BARBRA STREISAND: 'Stoney End" perfect plaatwerk ELK HALF JAAR EEN NIEUW GEZICHT BEHANDELING VAN TEFLONPANNEN ZATERDAG 3 APRIL 1971 De platen van de befaamde Amerikaanse zanger-s Bar- bra Streisand vinden altijd gratig aitrek bij het betere- lie>l-ininnende publiek. En dat is geen wonder, want de verwende vedette maak* van ieder lied een perfect gebeu ren, mogelijk door haai gave tot inleven in een bepaald nummer en natuurlijk ook door haar rijke techniek De allernieuwste elpee van Streisand, „Stoney end' ge heten, tf'ont een en ander duidelijk. In elf puntgave songs laat Barbra ons delen in baar lief en leed; overal weet zij de intentie goed over te brengen. De composi ties die wij op deze plaat vinden zijn van onverbidde lijk goede kwaliteit. Zo ko men wij de namen legen van mensen als Randy Newman, Harry Nillsson, Laura Nyro, Gordon Ligthfoot, Joni Mit chell, Gerry Goffin en Carole King, Barry Mann en Cynthia Weill, en dan verder nog Barbara Keith Allemaal tookrachten, die samen een niet onaanzienlijk deel van de huidige Amerikaanse lie derenschat op hun naam hebben staan. Barbra Strei sand doet het werk van deze mensen volledig eer aan, wij hadden overigens niei anders verwacht. Zo men op deze schijf van hoogtepunten kan spreken (het gehee is im mers van superbe kwaliteit), dan worden die gevormd door de nummers „Free the people" (bekend ook in de Delaney en Bonnie-uitvoe- ring) en door „Flim flam man" van Laura Nyro De begeleiding op deze schijf in goede handen van een aantal bekende sessionmusici, waarbij bijzonder veel ge vraagde mensen als Larry Knechtel, Hal Blaine, Joe Osborn en Milt Holland. Randy Newman speelt in „Let me go" en „I'll be home" sijn hand) Geld noch deze opna- DISCORUBRIEK (beide van op de piano r moeite is vo men gespaard delijk hoorbaar. Superwerk. (CBS S C4269). DE MASKERS verzameld werk Een jaar of wat geleden stond de inmiddels ontbonden Amsterdamse groep De Mas kers aan de top van onze vaderlandse popmuziek Ie dereen herinnert ziet nog wel de singles als „La com- parsa", „Goldfinger". „Bat- min-theme", „Cadillac" en verder genoten de Maskers ook bekendheid als begelei ders van Bob Bouber alias I IJL. Enige weken geleden Verscheen er een langspeel plaat met het verzamelde grote werk van de Maskers, waarop uiteraard de hier voor al genoemde hitr en verder nummers als „Ada gio", „Tamara", „Formula Vee Special", „Danse maca bre", „Ave Maria no morro", „Saints and sinners" en „Spanish tears". Voor de al wat oudere popliefhebbers moet deze schijf gesneden koek zijn. de lawaailiefheb- bende jongere popgeneratie kunnen wij deze plaat toch ook van harte aanbevelen, omdat er degelijk en vaar dig instrumentaal werk wordt afgeleverd, hetgeen op veel platen anno 1971 nog wel eens markeert. „De Maskers greatest hits" valt wei degelijk onder de categorie jeugdsentiment, het opvallende is echter (jat de plaat nergens ouderwets te noemen is. (Artone BCJ S 1585). CCC Int. jofele plaat Een voortreffelijke schijf van vaderlandse bodem is di- eer ste elpee van CCC Inc., een aantal, mensen dat de lucht verontreiniging is ontvlucht en nu in de Peel streef' naar CCC Inc. houdt zich op de langspeler „To our grand children" omstandig en bo venal begaafd bezig met het Barbra Streisand bedrijven van Amerikaanse folkloristische muziek. Dat wil zeggen, men heeft in het grotendeels eigen repertoire heel wat invloeden verwerkt van de country and western en dan bedoelen wij niet het zoetelijke gedoe van een Merle Haggard. ,maar meer het hillbillywerk inclusief jengelende viool en rustiek rammelende banjo en man- doiien. Koe de muziek van CCC Inc. genoemd moet worden is eigenlijk volmaakt onbelangrijk, het gaat erom dat het geheel tegen de klip pen op swingt, een bruisende bedoening is die noodt tot - jTT* meezingen, meestamper en wat al niet meer. Titels: A „Midnight special", „Tennes see waltz", „On a junction", „Part of a rag" enz. Jofele, spontane muziek. (Imperial 5C054-24 331). SOFT MACHINE barokke sound Heel wat extremer en mo derner 's de muziek van de Britse Soft Machine De door de vier Britten Hopper, Wyatt, Patledge en Dean verwekte geluiden hebben nauwelijks meer iets rrfet pop te maken. De Solt Ma chine speelt eigenlijke pure free jazz en zoals bekend is dat geen muziek voor de grote massa. Persoonlijk zijn wij helemaal kapot van de barokke Sqft Machineklan ken. maar wij kunnen ons levendig voorstellen dat an deren ervan gruwen. Deze muziek moet men ondergaan als een betovering, als een oosters sprookje over een kasteel met duizenden deuren waarachter steeds weer nieuwe verrassingen. Zo is ook de muziek van The Soft Machine op de allernieuwste elpee, de vierde "als wij ons niet vergissen. Het viertal is uitstekend op elkaai inge speeld. hetgeen resulteert in compacte geluidsstromen waarin toch individuele trekjes zijn waar tc nemen. Zo toont Hugh Hopper zich een fenomenaal bassist en saxofonist Elton Dean zich een onweerstaanbare ralten- vanger. Pianist-organist Mike Ratledge en drummer Ro bert Wyatt zijn overigens ook zeci goede musici, al treden zij iets minder op de voorgrond. (CBS S 64280). Eddy Cochran ROCK AND ROLL klassieken Wat betreft het opnieuw uit geven van oud repertoire spant de N.V. Bovema in ons laad zeker de kroon. Van tijd tot tijd vergast deze fir ma het platenkopende pu bliek op series verzameld- pees, zoals onlangs nog de „Love moods"-platen waarop tai-ijkc al wat oudere stcm- dan dc uit acht plater be staande reeks „Rock and roll classics." In deze serie vinden wii pla ten van rock and rollgrool- heden als Gene Vincent, Lloyd Price, Eddie Cochran Trie Platters. Louis Prima, Wanda Jackson, Johnny Otis en Fats Domino. Persoonlijk zijn wii erg gecharmeerd van deze platen, omdat wij de tijd waaruit deze opna men stammen (de vijftiger jaren) bewust hebben mee gemaakt. Nummers als „The graat pretender" en „My prayervan de zoetelijke Platters, „Stagger Lee", „Lawdy Miss Clawdy" en „Personality" van Lloyd price, „Blueberry hill", „Blue monday", „Be my guest", „Ain't that a shame" en ,.Bo weevil" van gezellige dik kerd „Fats" Antoine Domino en ga zo maar door, a' deze liedjes staan ons in het ge heugen gegrift en om ze nooit te vergeten, zo men daar behoefte toe gevoelt, is deze serie uitermate ge schikt. Natuurlijk is de ge luidskwaliteit van de opna men niet al te perfect, maai de oprechte jeugdsentimente- ling zal dat graag op de koop toe nemen. (Liberty). ROD ARGENT Ring of hands Ex-Zombie Rod Argent leidt tegenwoordig een nieuwe groep, Argent geheten, waai mee hij inmiddels al weer twee langspeelplaten gemaakt heeft. De eerste el pee dateert van februari 1970 en sinds enige weken is er nu de schijf „Ring of hands". Op deze plaat kweekt Argent een mystiek sfeertje, aangedikt door het oriëntaals tinkelende elektri sche pianospel van leider Roj Argent en door hemels- zwevende vocalen Grote roem zal Argent met deze geluiden echt niet verwer- der te exclusief en op de duur toch ook te eenvormig. Instrumentaal en vocaa' ver mag de groep overigens echt wel het nodige, maai compo sitorisch gezien lijdt het ge heel aan eenzijdigheid (Epic BN 26285) draak wordt gestoken met Amerika's prestigejachi in de ruimte (we horen zelfs nog een muzikaal fragment uit Stanley Kubricks fenomena le film ,.2001") en verder met nog talloze andere puur Amerikaanse onderwerpen en toestanden. Vakwerk. Po- lydor 2310 055). Weer veel keus in folkgenre Nou steeds mag de folkmu ziek zich in een bizirrc, war me belangstelling verheugen. Vooral in Engeland dienen zich steeds weer nieuwe ta lenten aan en dat terwijl men «Ou zeggen dal het hoogtepunt van de folkrage toch alweer enige tijd aohter ons ligt. Het is tegenwoordig immers dc country-rock, waarin heel wat „volkse" elementen schuilen, die om (1e nodige aandacht vraagt. TREES de Britse formatie Trees Wl] al LIVERPOOL SCENE met satire op U.S.A. Inceressante geluiden, maar vooral interessante teksten vinden we op de elpee „Li- veipool Scene featuring Adrian Henri and Andy Ro berts". Op deze plaat wordt krhiek geleverd op Amerika in het ruim twintig minuten durende nummer „Made in U S.A." en verder parodieert men het geijkte blueswerk those" Fleetwood Mac Chfc- lcen Shack, John Mayall can't fail blues." Vooral „Made in U.S.A." is bijzonder luisterrijk. 1 een soort collage, te goed de heel beste eerrsle elpee, waarop zangeres Celia Humphns een grootse indruk ichterliet Ook de nieuwste angspelcr van Tree.. „On he shore" is van goede kwa- iteit. Hel is alleen spijtig dat de groep volhardt in hel ijverig uitvoeren van be werkte traditionals, die wel iswaar een goede verklan king krijgen, maar die op den duur wal vervelend aan gaun doen. Zo speelde en zong Fairport Convention met Sandv Denny in dt gele deren enige jaren geleden ook al. Het eigen gczichl ont breekt dus een beetje bij Trees, maar, nogmaals vo caal en instrumentaal kan men er heus wel wat van. (CBS S 64 168)- SHELAGH Mc DONALD Shelagh Mc Donald is ook al z'o'n in lieve kleertjes geslo ken en met engelenstem uit geruste juf. die grasduint in het folkgenre. Een jaar of twee geleden zouden wij ka pot geweest zijn van haar slem, maar nu, met een overvloed aan dit soort zan geressen. zien wij he' niet meer zo zitten. Shelagh kan ei' heus wel wat van. dat bliikt overduidelijk ui' haar deouutejpee. maaj- toch, we hebben het al eens eerder gehoord. (Polydor 231ü 047). Hetzelfde geldt eigenlijk voor zanger Keith Christmas, wiens composities geen niep- we gezichtspunten opleveren. Ook hij geeft blijk van ta lent op de elpee „Fable of the wings". Het zal mis schien wel aan on.: liggen, maar de pure folk wordt toch wal erg melig na de exolosie van de laatste jaren in dit genre. (Polydor). TOM RUSH Tom Rush loopt al heel wat jaren mee in de pop. Ook zijn muziek ligt dicht tegen de folk aan, maar er zit net voidoenae variatie in om niet te vervelen. Bovendien neemt de Amerikaan Rush op de elpee „Wrong end of the rainbow" weinig risico. Hij heeft naast eigen num mers ook enkele Jame« Tay- lorcomposities op deze plaat gezet en dan moet het wel geramd zitten. Daarnaast kan Rush rekenen op de steun van gerenommeerde begcleidingsmusici als David Bromberg op steelgitaar en Trevor Veilch op gitaar. (CBS S 64268). f^unjte/71/ïó- elé 7/ du. 'c&riauette. Het moment waarop dé nieuwe mode ontsluierd wordt, is het moment voor dé nieuwe make up. Mag de couturier een zenuwenbestaan leiden, wat dan wel te zeggen van de visagiste! Met kleren kun je alle kanten uit: lange rokken, korte rokken, geen rokken maar een broek: wel een middel geen middel, of een afgezakt; lange mou wen, halve mouwen, geen mouwen of één. Zie eens wat een mogelijkheden in een notedop! Maar de visagiste blüft eeuwig zitten met dezelfde gege- mond. Wat is daar aan te veranderen? Dit is dan ouk de reden dat er voor de buitenstaander betrekkelijk weinig verschil is tussen dc make-up van het ene op het andere seizoen, tussen dc ene en de andere visagiste. Nici ech ter voor dc insider! MAQUILLAGE 20 MEI '71 In het zeer algemeen gesproken: de Parijse mannequins hebben de modellen van hun dierbare couturiers getoond met gezichtjes waarop de wenkbrauwen schitterden dooi bijna afwezig te zijn. Ze werden uitgetrokken (geëpileerd) tot uiterst dunne streepjes hetgeen de indruk geeft, alsof de oogholte minder diep is en de oogleden gezwollen zijn. In de 15e eeuw werd dat bijzonder mooi gevonden en we moeten de visagisten toejuichen dat zij zo ver gezocht hebben naar een illuster voorbeeld. De couturiers hebben het zoeken namelijk al bij het jaar 1940 opgegeven! Dit kale oog geeft waarlijk soms het gezicht iets puurs en zachts zo als de minnestrelen het gelaat van de dames op de toernooivelden bezongen. Wie werkelijk zover met epileren wil gaan als de grote meesters voorschrijven, kan zich het beste tot een schoon- heidsspecia lste wenden. Het is een zwaar en op den duur wat pijnlijk karwei dit zelf uit te voeren. Wie het toch zelf wil doen raden wij ten sterkste aan beurtelings een paar haartjes uit de ene en dan weer uit de andere wenkbrauw te trekken, opdat u niet de brui eraan geeft als er één wenkbrauw dun is en de andere nog welig groeit. Mogen de visagisten het dus eens zijn over de afmeting van de wenkbrauw, aangaande het schilderwerk dat eronder plaatsvindt, lopen dé srrtaken Oog en mond Revlon geeft de vrouw een Silk Print-eye, alsof Silk Print mooier is dan een oog! De oogmake-up is hier zeer veelkleurig, dus dat antieke effect van die dikke oogleden Orlane, make up met baksteen-rode lippen. Nieuwe Teflon PTFE-bekleding van pannen waarbij de aanduiding krasbestendig of krasvast staat, bie den meer gemak dan de oude. Toen Teflon in het begin met de eerste .gevoerde pannen" kwam, werden er hou ten spatels bij geleverd omdat er beslist niet met metalen voorwerpen in de pan geroerd mocht worden. Dat bleek in het gebruik toch wel een nadeel, ofschoon de krasjes, die ontstonden als men tegen het voorschrift in toch iets met metalen lepel of vork uithaalde, niet rampzalig bleken te zijn. De nieuwe krasbestendige pannen staan het gebruik van gewoon keukengerei ivel toe en men garandeert dat even tuele krasjes niet dieper zullen worden en aldus de voering niet wordt aangetast. Het gemak van dit soort pannen is, dat ze niet aankoeken. Om dat zo te houden dient men ze: WEL na elk gebruik af te wassen in heet water met aj- ivasmiddel, na te spoelen en af \.e drogen; NIET zo maar onder de kraan, af te spoelen. Alle zichtbare kan op de pan achterblijven waardoor hij op 'den duur verkleurt en gaat plakken; WEL met spons, zachte borstel of afwasdoekje schoon te maken NIET met schuurmiddel of staalwol; WEL desgewenst met boter of vet te gebruiken alt u dat lekker vindt; NIET te heet te laten worden als u zonder vet wil bakken dat kan n-l. ook, maar hoeft niet. „Flouflon" kermis (der ijdelheid) bij Gatineau komt bij Revlon niet voor. Behalve donkere oogschaduwen legt dit Huis een eye-linertje langs de wimpers maar het houdt die ...brauwslreep wel in een lichte vlek gevan gen! En de mond heeft (in tegenstelling tot wat men „algemeen" noemt in Parijs) een lichte hoewel sprekende kleur. Bij Orlane is het hele gezicht licht caramelkleurig opgemaakt, maar om het oog speelt grijs en groen. Om de afwezigheid van veel wenkbrauw te compenseren is er een mond zeer duidelijk aanwezig, gestift in twee kleuren baksteen, namelijk steenrood voor de omtrek en steenroze voor het hart. Steengoed is de vondst van het nagellakken. De nagels worden namelijk niet meer allemaal van een en dezelfde kleur voorzien, maar voortaan lakt men bij Orlane de nagels om de andere rood of roze. En wat doet Gatineau? Jeanne Gatineu roept ..flonflons", en dat klint zo innemend Frans dat wij al half geneigd zijn het bij voorbaat mooi te vinden Flonflons betekent „hopsasa", dus: „Vooruit en vooruit en vooruit Mina", maar dat zal niet iedereen verstaan, het is een Bosch kermisbedje. Mat en gebruind wordt Mina met beige en creoolse vloeibare tintjes, ze poedert er wat overheen en gebruikt Hawaïaans goud op de wangen. Maar de jukbeen deren moeten bovendien een blosje krijgen, en daarna pas beginnen we aan het oog dat onder de dunne wenkbrauw met vloeibare oogschaduw beschilderd wordt en in ver schillende tinten te kleuren is. U zult het niet geloven maar die schaduw moet in een driehoek liggen, met duide .jke, in een andere tint gekleurde randen! Wellicht onnodig te herhalen, maar je weet nooit: onder de .-.ikbrauw .'en lichte kleurvlek! De mond: „lachend", zegt Gatineau, maar dat laat ze aan uw goede humeur over. „Goed omlijnd" adviseert zij vervolgens, „met een glin sterende frambooskleur, gelijk een rijpe en appetijtelijke vruchtKon slechter. Middeleeuwse wenkbrauw A vcral, ook bij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 15