dat posters een weerspiegeling moeten geven van het gevoel lak te hebben aan alles in deze maatschappij. Men wil zich afzetten. Maar nogmaals, je kunt er eigenlijk geen peil op trekken- Soms koop je voor griezelig hoge be dragen een plaat van een fotograaf met wereldnaam en dan kun je de repro- duktie aan de straatstenen niet kwijt- Het blijft een uiterst wisselvallig be drijf, onberekenbaar voor wat zijn resultaten betreft". „Dochters" Teneinde zijn bedrijfsrisico zoveel mogelijk te spreiden heeft Verkerke. handig als hij is, dochteronderne mingen opgericht in Duitsland. België. Frankrijk. Engeland en Denemarken Men produceert en verkoopt gezamen lijk. zodat „winkeldochters" uit het ene land eventueel elders kunnen worden gepresenteerd in de hoop, dat ze het daar beter doen. Een globale analyse van het „Verkerkefonds" leidt onherroepelijk tot de conclusie: een poster is helemaal geëvolueerd tot eer modern wegwerpschilderij. Duidelijl ligt het hoofdaccent op het mooii plaatje, onverschillig of het nu gaai om een romantisch strandtafereel dar wel om een beeldige blote juf. Met eer jaarproduktie, die telkens oploopt tol boven het getal tweehonderd, heef' Verkerke een leverbaar assortimen dat ruimschoots het dubbele bedraagl Hij onderscheidt de klassieke posters het zogenaamde popwerk, de ge engageerde prenten en tenslotte he' modieuze gedeelte, waaronder mei hoofdzakelijk (zoete) foto's aantrefl Onder de series zal men tevergeef zoeken naar foto's van voetbalsterre- etc. Ook Toon Hermans, Sonneveld c gba Het is een heel vreemde zaak met die fleurige vellen papier, als regel met >oi modewoord pasters genoemd. 7e vliegen weg bij wijze van spreken de liefhebbers kunnen er gewoon niet genoeg van krijgen. Meer dan 125 Ij mensen al verdienen aan Verkerkes posters hun dagelijks brood en het einde is nog niet in zicht. „Nog lang piet", voorspelt de drukke man, die op en klein land groot kan zijn. Dank zij Verkerke met zijn vaak pein zende oogopslag verkreeg de naam van het landelijke Bennekom weer bekend- I beid tot ver buiten de landsgrenzen. Het is maar goed ook vinden de juf frouwen bij het plaatselijke V.V.V.- bureau. Door de tanende roem van Hendrik (Boerenpartij) Koekoek, die het Gelderse stadje eveneens do micilie houdt, begon het weer helemaal 2 03 verkeerde kant op te gaan. 2IZ1 „Ik zag een markt" Engel Verkerke heeft het zeker niet zo tadrukkelijk bedoeld en al helemaal niet voorzien, toen hij in 1957 zijn werknemersfunctie als verkoopleider groothandel in school- benodigdheden verruilde voor een baan werkgever. „In mijn vroegere werkkring", licht hij bereidwillig toe. 'treeg ik veelvuldig te maken met onderwijzers en schoolhoofden, die verlegen zaten om reprodukties van kunstwerken tegen populaire prijzen. De peperdure platen, die tot dan toe in ile handel waren, interesseerden hun niet. Ik zag duidelijk een markt op dat terrein, mits je uiteraard iets van behoorlijke kwaliteit tegen een mini male prijs zou kunnen leveren. Mijn toenmalige baas trok er echter niet ing bard aan. zodat ik tenslotte maar voor mezelf begonnen ben. Veel armslag hadden we zeker niet, die eerste tijd- Wt de verkoopresultaten van de ene Plaat bekostigde je de aanmaak van i volgende. Zo zijn we doorgegaan, j, 'at zowat vier jaar geleden dan die 1 otale doorbraak kwam met de poster 'e waren zo fortuinlijk de ver- tdering in de trend snel te ontdekken i erop in te spelen. Maar nog altijd *aken de reprodukties meer dan de i mijn totale activiteiten uit Vergis je das* niet in- Onze posters Khter gaan over de hele wereld. Tot de V.S. en Indonesië toe". DEN HAAG Elke seconde een bloemengroet. Dat is het doel van de internationale organisatie Fleurop-Interflora. Een doel ove rigens dat men vorig jaar al be reikt heeft. In dat jaar werden over de hele wereld ruim 26 mil joen bloemengroeten overgebracht door de ruim 38.000 leden. Dit jaar bestaat de Nederlandse afde ling van Fleurop vijftig jaar en een jubileum hoort nu eenmaal met een bloemetje gevierd te wor den. Als het dan een organisatie als Fleurop betreft wordt het wel 'n bloemrijk geheel. In ons land al leen al treft men meer dan vijf tienhonderd Fleuropbloemisten aan. Het hoofdkantoor van de ja rige organisatie is in Den Haag. Directeur W. Amesz van Fleurop- Nederland vertelt: „Wij vieren dit jubileum wél en niét. We geven bijvoorbeeld geen feest voor onze leden. Het is al moeilijk om ze allemaal voor een vergadering bij elkaar te krijgen, laat staan voor een feest. We hebben wel ter gelegenheid van dit jubileum een nieuw arrangement op de markt gebracht: de gecombineerde bloe men- en fruitmanden. Vooral voor zieken blijkt dit iets bijzon ders te zijn. We hebben er ter introductie vijfhonderd naar zie ken gestuurd en hun reacties wa ren overweldigend". Alle „feestelijkheden" zullen vol gend jaar besloten worden tijdens de Floriade in Amsterdam. Dan zullen alle buitenlandse organisa ties en de Nederlandse in de Am- stelhal van de RAI ieder een standje inrichten om het publiek te tonen wat in binnen- en bui tenland te krijgen is via de servi ce van Fleurop. En voor het publiek is het wel bijzonder gemakkelijk. Het gaat naar zijn eigen Fleuropbloemist en deze zorgt ervoor dat zijn Fleuropcollega waar ter wereld ook zorgt voor de verdere afwik keling van de bestelling. De over koepelende organisatie oefent hierop wel controle uit. Dat gaat in de vorm van 'n aantal „test- orders". Dat wil zeggen dat een aangesloten bloemist een order krijgt, die hij op een bepaald adres moet afleveren. De ontvan ger is dan echter niet een blije moeder of een langdurig zieke, maar een van de bestuursleden van de organisatie, die dan met deskundige blik vaststelt of het geleverde aan de (hoge) eisen voldoet. OVERGESTAPT „De laatste anderhalf jaar is het publiek bij zijn keuze van de anjer overgestapt op de roos", al dus de heer Amesz. „Waar dat in zit weet ik niet. De anjer vraagt tenslotte lang zo veel zorg niet als een roos' en is over het algemeen nog langer houdbaar ook". Maar het publiek heeft het voor het zeggen en wat de prijs betreft maakt het allemaal niets uit. De administratie van Fleurop ia zeer ingewikkeld. Op het hoofd kantoor-Nederland werken vijf tien mensen, maar die hebben wel de beschikking over een computer en nog veel meer ver nuftige apparatuur. Fleurop-In terflora heeft, om het zich wat gemakkelijker te maken een ei gen muntstelsel ontworpen. De betaling onderling geschiedt via de „Fleurin". In Nederlandse be grippen omgezet komt een fleurin neer op tachtig cent. Sinds een jaar of tien is het naast het laten bezorgen van bloemen en dergelijke ook moge lijk iemand een „Floracheque" te geven. Het principe daarvan is dat van boeken- en platenbon. maar heeft als extra dat zij ook in het buitenland geldig is. Ank van Dugteren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 9