CcïcLeSou^aiit NCRV-medew erkers in Italië gearresteerd Kleine dansjes voor kleine mensjes SUCCESVOLLE GASTDIRECTIE Roshdestvensky sluit Nederlands tournee Actrice Durieux overleden TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND MICHELE BOEGNER RADIO MORGEN Zaterdagavondmuziek in de Kloosterkerk LEiüSE COURANT Kerkelijk lidmaatschap AP de synode van het Hervormde kerkgenootschap is de vraag weer gerezen (niet beantwoord!) wanneer ie mand na precies lid van de Hervormde Kerk moet worden geacht te zijn. De kwestie is namelijk dat, wanneer ou ders een kind bij de burgerlijke stand opgeven als hervormd en dikzelfde kind het zo maar laat zitten, het als man of vrouw voor de statistiek hervormd blijft heten, ook al zet het geen voet in een kerk en zou het zich geestelijk van het kerkgenootschap van zijn ouders vervreemd weten. De kwestie speelt natuurlijk niet bij de hervormden alleen; hoeveel als gere formeerd of katholiek te boek staande Nederlanders bijvoorbeeld leven mo menteel zelfs buiten periferie van het kerkgenootschap waarvoor ze door de statistiek worden meegeteld? Voor de meeste mensen geldt gelukkig nog. dat het aangesloten zijn bij een kerkge nootschap van een andere orde is dan het lid zijn van een voetbalclub of een sociale organisatie. Zelfs zijn de gren zen tussen geloven en het officieel bij een kerkgenootschap aangesloten zijn, niet altijd scherp te trekken. Een gevaarlijke suggestie, die op de Hervormde synode weer ter sprake kwam, is het dus het lidmaatschap van een kerkgenoostchap afhankelijk te stel len van een administratieve maatregel die steunt op een financiële verhouding. In landen waar gewerkt wordt met een bij de wet geregelde kerkbelasting mo ge dan de financiële positie van de kerkgenootschappen wat meer stabiel zijn, de niet-financiële consequenties i duidelijk en soms verre Persoonlijk TVU katholieke kerkbestuurders in Nederland zich, alleen al vanwege de financiële noodsituatie, gedwongen zien over te stappen op een andere vorm om de katholieke gelovigen hun financiële verplichtingen te laten nako men, is ook hier de vraag wel eens ter sprake gebracht in hoeverre deze plichtingen voor het lidmaatschap de kerk vrijblijvend kunnen zijn. Een bijna griezelige vraag. Want hoewel voor elke christen geldt dat zijn trouw en Christus en het Evangelie ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt voor de gehele Kerk. blijft het hachelijk deze verantwoordelijkheid te regelen met reglementen zoals die toegepast worden om materiële, sociale of maatschappelijke organisaties in betekenis van de individuele mens valt Bij het geloven is een dominerend persoonlijke factor in het spel, die zelfs door kerkelijke wetten, laat staan ker kelijke richtlijnen, nooit uitputtend ge regeld kan worden. In zekere zin is trouwens het statistisch materiaal bij zaken als geloof, levensovertuiging van zeer relatieve waarde. De waarde en betekenis van de individuele mens valg hier niet nauwkeurig te omlijnen door formele vragen en antwoorden. Bij de plannen tot reorganisatie van de kerkelijke financiën in het bisdom Rotterdam zijn de bisdommelijke be stuurders er gelukkig vanuit gegaan, dat hier „overtuigen" het middel is en dat „dwingen met sancties" een enorm risico zou worden. Aan die- opvatting moet nooit getornd worden. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De verslaggevers Theo Leeuwenburg, Nico Heizenberg en cameraman Theo Wip van NCRV-televisie zijn zaterdag door de Italiaanse politie gearresteerd, toen zij voor „Hier en nu" een filmreportage wilden maken bij het vreemdelingen kamp te Capua in de omgeving Ik en de ander Toen in april 1970 de serie „Gevraagd" met een uitzending over redenaars werd beëindigd, betekende dit voor de NCRV-televisie het slot van een. sucT ££-eésvolle formule, toaarin informatie -werd gekoppeld aan een relativerende OMMn van amusement. Na zes maanden experimenteren en enkele proefopna- jnen is nu een nieuwe programmafor mule gevonden, namelijk het rollen spel. Bij vele instellingen reeds lang in gebruik om werknemers en werkgevers te trainen in hun onderlinge verhou dingen, leek de tijd rijp om deze psy chologische techniek ook voor de tele visie gaan toepassen. De techniek die in het NCRV-programma „Ik en de ander" wordt gebruikt is door de psy chologen drs. Wim Schlamilch en drs. Marlies Brinkman in samenwerking met NCRV-regisseur Han Baartmans (regisseerd ook „Gevraagd") en Wouter van Dieren ontwikkeld. Een getrainde groep van tien spelers die zo zijn gekozen dat zij verschillende lagen van de Nederlandse bevolking met haar opvattingen en gevoelens ver tegenwoordigen gaat in de studio algemeen sociaal-psychologische proble men spelen. Omdat de diepste gevoelens en gedachten van de spelers, die geen tekst hebben geleerd en alles improvi seren, boven komen, kan een sterke identificatie bij de kijker optreden. Voorlopig heeft de NCRV zes pro gramma's in deze serie gepland. Het eerste deel heeft als titel: „Roken lote rij van de dood". NCRV Ned I 21.40 uur. Gestolen schilderijen van Peg. Guggenheim zijn gevonden VENETIë (AP) De op 7 februari uit het huis van mejuffrouw Peggy Guggen heim gestolen 15 waardevolle schilde rijen zijn zaterdagavond door de politie gevonden. Deze trof ze onder een dekkleed ln de buurt van de spoorbaan juist buiten de Tot de gestolen schilderijen behoorden werken van de Chlrlco, Ernst, Pollock, Picasso, Lissitzky, e.a. De politie wist vrijdag al waar de schilderijen zich bevonden maar men had in de buurt een dag gewaakt om te proberen de dieven te grijpen als deze de buit kwamen ophalen. Maar er verscheen niemand. Men ver moedt dat er vier personen bij de dief stal betrokken waren en dat zij naar Zwitserland zijn gevlucht. De 72-jarige eigenares was zeer blij toen zij het goede nieuws van de politie vernam. MAASTRICHT De KNBTB heeft moeite om nog langer medeverant woordelijkheid tc dragen voor het be leid van de KRO-televisle. De Candy- club-uitzending is opnieuw aanleiding om bet terugtrekken van onze verte genwoordiger 'ln het KRO-bestuur aan de orde te stellen". Dit verklaarde de voorzitter van de Katholieke Nederlandse Boeren- en Tuindersbond, de heer C. G. A. Mer- tens uit Blerick. Voor een dergelijk besluit wordt genomen wil de KNBTB eerst nog eens met de KRO om de tafel zitten. De heer Mertens ontken de, dat hij vorige week op een KVP- forum in IJsselstein de leden van de KNBTB had opgeroepen hun lidmaat schap van de KRO op te zeggen: „Ik ben van mening, dat het de KRO al veel leden zal kosten als de KNBTB uit het KRO-bestuur treedt", zo zei de heer Mertens. gesteld. Het filmmateriaal zou niet in beslag zijn genomen. In het kamp Capua worden de vluch telingen uit Oost-Europese landen on dergebracht, alvorens zij later in de gelegenheid worden gesteld zich in een der vrije naties te vestigen. De toestanden in dit kamp, waarin de vluchtelingen vele maanden vastge houden worden, worden diep bedroe vend genoemd. Daarom wenste de re dactie van „Hier en nu" door het maken van een ooggetuigeverslag de kijkers te kunnen confronteren met de stituatie ter plaatse. Voorzover ons bekend, zijn de reporters door het ingrijpen van de Italiaanse politie niet verder gekomen dan de buitenzijde van het kamp. Zo'n familiematinee van Scapino heeft iets ontwapenends. Een zaal vol kinderen en in het programma een overmaat aan gechoreografeerde verkleinwoorden. En Scapino zelf gelukkig de „echte" nog in de persoon van Tom de Graaf praat al die kleine dansjes voor kleine mensjes elkaar. Zondagmiddag in de Toneelzaal van het Congresgebouw als nieuwtje een soort spectacle coupé uit het Scapinore- pertoire. Piepkleine brokjes uit o.a. Cop- pélia, Comedianten, Carnaval der Die ren en Voorbijgaande Ontmoeting. Het Verloren sjaaltje werd in zijn geheel Macedonische folklore rond een water- Een nieuw nummer. Capriccio niet te verwarren met het kippenballet Capri ce van Winja Marova moest wegens ziekte vervallen. Of we veel hebben ge mist, weten we dus niet, maar de bijtitel luidde Niemendalletje en dat klonk niet erg hoopvol. Na het spelen met papier in Snippers kwam na de pauze Straatspelletjes van Walter Gore op muziek van Ibert. Een gedanste kinderfeuilleton en als dansto- neel ijzersterk. Een sportieve pantomime, waarin de speelse inventie hoofdzaak is en men niets meer merkt van de aan vankelijke sociale kritiek van Gore. In wezen een ballet engagé, dat er aan her innert dat Kurt Joos vele jaren in Gore's woonplaats Londen leefde' en werkte. Maar daar hadden de honderden kinderen, die zondagmiddag volop genoten, geen D-y „Pulvirtuoos hij Res.-Orkest Met Gennady Roshdestvensky beeft ons land een jaar of zeven, acht gele den kennis gemaakt toen hij met het Symfonie-orkest van Leningrad op tournee was. Sindsdien is hij herhaal delijk uit Moskou, waar hij woont en veel optreedt in het Bolsjol Theater, overgekomen om als gast Nederlandse orkesten te leiden. Zelden oogstte hij daarmee zoveel enthousiasme als dit voorjaar, en dat zowel In Amsterdam en Rotterdam als in Den Haag. Verwqpderlijk is dat overigens niet, want Roshdestvensky ontwikkelde zich tot wat men vroeger een Puitvirtuoos noemde. In het repertoire wat voor hem gesneden koek ls, en dat hij zonder aanduiding van partiluurletters of - cijfers uit het hoofd kan instuderen, alleen door nu en dan eveneen passage te zingen, of al neuriënd aan te duiden, heeft hij in een minimum van tijd tot In elk detail vat op elke orkest. Wie hem kon zien en horen repeteren, moest wel verbaasd staan over de effi ciency waarmee hij te werk gaat. Hij heeft een zeldzaam natuurlijke en ge makkelijke slag, is duidelijk in het kleinste gebaar en kan het ziafo veroor loven tijdens het spel op een repetitie tussen de musici door te lopen en, als hij het nodig vindt, ter plaatse te con stateren wat er eventueel hapert. Niet velen hebben een vreemd orkest dade lijk zó sterk in hun macht. Op de concerten doet Roshdestvensky, die toch heus niet zo lang is, afstand van het gebruikelijke dirigentenpodium. Hij laat zich staande tussen de musici meer dan voldoende gelden, en hij laat er geen twijfel aan bestaan dat bij ter dege weet wat orkeststrari effect is, al blijft hij binnen de grenzen van een verantwoorde stijl en een goede muzi kale smaak. Op de laatste avond van zijn huadige tournee door ons land heeft hij zaterdag avond in het stampvolle Congresge bouw met het Residentie-Orkest de strijkersserenade in C groot, opus 48 van Tsjaikovski gegeven Natuurlijk werd het technisch een perfecte weer gave maar wij voor ons kunnen ons het werk wat bekoorlijker en innemender voorstellen. Bijkbaar wilde Rostdest- vensky de indruk vermijden dat de componist hier balanceert op de grens van Westerse salonmuziek en Russische folklore zodat hij het stuk nogal straf en streng aanpakte, zelfs met wat na drukkelijke dramatische aanzetten. Ge geven deze opvatting was het een sterk aansprekende vertolking. Na de pauze een herhaling van de Symfonie Fantas- tique van Berlioz, jongstleden woensdag al gespeeld en naar aanleiding daarvan besproken. Dit winterlandschap van W. Koekoek iz een van de topstukken op de kunstveiling van Mak van Waay, die morgen in Amsterdam begint. Verwacht wordt dat het doek rond 35.000 gulden zat opbrengen. (ADVERTENTIE) Dit is het recept: Kaasfonduevan Nededandsekaas. C&qaelon Inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wfln ln de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 600 gr fijngesneden Jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op i afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. BERLIJN (AP) In een Westberlijns ziekenhuis is gisteren de grote actrice Tilla Durieux overleden. Zij is 90 jaar geworden. In december was zij onderscheiden met de hoge West-Duitse onderscheiding Pour la Merite. De DDR had haar uitge roepen tot erelid van het Oost-Duitse M 4 T.v.terugblik De komende volkstelling is doodgewc een nuttige aangelegenheid, omdat gegevens levert die nodig zijn voor doelmatige planning van veel dingen die in ons nationale huishouden moe ten gebeuren. Om een voorbeeld te ge ven: deel het mantal één jarigen van 1971 door twee en je komt tot een redelijke schatting van het aantal jonggehuwden dat in 1993 om een nieuwe woning vraagt. Toch is er een grote weerstand. Voor een deel is dat een kwestie van stem mingmakerij door lieden die uit prin cipe tegen alles zijn wat de overheid onderneemt, voor een ander deel door mensen die voor misbruik van gegevens Na een aantal t.v.-uitzendingen over het onderwerp gezien tc hebben, menen we te kunnen constateren dat hier sprake is van een enorm onbegrip. De gegevens immers die misbrnikt zouden kunnen worden zijn elders (bevolkings registers, belastingdienst e.d.) veel waterdichter vastgelegd dan in de met enorme zorg om de privacy omgeven volkstellingsgegevens. Dat de publiciteit, vooral qua t.v., dui delijk tégen is, wijten we aan de kriti sche instelling van de t.v-nieuws- rubrieken. Die gaan uit van het feit dat alleen het ongewone nieuws op levert en geven de anti-volkstellers dus extra-publiciteit. Voorbeeld: Brand punt, dat zaterdag in de anti-volkstel lingmanie een „smakelijke uitsmijter" De NOS wödde gisteren twee uitzen dingen aan het geval, jammer genoeg ln het weinig bekeken NOS-blok programma op „II". Panoramiek bood objectieve informatie, die eigenlijk niets kwalijks over de volkstelling kon In „Kort geding" werden alle argu menten pro-en-contra gehanteerd. We moeten zeggen dat de contra-argumen ten verbleekten tegen de pro-argumen ten. Het was daarbij gelukkig dat die contra-argumenten louter door weten schapsmensen werden aangedragen en desniettemin van weinig waarde bleken. Voorts: we zagen een flink stuk Vie Singel, een ongelooflijk onn schijnlek verhaal, maar op de vechtscènes na opmerkelijk goed gespeeld door een opmerkelijke sterke cast. „Vie Singel" is niet helemaal goed. maar toch heel wat beter dan „Paul Vlaanderen" bijvoorbeeld. Zaterdag presenteerde Jos van der Valk Frans Halsema. Zonder „Dansers Morgen" helaas. Het werd een genoeg louter muzikaal programma met Ko van Dijk als verdienstelijk vanger van Johnny Kraaykamp. Een goed programma Eigenlijk niet, vonden wfj. Frans zong een kapitaal liedje over de woningnood, Ko uiteraard leuk en het gesprek over In België was een giller. Maar James Last, sorry voor de fans!, produceerde wat b(j Heek in de dertiger jaren ook te horen was en Blbi Jones Is een lieve meid, maar zo hebben we er zelf ook een dozijn. De parodie op Andy Wil liams was al te doorwerkt. Andy vin den we niet leuk meer, de parodie bad gelUk niveau. „Werken op zondag", de strip CVK/IKOR hebben we na de eerste aflevering niet genoemd, omdat we vonden dat je zo'n verhaal de aanloop- moeilijkheden cadeau moet doen. Gis teren leek het ons dat de beloften die de eerste aflevering bevatte niet den waargemaakt. Het verhaaltje had iets kneuterigs dat door de bekwame bezetting van de hoofdrollen niet kon worden verheeld. NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV: •19.05 uur: Dier en vriend •19.25 uur: Zo moeder zo dochl 20.00 uur: Journaal 20.21 uur:- Hier en nu •20.45 uur: Losprijs voor Peggj NEDERLAND I NOS 10.45 uur: Schooltelevisie •18.45 uur: Fabeltjeskrant •18.55 uur: Journaal KRO 19.05 uur: Wij heren van •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Carnaval 21.11 uur: Brandpunt special 21.55 uur: Ik en de ander, rollenspel 22.45 uur: In het voorbijgaan 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: Sterrekunde NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 Uur: Journaal 19.05 uur: Kijken naar kinderen •21.56 uur: Paul Vlaanderen •22.46 uur: Journaal TELEAC 22.51 uur: Wiskunde NEDERLAND H NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Kunstsignalering VARA: •19.30 uur: Coronation Street •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Klatergoud 20.45 uur: Niemand wil vrede •21.35 uur: Belastingaftrek 22.20 uur: Achter het nieuws 22.45 uur: Journaal 22.50 uur: EHBO AVRO 19.30 uur: Toppop •20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton Place 21.10 uur: André van Duinshow 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal TELEAC •22.55 uur: En francals [AAN] Dt leidi lerium" eboden' et Ped Jentruni nière. I ering sas, vi fke wi let tel tee te erdag- Kht ir traat Er waren zondag op het recital Michèle Boegner ln Diligentia grandioze momenten. Maar haar concert had ook inzinkingen kennelijk doordat de pianiste vermoeid raakte en dan het hoge peil waartoe gestegen was, niet kon vol houden. Michèle Boegner deze Franse pia niste heeft sinds kort haar domicilie ln Den Haag speelt met zulk hartstocht en overgave (bovendien in zo'n tempo) dat niemand zich er hoeft te verwonderen als zich Inzinkingen voordoen als zondag bij Chop ins scherzo in bes. De concertgeefster moet toen fysiek vermoeid zijn geraakt. Ze was haar recital briljant begonnen met een wervelende vertolking van Mo- zarts Duportvariaties, een tikkeltje te virtuoos qua tempo, maar prachtig van toucher en in opbouw even duidelijk als minitieus in de afwerking. Hartstochtelijk Schubertspel volgde hierna in de door vele pianisten vergeten „Drei Klaverstüoke" (D 946); de lyriek kwam in de juiste dosering aan bod, maar de rubati klonken wel eens te hef tig. Daarvoor moest Michèle Boegner bij Chopin de rekening betalen; de improvi satie in As lukte nog goed, de nocturne in cis klein was al minder en het scherzo in bes werd door menig foutje ontsierd. Kennelijk weer op kracht gekomen zette de pianiste het laatste deel van César Francks „Prélude, choral et gugue" weer in het teken van een grootse aan- Ravels sonatine die onmiddellijk erop volgde, kreeg een iets te romantisch tou cher; de lijnen waren goed, maar de kleuren elders iets te warm. Het laatste hoofdstuk van haar druk bezocht recital wijdde Michèle Boegner geheel aan Debussy: vier etudes en het feestelijke „L'lsle joyeuse". Waar voor Debussy de toucher van deze Frangaise meer passend is dan voor Ravel, had ze door Debussy aan het slot te zetten, tactisch een goede zet gedaan- Haar Debussyspel is boeiend, maar zou bij een iets zorgvuldiger pedaalgebruik nog aan allure winnen. G.v.L. HILVERSUM I Wij hebber formatie en reveil, lezing 19.35 Muzikaal intermezzo. 19.40 Geloven vandaag, gods dienstige lezing. NCRV: 20.00 Uitgelicht: grepen uit de nieuwe muziek ln radio- en concertzaal in de komende maand. 20.20 Componisten in het Interbellum, herinne er niet ln, als U er uit vliegt, toeristische wegwijzer voor de zomermaanden. 22.00 (S) Koorzang met orkest begeleiding: amuse- Deze tijd, d< t: informatie over kerklied en klank en geschrift. 23.30 (S) nding van de Groep Kror irdesportuitslagen. 18.45 Sport", nken. 19.00 Nieuws en actualiteitei inse les. 19.45 Missie klankbeeld. 7°Kunst0pera' kronletc 22 00 Niei :uws.) 23.40-23.45 Nieuw*. HILVERSUM I 8.32 (S) Voor de hulsvrouw. <9.00-9.1 10.15 Klassieke opera Nieuws. 11.03 Het wasaenae water, rervolg- hoorspel. 11.33 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 WIJ van het land; 1(.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal: muzikaal middagmaga- zlne. (16.00-16.02 Nieuws). Overheldsvoorlich- tlek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte imofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio il. 8.20 (S) Dag met een plaatj. (Om 11.55 Beursberichten). 12.30 Overhc LEID Ct zu ing in ■an de chapp het •SF 2 magazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radlojourr NOS: 13.30 Den Haag vandaag. 13.35 Spl van Belgie: muziek en nieuws van zuiderburen. 14.05 Jazz uit het hlstorl: archief. 14.30 (S) Radlqphfiharmonisch kest: klassieke muêjek. 15.00 Van ta-ta totale taal: een rubriek" over het leven de taal. AVRO: 15.10 Muzlekmlddag waa om 15.10 (S) De wereld van de ope beschouwingen over opera's; 16.00 Nleu- om 16.03 Toonaangevende figuren uit o: muziekwereld, gesprek; .16.35 (S) Internal nale orgelweefc Neurenberg; om 17.05 Kinderkoor. 17.30 Toppers van toen (gr; 17.55 Mededelingen. HILVERSUM lit VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes vo pep. 10.00 Nieuws. 10.03 Ekspres: licht pl* tenprogramma. 11.00 Nieuws, y - allend vrolijke gevarieerde portage of herhaling N.O.S.-prograr terstanden. 9.40 Muziek le kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair /erzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws.) 11.30 Rondom 12: programma ,voor de vrouw. Show. (14.00 Nieuw Drie-draal. 16.00 Nlei lichte platen. (17.00 Niet 12.00 Nieuws- 11.03-18.00 Mi) richten. 12.08 Intermezzo. 12.15 DlnsdagboeL 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nie en schouwburgprogramma's. 13.20 Dans ziek. 14.00 Nieuws. 15.00 en 16.00 Niet 1.700 Nieuws. 17.15 Programma v. ou< lusteraars. 17.55 WeegschaaL Organist Akkerhuis Trio di Fiati Opvallend in de laatste zaterdagavond muziek was het spel van Gerard Akkerhuis, de vaste organist van de Kloosterkerk: opvallend door het wel- overwogene in de door hem geboden vertolkingen. In de door hem gereproduceerde Toccata en Fuga in d van Johann Sebastian Bach in de muziekhistorie ons inziens ten onrechte nader aangeduid met de term „dorlsch" - trof hij ons door duidelijkheid, zodat we de niet zo heel eenvoudige structuur van deze waarlijk monumentale schepping uit stekend konden waarnemen. Daarnaast, misschien ujister gezegd daartegenover, stond een Scherzo van de Franse in 1909 geboren componist Gaston Lltaize, door hem met een bewuste zorgeloosheid gespeeld; voor de hoorder n ware verkwikking. Na de leerling Litaize kwam de leraar Marcel Dupré (geb. 1886) met de Fuga ln g klein, derde in de reeks door hem onder het opnusnummer 7 gepubliceerd. Naar onze smaak de beste van dit trio. Echte lekkeremuziek, opwekkend en vrolijk als zou de mineurtoonsoort dat niet terstond doen vermoeden: we hadden echter spijt, dat het ineens was afge lopen" en het auditorium in de Klooster kerk dacht hier kennelijk ook zo ovet. Akkerhuis bepaalde zich tot deze werken: het overige liet hij met een bepaalde collegiale edelmoedigheid over het Trio di Fiati, bestaande uit Cor Coppens (hobo), Gijs Karten (klarinet) Arnold Swillens (fagot), welk en semble de luisteraars verraste op drie arrangementen van composities van de grote Sebastian: twee driestemmige In- ventionen en één Sonate- Verraste omdat hier de klarinet, ln Bachs tijd nog niet gebruikt, altham niet in de cultuurmuzlek, optrad- Nu hebben we niets tegen arrangementen we behoren niet tot de orthodoxen, die reprodukties van het Wohltemperierle Klavier afkeuren, omdat ze op een piano gebracht worden. Mits.... ze goed zijn! En deze arrangementen vonden niet goed: de „wollige" toon van de kla rinet maakte, dat de „stem" van dit instrument zich onvoldoende kon doen gelden. Als we daar nog bijvoegen, dat de akoestiek de executanten soms be denkelijke parten speelde, dan ligt d« conclusie voor de hand, dat het luisteren naar deze Bach voor ons niet een 1 verdeeld genoegen betekende. Op Bach volgde Mozart met een vijf delig Divertimento in Bes groot, op 1 programma aangeduid met het Köchel- Verzeichnisnummer 439 b. Voorzover onze wetenschap strekt - doch we achten ons bepaald niet onfeil baar! staat op dit nummer een Not- turno voor zang met begeleiding van drie bassethoorns. Dus weer een arrangement. En zo ja. van wie? Van Wolfgang Amadeus zelf. gemaakt als studiemateriaal voor de met hem bevriende familie De Jacquin, waar door de letter b achter K.V, 439 kon ge plaatst worden? Best mogelijk, waarbij we dan aan tekenen, dat dit studiemateriaalmaat studiemateriaal had moeten blffvei»- voor blazersensembles heeft hij tal var. andere muziekesj geschreven, die eerder een vertolking in het openbaar waard zijn. Doch het dient gezegd: hier was de klarinet op zijn plaats. Waarmee het gezelschap ons het meest genoegen heeft gedaan? Dat was met de presentatie vai Trio d'Anges van onze landgenoot Rudolf Escher (geb. 1912): Frans georiënteerde, uiterst poëtische muziek: de palsibele sfeer in de pastorale gedeelten van dit werkej drukten de executanten heel treffend uit. B. R-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2