ETH GAAIKEMA EN ZIJN TIEN MILJOEN GEBODEN Poging ex-SS'er te ontvoeren mislukt Pas als de boel in t honderd loopt voel ik me ontspannen yc „c fNIIE f Böft \1$ pakenburger JJoodt vriend tijdens spelletje Simon Vestdijk, een universeel schrijver ACTIE BEATE KLARSFELD ■ART NSDAG 24 MAART 1971 foto's: Simon E. Smit DEN HAAG Om zijn culturele Messiasrol adequaat te kunnen uitoefenen, heeft domineeszoon Seth Gaikema tus sentijds zijn Groningse vetkuif ingeruild voor een frivool krulletjeskapsel, waardoor de omvang van zijn hoofd op slag is verdubbeld. Hij wil er alleen maar duidelijk mee maken, dat de oude, woordspelige Seth uit het moddervette Uithui zen is gestorven en dat in zijn plaats een nieuwe Seth is op gestaan. Allelujah. Twee jaar geleden begon die spectacu laire metamorfose in het Amsterdamse Concertgebouw, waar hij vriend en vijand op de stoelen kreeg met zijn mee zinger over de „sprekerd, die zo ouwe-hoeren kan". En passant stelde hij op diezelfde oudejaarsavond een stuurs ventilerende dominee Buskes in de gelegenheid een bewo gen dagsluiting als een koekoeksei tussen de appelflappen te leggen. „Natuurlijk was dat optreden niet volmaakt", geeft hij grootmoedig toe, „het barstte zelfs van de fouten. Maar dat dondert niet. Het ging mij er alleen om een ijzeren wet te doorbre ken. Iedereen in Nederland was er van overtuigd, dat alleen een Wim Kan op oudejaarsavond het volk kon vermaken. Dat was een historisch ge groeide zekerheid. Zoals het ook van zelfsprekend was, dat Toon Hermans de enige was, die een bakbeest als Carré kon bespelen. Ik heb dat zelf trouwens ook jaren lang geloofd. Ik heb jaren lang braaf geluisterd naar Kan en Toon en Roelf Stalknecht en Piet Meerburg. En alles, wat die mensen zeiden, was voor mij wet. Ik heb al die tijd als een brave Groningse jongen op de collegebanken van het cabaret gezeten om het vak te leren. Als ik optrad deed ik precies, wat de leermeesters me hadden ver teld. Er was geeen sprake van ..dit ben ik." Ik probeerde alleen om alles, wat anderen me hadden verteld, op een nette beschaafde manier uit te voeren. Ik werd de student, die zo leuk met de taal kon goochelen, het woord was voor mij de absolute waarheid. woordkunstenaar Een jaar geleden heb lk die ouwe filosofie bewust overboord gezet. Ik zocht al lang naar andere middelen om me te uiten, ik vond het zinloos om alsmaar die grappige woordkun stenaar uit te hangen en mijn carriè re afhankelijk te maken van een handvol geslaagde woordspelingen. De ellende is, dat Nederlanders de taal als enige communicatiemiddel be schouwen. We zijn zo vergroeid met de bijbel, dat we ons krampachtig blijven vastklampen aan het woord. Ook ik heb die fout gemaakt. Het woord was voor mij de enige waar heid, want de mensen, die langer in het vak zaten en het beter wisten, hadden me allang duidelijk gemaakt, dat de rest voor mij niet was wegge legd. Die televisie-uitzending op oudejaars avond en mijn optreden in Carré hebben duidelijk gemaakt, dat ons vak een nieuw tijdperk is ingegaan. De oude zekerheden doen het niet Er is geen behoefte meer aan paternalisme en vaderijke schouder klopjes van de grote broers. Je zoekt zelf je weg, je eigen filosofie. Er is opeens ruimte voor je eigen gelijk, voor escapades, waarin je jezelf ge lukkig voelt. Jaren lang hebben ze van de daken geschreeuwd, wat het vertellen: cabaret moest niks zijn. het moest dat zijn. Ik zal je wat vertellen: cabaret moest miks zijn. Het meesterlijke van het Nederlandse cabaret is juist, dat het één groot avontuur is. Dat het een vorm heeft, die geen vorm is. Er is ruimte voor Wim Kan en voor „Neerlands hoop in bange dagen". En allebei maken ze met totaal verschillende middelen een schitterende voorstelling. in het honderd Mijn kracht ligt in het bouwen van een feestje. Ik stel ook niet zoveel prijs op dat woord „cabaretier". Ik voel me meer communicator, anima tor. Ik zou het liefst elke dag een andere voorstelling spelen, een avond- lang improviseren. Als mijn show van begin tot eind volgens het boekje gaat, word ik onrustig. Dan heb ik het gevoel dat er niks gebeurt. Zo'n domi nee Buskes, die midden in mijn oude- jaarsshow gaat zitten preken, vind ik het einde. Op zo'n moment is er een machtige authenticiteit. De mensen zitten op de punt van hun stoel, want er gebeurt iets, dat ze niet verwacht hadden. Pas als de boel in het hon derd dreigt te lopen, voel ik me ont spannen. Het meesterlijke van deze tijd is, dat alles mogelijk is. Alles wat leuk is, is leuk. Alles wat goed is, is goed. Je merkt het aan het gezag, aan de autoriteiten.Het gezag gaat kapot, om dat het zijn tijd verdoet aan het handhaven van het gezag. Nederland is zoveel eeuwen opgevoed met „je maintaindrai", dat het aan niks an ders meer dacht. Ze zitten nu met de handen in het haar, omdat de oude verhoudingen niet meer geaccepteerd worden. Het gaat er nu alleen om: „heb je wat te zeggen, of heb je niks te zeggen?". Als je niks te zeggen hebt, moet je je mond houden. Ook al ben je toevallig generaal of bis- één dreun Die hele ontwikkeling heeft ook ons vak radicaal veranderd. Tien jaar ge leden was er geen sprake van, dat je je eigen gang kon gaan. Toen moest je je met alle geweld conformeren aan wat gangbaar was, mode was. Nu huur je Carré af en overtuig je 1500 mensen, dat je het beste met ze voor hebt. Ik wil graag bekennen, dat ik naar dat optreden heb toegewerkt. Carré is uniek. De ruimte, de sfeer, zelfs de kleedkamers hebben iets grandioos. Uitgerekend daar heb ik de enige goeie première van mijn leven gegeven. Het was één grote dreun. Voor mij zijn vijf principes belangrijk voor een artiest. Ik heb ze van Paul Melton, die ook Toon Hermans heeft gecoached. Het allerbelangrijkste is volgens hem. dat je eerlijk bent. Daarnaast moet je personality heb ben. Jij zegt het. Seth zegt het en niemand anders. De derde voorwaarde is, dat een show informeel moet zijn. Als je je krampachtig waar probeerl te maken, val je onherroepelijk. Ik heb geleerd om mezelf niet helemaal serieus te nemen. Ik breng een artikel en als het je niet bevalt, dan ga je een deur verder. Paul Melton vindt het ook belangrijk, dat een show uniek is. Het moet nergens in de wereld zo gaan als in jouw voorstelling. Als Hermans over de bloemetjes en de bijtjes zingt, is het authentiek. Als een ander het ook zo doet, gaat hij af. Het publiek heeft gauw iets door, of je eerlijk bent, of je ze positief tegemoet treedt. salonamusement Ik laat ze in mijn show de tien geboden opzeggen. Gij zult niet stelen, gij zult niet doden. Dat moet je je voorstellen in zo'n fijnzinnig gepolijst zaaltje als Diligentia in Den Haag. Ik laat ze zingen, ik laat ze klappen; die hele voorstelling heeft niets Haags. En toch accepteren ze het van me. Als ik ze plechtig laat beloven, dat ze niet meer zullen stelen, dan is er niemand die roept: „Je hebt geen bliksem te maken, met wat ik doe of niet doe". Ik heb wel ontdekt, dat Diligentia voor het soort amusement, dat ik nu breng, veel legen heeft. Het is alle maal te klein, te verfijnd. Het is gebouwd voor salonamusement, voor een zanger, die liederen van Schubert brengt. Als je in Diligentia als een idioot gaat staan bulken, wordt het niet geaccepteerd. Dat past niet in de broze miniatuurcultuur, die er al ge neraties lang bedreven wordt Je merkt ook, dat de mensen in Diligen tia passieve recreanten zijn. Ze krui sen de aremn over elkaar en wachten af. Ze wantrouwen een totale show, waar ze zelf met huid en haar bij betrokken worden. Dat past niet in de nette stijl van het Lange Voorhout. Op mijn beurt moet ik zeggen, dat ik de mensen in de salon ook niet bijster interessant vind. Ik ga liever tegen een Carré met 1500 mensen aan, dan te moeten converseren met 500 toe schouwers in Diligentia. spits liedje Melton zegt ook: „Alles, wat een ar tiest op zijn hart heeft, moet zichtbaar gebeuren. Het is niet voldoende, dat het met woorden wordt duidelijk ge maakt". De tekst is één van de mid delen, meer niet. Als ik „ftij zult niet stelen" behandel, ziet het publiek me stelen. Vroeger zou ik een spits liedje hebben gezongen over Truusje van den Bever, die naar de Bijenkorf ging om een stuk zeep te gappen. Nou ben ik het zelf. Ik heb Truusje niet meer nodig." Het gevolg van zijn nieuwe theater filosofie is, dat Gaikema een volledig nieuw publiek heeft aangeboord. Ze ventig procent van de mensen, die zich avondvullend houdt aan zijn tien miljoen geboden, is tussen de 20 en 35 jaar. Het is ook die groep, die geen moeite heeft gehad met Gaaikema's sprong naar het totale theater, waarin bizarre lichteffecten en gitaren naast het woord als boodschappenjongens fungeren. sickies „tn deze tijd is alles mogelijk", zegt de Messias zelf, „als Glen Miller met zijn orkest naar Nederland komt, is ie niet „sickies", maar helemaal „in". De jeugd vindt, dat hij fijne muziek maakt en het hindert hen niet, dat hij ook een vorige generatie heeft ver maakt. Wij Nederlanders zijn eeuwen lang opgevoed in een zeurderige ho^j iesgeest. die elk afwijkend initiatie# bij voorbaat uitsloot. Gelukkig is de samenleving de laatste jaren steeds elastischer geworden. Ik kan nu als domineeszoon mijn liedjes zingtti in een katholieke kerk, zonder ddl hsA en verdoemenis over mij worden af geroepen. En mijn publiek zingt koor, dat ze nooit meer eikaars wen zullen begeren. En nog co ook. Noem dat maar geen Wi Leo Ttiur ,i i; i Gij xult de zon zien, ook al schijnt ze niet. to 'AKENBURG (ANP) Een 21-jari- 'abrieksarbeider uit Spakenburg is ■JL\_ ravond tijdens een spelletje met jachtbuks om het leven gekomen, werd getroffen door een schot uit uks van zijn 22-jarige vriend. mannen waren gistermiddag op t geweest in de Flevopoldeis en I II n daarb« wegens vermoede- Lit stroperij betrapt door een jachtop ïr. Thuis speelden zij wat na met de ten,waarbij zij de lopen op elkaar ten. De 22-jarlge jongeman besefte dat zijn buks geladen was en trof vriend in het hoofd, toen hij de ^r overhaalde. Het slachtoffer troll «8 dood. Camer akkoord r> net herziening H chtscheidings- wet (Van onze parlementaire redactie) cwarJfN HAAG De Tweede Kamer is rmiddag akkoord gegaan met het voorstel van Minister Polak (justi- tot herziening van het echtschei- srecht. 1 e idien dit voorstel ook door de Eerste ter wordt aangenomen, zal er in de omst nog slechts een echtschei- sgrond oestaan, nl. duurzame ont- hting van het huwelijk. Het verp erkent ook de mogelijkheid echtscheiding bij onderling goed' van belde echtgenoten. (Van onze kunstredactie) Simon Vestdijk is dood. Hij zal de grote Prijs der Letteren van Nederland en België niet uit de handen van koning Boudewijn ontvangen zoals in de bedoeling lag. Hij heeft verschillende prijzen in ontvangst kunnen nemen, onder meer de grootste prijs van Noord-Nederland, de P. C. Hooft- prijs. Hij is een paar keer voorgedragen voor de Nobelprijs. Maar het zijn juist de allergrootsten die deze universele prijs gewoonlijk niet ten deel valt. We weten meer van Simon Vestdijk en zijn betrekkelijk teruggetrokken leven dan van de meeste mensen, zelfs van de mensen die ons na staan. Hij heeft het leven voor een groot gedeelte beschreven in de reeks Anton Wachter romans die getuigen van een zeer nuch ter inzicht in het eigen karakter en be staan en van een ongewoon groot en boeiend beeldend vermogen. Hij liet zich herhaaldelijk interviewen en hij was dan altijd zeer openhartig, zo openhartig als hij maar zijn kon. Hij heeft bovendien een bundel essays over zichzelf en de anderen gepubliceerd. Hoe hij dacht over zichzelf en anderen kon men ook op maken uit zijn kritieken die destijds in de Nieuwe Rotterdamse Courant ver schenen en uit verschillende bundels opstellen of essays die tot het beste en het scherpzinnigste behoren dat ooit in dit genre geschreven werd. Hij interes seerde zich voor alles wat menselijk was. Van het begin van zijn schrijversloop baan af bleek dat Hij hield er geen taboes op na. Als hij dat misschien toch deed. wist hij dit verbazend goed te verbergen. Hij heeft geschreven over de seksualiteit, onomwonden en zoals dat destijds nog lang niet gebruikelijk was. Maar hij heeft ook over de religie ge schreven. Geen theologisch boek van tegenwoordig, dat naar ruimer begrip tracht of men vernoemt er zijn toekomst der religie in. Spelelement Hij debuteerde in boekvorm met zijn bundel verzen. Zijn poezie is een ver- Prijs Ned. Letteren postuum uitgereikt DEN 1IAAG (ANP) De Prys der Nederlandse Letteren zal CRM bekend op de dag die hiervoor al was bepaald. 13 mei, in Brussel posthuum worden uit gereikt. De weduwe van de schrij ver Simon Vestdijk zal de prijs namens haar man in ontvangst standelijke poëzie; hetg< gen dat er het gevoel Hij heeft altijd grote bewondering vonden, vooral bij hen. die vernuft en het spelelement in poëzie waarderen. Het spelelement is trouwens van grote betekenis in het gehele werk van Vest dijk. Hij werd telkens weer opnieuw aangetrokken door een uitdaging, die hem dan tot een opdracht werd. Hij waagde telkens opnieuw zijn groot ver mogen fantasie tot overtuigende werke lijkheid te maken. Hij slaagde vrijwel al tijd. Soms iets minder, meestal meer. Hij schreef zoals we opmerkten romans over het eigen leven in de Anton Wach terreeks. Hij schreef novellen en ro mans over het leven van gefingeerde personen, als bijvoorbeeld in „De kope ren tuin". ..Ivoren wachters". „De dok ter en het lichte meisje1'. Ze bleken al- - - temin tot in details kloppend en objec- Sociale bewogenheid Hij heeft een groot scala van mense lijke gevoelens cn menselijke situaties opgeroepen. Bijzonder reëel meestal, soms fantastisch en symbolisch als bij voorbeeld in De Kelner en de levenden Hij verstond het niet alleen zich te ver plaatsen in een situatie van anderen in de eigen tijd. ook de historische romans en novellen waren hem lief. Sommigen kunnen zijn Anton Wachterromans als zijn grootste schepping beschouwen, er tijd apart, volkomen persoonlijk en niet- zullen anderen zijn die juist zijn mythi sche en historische schepping het hoogst achten, van wat hij bereikte. Zijn her schepping van het Helleense mytische verleden of zijn romans die ons ver plaatsen in de middeleeuwen en de eeuwen die daarop volgen. Romans als De verminkte Apollo, Het vijfde zegel, en De na-dagen van Pilatus. Hij bleek in zijn werk juist over de eigenschap te beschikken die in de Nederlandse lette ren \Tij zeldzaam is, nl. universaliteit. Hij heeft inderdaad werelden voor zijn lezers ontsloten. Maar al weet men daar- j door nog zoveel van hem, toch blijft zijn I persoonlijkheid ten slotte als het erop aan komt een geheim. Hij werd 17 oktober 1898 te Harlingen geboren. Hij was een tijd arts. maar sinds 1929 heeft hij zijn hele leven aan I de letteren gewijd. Voorbijgangers kwamen tussenbeiden KEULEN (Reuter-DPA) Drie man nen hebben bij klaarlichte dag in Keu len getracht, een voormalige hoge SS- officier te ontvoeren. Hun poging mis lukte door tussenkomst van voorbijgan gers en een politieagent. De ontvoering was op touw gezet door Beate Klars- feld, de vrouw die in 1968 de toenmali ge Westduitse bondkanselier Kiesingen op een partijcongres in West-Berlijn een klap in het gezicht gaf. Het „ontvoeringscommando" had het gemunt op de 61-jarige gewezen luite nant-kolonel dr. Kurt-Paul Lischka, nu procuratiehouder van een firma in Keulen. Lischka zou tijdens het nazi bewind enige tijd de leiding hebben gehad over de afdeling „joodse zaken" van de veiligheidsdienst in Berlijn, en was in de jaren 1942-'43 plaatsvervan gend hoofd van de Gestapo in Parijs. In 1950 werd hij door de Franse autoritei ten bij verstek tot levenslang veroor deeld. Toen Lischka maandag zijn wo ning verliet, werd hij vastgegrepen dooi twee mannen, terwijl een derde hem met een gummiknuppel op het hoofd sloeg. Zijn aanvallers probeerden hem in een auto te sleuren maar lieten hem bij de nadering van voorbijgangers en een agent los en gingen er met hun (gestolen) auto vandoor, die later leeg werd teruggevonden. Beate Klarsfeld, die al jarenlang een felle campagne tegen oud-nazi's voert, deelde later het We6tduitse persbureau DPA telefonisch uit Parijs mee dat de ontvoering door haar en haar man (een joodse Frans man) was georganiseerd en dat het „commando" bestond uit een Fransman, een Duitser en een Israëliër. Zij hadden met hun actie willen demonstreren dat „mensen met een smerig verleden" niet zomaar een zorgeloos leventje in de Bondsrepubliek kunnen leiden. Lischka zou, als de ontvoering was gelukt, naar Frankrijk zijn gebracht om er zijn „ge rechte straf" te ondergaan. Burgemeester San Francisco van omkoperij beschuldigd SEATTLE (AP) Een federale grand jury heeft de burgemeester van San Francisco, Joseph Alioto, en drie vroege re ambtenaren van het bestuur van de Amerikaanse staat Washington beschul digd van omkoping van een functionaris in Washington. Behalve tegen Alioto is de aanklacht gericht tegen de vroegere minister van Justitie van de staat Washington, John J. O'Connell, diens vroegere assistent George K. Faler en de vroegere officier van Justitie van Pierce County, John G. Mc Cutcheon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 7