MALANDO fozidóvQöwicvnt Dertig jaar in tango's antenne In Tilburg verloor Joe Frazier op punten GOUDSMITHOFF Q? BEN JE 15 JAAR... KRANTENWIJK Leidse Courant PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 17 MEI 197lj Omroep en dagbladen "JV"A het opzienbarende nieuws over de dreigende ondergang van De Tijd, krijgt extra-actualiteitswaarde de oproep van VARA's nieuwe voorzitter André Kloos, dat de overheid zowel de dag bladen als het omroepbedrijf meer gel delijke steun zal moeten geven om een veelzijdige informatieverstrekking te redden. De heer Kloos heeft inzoverre gelijk dat het voor kranten heilloos is om op leven en dood met elkaar te blijven vechten om de gunsten van het reclame bedrijf. Niettemin lijkt ons een overeen komst tussen dagbladsector en Hilver sum armetierig, wanneer het enige resul taat wordt een beroep op de overheid om geldelijke steun. Aangezien de overheid moeilijk op haar gezag kan uitmaken welke infor matiebronnen precies nodig zijn om de publieke opinie voldoende aan haar trek ken te laten komen, moet het dagblad bedrijf niet structureel afhankelijk wor den van overheidsbij stand, maar eigen bronnen bezitten om economisch staande te kunnen blijven. In dit verband is het voor de kranten een levenszaak om te voorkomen dat de ruimte voor de STER om de reclame op radio en televisie te concentreren als maar groter wordt en de noodzaak voor het dagbladbedrijf om overheidssubsidie in gelijke mate groeit. Grenzen VORIGE week heeft minister Klompé weer voor een jaar de aandrang van de STER om meer ruimte te krijgen weerstaan, maar de heer Kloos zal ook zichzelf niet geloven wanneer hij de kranten probeert gerust te stellen met het argument dat in de wet een grens aan de hoeveelheid en de vorm van de omroepreclame is gesteld. Er lopen ver schillende Nederlanders rond ook in het politiek bedrijf die tegen wets wijziging ter zake in hun hart niet veel bezwaar zouden maken. Daarom heeft overleg tussen NOS (of welke andere omroepdelegatie dan ook) en de kranten pas dan zin, wanneer ze niet alleen gaan overleggen hoe ze het best bij de overheid dubbeltjes los kun nen krijgen. Kleuter in gevaar 1VGG een Europees record is in Neder- landse handen: procentueel lopen kleuters tot vijf jaar in ons land de grootste kans om in het verkeer gedood te worden. Zelfs in Amerika is het risico dat kleuters in het verkeer lopen, nog niet de helft van de 10,3 per honderd duizend kinderen per jaar. Volgens een comité dat werkzaam is voor kleuterbescherming in het verkeer, is een groot deel van de verkeersonge lukken waarbij kleuters betrokken zijn, aan het feit dat de kleintjes zonder toe zicht over straat lopen, bijvoorbeeld op weg naar school. De omgeving van menige kleuterschool zou qua verkeers situatie gewoonweg gevaarlijk zijn. In eerste instantie is iedereen geneigd de schuld van deze wantoestand weer grotendeels op rekening van de over heid te zetten. Vanwege de bijzonder slecht gekozen situering bij verschil lende scholen gaat deze overheid beslist niet vrij uit. Maar we dachten dat zon der meer accuratesse bij het gemotori seerd verkeer en wat minder gemak zucht bij de ouders, Nederland genoemd triest record sneller zou kunnen kwijt raken dan door ingrijpen van de over heid. Wanneer jonge kinderen te vaak onbe geleid over straat lopen, kan men beter beginnen met voor begeleiding te zorgen dan te wachten op de vaak zeer ingrij pende verkeerstechnische maatregelen, die zo'n begeleiding overbodig zouden maken. En onder alle omstandigheden is het nodig dat het gemotoriseerd verkeer minder risico's neemt. Maar de behoefte hieraan behoeft niet in de eerste plaats ontleend te worden aan het grote aantal slachtoffertjes onder de kinderen, die risico's nemen waarvoor zij geen verant woordelijkheid kunnen dragen. Tegenstander: een microfoon (Van een onzer verslaggevers) TILBURG Wereldkampioen Joe Frazier heeft zaterdag in Tilburg een van de slechtste partijen uit z(jn loop baan gespeeld. Ten aanschouwen van enkele honderden bezoekers, merendeels bestaande uit leerlingen van boksscholen die reductiekaartjes hadden gekregen, werd de grote meester duidelijk op pun ten verslagen door een merkwaardige tegenstander: een microfoon. De kampioen wist kennelijk geen raad met het grote incasseringsvermogen van die microfoon en alle linkse en rechtse- geluidsstoten die hij plaatste, sorteerden geen effect. Als soulzanger slaagde hij er niet in de enorme Pellikaanhal, een ijs stadion dat groot genoeg is voor een paar duizend man, te ontdooien. Dat er toch nog te genieten viel van enkele goede stoten was te danken aan een drietal snelle danseressen, die met goed voetenwerk en lekker griebel onder de gordel voor een klein beetje sensatie zorgden. Voor de rest was het een slappe vertoning van een stelletje (30) helpers en een boksgod, die moeite hadden 15 ronden (liedjes) overeind te blijven. Het was geluidsboksen op derde klasse niveau. Frazier kwam herhaaldelijk te laag in het lawaai dat uit de batterij zwaargewicht kasten kwam. was der mate gespierd dat gesproken kon worden van een super oversound. De scheidsrechter het publiek had ijzeren Joe als snel uitgeteld en de show op een gegeven momoent dan ook alleen nog maar gemaakt voor de tele visiecamera's van de NCRV (uitzending op 25 mei). Helemaal door de mand viel de slager uit Boston bij de Sinatraschlager My Way, natuurlijk vertaald in ,.I fight it my way". Het gezicht van Frazier. dat deze keer heel bleef, moest gered wor den door de gong. Geen florissante start voor een Europese tournee dus. Deze week wordt in Nederland de eerste single van Joe Frazier en zijn Knock Outs uitgebracht. De titel van het plaatje is na de nederlaag in Tilburg van toepassing op de soulshow van de wereldkampioen: „If you go, stay gone". Memorandum van een dokter De NCRV zendt vanavond de laatste aflevering uit van de Engelse serie verhalen „Dr. Finlay 's Casebook". Het afgelopen winterseizoen heeft de NCRV vrijwel iedere maandagavond en soms ook op andere uitzendavon- den. een aflevering op het scherm gebracht. Ondanks het feit dat vele kijkers zich de Nederlandse versie nog bijzonder goed herinnerden, heeft deze Engelse uitgave het behoorlijk gedaan. Over het gehele seizoen genomen werd gemiddeld steeds door 33 procent van de Nederlandse televisiekijkers van vijftien jaar en ouder gekeken, die het programma ook wel weer gemiddeld waardeerden met 74 punten. In de laatste aflevering geeft dr. Cameron een 63-jarige patiënt het advies zich in zijn werkzaamheden enigszins te beperken. Tot zijn schrik komt hij daarna tot de ontdekking dat zijn eigen situatie nauwelijks met die van zijn patiënt verschilt. Dr. Came ron staat zelfs al kort voor zijn 65-ste verjaardag. Hij spreekt met collega dr. Finlay kort daarop over een even tueel terugtreden. Dit komt onder an dere de burgemeester van Tannoch- brae ter ore. Deze heeft dan snel zijn plannen rond. Dr. Cameron moet een groots afscheid worden bereid en we gens zijn verdiensten voor de gemeen schap zal hij benoemd worden tot ereburger van de gemeente. Voordat dr. Cameron het zelf beseft, is er voor hem geen weg meer terug (Nederland 2, 20.21 uur). BUSSUM In zijn comfortabele bungalow in Bussum ontving Arie Maasland dezer dagen de uit nodiging om voor de vierde keer naar Japan te komen. Arie Maasland, kennen ze die in Japan? Ja. In Japan en eigenlijk over de gehele wereld. Want die Maasland heeft als artiestennaam Malando en die is bekend van Japan tot Spitsbergen als de ongekroonde koning van de romantische Latijns-Amerikaanse muziek. Voor vierde maal optreden in Japan f- (ADVERTENTIE) Arie Maasland werd op 26 mei 1908 in Rotterdam geboren uit niet zo bijster muzikaal onderlegde ouders. Pa speelde dan wel een niet onverdienstelijk partijtje „traporgel", maar daar was dan ook de kous mee af. Amper zes jaar oud kreeg Arie reeds pianoles van de bekende Rotterdamse koordirigent Jan Kriek. Aanvankelijk leek hij verloren te gaan voor de muziek, want na de h.b.s. doorlopen te hebben ging hij prompt voor architect studeren. Het bleek echter slechts een bevlieging te zijn, want na zijn militaire dienstplicht vervuld te hebben werd Arie voorgoed door de muziek opgeslokt toen hij piano, drums en accordeon ging spelen bij het schnabbelend sextet „The Jumping Jacks". In die periode bleek ook al zijn voorliefde voor de Latijns- Amerikaanse muziek; met de legendarische compositie „Ole Guapa" vestigde hij in 1939 definitief zijn naam in de lichte muziek. Twee jaar later werd de oprichting van Malando's tango-rumba-orkest een feit. Tijdens de oorlogs jaren ging het orkest echter voorlopig ter ziele toen Maasland door de Duitsers gearresteerd werd en in een concentratiekamp belandde. Vlak na de oorlog formeerde zijn ensemble opnieuw om voor de Nederlandse militairen in Indië te gaan optreden. Met het toenemen van de zelf geschreven composities nalrn zijn populariteit hand over hand toe. Grote toernees werden ondernomen en Arie's huis werd langzamerhand een vergaarplaats van nationale en internationale muziekonderscheidingen, zoals de „Oscar Mondiale de l'Accordeon", een Italiaanse trofee, de Japanse „Gouden Boogschutter", de „Zilveren Schijf", de „Gouden Harp" en niet te vergeten onze eigen „Eidson". En het einde schijnt vooralsnog niet in zicht te zijn, want aan de honderdvijftig composities die Malando tot nu toe schreef zullen er nog wel ettelijke worden toegevoegd. De Zuid- Amerikaanse inspiratiebron is althans nog lang niet uitge put. Zeldzaam verschijnsel Dertig jaar lang populair zijn over de hele wereld Is, zeker in de lichte muziek, een hoogst zeldzaam verschijnsel: Malando berust inmiddels al in dit succes: „In het begin viel ik van de ene verbazing In de andere als een werkje van mü erg goed b(j het publiek inging. Vooral als je door Amsterdam liep en je hoorde dan plotseling ergens Ole Guapa op een draaiorgel klinken. Nu sta ik van al die successen niet meer met open mond te kijken. Ik ben het gaan beschouwen als een sneeuwbal die aan het rollen is gegaan, nog steeds aan het rollen is, en nog dikker wordt ook. Men vraagt me wel eens: hoeveel Malandoplaten zijn er inmiddels over de hele wereld verkocht? Dan moet ik helaas bekennen dat ik de tel ben kwijt geraakt. Het enige wat ik weet is dat het er miljoenen moeten zijn. Op dit moment worden in Japan per maand nog zo'n dikke twintigduizend platen van mij verkocht. En dat is dan nog maar een summiere opgave van een auteursrechtenbureau". Muzikale god In Japan, is Malando een soort muzikale god, ondanks het feit dat men er een heel andere muziekcultuur kent. Maasland heeft voor dit merkwaardig verschijnsel een pasklare theorie: „Ik zie het zo, dat de Japanners er op z'n Hollands uitgedrukt op een goeie dag zijn ingetrapt. Ze zijn de Malandomuziek erg mooi gaan vinden. De melodieën bedoel ik. En dan doet het er niet toe of je een eigen compositie speelt of een Duitse of Franse tango. Ze vinden het gewoon geweldig als wij tango's spelen. En ze blijven het geweldig vinden om de simpele reden dat de concurrentie van de popmuziek aan dit genre voorbij gaat. Pop en Zuid-Amerikaanse muziek liggen zover uit elkaar dat concurrentie nauwelijks mogelijk is. Men denkt wel eens dat ik een hekel heb aan beat-, soul-, blues- of Behang van klasse! Q/Q NEDERLAND 1 Ironside NCRV 21.20 uur: Dier en vriend 18.45 uur: Achter het nieuws 20.00 uur: Fabeltjeskrant 22.50 uur: Journaal 18.55 uur: Journaal 20.21 uur: Journaal 22.55 uur: Memorandum va VARA Sterrenkunde dokter 19.05 uur: 21.10 uur: Pipo op Bizarra NEDERLAND II Hier en nu 19.30 uur: 21.35 uur: Coronation Street NOS Het recht van de 20.00 uur: 18.45 uur: zwakste (Unicef) Journaal Fabeltjeskrant 22.35 uur: 21.20 uur: 18.55 uur: Leer zelf uw kind Journaal 22.35 uur: zwemmen 19.05 uur: Journaal 20.30 uur: Kijken naar kinderen 22.40 uur: EHBO undergroundmuziek. Dat is natuurlijk onzin. Ik vind het NEDERLAND allemaal even mooi en knap, als het maar goed wordt gespeeld. Maar het is juist de fout van veel beatbandjes dat ze redeneren: hoe harder hoe mooier. Hun techniek verwa tert door het lawaai." Prille liefde Tango's van Malando doen het voor „cheek-to-cheek-dan- cing" in een danszaal nog altijd opperbest. Zelden wordt er inniger over het gladde plankier geschuifeld als bij een zwoel Malando-deuntje. Menige prille liefde is ontloken onder de klanken van Maaslands muzikale brouwsels. Ziet hij zichzelf derhalve als een soort muzikale liefdesmake laar? „Ha, ha, ha, die is goed zeg. Maar ergens heb je toch gelijk. Er komen soms getrouwde stellen naar me toe, en zeggen dan, zoals laatst: „Bedankt, toen we ons in 1939 verloofden hebben we zo gezellig en innig een tango van u gedanst in Scheveningen". Ik sta er dan versteld van dat de mensen dergelijke herinneringen nog met zich meedragen. Ik heb er echt geen verklaring voor waarom verliefde mensen zo graag op een tango van mij dansen. Echt niet". Romantiek belangrijk Een verklaring voor zijn wereldsucces heeft hij wel. „Wat ik schrijf is romantische muziek. Ik ben ervan overtuigd dat romantiek in de muziek erg belangrijk is, vooral omdat -omantiek mensen van twintig tot vijfenzestig jaar aanspreekt". Een vraag die Maasland al ontelbare malen is gesteld is hoe in godsnaam een doodnuchtere bewoner van de moeras delta belandt in het temperamentvolle idioom van de Latijns- Amerikaanse landen. Maasland: „Voor de oorlog speelden we dikwijls samen met grote buitenlandse orkesten zoals de „Lecuona Cuban Boys" en andere Zuid-Amerikaanse groe pen. Wij speelden foxtrotten of Engelse walsen en zij de Latijns-Amerikaanse muziek. Vooral de Argentijnse tango's boeiden me mateloos. Op een dag kreeg ik een idee van: verdomme, dat kan ik zelf ook weieens gaan doen. Van meet af aan ben ik de Argentijnse tango's anders gaan spelen dan de Argentijnen dat doen, althans qua bezetting. Bij hen overheersen de bandoniums, dat zijn op accordeons lijkende instrumenten, terwijl ik de violen in de arrange menten accentueer. Ik heb steeds hemelhoog .tegen de Argentijnse tangovirtuozen opgekeken, en doe dat nog nog -steeds. Toen ik eens in Argentinië was, bleek dat men daar weer tegen mijn muziek opkijkt". Is Arié Maasland het na dertig professionele jaren met zijn tango-rumba-orkest als beroepsmusicus zijn stiel niet beu? „Oh nee, helemaal niet. Als ik opnieuw moest beginnen zou ik weer de muziek induiken. Behalve als ik tevoren zou weten dat ik mijn brood moest verdienen met smartlappen, want daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Met deze muziek speculeert men op goedkope sentimenten bij deze mensen. Laat iemand dan maar elektronische muziek ma ken, daar sprankelt tenminste nog soms iets doorheen wat men mooi kan vinden". WIM SCHULPEN NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.05 uur: De schat van het kasteel zonder naam 19.30 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton Place Journaal 22.55 uur: Nascholing huisartsen NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Kunstsignalering KRO: 19.30 uur. Felix de Kat 19.37 uur: Het Verre Westen 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Andy Williams 21.11 uur: Brandpunt 21.21 uur: Het menselijk geluk, dr. Anna Terruwe 22.00 uur: Paul Vlaanderen 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: Franse les Rossini, uitgevoerd door sending en solisten. NOS: 19.30 i 18.30- Muzikaal Spectrum. Spi m een beek. NOS: 20.05 Komt i lezing. 19.35 Mu- lier 22.20 Jong geleerc diojournaal. NOS: 22.55 I 324 m (Nederlands) Vertolkers belui ziek. 23.55-24.00 Nieui 5 Openbaar Kunst HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas- heidsvoorlichting: uitzending voor de lan(n bouw. 12.40 Knipperlicht: wekelijks verkeersmagazlne. 13.00 Nieuws. 13.11 RadioLi Journaal. NOS: 13.30 Den Haag vandaau 13.35 Spiegel van België: muziek en nleuwlel van onze zuiderburen 14.05 Jazz uit I historisch archief. 14.30 (S) Promenade kest: amusementsmuziek. 15.00 Van ta-ta tot" totale taal: een rubriek over het leven iP6 de taal. AVRO: 15.10 Muziekmiddag, Operamuziek. 11.15 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. Kunstenaars voor Vietnam die door de kunstenaars zijn afgestaan ten bate van het Medisch Comité Ne- derland-Vietnam. Deze veiling waar aan ook de kijkers thuis via telefoni sche biedingen kunnen meedoen, wordt afgewisseld door het optreden van kunstenaars als Paul van Vliet, de Zangeres zonder naam, Theo Olof. Jan Wolkers, Jaap van de Merwe en ande ren. Presentatie: Yoka Berretty en Koos Postema. Produktie: Henk de By en Frieda van Mondfrans. Regie: Rob Touber. Achter het Nieuwsredacteur Jaap Walvis had bovendien een inter view met mevrouw Nguyen Thi Binh over de politieke achtergronden van het Vietnamconflict. Mevrouw Binh is hoofd van de onderhandelingsdelegatie te Parijs van de voorlopige revolutio naire regering van Zuid-Vietnam. Dit ADVERTENTIE Kom dan zo spoedig piogelijk even bij ons op kantoor. PAPENGRACHT 32 LEIDEN TELEFOON 01710 - 22244 13.00-13.05 Raden 14.30 (S) Interlok (16.00-18.02 Nieuws). Overheldsvoorlich- mu VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes vot de pep. 10.00 Nieuws. 10.03 Ekspres: licht pl> r de kinderen. 17.15 f AVRO: tiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio- Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (verv). (8.30-8.33 r 17.00 Nieuws. 17.03-18.» inwijding. NOS: 9.00 Uitgebrei ge. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muzieu uit ae Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: ekplaten programma. (11.00 richten. 12.08 Muziekprogramma. 12.55 Bulk tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws en neelagenda. 13.20 Dansmuziek. 14.00 Nieu> radio. (15.00 Nieuws). >udere luisteraars. 17.55 Wee interview zal worden uitgezonden in Achter het Nieuws te 22.25 uur. (Nederland 1, 21.20 uur) Joe Frazier met de microfoon, die hij niet de baas bleef en zijn Knock Outs. NOS zoekt geld voor stijgende kosten (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Over de besnoeiing van de post directe programmakosten door bevriezing van de huurvergoe- dingen op basis van 1970, zal het NOS-bestuur in zijn volgende verga dering zich nader uitspreken. Door een verlegging van prioriteiten wil men met behoud van een sluitende begroting voor 1971 alsnog de moge lijkheid zoeken het uurbedrag voor de t.v. met circa f 1.000,te kunnen verhogen. Daartoe wil men een sup- pletoire begroting indienen. Intussen heeft de regeringscommissaris mr. J. A. H. J van der Dussen al duidelijk gemaakt dat bezuinigingsmaatregelen niet op de bouwkosten kunnen worden toegepast en evenmin ten koste mogen gaan van de reserve van 50 miljoen. Zonder deze reserve, welke overeen komt met twee maal tien procent van de omroepbegroting, ofwel een stijging van tien procent per jaar voor salaris sen en honoraria, zouden in de ko mende jaren wel eens ontslagen kun nen vallen- Hoe het NOS-bestuur de financiële ruimte van drie miljoen gulden voor de stijging van de directe programmakosten hoopt te vinden zal op 28 mei a.s. duidelijk worden. Real Madrid Chelsea op t.v. De N.O.S.-televisie zendt woens dag 19 mei van 19.25 tot 21.15 uur via Nederland I een recht streekse reportage uit van de tn het Karaïskaki Stadion in Athe ne te spelen finale om de Euro pa Cup voor Bekerwinnaars tus sen Real Madrid en Chelsea. Verslaggever is Koen Verhoeff. „Goal" start met serie specials HILVERSUM „Goal" het wekelijks K.R.O.-radioprogramma zal op zater dagavond 22 mei een begin maken met een serie „Specials" welke in de zo mermaanden worden uitgezonden. Men denkt b.v. aan een „special" over wielrennen, zwemmen en atletiek. Dit maal wordt een analyse gegeven van het jeugdwielrennen. De jongens van 13 en 14 jaar bekampen elkaar al twee of driemaal per week in echte wed strijden. Insiders achtten e endergelijk initiatief niet bepaald bevordelijk voor een evenwichtige opbouw van het ren nerskorps. In „Goal" wordt voorts aan dacht besteed aan de voetbalsporten Ajax is namelijk nog gewikkeld in de strijd om de landstitel waarvoor deze club zondag in Utrecht zal moeten winnen en bereid zdch daarnaast voor op het duel met Panatinaikos op 2 juni. Feijenoord zal het znodag 23 mei moe ten opnemen tegen Holland Sport. „Goal staat onder redactie van Theo Koomen en George Thor. De actions zijn van Felix Meurders. RUGBLIK Het geval Duys" biyft de gemoederen bezig houden. In het weekeinde werd liet in resp. Brandpunt en Video be sproken door een psychiater en een psycholoog. Het vervelende is dat ze allemaal door biyven zeuren over het domme commentaar van Duys en dat de moedige standpuntbepaling van zijn gaste nauwelijks aandacht krijgt. Zij had een discussie op gang willen brengen over de vraag of seksuele de linquenten (c.q. patiënten) niet te vroeg worden losgelaten op een sa menleving waar zy nieuw onheil kun nen aanrichten. De discussie is ont brand over de kwestie of Duys een goede „act" heeft gemaakt. Dat is een andere, eigenlijk erg onbelangrijke zaak. Omdat de „act" in AVRO-zendtyd werd gebracht, vinden we, dat deze omroep de morele verplichting heeft om de discussie te heropenen op een wyze die echt-verantwoord is. Met volledig be grip voor de situatie van de daders (resp. patiënten), maar ook met be grip voor de situatie van de slachtof fers. Duys kan in zo'n discussie uiter aard geen party zyn. Beste uitzending van het weekeinde was ..Oebele", voorlopig de laatste af levering, maar zó verschrikkelijk goed dat de kykers, jong en oud, eigeniyk massaal behoren aan te dringen op voortzetting in het nieuwe seizoen. De hupse wijze waarmee het Residentie- Orkest met o.a. Willem van Otter- loo als voortreffelijke acteur in de uitzending werd opgenomen was KA PITAAL Verder was zaterdag Brandpunt er met een goede aflevering en dat was het dan ook. „The Rolling Stones" maak ten lawaai by de AVRO, hun laatste lawuai overigens en dat was dus ple zierig. Frans Halsema werd gepresen teerd door Jos v. d. Valk. Hy leek zyn mogeiykheden te hebben opgebruikt.. Gisteren betekende „Vic Singel snelle dames" de tot nog toe beste levering in deze VARA-serie. Een gi verhaal met veel dramatische lljkheden en telkens nieuwe llngen, waarby de humor niet ontbrt Wies Andersen „staat" voor de titeli die hij met de ontspannen argelooshel creëert die t.v. zo levensecht kan mi ken. Tegen zo'n sterke hoofdrol steel zwakker bywerk uiteraard sterk Met name gold dit voor WiUeke vtte Ammelrooy, actrice die bereid is een flhe ander uit te laten als zy op t.v. msffei Ze speelde slecht en liaar blotigheiïne had in het kader van het spel gwsla enkele zin. Waarom regisseur Kruiddit hof dit effect toepaste was ons «i raadsel. Boeiend vonden we „Hamlet op zoe>G naar een nieuw publiek". Henk de B> ondervroeg er Erik Vos fragmenten van een Hamlet-voorstel| ling die door Vos werd gerealisec in Amerika. Die deden het op t.v. uit! stekend. We zouden graag de compleii voorstelling willen zien. Waarbij we aantekenen dat t was op een wyze die vooral op t.v. e sterke indruk moet maken. Dus it veel close-ups en zonder aanwezigheli van het publiek dat „en rond" een theatervoorstelling keek. Een e lijk oordeel over de effectiviteit Vos' theateraanpak bood dit progi ma niet. De NVSH bood tenslotte een gedeelt»11 van „Growing up", de Britse voorlicMi tingsfllm die in Engeland nog niet ver toond mag worden en dat is hal gekke van t.v. er misschien nki door zou komen als ze werd aangebec den aan de Commissie van de Filrcf zwaar was de klinische aanpak, ha- nagenoeg ontbreken van het elemea „liefde" in de erotiek. In die „liefdr loze" aanpak kreeg het vraagstuk vtf de jeugdseksualiteit met name een oir bevredigend accent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2