T
ROLLING STONES GAAN
AAN RIVIERA WONEN
antenne
Als je maarMxxtrekker neemt
ftortrekker,
&2ictoe(2oma/nt
wi
Lang leve de
operette
Druggebruik
Inspraak in
de gevangenis
I
>P
ch
Aangrijpende vertoning
De Leeuws De Droom
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 5 MAART 19'
Politieke wil
weegt zwaar
QROFESSOR Steenkamp heeft gelijk,
wanneer hij betoogt dat christen-de
mocraten en „progressieven" maar eens
moeten ophouden elkaar brieven te
schrijven. Verklaringen dat men bereid
is met elkaar te praten over een regeer
akkoord hebben alleen zin, wanneer men
zo'n regeerakkoord inderdaad van belang
acht en her daarom ook wil nastreven.
Al het andere kan een kwestie van tac
tiek zijn, maar behoort dus thuis in de
categorie van „Spielerei".
K.V.P.-bestuurslid drs. L. de Bruyn
heeft het in een binnenkort te publiceren
studie als volgt omschreven: program-
vergelijking is een belangrijke zaak, maar
zelfs wanneer die vergelijking program
matische verwantschap doet ontdekken,
heeft men nog geen regeerakkoord; het
is de politieke wil die het zwaarst weegt,
want die raakt de essentie van vertrou
wen en overtuiging meer dan formules
en andere teksten.
Wij vinden deze politieke wil zelfs be
langrijker dan de persoon van de politici
die in een regeerakkoord van die wil
zouden moeten getuigen.
Hindernissen
tijen en de P A K.-groep momenteel een
moeizame hordenloop lijkt, moet men de
hindemissen vooral zoeken op het terrein
van de politieke wil.
Zowel D '66 op zichzelf als het Progres
sief Akkoord in het algemeen hebben een
verleden waarin duidelijk het torpederen
van de christendemocratie hoofdfactor
was. Onder druk uit. eigen gelederen zijn
de socialisten wat dit betreft wat minder
aggressief geworden, D '66 ook met een
geamendeerde theorie gaan werken,
waarmee Van Mierlo in zijn partij over
een groot-regeerakkoord kan praten, zon
der van politieke geloofsafval te zullen
worden beticht.
Maar bij het sluiten van hun „triple
alliantie" hebben socialisten en democra
ten nu niet bepaald zo gehandeld dat de
politieke wil om met de christen-demo
craten op programmatische overeenstem
ming samen te gaan regeren, zonne
klaar werd. Ze hebben de indruk gewekt
mee te spelen in het boeiende gezel
schapsspel: „Wie houdt de zwarte piet?"
Anders
UET schrijven van prealabele brieven.
zelfs het scheppen van de noodzaak
dat zulke brieven geschreven moeten
worden, past meer in de lijnen van dit
gezelschapsspel dan bij bereidheid om
het op een ieële manier eens te worden.
Wie ceht hindernissen wenst op te
ruimen, moet naar onze mening andere
handelen.
Orchideeënliefhebbers kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen in {jet
Tropenmuseum in Amsterdam. De Nederlandse Orchideeën Vereniging houdt
een expositie van deze bloemen tot en met zondag 14 maart. De binnen- en
buitenlandse bloemenpracht vertegenwoordigt een waarde van 2,5 min gulden.
De TROS heeft zijn driehonderdduizend
leden. Ze is daarmee kandidaat voor
categorie B, omroep die straks aan
spraak kan maken op verdrievoudiging
van radio- en verdubbeling van t.v.-
zendtijd. Mr. Landré maakte het feit
bekend, schonk en passant drie mille
aan kolonel Bosbardt voor Amsterdams
Leger des Heilswerk en beloofde t.z.t.
Democraat als wc zijn, hebben we als
enig commentaar dat het goed is dat
Nederland zich een omroeptype kan
kiezen zoals ze dat zelf wenst. Als de
kijker vóór alles een zorgeloos pro
gramma wil is dat het goede recht
van die kijker. Als omroepcomponent
TROS daar „het beste" van maakt,
hebben wij er vrede mee.
Het zou wel eens kunnen zijn dat de
meerdere zendtijd van de TROS ge-
effectueerd wordt door het verdwijnen
van de VPRO. Feit waarom we geen
traan zullen laten. Dc VPRO, oorspron
kelijk omroep van vrijzinnig-protestan
ten. is door een „paleisrevolutie" over
weldigd door anarchistische Kabouters.
Die mikten op verwaarloosde minder
heden, raakten hun „oude bestand"
kwijt en hadden een te groot verloop
onder de nieuwe leden.
Voorbeeldig was wat de VPRO gisteren
te bieden had: één eigen produktie,
t.w. een onrechtmatig gemaakte repor
tage van een zitting van de Amster
damse gemeenteraad. In die zitting
werd moeilijk gedaan door een stink-
bomsmijtende Kabouter, die de regels
van het democratische spel niet wenste
te volgen. De VPRO koos vóór de stink
bom en tegen de democratie. Het is
volkomen terecht als t.v.-kijkers vast
stellen dat zo'n omroep geen reden van
bestaan heeft.
Vg.
De NCRV begint vanavond haar
programma onder de titel „Zoals de
ouden zongen.Regisseur Henk van
der Horst (beter bekend als één van
de vijf Farce Majeuremedewerkers)
laat in deze uitzending het kinderkoor
„De Jonkies" van Herman Broekhui
zen liedjes zingen van vroeger en nu.
De opname voor dit programma werd
gemaakt in het Zonnehuis in Tuindorp-
Oostzaan.
NCRV - Ned. II: 19.30 uur
LONDEN (AP) De Rolling Stones
gaan in het zuiden van Frankrijk wo
nen. zo heeft Leslie Perrin, de woord
voerder voor de bekende Engelse pop
groep bekend gemaakt.
..De oroep zal vóór zijn vertrek een
af scheidstournee houden. De voor
naamste reden voor dit besluit is dat
zij zo ontzettend veel van Frankrijk
houden. De Stones zijn nu de belang
rijkste rondtrekkende pop-groep in de
wereld en ze worden steeds meer voor
optredens gevraagd. Ze zullen Enge
land echter niet de rug toekeren" al
dus Perrin.
De Stones hebben hun besluit niet ge
nomen om minder belasting te hoe
ven betalen.
„De belastingen zijn in Frankrijk ho
ger. Ik heb er gewoond en ik kan het
weten'', zei Perrin.
Andere financiële voordelen zouden
echter wel een factor zijn geweest in
het besluit van de Stones.
Mick Jagger. Keith Richard, Charlie
Watts. BUI Wyman en Mick Taylor
zouden een bedrag van 200 miljoen
Mick Jagger:
om van dc zon
te genieten
dollar hebben verdiend aan hun
grammofoonplaten en live optredens.
Volgens sommige berichten zouden de
Stones op aanraden van Prins Rupert
Löwenstein van de bankiersfirma Leo
pold Joseph en zonen besloten hebben
naar Frankrijk te verhuizen.
Frankrijk zou de Stones zekere voor
delen bieden omdat de bepalingen ten
aanzien van de in- en uitvoer van
vreemde valuta daar minder streng
zijn dan in Engeland
„Wij houden van Engeland, maar
trekken naar de Franse Rivièra om
eens wat anders te zien en om van
meer zon te kunnen genieten", aldus
heeft Mick Jagger verklaard.
Mick. de leider van deze pop-groep
stond de pers te woord na een concert
in Newcastle. Met dat concert werd
een begin gemaakt met de afscheids-
tournee „Farewell to Brittain".
De 27-jarige Jagger Verklaarde met
nadruk, dat de Rolling Stones niet
voornemens zijn uiteen te gaan zodra
zij huizen aan de Middellandse zee
kust hebben gevonde „Dat zou be
lachelijk zijn", zei hij in zijn kleed
kamer terwijl zijn fans buiten op
straat stonden te juichen. Wij hopen
in de toekomst meer dan ooit tevoren
op te treden. Maar wij hebben nog
geen plannen voor nieuwe tournees".
In negen triomfantelijke jaren hebben
de Rolling Stones naar raming 200
miljoen dollar verdiend, waarvan de
Britse belastingdienst uiteraard een
groot percentage in de wacht heeft
gesleept.
Jagger zei echter, dat de verhuizing
naar Frankrijk niet ten doel had min
der belasting te behoeven te betalen.
„Door die verhuizing winnen of ver
liezen wij niets".
Vanavond brengt de NCRV weer
een aflevering op het scherm van de
serie „Lang leve de operette". In deze
uitzending kan men luisteren en kij
ken naar fragmenten uit „Lieber Au-
gustin" en „Geschiedene Frau" van
Leo Faull en uit „Maske in Blau" van
Fred Raymond. Jan van der Waard
introduceert onder meer de volgende
gasten: Margit Schram, Gugi Löwin-
ger, Peter Minich, Peter Karner en
Isy Orèn.
Pas maandag
beslissing over
tv-uitzending
Frazier-Clay
(Van onze omroepcorrespondent»
HILVERSUM Niet voor maan
dagochtend valt de beslissing of de
bokswedstrijd om de wereldtitel
tussen Joe Frazier en Cassius Clay
rechtstreeks op de tv. zal worden
uitgezonden, aldus deelde de
AVRO ons desgevraagd mee. Zo ja,
dan gebeurt dit maandagnacht om
03.00 uur; zo nee, dan volgt een
uitgestelde uitzending op dinsdag
avond om 21.10 uur op Ned. II. De
Dusty Springfieldshow komt dan te
vervallen. Bij wel rechtstreeks uit
zenden volgt op laatstgenoemd tijd
stip de herhaling.
(ADVERTENTIE)
Ditishet recept:
Kaasfondue van
Nederlands^ kaas.
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
nootmuskaat
ïgen. Binden me
In de rubriek „Nader Bekeken" be
steedt de Evangelische Omroep in het
programma van vanavond, uitvoerig
aandacht aan het gebruik van verdo
vende middelen. Over drugs is al heel
veel gezegd en geschreven. Bij herha
ling is in allerhande publikaties de na
druk gelegd op het feitelijk bestaan
van het druggebruik en de aanpassing
van de gebruiker aan de maatschap
pij. Verscheidene malen is ook de
legalisering van de zgn. „soft drugs"
ter sprake gekomen. De Evangelische
Omroep wil in het programma
„Drugs" de zaak vanuit een andere
hoek benaderen dan tot nu toe is
gedaan, namelijk pratend en hande
lend vanuit het Evangelie.
Ev. Omroep Ned. I 19.05 uur
Koos Postern's veertiendaags pro
gramma „Een klein uur: U" is vana
vond gewijd aan inspraak in de Ne
derlandse gevangenis. Het woord in
spraak mag dan wat doodgepraat zijn,
het begrip vindt langzamerhand prak
tische vormen in scholen, bedrijven,
allerlei organisaties. Ook deuren van
de Nederlanse strafgvangenissen hiel
den de inspraak niet tegen.Gedeti
neerden plegen over hun verblijf in
de gevangenis steeds meer overleg
met degenen, die hen, namens ons
allemaal, tijdens de vrijheidsstraf
moeten begeleiden. Een vorm
overleg tussen gedetineerden en
vangenisleiding ziet men in „Een
klein uur: U". In een Nederlandse
gevangenis werden opnamen gemaakt,
waarbij gedetineerden op de tribune
plaatsnamen en hun vragen richten
tot de leiding van ons gevangeniswe
zen. Dat panel bestond uit: drs. P.
Allewijn (hoofd van het gevangenis
wezen), dr. J. van der Grient (zijn
plaatsvervanger) en dr G. Mulder
(Rijkspsychiater). Er wordt vooral ge
sproken over het ondergaan van d<
straf, het bezoek van buiten, het werk
en de terugkeer in de maatschappij.
Tegen de achtergrond van die groei
ende inspraak ook voor de gestrafte
mens zijn de volgende cijfers wellicht
interressant. De straffen worden kor
ter in Nederland, aan de therapeuti
sche kant van de zaak wordt nog
onvoldoende maar steeds meer aan
dacht besteed. Er zitten steeds minder
mannen in de gevangenissen: nu 2600,
enkele jaren geleden was dat aantal
4000.
VARA - Ned. I: 22.15 uur
(ADVERTENTIE)
NEDERLAND I
•18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
Ev. Omroep
19.05 uur
•20.00 uur:
Journaal
VARA
20.21 uur:
Mannix
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Ter visie
NCRV
19.30 uur:
Zoals de ouden zongen
•20.0
Journaal
20.21 uur:
Hier en nu
•21.10 uur:
Please Sir
21.35 uur:
Lang leve de o
22.25 uur:
Farce majeure
22.50 uur:
Dagsluiting
NOS
•22.55 uur:
Journaal
9.30 uur:
Onderwijstelevisie
andere cursussen
AVRO
16.00 uur:
Journaal
16.02 uur:
Rikkie en Slinger
16.25 uur:
Techniek van mi
16.45 uur:
Stuif-es-in
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
AVRO
19.05 uur:
Poets
19.30 uur:
De gouverneur en J.J.
•20 00 uur:
Journaal
•20.21 uur:
De Mounties
•21.15 uur:
Gert en Hermien
•22.00 uur:
Spionnendoder, film
23.15 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur.
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
KRO
19.05 uur:
Een lading dolfijn
•20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Marcus Welby
21.11 uur:
Brandpunt
•21.41 uur:
Lied van Rusland
•22.31 uur:
Tot de dood ons scheld;
23.10 uur:
Epiloog
•23.15 uur:
Journaal
0V(
HILVERSUM
:el pro-
NCR V: 18.00 NCRV en Bloc:
gramma met muzikale Illustratie. (18.19-18.29
ren Partij: 18.30-18 4l" Nieuws? 19.00-19.10 We
reldpanorama). 19.30 Kerkorgelconcert: mo
derne- en klassieke muziek. 20.00 (S) Metro-
over actuele t e n t o on" t eU in e e n f 1oT fH eT Ul
timatum. hoorspel. 21.25 (S) Lichte grammo-
loonmuziek. TROS: 22.00 Waddenzee, wat
[uilen op de trap: muzikaal geillus-
dlo-feullleton. 23.05 Apollo XXI
rt mljsterle. 23.30 (S) Toontje late
muziekprogramma. 23.55-24
8.00 Nieuws: 18.20-18.30 De Vrije Gedach-
iuws.) VARA :e"l.00r'(S?nconcertgebouwo:-
;t en solisten: klassieke en mode
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelln:
.55 (S) Prettig v
Pijproken is eenvoudig
HILVERSUM I
NCR:V 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
voord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas-
tieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien: 7.30
«euws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten).
:iek van Het Leger des Hells. 8.30 Nieuws.
i Theologi-
ek voor de
muziek in
1. Jeugdor-
un. KiassieKe muziek. 10.15 (S)
Nieuws. 11.03 Van pop tot vlinder, lezing.
11.15 Solarium: hoogtezonprogramma voor
ledereen. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00
Zonder grezen: rubriek over missie en
zending. 12.10 IJlf, Balans: 12.14 Msrktberlch-
ten. O verheids vbprlkkttnè: 12.16 Franco
Huis. Informatie "voor het bedrijfsleven.
iren. KRO: 14.00 (S) P.M.-
veel plaatjes. (16.00-16.02
10 inzet: programma over
auziekbeoefening. HIRO:
e. KRO: 17.30 (S) Echo- sport
HILVERSUM I
intastii
HILVERSUM I
Nederlandse Operastichting j SU
Dat is zo'n gemakkelijke
tabak. Gewoon plezierig
je pijp stoppen.
Trekt lekker licht.Islekker
zacht. Dat weet iedere
Voortrekker-roker, f 1,50
Tijdens het Holland-Festival 1965 werd
het operaminnend publiek geconfron
teerd met een boeiend experiment: „De
Droom" van Ton de Leeuw.
De Droomgegeven door de com
ponist gezocht en gevonden in een oor
spronkelijk Chinees verhaal, door hem
bewerkt en verwerkt, zijnde de historie
van een student, die zijn geluk zoekt in
macht. In een herberg legt hij zich te
slapen op een toverkussen, dat hem in
staat stelt zulk een Leven iin een droom
te „zien". Na zijn ontwaken geeft hij zijn
ambities op: zijn verder bestaan verloopt
in een sfeer van meditatie.
Voor de première van dit werk, die
we destijds meemaakten, was de belang
stelling allerbedroevendst; verheugend is
het daarom, dat er gisteravond, bij de
e van een reeks herhalingen door de
Nederlandse Operastichting er in het
Circustheater een kleine duizend bezoe
kers zich hadden gepresenteerd.
Die bezoekers hebben allen, zonder
uitzondering, gespannen een vertoning
gevolgd, waaraan zij, of ze wilden of niet,
drie kwartier hun volledige aandacht
moesten schenken.
Verging het hun als ons. dan moeten
tot de conclusie zijn gekomen, dat hun
:n werk werd geboden van internatio
nale allure, geschapen door een mens,
die de wereld van het geluid kent als
niemand anders en daarmede ook vol
komen vertrouwd is.
De wereld van het geluid, of die nu
wordt geboren uit traditionele, con
ventionele klanken, dan wel ontstaan in
de elektronische muziek.
Ton de Leeuw beheerst deze materie,
speelt ermee, weet ze op de juiste manier
te plaatsen, te doseren cn verrast, telkens
weer opnieuw, door dc soberheid, waar
mede hU van de door hem gekozen mid
delen gebruik maaktwie van de
hoorders zou zich in die drie kwartier
geïrriteerd hebben gevoeld?
Overtuigd was niet alleen het publiek,
doch ook de mensen, die in de bak, op
het toneel te spelen, te zingen, te dan
sen, te spreken hadden.
In de bak: daar zat, evenals bij de
eerste maal, het Utrechts Symfonie-
Orkest, dat, voortreffelijk geleid door
Ernest Bour, met de bijzondere moeilijk
heden van de partituur volkomen ver
trouwd bleek.
Op het toneeldaar waren drie vocalis
ten. de vrouw, Sophia van Santé; de
jongeman, Marco Bakker; de zienster,
Cora Canne Meyer, aangrijpend in hun
zingen, aangrijpend in hun spelen, steeds
allerduidelijkst in hun intenties.
Daar was weer het koor van dc
NCRV, dat met prominente leden van
het Nationale Ballet de obsessies, levend
tol de wereld van de droom tot een be- 58-jarig
nauwende werkelijkheid wisten
maken. Rorden
Daar was, vooral niet te vergeten.
Toer van Schayk, „de droom ik" v;
jonge man, met die jonge man een
griezelige gelijkenis vertonend, spelend,
wat hij. met Rudi van Dantzig, zelf had
ontworpen.
ehad
Was het gebodene volledig identiek
met de première van 1965?
Er bleek slechts één wijziging: de
soloscène voor Cora Canne Meyer i
lol van zienster, in feite een „dubbel"
van de vrouw, zoals ook de jonge
tijdens de droom wordt verdubbeld, vond
de componist bij nader inzien te pathe
tisch" uitgevallenreden, waarc
meer condenseerde.
Als de maker nog meer veranderingen
bou gaan aanbrengende mixtuur
een Engelse met een Nederlandse tekst
vonden we soms even hinderlijk.
L'Heure Espagnole
De spanning, door Ton de Leeuw „De
Droom" gewekt, vroeg een ontspanning:
de bezoekers van het Circustheater na
de pauze geboden in de vorm van de een
akter „L'Heure Espagnole". door Mau
rice Ravel tn de jaren 1906'07 ge
schreven.
Vijftig minuten onafgebroken plezier,
waarvoor het orkest zorgde, de vijf ac
teurs en aotrices ten tonele en, vooral
niet te vergeten, een schare klokken: tik
kend, slaande, bewegend.
kostelijke klucht, waarin drie
I, de jonge dichter Gonsalvez
Voli), de rijke bankier Gomez
van den Berg), dc muilezeldrijver
(Robert Massard) dingen om.
e zeggen de gunst, van de char-
>n temperamentvolle Conception
:en mooie naam! (Cora Canne-
vrouw van de cocu en klokken-
Torquemada (Simon van der
Een
(Albert
(Pietcr
Remiro
laten w
wat
Geest).
Subtiel meesterwerk, waarin de wer
kelijke gevoelens der mensen onder het
masker ener verrukkelijke lironde blijven
verborgen.
Dit alles in een warreling van Spaan-
s riftmen, sequiddlla's en habanera's,
suggererend, eindigend op een allermal
ste, bewust conventionele wijzewel-
1 voor het oor, weldaad voor het
Graven hage krijgt nog de kans „De
Droom" en „L'Heure Espagnole" te zien
te horen: morgen, 6 maart, gaat in
het Circustheater de tweede voorstelling.
LAN
:<rn
inokki
!chnh
ftiiruln
leekt
|4e and
r Ir:
Irechl
opdui