£cid6c(Soimmt BAAS IN EIGEN OOR MOTTO KOMEND WINTERSEIZOEN VAN HET RESIDENTIE-ORKEST SOVJ GO... CH MÖflS- Stuyvesant Lukas Foss dirigeert twee NOS-orkesten Vive la commune KINGSIZE MENTHOL PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 26 MEI »NI Ziekteverzuim iverpt vragen op yOALS de meeste kwesties kan ook de recente studie over ziektever zuim van de Raad der Nederlandse werkgeversverbonden bekeken worden. Van twee kanten Wanneer meegedeeld wordt, dat de laatste twintig jaar het ziekteverzuim in Nederland verdubbeld is en in pro- duktie uitgedrukt een bedrag van b(jna Tier miljard gulden betreft, kan de feactie zijn dat verschillende Neder landse werknemers ongemotiveerd snel concluderen dat ze te ziek zijn om te gaan werken. Maar een andere reactie zou kunnen zijn, dat vóór de tweede wereldoorlog en de eerste jaren daarna menig man en vrouw zich gedwongen zagen op het werkappèl te verschijnen, hoewel ze daartoe fysiek of psychisch eigenlijk niet in staat mochten worden geacht. Ligt ook hier de waarheid weer in het midden? Want wie zou met de hand op het hart durven beweren, dat ongemoti veerd ziekteverzuim in het economisch tedeljjke en sociaal sterke klimaat van Nederland in de zeventiger jaren een hoge uitzondering nemer op zijn werk ten goed* zouden kunnen komen. Wij noemden de cijfers betekenisvol. Want wanneer het percentage van door ziekteverzuim verloren gegane arbeids uren van 7.6 procent tot 6.6 procent verminderd zou kunnen worden, levert dit het gezamenlijke bedrijfsleven en dus de nationale economie een bedrag van ongeveer een half miljard gul den op. De suggesties welke de werkgevers verbonden doen als de moeite van een poging om dit te bereiken waard, lig gen vooral in het vlak van het verbete ren der werkomstandigheden. Tussen de regels door staan dan verschillende suggesties welke te maken hebben met het verbeteren van de fysieke en psy chische milieu-hygiëne. Ons commentaar hierop is direct, dat in vele gevallen minder de milieu hygiëne op het werk dan terzake van het hele leefklimaat een nadelige in vloed op de volksgezondheid zal hebben. Immers, in vele bedrijfstakken is op de werkplaats al het nodige gedaan, ter wijl toch ook de verkorting van de ar beidstijd een gunstige uitwerking ge had zou moeten hebben. Frustraties Cijfi ers OVERIGENS concentreert het werk geversverbond zich niet in de eer ste plaats op de mate waarin ziektever zuim al dan niet geoorloofd is. Het somt •tjfers op die niet nalaten indruk te Ihaken en doet dan zakelijke en reële suggesties voor een aantal maatrege len, welke de gezondheid van de werk- GELUKKIG besteedt het werkgevers rapport ook aandacht aan wat we zouden kunnen noemen de fysieke en psychische gevolgen van het zich ge frustreerd voelen bij diverse werkne mers. In dit verband komen dan zaken als inspraak, betrekken bij de verant woordelijkheid. opleiding en overleg in zake werkomstandigheden aan de orde. Inderdaad een belangrijke zaak, welke een grotere rol zou kunnen spe len ook bij het ongemotiveerd ziekte- dan menigeen vermoedt. NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal TROS: 19.05 uur: Op losse groeven, muziek 19.50 uur: Journaal 20.10 uur: Voetbal AjaxFeijen- 22.00 uur: Wereld op wielen NEDERLAND I NOS: 10,45 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VARA: 19.05 uur: Een lach en een traan, muzikale show 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Mannix 21.10 uur: De ombudsman 22.30 uur: Nabeschouwing voetbal 22.40 uur: Journaal TELEAC: 22.45 uur: Bouwen en wonen NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Fabelt j eskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Van gewest tot gewest 19.50 uur: Toeristische tips 20.00 uur: Journaal VPRO: 20.21 uur: Berichten uit de samenleving 20.30 uur: Laurel en Hardy 20.50 uur: De Parijse Commune van 1871 21.30 uur: Mad Jack, tv-spel 22.20 uur: Journaal 21.35 uur:, Hadimassa 22.15 uur: Ee«4dein uur U 22.55 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Ter visie 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Lang leve de romantiek, 21.10 uur: Hier en nu 21.35 uur: Het huis Lunjowo, oorlogsfilm 23.00 uur: The Rivals, pop 23.05 uur: Journaal praatje. 19.35 (S) Muziek, muziek, muziek een variëteit van bekende solisten, kore en orkesten. 21.50 Orgelconcert: oude e 22.50 Vakantietoeslag: over alle facetten van het toerisme, zj.is o» You and the Night and the Music: licht al Kenija: fragmenten i wedstrijd Ajax—Feijenoord. leuws. 22.40 Mecedelingen. 22.45 Radiojour- lal. 22.55 <S> 'n Avondje uit...: Zigeuncr- kest met Hongaarse melodieën. 23.20 <S) sroemde solo-concerten (III): de soldaten. 18.15 Israëlische uitzending. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nieuws en actualititen. Nieuws en De Zeven Kur gazlne. 23.00 Nieuws. 23.10 23.40-23.45 Nieuws. lek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Actualiteiten; 8.00-8.10 Nieuws.) 8.25 Overwe ging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.0Ó-9.10 Gijmnastiek voor de huisvrouw.) gr ammof oonm i praatje. 13.00 N teiten. 13.25 (S) I ïeken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S] Van twaalf tot twee: gevarieerd program ma. (12..22 Wij van het land; 12.26 Medede lingen t.b.v. Drive In: de showbusiness op de korrel genomen. 17.00 Aktua-Sportkompas: (Sport nieuws, reportage Recht :n piano: het Geldei muziek. EO: Ruimte: gewijde de kamermuziek: A. Fluitrecital: ziek; B. Radio Trombone Kwartet, out muziek. 15.40 Toerismo: een programma m toeristische informatie uit binnen- en bu tenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gev: rieerd programma met lichte muziei :aktles. (Om reportages, interviews, berichter en telefonische reak" 17.55 Mededelingen; HILVERSUM III VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 De Eddij Bec terstanden.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekpla- Nieu\ tenprogramma. (11.00 Nieuws.) 11.30 Horle- Nleui De Amerikaanse componist en diri gent Lukas Foss is van 2 tot en met 14 juni aanstaande in Nederland als gastdirigent van twee orkesten van de NOS. Van 2 tot en met 7 juni leidt hij het Radio-Filharmonisch Orkest en in de periode van 8 tot en met 14 juni dirigeert hij het Radio-Kamerorkest. Met het Radio-Filharmoisch Orkest maakt hij opnamen voor de AVRO- radio en de KRO-radio. Het Radio- Kamerorkest leidt hij in enkele uit- Na zorgvuldige analyse van de uiteen lopende wensen van de concertgangers heeft het Residentie-Orkest besloten voor het aanstaande winterseizoen zijn „paket" muziek op een andere wijze te rang schikken en te bundelen. In het besef dat tenslotte iedereen „baas in eigen oor" behoort te zijn, heeft men afgezien van een willekeurige mengeling van stan daardrepertoire en experimentele stuk ken, waarbij de avant-gardemuziek als het ware verplicht wordt opgedrongen aan voornamelijk erkende meesterwerken wilden horen. Verder heeft men vast gesteld dat men het vorige winterseizoen wel eens wat te veel hooi op zijn vork heeft genomen, zodat het aantal concerten wat is verminderd. De eigenlijke kern van het winterseizoen zal nu bestaan uit vier series van elk zes concerten, die elk een eigen karakter heb ben zonder dat dit tot dogma is verstard. De duurste serie A zes concerten op woens dagavonden brengt zonder restrictie ge liefde meesterwerken en beroemde solisten. Op zijn drie concerten in de reeks geeft Van Otterloo bij voorbeeld de negende van Beet hoven, de onvoltooide van Schubert en de zesde van Burckner. De Japanner Hiroyuki Iwaki met twee en de Duitser Ferdinand Leitner met éné programma houden zich aan Mozart, Beethoven, Brahms, Tsjaikofski. De solisten hebben alle klinkende namen: de 85-jarige Rubinstein in Chopin. Del Pueyo in Beethoven, Ingrid Haebler in Mozart en naast deze drie pianisten twee grote violis ten: Ida Haendel en Christian Ferras. Serie B, ook zes concerten, speelt zich af op zaterdagavond. Alle genoemde dirigenten zijn ook hierin vertegenwoordigd maar hun programma's zijn wat gevarieerder met ook wat buitenbeentjes maar zonder echte avan t-garde muziek. Er zit in deze serie het Nonet van de Tsjech Martinu, weinig be kende stukken van bekende Fransen als Milhaud, Honegger, Frangaix, de tweede symfonie van de Arnhemmer Hans Kox en van Strawinski zowel Petroejsjka als diens Sacre. Er is ook de tweede van Mahler. De solistenspelen ook moderne stukken zoals Stefan Bischop het tweede pianoconcert van Bartok en André Gertler het vioolconcert van Berg. Het slotconcert in deze reeks is een optreden van het Rotterdams Orkest onder Fournet. Serie C, als vanouds een populair geprijsde serie die echter niet meer op woensdagavon den maar nu op vrijdagavonden wordt gege-, ven. Deze reeks is eigenlijk een mengvorm van A en B. Van Otterloo geeft met de bariton Marco Bakker onder meer de Hymnus der Liebe van Reger, geen gang baar vjerk dus, maar daarnaast dirigeert hij Mozart, Beethoven, Ravel, Moessorgsky en Strawinski. Leither komt met de negende van Brucker, Iwaki eenvoudigweg met Bach, Mozart en Brahms. In dezè serie een gasippneort vqqh^t Utrechts Orkest onder Gustaf Koenig. Het Residentie-Orkest treedt in deze reeks ok een keer op onder Edo d^e Zaart met de negende van Schubert. Dan zijn er zes populaire promenadeconcer ten, één op vrijdag en vijf op zaterdagavond. Er worden zonder uitzondering .korte, ge makkelijk aansprekende stukken doorgege ven, doorgaans van romantici en vroege modernen, die geen luisterproblemen stellen In deze reeks geeft het Residentie-Orkest onder Edo de Waart een operaprogramma en verder worden gastconcerten verzorgd door het Amsterdams Philharmonisch onder Kersjes en het Rotterdams Philharmonisch onder een nader aan te wijzen dirigent. Naast de vier hierboven besproken stan daardseries gaat het Residentie-Orkest aan staande winter een proef nemen met een keuze-abonnement dat gegadigden geheel vrij uit een tiental concerten mogen samen stellen. Men kan uit de reeks drie, vijf, zeven of tien of een ander aantal concerten kiezen, men kan er ook maar één of twee nemen. Wie dat vór 24 september opgeeft, betaalt voor het gekozen aantal concerten de lage abonnementsprijs in plaats van de veel hoger geprijsde losse kaarten die later worden verkocht. Het is te hopen dat de proef slaagt en dat het publiek avontuurlijk genoeg zal zijn tenminste een paar kansjes te wagen. Zeker, de programma's zijn niet conventioneel, maar ook niet altijd gemakkelijk. Men moet er wat luistermoeite voor over hebben, maar die zal zeker worden beloond want de pro gramma's zijn bijzonder interessant. Aaprt staat in deze reeks de uitvoering van Carré, een uit 1958 daterend werk van de omstreden Duitse avant-gardist Karlheinz Stockhausen waarin actief wordt geëxperi menteerd met vier orketgroepen van elk ongeveer twintig man met elk acht vocalis ten. Het publiek zit tussen de orkestgroepen in. wat alleen in de Kurzaal te realiseren valt. Met het orkest werken mee het NCRV Vocaal Ensemble en het Nederlands Kamer koor en er zijn vier dirigenten: de Neder lander Lucas Vis, de Fransman Gilbert Amy. dc' Spanjaar Cristobal Halffter en de Zwitser Michael Tabachnik. Composities van Kees van Baaren en zijn leerling Louis Andriessen completeren het programma. Behalve dit concert, dat op 19 oktober in de Kurzaal wordt gegeven, hebben de andere keuzeconcerten plaats op zaterdagavonden in het Congresgebouw. Het eerste concert, begin oktober brengt in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium het Haags debuut van Willem Frederik Bon als diri gent en als componist van een symfonie. ..Les prédictions" getiteld. Verder staan we ken van Brahms, Strawinski en Frangaix op het programma. Iwaki, die in oktober en november 1971 en in januari 1972 niet minder dan vier achtereenvolgende keuze concerten dirigeert, komt met verrassende programma's. Zo verenigt hij de oude Cima- rosa met de hoogromanticus Wagner, de zondagscomponist Ives met „Le Boeuf sur le toit", het vermaarde stuk van Milhaud uit de jaren twintig, met een recent werk van de jonge Duitser Wittinger. Iwaki brengt in zijn tweede programma de drie onlangs ontdekte kleine stukken voor kamerorkest van Schönberg, het Ebonv-con- certo van Strawinsky, Furioso van Lieber- mann een werk van Varèse en een nog te schrijven compositie van de jazzmusicus Willem Breuker. Stomu Yamash'ta voert een hele slagwerk-show op. In zijn" dërde keuzeconcert werkt Iwaki samen met de fameuze cellist Siegfried Palm, verdediger van de ultramodernen, in dit geval van de Parijse Griek Xenakis en de Fin Kelemen Het verdere programma vermeldt de derde symfonie van Matthijs Vermeulen en stukken van Bo Nilsson en Feldman. Het vierde keuzeconcert van Iwaki noemt de namen van Grandis en Maxwell Davies (8 songs for a mad king, te zingen door William Pearson) en verder werken van Een heel merkwaardig keuzeconcert wordt Maderna en Donatoni. op 22 januari 1972 gegeven bij het gouden jubileum van de Nederlandse Bachvereni- ging. Onder de titel „Projecties op Bach" zal men eerst op een orkestconcert, daarna op een kamermuziekconcert het dreigt nachtwerk te worden! laten horen hoe in delo p der jaren Bach be- en mishandeld Met medewerking van het koor van de Bachvereniging en het Nederlands Dans theater geeft Charles de Wolff 'n ballet-versie van het tweede Brandenburgse concert, voorts de burleske cantate van Bach zelf voor een nieuwe gemeenteraad, de bewer king van Stokowski van een jorgeltoccata en fuga voor orkest, het openingskoor van de Matthaus Passion in de orkestratie van Mendelssohn (met klarinetten in plaats van het knapenkoor) en verder Bach-transcrip- ties van Schönberg en Webern. Heel vreemde bewerkingen zal men kunnen beluisteren op het aansluitende kamermu- ziëkprogramma: drie delen uit de solopartita in E groot, bij welke vioolsoli Kreisler pia nobegeleidingen componeerde, het beruchte Ave Maria van Gounojlr een door Busoni bewerkte chaconne, een door Mozart be werkte prelude en fuga en nog veel meer. Ferdinand Leitner, die in februari 1972 twee keuze-concerten voor zijn rekening neemt, wil het Haagse publiek laten kennismaken met de Caeciliamis van Haydn. Met het kleine koor van de Bachvereniging geeft hij verder de Psalmensymfonie van Strawinski. Op zijn tweede keuzeconcert geeft Leitner de tweede symfonie van Kurt Weill, een werk van Varèse en de Gesangsszene zu Worten aus „Sodom und Gomorrah" van Karl Hartmann, met Max van Egmond als baritonsolist. Het laatste keuzeconcert in maart brengt verrassenderwijs het Concertgebouworkest in de serie van het Residentie-Orkest On der Hans Vonk gaan werken van Boulez, Xenakis en Strawinski en tenslotte de af- scheidssvmfonie van Haydn, tijdens welk laatste werk de musici één voor één het podium verlaten... Het zal de lezer duidelijk zijn, dat kiezen kan wie kiezen wil, als het om deze '-euze- concerten gaat. De serie concerten, die het Residentie-Or kest tot nu toe speciaal voor de leden van de Haagse personeelsverenigingen placht te gen te geven, wordt aanstaande winter niet gehandhaafd. De leden van genoemde vere nigingen krijgen de kans op speciale voor waarden in te tekenen op de standaardseries of een keuze-abonnement samen te stel- De gRUIKELIJKE JEUGDCONCERTEN GAAN OP DE HELLING. In de commissie voor deze concerten, welke commissie onder deel is van de Haagse Kunststichting voor de Jeugd, zijn voor het eerst ook vijf verte genwoordigers opgenomen van de scholen die tot nu toe de meeste belangstelling voor deze - concerten hebben getoond. Met vijf volwassen commissieleden7 "zuifen de jonge ren inspraak bobben in organisatie en pro gramma's. Zeker is, dat zes jeugdconcerten in abonnement worden gegeven, niet alleen voor de nog schoolgaande maar ook voor de werkende jeugd van ongeveer dertien ot twee en twintig jaar. De vroegere mondelin ge toelichtingen vervallen, maar men over weegt wel na afloop gelegenheid te geven tot een napraatje van jeugdconcerggangers met musici en organisatoren. Het kinderconcert waarvoor onlangs velen moesten worden téleurgesteld, kan helaas niet op korte termijn worden herhaald maar men zal de gedane belofte gestand doen zodra daartoe de mogelijkheid bestaat. Het Residentie-Orkest kreeg de vererende uitnodiging in september aanstaande onder Bruno Maderna twee concerten e komen geven op het Internationale Festival van Persepolis, de ruïnestad in Perzië. Men hoopt deze uitnodiging te kunnen aannemen en er de wereldpremière te geven van een nieuw werk van Maderna op de terugreis wil men concerteren op de Biënnale te Eveneens in september zal het orkest het officiële openingsconcert verzorgen van het tweejarige Europalis-afetival in Brussel, dat dit keer geheel aan Nederland is gewijd. Men zal cr onder Van Otterloo onder meer de zesde symfonie van Bruckner spelen maar vreemd geneg geen modern Neder lands werk, omdat dit door het uitnodigende bestuur nie wenselijk werd geacht. Een vreemde opvatting van een zilveren jubi leum van het cultureel Benelux-akkoord! In elk geval hoopt men de reis naar Brussel te kunnen combineren met concerten in Ant werpen, Charlerois en Luik. Misschien kan dan daar wel Nederlandse muziek ten geho re brengen. Het Parijse festival voor hedendaagsemu- ziek, dat in oktober plaats heeft, vroeg het Haagse orkest Carré Stockhausen te komen spelen in de Salie Wagram. Niet minder dan honderd veertig personen zullen voor vier uitvoeringen op twee avonden de compo nist zal zelf hel werk toelichten naar de Franse hoofdstad reizen. Eind februari 1972 is het Haagse orkest voor twee concerten met de Wiener Singverein onder Maderna in Wenen, onder meer voor de Psalmensymfonie van Strawinski. Op de terugreis concerteert men in Leverkusen bij Keulen. NIEUWE PUBLIKATIES Sinds het Residentie-Orkest in het Congres gebouw speelt, geeft het samen met de leiding van dit gebouw het tweemaandelijks aankondigingsponodiek „Script" uit. In het vervolg zal dit blad met waarschijnlijk ho gere frequentie alleen door het Congresge bouw worden uitgegeven. In elk nummer zal het orkest als voornaamste bespeler na tuurlijk toch vertegenwoordigd zijn. Het orkest zelf gaat deelnemen aan een nieuw kwartaalschrift van de „grote vier" van het Haagse kunstleven: Gemeentemu seum, Haagse Komedie. Nederlands Dans theater en Residentie-Orkest. Het wordt een prestige-tijdschrift dat voor ingezetenen en kunstlievenden buiten Den Haag moet ma nifesteren wat voor belangrijke artistieke evenementen hier plaats zullen hebben of reeds gehad hebben. Tenslotte overweegt het orkest op ongere gelde tijden een publikatie in de vorm van een krant te laten verschijnen wanneer daartoe speciale aanleiding is. CONCERTBUSSEN De door de HTM ingelegde Concertbus No: 31, die op concertavonden rijdt van Maria- hoeve, Bezuidenhout. Benoordenhout naar het Congresgebouw v.v. wordt in het aan staande winterseizoen gehandhaafd, evenals concertbus No: 33 van Waldeck via Bohe- men en Vogelwijk naar het Congresgebouw v.v. Ook de laatstgenoemde heeft bewezen in een behoefte te v voeringen, die worden opgenomen door de NOS-radio. Voor de AVRO worden opgenomen de Baroque Variations, gecomponeerd door Lukas Foss en de Francesca da Rimini opus 32 en Symfonische fanta sie naar Dante van Peter I. Tsjai- kowski. De KRO zal opnamen maken van „Lontano" van György Ligeti en van de Suite van Pulcinella van Igor Strawinsky. De werken die de NOS-radio zal op nemen zijn „Elytres" van Lukas Foss. „Washington's birthday" (eerste deel uit de Holiday-Symphonie) van Char les Ives; „Three pieces for chamber orchestra" van Arnold Schönberg en ..In C" van T.erry Riley. Lukas Foss (49), één van de belang rijkste componisten van hedendaagse muziek in Amerika, is dirigent van het Buffalo Philharmonic Orchestra. Bcide t.v.-kanalen waren gisteren in geschakeld om de kijkers bij „Fata Banana" een keuzemogelijkheid te bieden wat het geluid van deze Haag se Scarabee-opvoering betreft. Dit in navolging van dezelfde keuzemoge lijkheid die de theaterbezoekers via hun koptelefoon hadden. We konden de zin ervan niet vatten. Men kon op een aantal momenten wis selen, maar had als kijker natuurlijk geen echte vrijheid omdat men onwe tend was waarvoor (c.q. waar tegen) men koos. Tenzij men doorlopend te gen de aangevingen in wilde schake len en daardoor compleet in hoor-ver- nieling geraken. Wat t.v. betreft manifesteerde Fata Banana zich minder sterk dan de vorige Scarabee-produktie. Toch kre gen we de indruk dat Scarabee hier beeldmogelijkheden aantoonde die ge heel nieuw waren en derhalve be langwekkend voor t.v.-makers en ook voor kijkers die genïteresseerd zijn in de wijze waarmee t.v. de mogelijkhe den van eigen kunnen aftast. In de rubriek Eigentijds was deze uitzen ding zeker op zijn plaats. Koos Postema op woensdag 2 kreeg gisteren zijn laatste aflevering van dit seizoen. Het programma moet steeds opboksen tegen hoofdfilm of voetbal wedstrijd, heeft derhalve een betrek kelijk klein bereik. Dat kleine bereik gedoogt dat dingen aan de orde komen die normaal als te breedsprakig niet door zouden gaan. Gisteren was dat b.v. het al te lange gesprek over te verwachten pinkster- drukte. Het gedoogt ook dat artiesten die een groot publiek weinig te zeg gen hebben, zoals Gilberto Gil. een camerakans krijgen. Of de VARA er verstandig aan deed G. K. van 't Reve in de gelegenheid te stellen zijn show in dit programma op te voeren betwijfelen we. G. K. heeft een heel bijzondere persoonlijkheids structuur. Zijn openlijk praten daar over wekt bij velen enorme weer stand. Wat ons betreft mag hij praten, ook via t.v. Maar dan voor een pu bliek dat ervoor ontvankelijk is. niet als „nummer" tussen vakantietips en een zangeres die over even grote ma ten als stemmogelijkheden be schikt. G. K. leverde overigens een kwalijke t.v.-primeur. Voor het eerst werd via de buis een huis te koop aangeboden, compleet niet naam en adres van de makelaar. Alle STER-mensen moesten ervan gebloosd hebben. Vg. (ADVERTENTIE) Pie slum De nieuwe show van de Amerikaanse ..Holiday on Ice"-revue wordt dit jaar door de KRO-televisie op zaterdag 12 juni (Ned. 1) op het scherm gebracht De show wordt opgenomen in Rotter dam, waar het gezelschap, in afwijkinr van vorige jaren, reeds in de maand mei een serie voorstellingen zal geven Ook dit jaar is de show opgebouwd rond de Nederlandse Sjoukje Dijkstra die, voor deze gelegenheid uit Turki.ir terugkeerde. Andere sterren van de show zijn: de Europese kampioene Hana Maskova; de Canadese wereld kampioen Donald McPherson; de Zweedse kampioene Ann Margret Frei; de Duitse kampioenen paarrijden Gudrun Hauss en Walter Hafner; de Canadese schaatskomiek Guy Long prés en vele anderen. kreet van het Parijse volk die op 18 maart 1871 de regering de stad uitdreef om daarvoor in de plaats een eigen „stedelijke" re gering aan te stellen. Het was een mooie droom van directe democratie en sociale gerechtig heid, één groots volkfeest dat twee en 'n halve maand duurde totdat die droom, in bloed ge smoord werd door de troepen van Versailles die de stad eind mei met geweld innamen. Er vielen ruim dertigduizend do den. Het was één der taferelen van de Frans-Duitse oorlog. Een Parijse timmerman schreef aan zijn zuster: „Dit zijn onze eisen: het recht onze gemeenteraden te kiezen, onze eigen officieren te benoemen, afschaffing van het permanente leger, scheiding v an kerk en staat, zonder even wel de vrijheid van geweten iets in de weg te leggen, af schaffing van de salarissen bo ven de tienduizend frank, gratis en verplicht onderwijs op de openbare scholen, sluiting van kloosters, met man en macht verhinderen dat het jezuïtisme terugkeert, want in die huizen zijn diefstal en prostitutie aan de orde van de dag." Een derde van de nieuwe „regering" was arbeider die zich verbroederde met de soldaat en de „bourge ois". Maar de Parijzenaars von den niet veel aanhang buiten de stad, de wettige regering zond zijn troepen en het was gedaan met de idealen. De grote Sarah Bernhardt verzorgde de gewon den in de Opera die tot nood hospitaal was ingericht. (Nederland 2 20.50 uur) De zee en de wind het strand en de golven en de koelere smaak van Peter Stuyvesant Menthol Peter Stuyvesant Menthol U geniet zoveel meer! I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2