ORGELS BLIJVEN ALS KERKEN VERDWIJNEN Vijf jaar geleden stierf mgr. Bekkers ZATERDAG 8 MEI 1971 ELBURG Door de kerkramen valt een licht dat de 'Si/bels doet opvlammen in milde gloed. De stoelen banken staan in stille slagorde. Zonnestralen Ireken door, worden gezeefd, en nemen in hun baan hofdeeltjes mee. De kansel rijst toornig omhoog, wach tend op een menselijke bezetter. Het is stil in de kerk. ficel zwakjes bereiken de geluiden van de buiten wereld het interieur. Een stoel kraakt. Een kuch. Onbestemde geluiden als een jas ophangen, geschraap, 'tven klinkt er niets. Pan dreunt het orgel van de Grote Kerk van Elburg Orgelmuseum om pronkstukken op te slaan op zijn handen leert anders. Zijn vingers zijn lang, rank, soepel, verzorgd en verlengstukken van een talent, dat aan de buitenkant geen sporen heeft achtergelaten. Hij is organist van de Nederlands hervormde kerk te Elburg en de Organist Maarten Seybel aan zijn orgel in de grote kerk van Elburg en opeens zijn alle hoeken gevuld met levend geluid. Met een volheid die geen hi-fi kan reproduceren, een klankkleur, die recht doet aan de ontvanger van de muziek: de kerk, en een warmte waarbij andere instrumenten verkillen barst het orgel in een explosie van geluid. Het is moeilijk om niet in snorkende lyriek verder te gaan. Wie kan accuraat een zonsondergang beschrij ven, het nieuwe van een lente schilderen en over dragen aan een derde de gevoeliens van een liefde? auteur van drie boeken ..Orgels op de Veluwe", .Orgels in Overijsel" en ..Orgels in Friesland". Simpele titels, die de inhoud geheel dekken- Wij hebben hem benaderd om te vragen wat er gebeurt met een orgel als een kerk moet verdwijnen. Wordt het instrument vernietigd, verkocht, versjacherd, verborgen in een privé- verzameling, gekannibaliseerd voor de bouw van andere orgels, gereduceerd tot schroot waarvan alleen het tin en het lood nog waarde hebben (voor de sloper) of wordt zo'n orgel op verant woorde wijze bewaard en krijgt het een nieuwe bestemming? Hogere taak Een orgel is geen gitaar, die je koopt in een bui en daarna aan de wilgen hangt. Het is het grootste muziek instrument op aarde. Het is een in strument, dat een hogere taak heeft dan schone klanken produceren. Het geluid van een orgel is majesteitelijk en gericht op verspreiding in enorme gebouwen. Zoals een olifant zich on gelukkig voelt in een achtertuintje, zo moet het orgel om zich een atmosfeer hebben van verhevenheid en ruimte. Een orgel is een monument en vaak mooier dan de kerk die het herbergt. En dan laten we maar meer materiële overwegingen als geïnvesteerde be dragen en moeiten en handelswaarde buiten beschouwing. De heer Seybel kan ons gerust stellen. ,,Je hebt de Monumentenzorg. Orgels uit een bepaalde periode, de achttiende, begin negentiende eeuw vallen daar onder- Oude orgels worden dan ook niet vernietigd. Ze worden opgeslagen tot er een passende nieuwe ruimte is. Zo heeft de Nieuwe Zuiderkerk in Rotterdam een orgel uit Doesburg ge kregen. En een orgel, dat opgeslagen stond in 't archief van de Nederlandse Bank aan de Kloveniersburgwal te- Amsterdam staat nu in de Eusebius- kerk te Arnhem. Neem nu het orgel van de grote kerk in Elburg, waar ik zelf op speel. Dat is een prachtig in strument, 150 jaar oud- Stel voor dal die kerk wordt afgebroken. Wat moet je met dat orgel doen? Dat kun je een- twee-drie niet kwijt. Het is een ding van twintig meter hoog. Zo'n orgel hoort thuis in een kathedrale kerk. het past niet in een nieuwe. In dat geval wordt zo'n orgel ergens bewaard (otdat er een passende ruimte voor is Dat orgel van ons is helemaal hand werk. Het is een monument. Wat is het waard? Dat kun je zo moeilijk zeggen- Er zijn mensen die er nog geen tientje voor over hebben, maar als het iets op moest brengen dan zou dat zeker drie tot vier ton moeten zijn Vergeet niet, dit orgel heeft zesendertig stemmen. Nee, meneer, een orgel wordt niet zomaar vernietigd. Er zijn ik weet niet hoeveel orgels in Nederland. Je kunt zeggen net zoveel als kerken. Er is een organisatie van orgelliefhebbers die naar schatting tachtigduizend leden telt. Ik ben nu bezig met het oprichten ,MET DE LIEFDE ALS WAPEN" Nog jaarlijks trekken duizenden langs het graf va.n hun vereerde mgr. Bekkers. Het orgel van de grote kerk te Elburg. MAARTEN SEYBEL GENIET VAN GROTE ORGELS Volgens Maarten Seybel is vooral Noord-Nederland rijk aan fraaie orgels. ..In Friesland bijvoorbeeld zitten veel historische orgels. Dc belangrijkste orgels in Nederland heb ik bespeeld. Je komt niet zomaar aan een orgel. O nee. je moet echt wat kunnen eer je erop toegelaten wordt". Inzinking ..De mooiste orgels dateren uit het midden van de achttiende eeuw Na de barokke periode kwam er een in zinking. Ze hebben toen karakteris tieke stemmen uit het orgel weg gehaald. Nu gaan we weer terug naai de oude bouwwijze. Vandaag de dag bouwen we weer prachtige orgels. De orgels die vernietigd worden, stammen ook uit die tijd toen er slechte orgels werden gebouwd en daaraan is niet veel verloren. Je kimt die slechte orgels slopen en van de onderdelen een nieuw, goed orgel bouwen". Een orgel is voor Maarten Seybel meer dan een muziekapparaat. ,,Als organist neem je in de eerste plaats deel aan de eredienst. Daarna pas komt de muziek. Wat ik het mooiste orgel vind op de hele wereld? Hmmeven denkentja.... moeilijk te zeggen maar als ik het moet zeggen: het mooiste orgel ter wereld staat in Parijs, in de Sint-Clothilde. Daar heb ik nog nooit op gespeeld. Daar moet ie speciale connecties voor hebben. Nee, meneer, het zijn geen speel apparaten" Hij laat zijn vingers de toetsen strelen, demonstreert hoe je (moeder-kijk- zonder-handen) met je voeten kunt spelen en legt de werking uit van het even ouderwets aandoende als inge wikkelde knoppenpaneel, links en rechts van de toetsen, dat gedachten oproept aan dashboarden van antieke vliegtuigen. Wijzend op de motor die de blaasbalgen moet bedienen: Vroe ger had je orgeltrappers. Die moesten op grote pedalen rennen, vaak met tweeën tegelijk. Vergeet niet dat er nogal wat lucht door de pijpen moet. Je hebt buizen waar een kind in kan staan". Dan vertelt Seybel een kleine vak anekdote. Het is geen dijenkletser, maar illustreert toch wel hoe ook het nederigste wezen nog zijn plaats in de schepping heeft. „Een organist moest een keer een heel moeiljjk werk spelen. Na afloop loopt hjj met de orgeltrapper de kerk uit en die zegt: „Hebben wij hem dat niet even goed geflikt?" „Hoezo?" vraagt de ogranist. ..Kijk", zegt de orgeltrapper. .AVe hebben toch samen gespeeld. JU de tonen en ik de wind". JAN KOESEN ideeën door blijve ken. „Bekkers heeft veel losgeslagen. Veel van de vernieuwingen heeft hij op gang gebracht, hoe wel dat vaak niet wordt gerealiseerd. Hij wordt meestal onbewust nage leefd". Tijd vooruit Bijvoorbeeld: een 9pen dialoog tussen bisschop pen en priesters is in de Katholieke Kerk in Ne derland geen nieuwig heid meer. Bisschop Bek kers is begonnen met priesterbijeenkomsten waar werd gepraat over pastorale zorg. „Zo zijn er wel meer dingen op Rooyakkers. „Maar zijn invloed is moeilijk na speurbaar. Als je nu een rede van Bekkers zou uitspreken (zonder daar bij zijn naam te noe men) zou daar niemand van opkijken. Hij was zijn tijd vooruit". Door zijn dood heeft de tijd gelegenheid gekre gen hem in te halen. Mgr. Rooyakkers: „Het valt me steeds weer op, dat Bekkers ook bij niet-katholieken zo'n in druk heeft gemaakt. Nog niet zo lang gele den heb ik meegemaakt, dat een taxichauffeur tegen me zei: „Oh, komt u uit Den Bosch? Van Bekkers? Ja. ik ben niet gelovig, maar ik mis hem toch wel op de tv". Mgr. Bekkers had feel- hel echter opzienba- De vraag rijst als van zelfsprekend, hoe bis schop Bekkers gestaan zou hebben in de Kerk van vandaag. Mgr. Rooy akkers: „Hij zou zeker helemaal achter het huidige beleid van de bisschoppen hebben ge staan. Toen hij nog leef de, verlieten bijvoor beeld nog niet zo veel priesters het ambt. Maar Bekkers was wel de eerste om te proberen dispensatie van het celi baat te krijgen voor priesters die het moei lijk hadden. Dat wil niet zeggen dat hij erover dacht om gehuwde priesters te handhaven als pastoraal werkers. Maar toen waren we nog niet zo ver". Over de groepsvorming binnen de Katholieke Kerk: „In de tijd van mgr. Bekkers zette de tegenstand tegen de vernieuwingen zich nog niet zo vast. Maar hij had zeker ook openge staan voor mensen die vast wilden houden aan oude tradities. Ergens was hij ook voor tradi- „De polarisering van de verschillende meningen zoals die zich vooral heeft voorgedaan in het bisdom Rotterdam na de benoeming van bisschop Simonis zou hem ge hinderd hebben. Het zou Dat openbreken van een mentaliteit, dat lag hem „Voor andersdenkenden was Bekkers het begin van de toenadering", meent vicaris Rooyak kers. „Wanneer ze hem vroegen voor een ge sprek met niet-katholie ken, dan ging hij daar graag op in". Zijn streven naar toena dering werd beloond. Het overtuigende bewijs daarvan kreeg hij pas na zijn dood. In veel protestantse kerken werd voor hem gebeden. Zijn overlijden gaf ook niet- katholiek Nederland een schok. De drempel Vooral zijn optreden in de Brandpuntuitzendin- gen bracht hem in de huiskamers van niet-ka tholieken. over de drem pel heen van eeuwen gescheiden denken en leven. „Hij wist ook niet precies, hoe dat allemaal moest, maar hij stond in de eerste plaats open. Voor iedereen", weet mgr. Rooyakkers. Veel indruk heeft mgr Bekkers op de vicaris gemaakt door zijn pas torale bewogenheid. „Hij had er altijd zorg voor wat de Kerk voor de al de jongeren bete kende. De liturgie had zijn volle aandacht". Op het Vaticaans concilie werd hij door paus Jo annes benoemd in de li,- turgische commissie. Daarin heeft hij zijn bijdrage geleverd aan de liturgievernieuwing. Mgr. Rooyakkers: „De dingen waar hij de aan zet aan heeft gegeven, vinden wij nu heel ge woon. In zijn tijd was hem ook wel niet gelukt zijn de verschillende groepen bij elkaar te brengen, maar hij zou tevens geen van die blokken hebben afgesto ten. Niettemin is er na tuurlijk een groot ver schil tussen afstoten en omhelzen". Op het bureau van mgr. Rooyakkers staat een portret van de overleden mgr. Bekkers. „Hij heeft voor mij heel veel bete kend. Ik was diep onder de indruk en dat ben pastorale bewogenheid. En dan al die belang stelling uit het hele land toen hij stierf. Er was zo ontzettend veel me deleven van niet-katho- lieken. Dat vergeet ik niet meer. Als bisschop stond hij ook altijd open voor mijn ideeën. Hij vroeg vaak om advies als hij ergens mee wor stelde, want hij ging nooit over een nacht ijs". In Sint-Oedenrode. waar hij op 20 april 1908 werd geboren en op 14 mei 1966 begra ven, zeggen de mensen wel eens: „Wat komen er toch 'n hoop mensen onze kerk bezoeken". Maar ze komen voor het graf van mgr. Bekkers. Soms honderden in 'n weekend. Katholieken en niet-katholieken, Ne derlanders en buitenlan ders. In het eerste jaar na zijn overlijden kwa men zeker een half mil joen mensen naar mgr. Bekkers' graf kijken. Daarna nam de belang stelling Wi blijven dc i getuigen ervan. Het is duidelijk: Nederland is bisschop Bekkers niet vergeten. Voor dc uitvaartdienst van mgr. Bekkers in de St.-Jao te Den Bosch bestond een ont zaglijke belangstelling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11