Dood van David Koning onherstelbaar verlies De jaren '20-'30 NCRV BETREURT DRAMATURG 0* Grote omroepen voelen niet voor loskoppeling lidmaatschap en kijkgeld V. RADIO VANAVOND RADIO MORGEN KNBTB-voorzitter tegei „rotzooi van de KRO' LEIDSE COURANT Stem busakkoord voor D '66 geen gesneden koek AAN D '66 de eer om als eerste van de drie PAK-partijen het pas gesloten stembusakkoord ter goedkeuring aan haar eigen congres te mogen voorleggen. Of het ook een genoegen zal worden, moet zaterdag in Amsterdam nog blij ken. Want daar moet mr. Van Mierlo met zijn mede-onderhandelaars proberen de voor een aantal jaren en in elk geval voor de komende Kamerverkiezingen bindende afspraken met P.P.R. en Partij van de Arbeid aan de eigen achterban te slijten. Inhoudelijk het gesloten akkoord ver dedigen wordt voor de bestuurders van D '66 niet het moeilijkste karwei; Van Mierlo heeft hier in zijn gesprekken met de socialisten bepaald niet aan het kort ste eind getrokken. Op het terrein van de staatkundige hervorming krijgt D '66 grotendeels zijn zin en daarmee zal Van Mierlo op het Amsterdamse congres wel geducht gaan zwaaien. Maar omdat het vrijwel uitgesloten is dat de drie samenwerkende partijen van de kiezers de meerderheid zullen krijgen die nodig is om hun compromis-rege ringsprogram uit te voeren, gaat op het congres van D '66 de politieke strategie in het algemeen meetellen. En dan behoeft Van Mierlo niet op een over winning zonder slag of stoot te rekenen. Alternatieven AP onderlinge verdeeldheid bij D '66 V in waardering over de opstelling die uit het drie-partijen-regeerakkoord voortvloeit, wijzen al een paar moties waarmee Van Mierlo zaterdag in Am sterdam nog wel eens moeite zou kunnen krijgen. De motie waaronder de handtekening van opposant W. Frege uit Den Haag staat, moet van het hele regeerakkoord zonder garantie op regeringsmeerderheid niets hebben en verwerpt dus de af spraak met Partij van de Arbeid. Gevaarlijker voor het regeerakkoord is, wanneer Frege c.s. er na verwerping van de eigen motie achter zou gaan staan, een ander tegenvoorstel; namelijk om de samenwerking met de socialisten en hun schildknaap Aarden weer te ver vangen door een volledig onafhankelijke opstelling van D '66 in het waar schijnlijke geval dat de Kamerverkie zingen onvoldoende winst gaan opleve ren. Dezelfde motie pleit ook nog voor de nodige vrijheid voor parlementariërs van D '66-kiezers ten opzichte van de politiek welke uit het stembusakkoord zou voortvloeien. Bij het horen van dit geluid kan drs. Den Uyl beter meteen maar een akkoord met de K.V.P. gaan sluiten. Wat is dan één nacht van Schmelzer" vergeleken bij vier jaar met D '66? Dilemma VOOR menig democraat wordt zaterdag het dilemma vooral een kwestie van tactiek. Vorig jaar reeds dreigde voor 1971 de sprong-vooruit geen herhaling meer te zullen worden van die van 1967. Wat zal. met in prognoses of televisie enquêtes, maar aan de stembus de reactie van de trouwbeloften aan een linkser geworden Partij van de Arbeid op de kiezers zijn? Bovendien moet ook nog financieel- economisch waar gemaakt worden, wat het links regeerakkoord sociaal-econo misch belooft. Weliswaar wordt het ont breken van voldoende gegevens daarvoor nu aan het kabinet-De jong verweten; maar de vrijage waartoe het trio tegelij kertijd de vakbeweging probeert te dwingen, doet hier ernstig denken aan de pot die de kachel verwijt dat ze zwart ziet. Het is dus niet allemaal gesneden koek wat D '66 zaterdag te verstouwen krijgt. 's-Gravenhage Operastad LAAT men onder de huidige voorwaarden het Scheveningse Circustheater maar in ere houden- Dat biedt niet alleen voor Den Haag, maar voor geheel Nederland, de mogelijkheid niet alleen tot het geven van een goede voorstelling, maar ook tot voorbereiden daarvan". Aldus het slot van een interview, afgedrukt in het laatste nummer van het maandblad Opera, waarin de zangeres Gré van Swol-Brouwenstijn afscheid neemt van haar publiek. Een welgemeend advies door de stad 's-Gravenhage ter harte genomen, toen de gemeenteraad, overigens ietwat schoorvoetend, akkoord ging met het voorstel van B. en W. om het Circusgebouw te Scheveningen van de E.M.S. te kopen, indien dit ook bij andere instanties een haalbare kaart zop. zijn. Principe-uitspraak, nodig voor bur gemeester Marijnen, om de. diverse onderhandelingen inclusief ae exploi tatie te kunnen voortzetten. Inclusief de exploitatiedeze woorden lezend hebben tal van Hagenaars natuurlijk gedacht aan de Nederlandse Operastichting, die voor het theater te Scheveningen een welkome gegadigde zou zijn. En wie niet helemaal een vreemdeling was in onze opera- wereld wist bovendien, dat de Neder landse Opera Den Haag nodig heeft. Hard nodig heeft, zolang ze niet de be schikking heeft over een eigen gebouw, waaraan men met de voortvarendheid de hoofdstad eigen (1) nu reeds meer dan een halve eeuw aan het dokteren is. Doch laten we nu eens, nog eens crimineel optimistisch zijn en aannemen, dat dit theater over vijf jaar te Amster dam staat. Vijf jaar, waarin men dus Scheveningen nodig heeft als „nood woning". Als noodwoning: men begrijpe dit wel. Betrokken door de Nederlandse Opera stichting. die dan een ruimere en vrijere verdere exploitatie van het gebouw te Scheveningen, zo niet kan frustreren, dan toch ernstig kan belemmeren. Laat ons eens heel reëel en heel con creet trachten te zijn en de vraag stellen: hoeveel dagen in een speelseizoen, dus tussen einde augustus en midden juli (einde Holland Festival) heeft de Neder landse Opera waarachter het rijk staat, waarmee men dus primair onder handelt! Den Haag nodig? We menen niet te overdrijven, wan neer we dit cijfer op 175 dagen stellen. 175 dagen; niet tot het geven van voor stellingen, doch, tevens, tot de voor bereiding daarvan! Hetgeen betekent, dat in deze dagen andere gegadigden voor het Circustheater niet, of moeilijk, aan bod kunnen komen. Eén conclusie is voor de hand liggend: De Haagse onderhandelingspositie is sterk, bijzonder sterk zelfs. Den Haag heeft niets te vragen, maar wel iets te bieden, waarbij „welwillendheid" niet het eerste woord in de onderhandellngs- gesprekken dient te zijn. Welwillendheid, door Den Haag be toond, toen het Holland Festival, door Amsterdam in de steek gelaten, aan de rand van de ondergang stond, wel willendheid, toen het Nederlands Kamer orkest, „gevestigd te 's-Gravenhage" (wie lacht daar?) financieel moest worden Anders gezegd: Den Haag moet weten, wat het waard is, ook in cultureel op zicht; er is geen stad in Nederland, die in de loop der jaren zoveel belangstelling voor de opera heeft betoond als juist 's-Gravenhage. Het lijkt het gewenste ogenblik en de gewenste plaats hierop te attenderen: welnu, dan mogen we eens wijzen, wat in Den Haag, in het Gebouw voor Kun sten en Wetenschappen de laatste zestig jaar gebeurd is? We doelen hier nu eens niet op gewone routine-uitvoeringen, doch op bijzondere manifestaties: 1910—1911: Fidelio; dir. Henri Viotta; 19111912: Salome, Elektra. Rosen- kavalier; dir. Richard Strauss: 1913 1914: Agnete: dir. Julius Röntgen; 19141918: Ring der Nibelungen: dir. Henri Viotta; 1916—1917: Falstaff: dir. Henk van den Berg; 19171918: Salome: dir. Richard Strauss; 19191920: Fal staff, L'étranger, Walkure: dir. Henk van den Berg. En na de eerste wereldoorlog is het Intendant J. Meihuizen, die de gemeente Jaar in, jaar uit verblijdt met de meest gelukkige initiatieven op muziek dramatisch gebied: we denken hier aan Die Walkure, aan De Verkochte Bruid, aan Der Freischütz; aan Pelléas et Méli- sande. aan Fidelio, aan Die Egyptische Helena, aan Cosi fan Tutte, aan Götter- dammerung, aan Julius Caesar, aan Die Entführung aus dem Serail, aan Boris Godoenov, aan Le Cocq d'Or- Waarbij we dan aan prominente diri genten worden herinnerd Egon Pollak, Bruno Walter, Hans Knappertsbusch, Emll Cooper aan een prominent regisseur als Lothar Wallerstein. Dit alles moge men in het achterhoofd hebben, wanneer men denkt aan de ex ploitatie van het Circustheater: de liefde voor de muziekdramatische kunst in Den Haag is levenden historisch be paald. Die liefde eist speciale rechten. Wat in de praktijk betekent, dat alle thans levende operamogelijkheden dienen te worden gerealiseerd op een wijze, corres ponderend met de bestaande behoeften. Die liefde eist meer dan de toezegging, dat de Nederlandse Operastichting een aantal jaren het Circustheater zal be trekken. Al is de Nederlandse Opera stichting daar zo mogelijk met die 175 dagen! welkom. Oók welkom Eerste Kamer gaat er dwars voor liggen VOLGENDE week gaat de Eerste Kamer hoofdelijk stemmen over het wetsontwerp om voorkeurstemmen zwaarder te laten wegen bij verkiezin gen. Onze senatoren willen op zichzelf wel dit zwaarder gewicht, maar niet vóórdat eerst alle op de lijstaanvoerders uitgebrachte stemmen zijn opgedeeld onder de achtereenvolgens na hem op de lijst staande kandidaten. De Tweede Kamer heeft enkele weken geleden geen bezwaar gemaakt tegen de voorrang voor voorkeurstemmen boven de stemoverdracht van de lijstaanvoer der. In de schriftelijke stukken is welis waar vanuit verschillende fracties zeer kritisch gedaan, maar dat doen Eerste- Kamerleden wel meer zonder dat, als het op een beslissing aan komt, door gebeten wordt. Ditmaal zou dit wel eens kunnen ge beuren, maar we geloven niet dat veel burgers er zich druk om zullen maken. Wanneer de kiezers bepaald erg uit zijn om een slecht-geplaatste kandidaat toch in vertegenwoordigende organen te krij gen. dan kunnen ze door een massaal appèl zorgen dat hun „favorite son kiesdeler helemaal haalt. Dan kunnen alleen partij reglementen de kandidaat- in-kwestie nog dwars zitten, maar w< denken dat tegenwoordig de partijbestu ren meer rekening met des kiezers wens zullen houden dan vroeger. Wijst de Eerste Kamer het wets ontwerp van minister Beernink terug, dan kan de regering zo zij tz.t. een nieuwe poging bij de Staten-Generaal gaat ondernemen, mogelijk haar voorstel aanvullen met de bepaling dat een kiezersuitspraak voorrang heeft boven partij-afspraken. We hebben hierover gisteren al enkele opmerkingen gemaakt. Aflevering IV van de „Jaren '20'30 is getiteld: „Techndek en Cultuur" of „Waarin een Klein Land Groot kan zijn". Hoe verdeeld Nederland ook was ten gevolge van de verzuiling, de bewondering voor wat mensen als Anton Philips, Albert Plesman en Hendrik Colijn op technisch -en han delsgebied presteerden liep dwars door alle scheidingslijnen heen. En mede dank zij de allesoverheersende vere ring voor de techniek ontstond er een enorme dorst naar kennis die uit mondde in de oprichting van openbare bibliotheken, de volksuniversiteiten en de Vereniging tot Nut van het Alge meen, die cursussen en reizen organi seerde. Ook de ondernemingszin van de Nederlanders werd steeds groter, ondanks de crisis. VPRO Ned. I, 21.00 uur. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De verslagenheid in de omroepwereld over de plotselinge dood van David Koning, hoofd van de afdeling drama bU de NCRV-tele- visie, is algemeen. Onder zijn stu wende leiding als dramaturg cn voor zitter van de werkgroep drama bU de N.O.S. ontplooide hij ongekende acti viteiten. welke o.a. resulteerden in prachtig tv-series als Ritmeester Buat, Glazen stad. boeken der kleine zielen van Louis Couperus en de Kleine Waarheid naar de roman van Jan Mens. Juist dezer dagen gaf hij nog aan mevrouw Yvonne Keuls de opdracht tot het maken van een tv- bewerking van Simon Vestdijks roman De Koperen Tuin. Naast deze reuzenprodukties sloot hij contracten af met de Duitsers voor een gezamenlijke operette-uitzending en wist hij met de Fransen overeen stemming te bereiken over een co- produktie van Arsène Lupin, een avonturenserie. Dit is maar een greep uit de enorme activiteiten van David Koning, want hij was ook nog lid van de Raad voor de Kunst, maakte korte film- en theaterprodukties en werkte een paar uur in de week aan het Haags Con servatorium als leraar in de kunst geschiedenis. Daarvoor gaf hij nog toneel onderwijs op universitair niveau aan de „Volkswang Hochschule" te David Koning is via allerlei omwegen in het vak beland. Zijn vooroorlogse studies in de economie aan de ge meentelijke universiteit van Amster dam deden aanvankelijk niet vermoe den, dat hij actief zou worden in de culturele sector. Toen de oorlog zijn studie onderbrak dook hij onder en kwam na de bezetting te voorschijn als hoofdredacteur van een illegaal blad. In 1949 werd hij toneel- en bal letcriticus bij het Haarlems Dagblad, waar hij later chef van de kunst redactie werd. In 1959 werd hij dramaturg in vaste dienst bij de NCRV. Hoe zijn plotselinge dood door de NCRV en velen daarbuiten wordt ervaren, bracht Peter Koen, hoofd van de NCRV-televisie, in een kort in memoriam voor de microfoon tot uit drukking. Hij citeerde uit een mede deling, welke woensdag aan alle NCRV-medewerkers ter hand werd gesteld. Daarin wordt gezegd, dat het menselijkerwijs haast onmogelijk is zich rekenschap te geven van het verlies, dat de NCRV met de dood van David Koning heeft geleden. Niet alleen zeer goede arbeidsrelaties zijn door zijn dood plotseling afge sneden. maar ook persoonlijk zullen velen dit verlies diep voelen. Zijn briljante gaven om leiding te geven, zowel aan grote produkties maar ook bij kleine, soms experimentele uitzen dingen, zijn in brede kring bekend. Er was heel wat opmerkelijks op de buis gisteravond. David Konings plot selinge verscheiden werd gememoreerd, de NCRV-dramaturg, die echt begreep wat de kijkers wilden; man die de Nederlandse t.v.-serie goed gestalte gaf en „De kleine zielen" en „De kleine waarheid" een totaal nieuw element in de t.v. bracht. Inventieve David Koning heeft als dramaturg een heel wezenlijke invloed gehad op het Nederlandse t.v.-bedrijf. Hij werd door een afschuwelijk ongeval weggerukt op een tijdstip waarop hij eigenlijk nog niet te missen was. Men selijkerwijs gespróken dan. Want hij heeft onze t.v. een impuls gegeven die nog lang zal nawerken. Voorts was er de „nationale finale voor het Eurovisie Songfestival". Het werd een lachertje. Saskia en Serge hebben zichzelf met veel succes ge doodverfd als het duo dat vorig jaar de prUs ten onrechte onthouden werd. Het enig redelijke NÖS-antwoord kon zijn, dit duo zonder meer af te vaar- Zij presenteerden zes liedjes, alle zes zonder kleur, geur of smaak. Alle zes verschrikkelijk neutraal gezongen door het onpersoonlijk-zuivere stemmetje van Saskia en meegebromd door Serge. Kans? De oogst in Dublin moet al erg beroerd zijn als die er voor ons land nog een beetje in zit. Voor de uitzending maakte Roland de Groot een schitterend decor. Regisseur Rob Touber vond dat decor (niet hele maal ten onrechte) belangrijker dan het duo. Bracht dus voornamelijk een zoekplaat je in beeld: waar zijn de zangers gebleven? Er was meer: „Joden niet gewenst", AVRO-documentaire over de februari staking in Amsterdam, vijfentwintig jaar geleden. Het werd gebracht als stemmenspel, heel sober en heel authen tiek. We beleefden het als een hart verscheurende herinnering van iets dat we zelf meegemaakt hebben. We hopen dat jongeren het ervoeren als iets afschuwelijks dat nooit meer plaats kan vinden. Bob de Lange in een t.v.-rol is altijd een evenement. Dat gold ook voor Thera Coppens' „De vlieg", een requiem voor een heel bizarre oogarts. Het spel rammelde aan alle kanten, steunde op te ongrijpbare psychologische uitgangs punten. Het had toch iets boeiends. We vrezen dat dit boeiende niet kwam van Thera Coppens, ook niet van re- i gisseur Maxim Hamel, maar uitslui tend van meesterlijke acteur Bob de Lange, man die zelfs zou boeien als i hij het telefoonboek voorlas, geloven Pikante t.v. werd gisteren zelfs ge boden in de Zendtijd Politieke Par tijen. Splinterpartij Kroonenburg liet Exota aan het woord, de frisdranken- fabrikant die door ombudsman Marcel van Dam voor schut werd gezet. Van Dam werd er voorgesteld als een ordi naire chanteur. Omdat bü voorbaat recht op wederhoor werd gegeven kregen we de indruk dat die beschul diging niet zonder grond was. Vg. (ADVERTENTIE) Dit is het recept: Kaasfonduevan Nederlandse kaas. Caqnelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met r* zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. Gezinsleden afzonderlijk geen inspraak onafhankelijk van de omroep waar het gezinshoofd lid van is. Volgens de VPRO zou het ledenpoten- tieel volgens haar voorstel vergroot worden van 3,5 miljoen (gezinnen) tot ruim 7 miljoen (boven-18-jarigen). De getalscriteria zouden binnen vier jaar geleidelijk moeten worden verdubbeld van 15 tot 30 duizend voor een aspi- rantomroep (Evangelische Omroep). 100 tot 200 duizend voor een C-om- parlementaire verslaggever) j roep (vpro en TROS). 250 tot 500 duizend voor een b-omroep (nu geen) omroep en 400 tot 800 duizend voor een a-omroep (AVRO, KRO, NCRV en VA RA). (Van c DEN HAAG De grote omroepen staan afwijzend tegenover de ontkop peling van het lidmaatschap van een omroepvereniging en het betalen van een omroepbijdrage (luister- of kijk geld). Het Tweede-Kamerlid drs. Vis ser heeft een wetsvoorstel ingediend om tot ontkoppeling te komen. Een commissie van Kamerleden hield er een hoorzitting over. Nu is het nog zo, dat alleen leden, die een omroepbij drage betalen, meetellen bij de verde ling van de zendtijd. Begin januari hadden de omroepverenigingen tussen de 10 pet (NCRV) en 20 pet (VPRO en tros) ongeldige leden. Het voorstel-Visser betelcent dat niet alleen de 3,5 miljoen kijkgeldbetalers, hoofdzakelijk gezinshoofden, maar alle 13 miljoen Nederlanders geldig ora- roeplid kunnen worden. VARA-be- stuursleden wezen de Kamercommissie erop. dat dit zal leiden tot grote ver snippering van de zendtijd. Het zoq immers veel gemakkelijker worden om 15.000 leden bij elkaar te krijgen en een aspirant-omroep te beginnen. De VARA erkent overigens het ge brek in het huidige systeem, waardoor voor overige gezinsleden geen in spraak ie in de omroep. KRO en NCRV zouden ongeveer de zelfde bezwaren hebben tegen het plan-Visser, alleen VARA en VPRO waren op de hoorzitting aanwezig. Het NOS-bstuur heeft zijn standpunt nog niet klaar. Het kampt met een grote verscheidenheid van inzichten. De VPRO wal het plan-Visser zo aan vullen, dat alleen mensen vanaf 18 jaar omroeplid kunnen worden. Dan wordt voorkomen, dat de ouders zich zelf en al hun kinderen omroeplid maken of zelfs namen van kennissen gebruiken pm de eigen favoriete om roep te steunen. Door deze aanvulling houdt het voorstel-Visser de verdien ste. dat jongeren zelfstandig lid kun nen worden van hun eigen omroep, Marcel van Dam beschuldigd van chantage (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM. In een uitzending voor politieke partijen heelt directeur Van Tuyn van de Exotalimonade- fabrieken in Dongen gisteren VARA'» ombudsman Marcel van Dam van chan tage beschuldigd. De ombudsman zou. aldus de heer Van Tuyn, hem op 8 december vlak voor de tweede uit zending over de plofflesaffaire ge beld hebben en geëist, dat Exota 25.000 gulden schadevergoeding zou betalen aan de familie De Meijer, van wie een kind door een ploffles was gewond. Marcel van Dam zou gezegd hebben, dat hij de naam van de limonade- fabriek bekend zou makenals de Exotadirectie deze schikking zou weigeren. De heer Van Tuyn zei hierop niet ingegaan te zijn. omdat de zaak-De Meijer nog bij de rechtbank in De- handeling was. De heer Van Tuyn voegde hieraan toe. dat hij ook nog was gebeld door de heer De Meijer zelf, die van hem hetzelfde zou hebben geëist. Do heer Van Tuyn uitte zijn beschuldiging in de zendtijd voor poli tieke partijen van het Bredase Kamer lid H. C. J. Kronenburg. Hij is inder tijd uit de Boerenpartij getreden en zit nu als eenling in de Tweede Kamer onder de naam „groep-Kronenburg". Marcel van Dam was gisteravond voor commentaar onbereikbaar. Het Kamerlid Vonhoff (VVD) maakte de gelegenheid gebruik te wijzen c.i. al lang overleefde „club- getalfetlsjlsme" van ons omroepbestel. In een nationale omroep zouden alle groeperingen aan bod ko men sonder de kwalen van ledenaan tallen en reclame met pro gram mabla- Voorzitter J. Kassdes van de VPRO wees eveneens op de verouderde structuur. Het gezinslidmaatschap past volgens hem uitstekend in de tijd van de jaren twintig en dertig, toen ver schillende ideologische en religieuze groeperingen voor hun emancipatie streden en daarvoor de ether probeer den te bemachtigen om hun denkbeel den nog beter te kunnen uitdragen. Vandaag kiezen de mensen volgens de heer Kassies meer volgens het pro gramma-aanbod. De omroepstructuur moet daarom volgens de VPRO princi pieel op de helling. Falikant fout vindt de heer Kaseies, dat zoals steeds weer blijkt, de meeste nieuwe leden van een omroepvereni ging niet zijn afgekomen op de pro gramma's maar op het programma blad, in feite nnet meer dan de opge poetste verpakking van de program magegevens, die voor alle omroepbla den dezelfde zijn. „Als materiële in houd van de maatschappij niet over eenstemt met de formele, wettelijke structuur, ontstaat een revolutionaire situatie. Dat geldt ook voor de om roep", aldus de heer Kassies. NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VPRO 19.05 uur: Betty Boop 19.21 uur: Italiaanse western •20.00 uur: Journaal 20.21 uur- Was er nog wat 20.31 uur: Laurel en Hardy •21.00 uur: De jaren '20-'30 21.40 uur: De reis van mijnheer Guiton, film 21.55 uur: NEDERLAND I NOS 10.45 uur. Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal AVRO 19.05 uur: Sportpanorama •20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Tips voor je toekomst 20.50 uur: Edisons voor de vuist Gesprek met mgt Ernst, bisschop van Breda 22.30 uur: Journaal TELEAC NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Van gewest tot gewest NEDERLAND II NOS 18.00 uur: Kunstrijden 18.45 uur: Fabeltjeskrant •18.55 uur: Journaal KRO 19.30 uur: Kopduel 19.50 uur: Toeristische tip» 20.00 uur: Journaal TROS •20.21 uur: De zeven zeeën •21.10 uur: Liefde op z'n Ame kaans, t.v.-spel •21.45 uur: Woest en leeg. doe. robbenjacht 22.05 uur: Sandor Vidak IKOR 22.00 uur: 22.50 uur: Journaal TELEAC 22.55 uur: Onze landbouw 20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Adèle et Lène 21.11 uur: Brandpunt •21.36 uur: De wrekers 22.26 uur: Riskante kerk •22.56 uur: Journaal TELEAC 23.01 uur: Studeren tale begeleiding: -i NEDERLANDS irkestmuzlck (gr). I.5S Mededelingen 12.00 (S) Van twee: gevarieerd programma, an het land; 12.26 Mededelingen HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och iek. 7.20 Dag met een gaatje: nofoonmuziek. (Om 8.00 Nleu adlojoui - - - berichten. NOS: tn: klassieke SS" Noordhollands Fllham 4-jarig HILVERSUM 1 I Buitenlands pers 15.30 Licht platenprogra teelbandmuziek (Van onze correspondent) VENLO Als de KRO alle eas hi ergdc in de wereld wil laten zien_ hoeft dat voor ons niet. Niet alleen maar ook het bestuur van de KNBl mening, dat de KRO stee lint ti meer aan liet verwaaien is". Dit ze orte de heer C. G. A. Mertens, voorzitt de KNBTB, nadat hij verled week reeds tijdens een KVP-verga* ring in IJsselstein kritiek op de pr gramma's van de KRO had gelevei Hij verklaarde In verband hlernie ook dat de KNBTB overweegt hs vertegenwoordiger in het stichlinf bestuur van de KRO terug te trekki omdat deze organisatie zich niet. 1 ger met het beleid van de KRO to verenigen. Voornaamste aanleiding tot deze to tiek vormt de omstreden Candy-te) visieuitzeuding. Het ongenoegen het programmabeleid - van de I bestaat bij de KNBTB echter r- enkele jaren. „De laatste tijd was t> weer wat minder met kwetsende Onder zware bewaking zijn in het Rijksmuseum te Amsterdam zeventig schilderden van zeventiende-eeuwse meesters aangekomen. Ze zijn alle uit Frans bezit en zullen van 6 maart af worden tentoongesteld. Een van de opmerkelijkste werken is een „Christus aan het kruis". Het doek hing sinds jaar en dag in het dorpskerkje van Le Mas d'Angenais. To^n het tien jaar geleden moest worden schoongemaakt, bleek het van de hand van Rembrandt te zijn. Aanvankelijk wilde de pastoor van de kerk het werk niet voor de tentoonstelling afstaan, omdat hij het schilderij juist in de passietijd niet graag miste Maar met veel overredingskracht is het toch gelukt om het doek naar Nederland te krijgen. Deze Rembrandt is nop slechts door heel weinig Nederlanders pezien. wat minder met kwetsende zendingen, maar het programma ov Candy doet voor ons de deur dicb aldus de heer Mertens. Volgende week zullen bespreking! beginnen tussen de omroep en KNBTB over deze affaire. Daarna het bestuur van de KNBTB beslis* of haar vertegenwoordiger in KRO-bestuur terug getrokken v. Valt deze beslissing negatief uit d iaaru verwacht de heer Mertens voor i ™aa omroep een groot verlies aan leo^0" er (en inkomsten). „Als wij o genwoordiger in het KRO-bestuur i rugtrekken doen wij dat met lichting aan onze 80.000 leden, schat dat 90 procent lid of donateur van de KRO Is. vrees mede gezien de vele react* op die uitzending dat de stortvl» naai: C van opzeggingen wel eens ernst1) ton vormen zou kunnen aannemen. H' *l./an afdelingen en talrijke individuele n t oortell tuigden adhesie met ons standpia Met het KNBTB-bestuur zijn vel raart dat de tendens van vele gramma's niet verenigbaar zijn m de K in het banier van de KRO", sluit de heer Mertens. Lc vai VOC ieest€ oor toi Leidsi I febr Stedli naart I i leö eftu m jer Gairi aleri Pfebri

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2