Hebt u genoeg
kaas voor de LKM?
£eidóe(2oil/ia/ni TOON HERMA NS WIL EIGEN
THEATER IN MAASTRICHT
Swiebertje en Bröftisnör
kunnen het buiten beeld
best niet elkaar vinden
„BLANKE IS OOK MAAR EEN MENS"
Musical over blank en zwart
na gewonnen proces op planken
Volle zalen
in Durban
Notenkrakers
in hoger beroep
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 14 APRIL
Een inzinking
blijft dreigen
Bedrijfssluitingen en fusies heb-
ben de laatste jaren menigeen voor
persoonlijke teleurstellingen gesteld,
maar in het algemeen zagen maar wei
nig werknemers zich gedwongen om door
uitkeringen in hun levensonderhoud te
gaan voorzien. Dikwijls was omscholing
noodzakelijk, maar slechts bij de oudere
geperatie bleken er ernstige plaatsings
moeilijkheden te bestaan.
Toch wordt de indruk gewekt, dat het
langzamerhand wat moeilijker aan het
worden is om werknemers voor wie in
eigen bedrijf geen werk meer is, elders
geplaatst te krijgen. Op sommige plaat
sen zou het aantal werkloze jongeman
nen de laatste maanden opvallend geste
gen zyn.
Daarom wordt de ervaring van komen
de maanden heel belangrijk; stuit ook de
generatie die deze zomer de schoolban
ken verlaten gaat op plaatsingsmoeilijk
heden, dan mag de conclusie luiden: de
werkgelegenheid in Nederland staat een
stuk dichter bij de reeds lang dreigende
inzinking dan we sedert de vijftiger
jaren gewend zijn.
Philips
TPEN recent voorbeeld als dat
Philips liet weten, dat ze zich econo
misch gedwongen ziet om het personeels
bestand in eigen land met een zesdui
zend plaatsen in te krimpen en in het
buitenland met een veelvoud hiervan,
zou ook wel eens een teken aan de wand
kunnen zijn.
De toestand waarbij het éne deel van
het bedrijfsleven zit te springen om
werkkrachten die. noodgedwongen, bij
een ander deel vrijkomen, kan niet ein
deloos duren. En dan zal men in vele be
drijfssectoren moeten beginnen met een
karwei waaraan we allengs ontwend ge
raakt zijn: terugdraaien, bijvoorbeeld
door het sterk inkrimpen van het aantal
part-time werkkrachten e.d.
Als troost in de nood wordt nogal
eens gewezen op de mogelijkheid om de
werkweek te verkorten teneinde op die
manier plaats te scheppen voor meer
werkkrachten, Maar dit baat alleen, wan
neer er hiervoor economisch ruimte is,
aangezien inkorting van de werkweek
niet gepaard zal gaan aan vermindering
van het loon. Hoogstens zal er dan sprake
kunnen zijn van een reële stabilisatie
van het loonpeil, maar een dergelijke
stabilisatie wordt tegen die tijd ook om
andere redenen noodzakelijk.
Naar onze smaak is er nog altijd te
weinig bekend over de invloed van de
elkaar optrekkende lonen en prijzen op
de werkgelegenheid. Bij fusies wordt wel
intensief gewerkt met het argument van
de noodzaak om tot schaalvergroting
over te gaan. Tussen de regels door blijkt
herhaaldelijk echter ook, dat personeels-
afvloeiing aan de schaalvergroting ge
paard moet gaan om bedrijven uit de
omgeving van de rode cijfers vandaan te
houden. Zijn hierover voldoende be
trouwbare gegevens beschikbaar?
Risico's
UET zijn de forse winsten welke
sommige bedrijfstakken nog steeds
gemaakt worden, welke het de vakbe
weging moeilijk maken om begrip te
winnen voor een beleid van loonbeheer-
sing en consumptieafremming. Maar
dra de werkgelegenheid inderdaad
ernstige risico's komt bloot te staan, zal
het spel door alle partijen van ons be
drijfsleven toch over een andere band
gespeeld moeten worden, wil men ten
minste de kans behouden om nog pun
ten te maken.
Nu zou het het allerbeste zijn, wan
neer men terzake elke noodsituatie wist
te voorkomen. Maar dan is het noodza
kelijk om op sociaal-economisch gebied
inderdaad voorrang te geven aan positie
verbetering van die werknemers en groe
pen, die op of nog onder het redelijk
bestaansminimum staan.
Op dit moment schijnt niemand
overheid noch vakbeweging ln staat
te zijn dit te realiseren. In plaats hiervan
spelen we met zijn allen een wat gemo
derniseerd spelletje van vraag-en-aan-
bod. dat gestimuleerd door de nodige po
litieke druk straks een toestand kan doen
ontstaan waarbij een crisissfeer tot echte
harde maatregelen noopt.
En dan wordt de nationale leus ver
moedelijk weer: zo hebben we het ook
niet bedoeld.
Kloos houdt zijn kruit droog
A AN Het Vrije Volk de primeur van de
mededeling dat de heer Kloos geen
ritting gaat nemen in de „modelregering"
van het Progressief Akkoord.
Een begrijpelijke beslissing van de heer
Kloos. Het zou immers gek zijn, zo hij
zich bereid toonde om de VARA weer
te verlaten op een moment dat hij amper
weten kan hoe de voorzittgrsstoel in Hil
versum zit.
Bovendien heeft de vroegere NW-top-
man al meer te kennen gegeven, dat hij
zijn kruit liever droog houdt voor het
moment dat er weer serieus sprake kan
verking tussen socialisten
en christen-democraten.
Overigens is het ook pikant, wanneer
de P.A.K.-partijen gaan proberen om
zoals Het Vrije Volk beweert de
oud-ministers Mansholt en/of Burger in
te huren voor een plaats in de tegen
regering.
We dachten dat beide genoemde heren
ook niet overlopen van bewondering voor
dekoers van de P.v.d.A. „nieuwe stijl"
Maar kennelijk zijn ze nodig om bij meer
kiezers vertrouwen te wekken dan de
overtuigde aanhangers van de P.A.K.-
strategie.
Tevens studio
voor NOS
(Van een onzer verslaggevers)
MAASTRICHT Op initiatief
van Toon Hermans zal, wanneer
alle bij het plan betrokken
deelnemers tot een akkoord ko
men, binnen afzienbare tijd een
theatertje worden gebouwd in
het Maastrichtse Stokstraat-
kwartier.
De plannen daarvoor zijn al sinds
een half jaar bij burgemeester
Baeten bekend, maar plotseling
weer boven water gekomen nu
de gemeente zich opnieuw heeft
beraden over het financiël te
kort van het Cultureel Centrum.
Toon Hermans was nogal ont
stemd over het feit, dat het plan
al openbaar is. „Ik heb geruime
rijd geleden inderdaad eens on
der het genot van een kopje
koffie gezegd, dat het best leuk
zou zijn om in het Stokstraat
kwartier een theatertje te bou
wen. Ja, dat klopt. Maar ik vind
het een beetje voorbarig om nu
al alles te vertellen, terwijl er
nog niets definitiefs is."
Wordt het theatertje zoiets als de
Koopermolen, die Henk Elsink
in Amsterdam exploiteert? Toon
Hermans: „Oh nee, zeker niet.
Ht moet iets heel anders worden.
Iets nieuws. Maar nogmaals, het
heeft geen zin om daar nu al
diep op door te gaan. Ik hou
niet erg van dit soort gesprekken.
Beetje bang
Het zou verschrikkelijk leuk
zijn als het er kwam, want dat
pleintje is een van de mooiste
plekjes van Nederland. Uniek in
één woord. Maar ik lig er niet
van wakker, hoor. Echt niet."
Toon-vriend en Stokstraatkwar-
tirmiddensïander F. A. H. Lam-
berti, die als secretaris van het.
Stokstraatkwartiercomité bij d
eerste besprekingen betrokken is
geweest: „Toon is en beetje
bang. Hij zou 't niet leuk vinden
als de zaak afketste door voor
barige mededelingen. Hij wil ee
zekerheid.
Maar de zaak ligt zo: we liepen
een jaar geleden
nog niet gereedgekomen Stok
straatpleintje. Toon zag het gat,
wat nog in de Havenstraat zat.
Tjonge, zei Toon, wat gaat daar
mee gebeuren. Toen heb ik ge
zegd: zeg eens wat. Doe
een voorstel. Als we daar nu
eens een leuk theatertje bouw
den, zei Toon toen, Waar ieder
een zomaar binnen kan lopen.
We hebben burgemeester Bae
ten erbij gehaald en een klein
onderonsje gehouden. Sorry, zei
de burgemester. Er is geen
geld meer, maar wanneer vanuit
het particulier initiatief gega
digden worden gevonden, zullen
wij onze medewerking daar
graag aan geven. Voor de grond
is nog geen bestemming, dus
wat dat betreft staat niets het
theatertje in de weg. We zijn
nu druk bezig participanten te
N.O.S.-hulp
De NOS heeft in ieder geval al
laten weten voor 'n kwart te
willen deelnemen, want
zocht daar al geruime tijd
een studiofaciliteit in het zui
den. Bij de bouw van het „Toon-
theater". zoals we het voorlopig
maar even zullen noemen, wor
den voor de NOS speciale voor
zieningen getroffen.
De NOS heft gezegd
te zijn om iedere week een vol
uur zendtijd uit Maastricht te
laten komen op welk gebied dan
ook. Verder zijn we nog met an
dere belangstellenden bezig, waar
onder een grote brouwerij. In
ieder geval laten we het plan dus
niet zomaar varen. Te
omdat ik persoonlijk het
den heb, dat de gemeente de
grond gratis beschikbaar zal stel
len. Twee mensen uit Tilburg zul
len de tekeningen maken. Wan
neer alles rond komt, gaat het
theater plaats bieden aan onge
veer 200 personen."
Sylvia de Leur stapt lachend uit de trouwauto om met „bruidegom" Bernard Droog het Amsterdamse stadhuis binnen
te gaan. Het is echter allemaal voor de film ..Wat zien ik", die op het ogenblik onder regie van Paul Verhoeven wordt
opgenomen. In het 'midden hoofdrolspeelster Ronny Bierman-
Al I2V2 jaar zwerver en veldwachter
Was AVRO's Televizier in de eerste
confrontatie tussen verkiezingskandi
daten niet gelukkig omdat de stand
punten te dicht b(j elkaar lagen, gis
teren was het tegendeel het geval.
Dr. Hoogendljk had als gespreksleider
vrijwel niets te doen in een aflevering
waarin CHU-lysttrekker Udink de
studiovloer aanveegde met D '66-oppo-
nent Van Mierlo.
Drs. Udink kreeg Van Mierlo ertoe te
verklaren dat hij over „recht en orde"
precies hetzelfde dacht als de CHU-
lijsttrekk or, maar dat hij het deze ver
schrikkelijk kwalijk nam dit niet te
formuleren op de wjjze die Hans lief
Terzake van het samengaan van D '66
in de kleine drie probeerde Hans dui
delijk te maken dat hy niets te maken
had met het verkiezingsprogramma
van de P.v.d.A.; dat daar dingen in
zaten die D '66, zo niet onzinnig dan
toch onaanvaardbaar vond. Als de
P.v.d.A. ernst zou maken niet het
eigen programma dan stapt D '66 uit
de boot, zei h(j.
Aardige man, die Hans. Had eigenlijk
niet in de politiek moeten gaan. Veel
te moeilijk voor een idealist. Politiek
gaat iï.1. over praktijk-dingen. Dat Is
iets waar Hans nooit zo erg bij stil
gestaan heeft kenneiyk. Dag aardige
Meer politiek gisteren bood Brand
punt-extra. Prof. Verkuyl, AR-promi-
nent en tot de dag van vandaag trouw
AR-lld, leidt een groep die als stem
advies de PPR aanbeveelt. Nogal tra
gisch geval van een man die in eigen
kring zijn inzicht niet helemaal tot gel
ding kon brengen en die derhalve
eigen party wil „straffen" door een
dergelyk advies.
Typisch Nederlands overigens. Het is
de mentaliteit die party'versplinterend
werkt omdat eigen inzicht, ook in ge
weten, belangrijker wordt geacht dan
een instemmen met een meerderheid,
die gewetensvol verkregen is. Dat leidt
tot een tragiek die een belangrijk man
als' Verkuyl drijft naar het blok van
de kleine drie. waar hij zich nöch
als gelovige, nóch als polltiekgeïnte-
resseerde bij thuis voelt.
In Brandpunt werd verder bericht
over weerstand die in de Verenigde
Staten leeft ten aanzien van Vietnam.
Weer een welsprekende reportage. We
hopen overigens dat Brandpunt In
deze reeks het hoor-en-wederhoor-
prlncipe wil toepassen.
Vg.
BROMSNOR
DURBAN (AP) De zuidafrikaanse
musical „Het is een kleurrijke we
reld" Is teruggekeerd op de planken
nadat de producenten van de show.
een spotternij met de apartheid, zich
met succes tegen een verbod door de
r hadden geweerd.
De satirische revue, die oorspronke
lijk inaar voor een week in Durban
zou lopen, kreeg lof van de critici,
maar nadat de niet-blanke acteurs
drie weken lang voor volle zalen
met blank en gekleurd publiek had
den gestaan, greep de censuur in.
Het was niet de musical zelf die
verboden werd, maar het scenario
van de Indische auteur Guru Pil-
lay.
Acteur-producer Beny Francis op
perde nog de show in mime uit te
voeren, maar zijn medespelers kozen
voor het idee om het verbod met
woorden te bestrijden voor de rech
ter. Nadat het proces was gewonnen,
ging het gordijn weer op en kon de
musical ongewijzigd worden voort
gezet.
Dankzij een klein gaatje in de apart
heidswetgeving mag het publiek
van elk ras zijn. Het hoeft geen
toegangsprijs te betalen. Alleen voor
het programma wordt een bedrag in
rekening gebracht.
De musical, opgevoerd door het mu
ziek- en toneelgezelschap Mad, blijft
net zolang in Durban lopen als de
zalen gevuld zijn. Daarna bestaan er
plannen voor een tournee in Johan
nesburg en Kaapstad. Het is een
kleurrijke wereld, werkt volgens
Hairidioom, met spontane muziek en
bewegingen. Het hoofdonderwerp
wordt gevormd door de rassenbe-
trekkingen.
Wij hebben de huidskleur als thema
gekozen, uitgaande van de veronder
stelling, dat elke kleur mooi is, zegt
producer Francis.' Wij trachten met
humor de mensen een nieuw besef
bij te brengen. Wij hebben de moed
gevat ons eigen materiaal te schrij
ven en het uit te voeren.
In een van de sketches slaat een
zwarte prijsbokser tegenover een
blanke. Conform de apartheidswet
geving raken de boksers elkaar niat
aan, maar vechten zij elk in hun
eigen ring de partij.
Een van de liedjes ln de musical
draagt de titel „Waarom kunnen de
zwarten niet meer op blanken lij
ken". Een tweede, „Mijn blanke
vriendje", gaat over de liefde van
kinderen van verschillend ras.
De wet tegen de zedeloosheid, die
sexueel verkeer tussen de verschil
lende rassen verbiedt, wordt op de
hak genomen in een slaapkamer-
sketch met een kluwen van lichamen.
Êlders onderzoeken twee zwarte ac
teurs. als artsen uitgerust, een blan
ke patiënt, en komen tot de conslu-
sie dat hij ook maar een mens is.
Francis beweert dat de spot met de
apartheid door zowel blanke als
niet-blanke bezoekers gewaardeerd
wordt. Het mag dan geen Broad
way-allures hebben, de show is voor
Zuidafrikaanse begrippen pittig ge
noeg.
Een van de eersten, die geld aan
bood voor de rechtzaak tegen het
verbod van de musical, was de blan
ke acteur Athol Fugard, die het
verbod volkomen belachelijk noem
de. Fugard kreeg vorig jaar van de
zuidafrikaanse autoriteiten geen
paspoort om in New York de off-
Broadwa.v produktie van zijn eigen
toneelstuk Boesman en Lena bij te
DEN BOSCH (ANP) De Neder
landse jeugd kan gerust zyn. Swie-
liertje en Bromsnor, die In Den
Boscli werden gehuldigd omdat
twaalfeneenhalf jaar voor zwerver
en veldwachter spelen, blijven nog lang
op het toneel en het tv-sehenn ver
schenen.
Joop Doderer en Lou Geels, die elkaar
oin de beurt prezen voor de perfecte
samenwerking, vertelden, dat binnen
kort weer wordt begonnen met de op
name voor acht nieuwe t.v-shows, die
volgend jaar worden uitgezonden. Ook
de theaterproduktles gaan gewoon
Terugkijkend op deze twaalfeneenhalf
jaar vertelden beide artisten, dat zij
er geen bezwaar tegen hebben een
..typetje" te worden genoemd. We heb
ben op onze wijze een flink stuk ple
zier gebracht aan de jeugd en daarmee
voelen wij ons erg gelukkig. Bromsnor
vertelde, dat hij graag met de collega's
samenwerkt. „Saartje, Riek Schagen,
is een juweel van een vrouwtje", zei
hij, ook met Pietje, Bram Ekel, en de
burgemeester, Louis Borel, kon hij bui
ten zyn politieambt goed opschieten,
zei hij.
Swiebertje betreurde het verdwijnen
van Rien van Nunen, die het burge
meesterschap van het „dorp zonder
naam" zo populair gemaakt had, dat
de burgemeester daardoor een eigen
figuur in het stuk was geworden. „Het
was dan ook voor Louis Borel moeiiyk
zijn plaats in te nemen, maar hy heeft
het op een voortreffeiyke wyze ge
daan", meende hij.
In het casino-café in Den Bosch
kregen de jubilerende artiesten tal
van geschenken aangeboden. Op 24
april kan de Nederlandse jeugd
hoe deze twee figuren ook in de stu
dio, na de uitzending van de laatste
tv-aflevering van dit seizoen (het is
dan de 100ste), nog eens in de bloe
metjes zullen worden gezet.
(ADVERTENTIE)
Zaterdag of zondag
met de auto naar buiten.
Je rijdt wat, je kijkt wat, je stopt.
En trek natuurlijk
Dan komt de Eerste Kaas bij Oponthoud.
Een ferm brok zo uit 't vuistje.
Jongens, of-dat smaakt in de vrije natuur.
Hebt u genoeg in huis
voor 't week-end?
2.58 Rebus). H.00 Militaire Kapel. 14.30
Strickly Country Style: country and we:
•r Des Hei Is. NOS. 15.30 Meer ovi
ier: De slem van de spiekende mmdei
HILVERSUM I
plaatje (verv.).
richten). 1:
revue. 13.
13.30 (S)
plaatje (gr). 8.O1
1.30 Rondom
(11.55 Beursbe-
and. 12.35 Sport-
ip. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieui
and der Muzen: kunstmagazijn, 11
s Toppop. 17.30 O: longeren progra
55 Mededelingen.
HILVERSUM III
lichte vokale muziek. (10.00 Nieuws). EO:
11.00 Nieuws. 11.03 D Muzikale Fruitmand:
verzoekplatenprogramma van en voor zie
ken. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Felix Meur-
ders Show. 13.00 Nieuws. 13.03 The Joe Blow
Show. KRO: 14.00 Nieuws. 14.03-18.00 KRO-
op-Drle: popmixturc. (15.00, 10.00 en 17.00
AMSTERDAM (ANP) „Ais er wordt
gegrepen naar pressiemiddelen, dan grA
de deur naar terreur wijd open", aldur
zei de procureur-generaal bij het ge
rechtshof in Amsterdam, mr. J. H Kem
per, gisteren tijdens de zaak tegen etc
van de „Notenkrakers", die het Nedei-
landse muziekbeleid willen omgooien-
De Notenkrakers weigerden in januari
1970 het administratiekantoor v:
Concertgebouw in de hoofdstad l
laten voordat hen was vertelt waarom
de grote zaal niet voor een discussie ove:
hef'beleid van het Concertgebouw be
schikbaar was gesteld. De Notenkrakert
werden daarop door de politie verwij
derd. Een van hen. de 21-jarige musici»
Frank P. hoorde f 100,— boele tegen
zich eisen. In november was -hij door d:
poltierechter veroordeeld tot een weer
gevangenisstraf. Ter zitting kreeg ver
dachte alle gelegenheid om zijn stand
punt uileen te zetten, waarop een dis
cussie volgde met de leden van het hoi
Een van hen stelde, dal acties als deze
in beginsel niet getolereerd kunnen wor
den, omdat dan de weg wordt geopend
naar onhoudbare toestanden. Tegen een
andere Notenkraker, de 23-jarige student
A. van D. eiste procureur-generaal naasi
f 100.boete een gevangenisstraf van
een week voorwaardelijk met een proei-
lijd van twee jaar, omdat volgens mr
Kemper de houding van van D. lijden*
de zitting van de politierechter wijst op
een mentaliteit, die gevaar voor recidive
inhoudt.
Uitspraak op 27 april.
BELGie 324 m (Nederlat
16.00) 17.00 EN 18.00 K
Dertien
Een der gebouwen van liet grote (ge
meente-) ziekenhuis telt 13 etages. Der
tien! Maar stelt u gerust, gij a',cn
Want de gemeente waakt over ons en
heeft in haar bezorgdheid (zoals ik i[
de pers lees) op etage 12 niet 13, m3ar
15 laten volgen. Een pak van ons .hart
Tenminste. Weet onze liefdevolle
moeder, dat er nog honderden mensen
onder nr. 13 wonen? Bbrrr! Ts daar nu
echt niets aan te doen? En wat moet el
van de arme Haagse stumpers worden
die 13 jaar zyn? Laat ons in ,'s henie|s'
naam maar vertrouwen stellen in onz'
residentelijke overheid in dit jaar 0
beschaving 1971.
Den Haag. J. v.d.