ReidbaQowtcvnt
zeker,
Het Concertgebouworkest
en zijn plannen voor '71-'72
Jeugdcriminaliteit
in Limburg op tv
Onder het Melkwoud'
reprise door Theater
Tv en radio
weren uit
rechtszaal
TELEVISIE MORGEN
Drum
Leven in
het klooster
de postgiro
F AGIN A 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 20 APRIL 1|
„Daar komt de bruid..." mag
/"Opgelucht kunnen we herademen; bij
nader inziens blijkt de Congregatie
voor de Eredienst in 't Vaticaan geen
verbod te hebben uitgevaardigd ombij de
kerkelijke huwelijksliturgie 't „Ave Ma
ria" van Bach-Gounod te zingen of de
huwelijksmarsen van Wagner en Men
delssohn door het orgel te laten kwelen.
We kunnen dus bij trouwpartijen van
broers, zussen, nichtjes, neven en be
kenden blijven mee neurieën: ...Daar
komt de bruid...".
Gereviseerd nieuws blijkt nu te zijn,
dat op een congres van religieuzen die
te maken hebben met kerkmuziek de
paus heeft laten weten: op het gebied
van de kerkmuziek is niet alles van
waarde, niet alles mooi en niet alles
geoorloofd. Wat de waarde en de
schoonheid betreft ^ijn we het roerend
met paus Paulus eens; wat het geoor
loofde betreft ook. op voorwaarde dat
dan uitsluitend door verstandige en vol
ledig terzake-kundige mensen wordt
uitgemaakt, wat \vel en niet door de
beugel van de voor liturgie geschikte
muziek kan.
Meestal zal dan het verband tussen
woorden en muziek meer van belang
zijn dan de muziek alleen. Want bij de
muziek moet men terdege rekening
houden met de opvattingen van de
plaatselijke bevolking daarover. Muziek
die de één banaal in de oren klinkt,
kan in de opvattingen van een ander
volk sacraal zijn. Wij geloven dat die
eigentijdse muziek in de kerk thuis
hoort, welke de mensen bij liturgie
viering in hun relatie tot Christus in
spireren kan; voor de muziek uit vroe
gere eeuwen moet dan dezelfde norm
worden aangehouden.
Wij onderschrijven dat het door me
nigeen moeilijk zal zijn dit te laten
gelden voor veel muziek die bij huwe- i
lijksmissen voor een romantische entou- j
rage moet zorgen. Maar vergeten we
dan vooral niet, dat sommige melodieën I
waarop onze eigentijdse Nederlandse
kerkliederen geschreven zijn, op andere
mensen de indruk van profaan of onop
recht maken.
Wie de eerlijke inspiratie van de
mensen zelf voorop stelt, zal ook de j
moed kunnen opbrengen bepaalde me- 1
lodieën los te maken van de achter
grond waartegen ze destijds gecompo
neerd werden. Wellicht herinneren le
zers zich dat wij op soortgelijke gron
den het protest van Huub Oosterhuis I
tegen het gebruiken van enkele van
zijn teksten bij de bisschopswijding van
mgr. Simonis hebben afgewezen. En
wat voor teksten geldt, gaat zeker voor
muziek op.
Wat ons betreft, manifesteert zich de
pluriformiteit van onze liturgievieringen
zich ook in de muzikale entourage j
Iemand die van romantiek houdt, mag i
zich ongelukkig voelen bij beatmuziek
in de kerk en wie sterk-ritmische lie- j
deren en begeleiding op prijs stelt, mag
b'ij Gounods ..Ave Maria" tranen in de
ogen van ellende krijgen. We moeten j
eikaars voorkeur evenwel niet verket- i
Zeker op bijkomstige onderdelen van i
liturgische vormgeving, kan het Vati-
caan wat goed en niet goed is, maar
het beste aan de plaatselijke kerkge-
meenschappen overlaten. Dan overleven
het gregoriaans en goede polyfonie echt
wel de afbraak die periodiek voor l
een goede muziektraditie in de Kerk en
de kerken dreigt.
Een team van AVRO's Tclevizier
Magazine heeft zich verdiept in de
achtergronden van de zaak tegen de
Hoensbroekse jeugdbende „Black
Puma", die terecht stond wegens een
groot aantal delicten, zoals zeden-
vergrijpen. brandstichting, geweld
pleging en diefstallen.
Het team heeft met name gezocht
naar een antwoord op de vraag
waarom dit soort jeugdbendes ont
staat en optreedt. Om dat antwoord
të verkrijgen werden gesprekken
gevoerd met een aantal jeugdleiders,
politiefunctionarissen. criminologen,
enkele ouders van bendeleden en
met de leider van een andere jeugd
bende uit Sittard.
Het blijkt dat deze jeugdbendes niet
los kunnén worden gezien van de
structurele en sociale problemen
waar Limburg op het ogenblik mee
worstelt. Deze provincie had zestig
jaar lang de vuilste industrie van
Nederland, maar sinds de steenkolen-
ndustrie een sterke teruggang
heeft meegemaakt, verloopt de om
schakeling naar een andere ecomi-
sche structuur bepaald niet eenvou
dig. De in Duitsland werkende pen
delaars brengen natuurlijk wel geld
in het laadje. Maar zulk een situatie
tast het gezinsleven aan. dat ook al
geschokt is door het vervagen en
wegvallen van gevestigde rooms-ka-
tholieke tradities.
De jeugd is niet meer te vinden voor
recreatievormen als fanfarekorpsen
en kerkkoren. Jonge bouwvakkers
verdienen vooral in Duitsland veel
geld en dat moet in het weekeinde
verleerd worden. Jeugdleiders zijn
weliswaar zeer actief, maar zij moe
ten zich richten op een gemiddelde
en zo komt het dat vooral de wer
kende jongeren uit de sociaal wat
zwakkere milieus tussen de wal en
het schip raken. Zij komen in een
isolement terecht, waar zij zich al
leen door groepsvorming aan kunnen
onttrekken.
Eén rapport van de Groningse crimi
noloog. prof. W. Buikhuisen, toont
aan dat de criminaliteit in Limburg
kwantitatief gemiddeld tweemaal zo
hoog is als in de rest van ons land.
Üit het lood geslagen jonge mensen
kunnen als lid van een jeugdbende
hun activiteiten spiegelen aan dit
verschijnsel. Dit onderwerp wordt
gedurende ongeveer dertig minuten
behandeld in Televizier van vana-
AVRO Ned. I 22.00 uur.
NEDERLAND I
NOS
10.45 uur
Schooltelevisie
18.35 uur
Fabeltjeskrant
18.40 uur
Pol. partij
18.55 uur
Journaal
AVRO
19.05 uur
De schat van het 1
teel zonder naam
19.30 uur
Toppop
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
Peyton Place
21.10 uur
Engelbert Humper.
dinckshow
22.00 uur
Televizier
22.50 uur
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur
Journaal
19.05 uur
Den Haag vandaag
KRO
19.30 uur
Leven in het kloos
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
Andy Williamsshoi
21.10 uur
Brandpunt-speciaal
21.55 uur
Paul Vlaanderei
22.45 uur
Pol. partij
22.55 uur
Journaal
23.00 uur
Franse les
Toneelgroep Theater
„ONDER HET MELKWOUD"
Auteur: Dylan Thomas
Vertaling: Hugo Claus
Muziek: Daniel Jones/Cor Lemaire
Decor: Frank Raven
Regie: Adrian Brirte
Met Fenneken F. Andreae, Margreet
Blanken, Trees van der Donck, Elise
Hoomans, Charmy Reijnen, Josée
Ruijter, Arthur Boni, Robert Borremans.
Bemhard Droog, Willem Grelinger, John
Koch, Carol Linssen, Theo Pont-
I vertaling; maar in een regie van Adrian
J Brine, die zich in tegenstelling tot de
i „klassieke" voorstelling weinig be
kommerde om de scenische mogelijk
heden van het ..spel voor stemmen" en
deze schets van een lentedag in een
Welsh dorpje aan zee laat brengen als
een stuk lyriek, een stuk taal. Het
woord staat centraal en het woord
van Dylan Thomas/Hugo Claus is groots,
daarom gaat het niet. In een stroom
van beelden en teksten, verhalende,
beschrijvende passages
komen ongeveer zestig dorpsbew
Maar Adrian Brine heeft zich door
zijn exclusieve aandacht voor de tekst
Nu we dezer dagen in de Nederlandse I zozeer laten meevoerendat er geen
theaters keer op keer geconfronteerd sprake is van scenisehs "ormaeulnn
worden met reprises van gerucht-
makende stukken uit het moderne reper-I Tuss,en< drie bankjes is een speel-
taire („Tramlijn Begeerte"; Wachten I vloertje, waar de dertien optredenden
op Godot"j, heeft toneelgroep Theater zich bewegen. Eén van hen (Bernhard
in Arnhem het nodig gevonden nog eens Droog) heeft slechts één rol (de blinde
voorstelling te geven van „Onder Kapitein Kat), twee zijn vertellers
het Melkwoud" van Dylan Thomas, dat
veertien jaar geleden in de zeer per
soonlijke regie van Han Bentz van den
Berg, in een geweldige vertaling van
Hugo Claus, in Nederland voor het
eerst werd gebracht. Een voorstelling,
waar je je met moeite van los kunt
maken, hetgeen noodzakelijk is om deze
nieuwe versie in zijn waarde te kunnen
aanvaarden.
dat betekent: dezelfde
MINISTER POLAK:
(Van één onzer verslaggevers)
LAGE VTJTJRSCHE Minister
Polak van justitie, heeft gisteren
in een openhartig gesprek met
justitieverslaggevers de nadruk
gelegd op het feit dat het geen
gewoonte mag en kan worden dat
televisiecamera's en radiomicro
foons in een rechtszaal mogen
worden gebruikt. Hij vindt het al
heel erg dat een verdachte pu
bliek terecht moet staan. Het
mag volgens de minister geen
openbare vertoning worden.
Daarbij merkte hij op dat radio-
en t.v. ook verboden zijn in
Duitsland, Frankrijk en Enge
land.
Minister Polak verdedigde zo
goed mogelijk de privacy van de
verdachte tijdens het strafproces.
Bovendien, zo betoogde de minis
ter, zijn mensen anders als ze de
televisiecamera op zich voelen
gericht. Dat heeft dan zijn uit
werking op de rechter, de officier
van justitie en de advocaten. Om
maar niet te spreken van de ver
dachte, die dan helemaal aan de
schandpaal staat.
Ook vond de heer Polak dat foto
graferen niet thuis hoort in een
rechtszaal, omdat ook foto's ie
mand vastnagelen. Tenslotte zal
iemand toch moeten opkomen
voor de belangen van de ver
dachte en de getuigen en die
iemand is toevallig de minister
van Justitie.
Prof. mr. Van Dijk, president van
de Utrechtse Rechtbank, bleek
een wat meer vooruitstrevende
gedachte te zijn toegedaan. On
langs heeft deze magistraat wel
televisie toegelaten bij de behan
deling van het kort geding tussen
de vervoersbedrijven en de werk
nemers daarvan. Tevoren had hij
een gesprek gehad met de procu
reurs en de advocaten, die geen
bezwaar bleken te hebben. Prof.
Van Dijk vond het toe te juichen
dat de televisiekijkers in de gele
genheid werden gesteld een echt
proces bij te wonen na diverse
gefingeerde rechtzaken.
(Arthur Boni en Carol Linssen),
zij spelen kleine rolletjes. De tien ove
rigen spelen de zestig dorpelingen en
omdat er geen sprake is van typering
door uiterlijkheden, leidt dat tot grote
verwarring bij degenen die het stuk niet
kennen. In deze opvatting was een regel
rechte reading beter geweest, dan had
men geweten waar men aan toe was.
zodat alles op de juiste manier over-
Verder werd, er valt niet omheen te
draaien, door sommige leden van
Theater wel heel bedroevend geacteerd.
Vooral de dames toonden weinig over
tuigingskracht, al had Fenneken F. An
drea mooie momenten als Polly Garter
Ook vele mannenrollen waren zwak
Verder was in het ensemble naar mijn
mening onvoldoende eenheid gebracht
Ook hier wreekte zich de steriele opvat
ting van de regie: slechts één ogenblik
leek de voorstelling te komen tot de
barok van Dylan Thomas: in het schoor-
steenvegersliedje van Meneer Waldo ge
beurde er eindelijk op scenisch gebied
een keer iets. Het was jammer dat dit
geweldige stuk niet meer tot zijn recht
gekomen is.
Toneelgroep Theater' was er gister
avond mee op bezoek in de Koninklijke
Schouwburg, waar toch vele belangstel
lenden bijeen waren gekomen-
JAN VERSTAPPEN
Haitink wil
oud en n ieu w
harmoniëren
AMSTERDAM (ANP) Bij de klas-
j sieken valt nog genoeg te (herontdek
ken, terwijl nieuwe muziek bepaald
niet aan de aandacht is ontsnapt. Hier
mee kan het repertoire van het Con- j
certgebouworkest voor het komende
j seizoen worden gekenmerkt. Het werd
maandag juist voor het vertrek van
Nederlands eerste orkest voor een tour-
i nee door Noord-Midden- en Zuid-Ame-
I rika bekend gemaakt.
Hiermee is ook de functie van het
orkest nog eens benadrukt, zoals zijn
dirigent, Bernard Haitink. deze heeft j
omschreven. Het houdt zich noch uit- i
sluitend bezig met het in stand houden j
van het oude en overgeleverde, noch i
alleen met het exploreren van het
nieuwe en onbekende, maar tracht bei
de gebieden op harmonische wijze in
zijn beleid te betrekken. Dat er bij de
klassieken hpt een en ander (herlont-
dekt werd. toont het programma. Zo
zullen van Mozart naast bekende
symfonieën ook de Duitse Dansen KV
509 worden uitgevoerd. Van Mendels
sohn wordt naast diens vioolconcert zijn
derde symfonie uitgevoerd, van Bruck-
ner de eerste en van Mahler o.m. het
adagio uit de onvoltooide tiende symfo
nie. Ook van Debussy en Ravel prijken
"werken of) het programma, die' niet j hier niet
regelmatig zijn te beluisteren: De lie- Laars een
derèngroep „Don Quichofte a Dulcinée" I Eveneens zij
en ,,L enfant et les sortilèges" van Ra- door hun onbekendheid de luisteraar
vel. en ..Childrens' corner", van De- zullen prikkelen,
bussy, een suite, zoals die door André
Caplet werd georkestreerd. GROTE SOLISTEN
Van de nieuwe muziek treft men veel i Paul Padura-Skoda vertolkt het pia-
ln de programma's aan, waarbij ook noconcert, een recent werk, van Frank
componisten, wier werken tot nu toe Martin, Janet Baker is te horen in vijf
niet of nauwelijks door het conccrtge- Wunderhornlieder van Mahler, Zara
bouworkest werden gespeeld, bijvoor-
beeld Charles Ivens, .Iannis Xenakis.
T°ru Takemitsu. Charles Koeglin. Oli- j
vier Messiaen en Pièrre Boulez. Van de
Poolse componist Witold Lutoslawaski
zullen nog recente werken aan hel I
repertoire worden toegevoegd.
WERKEN VAN
Een aparte vermelding verdient, het,
dat speciale aandacht wordt besteed j
aan de onlangs overleden Igor Stra-
vinsky. Van hem zullen werken van 1
uiteenlopend karakter worden uitge-
voerd: Les Noces, de gehele Pulcinella- i
suite en Le Sacre du printemps.
Ongeveer de helft van de concerten j
van het Concertgebouworkest wordt het
komende seizoen gedirigeerd door de
vaste dirigent Bernard Haitink. Overi-
gens zullen als oude bekenden voor dit
orkest staanEugen Jochum, Josef i
Krips, en Willem van Otterloo, Voorts
zijn er de gastdirigenten: de Japanner
Seiji Ozawa, De Rus Gennad.v Rozjd-
jestwensky en David Zinman. De assis- j
tent-dirigent Hans Vonk leidt ook twee
concerten.
Wat het optreden van solisten betreft, j
is tevens getracht een grote verschei-
denheid te brengen in de te vertolken i
werken. Bekende concerten zullen door
NEDERLAND I
NOS
10.45 uur:
Schooltelevisie
AVRO
17.00 pur
De avonturen van
een viltstift
17.05 uur:
Het wonder der natuur
NOS
18.35 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.30 uur:
Kenmerk
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Kinderbescherming
20.25 uur:
Rebecca, film
22.30 uur:
Studio Sport
In beginsel
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Geheimen der zee
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Info
20.45 uur:
Schuitje varen,
watersport
21.35 uur:
Mannen, kijk uit, sl
Po), partij
•einig bekende '-kunstc- Vlak vóór de start in de SChipholhai:
we belichting krijgen j Bernard Haitink (met Der Spiegel) l)ta'irér7 (8.30
r werken te horen. 3ie in gesprek met Roberto Benzi. "(lek voor c
(ADVERTENTIE)
<thyt&hta/cJ'IC
IK WIL IN DE 2DE Kamer NOC-
WEL EENS EEN DRUMMETJE
WEGGEVEN. HE. IEDEREEN MAG
VAN ME DRAAIEN. DESNOODS DE
OPPOSITIE. D'R
ziTten er toch
40 IN.
héle beste halve zware, t
Vanvond zendt de KRO-televisie
de vierde aflevering uit van de
komische serie „Leven in het
klooster" onder de titel „De
zonde der vaderen". In deze af
levering vindt broeder Dominic
een televisie-toestel op een vuil
nisbelt en neemt het mee naar
het klooster. Dat brengt niet
alleen onrust bij de gasten van
het klooster, die juist de stilte
zoeken, maar ook bij de broe
ders, die de vreemdste wegen
bewandelen om in de buurt van
het televisietoestel te komen.
Vooral de rechterhand van de
prior, broeder Bernhard, beleeft
een paar benauwde ogenblik
ken, als uit het programmablad
blijkt, dat een. variétéshow zal
worden herhaald. Broeder
Bernhard was n.l in zijn jonge
re jaren variétéartiest. Hij gaat
zelfs zijn vroegere theateragent
opzoeken om te voorkomen, dat
deze show wordt herhaald. Op
de hem gebruikelijke wijze
zorgt bxoeder Dominic voor een
onverwachte, maar- wel doel
treffende oplossing-
KRO Ned. II 19.30 uur.
Nelsova in het vioolconcert van William
Walton, John Shirley-Quirk in een can
tate van Bach en in „Don Quichotte k
dulcinée" van Ravel. Bekende concerten
zijn die van Mozart, het vioolconcert
van Mendelssohn en het vijfde piano
concert van Beethoven Andere grote
solisten bij het Concertgebouworkest
zijn: het komende siezoen: Claudio
Avrau. Peter Pears. Herman Krebbers,
Theo Olof, Henryk Szeryng, Gina Bach-
auer, Elly Ameling, Aafje Heynis
Peter van der Bilt, Itzhak Perlman,
Tibor de Machula, Sophia van Santé en
Isidor Lateiner.
De hechte traditie van het Concertge
bouworkest om in Den Haag in eigen
series abonnementsconcerten op te tre
den wordt gehandhaafd. Door Haagse
omstandigheden zijn de zaterdagavon
den hiervoor niet meer beschikbaar,
zodat deze concertenop drie donder"
dag- en /.even vrijdagavonden plaats
zullen hebben in het Nederlands Con
gresgebouw.
i toegelicht. 10.15 Voor
enschappen. Onden
ling. Samenstelling
Orkest: modems
HILVERSUM I
VARA-weekblac
tijd. hoorspel: ca. 11
HILVERSUM III
licht platenprogra
i NEDERLANDS
nlands persove
Andy Williams
In de Andy Williams-show op de
KRO-televisie vanavond treden als
gasten op de comedian Jonathan Win-
ters. Sonny James en de bekende
j groep „The 5th Dimension", die al
eerder bij de KRO-televisie te zien
j was. Andy opent deze show met „I
think I love you", daarna zingt hij
tezamen met The 5th Dimension „Zip-
a-dee-doo-dah" en „Hi-de-ho".
waarna The 5the Dimension zijn
nieuwste plaat laat horen „One less
bell to answer." Na het zingen van de
song „Alfie" speelt gastheer Andv
Williams tezamen met Jonathan Win-
j ters de sketch „De slag om Jericho''.
Winter brengt vervolgens een sketch
I van een politieke partij-conventie.
waarin hij optreedt als zeepkist-rede-
j naar, die wordt aangemoedigd door
The 5th Dimension, die daarna een
medley brengt van bekende nummers,
o.a. ..Girl song", „Carpet man", „Paper
Cup" en ,.Up. up and away". Daarna
i introduceert Andy Williams Sonny Ja-
I mes, die een hit uit 1956 zingt,
j „Young love", waarna Andv tezamen
i met Jonathan Winters en enkele ande
ren te zien is in de sketch „Zwanen-
boot". Tenslotte zingt de gastheer
nog de songs „Without a song" en „I
love again".
KRO Ned. II 20.21 uur
Grafiek van Ben Ikclaar zal te zien
zijn in Galerie Biesj (Herenmarkt 20)
te Amsterdam van 23 april tot 17
mei. Straatviolist Scheepstra zal de
opening opluisteren.
„Hoera, morgen is er geen school",
is de titel van de film, waarin
Heintje naast Hansi Kraus alt
schooljuf de hoofdrol speelt.
In die wonderlijke tuin van Allah
(want vox populi vox Dei) werd het
spel voortgezet op dezelfde manier.
Alleen deze maal vroom ingeleid door
een oecumenische eucharistieavond-
maalviering met kapelaan De Ruyter
en een predikant als liturgen. Zelfs
met een roepende kerkklok erbij. In
ieder geval een sympathiek gebaar
van de organisators.
Niemand kan aan de indruk ontko
men dat er ernstig gepraat en nog
ernstiger gedacht is over de onder
wijsproblemen, over de zgn. probleem
gebieden en tenslotte over lucht-,
land- en watervervuiling. Stemmin
gen, discussies van de groepen, weer
stemmingen, wat amusement ter af
wisseling en zo is men die dagen
genoeglijk doorgekomen en we weten
nu voortaan hoe men het beste „in
spraak" kgn plegen.
De VARA-mensen onvermoeid aan het
werk. 'n organisatie die blijkbaar vlot
verliep, die duchtig voorbereid moet
zijn geweest en dit denk-kijkspel mo
gelijk maakte. Niets dan lof ook voor
het afwisselende camerawerk dat ie
dere verveling buiten de tuin heeft
gehouden. En dit alles zonder politici,
dus... amusant gepresenteerd.
Omdat wij nu eenmaal een zwak
hebben voor old Janet, moesten we
deze garden of Eden toch even verla
ten om te zien wat dokter Finlay
uitvoerde en daar kregen we weer
een aardig historietje rond een arm
maar moeilijk te hanteren schapen-
hoedstertje die door deze humane man
maar meteen tot doctores werd ge
bombardeerd. een avontuur dat na
tuurlijk mislukken moest. Naast de
Kleine Waarheid toch wel een van de
beste NCRV-series.
De Edwin Hawkins Singers komen oP
ons eigen territorium zingen en dien
tengevolge wilden we gaarne een
voorproefje vanuit liet Bossche Casi
no hebben. Erg mooi, maar zijn we in
de laatste tijd niet ietwat overladen
geworden met dit genre dat. welke
Iedereen schijnt beu te zijn
verkiezingscampagnes, der politiektsl
partijen, maar we konden on
bedwingen tóch nog even te kijkenjki
naar de oraties van de Nieuwe Room-lgi
se Partij die deze keer niet het fana™
tieke mevrouwtje naar voren schoflj y
maar wel een zeer bezorgde leraar^,
die drugs. sex. abortus en verzwak g
king van het pauselijk gezag te li) g
ging.
En sympathisant of niet. je moest dfA
man gelijk geven. Dat wil nog lan»^
niet zeggen dat we mét hem. ee
gele vaan in de hand. de barricadcL
van hel roomse reveil zullen beklim
men. Maar we delen wel zijn veront-
waardiging inzake sommige politici
die een beetje al le gemakkelijk i
de christelijke grondprincipes heen-
stappen. Mogelijk kan zo n oratie
stimulans zijn om het anders en betef "A
AJ#
(ADVERTENTIE)
met de postgiro
kuntuvanuit uw stoel
sparen bij de RPS of bij de
3 Vakbondsspaarbanken1
dafc makkelijk!