Ceicbc (Sowia/nt
arrtenne
Verdi's Nabucco
bij Operastichting
INTERNATIONAAL CONGRES WIL
KLAARHEID OVER KERKMUZIEK
KOLDER VAN COCTEAU
MET DUBBELE BODEMS
Voorburgs
Jongerenkoor
won festival
Amerikanen
niet tevreden
over hun tv
In het hart L
van Rotterdam
PAGINA 2
Voor ANWB wordt vakantie regel, schoolgaan uitzondering
1VOG een paar tientallen jaren geleden
decreteerde de school een groot stuk
van het gezinsleven; vrij krijgen buiten
de vastgestelde vakanties was toen een
hele toer. Trouwens in dit opzicht volg
de de school bijna slaafs het bedrijfs
leven, waar men ook bepaald niet scheu
tig was de kostwinner een betaalde dag
extra vrij te geven om heugelijke ge
beurtenissen in de familiekring, zelfs in
het eigen gezin mee te vieren.
Na 1945 zijn de tijden veranderd en
de vrijetijdsmoraal is met die verande
ringen meegegaan. Wie zal er bezwaar
tegen hebben? In de meeste gezinnen is
het nu mogelijk dat de kinderen met de
ouders samen op vakantie gaan, omdat
school en bedrijfsleven hun vakantie
regelingen beter aan elkaar hebben aan
gepast. Dat moet zo blijven. Maar we
twijfelen er wel eens aan of, in het be
lang van het onderwijs, men zo ver
moet gaan als instanties en organisaties
die met verkeer en toerisme te maken
hebben, het graag zouden zien.
De A.N.W.B. pleit in zijn jongste jaar
verslag voor een vaste schoolvakantie
van Hemelvaartsdag tot en met Pinkste
ren. omdat die tijd zo geschikt en ge
liefd is voor een tweede vakantieperiode.
Dat zal wel; maar op die manier kan
de A.N.W.B. wel zo doorgaan, dat straks
voor de schooljeugd vakantie regel en
schoolgaan uitzondering is geworden.
Op goede gronden onder meer van
wege de geschiktheid voor een tweede
vakantieperiode is er gepleit voor een
ruimere herfstvakantie dan tot dusverre
gebruikelijk was. Die is er gekomen.
Maar aan de paasvakantie moet niet ge
tornd worden, want weer of geen
weer die leent zich uitstekend om in
gezinsverband een aantal dagen ertussen
uit te trekken; in eigen land of naar
zonniger streken.
Op scholen zit men intussen met het
probleem, dat van jaar tot jaar vóór en
na de kerstvakantie ouders voor hun
kinderen extra dagen vrij vragen,
omdat de wintersport hun sympathie
heeft en de tijd rond Kerstmis zo uiter
mate geschikt is als tweede vakantiepe
riode. En intussen heeft het onderwijs
ook nog te maken met strevingen om tot
een algehele vijfdaagse schoolweek te
komen en bij het voortgezet onderwijs
dan nog met een verdere inkorting van
de tessentabel.
De vraag is, of dit allemaal nu wel
kan, wil men met de verlenging van de
leerplichtige leeftijd tenminste niet be
reiken, dat de jonge generatie wel lan
ger 'op school zit, maar kwalitatief en
kwantitatief nauwelijks beter geïnstru
eerd en gevormd wordt dan vroeger het
geval was bij een veel korter durende
leerplichtige leeftijd.
Bovendien kunnen de scholen vol
gens het nieuwste A.N.W.B.-voorstel
tussen Pasen en september beter hele
maal dicht blijven. Direct na de paas
dagen beginnen stuit blijkens de
praktijk op grote bezwaren. Konin
ginnedag op een donderdag oefent al
drang uit om de vrijdag daarop maar
vrij te geven. De tijd van Hemelvaarts
dag tot derde pinksterdag komt er dan,
volgens de A.N.W.B.-conceptie, weer bij
en vast staat, dat de grote vakantie zo
vlug mogelijk in de tweede helft van
juni moet beginnen om de vakantie
spreiding te helpen bevorderen.
Voor ons staat wel vast, dat van het
restantje dagen dat dan tussen Pasen
en grote vakantie overblijft het over
grote deel weinig rendabel is vanwege
eindexamens, schoolexcursies en de on
vermijdelijke bijzondere gebeurtenissen
welke met het einde van een cursusjaar
gepaard gaan.
Het voortgezet onderwijs kan dan zijn
leerlingen maar beter direct na Pasen
ter beschikking van de A.N.W.B. stellen,
om daar als hulpkrachten de perikelen
van het toeristische hoogseizoen te hel
pen verlichten.
Meer onderwijs per
televisie
DEN HAAG (ANP) De NOT (Ne
derlandse Onderwijs Televisie) brengt
in samenwerking met de NOS (Neder
landse Omroep Stichting) het komende
schooljaar 220 programma's op het
scherm. Het aantal scholen dat één of
meer televisietoestellen bezit is sinds
vorig jaar gestegen van 2.200 tot 4.000.
Hiervan staan er 3.300 op basisscholen
en 700 op scholen voor voortgezet on
derwijs. Het streven is erop ge
richt de onderwijs-televisieprogram-
ma's steeds meer onderdeel te laten
zijn van onderwijsleerpakketten, waar
in meerdere media op elkaar worden
afgestemd.
In dit verband spreekt de NOT over
„projecten". De 220 programma's zijn
over 42 van dergelijke projecten ver
deeld, waarvan 19 voor het bassison-
derwijs en 23 voor het voortgezet on
derwijs.
De projecten voor het basisonderwijs
zijn bestemd voor de middenklassen en
de hoogste klassen, ze hebben betrek
king op de onderwerpen: actualiteiten,
tekenen, handenarbeid, zingen, aard
rijkskunde, biologie, natuurkunde,
maatschappijleer en godsdienst.
Die voor het voortgezet onderwijs con
centreren zich op de vakken: biologie.
Engels, Frans, Duits, aardrijkskunde,
geschiedenis, maatschappijleer en
godsdienst.
Voor het basisonderwijs wordt via ra
dio en televisie begin volgend jaar
een onderwijsleerprogramma over ont
wikkelingssamenwerking utgezonden.
Dit project komt tot stand onder ver
antwoordelijkheid van de protestants-
christelijke en rooms-katholieke basis
stichtingen van de NOT (Nederlandse
Onderwijs Televisie), de KRO, de
NCRV en in samenwerking met de na
tionale commissie ontwikkelingstrate
gie '70-'80. Het is voor het eerst in ons
land, dat radio en televisie bij een
dergelijk project betrokken worden.
Nelly Morpurgo
Muzikale leiding Lambert Gardeiio
Regie Filippo Sanjust
Opvoering met
ups en downs
Met het brengen van Verdi's Nabncco,
zijn eerste opera, die met succes in 1X4.'
werd opgevoerd, heeft de Nederlandse
Operastichting een tamelijk groot risico
genomen. Dit jeugdwerk, bij lange na
niet het sterkste stuk uit hel
operarepertoire van deze componist,
heeft bepaald wel behoefte aan een
perfecte opvoering wil het ons huidige
auditorium van het begin tot het einde
in zijn ban houden.
Gisteravond heeft in een vrijwel
uitverkocht Circusgebouw een in aantal
machtig auditorium kennelijk met
aandacht urenlang het gebeuren op het
podium en in de orkestbak, te weten dt
overweldiging en bevrijding van het
Israëlische volk door Nabucco, koning
van de Babyloniërs, en diens
landgenoten, benevens de lotgevallen
van diens dochters, zitten te bekijken
en beluisteren; maar ook na elk tafereel
Veel
interessante
concerten
(Van onze muziekredactie)
DEN HAAG Van 1 tot en met 7
juni wordt hier een internationaal
congres over kerkmuziek gehouden.
Zeker is dat meer dan driehonderd
Amerikanen het geheel of gedeeltelijk
zullen bijwonen, en dat er ook veel
belangstellenden uit Europese landen
en natuurlijk uit ons eigen land zul
len deelnemen. De Lutherse Werk
groep, die zich binnen maar uitdruk
kelijk ook buiten de eigen kerk met
de materie bezighoudt, organiseert
het ter gelegenheid van zijn zilveren
jubileum.
Wat wordt emriee beoogd? Wel, mét
veel kerken verkeert ook de kerkmu
ziek op tal van plaatsen in een crisis.
Ernst Krenek stelde vast dat de he
dendaagse componist aan de uitvoe
renden zulke hoge eisen moet stellen
dat slechts weinig kerken er bij uit
zondering aan kunnen voldoen zodat
men naar zijn mening maar zijn toe
vlucht moet nemen tot grammofoon
platen. Veel kerkbesturen voelen ech
ter helemaal niets voor moderne
kerkmuziek en menen dat het heil
moet komen van toepassing van pop
en beat in de eredienst. Dit alles ka
rakteriseert de chaotische situatie.
De Lutherse Werkgroep hoopt dat het
congres duidelijk zal uitspreken waar
de vrijheid ongebondenheid wordt en
waar de gebondenheid theologische
en liturgische noodzaak is. Sprekers,
die bij uitstek deskundigen mogen
heten en afkomstig zijn uit de Ver
enigde Staten, Duitsland, Zwitserland,
Denemarken, Finland, Frankrijk Zwe
den, en ons eigen land, zullen het
onderwerp van zoveel mogelijk kan
ten belichten en tfer discussie stellen.
De referaten worden gehouden in het
Schak-gebouw aan de Raamstraat en
in het Kurhaus. Men hoopt boven
dien een permanente internationale
samenwerking, tenminste ten aanzien
van de evangelische kerkmuziek, tot
stand te brengen.
Koren uit buitenland
Het congres gaat gepaard met niet
minder dan tien muzikale manifesta
ties in de zojuist gerestaureerde Lu
therse Kerk aan de Lutherse Burg
wal. Deze concerten brengen heel
bijzondere programma's, mede dank
zij de steun van CRM en van het
Haagse gemeentebestuur. Zo geven
de Spandauer Kantorei en de Capella
Vocale Hamburg zondagmiddag 6 juni
het veeleisende Passionsbericht des
Mattaus van Ernst Pepping, de grote
componist van de moderne Duits-
protestantse kerkmuziek. Twee Ame
rikaanse koren laten zich horen, voor
namelijk in Amerikaanse kerkmuziek.
en wel op donderdagmiddag 3 juni
het Thiel College Choir en op zater
dagavond 5 juni het Valparaiso Uni
versity Choir.. Aparte vermelding
verdient een Deens programma op
woensdagavond 2 juni van het Kloos
terkerkkoor uit het Deense Horsen.
Natuurlijk levert ook ons land zijn
bijdragen. Behalve het openingscon
cert van de organiserende werkgroep
is er op donderdagavond 3 juni een
optreden van het Utrechts Motetge
zelschap van dr. Willem Mudde (de
stuwende kracht achter het congres)
met oude Nederlandse en moderne
Duitse kerkmuziek. Door de mede
werking van NOS en NCRV kunnen
op het slotconcert op maandagavond
7 juni Omroepkoor en Radiokamcr-
orkest de Nederlandse première geven
van het Ezzolied van Johann Nepo*
muk David.
Dialogische orgelmis
Het spreekt vanzelf dat ook het grote
18de-eeuwse orgel in de Lutherse
Het Klosterkirchenkor uit Horsen,
Denemarken, onder leiding van
Soren Heedegard Sorensen, voert op
woensdagavond 2 juni hedendaagse
Deense kerkmuziek uit.
Kerk zal worden gebruikt. Orgelreci
tals zijn er woensdagmiddag 2 juni
van'dr. Willem Mudde en maandag
middag 7 juni van de Amerikaan dr.
Warren Schmidt. Heel opmerkelijk
is evenwel een voor ons land geheel
nieuwe, dialogische uitvoering van de
zogenaamde orgelmis van Bach op
vrijdagavond 4 juni door twee orga
nisten uit Helsinki, waarvan de een
het grote Batzorgel, de ander een De
Koffpositief zal bespelen. Tenslotte
moet nog melding worden gemaakt
van een geheel aan de hedendaagse
Duitse componist Helmut Bornefeld
gewijd concert op zaterdagmiddag 5
juni door een sopraan en een orga
nist uit München:
een laaiend applaus doen losbarsten.
Was de uitvoering dus perfect? We
zouden dit niet willen beweren. Maar
wel had hij blijkbaar voldoende
kwaliteiten om een groot publiek te
boeien en misschien speelde toch ook
het verhaal daarbij een rol-
Ongetwijfeld viel er heel veel te
waarderen.. Er ging een flinke stuwende
kracht uit van Lamberto Gardelli's
directie, die solisten, koren en orkest
stevig in de hand hield, althans
aanvankelijk. Op den duur verslapte hij
wel een beetje. Feitelijk speelde hij in
de ouverture zijn allerhoogste troeven
uit- En zeker betoonde het omroeporkest
zich zeer volgzaam.
Koren en solisten hadden hun up en
downs. Marion Lippert, een prachtige
sopraan met een enorme omvang, had
voortreffelijke momenten, zoals bijvoor
beeld in haar eerste aria van het eerste
tafereel. Maar soms trad in haar re-
produktie een lichte onzelceiheid op.
Licinio Montefusco als Nabucco voldeed
over het algemeen uitstekend. Hij bezit
een fraai getimbreerde volumineuze ba
riton zijn duet met Abigaille was
voor ons een van de hoogtepunten van
de avond maar nu en dan vonden we
zijn presentatie wat weinig emotioneel.
Alle hulde voor Nelly Morpurgo, die
Maria Magdalena als Ferena verving,
voor de wijze waarop zij zich met haar
kleinere stem aan de be.de voornoemde
artiesten, stellig op grote ruimten in
gesteld, wist aan te passen en in haar
actie een juist tegenwicht vormde met
haar kwaadaardige halfzuster.
Wat de koren aangaat: het verschil
in karakter van de barbaarse Babylo
niërs en de passieve, duldende Israëliërs
kwam in de presentatie soms te weinig
tot uiting. Maar ze hebben het be
roemde slavenkoor prachtig gezongen.
De kleinere rollen waren respectieve
lijk bij Henk Smit hij werd steeds
beter Hubert Waber, Tini Grootel en
Jan Blinkhof in goede handen. De tenor
Anton de Ridder kon ons noch vocaal
noch qua actie erg bekoren.
Tot slot de regie. Deze was wel erg
statisch en miste de nodige soepelheid.
Ook de enorme trappen, die op het to
neel voortdurend moesten worden op
en afgelopen leken ons hinderlijk en
overbodig.
Vanavond gaat een reprise met enkele
wijzigingen in de bezetting.
Toen we vorige week de wenselijkheid
uitspraken van het verdwijnen van
een aantal mini-zendgemachtigden
hadden we geen voor-wetenschap van
het feit dat CRM inderdaad een aan
tal mini-omroepjes wil liquideren. Dat
besluit heeft uiteraard onze hartelijke
instemming.
We vinden wel dat CRM niet ver ge
noeg gaat. Neem de Orde van Vrij
metselaren. Een vergrijzende groep
met 6.400 leden, zoals gisteren uit een
uitzending bleek. Pakweg een half
promille van de Nederlandse bevol
king. We kunnen echt niet inzien hoe
zo'n exclusief groepje met reden aan
spraak op zendtijd kan maken.
De KRO presenteerde gisteren „Be
levenissen van een druggebruiker",
documentaire die helemaal van het
standpunt van de patiënt uit keek.
Derhalve ook een programma met een
individuele inslag die meer EEN dan
DE drugverslaafde betrof.
Het werd een nogal omslachtig „por
tret" doordat de samensteller te ver
zot bleek op stemmingsvolle plaatjes
die geen echte informatie boden. Het
portret was overigens niet van een
doorsneeverslaafde, maar van een dui
delijk individueel geval.
Dat individu was een zo kwam het
ons voor intelligente slappeling die,
knoeiend met psychedelische toestan
den, probeerde tot een vorm van zelf
bevestiging te komen.
Dat de KRO dit programmeerde op
Het is niet alles nieuw wat nieuw
lijkt. Vijftig jaar geleden was er in
Parijs al een los-vast groepje componis
ten dat rebelleerde tegen het verstarde
muziekleven. Zij wilden af van deftig
heid, plechtstatigheid, zwaarwichtigheid,
van alleen-maar-ernst. Hun voorkeur
ging niet uit naar pompeuze avondvul
lende opera's en balletten maar naar
korte pretentieloze nummers met hier
en daar spitse pointes en wat losse
virtuositeit, zoals music-hall en circus,
cabaret en variété die kennen. Geest
verwant literator Jean Cocteau maakte
in die trant een kolderstuk voor Le
Groupe des Six, een soms vlak-banale
en kinderachtige maar soms ook pittige,
pikante tekst met leuke dubbele bo
dems.
Het Residentie-Orkest dat zo nadruk
kelijk op vernieuwing uit is, komt de
eer toe „Les Mariés de la Tour Eiffel"
voor de dag te hebben gehaald en
zaterdagavond deze zotte bruiloft op de
Eiffeltoren in het Congresgebouw te
hebben vertoond. Zelf heeft het orkest
in het geheel maar een bescheiden, zij
het leuke, illustrerende functie. De ou
verture en ritornellen voor de gaande
en komende man van Auric (die later
schatrijk werd van zijn Moulin Rouge-
muziek), de olijke bruiloftsmars en de
moordmuziek van Milhaud, de karika
turale dodenmars van de Gounod cite
rende Honegger, het charmante baad-
stertje van Poulenc, de quadrille van de
telegrammen van Germaine Tailleferre:
allemaal luchtige en speelse stukjes
klankdécor ter ondersteuning van tekst
en pantomime.
Guido de Moor en Wim de Rooij
de Haagse Comedie hebben de tekst als
twee „fonografen" bijzonder expressief
en plastisch weergegeven en daarmee
de koddige taferelen van de als poppen
aangeklede en als zodanig acterende
leden van het Mime Theater van Will
Spoor, in aardige aankleding en tegen
rake lichtdecors van Henk de Vries
Hans Citroen, in het juiste perspectief
Bruiloft op de Eifeltoren
geplaatst. Het orkest speelde onder de
Parijzenaar Yves Prin heel geanimeerd.
Geen wonder dat de veelal komische,
soms wat flauwe vertoning bij het
overwegend uit jongeren bestaande pu
bliek sterk insloeg.
Valse wereld
„valse wereld" (motto van het
concert) die door Cocteau in zijn verto
ning uiterst goedmoedig aan de kaak
werd gesteld, had in het voorprogram
ma een tegenhanger gehad in een
krachtiger kerk.antate van Bach: ..Fal-
sche Welt, dir trau ich nicht". Het
mocht een vondst heten beide stukken
op één avond met elkaar te confronte
ren maar dié confrontatie bleef theore
tisch doordat Bach niet aan zijn trek
ken kwam en geen effect sorteerde.
Prin had voor werk, stijl noch expressie
het juiste besef en het Residentie-Or
kest is geen ensemble dat zo maar even
een Bach weggeeft die anno 1971 bij de
authentieke uitvoeringspraktijk aan
sluit.
Het begon al slecht in de sinfonia, die
nagenoeg identiek is met het openings-
deel van het eerste Brandenburgse con
cert: de verhoudingen in de bezetting
waren slecht afgewogen, de stemmen
kwamen niet tot hun recht. De Diissel-
dorfse sopraan Ingeborg Reichelt
waarom denkt men niet eens aan onze
Yves Prin leidt
Residentie-Orkest
eigen, veel betere Elly Ameling?
zong vervolgens de beide recitatieven
iria's. Ze deed het bekwaam maar
stijf en schools, en zong voortdurend
tegen de toon aan. Tenslotte het koraal
dat werd toevertrouwd aan een koor ad
hoe, bestaande uit orkestleden (die in
Bach geen emplooi haddenen hun
echtgenoten. De klank was niet slecht
maar Prin liet op half tempo zingen,
maakte zinloze generale pauzes en be
greep van de muziek niets. Men had
het koraal ook helemaal als gemeente
zang kunnen opvatten en de zaal kun-
nn laten zingen'.
Bach, goed bedoeld maar slecht uit
gevallen. had ingekapseld moeten zijn
door modernen. Door allerlei moeilijk
heden echter moest de Musica per 17
Strumenti van Misha Mengelberg, vol
gens de artistieke commissie in zijn
pure ijlheid een ideale overgang van
het zogeheten tweede poppenspel van
de Italiaan Franco Donatoni naar de
Bach-kantate, komend te vervallen. Het
tumeltueuze slot van de Italiaan hotste
nu tegen de meer innerlijke onstuimig-
voorzien, had de programmaredactie
wel de moeite kunnen nemen die titels
enigszins voor het niet ingewijde pu
bliek te verklaren.
„In the cage" werd genïspireerd door
de aanblik van een panter in een die
rentuin en het heen en weer lopen
het dier in zijn kooi vond zijn neerslag
in de muziek. „In the inn" dankte zijn
ontstaan aan de indruk van een voor
bijganger die de klanken opvangt die
uit een café naar buiten komen. „In the
night" tenslotte is een heel dichterlijk,
polytonaal stemmingsstuk met een bij
zondere melodie in de solohoorn. Aan
gezien de componist met het oog op de
toenmalige theaterorkestjes de moge-
van verschil,ende
i de rationele 18e e
orkest dat?) en of zijn muziek zelf
poppenspel wil verbeelden of inderdaad
als aanvulling op een echt poppenspel
dient te worden beschouwd, moet in het
midden worden gelaten. In het pro
grammablad zocht men ook naar deze
informatie tevergeefs. Hoe het zij. Do-
natoni's muziek voor fluit (en piccolo)
en orkest is wel intrigerend van opzet
maar heeft het decoratieve karakter
van een klandécor en is bij een uitvoe
ring op zich zelf veel te lang en te
weinig gevarieerd op te blijven boeien.
De uitvoering bleef overigens sterk aan
de noten gebonden, al moest men voor
solist Koos Verheul alle waardering
hebben.
Ragtime
Ook de weergave van de hoogst mi
kwaardige „Set of pieces for theatre-
chamber-orchestra" die de Amerikaanse
zondagscomponist Charles Ives voorna
melijk omstreeks 1906 maakte, zat nog
te vee# vast aan materiële moeilijkhe
den om te kunnen overbrengen wat de
componist beoogde. De stukken (het
programmablad vermeldde de laatste
twee omgekeerde volorde) zijn de onge
bruikelijk in hun componeertrant dat
er meer dan „handigheid" voor nodig is
om ze los en vrij musicerend te kunnen
invoeren. En als de componist het nodig
vindt zijn muziek van ondertitels te
NEDERLAND I
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
VARA
19.05 uur:
Pipo op Bizarra
19.30 uur:
Coronation Street
•20.00 uur:
Journaal
•20.21 uur:
Leer uw kind zelf
zwemmen
•20.30 uur:
Ironside
21.20 uur:
De jonge onderzoekers
NEDERLAND I
NOS:
10.45 uur:
Schooltelevisie
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
AVRO:
19.05 uur:
De schat van het
kasteel zonder naarr
19.30 uur:
Toppop
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Peyton Place
Het oproer kraait,
cabaret
•22.20 uur:
Achter het nieuws
•22.45 uur:
Journaal
22.50 uur:
Sterrenkunde
NEDERLAND II
NOS
•18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Kijken naar kinderen
21.10 uur:
Joe Frazier, pop
21.50 uur:
Televizier
22.40 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Den Haag vandaag
19.10 uur:
Kunstsignalering
KRO:
19.30 uur:
NCRV
•19.30 uur:
Zo vader zo zoon
•20.00 uèr:
Journaal
•20.21 uur:
Oost, west, thuis best,
21.00 uur:
Langdurig zieken, doe.
•21.30 uur:
Muzikale show
Rotterdam
22.30 uur:
Ander nieuws
•22.40 uur:
Journaal
Sportquiz kopduel
19.38 uur:
Het verre westen
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Andy Williams
21.11 uur:
Brandpunt
21.20 uur:
Missionarissen
op verlof
21.50 uur:
Paul Vlaanderen
22.40 uur:
Journaal
22.45 uur:
Franse les
de Nederl;
18.41 Ni
woord vooi
inds Partij,
rs). EO: 19.00 Wij hebben
:ld: gewijde ■H
hebber
ntalre over het
Willem de MèRODE. 23.30 (S)
Klankjuwelen: klassieke muziek (gr). 23.55-
HILVERSUM IX
's. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik
orpraatje. 18.30 (S) Dorothij
Squires at the London Palladium (opn). 19.10
(S) Argentijnse zanggroep Los Cantores del
Albar -
0.30 (S) Weer c
wetenschap. 22.1
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
Protestantse- godsdienstige uitzending. 1B.( t i
Sport. 18.55 Taal wenken. 19.00 Nieuws zeil
actualiteiten. 19.40 Franse taalwenken. 19.J n(j
Missie- ultzeding. 19.55 Intermezzo.
Operamagazine. 22.01
Voor de kinderen. 17.15
11.15 Voor de zieken.
Ü.55 Mededelingen. KRO: 12.00 (S) Van
:waalf tot twee: gevarieerd programma.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen
tb.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41
Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar.....).
,05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal: muzi-
lal middagmagazine. (16.00-16.02 Nieuws),
w irerheldsvoorlichting17.00 Nieuws uit de
Nederlandse Antillen. Sprek<
iraam. KRO: 17.
lal': jeugdprogramma.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgijmnas-
iek. 7.20 (S) Dag met een plaatje (gr). 8.00
lieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met
en plaatje (verv.). (8.30-8.33 De groente-
nan). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitge-
i reide reportage. 9.35 Waterstanden. 9.40
Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissan
ce. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: populair verozekplaten-
programma. (11.00 Nieuws). 11.30 Rondor"
programma voor de
richten). 12.2
ding
de landbouw. 12.40 Knipperlicht:
tafB.
"muziek 1
tot° de 20 e eeuw (III): 17e en
kerkmulzek; 16.55 (S) Planorecital: moderfiS
uzlek 17.30 Brabant journaal. 17.55 MedeO |n€
lingen.
HILVERSUM ni
ieuws. 9.03 Plaatjes vc
svs. 10.03 Ekspres: Uch
11.00 Nieuws. 11.03 Ee
jlïend vrolijke gevarieerde visite.
Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddij I
Show. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws, i» lrr
Drie-Draal. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: ri£u*
en groen op alle toerei
AVRO: 15.10 Muziekmiddag.
(S) Nieuwe grammofoor
ting: 16.00 (S) Spaan;
VARA
Pep. 10.(
tenprogrammi
(17.00-17.03 Nieu«j|(
BELGIë (Nederlands)
12.00 Nieuws, mededelingen en SOS-1
richten. 12.08 Muziek programma. 12.55 B
tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en
neelagenda. 13.20 DEthsmuzlek. 14.00 Nieui
14.03 Gevarieerd programma. (Tussen lj
en 16.00 Flitsen van de Ronde van Ital
15.00 en 16.00 Nieuws en beursberichte
17.00 Nieuws en mededelingen. 17.15 Vo
oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal.
een zondagavond vonden we iets on
mogelijks. Het NOS-alternatief was
een discussie tussen filosofen! Kijkers
die een onbezorgde zondagavond
wensten, konden bij t.v. niet terecht.
Derhalve een hoofdzonde voor de t.v.
gisteren.
Zaterdagavond zat het veel beter. ,,E
kleine waarheid" nam voorlopig af
scheid met de aflevering die de titel
waarmaakte. Een sobere aflevering
die door alle medewerkend levensecht
werd gemaakt. WUleke Albertl met
name deed het voorbeeldig. Maar ook
John Leddy leverde een prestatie die
een markant punt van zijn artistieke
carrière betekenen kan.
Vg.
Dekors van Nicolaas Wijnberg zullen in
het Amsterdamse Toneelmuseum te
zien zijn gedurende de maanden juni,
juli en augustus. De collectie omvat
een serie van ontwerpen van de af
gelopen 25 jaar voor toneel, opera en
ballet. Tevens is er werk te zien van
enkele leerlingen van Wijnberg.
suite in uiteenlopende klankbeelden
presenteren, maar het is altijd opassen
geblazen en de voorbereiding moet de
gelijk zijn want vele partijen hebben
een verregaande eigen zelfstandigheid
in toonsoort, maat en ritme en de ge
syncopeerde ragtime van ..In the inn" is
echt niet voor de poes. Het lukte zater
dagavond maar heel erg matig.
Verveeld zal men zich overgens zel
den hebben want er was altijd wel wat
te zien. Het viel overigens op dat het
Residentie-Orkest op het vorige concert
in deze reeks in hippe vrije tijdskleding
was verschenen en zaterdag weer pon
tificaal in rok was. Weet men het
langzamerhand zelf niet meer?
A unst en Jfunstenaars
Nouvelles Images-tentoonstelling. Van
28 mei tot en met 16 juni worden
hier de plastieken van Renske Morks
en de schilderijen en grafiek van Har
Sanders getoond. In de Grafiekzaal
worden de kleurenetsen van Koos je
Wagenaar opgehangen en edelsmeed-
werk van Ton van Bokhoven is dan
in de zilverkelder te béèichtigen.
HILVERSUM (ANP) Het Negende
Koorfestival, georganiseerd door de
Koninklijke Bond van Zang- en Ora
toriumverenigingen in Nederland en de
AVRO is zaterdagavond gewonnen door
het Voorburgs Jongerenkoor onder lei
ding van Ad de Groot.
Het koor behaalde 394 van de 420
beschikbare punten. Tweede werd het
Edith Stein College uit Den Haag onder
leiding van Ruud van der Meer met
391 punten en derde „Deo Sacrum" uit
Poeldijk onder directie van F. A. M.
Franken met 374 punten. Aan het
festival namen 86 koren deel. De jury
bestond uit Iscar Aribo, Herman Stra-
tegier en Willem Vogel.
Dc werken van Geni Peter (1908-1969)
zullen te zien zijn in Kunstzaal De
Vaart te Hilversum van 29 mei tot 5
juli. Tegelijk wordt een prentenserie
geloond afkomstig uit het grafische
atelier van De Vaart zelf.
ali.
NEW YORK (Reuter) Bij een opini ilta
onderzoek in de VS is gebleken, dat ndi
procent van de Amerikanen niet tevt n
den is over de televisieprogramma ver
Iets meer dan vijftig procent vindt d cn
er te veel reclameboodschappen op H w
buis verschijnen. tiei
Bij de steekproef onder ruim 1.5 Si
Amerikanen, uitgevoerd door het I »nd
stituut-Gallup in opdracht van h
weekblad „Newsweek", bleek vootees
dat de nieuwsuitzendingen en doe n,
mentaires het meest gewaardee ar,
worden: 79 procent van de ondervraa m
den vindt dit de beste programma's, hal
Het concert en congresgebouw De Do
len van Rotterdam viert zijn vijl
verjaardag. Ruim drie miljoen men.' ee
hebben het bezocht voor 2100 cultur
manifestaties en er waren 3400 co
gressen, vergaderingen en dergelij
evenementen. Om enkele hoogtepun'.
te noemen: Het Ballet van de Twint
ste Eeuw van Béjart. een optreden v
de Berliner Philharmoniker o.l.v. Hi
bert von Karajan, het New Port Ji
Festival in 1970 met tienduizend I
zoekers, de marathonnacht van d
voorstellingen met Cliff Richard. So 1
Gaaikema en Paul van Vliet. En 11
is er nog een lange lijst op te gev
Maar vanavond ziet u fragmenten Ul
een voorstelling die op 18 mei In j
Doelen gegeven werd ter ere van !n'
eerste lustrum, een echt feestelijk pisc'
gramma met Willeke Alberti en Si n
Gaaikema die begeleid worden door
Rotterdams Filharmonisch Orkest olrb
Edo de Waart, alsmede de Blue D nd
monds en het Trio Henk van Dijk. I nS
huisorkest verzorgt het klassieke Iln
deelte en zal werken van Berloiz e
Mozart ten gehore brengen en een co n
positie van Louis Andriessen „De t ez<
gen symfonieën van Beethoven".
feestedlijke uitzending die onder re "vi
van Jurriaan Andriessen staat.
Nederland 2 21.30 uur. nti
irti