f,Wat zien ik?' KENTEKENS NIEUWE NEDERLANDSE SPEELFILM NAAR HET BOEK VAN ALBERT MOL AMSTERDAMS STADHUIS OP STELTEN Uitlaatgastest aan de pomp ietwat onfris DE AUTO GEEFT BEWEGINGSVRIJHEID Maar niet met z'n allen tegelijk naar dezelfde plaats Rupsbus ZATERDAG 1 MEI 1971 BLONDE GREET (Ronny Bierman, 1.) vertelt aan HAAR VAN BOVEN (Sylvia de Leur) de laatste belevenij AMSTERDAM Zou het dan toch kunnen? Zou Nederland dan toch ein- lelijk aan een succesvolle speelfilmproduktie toe zijn? Dat vraag je je af op weg naar de „set" van „Wat zien ik?", de verfilming van de scabreuze iren van Albert Mols lichte dames Blonde Greet en Haar van tn. Wie Mols uit het rosse leven gegrepen kassuccessen heeft gelezen Karn bovendien weet dat aan de rolbezetting de namen van cabaretières 6-ffcylvia de Leur en Ronnie Bierman prijken, kan bij voorbaat al aan niets Riders denken dan aan volle za'len en verlekkerde rijen voor de kassa. Kc( zou als het alle- 6-ehaal lukt van „Wat -neiien ik?" de volgende Voltreffer maken in de jerie Nederlandse speel- lmsuccessen met „Ob- >ns" van Pim de la Rademakers. En dat ouden de producenten t0Jatuurlijk dolgraag zien. nc3.#f'et 'n minst de maat- Tuschinski die ,Wat zien ik?" als feest- e^lm op het programma eiefeeft genomen om in dit (ajaar de vijftigste ver- ocpardag van hun naam- tieater in de Amsterdam- g ue Reguliersbreestraat te oenieren. igisseur van Albert >ls „schelmenroman" Paul Verhoeven, eens igisseur van de kapita- enthousiast in de auto op en neer, draait als een klein kind in snoepgoed- land aan alle knoppen en iaat zo de automati sche antenne stijgen en dalen. Dit tot. grote schrik van de script-girl die opeens niet meer weet in welke stand het ding stond bij de vorige a de figuur van Floris. •roducent van de film is je Nederlander Rob (ouwer, die via enkele pntroversiële rolprenten Is Michael Verhoevens O.K.", de filmbom die et Berlijnse filmfesti val van vorige jaar deed itploffen en enkele ied geld opleverende xprodukties een ste- filmbestaan in het se München op- uwde. Houwer over [erhoeven: „Ik geloof met Paul een rg goeie regisseur heb- j is rustig en at ie doet. Dat ïft hij trouwens wel zen met z'n regie „Floris'Mk bewon- irde hem eigenlijk al alle twee van filmacademie kwamen korte films laakte als „Feest". Paul trhoeven zelf ontmoet- we op de „set", in geval de binnen plaats van het Amster- stadhuis, verstild istpunt in het rumoer e omliggende 'alletjes". Niet zo een lokatie voor er ie mooie plaatjes, essentieel in het irhaal. Want. voor wie niet mocht weten, van Boven gaat ren. Op de binnen- van het stadhuis tat behalve het beken- aantal lampen en ca- ïen hemelsblau- sedan merk Bonne- auto die de fdelolksmond het predikaat kkerswagen" mee- ift. Meterslang, van gemakken voorzien: teladio, platenspeler, door druk-op-de-knop inschuivende ramen, en elektrisch de.jmgedrcven naar voren achteren schui lde stoelen. In de au- ids|> zit acteur Jules Ha- in een nappa jasje een levensecht s oog. Dat heeft hij, behulp van de ma- uit[e-up man, opgelopen defij de worsteling die .atsvond voor Sylvia Leur met gezelschap statige trap van het dejladhuis kon betreden. Hamel is duidelijk rd|nmponeerd door zijn ivoertuig. Hij wipt Kleumig koortje Door zulke zaken laat Paul Verhoeven zich niet ontmoedigen. Hij loopt rustig rond. geeft aanwijzingen met zachte stem, laat in tegen stelling tot heel wat col lega's in dezelfde situa tie geen onvertogen woord horen en verheft alleen zijn stem als bij „Camera loopt Actie!" Reden om onrustig te zijn heeft hij overigens best. In de schaduw van het stadhuis is het ijzig koud en de actrices staan in hun dunne ,.be- roeps"-kleding een kleu mig koortje te vormen om straks de scène te doen waarin .zij een welkomstlied voor „col lega" Sylvia de Leur zingen. De wind is bo vendien zo sterk dat een van de voorstukken van een lichtbak stukwaaii en later enige lampen nog net door toeschie- heeft van de bezadigde. lippen. Op de tende acteurs van een vroegtijdig einde gered worden. Nee, zo op het oog schiet het niet hard .op. Daar verbaast het per soneel van het Amster damse trouwhuis zich ook over. De bode zegt desgevraagd. ..We moes ten er vandaag zijn om dat *er gefilmd zou wor den. Nou dacht ik, ze komen hier wel meer filmen, dat is zó ge beurd. Drie. vier minu ten en dan pleiten. Maar ze moeten straks ook.nog binnen filmen en om 5 uur gooit de portier de tent dicht. Ik ben be nieuwd". De filmèrij hal het stadhuis een chaos ge maakt. Waar anders ze nuwachtige bruidsparen elkaar in moordend tempo afwisselen om het jawoord te spreken en in echtvereniging te verdwijnen, liggen nu kabels, lampen, kleren en de resten van de kof fiemaaltijd. Als symbool van die veraridex'ingen troont het borstbeeld van oud-burgemeester Van der Vlugt van Am sterdam even wijs als altijd in wat eens zijn hal was, maar nu met een uitgedeukt sigaret- tepeukje tussen de muur staat de spreuk „Zij wijst haar kunst en kroon zoo trots als ooit te dragen". Wat het bete kent kan je alleen maar raden, maar zeker is het dat de schrijver ervan beslist „Wat zien ik?" zou hebben geroepen bij deze taferelen. Heeft de bode ooit zoiets in zijn stadhuis meegemaakt? ..Wel normale filmerij. groots". En de vechtpar- rond Jules Hamel de REGISSEUR PAUL VERHOEVEN geheiligde „Nou meneer, vechten hebben we hier wel eens gehad. Bij een on dertrouw. De aanstaan de bruid was er al en iedereen wacht op de bruidegom. Meneer arri veert na lang wachten met de woorden „Ik kom even zeggen dat het niet doorgaat' Een complete vechtpartij werd het. Zulke dingen gebeuren wel vaker Maar alleen bij onder trouw, niet bij trou- De man van Sylvia Inmiddels mag Sylvia de Leur een keer of twin tig in lila bruidstoilet uit de auto stappen. Ze blijft stralen, hoewel de wind haar sluier al(e kanten opwaait. Ze wordt ontvangen door het koortje van lichte „Wij zijn de meisjes vi 't confectieatelier, wij brengen hulde, a Nel gaat trouwen, wij zijn de meisjes vs 't confectieatelier. wij brengen hulde In het koortje staan een viertal vrouwelijke figu ranten die zo uit de di recte omgeving van het stadhuis gehaald zouden kunnen zijn. Of het in derdaad „beroeps" zijn? Carrie Tcfsen begint te lachen: „Voor mij wel, maar ik weet het niet En ik durf het ook niet te vragen". De wel- komstscene wordt uiten- treure gerepeteerd en na ieder „Hoezee" spoe den de acteurs zich naar binnen in het warme stadhuis. Sylvia de Leur kijkt uit het raam: „Kijk daar komt mijn echte man". Ze loopt weg van filmechtgenoot Ber nard Droog en zwaait. „Kijk, hij krijgt er een kleur van. Eerlijk ge-, zegd voel ik me ook een beetje raar". Buiten in de kou staat Ronnie Bierman te zin gen „Ik vin filmen niks leuheuk". Carrie Tefsen roept na de zoveelste herhaling van haar scè ne: „Kijk ik net op de klok, is het half drie. Kijk ik nu weer, is het over half vier. En ik sta hier nog". Het is duide lijk. Er komt wat kijken om een succesfilm te maken. Buiten vliegt een reclamevliegtuig over met tekst voor een Fran se filmconcurrent: „Le ven is liefhebben". Fil men ook, daar kunt u zeker van zijn. BERT JANSMA Misschien gaat het u net zo als ons. Zo af en toe zie je nog eens een auto rijden met een kenteken waarop de letters ND. NX, RP of VK staan. Dat is wel een „oudje" denk je dan b(j jezelf, maar het juiste (bouw) jaar weet je dan nog niet. Om u enigszins uit de kentekendroom te helpen hier een op gave van de jaren-maanden waarin de diverse kentekens werden uitgegeven. 1951. ND, NG; 1952: NK, NP. NT: 1953: NX. PD, PG. PK. PP; 1954: PX, RD, RG, RK. RP; 1955: RT, RX. SG, SK. SP. ST. SX. TD. TG; 1956: TK, TP. TT. TX. UD. UG. UK. UP. UT. UX. VD. VG, VK; 1957: VP. VT, VX, XD, XG, XK, XP. XT; 1958: XX. ZD, ZG, ZK, ZP. ZT; 1959: ZX, AD, AG, AK, AP, AT, AX. BD. BG; 1960: BK; BP, BT. BX, DG. DK, DP. DT, DX, ED, EG, DD; .1961: EK, EP. ET, EX. FD, FG, FK, FP, FT, FX, GD. GG, GP; 1962: GT, GK, GX. HD, HG, HK, HP, HT, HX, JD, JK, JP, JX, MD. JT, MG, MK; 1963: MP, MT, MX, MV, MU, MS, MZ, MR. MN. MM. ML, MH. MF. MJ. ME. JZ, JV, MA. JU. JS. JR. JN; 1964: JM, JL, JJ, JH, JF, JA. HZ, HV, HU, HS, HR. HN, JE, HM. HJ, HE. HL. GZ. GU, GR, GM. GS. GL. GJ. GH, GE, GF, GA; 1965: FZ. FV, FU, FS. FR. FN. FM, FL. FJ. FF. FE. FA. EZ. EV. EU. ES. ER. EN. EM. EL, EJ, EH, EV, EF tot en met septem- Vanaf oktober1965 werd begonnen met de lettercombinatie achter de cijfer combinatiete plaatsen. In 1965 waren dat: 1965: AD, AE, AF. AG, AH, AJ, AK, AL, AM, AN. AP, AR, AT, AU, AV, AZ, BA, BD; 1966: BE, BF, BG, BH. BJ. BL, BM. BP, BR, BS, BT. BU. BZ, BV, BX, DA, DF, DH, DD, DG, DE, DJ. DU. DK, DP, DN; 1967: DL, DT, DM, DX, DR, DS, DV, DZ, EA, ED, EE, EF, EG, EH, EJ, EK, EL, EM, EN, EP, ER, ES. ET, EU. EV, EX, EZ. FA. FD. FE; 1968: FF, FG. FJ, FK, FL, FM, FN, FP, FR, FS, FT, FU, FV, FX, FZ. GA. GD. GE, GF, GG, GJ. GL. GM. GK. GP. GR. GS. GT. GU. GX. GZ. HD. HE. HG. HJ. HK; 1969: HL. HM. HN. HP, HR. HS. HT. HU, HV, HX, HZ. JA. JD. JE. JF. JG. JH. JJ. JK. JL. JM. JN, JP, JR. JS, JT, JU. JV. JX. JZ. MA. MD, ME, MF. MG. MJ.. MH. MK. ML. MM, MN, MP; 1970: MP. MR. MS. MT. MU, MV. MX. MZ, NA, ND, NE, NF. NG. NH, NJ. NK, NL, NM, NN. NP, NS, NT, NU, NV, NX, NZ, PA, PD, PE, PF, PG, PH, PJ, PK, PL, PM, PN. PP, PR, PS, PT, PU, PV. De automobilist, die vrijwel dagelijks te horen krijgt, dat hij achter het stuur van zijn auto meewerkt aan het vergiftigen van ons leefklimaat, krijgt gegarandeerd een schuldgevoel. Vol gens het consumentenblad „Koop kracht" is het eigenlijk een ietwat onfrisse situatie, dat de benzinemaat schappijen hun klanten aan de pomp een uitlaatgastest aanbieden om die zelfde klanten het gevoel te geven dat ze zo kunnen meehelpen aan het be strijden van de luchtverontreiniging. Het is nog maar de vraag of dit zo schone doel bereikt wordt. Op de eerste plaats is de gebruikte testapparatuur eigenlijk te eenvoudig om aan de testresultaten waterdichte conclusies te verbinden. Verder is het griezelig, dat een niet als eerste mon teur gekwalificeerde vreemdeling zo maar de gevoelige carburateurs van honderden verschillende auto's gaat „afregelen". Dan is er tegenwoordig ook nog een grote groep auto's, waar bij het afstellen van de tarburatie zó gecompliceerd is, dat ook een gespeci aliseerde vakman er al gauw een klein uurtje voor nodig heeft. Al met al omstandighedèn, die twij fel doen rijzen aan de gunstige resul taten van zo'n uitlaatgastest. De test wordt vaak uitgevoerd met een meter, die niet in de eerste plaats is ontwor pen om percentages koolmonoxyde en onverbrande koolwaterstoffen te regi streren, maar om het verbrandings rendement te bepalen. Het is niet juist om zonder meer aan het verbran dingsrendement een bepaald percentage koolmonoxyde te verbinden. Wordt de motor alleen op dit gege ven afgeregeld, dan bestaat het ge vaar. dat andere defecten, zoals bij voorbeeld ondeugdelijke ontsteking, door dc carburateurafstelling worden gecompenseerd, waardoor de klant ten onrechte het idee krijgt dat zijn wa gen uitstekend in orde is. Over het risico dat de serviceman aan de pomp op minder deskundige wijze aan een ingewikkeld mechaniek als een carburateur gaat sleutelen, moet u natuurlijk zelf oordelen. In het algemeen kan men zoiets beter over laten aan een dealer, die op een bepaald merk is ingespeeld, zo advi seert Koopkracht. Zolang er alleen bij stationair toe rental wordt gemeten, kan geen pompbediende u vertellen hoeveel gif uw auto tijdens accelereren of vol-gas geven de lucht inspuit. Dat is iets wat niet zomaar even aan de pomp kan worden gemeten. YVe hebben het al eerder gesteld: de auto is een deel van ons geworden, wegdenken is onmogelijk geworden. Maar men kan het probleem auto en dat is het voor velen aan het worden van verscheidene kanten benaderen. Maar al te vaak reageren wij wat erg emotioneel als ons milieu in gevaar lijkt te komen. Van de kant van de automobielconstructeurs is er een andere benadering. Een benadering die we het duidelijkst kunnen maken door te citeren wat de heer E. d'Ornhjelm, voorzitter van het Bureau Permanent International des Constructeurs d'Au- tomobiles. zegt over de auto en de moderne samenleving. „De milieuhygiëne heeft de laatste tijd sterk de nadruk gekregen als erkenning van het feit dat de mens zijn nieuwe taak nog niet beheerst zUn nieuwe taak, die erin bestaat dat hij de goederen cn nsten die hij zelf heeft uitgevonden en waarvan liet gebruik een grote vlucht heeft genomen, omdat zij aan een grote vraag voldoen, moet integreren in de moderne samenleving. Omdat men te lang geaarzeld heeft zich de achterstand op dit gebied bewust te worden, worden de problemen rond dc milieuhygiëne te vaak emotioneel benaderd, terwijl een rationele benadering noodzakelijk is. Voor ieder produkt of dienst moet men de balans van de voor- en nadelen opmaken. Wanneer deze balans zeer positief is zoals in het geval van de auto moet men ernaar streven de balans iedere keer dal dit mogelijk is nog le verbeteren, de nadelen te verkleinen. Men moet daarbij de verantwoordelijkheden van alle betrokkenen duidelijk vaststellen: van de producenten, van de gebrui kers en van de overheid. Alle betrokkenen moeten op de punten waar zij dal kunnen een bijdrage leveren aan het werk dat noodzakelijk is. Naar mijn mening moeten de problemen van de milieu hygiëne in deze geest benaderd worden. Dat zou moeten gebeuren door internationale samenwerking op Europees niveau en op wereldniveau. Ik heb me wel eens afgevraagd of de auto niet een te groot deel van de menselijke activiteiten in beslag neemt, of het individu, opgesloten in een hokje van staal en glas! niet afgesloten is van de wereld, beroofd van mogelijkhe- sociale contacten die hei Verplaatsen Onderzoekingen in verschillende grote steden tonen aan dat gezinnen die geen auto hebben zich gemiddeld 2.2 Iteer per dag verplaatsen, terwijl gezinnen die wel een auto hebben zich 4.5 keer per dag verplaatsen en dc gezinnen met meer dan één auto 7.5 keer. Als men ervan uitgaat dat een mens zich twee keer pei dag verplaatst om naar en van zijn werk te gaan ziet men dat de andere verplaatsingen nauw verband houden met het bezit van een auto. Welnu, het zijn juist die andere verplaatsingen die het economisch leven van de steden verlevendigen. Het zijn deze verplaatsingen die. meer dan het leven in de massa,, bezoeken en echte ontmoetingen mogelijk ma- Men moet het samenzijn met veel mensen niet verwarren met het onderhouden van betrekkingen. In de mass« ontmoet men niemand. Vooral in de massa voelt men de eenzaamheid. De auto geeft de mogelijkheid familie en vrienden op te zoeken. Hij geeft de mogelijkheid relaties te kiezen, bezoeken te brengen aan mensen met wie men van gedachten kan wisselen, waardoor men zijn ontwik keling kan vergroten. Omdat hij bewegingsvrijheid geeft, verveelvoudigt de auto de verplaatsingen. Maar deze vrijheid moet niet beteke nen dat de mens de slaaf wordt van verkeersopstoppin gen. Moet men de auto voor deze opstoppingen veranl- woordeljk stellen? Overal ter wereld is een ontwikkeling die ertoe leidt dat de mensen zich in sleden en dat de steden zich uitbreiden. Volksverhuizingen De verkeersopstoppingen, die zich vooral voordoen op de uren dat de mens naar en van zijn werk gaat, komen voort uit d» voortdurend toenemende afstand tussen de plaats waar men woont en de plaats waar men werkt. Stadsplanners moeten huis en werk dichter bij elkaar brengen. Als dit niet gebeurt zal geen enkel transportmid del het hoofd kunnen bieden aan de grote dagelijkse volksverhuizingen. De overheid moet de investerinen realiseren die rijden en parkeren onder behoorlijke omstandigheden mogelijk maken. Uit studies blijkt dal men. wanneer men maar op tijd begint, deze problemen op kan lossen door aan investeringen voor stedelijke wegennetten het equivalent van 4 cent per afgelegde kilometer te besteden. Vier cent is minder dan de speciale belastingen die de automobilis ten ieder jaar opbrengen gedeeld door het aantal afgelegde kilometers. Tenslotte moet een betere spreiding van de werkdagen en -uren het mogelijk maken de stedelingen te vragen te voorkomen dat zij. zoals zij te vaak doen. zich allen tegelijk op dezelfde dagen, op dezelfde uren naar dezelfde plaatsen begeven. Als de verkeersopstoppingen zo vermin derd zouden zijn. zou het probleem van de luchtverontrei niging zich op een heel andere manier voordoen. De luchtverontreiniging is een kenmerkend voorbeeld van de problemen op het gebied van de milieuhygiëne. De luchtverontreiniging is op emotionele manier benaderd. Men moet dit probleem echter op rationele manier behan delen. De overheden moeten ons helpen. Zij kunnen dit doen door eerst op Europees niveau en later op wereldniveau tot uniforme veiligheidsvoorschriften te komen, door de infrastructuren te verbeteren en bij het onderzoeken van de problemen de doeltreffendheid uit sociaal, en menselijk oogpunt centraal te stellen". Deze rupsbus is uniek. De Duitse PTT liet hem in een eigen werkplaats bouwen, om daarmee in de winter belangrijke verbindingen in anders ontoegankelijk ter rein van de Rhön in stand te houden. Het voertuig dient met name voor de ver zorging van het 800 meter hoog gelegen televisiestation Heidelstein, vlak bij de grens met Oost-Duitsland, dat moet zorgen voor een goede ont vangst van de programma's uit de Bondsrepubliek Duits land bij de Duitsers aan de andere zijde. De sneeuw ligt hier dikwijls zo hoog, dat een normaal voertuig geen kans heeft de technici in het station te bereiken. De con- structie is relatief eenvoudig: Onder de wagen werden twee extra-voorassen gemonteerd en v len voorzien. De terreinwagen wordt bestuurd door telkens af te remmen op een serie wielen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 13