mamng Avifauna opent zondag groot hippisch domein „Woman in love" Gewest Leiden staat nog niet sterk op de benen Goud blijkt lood in EL CONDOR Maatschappelijk Contact orgaan Leiden verhuisd Ruimte achter vogelpark practisch benut Ridderveld ontsloten bioscopen in LEIDEN FASCINERENDE FILM VAN KEN RUSSELL ,SCHADUWEN00RL0G" DAG 23 APRIL 1971 LEIDSE COURANT Ee Soc.-economische nota eerst bestuderén (ADVERTENTIE) EN Heel summier heeft de gewestraad van het gewest Leiden gister- ui de nota Sociaal-economische en demografische aspecten van de bevolking iet gewest Leiden (de eerste in een reeks van nota's van de Nederlandse leenten over de maatschappelijke ontwikkeling en bestuurlijke vormgeving, sociaal-wetenschappelijk onderzoek te kort in huis gehad on» er gedegen en over te kunnen zeggen. „Ik had het ook helemaal niet prettig gevonden de zaak uit en te na was doorgesproken vanavond", zei burgemeester meulen van Katwijk, die tijdens de vacature van de burgemeester van 'den als voorzitter fungeert. aa"t iittiger werd het geacht als eerst de 6 iet gewest samenwerkende gemeente- asketi uren nota bestuderen. Het com- ®taar °P de n°ta die zowel door het elijks bestuur van het gewest als door j 8ewestraad zelf met veel waardering d ontvangen zou dan later aan de 1 kunnen worden doorgegeven. Een motie van de heer Van Aken (Leiden) die deze handelwijze beoogde werd daarom graag door het dagelijks bestuur over genomen. Een paar kleine opmerkingen werden wel gemaakt. Zo wilde de heer v. d. Laan (Voorschoten) in de toekomst meer co ördinatie op woningbouwgebied; in het tDEN Na drie keer in een jaar te zijn verhuisd heeft de Stichting •atschappelijk Contact Orgaan Leiden haar waarschijnlijk definitief lerdak gevonden in het pand Stationsweg 28. an de MCO bestaat nü uit directeur dr. Kamphuis en drs. J. H. van der (sociaalonderzoeker), drs. P. H. van der Plank, die in juni promoveert en orgeu wijkbouwconsulent S. de Graaf. mvezldat de taak van de stichting steeds breder en ovei koepelender wordt mede houd gevolg van de in voorbereiding zijnde wetgeving voor het maatschappelijk cultureel welzijn zal te zijner tijd ook de naam van de stichting veranderen. stichting krijgt een centrale plaats temidden van maatschappelijke dienstver- ling, gezondheidszorg, Reereatieraad. Sportstichting. Culturele Raad en de idse Jeugd Actie. 24 mei gaat de stichting in de Burgerzaal met een „welzjjnsmarkt" de leden i de gemeenteraad wegwjjsmaken in haar veelzijdige activiteiten. verleden is wat dit betreft te veel ver snippering geweest. Burgemeester Van Knobelshoff (Sassenheim) betreurde het, dat tussen Sassenheim en de kust nog een gebied ligt dat niet tot het gewest Leiden behoort. De voorzitter deelde mee, dat een gesprek gaande is met de gemeen ten in de Duinstreek. In zijn inleiding had burgemeester Ver meulen de leden gewaarschuwd, dat ge komen zal moeten worden tot een hech tere gewestvorming. Er zullen b.v. veel meer contacten gelegd moeten worden tussen de wethouders met dezelfde porte feuilles onderling, met hoofdambtenaren enz., „anders komt er van ons gewest niets terecht". Ook het dagelijks bestuur zal meer steun dienen te krijgen. Het ge west Leiden heeft nog te weinig man kracht: er zijn 15 mensen in vaste dienst; het gewest Eindhoven heeft er 28 tot zijn beschikking. Na veel discussie over de rechtspositie van een te benoemen secretaris (die een goed onderdak moet vinden als het ge west over enkele jaren eventueel ter ziele zou zijn of opgaan in een groter verband) werd met 28 stemmen (5 stem men blanco) aangesteld drs. C. C. Bee- laerts van Emmichoven als opvolger van mr. H. C. Blokhuis. Als het gewest niet gecontinueerd kan worden zal de heer Beelaerts in Leidse dienst kunnen worden opgenomen Met veel moeite kwam men tot het instellen van een planologische advies commissie van het dagelijks bestuur Hiervoor werd een krediet van 10.000 gulden beschikbaar gesteld. Iedere plano loog in deze commissie kost 80 gulden per uur; „dat is verantwoord", aldus de voor zitter, „en zelfs nog aan de lage kant". De heer Van Aken kwam met een voor stel. dat de gewestraad volgens de heer Vermeulen wel een ton zou gaan kosten" verrassing van de week Herenpull-polo.Wash and Wear.100°/o nylon. Kleuren: beige, donkergroen, bordeaux, lichtblauw en marine. J4r90" bijna halve n 75 "i3. iai id< "ij'., Minimaal ie komt 't verhaal toch in de we- 1 dat, zodra de AOW is opgetrokken de hoogte van het minimumloon, dé aarden geen hulp van sociale zaken r zouden behoeven? Laten wij reke- dat dat loon f 150,per week be ft? Goed! Maardan moet een be rde toch zeker niet in een bejaarden- i, waar de kamerprijzen per i soon zo gemiddeld tussen de ff>65 en per maand liggen. Daar bovenop dan de persoonlijke uitgaven aan ding, ziekenfonds, was, pedicuren, iper, drogist, stomerij, versnaperingen Voder is er in een bejaardenhuis geen ertje weelde bij. Driemaal in de stamppot met een stukje vlees, de week sla met een ei als dagmaal. Een dergelijk menu vraagt bijvulling, tlgens mij zou er alleen kans be- minimumloon (AOW) toe komen als men tegen billijke prijs i bejaardenhuisje ter bewoning kreeg f f' wat hulP van buitenaf en middag- ïtveld ls hij ual uit een goede centrale (zonder instbejag). Praat ik onzin? Ik geef lijn opinie graag voor een betere. J. LOEFF-BOS VOORHOUT Propaganda Ik maak van deze gelegenheid gerbruik •t He? n de heer J. Doove hartelijk te danken nor zijn verslag van het zondagmiddag- meert, gegeven door het Southend Boys fhoir. Ik was een van de toehoorders. Er de. I 3ren maar weinig mensen aanwezig en at vond ik erg jammer. Het is een zware R andicap om voor een zo goed als lege al op te treden. Mijn complimenten or de dirigent, mr. Michael Crabb, i het koor tot zo'n enthousiasme wist )f brengen. En dan ook, niet te verge- tn, voor de jonge solisten, dat was af. Heen wil ik nog even zeggen dat het ijdstip voor het houden van zo'n con- ert mijns inziens verkeerd gekozen is. lat zal wel verband houden met de aasvakantie van het koor. Toch hoop ik jongens hier in Leiden nóg eens te eluisteren. b.v. in de kerstvakantie, R 'aar dan moet er wel een beetje meer eclame gemaakt worden dan deze keer. E. C. te L. ALPHEN Alphen heeft er weer een sportaanwinst bij. Zondag zal een nieuwe manege achter het vogelpark Avifauna worden geopend. Om Alphen en omgeving en alle paardensportamateurs deze unieke mangege voor te stellen zal de open stelling om 15 uur opgeluisterd worden door leerlingen van manege ,.de Kill" te Leidschendam, die o.l.v. dhr. R. an Wijk een hippische show zullen presenteren. De toegang is gratis. De ingang bevindt zich aan het einde van de Zoetman- straat. De heer en mevrouw van Wijk, GROENTEVEILING LEIDEN LEIDEN Appelen 27—49. Champignons 4.00—4.50. Peren 35. Andijvie 1.21—1.37 72—88. Snijbonen 4.90—5.80/4.40. Stambonen 6.90—8.40. Kroten, gekookt 60. Postelein 1.07—1.18. Ra barber 18—31. Spinazie kas 13, natuur 15—29. Prei 52—73. Tomaten: A 15.10—15.50, B 15.50— 15.60, C 13.30—13.50, CC 10.40—10.80. Uien middelgrof 5—12. Witlof 1.20—1.51. Bloemkool: aangesteld als instructeur e, zullen gaarne alle inlichtingen ge ven over lessen voor jong en oud in rijden, dressuur en springen, zowel pri vé als in groepsverband. De vrije ruimte achter het vogelpark heeft hiermede een bestemming gekre- j gen, welke geheel past in het streven van verfraaiing en completering van j Avifauna als vogelpark en recreatiege- bied. De imposante binnenmanege met 1 een rijoppervlak van 20 x 40 m. is j geschikt voor officiële wedstrijden. Twee balkons en een zijgang bieden plaats aan 1.500 personen. Bovendien is er een riante foyer. In de buitenmanege j met een grootte van 25 x 60 m. kune zelfs nationale concoursen plaatsvinden, mede door de goede outillage voor de j wagens. Ook het paardenverblijf is royaal uit gemeten. Er is stalling voor 30 met nogeens uitbreidingsmogelijkheden voor 60 paarden. Hedenavond om kwart voor acht kunnen liefhebbers alvast genieten van een voorproefje. Onder leiding van in structeur R. van Wijk worden hippische demonstraties gegeven. ALPHEN AAN DEN RIJNZon der enig officieel vertoon is van middag het kruispunt Bruins Slot- singelHerenweg te Alphen aan den Rijn in gebruik gesteldDe Alpheuse woonwijk Ridderveld heeft hiermee zijn tweede grote ont sluiting gekregen, nu in westelijke richting (Noorden, Amsterdam). Voorheen vormde alleen het kruis punt Kennedylaan een redelijke ontsluitingsmogelijkheid LIDO De naam van de Engelse auteur D. W. Lawrence is door de diverse processen rond de vermeende pornografische inslag voor het pu bliek voornamelijk verbonden met „Lady Chatterley's Lover". Dat hij meer dan dat schreef is een feit en dat hij nog beter werk leverde was de mening van vele critici na het verschijnen in 1916 van zijn boek ..Women in Love". De Engelse regis seur Ken Russel koos deze roman voor verfilming. „Women in Love" voert ons naar een Engels mijnwerkersstadje waar we kennis maken met Ursula en Gudrun Brangwen, dochters uit een eenvou dig onderwijzersgezin en de vrien den Gerald Crich. zoon van een minj- eigenaar en Ruptert Birkin, ook een onderwijzer. Rupert heeft zeer eigen ideeën over de liefde en vriendschap. Liefde zoals hij die dagelijks om zich heen ziet stoot hem af. Hij zoekt naar een meer universele vorm van liefhebben, zonder egoïs me, waarbij de aardse aspecten van de seksualiteit in harmonie komen met het geestelijke contact. Daarbij wil hij ook zijn vriendschapsbanden met Gerald betrekken, die hij niet zou kunnen verbreken voor een vrouw. Daarmee projecteerde Law rence in de figuur Rupert een groot stuk van zichzelf. Die harmonie-idee komt terug in al zijn werk en regis seur Russell heeft dat nog benadrukt door acteur Alan Bates die de rol van Rupert vertolkt uiterlijk sterk te laten lijken op Lawrence. Tussen de twee meisjes en Gerald en Ruptert groeit een verhouding. Gudrun, de zachtste en de meest evenwichtige van de twee vindt Legionair tot de dood uit jaloezie zijn overspelige vrouw heeft vermoord (een facet dat in de film van Edouard Luntz als een vluchtige intro dient) weet alle schuld af te schuiven op een hippe vogel. De wurging, die hem bepaald niet als een obsessie achtervolgt, speelt hij uit om de waarachtigheid van 'n vriendschap te meten. De oor logszuchtigheid van Garal en een naar contact smachtende, wat ver eenzaamde politiecommissaris vloei en samen tot een hechte band. Com missaris Jauran, die de weduwnaar zonder meer gelooft, ziet in zijn onvoorwaardelijke vertrouwen aan vankelijk geen reden tot argwaan als Garal gaat „uitproberen". Deze soms feitjes op, waarvan slechts de moordenaar op de hoogte kan zijn. De schildering van de gebeurtenis wordt tenslotte zo fijn, dat de ge zagsdrager plicht boven vriendschap moet laten gelden. Luntz stelt de binding tussen beide mannen soms heel grappig voor. degradeeert de commissaris tegelijkertijd tot een lachwekkende figuur, die hij laat bespelen door Garal. Terwijl Luntz zich de tijd niet heeft gegund vol doende spanning op te roepen rond de eliminatie van Garals vrouw be weegt hij zich veel voorzichtiger naar de climax, een apotheose, die vrij onverwacht komt nadat de com missaris zelfs een volledige bekente nis van Garal in de vriendschap lijkt in te calculeren. Ruptert, terwijl de oudste zuster, Ursula, artieste en veel wispelturi ger aangetrokken wordt tot de har de. eerzuchtige Gerald. Als zij vie ren in een poging los te komen van de druk die hun dagelijkse omgeving op hun liefde legt. naar Zwitserland reizen, treden er fatale veranderin gen op. Ursula leert in het berg dorpje Zermalt de homoseksuele Duitse kunstenaar Loerke kennen. Zij wordt hevig geobsedeerd door diens verwrongen karakter en raakt steeds verder verwijderd van Gerald. Na een hevige scène, waarin Ursula bekent dat zij hem niet lief kan hebben, loopt Gerald de sneeuw in en vriest dood. Inmiddels zijn Rupert en Gudrun naar Italië vertrokken. Ze worden teruggeroepen en dan beseft Rupert dat hij met Gerald een stuk van zichzelf is kwijtge raakt. In de ontwikkeling van dit thema heeft Russell Lawrence op de voet gevolgd. De mengeling van handeling en filosofisch getinte ge sprekken tussen de hoofdfiguren, kenmerkend voor Lawrence kregen in Russells verfilming een ideale en zeer evenwichtig opgebouwde vorm geving. De bezwaren die men tegen de film zou kunnen aandragen zijn eigenlijk dezelfde die bij lezing van werk anno 1971 oprijzen, zeer nadrukkelijk in de Glenda Jackson Ursulaen Jenny Linden (Gudrun) in ..Women In loue". Li do. natuur gevonden symbolische beel den, meestal staande voor seksuali teit, in zijn romans, zijn bij Russell vervangen door dito filmbeelden: Natuurobservatie, ineenstrengelende handen. Die parallel lopende bezwa ren houden dan weer wel in Lawrence zich geen betere regisseur had kunnen wensen. Datzelfde geldt ook voor de acteurs. Glenda Jackson, onder meer bekend geworden door haar sterke creatie van Charlotte Corday in Weiss' stuk over De Sade. zowel op het toneel als in de film. geeft prachtig gestalte aan „moeilijke" naar zelfvernietiging i gende karakter van Ursula. Jenny Linden is misschien net iets te „lief" om als haar zuster Gudrun voldoen de tegenwicht te geven. Oliver Reed en Alan Bates zijn perfect gecast voor hun rollen. Russells film is daarom zonder meer geslaagd te noemen. Als vertolker van Lawre ideeën én als speelfilm zonder m( Prachtig is siljn visie op het Enge land uit de tijd van Lawrence uniek zijn de beelden die hij maakte van de twee naakt worstelende vrienden. Alsof Lawrence zelf aan de camera stond. Jim Brown in „El Condor' spionage ontdaan van alle romantiek TRIANON Goud. goud en eens goud. Mooie glinsterende ven, zwaar van gewicht. Daar draait het in „El Condor" allemaal om als deze aan het slot van de film allemaal van klinkklaar lood blijken te zijn is er misschien een grote desillusie onder de hoofdrolspelers, maar de bioscoopbezoeker is de varing van een gesmeerd lopende western rijker. Overigens komt die klap voor Lee van Cleef (als Jaroo) het hardst aan. Buiten zichzelf is wanneer hij bemerkt dat al zijn moeite een heel leger Apachten heeft hij op aandringen van zijn kameraad Luke (Jim Brown) charterd om het begeerde fort El Condor te nemen voor niets geweest. In een poging zijn neger vriend neer te schieten komt hij zelf om het leven, nadat Luke bij het onderling uitvechten van deze r oorlog zelf al behoorlijk was toege takeld. Kortom, het is allemaaal kei- en kei hard wat El Condor te bieden heeft. Van een pure western is welhaast geen sprake. Het is enkel een strijd tussen blauwgemutste soldaten twee vrijbuiters met een leger sluip- indianen achter zich. Maar al deze beelden zijn zo soepel gemonteerd, dat liefhebbers er een fijn kijkspel aan hebben. Ondanks het zeer verzorgde kleurgebruik. Intimiteiten CAMERA John Le Carré is met het ontluisterend beeld, dat hij van de wereld der geheimagenten geeft, een soort tegenwicht geworden voor de superheld van Ian Flemings de on verschrokken James Bond. Le Carrés wereld der spionage is één van on derbetaalde ploeteraars, die zelf hun plaats in het grote politieke schaak spel niet weten en die door onbe kende hoge bazen vaak meedogen loos als pion worden opgeofferd, wanneer dat zo in het spel der grote bonzen te pas komt. Na „The spy who came in from the cold" en ..Telephonecall for the dead" is nu ook Le Carrés „The look ing glass war" onder de Nederland se titel „De schaduwenoorlog" aan de beurt voor verfilming. Frank R Pierson mocht de roman voor de film bewerken en dit keer tevens de regie voeren. Hoewel hij nog iets te veel met reflecterende ruiten, spie gels en glaswerk in het algemeen werkt wat langzamerhand een maniertje gaat lijken weet hij zijn gegeven strak en zonder veel omhaal in beelden om te zetten. Een vage foto uit het Oostduitse Karl- stadt, waarop de contouren van een raket waarneembaar zijn en de dood van één hunner agenten in Finland verontrust de Britse inlichtingen dienst. Zij besluiten een jonge ge vluchte Pool een spoedcursus als spi on te laten ondergaan en hem op onderzoek naar Oost-Duitsland te sturen. Een missie, waarvan de jon geman waarschijnlijk nooit levend zal terugkeren. Maar dat laat de hoge heren koud. Zij voelen zich weer belangrijk en wat is het leven van zo'n jonge immigrant ten op zichte aan een piepklein vermoeden dat er iets loos is in het Oostblok? De jonge Pool, verbitterd door een ongelukkige liefdesgeschiedenis in Londen, gaat op weg. nauwelijks voldoende getraind voor de zware eisen die straks aan hem worden gesteld en uitgerust met verouderde apparatuur. Wat dan volgt zou men als een wat onfortuinlik verlopend avondtuur kunnen beschouwen, ware het niet dat de film telkens cynisch terugschakelt naar het Britse hoofd kwartier van de geheime dienst, waar de grote bazen veilig buiten schot „spionnetje" spelen met ander mans leven. Christopher Jones speelt de jonge Pool, Leiser, Ralph Richardson is voortreffelijk als de oorlogsveteraan, die zich als hoofd van de inlichtin gendienst plotseling weer belangrijk gaat voelen, en Anthony Hopkins geeft een uitstekende vertolking als de nog jonge idealistische geheima gent Avery, die te laat achter het medogenloze spelletje van zijn su perieuren komt. Pia Degermark uit „Elvira Madigan" mag het Duitse meisje spelen, dat zich over de jonge spion ontfermt, een rolletje dat ook door ieder ander had kunnen wor den vervuld. REX .Intimiteiten" bevat c lustreerde monoloog van ee van lichte zeden, die zich laat kennen als pseudo-intellcctueel. Ze weet haar weetje wel, moraal die ze af en toe de film binnensmokkelt is« van het kaliber: Een prostituee is een sociaal werk ster, en: lk werk tenminste vi mijn geld. Overbekende kreten, maar zij blijft er tenminste door op de been, als je dat zo mag noemen. Desondanks keert ze zich toch de mannen af en eindigt haar mc loog naakt zwemmend met haar vriendin. Daarbij zorgt schien wel de verrassendste beelden van de film, terwijl ze rondspartell met op de bodem van haar zwembad de erotische tekeningen van Aubrey Beardsley. In het kort CAMERA: „De Schaduwen dg. 2.30, 7. 9.15 u.: zondag 2 9.15 uur. Zondag 2.30. 4.45. 7 (18) Dag. 2.30-7-9.1! en 9.15 uur. REX: „Intimiteiten" (18). dai nachtv. <vr„ zat.' 23.3o'u.) „f (18). LUXOR: „Love Story'' lag. 2.30, 9.15 u. Zondag LIDO: „Women in love" (18). dan 9.15 u. Zondag 2.30, 4.45, 7 en 9.15 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 5