HENK ELSINK: Poets uw tanden met kaas Heeft Beatles-fanclub nog wel enige zin? The Hollies in Amsterdam „Ik ben als cabaretier heel langzaam gegroeid' The Dubliners Zienswijze MIK Operaschandaal in Rome PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 10 MAART 19; WOE Weinig kans van slagen 13UAT ons betreft lukt het beraad dat morgenochtend tussen de christen democratische partijen en de P.A.K. - concentratie begint Anders dan K.V.P.- voorzitter Van der Stee, die te kennen heeft gegeven het beraad met „hoop, geloof en liefde" te zullen beginnen, zien wij het beraad als een ontmoeting waar bij er duidelijk verschil ligt tussen hoop en verwachtingen. Te hopen valt dat het beraad ondanks verschillende ongunstige voortekenen slaagt, maar de verwachtin gen zijn bepaald niet hoog gespannen. Voor een deel van de gesprekspartners „sommigen" bij de christen-democra ten en „verscheidenen" in de P.A.K.- groep is de samenspraak meer een schakel in de politieke strategie dan een reëel doel geworden. Sinds de dag waar op vast kwam te staan dat slechts een minderheid in het socialistisch kader het nieuwe gezicht van de K.V.P. wil erken nen, hebben wij niet de hoop maar wel het geloof in de nieuwe lente binn< ons politiek bestel verloren. De manier waarop Partij van de Arbeid en D '66 elkaar in de armen gevallen zijn. gaf geen enkele reden om veronder stellingen te herzien. Integendeel! Forceren pEN ongunstig voorteken vonden we het al. dat het duo P.v.d.A.-D '66 nu ineens in een geforceerd tempo tussen politieke blokken allerlei bindende af spraken wil maken. De socialistische partijbestuurders hebben maanden on benut voorbij laten gaan om een toe nadering met de Katholieke Volkspartij die programmatisch erin zat tot stand te brengen. Haast kregen de socialisten pas, toen de koop met D '66 gesloten was en dan wordt het zelfs zo'n haast, dat we van forceringspogingen moeten spreken. Nog geen zesendertig uur zijn er beschik baar om van gedachten te wisselen en te beslissen over een veelomvattend groot- regeerakkoord. De P.v.d.A.-bestuurders kunnen dit gesprek alleen serieus nemen, wanneer ze zelf succes van het overleg al afge schreven hebben, of de overeenstemming tussen het christen-democratisch program en het hunne zo treffend vinden dat er binnen een minimum van tijd overeen stemming in het verschiet moet liggen. We zijn het er met de heer Biesheuvel over eens, dat we aan zo'n ontwikkeling eerder geloven, wanneer het gesprek exclusief met de Partij van de Arbeid zou plaatsvinden; de totale verbroede ring van de heren Den Uyl, Aarden en Van Mierlo maakt o.i. de kans op snelle overeenstemming klein. Voorspel DOVENDIEN bevalt ons het schriftelijk voorspel op de ontmoeting van mor gen niet. Dat de P.A.K.-groep vastigheid wenst, Is haar goed recht. Maar het zeer sterk prealabel stellen van „bindende afspraken", die men zelfs nog meer be nadrukt dan programmatische overeen stemming, doet ons veer sterk denken aan strategische bedoelingen. Zo in de trant van: dat er geen groot-regeer akkoord met zekere regeringsmeerderheid komen kan, ligt aan de christen-demo cratie, want die wil wel beloven, maar niets garanderen. De vraag of programmatische verschil punten voor een regeerakkoord ook van de P.A.K. -groep geen concessies zou moe ten vergen, komt dan op de tweede plaats. Met name de staatkundige hobby's van D '66 behoeven niet meer ernstig in bespreking te komen; het gezicht is Eerlang komt dan nog wel, na mr. Van der Stee's „geloof, hoop en liefde", bij de socialisten het berouw. (Van een medewerker) Wat voor zin heeft een Beatles fanclub nu nog? Bekend is, dat sinds ongeveer een kleine drie jaar de groep niet meer als zodanig bestaat, concreter: tijdens en vooral na de opnamen voor de „witte" dubbclel- pee zijn de geesten van de vier zo ver van elkaar gedreven, dat Je toen al kon constateren, dat John, Paul, George en Ringo het viermanschap „niet meer zo zagen zitten", al reali seerden vele fans dat toen nog niet. De film „Let It be" (opnamen van The Beatles tijdens opnamen voor tie platen „Abbey Road", „Let it be" en „Beatles") toont ons op 'n wrede manier hoe sterk de belangstelling van de vier (op Ringo na) voor het kwartet als één geheel, verzwakte. Typerend waren de „donderpreek" van Paul jegens John en de opmer king van George: „Ik geef er geen bal om, wat we doen. Als jullie zeggen: Speel dit, dan speel ik dat. En daarmee basta". Ondanks de sfeer die uit de binnenopnamen naar voren trad, bleek het live-optreden op het Appledak een climax, die ons deed herinneren aan de glorietijd van de groep, toen ze onderge dompeld in de hysterie nog vlijtig optrad en vruchtbare composities maakte. De grote ontknoping was wel het interview van John Lennon aan het Amerikaanse blad Rolling Stone (na dat zijn elpee met The Plastic Ono Band was uitgebracht) waarin hij dingen over The Beatles onthult, die nog nooit eerder waren gepubliceerd, waarin hij zijn mening geeft over het solowerk van de andere drie (waarbij Georges „All things must pass" er niet zo best afkomt) en waarin hij vertelt dat zijn bezoek aan de psychiater Janov een volledi ge reïncarnatie van zijn „ik" heeft teweeggebracht. Duidelijk is in de nummers op zijn solo-elpee dat laat ste te horen, waarin hij afrekent met alles wat hij ooit heeft gezegd, met alles wat hij als kind ooit heeft gedaan en waarin hij de „kids" van nu aanspoort om nooit te doen wat hij heeft gedaan. Door velen is deze langspeler van John en het monster- interview in Rolling Stone gekarak teriseerd als „Belangrijk en waarde vol". En om het helemaal compleet te maken is Paul voor de rechter bezig de deelgenootschappen van de vier Beatles te verbreken, waarna "?et hem ,ukt) de PoPSToep offieiéeTmet meer zal bestaan. Wat heeft het dan voor zin nog een Beatles-fanclub te hebben? In Chains (het blad van de Nederlandse club) staat het antwoord (Chains, zevende jaargang, nummer een): „The Beatles hebben in de afgelopen acht jaar voor een enorme massa mensen veel gedaan. Ze hebben erg veel nieuwe artiesten geholpen, ont dekt en geproduceerd. Er is in die ruim 8 jaar zo veel gebeurd, dat je nog minstens 8 jaar de tijd moet hebben om dat allemaal nog een» rustig te bekijken. Mocht het echt zo zijn dat The Beatles nu stoppen, dan hebben we een pracht kans om die acht jaar als afgesloten geheel helemaal uit te pluizen en te analy- Nu reeds hebben alle vier de Beatles duidelijk bewezen als solo-artiest een nog minstens even belangwek kende carrière tegemoet te gaan. Het is zeker Interessant om die ko mende carrière via een fanclub te begeleiden. Er kunnen vreemde din gen gaan gebeuren". DEN HAAG The Hollies, een van de meest constante groepen in de pop- scene, zullen zaterdagnacht 20 maart in het Amsterdamse Concertgebouw een voor Nederland exclusief concert verzor gen. Destijds begonnen de Hollies vrijwel gelijk met de Beatles hun opmars naar de top en tot hun grote hits behoorden „Look Through Any Window", „Bus Stop". „Stop, Stop, Stop", „Pay You Back With Interest" en onlangs nog „Too Young To Be Married". Sinds begin 1969 spelen en zingen Allan Clarke, Tony Hicks, Bobby Elliot, Bernie Calvert en Terry Sylvester In ongewijzigde bezet ting. Voor de pauze zal de Nederlandse topformatle „Focus" concerteren. Avontuurconcert Residentie-Orkest DEN BLAAG Het Residentie-Orkest geeft zaterdag 13 maart in het Congres gebouw het derde concert in zijn serie Avontuur. Het programma, dat wordt geleid door Willem van Otterloo, doet tal van niet alleen mnzikale maar ook visuele avonturen beleven. Het concert opent .met de Chorus Tra gicus van Sam Dresden, waaraan wordt meegewerkt door het Collegium Musicum Amstelodammes; daarna solieert de solo altist van het Residentie-Orkest, José Stordlau, in Bartoks Altcioolconcert. Na de pauze verhuist het orkest naar de bak om Schönbergs Begleitmusik zu einer Lichtspielsze.ne tweemaal uit te voeren, waarbij twee van karakter zeer verschil lende films zullen worden vertoond; eerst de beroemde trappenscne uit Eisensteins Slagkruiser Potemkin, en daarna een tra- gisch-humoristisch tekenfilmpje „Une bombe par hasard". Tot slot van dit avontuurlijke concert brengt het Mime Theater van Will Spoor in een kostelijke vertoning „Parade" van Satie op het podium, uiteraard begeleid door het orkest in de bak. Tentoonstelling Jongkind- Van 7 april tot en met 31 mei wordt in het Rijks museum Twen the een overzichtsten toonstelling gehouden van schilderijen, aquarellen, tekeningen en etsen van Johan Barthold Jongkind, voorloper van het impressionisme. Veel van het te exposeren werk was nog niet eerder ln ons lend te zien en komt uit het Louvre, de Bibliotheque Nationale te Parijs, uit musea van Reims en Greno ble en uit Frans particulier bezit. Van Nederlandse zijde wordt onder meer medewerking verleend door het Haags Gemeentemuseum, het Amsterdams Stedelijk Museum en particulieren. Vijfde seizoen Koopermolen (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Henk Elsink licht suède Jasje met vullvette boord, pas~ telroze truitje, strakzittende bakkers pantalon en kniehoge laarzen met hippe franjes komt er eerlijk voor uit. Hij mag dan wel zo'n ruwe 35 jaar geleden in Enschede zijn geboren, Twente en met name Enschede, ne men nog sleohts een zeer klein plaats je in zijn fier kloppend Tukkershart in. Henk Is de streek door zeventien keiharde westerse jaren in wereldstad Amsterdam duidelijk ontgroeid. Hij Is gemetamorfoseerd tot een van die vele import-Amsterdammer!. „Ik heb altijd geweten, dat ik uit Twente weg zou gaan. Dat ik in Amsterdam zou gaan wonen. Ik wist ook altijd al, dat ik iets wilde gaan doen in het cabaretvak. En toch was er geen enkele aanleiding. Ga maar na: mijn agrarisch milieu zat tegen. Een zekere Frans Vrolijn ontdekte me op een amateurconcours waar ik eer ste werd. Hij introduceerde me direct bij wat cabaretjes in Utrecht en Am sterdam. Ja en toen was er natuurlijk helemaal geen houden meer aan. Dat begin was natuurlijk lang niet zo eenvoudig, als ik je nu voorspiegel. Je moet rekenen, dat ik nauwelijks acht tien jaar was. Ik werkte toen nog overdag bij Van der Graaf in Ensche de. Samen met Gert Timmerman. Dat ia een leuke bijkomstigheid, ik was namelijk ook zijn vriendje. We waren de twee enige hippies van Enschede in die tijd. Showbizz Na mijn ontslag bleef er voor mij weinig anders over dan helemaal de showbizz in te gaan. Ik weet nog goed. dat ik op mn 18e in Utrecht met een cabaretje tussen de striptease- danseressen stond. Na wat jaartjes schnabbelen vanuit Amsterdam kwam „Saint Germain des Prés," je weet wel, dat programma met Dorus. Maar toen die serie afgelopen was, stond ik weer op de keien. Ik terug naar Enschede, waar ik wat jazzconcerten organiseerde. Maar op de lange duur, begon Enschede me toch te vervelen en ben ik maar weer naar Amster dam gegaan. Vla Wim Kan en wat optreden voor de televisie, kwam toen de Koopermolen uit de bus, waar ik nu mijn vijfde seizoen sta. Vakmanschap Vanavond zendt de KRO-televisie het amusementsprogramma „The Dubli ners" in Amsterdam uit, dat men als een soort vingeroefening zou kunnen beschouwen voor de Ierse televisie regisseur Tom McGrath. Deze kreeg nJ. de opdracht de finale van het Eurovisie Songfestival, die dit jaar in Ierland zal worden gehouden, te re gisseren, maar had op dat moment nog geen enkele ervaring met kleu rentelevisie opgedaan. The Dubliners is een Ierse folksonggroep, die zichzelf op banjo, gitaar e.d. begeleidt en in het programma een aantal bekende Ierse volksleidjes laat horen zoals, „Molly Maguires", „Weila weila weila", „Joe Hill" enz. Als gasten treden in dit pro gramma op verschillende winnaars van vorige Eurovisie Songfestivals. Zo zal b.v. Lenny Kuhr het meeslepende „Ga met me mee" en vanzelfspre kend haar „Troubadour" laten ho ren. Het Ierse zangeresje Dana, dat vorig jaar voor een verrassing op het Eurovisie Songfestival zorgde door de eerste prijs in de wacht te slepen, is te horen in „All kinds of everything", „Everyone is gone to the moon" en Macushka Mine". „The hearts of soul", die bij de vorige finale van het natio nale Songfestival op een door velen betwiste manier tot Nederlandse af vaardiging werden uitgeroepen hoort men in „Pride is no match for love" en „I don't want to go on without you". Het programma wordt gepresen teerd door de in Ierland bijzonder populaire Noel Ginnety en Yvonne Loeber, de presentatie had Nlc. Not- ten. KRO Ned. II 21.11 uur. (ADVERTENTIE) Tandpasta is prima. En daarvóór doet een stuk kaas uit 't vuistje ook een boel goed. In kaas zitten de kalkverbindingen waar uw tanden voor een groot deel uit bestaan. Kinderen krijgen sterkere tanden met kaas. En voor grote mensen is kaas goed 'onderhoud'. Uit 't vuistje voor 't tandje! NEDERLAND I NOS NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Documentaire over België IKOR 19.30 uur: Kenmerk NOS •19.55 uur: Voetbal PSVVorwarts NEDERLAND I NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VPRO: 19.05 uur: Betty Boop 19.12 uur: Filmprogramma 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Berichten uit de samenleving 20.30 uur: Laurel en Hardy •20.10 uur: •18.55 uur: AjaxCeltic Journaal •21.00 uur: KRO PSV—Vorwarts 19.05 uur: (samenvatting) MIK •21.10 uur: •20.00 uur: AjaxCeltic Journaal 22.00 uur: •20.21 uur: Pol. Partij BP The Outsider •22.10 uur: •21.11 uur: PSV—Vorwarts The Dubliners. (samenvatting) amusement 22.40 uur: 21.50 nur: Zienswijze Verslag op woensdt 23.30 uur: •22.30 uur: Journaal Journaal NEDERLAND II TELEAC 22.35 uur: NOS Onderwij stelevisie •18.45 uur: 20.50 uur. De jaren 1920-'30 21.30 uur: Filmportret van chansonnier Jacques Higelin 22.00 uur: Opvoed ingsmeth oden 22.30 uur: Journaal 22.35 uur: Bouwen en wonen NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Van gewest tot geww 19.50 uur: Toeristische tip» 20.00 uur: Journaal TROS: 20.21 uur: The Glenn Millar- story, film IKOR: 22.20 uur: Waarom Amerika? 22.50 uur: Journaal wel bewust langzaam. Ik ben altijd al een beetje langzaam geweest, school, thuis, met alles eigenlijk. Ik ben meer het rustige type. Zo „eigen huisje, eigen wereldje, en kom d'r niet an en blijf d'r af." Ik geloof wel, dat ik me in de loop der jaren heb opgewerkt tot een goed vakman. En dat is toch-een van de belangijkste zaken in ons vak. Artisticiteit is tuurlijk goed en talent ook, 1 vakmanschap doet het op een gegeven ogenblik. Je kunt als artiest nog zo veel talent hebben, als je geen vak manschap bezit, kom je toch niet ver. Natuurlijk is talent fijn. Ik heb .bij voorbeeld een bepaald talent om te schrijven. Dat heeft niet iedereen. Zelfs goede mensen uit het vak mis sen het wel eens. Dat is voor mij dan meegenomen, van Harm met het harp je tot de Voetbalsupporter. Beperkt Het vak dat ik gekozen heb, heeft natuurlijk maar een beperkt aantal genres. Je kunt in het politieke caba ret gaan, zoals Van der Merwe, je kunt het zwakker doen als Kan; je kunt het socialer doen a la ja wat zullen we zeggen Lurelei, of je kunt ook gewoon entertainment bren gen. Dat is maar net waar je voor kiest. En dat is natuurlijk wel eens de makk in Nederland, als je alleen entertainment kiest, dan zeggen ze onmiddellijk: oh, ja, dat is net Her mans. Maar dat is natuurlijk geklets in de ruimte. Dat is hetzelfde met het vertellen van een politiek mopje. Dan De AVRO heeft een bepaalde reputatie opgebouwd als begeleider van boks- evenementen. De match FrazierClay, wat overschattend wel de „wedstrijd van de eeuw" genoemd, kreeg in de gedeeltelijke herhaling, die gisteravond in „Sportpanorama" werd geboden, een bijzonder accent door het commentaar van oud-wereldkampioen Ingmar Jo hansson. We hebben geboeid gekeken en geluis terd. Verbaasden ons overigens over het feit dat deze reportage, die stijf stond van „vertragende" herhalingen, geen herhaling bood van die uiteinde lijke klap die Clay definitief velde. Manco dat, ruim een etmaal later, ge woon ongehoord was. zeggen: Ja, dat is wel leuk, is nog geen Kan. Ik bedoel, dat ls typisch Nederlands om dat te gaan vergelijken. Ik geloof, dat de jonge mensen daar bedoel Ik mezelf en mensen als Gaaikema, Paul Vliet en noem ze maar op dat die duidelijk al een eigen stijl hebben. En daar ook succes mee boeken! Ik voel er dan ook niets voor mijn stijl te gaan veranderen. Ik zeg altijd maar zo: als je op een bepaald ment succes hebt, moet Je die formule handhaven. Je moet natuurlijk wel regelmatig wingen aanbrengen, maar het uit gangspunt moet je ongeschonden laten." Elsink heeft met zijn Koopermolen nu eenmaal een duidelijke plaats en functie binnen Amsterdam. En van daaruit, mede door de grammofoon plaat en de televisie, binnen Neder land. „Daar moet je gewoon niet aan gaan sleutelen. Dan maak je jezelf maar nodeloos kapot." De NOS-televisie zendt vanavond de zesde aflevering van dit seizoen u de serie „Zienswijze". Dit programma is een voortzetting van de uitzending van 6 januari, waarin Diana Vanden- berg, schilderes en leerlinge van een esoterische school, drs. H. van Praag, psycholoog en dr. Okke Jager, gere formeerd predikant, discussieerden met de vrijdenker Frits Kief. Uitgangs punt was en is of de vraag naar bestaan van God niet zinloos is ni wetenschap steeds verder doordringt in de geheimen van de materie, het leven en van de wetten die het universum in stand houden. Meer dan 9300 kijkers vroegen van het eerste gesprek het tekstboekje aan en velen van hen drongen aan op een tweede gedachtenwisseling met dezelfde deel nemers waarbij dan onbeantwoorde vragen alsnog aan de orde kunnen komen. De redactie van „Zienswijze", bestaande uit Jack van Belle en Jaap Jongedijk, heeft gemeend aan dit zoek te moeten voldoen. Het program ma wordt gepresenteerd door Jack van Belle; regie: Kees van Lange- NOS Ned. I 22.40 uur. Het maandelijkse KRO-televisiepro- gramma „Mik" wordt vanavond uitge zonden vanuit het sterk verkleinde Theater „Carré" in Amsterdam. Gas ten in deze uitzending van de Boertjes van Buuten zijn: Conny van Bergen, die haar nieuwste nummer „Manolito" laat horen; Sasi Nash, echtgenote van een bekend Nederlands architect, die haar luipaard heeft meegebracht en het liedje „Harlekijn" zingt, en de uit Schotland overgekomen Dageham Girl Pipers, die o.a. enkele zwaarddansen voor hun rekening nemen. Drika is te beluisteren in het nummer „Grote schoonmaak" en Boer Voorthuizen in het naar aanleiding van de kort gele den gehouden hart-week liedje „Wees niet te hard voor je hart". Tezamen zingen deze vaste solisten bij de Boertjes van Buuten „Holland-Hol land" en „De zuivelpolka". In het pro gramma, dat wordt gepresenteerd door Gait Jan Kruutmoes, is tevens een xylophoonsolo opgenomen van Fred Roozendaal en orkestleider Jo Budie. „Mik" wordt ditmaal besloten met een potpourri van Amsterdamse KRO NED. II 19.05 u Voor het overige een weinig interes- I santé t.v.-avond. AVRO's Televizier i bood een overdaad aan niet-ultgediepte kanttekeningen. Terzake de inflatie i ROME (AP) Negen tien overheidspersonen "f, P"reb°0m theaterimpresario' en helemaal los daarvan richt over de stal ing in Zweden. Dat had. beter geredigeerd, tot een inte ressant onderdeel kunnen leiden. We stellen ons voor dat, als het Zweed se geval en de Rotterdamse sleepboters als één geheel waren opgevat er een interessante discussie zou zijn ontstaan. Tussen bijvoorbeeld E. Peereboom en een NVV-woordvoerder. Met als ge spreksstof de inflatie, die voor sleep boters en sommige andere groepen voorlopig geen enkel probleem biedt, maar die sommige groepen, bijvoor beeld weduwen die van waardevast geen weet hebben, voor het blok zet ten. De recente reportage met het ook niet meer helemaal ziende minister Roolvink woog wat dit betreft heel zwaar. Vg. te Rome beschuldigd van fraude en misbruik van overheidssubsidies voor opera's en toneelvoorstel lingen die nooit opge voerd werden. Bij dit grootste „operaschandaal" in vele jaren, heeft een rechtbank te Rome 24 uur beraadslaagd voordat de straffen werden uitgespro ken. Tot de bekendste be klaagden behoorden Franz de Biase, directeur- generaal van het ministe rie voor toerisme en kunstmanifestaties. Een in zijn vak bijzonder be kwaam man, zijn voor ganger in die functie, Ni- cola de Pirro, en een vooraanstaande impresa rio, Remigio Paone. Allen werden schuldig ver klaard aan fraude. Dc Biase is tot vier jaar en vier maanden, de Pirro tot den en Paone tot twee jaar gevangenis veroor deeld. De anderen werden gestraft met gevangenis straffen variërend van 11 maanden tot vier jaar. Als gevolg van een juist afgekomen amnestie wor den al die straffen even wel meteen al met drie jaar verminderd. Het schandaal werd ln 1968 bekend nadat het onderzoek twee jaar had geduurd. Het ging hier om subsidies gegeven in de jaren 1958 tot 1964. De staat heeft, naar nu bekend is, 700 miljoen li re (1,1 miljoen dollar) be taald voor voorstellingen die nooit werden gegeven. Als in Italië Iemand een nieuwe opera of toneel voorstelling op de planken wil gaan brengen, krijgt hij hiervoor een subsidie. Maar het kwam zo uit dat de heren dat geld in de zak staken want er kwam geen première van een nieuwe opera of een nieuw stuk maar van een oud spel of helemaal In veel gevallen, zo is ook aan het licht gebracht, werden er geen subsidies- gegeven om kunstzinnige reden maar om politieke, omdat de regisseur die het werk zou gaan bren gen bevriend was met de een of andere minister of andere hoge functiona ris. Amsterdamse Kunstraad anti B. en W. inzake Prozaprijs AMSTERDAM (ANP) De Am sterdamse Kunstraad tal dinsdag avond 16 maart een vergadering houden waarop het door B. en W. ingenomen standpunt Inzake de toekenning van de Prozapriji 1970 zal worden besproken. Zoali bekend hebben B. en W. het ad vies van Jury, de prozaprijs toe te kennen aan drs. Weinreb voor zijn werk „het land der blinden" afgewezen en besloten de proza prijs 1970 niet uit te reiken. De leden van de kunstraad Reln- bert de Leeuw en mr. K. L. Poll hebben een conceptbrief bestemd voor de gemeenteraadsleden inge diend die het dagelijks bestuur op de vergadering ter discussie zs! stellen zonder zelf al een stand punt bepaald te hebben, aange zien de meningen over deze brie' verdeeld bleken. In deze concept brief staat o.m. dat de Amster damse Kunstraad van oordeel iJ dat de prozaprijs 1970 toegekend moet worden aan Weinreb en ds de kunstraad de beslissing van I en W. om het juryadvies niet t volgen in strijd acht met de goe de zeden. De kunstraad voorts een beroep op de leden van de raad B. en W. te bewegen het besluit over de prozaprijs te herroepen. Mocht daarvoor in de gemeenteraad geen meerderheid te vinden zijn. dan zal de kunst raad zich bezinnen op andere middelen die kunnen leiden tot vernietiging van de beslissing B. en W. In afwachting van de Hierv» conclusie van de gemeenteraad ld* zal de kunstraad geen medewer- j de king geven aan de samenstelling zal de kunstraad geen medewer king geven aan de samenstelling en benoeming van nieuwe jury's voor de Amsterdamse kunstprij zen en bestaande jury's die nog niet tot een uitspraak zijn geko men adviseren hun werk op te schorten. laweli

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2