POPMUZIEK GOUD? En toen was de beker leeg u bent reeds thuis in de verpleging, wellicht benfu aan een moderner thuis toe.. wij hebben zelfstandige meisjes een bijzonder dankbare baan te bieden...! het westerhonk tot Ihart het westerhonk tot"har/ CURSUS LEERLING-VERPLEGENDEN klatergoud! zeg maar gerust H.VI ajnriiiraruciJUCUa heeft reeds de nodige ervaringen in de verpleging op gedaan. Wellicht bent u thans aan verandering toe. Aan een prettige omgeving in de onmid dellijke nabijheid van het strand en de grote steden. Aan een uitstekend werkklimaat waarin alle medewerkers zich volledig inzetten om vooruitstrevende therapiën tot een succes te maken. Indien u aan deze verande ring toe bent, dan biedt "Het Westerhonk" te Monster - een kustplaats tussen Den Haag en Hoek van Holland-u alle ont plooiingsmogelijkheden Door de verdere uitbouw van deze Prot. Christelijke Inrichting voorGeesteszwakken zijn thans interessante vakatures open voor: paviljoenshoofd met diploma's A en B. Dit hoofd moet in staat zijn het hoofd van de verpleegdienst tijdens diens afwezigheid te vervangen. verpleegkundige-b verpleegkundigen in het bezit van het diploma Z. Belangstellenden nodigen v/ij gaarne uit zich tot onder staand adres te richten voor méér informaties of het maken van een afspraak voor een vrij blijvend, oriënterend bezoek. Prot. Chr. Inrichting voor Geesteszwakken,Monster.Tel.(01749) 5738-5739. voor opleiding tot APOTHEKERS - ASSISTENT(E) r K.N.M.P. 20 augustus a.s. begint de Aanmelding nieuwe leerlingen vóór juni a.s. Vereiste vooropleiding a. Mulo of Mavo 4 diploma b. bewijs van overgang naar de 4e klas van een middelbare school c. 4-jarige Handelsdagschool d. een hieraan gelijkgesteld diploma (o.a. INAS diploma, 3 jarige vooroplei ding lerares N.O.) Duur van de cursus plm. 2 jaar Schoolgeld 90,- per jaar. Het salaris van een gediplomeerd assistent(e), vastgesteld bij C.A.O. be draagt 635,- per maand bij de aanvang en loopt op tot een maximum van 1147,- per maand. Bij goede prestaties is een toeslag van 10% op deze bedragen mogelijk. Spreekuur directrice: dinsdag van 11-12 uur of na telefonische i Koninginnegracht 42, 's-Gravenhage - tel. 63 82 06. Zij zijn 16 jaar of ouder. Zelfstandig. Zij zien het niet zo zitten in routinewerk op een kantoor of in een winkel. Liever werken zij vrijer, zelfstandiger mét en vóór mensen: geestelijk gehandicapte mensen...! Wij bieden deze meisjes een baan, waarin zij zich zelf vol ledig kunnen ontplooien. Een beroep waar zij altijd en overal mee terecht kunnen. Werk waar zij een leven lang plezier van hebben. "Het Westerhonk" te Mon ster - een kustplaats tussen Den Haag en Hoek van Holland- is een vooruitstrevende Prot. Christelijke Inrichting voor Geesteszwakken. Zusterteams begeleiden hier op basis van de modernste sport-, spel-, mu ziek-,arbeids-,bewegings-en an dere therapiën geestelijk gehan dicapte jongeren en ouderen. Daartoe beschikken zij over alle noodzakelijke materialen en mogelijkheden: tot een over dekt zwembad toe! Het strand op een paar hon derd meter afstand. En de grote steden in de onmiddellijke na bijheid. Tegenover geduldig, vaak inspannend maar dank baar werk staat een grote mate van zelfstandigheid, van vrijheid! "Het Westerhonk" biedt u een team-verband-baan, die uw volledige inzet eist - volledige voldoening schenkt. Meisjes met het diploma Mulo.lnas of een gelijkwaardige opleiding kunnen in 3 jaar het Z-diploma halen. Meisjes met lagere school en enige jaren voortgezet on derwijs kunnen in 2 jaar het diploma Z-assistente in hun be zit hebben. Interessante pers pectieven! Als u er méér van wilt weten of u ter plaatse wilt overtuigen, richt u dan tot onderstaand adres voor nadere informaties of maak een afspraak voor een vrijblijvend, oriënterend bezoek! Prot. Chr.Inrichting voor Geesteszwakken,Monster.Tel.(01749)5738-5739. IN HET DIACONESSENHUIS TE MEPPEL kunnen worden geplaatst Sollicitanten die op 1 september 1971 de leeftijd van 17 jaar en 7 maanden bereiken, kunnen deelnemen aan de vooropleiding die 16 augustus a.s. van start gaat. Mavo-diploma of gelijkwaardige opleiding is vereist. BEROEPENNUMMER 1971 Eric Kooni (getrouwd, een kind) kan op zün 25-ste zonder overdrij ving zeggen dat lijj het succes met volle teugen heeft geproefd en toen was de beker leeg. Hjj was twaalf toen hjj voor het eerst van zjjn grootmoeder een gitaar kreeg. Nauwelijks zestien, gaf hjj tegen het advies Min zijn vader in de brui aan de HBS en ging hy als beroeps spe len in The Lords, de vaste begelei ders van Rob de N'ijs. Samen maak- negen televisie-shows. Daar naast verschenen de Lords vaak apart op de beeldbuis. Toen de po pulariteit van Rob de N'ijs taande stopte, gingen de Lords aanvankelijk door maar de groep viel uit elkaar. Eric Boom ging over naar Euson and Stax, een succesvol gezelschap, t alleen veel Bockcnbal-gan- gers zich met plezier zullen hcrinne- maar ook de sjieke bezoekers i nachtclubs in Saint Tropez en talrijke pretcentra in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. „Maar hel ging zowel in het zakelijke als i het persoonlijke vlak fout", ver telt Eric. „Toen hebben we het met paar nieuwe jongens onder de oude naam verder geprobeerd. Het r uit. De soul ver liep en onze sound was weg. We gingen het zoeken bij de Chicago- stijl, maar dat staat nu in een grammofoonpla- tenzaak en hoopt op een carrière bij maatschappij. Voorlopig heeft hij zijn kortstondige carrière al leen de herinnering overgehouden een schat van een vrouw dat wel. Spijt? „Nee", zegt hij zon der aarzelen. ..Ik ben blij dat ik het heb meegemaakt. Maar ik zou niet terugwillen. Mijn instelling is veran derd en het vak is veranderd. Vroe ger had je een stel buurtgenootjes die er samen hard tegenaan gingen. Je had collegialiteit en solidariteit, i vlinderen ze van de ene groep ar de andere. Als het hier niet lukt. dan gaan ze het gewoon ergens anders proberen". Heeft hij een advies voor jongelui met pop-plannen? „Laten ze voor een degelijke opleiding zorgen. Volksmuziekschool en daarna con servatorium. Dan heb je een basis om verder te komen. Als jc als pop musicus weg bent, kun je gaan ar rangeren of baipianist worden. Mis schien kun je zelfs doordringen tot de radio-orkesten van Hilversum. Dan heb jc het getroffen want daar is goed brood te verdienen". je zakgeld opzy om er een te kopen. Je begint met een simpele gitaar en een versterker die je uit een oude radio in elkaar hebt geknutseld. Samen met een paar vriendjes richt je een bandje op. Je gaat al dan niet tegen betaling avondjes opluisteren. Je sappelt om de paar guldentjes by elkaar te krygen die je nodig hebt voor betere instrumenten. Het begint als een grap maar naarmate je meer in trek komt. wordt het ernst. Op dergclyke avondjes struinen mannen van de grammofoonpla- tenbusjness rond, die heel sjiek talent-scouts zyn geheten. Ze zien wel iets in het soundje dat je hebt. Ze denken dat het klank- kleurtje, dat je maakt, wel zal pakken. Ofwel je hebt succes by een talentenjacht. Zo komt je eerst singeltje tot stand en ben je van de ene dag op de andere tot popmusicus gebombardeerd. De opleiding die je volgde, heb je inmiddels opgegeven. Je scoort je eerste hitje en je zit by de top zonder dat je er eigenlijk veel moeite voor hebt hoeven doen. Maar nu komt de grote kunst. Je moet in de running zien te blyven. Om een popmusicus die het weten kan. te citeren: .je moet je tussen al het geweld staande weten te houden". Natuurlijk heb je de hulp van pluggers - dat zyn de mensen van de grammofoonplatenbusiness die disk-joc keys bewerken om jouw plaatje te draaien. En je bent wel zo slim om goede vriendjes te worden met de boys van de publiciteitsme dia. Maar toch Je blijft bungelen aan de zyden draad van het zelfde toeval bjj de gratie waarvan je popmusicus bent geworden. Je bent afhankelijk van de gunst van het publiek. De radiojongens draaien je nieuwe plaatje. Vinden ze het leuk. dan zenden ze het uit; als ze het niet leuk vinden, vliegt het de hoek in. Maar zelfs als ze liet uitzenden Lang niet iedere plaat doet het meteen. Er zyn nummers die ja ren blyven liggen en dan, opeens, pakken ze liet publiek. Een fraai recent voorbeeld is de langspeelplaat „Empty Sky" van El ton John. De plaat bestaat al vanaf 1968 maar is nu pas een vol treffer geworden. Zo grillig is het publiek. Het „beroep" van popmusicus heeft zijn voordelen. Je verdient lekker toch al gauw een dertigduizend gulden per jaar en Jat kan oplopen tot boven de halve ton Je reist veel cn komt met allerlei mensen n contact. Je bent een vrije jongen en er hangt altijd een bepaald type meisjes om ie heen die je om je vinger kunt draaien. Daar staat tegenover dat je hoge kosten licht aan vervoer, kleding, kapper. Je kunt als pop-ster -niet aan de patatkraam eten; je bent dus aangewezen op goede restau rants. En je koopt steeds nieuwe instru menten en versterkers want de markt wordt overspoeld cn jc wilt bijblijven. Nu kost zo'n uitrusting alles bij elkaar duizen den guldens. Algemeen gesproken leef je in een wereld van klatergoud waardoor jc jc gemakkelijk laat meeslepen. Aan liet eind van het jaar kun je wel eens tot de pijnlijke ontdekking komen dat je er geld bij ingeschoten bent. Veel vrije tijd is er niet bij. Je werkt tot 's avonds Iaat maar 's morgens is het weer vroeg repeleren geblazen. Van vakantie is geen sprake als je aan de top staaf, er is teveel vraaf; naar je en bovendien weel jc hel is een gok geweest om in de muziek te gaan; ik moet alle kansen aangrijpen de- vakantie komt wel als het eventueel afge lopen is. In nog een andere betekenis ech ter is popmusicus een hard vak. Dc popu lariteit van dc Nederlandse pop is voor talloze groepjes aanleiding geweest om hun kans te wagen. Er is een moordende con currentie ontstaan. Het is verschrikkelijk moeilijk om je staande te houden in het ge drang. Popmusici komen en ze gaan weer of het niets is. Waar gaan ze naar toe? In veel gevallen vatten ze liet werk weer op dat ze deden voordat ze hun bandje oprichtten en blij ven ze zich hun pop-tijd herinneren als een leuke afwisseling. Het betekent wel dat ze vaak van voren af aan opnieuw moeten beginnen waarbij dan nog dc handicap van de onvoltooide opleiding komt. Een enkele gelukkige uitzondering komt aan de andere kant van de business terecht bij een grammofoonplatenmaatschappij. Voor ie mand met capaciteiten valt daar als produ cer een goede boterham te verdienen maar het blijven uitzonderingen. Zo ziet het portret van de doorsnee-pop musicus cr dus uit. Hij leeft niet maar hij wordt geleefd. De publiciteitsmedia bepa len wie hij is en omdat hij zijn imago waar moet maken, beweegt hij zich in dc publieke sfeer in een schijnwereld. Hetgeen nog een gevaar met zich mee brengt ook. Door het leefklimaat dat hem wordt opge drongen komt de popmusicus snel in de verleiding om ook in zijn privé-sfecr een schijnwereld op te gaan bouwen. Hij wordt een gebruiker van drugs. De zogenaamde glamour van dc popwe reld? Die klatergouden droom waaraan veel jongeren zich vergapen? Een bekende drummer daarover: ..Hoe ouder je wordt en hoe langer je in het wereldje meedraait, hoe rcélcr jc over de aspecten erv an gaat denken. Ik zit achter mijn drumstel als een kantoorklerk achter zijn balie. Eigenlijk ben je dan als popmusicus al waardeloos tenzij jc een grote praktische muzikale er varing hebt zodat je op jc routine terug kunt vallen. Maar hoeveel popmusici zijn muzikaal behoorlijk onderlegd?" Fata morgana van de De vraag of popmusicus een beroep is, kan door een enkeling als Elvis Preslev met een daverend .jazeker" beantwoord worden maar het zyn eenzame uitzonderingen. Zeker is het geen vak in dit- zin dat er een opleiding voor bestaat, dat er vastigheid in te vinden is, dat er een aangenaam stagende carrière in op te bou wen valt met aan de horizon een lokkend pensioen of datje er op een normale manier in kunt vergrijzen. I)e popmusicus is een eendagsvlinder, gejaagd door de wind van zyn kortstondig succes zyn bestaan een zeepbel die gaat waar het publiek hem blaast en die ieder ogenblik zonder een spoor na te laten uit elkaar kan spatten. Nee, popmusicus is geen beroep in de gebruikelijke zin van het woord. Het is een verschijnsel, een luchtspiegeling, een broos symbool van deze dolgedraaide eeuw. Je wordt het min of meer toevallig. Je bewonderende ouders ont dekken enige muzikale aanleg in je en geven je een instrumentje cadeau. Ofwel je leest de hijgende v erhalen in Hitweek cn je legt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 29