imsiUH fieidae Qowvwnt De freule als Zangeres Met Naam Stuyvesant Duizendkunstenares bij Residentie-Orkest ?Geinlijn van Max KINGSIZE MENTHOL SOU GO... PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 13 MEI 197] Tegen beter weten in DEPAALDE kwaliteiten als politicus moge hij dan wel missen, drs. Den Uyl kan stellen dat integriteit tot de eigenschappen van zijn persoon behoort. Maar des te vreemder doet het daar om aan deze zelfde Den Uyl bij het mis lukte formatiedebat van woensdag stel lingen te horen verkondigen met de allure van een profeet, maar dan een die tegen beter weten in bezweert en belooft. Dr. W. Drees trok tijdens het Kamerdebat de vergelijking met een egel; inderdaad blijft de socialistische leider wanneer hij zich keert tot mensen die hem geen gelijk geven, permanent stekelig: en dit toont wel aan dal het politiek evangelie waar voor hij zich inzet, zwakke plekken heeft. Z° Mislukt zeker een kundig politicus als Den Uyl is weten, dat het Kamerdebat dat tot aanbeveling van een formateur moest leiden, mislukken zou. De programmatische verschillen tussen de christen-democraten enerzijds, de VVD en de socialisen van Drees ander zijds, waren wel zo groot gebleken, dat amper veertien dagen beraad onder druk van recente verkiezingssuccessen of ver- j kiezingstegenslagen voor het overbrug- j gen van die afstand onvoldoende was. Even zeker was op 29 april dat de P.A.K.-partijen geen schijn van kans zou den hebben om een Kamermeerderheid te winnen voor het idee Den Uyl als formateur van een minderheidsregering aan te bevelen. Wat mr. Van Mierlo in de late namiddag probeerde, was alleen ergens vastgelegd zien dat een Kamer- i meerderheid die zelf geen naam wilde i noemen, weigerde de minderheid een kans te geven. Jammer voor Van Mierlo was, dat Der Uyl eerder op de dag on tactisch duidelijk had laten blijken zelf niet in die kans te geloven; want aan het „ja" zijnerzijds had Den Uyl wel zodanige voorwaarden verbonden, dat geen radicaal onder de christen-demo craten en geen aanhanger van DS '70 i met verlangen naar het moederhuis. weerstand behoefden te bieden aan de ge- dachtc dat men Den Uyl gelegenheid j moest geven om waar te maken wat hij allemaal beloofd heeft. Woord gehouden IN één opzicht hield drs. Den Uyl giste- j 1 ren zeker woord, hij wil niet praten; j noch met de christen-democraten, noch met DS '70 Op dit punt heeft hij zich zo laten vastnagelen maar dan door P.A.K.-genoten dat elke speculatie er op zinloos is. Te meer omdat momen teel hoe lang het duren zal weet nie mand herhaling van de verkiezingen ïieuwe ideaal aan de horizon van de P.A.K.-partijen. En bij dit alles weten niet alleen een Veringa, een Biesheuvel, een Drees jr., maar ook een Den Uyl. dat het Kamer debat van 12 mei 1971 een zinvolle zaak, wellicht een groots perspectief had kun nen worden, wanneer destijds van het anti-KVP-veto geen prestige kwestie in de Partij van de Arbeid gemaakt was. Wij vrezen dat alleen de tijd. niet een informateur zal leren, hoe schadelijk voor het algemeen belang en voor een kans rijk vooruitstrevend regeringsprogram als vertaling daarvan, de gebeurtenissen in de Partij van de Arbeid anno 1970 ge- Uitreiking eerste plaat Farce Majeure DEN HAAG Freule Wttwaal van Stoetwegen zat erbij alsof er nooit eeneen CHU bestaan had. De frêle Freule had nu eens de contreien van de Haagse Nieuwspoort gehaald als zangeres. De eerste Zangeres Met Naam volgens Fred Benavente, een van de mensen van NCRV's Farce Majeureteam dat gisteren mét de freule voltallig aanwezig was in de Opkamer van Nieuwspoort om haar de eerste grammofoonplaat uit te reiken, gemaakt uit de diverse verijdagavondse „kleine waarheden" van Alexander Pola, Jan Fillekers, Ted de Braak, Fred Benavente en Henk van der Horst. Het zal de eerste maal zijn dat een parlementslid de achterkant van een hoes haalt. Want daar staat jonkvrouwe mr. C. W. I. Wttewaal van Stoetwegen met naam en toenaam genoemd als medewerkster aan een van de nummers op de plaat. Wie onze parlementariërs op de voet volgt, zal zich herinneren dat in een ellenlange nacht van vergaderen het raderwerk van staal ontspoorde en er een financiële fout werd gemaakt. „Gekkenwerk", riep de freule Bob toen en dat betekende meteen dat Farce Majeure daar dankbaar gebruik van maakte- Er werd een liedje gemaakt, waarvan de toonhoogte aangepast werd aan de stem van de freule en met haar toestemming kwam het ook op de plaat- Maar dat betekende meteen, dat de freule na de officiële afsluiting van haar werk in de Tweede Kamer nog eens mocht opdraven om de eerste plaat van de Farce Majeuremensen in ontvangst te nemen. En dat deed ze. hoewel wat angstig over de afloop, zoals ze zelf bekende, graag- ,,Ik ben blij dat jullie programma zo'n grote kijkdichtheid heeft", verklaarde freule Wttewaal. ..Jullie zijn nooit kwetsend, al zijn jullie wel eens heel erg duidelijk". Door de mannen van Farce Majeure werd een speciaal lied gezongen om deze heugelijke gebeurtenis toch niet zonder meer te laten voorbijgaan. Natuurlijk werd het weer uit het leven gegrepen: ..Terwijl wij deze plaat hier presenteren, zoekt men hiernaast wie wil en kan regeren". En de freule glimlachte dapper. bijna in de verdrukking komend tussen het geweld van de lichamelijke reuzen van Farce Majeure, die haar toch niet zonder de kus op beide wangen konden laten gaan- Fred Bonavente hoopte, dat het voorbeeld van de freule navolging zou vinden en dat we in de toekomst dan misschien wel een Oratorium van Marcus (Bakker) en een Died Ohne Worte van Geertsema zouden kunnen verwachten. Freule Wttewaal bekende zelf ooit nog eens ambities in het artistieke vlak gehad te hebben. „Ik heb wei eens zangeres willen worden, maar die ambities zijn met de politiek verdwenen hoor. Ik schrijf nog wel eens versjes in het zwakkere genre en misschien kan ik nog wel eens wat voor Farce Majeure doen, je weet 't nooit". Met plaat en trots verliet ze de mensen van pers en publiciteit, maar niet zonder nog even stilgestaan te hebben bij een meisie met een zeer hip bloesje. De freule voelde even aan de stof en fluisterde de draagster toe: ..Goh. kind. wat een leuk blousje is dat". Een freule is toch ook maar een mens. THEATERUNIE OPGERICHT T oneelgezelschappen bundelen krachten Nieuwe Komedie samen met Maastricht Freule Wttewaall van Stoetwegen in de bloemen gezet door het Farce Majeureteam van de N-CR-Ven op beide wangen gekust door spreek- stalmeester Fred Bonavente. bij de uitreiking van hun eerste grammo foonplaat. en Drachten (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM In Amsterdam is gisteren de oprichting bekendgemaakt van de stichting Theaterunie, waarin drie toneelgezelschappen. t.w. het Groot Lim burgs Toneel uit Maastricht, de Nieuwe Komedie uit Den Haag en de Noorder Compagnie uit Drachten de krachten gaan bundelen. De bedoeling is te komen tot een cen tralisatie van technische middelen ad ministratie, boekhouding, reclame, decors, kostuums, belichtingsapparatuur e.d. die in de toekomst veel gemeenschaps geld kan besparen. Ook verwacht men, omdat deze toneelfusie de individuele ge- zeischappen van allerlei rompslomp ver lost, dat meer aandacht kan worden be- steed aan het artistieke peil. Dramaturgie kan in samenwerking gaan. Acteurs kun nen voor bepaalde produkties onderling wordep uitgewisseld. Het repertoire kan beter worden gepland zodat premières of series elkaar niet meer overlappen. De directeur van de Theaterunie, voormalig Studiodirecteur H. Surink. zei gistermid dag: „We moeten ons door een rijstebrij berg van problemen heen eten, maar als het lukt, zal het Nederlands theater- bestel veel efficiënter worden zodat we eindelijk meer aandacht kunnen beste den aan het artistieke werk". Den Haag: 75 maal Voor het komende seizoen zijn 300 voorstellingen gepland in De Brakke Gropd in Amsterdam, dat zich de laatste jaren heeft ontwikkeld tot een theater van nationale allure met een bezoekers- kring uit vele delen van het land, Het behoud van dit theater dat momenteel onbezet is, behoort tot de doelstellingen van de Theaterunie. Daarnaast zijn 75 voorstellingen gepland in het Haagse HOT en 62 in het Rotterdamse Piccolo. Voorts ligt het in de bedoeling kortere series te gaan spelen in de zogenaamde studiotheaters in grote provinciesteden, zoals Eindhoven, Tilburg, Utrecht en Arnhem. De Theaterunie heeft voor het seizoen 19711972 overeenkomsten ge sloten voor produkties met de gezelschap pen Proloog uit Eindhoven. Theater uit Arnhem, Centrum uit Haarlem, het Nieuw Rotterdams Toneel, de Haagse Comedie. het Amsterdams Toneel en Studio. Een Grote verwachtingen Insiders juichen deze toneelfusie in het i al jaren kwijnende theaterbestel van Ne- derland toe: een gelukkige en waarde- i I volle-stap die uitbreiding verdient. Thea- terdirecteur H. Surink verwacht ervan dat met name de regionale gezelschappen I uit hun isolement zullen worden verlost en mee kunnen evolueren met de snelle ontwikkelingen binnen de moderne maat- I schappij. Willem Duys pleegde geen strafbaar feit Super Sister in popfestival VPBO's laatste Pop-spccial brengt de Haagse Supersister die het ontstaan van hun groep lieten samenvallen met de be faamde openingsavond van „Provadya" in Amsterdam om daarna de gedachte die aan „Provadya?" ten grondslag ligt in de residentie en omgeving te verspreiden. In de enquête on der de lezers door het blad Aio- ha. nog niet zo lang geleden gehouden, kwam als populairste Nederlandse popgroepen met een gedeelde eerste plaats Gol den Earring en Stapersister uit de bus. De muziek van de Su persister komt meestal via een vast patroon: een stevige ritmi sche basis met daar tegenaan inventief orgelspel waarin dui delijk klassieke invloeden te be luisteren zijn. De groep sluit in haar werk aan bij „Pink Floyd" en „Soft Machine". De laatste vergelijking wordt vooral in de hand gewerkt door de rol van de organist Jan Stlps die veel voor de groep schrijft. Hun jongste plaat heet „A Girl na med You". Nederland II: 21.40 uur. Dat de NCRV gisteravond Hans Wer ner Henzes opera „Der junge Lord" in een Duitse tv-versie uitzond was een gebeurtenis van belang. Eigentijd se operacultuur immers is een heel zeldzaam yerschijnsel op de tv. F.n om die zeldzaamheid is zo'n opvoering al belangwekkend. Waarmee we overigens niet willen zeggen dat we ademloos? hebben zitten kijken en luisteren. Muzikaal paste Henze een gematigd modern idioom toe. dat volkomen afrekent met de sler-allure.' Vocaal hield dat in dat geen der solisten ook maar de kans kreeg om te „schitteren". We zijn wellicht wat ouderwets, maar we von den dit een nadeel. De enscenering was meestentijds op het peil van een goede reportage van een zaaluitvoerïng. Ook dit was te leurstellend. Scènisch waren er meer mogelijkheden denkbaar om tot een boeiende tv-vorm te komen, dachten wij. Op het andere net draaide „Mr. Ha- warden", een Nederlandstalige film, die met deze tv-voorstelling het recht werd gedaan dat haar door het bio scooppubliek destijds onthouden werd. Aardig was dat vooraf in de NOS- rubriek „Première" boeiende kantte keningen bij deze niet onbelangrijke rolprent konden worden geplaatst. Alle lof voor de NOS-rubriek „De onvergetelijken", die een portret te- kende van Piet Zwart. Een onvolledig portret, want de man is zo ongeloof- lijk veelzijdig en zo boeiend om zijn j vele contacten, dat hij in vijftig minu ten domweg niet te vatten is. Maar het programma kwam toch heel I ver. Liet vooral zien dat in de tijd tussen beide wereldoorlogen mensen bezig waren Piet Zwart als een der j voornaamsten die vorm hebben ge- j geven aan zaken, die vandaag den dag als modern worden ervaren. Veel wat „nieuw" heet is terug te voeren op de werkers van zijn generatie. Veel wat „nieuw" heet is terug te voeren op de werkers van zijn generatie. Veel wat we gewoon vinden in ons dagelijks leven danken we aan mensen als Piet Zwart. Vg. HILVERSUM (ANP) „Er is geen j sprake van dat Willem Duys een straf- I baar feit heeft gepleegd. Menselijk en I juridisch is een dergelijke uitlating Duys' goed recht". .Aldus verklaarde de Amsterdamse strafpleiter mr. dr. Benno Stokvis woensdagavond in het NOS- radioprogramma MOM over de opmer king van ae heer Duys. In het programma „Voor de vuist weg" van vorige week vrijdagavond, had hij gezegd, dat hij, als zijn dochter werd aangerand, de dader zou doodslaan. Mr. Stokvis reageerde in het NOS- radioprogramma onder meer op de ver klaring van mr. F. E. Frenkel, die Duys beschuldigde van uitlokking van een misdrijf. „.Als Duys in de betrokken situatie de delinquent op heterdaad be trapt en zich vergrijpt aan de dader, dan nog is hij niet strafbaar, want dan handelt hij ingevolge artikel 41 van het wetboek van strafrecht uit noodweer of noodweer exces", aldus mr. Stokvis NVSH zal „Growing up" toch uitzenden De NSVH zal in haar uitzending van i Cathy Berbertan heelt zich een reputatie verworven als een vrouw, die alles kan zondag 16 mei het tweede deel van I e" °°k alles dde<- is niel allee" maar Z'J acl«*rt ed dansl' ontwerpt Growing up" vertonen waarin de sok- 1 vaak zelf haar kostuums, zet zelf haar shows in elkaar compleet met lichteffecten suele ontwikkeling van de puberteit lol en al Het optreden van haar is met fragmenten uit ..Songbooks" door het hele programma gevlochten met muziek van overigens Ives, L. Andriessen. Milhaud en Berio- Medewerking wordt ook verleend door een groep van twaalf jonge Amsterdamse toneel- en mimespelers. Het geheel wordt uitgevoerd onder leiding Michel Tabachnik. Cathy Berberian treedt ook op in „Allez hop" van Berio, het sluitstuk van het programma van het Residentie-Orkest, dat onder de verzamelnaam „Menselijk verlangen" wordt gepresenteerd- Het is het verhaal van een vlo. die een oorlog ontketent en waarin met hoogwaardigheidsbekleders wordt gespot. De sopraan zingt onder meer enkele nightclubsongs in door haar zelf ontworpen jurken zoals nachtclubzangeressen plegen te dragen. Cat he Berberian in Songbooks DEN HAAG A-NPDe Amerikaanse ,.dui2endkunstenares"de sopraan Cathy I Berberian. is op 15 mei in hel Congresgebouw soliste bij het Residentie-Orkest.. In dit programma wordt onder meer een selectie uit ..Songbooks" van de Amerikaanse I componist Cage voor het eerst in ons land uitgevoerd. de volwassenwording behandeld wordt. In deze uitzending is tevens een gesprek opgenomen met de arts Frits Wafelbakker, een man die zich al lang bezighoudt met specifieke problemen van jongeren (hij was onder meer leider van het medisch team op het Kralingse popfestival), over de waarde van „Growing up". AMSTERDAM (ANP) Moppen tapper Max Tailleur heeft woens dagmorgen in de telefooncentrale op de Amsterdamse Herengracht door het indrukken van zes knop pen zijn „Geinlijn" in gebruik gesteld. Nederlanders die er be hoefte aan hebben „de mop van de dag" te horen. behoeven slechts het Amsterdamse tele- foonnumer 211811 te draaien. Het initiatief voor deze moppen- lijn is afkomstig van Max Tail leur zelf. die zoals hij zei dag en nacht wordt opgebeld door men sen die bij wijze van opkikkert.ie graag een mop van hem willen horen. De PTT wil de geinlijn van Max Tailleur drie maanden op proef laten functioneren. Tail leur heeft hiervoor honderdender tig moppen op de band ingespro ken. Hiervan zullen er negentig worden gebruikt. De moppen worden dagelijks om acht uur 's avonds automatisch „ver- Voorlopig valt de mop van de dag alleen op het Amsterdamse tele foonnummer te beluisteren, maar de PTT wil hier ten gerieve van abonnees die buiten de hoofdstad wonen verandering in brengen, zodat de moppen niet aan ver schillende tarieven onderhevig zullen zijn. Bij de PTT loopt men al lang met de gedachte speciale telefoonnummers te creëren. Een voorbeeld is de telefonische nieuwsdienst van het A.N.P. De eerste drie maanden zijn de mop pen van Ma* Tailleur via vier entwintig lijnen te' bereiken. Mocht de „geinlijn" een succes worden dan kan dit aantal tot vierenveertig worden uitgebreid. Max Tailleur was tijdens de in gebruikstelling van de geinlijn sterk onder de indruk van het technisch kunnen van de PTT. Hij zei: „Ik geloof dat jullie een goeie klant aan mij krijgen". NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal TROS: 19.05 uur: Hoelabaloe 19.30 uur: Wat een familie 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Mission impossible 21.10 uur: Woodhouse muziekshow 22.00 uur: Een plekje in de zon, doc. over Rivièra NOS: 22.25 uur: Journaal 22.30 uur: Olympia's toer 22.35 uur: Bouwen en wonen NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Van gewest tot gewest 19.50 uur: Toeristische tips 20.00 uur: Journaal VPRO: 20.21 uur: Berichten uit de samenleving 20.30 uur: Laurel en Hardy 20.55 uur: De zionistische drw 21.40 uur: Super Sister, pop 22.20 uur: Journaal NEDERLAND 1 21.20 uur: 0 20.00 uur: We stinken erin, doe Journaal 22.15 uur: 0 20.21 uurt Schooltelevisie Farce Majeure 22.40 uur: Mannix 0 21.10 uur: 0 18.45 uur: Fabeltjeskant 18.55 uur: Journaal The Rivals, pop Tamas Hacki, muziek 22.45 uur: Journaal 0 21.20 uur: Ombudsman Ev. Omroep 19.05 uur: Huizen zingt NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Kort en klein 22.20 uur: Een klein uur U 19.40 uur: Nader bekeken Fabeltjeskrant 0 18.55 uur: NOS: 0 23.00 uuri 20.00 uur: Journaal Journaal Journaal 19.05 uur: 23.15 uur: NCRV: Ter visie Herdenking 25 jaar 20.21 uur: VARA: Belg.-Ned. Kult. De kleine waarheid 0 19.30 uur: Beroemde dierentuinen Akkoord tendgymnas- pariemei gram- Stok Show, mei o.a. Top Tien L.P.'s. lil i 8.00 Nieuws. 15.03 De Eddy Beckf tadiojournaal. 8.3Q De Nieuws. 16.03-18.00 Top-30. (17.01 (ADVERTENTIE) De zee en de wind het strand en de golven en de koelere smaak van Peter Stuyvesant Menthol Peter Stuyvesant Menthol U geniet zoveel meer! ru-j_ 4V>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2