Ik zoek de mens achter de sportman Discjockey Dave Wesley prijst ADO voor durf Eerste seizoen van de klankentapper van het Zuiderpark HILVERSUM. „Ik ben geen Heintje uit Bleijerheide. Ik rij op een brommer en dat zegt genoeg". Even blijft het stil in het bovenkamertje van Vero nica's burcht, waar Henk Bon- gaarts, meer bekend als Henk van Dorp, de man achter het snel populair geworden sport programma: „Sportief zijn en beter worden", een ogenblik naar buiten, naar het drukke verkeer kijkt. Zijn aandacht is echter niet afgeleid. „Ik ben bang in een auto. Je zit zo opge sloten, vind ik. Maar als straks i helm voor een bromfietser verplicht wordt, zie je me toch niet met zo'n oranje geval door het Gooi rijden". Alsof deze bekentenis incompleet is, voegt hij er nog ongevraagd aan toe: „Het is zo'n type M 21 uit 1961. Mijn fietsenmaker noemt dit model de Citroen onder de bromfietsen". Deze rasechte commercial van de Hilversumse „image-maker" zou hinderlijk opschepperig kunnen zijn. Maar is-ie dat ook? Henk van Dorp, ooit VPRO's koopjongen, bedoelt het althans niet zo. Hij zoekt in zijn werk als etherjournalist, met sport als specialisatie, naar de achtergronden van de mens en eist ook van de interviewer, dat hij dat doet. Dieper graven dan de meesten doorgaans doen is de laatste jaren een eigenschap van hem geworden, die hij niet meer wil missen. „Sportief zijn en beter worden" is dan ook de slogan van een totaal andere benadering van de sport dan men in dat medium gewend is. Openhartige Henk van Dorp over „zijn" geheim: ,,De sport is heden ten dage afschuwelijk belangrijk. Nu ben Ik de eerste, die wil toegeven, dat deze sector niet onderschat moet worden, daar ben ik realist genoeg voor, maar iedereen moet toch ook beseffen, dat het maar een van de radertjes in ons bestaan is". De relativering kenmerkt zijn aanpak. Hij wil in zijn luchtig programma bij voorkeur de neus van Neeskens, de kaak van Clay, als zich de gelegenheid daarvoor had voor gedaan en de knie van Cruyff be handelen. '„Kijk, wanneer scheids rechter Koen Brouwer zegt, dat hij niet van kunstfluiten houdt, dan lijkt me dat leuker dan een buitenspel- geval uit de doeken doen, waar iedereen praktisch alles al van weet Ik probeer gewoon iets meer uit iemand te krijgen dan een ander. Dan komt de mentaliteit van de man veel beter over". Van Dorp is rap met voorbeelden. Hij heeft het laatste woord van het aangehaalde er nog niet uitgeflapt of er schiet hem al weer een andere typerende situatie in gedachten. „Haarlem speelde on langs op zo'n sneeuwzondag zomaar vriendschappelijk tegen de vierde klasser Madjoe. Voor de hand liggend zou zijn "'crofoon Het is leuk om weer te trainen en het gaat goed- Dat is nou precies niet wat ik moet hebben. Daarom ging ik bij die wedstrijd naast de man zitten, die een heel jaar lang bij de vierde klasser werkt en bij voorbaat weet llllllli De pop zit de sport op de hielen. Vooral in het uur voor de wedstrijd is dat zondags te merken. Het publiek zoekt dan wat afleiding en vindt dat in de muziek. Twee figuren, die zich daarin beijveren, komen op deze pagina aan het woord. Henk van Dorp, samensteller van het populaire Sportief zijn en beter worden, zendt via Veronica's burcht in Hilversum vanaf het drijvende stadionschip in de Noordzee zijn andere kijk op de sport" de ruimte in. Dave Wesley, ADO's eerste disc-jockey in Nederland, werkt ook mee aan deze ontwikkeling. HENK VAN DORP, VERONICA'S TOPSPORTER VAN SPORTIEF ZIJN, BETER WORDEN WÊtÊÊÊÊËÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊM De laatste tijd wordt er in de journalistiek veel ge sproken over het betaalde interview. Je kan er niet meer onderuit, zegt men vaak. Maar Henk van Dorp bestrijdt deze veronder stelling. „ik begrijp er niets van. Ik heb nooit, maar dan ook nooit gezeur daarover. Wij zijn geen taxi, waarin je zit en waarvan de meter langzaam oploopt." MMMHNN Puur zakelijk De benadering van de mens achter de gp<tftjjnan verklaart niet a wordende luister waar het fiuur-i Veronica zo sterk op let. Doordat Henk van Dorp zich ook onderscheidt van zijn doorsnee collega-muziek- makers, de blabla Is hem vreemd, weet hij in zijn humor rustig-door- dachte kritische kanttekeningen bij bepaalde publiekzaken te maken. Ook deze eigenschap brengt hij over door een voorbeeld. ,,Kijk als zo'n Ans Schut boos in Inzeil aankomt, zit ik me hier rot te lachen van plezier. Waar maakt ze zich druk over voor die honderd meter, denk ik dan. Daarna ligt zij toch op haar gezicht". Zo'n inval rustig verwerken, afwegen op zijn consequenties en dan op het moment, dat het moet (,,Ik ben dan altijd enorm gespannen en nerveus. Net als een voetballer, hè") met de inspiratie van wal steken. Om ver volgens, na de golfslag van de Noord zee overleefd te hebben, vanaf het drijvende station te worden uitge zonden. De noodzakelijke, tijdrovende omweg van Veronica's programma's. „Je hebt er nauwelijks last van. Als er iets belangrijks is. wordt er des noods extra gevaren". Dat is overi gens nauwelijks nodig. De tijdstippen van zijn sportshows zijn zorgvuldig gekozen. Zondagmiddag tussen één en twee uur zendt Veronica, het veel gevraagde muziekstation van de ge broeders Verwey, deel één uit. „Om dat", verklaart Henk van Dorp. ,,dat uur h^et ^ode element voor de Joe- de Concentratie',en: de de^ weoÜrijd". Ook deel twee van „Sportief zijn en beter worden", maandagmiddag tussen vijf en zes, ligt gunstig in de markt. ,,De meeste mensen zijn dan op weg naar huis. Enquêtecijfers wijzen uit, dat veertig procent van deze groep een Geesteskinderen Herik van Dorp, met assistent Daniel Klijzing, vindt het fijn om over zijn „geesteskinderen" te praten. Ge dachten over sport uitwisselen om daardoor steeds maar weer nieuwe ideeën op te doen, houdt hem nu al tweeëneenhalf jaar bezig. Hij haalde PSV'ei- J&n vari Beverendaarom in zijn show. Deze wekelijkse rubriek is nü éeri" föppeh Nog niet zo lang geleden gaf de populaire Nederlandse doelman voor het eerst toe. dat doping niet vreemd was in de voetbalsport. Ook het babbeltje van Ivo Vettewinkel is een trekker. Ver dere medewerkers dragen fantasie rijke namen als Frits Slotenkroost, de maandelijkse cijfermaniak, Klaas Oeverloos enz. Blunders kent het pro gramma ook. Van Dorp: „Ik heb een 'namentic. NEC cn NAC verwissel ik altijd". Maar hij werkt deze schoon heidsfoutjes niet weg. „Je moet de morele moed hebben om zelf ook af te gaan. En dat gebeurt meer dan je denkt. Ik ga.naar mijn mening bijna elke week af". DEN HAAG Een klein, eng' I kamertje in het Zuiderpark is het „koninkrijk" van ADO's In korte tijd populair gewor den discjockey Dave Wes ley. Daar worden voor elke I thuiswedstrijd van de Haagse 1 formatie laaiend-enthousias- te impulsen gegeven voor het in stemming brengen van het „één middagje uit" zijnde publiek. Vrolijke klan ken, die alles met (pop) muziek en niets met sport te maken hebben, komen langzaam op de zich ver velende massa af en worden af en toe onderbroken door een badinerende, half se rieus, soms bijna spottende inbreng van de man, die énig, zeker in Nederland, in zijn vak is. Dave Wesley, een 20-jarige Hagenaar, wil sinds het begin van dit seizoen de muziek dichter bij de sport brengen in de overtuiging dat deze twee-een heid een gouden toekomst heeft. Zijn visie (in het kort): „Voetbal is niet al leen een trap tegen de bal geven. Het is show. theater. De mensen komen naar het Zuiderpark om plezier te maken. *ïk moet zé daarbij helpen". Dave Wesley, geen bla-blafiguur en ook geen schreeuwlelijk, waarin velen van zijn collega's zich nogal eens onder scheiden, test een terrein af, waarvan nog maar weinig, zo niet helemaal niets, bekend is. De enige concurrent, die hij heeft en kent, is een onbekende van Coventry Oity. Van communicatie tus sen dit duo is echter geen sprake. On danks dat terrein verkennen, waarmee hij bezig is, heeft de ideerijke Hagenaar toch al succes. In de zakelijke sfeer, waarin het betaalde voetbal momenteel past, is gewoon ruimte voor verpozing, verstrooiing. Muziek behoort tot een beitere serviceverlening aan de toe schouwers. Daarom zegt Dave Wesley, nóg ontevreden: „Er moet veel meer informatie worden gegeven op de voet balvelden", Zijn gedachten gaan dan uit naar nieuwe dingen. Tussen een plesante mixture van vrolijke popmu ziek en echte Nederlandse meestamper- tjes door brengt Dave Wesley nu de uitslagen van de B-elftallen, van het buitenlands voetbal en van nog veel meer. Korte, kernachtige gesprekjes met ADO-spelers of andere interes sante mensen, die dan meestal worden geïnterviewd door de „tweede" disc- jockey Jerry Wilson, leveren altijd wel aardige gesprekken op. De „klanken kenner van het Zuiderpark spitst dan onmiddellijk zijn oren. Zij vormen de „jus" van zijn programma ADO-voor- uit. H de meest vooruitstrevende club van ons land") is al bij vele clubs in de ere divisie ingeslagen. Zij weten, dat ze ook iets moeten doen om de toeschou- wers-in-afwachting bezig te houden. Een bliksemenquête In een sportblad wees onlangs op de behoefte aan deze vorm van serviceverlening. Enkele re acties: Manager Brox (Feijenoord): „Erg leuk idee maar mijns inziens alleen geschikt bij afwisseling". Trainer Kessler (Sparta): „Bijzonder origineel. Sparta is er ook mee bezig. Wij weten echter niet wanneer we het ook kun nen verwezenlijken". Manager Van Riet (FC Utrecht): „Ronduit af'. De daadwerkelijke erkenning van de discjockey als nuttig element bij een voetbalwedstrijd blijft echter nog uit. Dat komt door de verkeerde „image", die de muziekmakers op zich hebben geladen. Dave Wesley: „Zij denken altijd, dat een discjockey iemand is die hard schreeuwt. Zo'n beetje een Joost de Draayerfiguur. Maar dat is helemaal niet waar. Een discjockey kan wel degelijk ook iemand anders zijn. Daarom is mijn grote favoriet juist Lex Harding. Hij brengt alles lekker rustig en zonder geblèr". Zó brengt Dave Wesley zijn act ook. Korte, duidelijke informatie staan centraal in zijn opzet. Voor de club kan een en ander bovendien zeer nuttig zijn. Toen men stormliep voor ADOFeijenoord, met de 2—0 als sensatie van de dag, liet Dave Wesley niet na om de toe schouwers te verzoeken zoveel moge lijk in te schikken. Tijdig en herhaald aandringen daartoe voorkomt vaak on nodige moeilijkheden. Tevreden ADO, dat in meer opzichten zeer voor uitstrevend handelt, is tevreden over de act van Dave Wesley. Zijn werk behaagt het publiek en dat is een stap vooruit voor de vereniging. „Ik krijg werkelijk alle medewerking. Secretaris Slager vertelt ons veel uit de keuken, wat we in onze programma's kunnen gebruiken. Manager Hartman trouwens ook". Helemaal tevreden kan Dave Wesley echter niet zijn. In zijn idealen ziet hij veel meer mogelijkheden. „Het is bijvoorbeeld een groot nadeel", zegt hij. „dat we niet op het veld kunnen kijken. Als ik om maar wat te noemen „Hup ADO" roep door de microfoon is het voor mij van levensbelang dat ik zie hoe, het publiek reageert. Je kan daarop vaak inhaken. En zo is het met meer dingen. Als het regent bijvoor beeld. Dan kom je soms op Invallen, die anders achterwege blijven. Kleine, onbeduidend lijkende zaken, die echter niet onderschat moeten worden. Direc te, attente informatie is nu eenmaal iets, waar de toeschouwers recht op hebben. Wat betaalt men tegenwoordig tenslotte niet voor een zitplaats?" Op nieuw duikt Dave Wesley uit zijn her innering zomaar een toevallig voor beeld op. „Bij de meeste clubs denkt men over dit soort zaken nauwelijks na. De microfonist zit daar op de tribune, midden tussen het publiek. Als er een doelpunt valt of er gebeurt iet» anders waar de toeschouwers attent op gemaakt moeten worden, begint hij keihard naar de geluidscabine te ren nen. Het hangt dan van de drukte af of hij op tijd komt". Dat is in de ogen van Dave Wesley een amateuristische aanpak. Als zich er wat afspeelt moet de microfonist erop kunnen inhaken. En direct. Deze onzekerheidsfactor moet daarom verbannen worden. Beslissend Het repertoire van Dave Wesley i» zo veel mogelijk uitgekiend. De jeugd komt aan haar trekken met popmuziek en voor wat ouderen draait hij popu laire nummers. „Ik moet dan wel eens platen aankondigen en draalen, waar ik geen zin in heb, maar dat telt bij mij niet. Wat leuk is voor het publiek is doorslaggevend. Dat is mijn grote be zwaar tegen zeer veel collega's. Zij bepalen zich in hoofdzaak tot het Top- 40 werk. Aan de rest hecht vrijwel niemand waarde". Dave Wesley in het dagelijkse leven discjockey in de bar- dancing Cocq d'Or, heeft meer van dit suggesties, die voor het publiek interes sant zijn. In „ADO-voorult" heeft hij nog ruimte ontdekt voor verzoekplaten. Aan de hoeveelheid, reacties daarop valt te merken dat de act van Wesley inslaat. Zoveel medeleven is al» sti mulans zeer waardevol. Wanneer in het gesprek een ontspan nende sfeer ontstaat komt nog metr aan het licht. Het showelement van een voetbalwedstrijd overheerst dan. Dave Wesley: „Mijns inziens is het grote doel van elke discjockey de men sen langzaam het besef te geven dat er altijd wel iets valt te beleven. Verlo tingen en platen of die soort attracties zouden er allemaal toe kunnen bijdra gen. Ook rond het veld moet eigenlijk veel meer te doen zijn. Het is toch gek dat er op het ADO-terfein niet eens patat te krijgen is. De mensen, die daar trek in hebben, moeten geloof ik tien minuten lopen". Verder komt Dave Wesley niet. Zijn compagnon Jerry Wilson, ook al een schuilnaam, omdat die beter in het ge hoor ligt, komt binnen en zij nestelen zich achter de bandrecorder. „Oefenen met de stem is voor een discjockey een eerste vereiste. Na afloop luisteren we dan kritisch na wat er gezegd is. En dan komen er reacties los in de geest van: Je zegt dat te veel. dat is slecht uitgesproken en dat kan je niet maken. Eigenlijk is een discjockey een voetbal ler. Je moet steeds in training blijven" En zo blijkt maar weer eens: de muziek staat helemaal niet zover van de sport af als men vermoedt. HANS DE BRUYN Onbegrijpelijk Dit voorbeeld duidt erop, dat Henk van Dorp, bij Hilversum III eens compagnon van Joost de Draayer, niet alleen belangstelling heeft voor wat zich op het veld afspeelt. Eromheen vindt hij nagenoeg net zo belangrijk. En dan blijkt dat Henk van Dorp behalve een sportkenner vooral een publiciteit- en een muziek man is. ..Het is voor mij onbegrij pelijk dat de Nederlandse clubs nog steeds niet inzien, dat Shocking Blue bij ADO thuishoort of een Heintje bij MW. Je moet tegen woordig bij een wedstrijd als ADO Feijenoord minstens een uur voor het begin aanwezig zijn. anders is er geen plaats meer. Maar er is be halve ADO dan nog geen enkele vereniging, die er iets serieus aan doet. En die zorg voor de toeschou wers moet toch aanwezig zijn- Deze vói-m van begeleiding behoort bij een wedstrijd. Als je naar de bioscoop gaat, is er toch ook altijd een juf frouw die je naar je plaats brengt. Zo hoort het. De keuze van de mu ziek op de Nederlandse velden moet ook hoognodig veranderen. „Het Beatlelied past bij het 4-3-3. Het is modieuzer, het klinkt beter. En niet meer die „eeuwige" KLM-mars, die nog steeds wordt gedraaid. Die hoort bij het elastiekje om het haar en bij de gevulde koek". De nuchtere Henk van Dorp raakt niet verder op een zij spoor verdwaald, want na het woord „muziek", herinnert hij zich weer het moeilijkste onder deel van „Sportief zijn en beter worden". „Ik zit praktisch altijd uren na te denken over het Paradiso, de Routestraat en de Door zijn originelere benadering van de sport („Ik zie dat alweer staan. Zó kil en eenzaam door dat definitieve van het krantenpapier. Mijn voorkeur gaat uit naar het woordje andere") heeft de vroegere maker van „Er zit een olifant in de tram" zich in be trekkelijk korte tijd vele dingen eigen gemaakt Zijn suggesties, die daar een gevolg van waren, trokken vaak sterk de aandacht. In een polemiek met anderen heeft hij eens uit de doeken gedaan, dat het hem was op gevallen dat er vaak andere ver slagen in de dagbladen stonden dan overeenkwamen met de opvattingen van het publiek. „Geef de sport journalisten daarom een plaats tussen de toeschouwers", adviseerde hij de clubbesturen eens in zijn programma. „Dan komt er allicht iets over van wat er zoal leeft op de tribunes". Veertigers. De balans van de plaat, zoals ik dat noem, is het moeilijkste van alles. Ik let altijd erg goed op wat er in de juke-boxen zit. Door altijd maar het gegeven van het station, de Top-40 en de Tipparade af te werken, ben je er niet. Dan heb je niets nieuws". En dat is wat Veronica's topsporter blijft zoeken HANS DE BRUYN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11