CeidóeSoutewit Egmontmusiek volledig in de concertzaal ELECTRIC HOUSE debuteerde in PePijn Boeiend concert van modern piano CONCERTGEBOUWORKEST TELEVISIE VANAVOND Meer held dan minnaar Prachtige Schubert van Van Renesse Volkstelling RADIO VANAVOND Wij stinken er in FC Twente- Juventus direct op tv RADIO MORGEN Di i p PAGINA 2 G FEBRUARI 1971 MAA Onwezenlijke verwondering bij PvdA MOET er dit jaar een prijs uitgereikt worden voor het beste carnavals- WW»*ker dan maakt de socialische top leiding een uitstekende kans op de premie. Want de verwondering waarmee drs. Den Uyl zich afvraagt waarom de christen-democratische politici geen heil meer zien in een coalitiegesprek met de Partij van de Arbeid, is een hoogst on wezenlijke en bijna komische zaak. Voor ons is het onvoorwaardelijke vonnis dat op het Amsterdamse partij congres tegen het kabinet-De Jong uit gesproken werd. daarbij niet eens de belangrijkste zaak. De executie van een serieuze kans op herstel van christen- democratisch-socialistische samenwer king vond al plaats op het moment waarop In het partijbestuur besloten werd van het intrekken der anti-KVP- resolutie een schijnvertoning te maken Onze mening was en is dat de éfgelo- pen dagen de socialistische leiding zich meer heeft ingespannen voor het zoeken van een alibi dan van een serieuze nieu we opening. De P.v.d.A.'ers die oprecht geïnteresseerd waren in pogingen om een vooruitstrevend program duidelijke regeringsmeerderheid te bezorgen, heb ben het ondubbelzinnig verloren van de groep die waarschijnlijk „volledige capi tulatie" van de. KVP nog on vol doen dn zou hebben gevonden om aan een bred" coalitie de voorkeur te geven boven het progressieve akkoord waarvoor op dit moment alleen de P.P.R. een zekere deelnemer is. Ongenuanceerd DEGRIJPELIJK is overigens wel dat de 13 veroordeling van het beleid der zit tende regering K.V.P. -lijstaanvoerder Veringa tegen de haren in gestreken heeft. Want in haar ongenuanceerdheid moet zo'n uitspraak dr. Veringa wel on aangenaam raken. De veroordeling van het kabinet-De Jong door de socialisten is een goedkoop gebaar. Dat het beleid van dit kabinet zwakke punten heeft, onderstrepen met A.R.-lijstaanvoerder Biesheuvel, die evenwel op niet-eerlijke wijze door drs. Den Uyl c.s. als „kroontgetuige" aange roepen is. Wie in het kabinet-De Jong zwakke plekken ontdekt, mag niet vergeten hoe er in vroegere kabinetten ook wel falende P.v.d.A.-bewindslieden hebben gezeten. Bovendien is dit kabinet andere bewindslieden rijk, die door de oppositie alleen maar vanwege het vrijblijvende karakter van haar kritiek aangevallen worden. We moeten bijvoorbeeld nog maar zien of een drs- Den Uyl het in de gegeven omstandigheden beter zou heb ben gedaan dan minister Neliss en dit is dan bepaald niet het enige sprekende voorbeeld. Ook wij zouden de periode 1971-1975 graag ingeluid hebben met de aankon diging van een nieuwe politieke constel latie. Maar dat is nu eenmaal door de gang van zaken in de Partij van de Ar beid vrijwel onmogelijk gemaakt Gaatje' OOR een nieuwe politieke constellatie staat de deur derhalve niet èens meer op een kier. In De Volkskrant is die mogelijkheid terecht al mini maal omschreven als een „gaatje". Nieuwe mogelijkheden kunnen er alleen nog ontstaan wanneer het gesprek tus sen D '66 en- de Partij van de Arbeid mislukt, of wanneer Van Mierlo c.s. de socialisten tot rede weet te brengen. Het eerste is niet helemaal uitgesloten, het tweede onwaarschijnlijk, omdat de opstelling van D '66 tegenover de chris ten-democratie vrijwel even negatief ge weest is als die van de meerderheids- groep in de Partij van de Arbeid. Wat de K.V.P. doen moet, wanneer dit „gaatje" toch weer een kier gaat wor den? We komen op dit boeiende en las tige onderwerp komende weken nog wel eens terug! Geheime krachten en klachten in de sport R\ANK zij Theo Koomens „Goal" wor- 13 den we niet alleen meer ingelicht over de geheime krachten in de sport maar ook over de verborgen klachten. Uit Helsinki zijn we ingelicht over de manier waarop onze schaatsrijdsters hun menstruatieproblemen aan de 500 en 3000 meter aanpassen. Nog even en we horen via „Goal" wat Cruyff, Moulijn en Van Beveren doen, als ze vlak vóór de wedstrijd met hun vrouw ruzie hebben gehad. Je weet nooit hoeveel doelpunten zoiets kosten kan. En daarna gaan de „Goal"-lyrici de luisteraars vertellen wat ze die dag zelf gegeten hebben. Dan wordt de zaterdag avond helemaal goed. Tante Betjeü! Bart Berman in Gemeentemuseum Zondagmiddag Is het Gemeentemue- seum een begin gemaakt met een nieu we serie ongedwongen concerten van „bij-de-tUdse muziek", welke concerten in de Mondriaan zaal een informatief en educatief karakter dragen. In aanmer king genomen dat de muziekliefhebbers In het algemeen niet zo hard lopen als het om hedendaagse composities naar believen vrij In en uit lopen, maar gisteren hebben alleen kinderen van dit recht gebruik gemaakt: de volwassenen bleven een vol uur met grote aandacht luisteren en beloonden pianist Bart Berman na afloop met een langdurig applans. Berman die in zijn aankondigingen en toelichtingen aarzelend-geremd en vaak wat al te summier was, bleek als vertolker veel sterker in zijn schoenen te staan. Tn gevolge van de ongedwon gen sfeer, die men per se moet handha ven, treden er onbedoeld nogal eens lichtelijk storende geluiden op. Van de musicus wordt dan ook extra concen tratie verlangd, maar wie wist Berman heel wel op te brengen. Hij zette de vaak heel gecompliceerde stukken be kwaam en helder, overzichtelijk en evenwichtig voor de toehoorder neer. Een artistiek maximum mag men in dit kader niet steeds verwachten; dat is gezien het karakter van de concertjes ook niet nodig. Het belangrijkste stuk van het pro gramma was de eerste pianosonate van Pierre Boulez die al vijf, zes jaar eer der ontstond dat het programma aan gaf, namelijk in eerste lezing namelijk in 1945, dadelijk na de laatste werel doorlog. Uit de aankondiging van Ber man kon men kunnen afleiden dat de twee delen op de traditionele manier uit de ontwikkeling van thema's en motieven zijn ontstaan maar dat is stellig niet in de gebruikelijke zin het geval. Het historische belang van het werk zit juist in de emancipatie van Schilderijen van Peggy Guggenheid gisteren gestolen LONDEN (AP) De Amerikaanse kunstbeschermster Peggy Guggenheim heeft in Londen verklaard dat er een picasso en negen andere waardevolle schilderijen zijn gestolen uit haar villa in Venetië. De 72-jarige mevrouw Gug genheim wilde niet zeggen wat de juiste waarde van de schilderijen zijn. Het waren o.a. drie doeken van Jack Pollock en twee van haar tweede echt genoot, de surrealist Max Ernst. De Picasso is „Een jongen met gestreept hemd". De kunstverzameling in haar Venetiaanse huis wordt geschat op meer dan 5 miljoen dollar. Rein Draijer zal zijn schilderijen en plastieken tentoonstellen in de grote zaal van Pulchri Studio te Den Haag van 13 februari tot en met de 27ste. De expostitie zal 23 stuks omvat ten. het materiaal: het eerste deel doorloopt twee zones, de ene gericht op diepe lag pianoklank, de andere hamerend en agressief maar juist zonder herken baar thema, terwijl de bouw van het tweede deel nog veel complexer is. Bijzonder aardig was de keus van een van de dertien stukken uit de Catalogue d'Oiseaux (1958) van Olivier Messiaen die deze zomer van Prins Bernhard de Erasmusprijs zal ontvan gen. Het uitgevoerde stuk is een muzi kale evovatie van het bruinkeeltje, een vogeltje in een Zuid-Frans landschap in de buurt van de Pyreneeën. Het bijzon der mooie stuk werd heel goed vertolkt maakte kennelijk indruk. Iet was dan ook bevattelijker dan Boulez die er op volgde, en ook dan de twee Nederlandse stukken die eraan vooraf gingen: zes études (1963) van Theo Bruins, die ingewijden doen den- aan het werk van Stockhausen die afgezien daarvan bijzonder intelligent allerlei technische problemen boeiende muziek verwerken. Dat was een andere manier ook het geval met het 1969 gecomponeerde Anathema Peter Schat, een dodecafonische bezwering rondom passages in het trant Sweelinck en Brahms. Waarom Berman vond dat de titel van het stuk weinig ter zake deed, is ons niet duide lijk geworden. Als een componist zijn muziekstuk een titel geeft, moet men er uitgaan dat dit niet zinloos is gebeurd. En als het al niet tekenend is Anathema dan is het toch ten minste tekenend voor Schat, dat hij bij deze muziek de mededeling plaatste dat hij werd voltooid op de sterfdag van Ho Tsji Minh! K.S. Dirigent Bernard Haitink, thans her stellende van een longontsteking, heeft op medisch advies zjjn concerten met het Concertgebouworkest gedurende de maand februari moeten afzeggen. In overleg met hem werd Hans Vonk ge vraagd de leiding over te nemen: de geannonceerde programma's konden daardoor ongewijzigd blijven. Een korte informatie: de thans 27- jarige Hans Vonk is een zoon van de 1945 overleden oud-violist van het Concertgebouworkest. Als leerling van Jaap Spaanderman behaalde hij de Prix d'Excellence voor piano. Hij was één van de deelnemers aan de dirigentencursus 1965 van de Nederlandse Radio-Unie. Aan hem dus de taak onder meer de voorbereidingen te treffen voor een uit voering als die van zaterdagavond in het Nederlands Congresgebouw, die ter stond de allerhoogste eisen stelde. Doch het zij met graagte erkend: hij deed zich kennen als iemand, die vertrouwd is met het vak, die niet dirigeerde bij de gratie, of welwillendheid, van het aan zijn zorgen toevertrouwde orkest. Aan vankelijk ietwat voorzichtig kwam hij de muziek voor Goethes treurspel „Egmont" (op. 84; 1810) van Ludwig van Beethoven tot eeji uitbeelding, waarin zijn persoonlijke opvattingen zich op ms zeer treffende wijze deden gelden. En dat, terwijl de taak, hem hierin toebedeeld, allerminst eenvoudig was. Het ging hier namelijk over het reali- t van een partituur, waarin alle muziek, door de meester voor Goethes tragedie geschreven, moest klinken. Maar /an elkander kon men die stukjes natuurlijk niet presenteren: daarom ver bond men ze met een door Franz Grill- parzer geschreven verbindende tekst gemaakt om het werk voor de concert zaal bruikbaar te maken die, in een enigszins verkorte vorm, in het Neder lands vertaald door dr. Marius Flothuis Henk van Ulsen, door laatstgenoemde werd gezegd. Bovendien hoorde men Egmonts geliefde, Klarchen, in twee Al deze uiteenlopende activiteiten ver liepen uiterst vlot: de stem van Henk Ulsen, ietwat te hoog van klank en te licht van timbre, klonk niettemin en wat hij vertelde, hetzij in het Nederlands, hetzij in het Duits, was zonder microfoon en zonder dat men daarbij in het tekstboekje keek, volledig verstaanbaar. En de sopraan Hanneke van Bork w«V? als Klërchen alleszins aanvaard baar. Ze deed althans alles om de muziek van Beethoven, die met de gecompli ceerde persoonlijkheid van Klarchen voorloopster van Isolde? in feite niet Kunst en Kunstenaars Keuze Van Abbe-museum. De kunste naar Marius Boezem uit Gorkum heeft als „guest-director" een keuze gemaakt uit de collectie van het Van Abbe-museum te Eindhoven die geëxposeerd zal worden van 12 fe bruari tot 28 maart. Het gaat hier om zeven werken waaronder een Mondriaan en een ChagalL Want die muziek, die doet het niet, wanneer Beethoven zich met de erotiek moet occuperen: voor hem is Egmont de held, niet de'minnaar. Dat constateert men in het begin tijdens de Ouverture, aan het slot tijdens de Zegesymfonie. En de hoorder, die zich tijdens de uitvoering fatsoenlijk kan zitten vervelen, leeft op, leeft echt op, wanneer hij wordt getroffen door het geniale fragment, melodrama, waar in Egmont in de kerker zijn dood ver beidend, insluimert. Hierbij wordt hij met iets heel bijzon ders geconfronteerd. Nog één keer valt hem dit geluk ten deel: in het Larghetto „Klarchens Tod bczcichnend". Maar voor de rest is het allemaal beetje naïef, deze ontmoeting van twee volkomen verschillend gerichte geesten Goethe en Beethoven. Egmont was hoofdschotel in dit con cert. Daaraan vooraf gingen de van 1962 daterende Variazioni Senza thema de in 1928 geboren Poolse componist Tadeusz Baird, gevolgd door het Con cert voor piano en (22) blazers, door Igor Stravinsky in 1924 geschreven: Jan Wijn trad hierin als solist op. Van Bairds werk hebben we bijzonder genoten, zowel van het stuk als va door Hans Vonk met grote zorg bereide uitvoering. Kleurrijke muziek met soms fascinerende contrastwerkin gen. aanvaardbaar voor iedereen, die niet vooringenomen in de concertzaal zit. Affiniteiten met Scarlatti hoorde pro grammacommentator dr. Jos. Wouters ii Stravinsky's Pianoconcert. Die hoorden we ook, maar we hoorden nog n soms was het ons, of Johann Sebastian Bach in levende lijve verscheen. Om het nog concreter te stellen: in zijn Con- :rt voor twee violen Hoe dan ook: de geest van de acht tiende eeuw deed zich geducht gelden gemengd met jazz, zoals die in de jaren Driedaag se ontmoeting „Beeldende kunst" in noord en zuid SCHIEDAM (ANP) Het Stedelijk Museum Schiedam, het vormingscen trum „De Crabbehof", te Dordrecht en de Bond van Nederlandse Volksuniver siteiten houden op 7,8 en 9 april het kader van het vijfentwintigjarig bestaan van het Belgisch-Nederlands Cultureel Akkoord in Schiedam en Dord- recht een conferentie over het functio- heren van dit akkoord met betrekking tot de beeldende kunst. Uit België en Nederland zijn pre- adviseurs uitgenodigd die hun mening zullen geven over de sectoren: werking en uitvoering van het Belgisch Neder lands Cultureel Akkoord; de realtie pu- bliek-beeldende kunst bezien door gale riehouder en museumdirecteur, ('t edu catieve werk van musea en kunstsprei dingsorganisaties, de houding van d< overheid. Doel van de conferentie is, om ir gezamenlijk overleg van alle betrokke nen in de sector beeldende kunst r gaan wat in de afgelopen tien jaar tot stand is gekomen, welke hiaten zijp geconstateerd en welke wensen op vulling wachten. Het moment van zinning gericht op de toekomst. Eind 1970 formeerde Wim van Woer- keni - organisator van de Jazz-concer- ten op zondagmiddag in theater PePijn - een eigen groep „Electric House." Het ensemble stelt zich ten doel, muziek te creëren waarin het contrast prevaleert. Het repertoire omvat zowel conventio nele als avant-garde muziek, die veelal in één compositie zijn verwerkt waar door voornoemd contrast ontstaat. Bo vendien laat het repertoire ruimte voor een zekere dosis show, die zowel vocaal Veel publiek in Sweelinckzaal Omdat George van Renesse al zo'n veertig jaar geregeld op onze podia rschijnt. is men geneigd zijn bijzon dere kwaliteiten al te zeer als bekend veronderstellen. Zo is het te verkla- i dat bij de laatste tijd ineens een rt come-back heeft gemaakt als Mo- zart-speler: men werd weer getroffen door de bijzondere sfeer en de grote -erfijning van zijn Mozart spel nadat nen hem jarenlang Ietwat plichtmatig was blijven bewonderen als een werke lijk heel bijzondere begeleider en al» een pianist die de aloude en belaas ln onbruik geraakte kunst van het Impro viseren nog verstaat en met grot ein ventiviteit weet te beoefenen. Gistermiddag presenteerd Van Renes se zich weer eens als Schubert-speler, een van zijn andere uitgesproken speci aliteiten waar hij al vóór 1940 om bekend was. De Sweelinckzaal in het Congresgebouw was bij deze gelegen heid verheugend goed bezet en Van 'enesse wist zich bekwaam bij de min der gelukkige akoestische verhoudingen aan te passen. Het deed een beetje vreemd aan dat hij met de sonate in Es groot, opus 122 begon en pas na het wat onrustige en onevenwichtige eerste deel aankondigde dat hij van het pro gramma was afgeweken. Ook in de zogenaamde posthume sonate in A groot was het openingsdeel niet wat het zijn moest. Daarmee is onze kritiek ten einde. Men heeft op deze middag herhaalde lijk prachtig Schubert-spel kunnen ho ren, prachtig van kleur en toonnuance- ring, prachtig gedifferentieerd in tempi en dynamiek, zonder overdrijvingen treffend van gevoelige expressie. Het programma vermeldde ook nog drie impromptus, waar bij de toegiften nog een vierde aan werd toegevoegd. Er wordt wel eens over getwist of het allemaal echte impromptus zijn die in opus 90 en 142 zijn verzameld. Niemand minder dan Schumann hield enkele er van voor sonate-delen, en die indruk maken ze ook, zeker die van opus 142. Hoe dat overigens zij. Van Renesse herschiep ze congeniaal. K.S. als instrumentaal door Henny Vonk wordt gebracht. Het eerste concert van Electric House, voltrok zich gistermiddag in theater Pe Pijn. Voorzien van een ruime voorraad elektronische apparatuur werd een ge varieerd programma geboden, dat een wat aarzelende eerste faze allengs zelfs boeiend van inhoud werd. Het vertolken van conventionele jazz blues doorspekt met eigentijdse muziek vormen is zeker niet nieuw. Doch de wijze waarop dit gistermiddag werd verwezenlijkt hield de aandacht beslist gevangen. De groep wist een sterk waarneembare sfeer op te bouwen om deze prompt weer teniet te doen middels effectieve geluiden, waarna wederom naar een climax werd toegewerkt. Het programma bleek in feite gesitueerd rond vocaliste Henny Vonk die - de hachelijke klaagzang uitgezonderd dit genre nitstekend voldeed. Haar act als opera-diva zingende typiste bijvoor beeld toonde bovendien nog een dosis komisch talent. Mede door deze inter mezzo's bleek het debuut van Electric House zeer onderhoudend en er liggen naar onze mening nog vele interessante mogelijkheden in de groep verborgen. v.R. Graf van Giotto blootgelegd? FLORENCE (AP) Oudheidkundi gen hebben in de kathedraal van Flo rence twee graven blootgelegd, waarin huns inziens de resten van de laat middeleeuwse kunstenaars Giotto en Andrea Pisano zouden liggen. Uit oude archiefstukken blijkt, dat de twee man nen ergens in de buurt van het punt van de huidige opgravingen ter aarde werden besteld. Gioto, die in 1337 overleed werd be roemd om zijn fraaie fresco's in het bijzonder om een reeks over het leven van Christus in de Scrovegnikapel in Padua. Bovendien heeft hij de klokke- toren van de kathedraal van Florence ontworpen. Pisano was de grondlegger van de Florentijnse beeldhouwschool. Hij maakte de bas-reliëfs voor de deu ren van de doopkapel in Florence. Hij overleed in 1348. twintig klonk. Een aangename mixtuur, hoewel niet immer van banaliteit vrü In de reproduktie verraste ons de pianist telkens weer opnieuw door zijn aan deze muziek goed aangepast toucher. De reacties van de solistische blazers hadden we hierbij echter iets geprofi- leerder gewenst, iets feller. De veelbesproken volkstelling 1971 is onderwerp van een VARA-documen- taire. Als een rode draad loopt door hetprogramma de actie van het Co mité Waakzaamheid, vertegenwoor digd door de heer P. Muilwijk en drs. J. Holvest. Met verschillende mensen, die allen op een bijzondere ma nier betrokken zijn bij deze volkstel ling, zijn interviews gemaakt, t.w. met ir. Van der Velde, voorzitter van de Nederlandse Vrijgezellenbond, met de heer Van Beem, voorzitter van de Nederlandse Invaliden Bond, met de heer H. Byssink. burgemeester van Meppel, met de heer P. Jansen. Twee de-Kamerlid voor de PPR en met de heer R. ter Beek. politicoloog. Over de beveiliging van opgeslagen persoons gegevens in het algemeen, wordt ge praat met de algemeen directeur van de post-cheque- en girodienst, de heer G. F. J. A. Groen, met dr. F. E. J. Bouricius over de opslag van medische gegevens en met de directeur van Vierhand Reclame Diensten, welk be drijf ook enkele miljoenen persoons gegevens in beheer heeft! Het pro gramma wordt gepresenteerd door Pier Tania. De regie heeft Flory An- stadt. Maandag VARA Ned. II 22.00 uur Zangeres Zonder Naam In verschillende VARA-televisiepro- gramma's hebben de kijkers de Zan geres Zonder Naam kunnen zien op treden. Te midden van de hatsekiedee- en boerenliederen zingt Mary Ser- vaes-Bey over armoede, dood. kinder leed en hemelse gerechtigheid. Haar 9ucces is ongekend, honderdduizenden grammofoonplaten, vonden hun weg naar huiskamers en jukeboxen. Over deze unieke verschijning in de vader landse amusemcntswereld, maakte de VARA een gefilmd portret. Intervie wer was Berend Boudewijn. Maandag VARA Ned. II 20.20 uur. NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV: 19.05 uur: Dier en vriend 19.25 uur: Zo moeder-, zo dochter 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: We stinken er in, luchtvervuiling NEDERLAND I NOS 10.45 uur: Biologie in de brugklas •18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal KRO 21.20 uur: Memorandum 22.10 uur: Hier en nu 22.35 uur: In het voorbijgaan 22.45 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Kijken naar kinderen NOS •21.45 uur: Afcollo 14 23.00 uur: Journaal 23.05 uur: Meetkunde 19.05 uur: Wij heren 20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Andy Williams 21.12 uur: Brandpunt Special NEDERLAND II NOS •18.45 uur: Zichem Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Kunstsignalering VARA: 19.30 uur: Coronation Street 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Zangeres zonder na 20.50 uur: Achter het nieuws 21.15 uur: Vijand nr. 1, oorlogsdoc. 22.00 uur: Volkstelling 22.40 nur: Journaal 22.45 uur: EHBO AVRO 19.30 uuri Toppop 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton Place 21.10 uur: Show met Julie At drews en Harry Rt lafonte 22.00 uur: Televizler 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: En Francais HILVERSUM I (18.19-18.2» Politieke Partiji van Binding Rechts: 18.30-18.4 19.00 Wij hebben een woord v veelgevraagde geestelijke mu ig: volksliedjes. 22.20 Avondoverden- i Paardesport .30 Nieuws. 22.40 Uterama: radiokro- Taalwenken. uziek" en dienst': informatie over kerklied I beeld. 20.00 C i kerkmuziek in klank en geschrift. 23.30 Zeven Kunst NCRV-reglsseur Jan van Hillo nam vrijdag na een voorverto ning van het tweede deel van zijn tv-documentaire „Wij stinken er In" het besluit om zijn werkstuk in te korten. Het slot van de ze tweede aflevering, voorna melijk bestaande uit Amerikaans materiaal en speciaal handelend over de gevolgen van de overbe volking. ontkrachtte in feite het filmisch betoog, dat van Hillo vervaardigde naar aanleiding van de gevaren, die de mensheid be dreigen door de Incbt- en milieu vervuiling. Er valt niet aan te twijfelen, dat de indringende beelden uit dit werkstuk de kijkers genoeg zullen schokken. We denken hier aan de luchthartigheid waarmee een functionaris zich tegenover van Hillo en filmer Jan Schaper uitte, daags nadat duizenden tonnen olie van de PNEM-centrale de Amer en de Biesbosch verontrei nigden. In een openhartige discussie na afloop van de voorvertoning, toonde Shell-directeur, de heer A. D. Vaz Nun es, zich teleurgesteld omdat zijn op film vastgelegde uitspraken waren geprojecteerd tegen de achtergrond van een fikse rokende vlam boven een der kraakinstallaties. Onthullend waren de filmische uur-opnamen in Amerika ge maakt bij Los Angeles, waar men duidelijk de verdichting van de fabrieksrook in snel tempo zag toenemen. Het pessimisme, waar mee deskundigen in deze docu mentaire de hand over hand toe nemende milieuverontreiniging bespreken, zal waarschijnlijk ve len tot nadenken stemmen. NCRV Ned. I 20.21 uur. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De NOS-radio en te levisie zullen woensdagavond 17 fe bruari rechtstreekse uitzendingen ver zorgen van de voetbalwedstrijd FC TwenteJuventus, de tweede wed strijd in de kwartfinale om de run- ners-up-cup. Deze ontmoeting wordt gespeeld in de Diekmanstadion te En schede. De televisie-uitzending duurt van 19.55 uur tot 21.45 uur (Nederland I) en wordt van commentaar voorzien door Henk Terlingen en Koen Ver- hoeff. De NOS-radio zendt een repor tage van de wedstrijd uit van 20.00 tot 21.50 uur via Hilversum I. Ver slaggevers zijn Wim Hoogendoorn en Joop Niezen. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le< voord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: iieke muziek (gr). <7.25 Horen en zien ïzikaal mlddag-magaz landse Antillen. Samenstelling en pres tie: Raljmundo Debrot. KRO: 17.10 Vo< kinderen. 17.15 Hall: jeugdprogramma. HILVERSUM II jchtendgljmnas- ,,,-'olg). (8.30-8.33 De groenteman). Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide re portage of herhaling NOS-programma. 9.3S Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Midde leeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair iirochi •rkbes' jsten armini ersteli De li, :rdekk De fii oog g Neuti muziek: 17.05 (SI J< muzikale lezing: li klassieke en modci HILVERSUM nt Nieuws. 9.02 Plaatjes ieuws. 10.03 Ekspres: licht pli 's. 13.03 De Eddlj Be ,2.08 Intermezzo. 12.15 Dinsdagbi tenlands persoverzicht. 13.00 Nie uwburgprogramma's. 13.20 Dansra'. Het t.v.-seizoen is al meer dan halver wege. Voor uw t.v.-recensent wordt het moeilijk. Hij houdt niet var Mounties. maar dat weet u al lang, zoals u weet dat bij nog minder houdt van ..Tot de dood ons scheldt". Eigen lijk is hij ook bovendien niet gek op probleemzware uitzendingen op zater dagavond. Derhalve: In de Mountiesshow von den we het vertederend om Manuel a te zien, gewoon een heel lief meisje een Duitse Willeke Alberti die probleemloze liedjes erg aardig bracht. Spaarzame schakelingen leer den ons dat Brandpunt o.m. WD-se problemen rond voorbehoedmiddelen behandelde, Caberataria kennen we als onze broekzak en „Tot de dood ons scheidt" stond ons om de ondertitel al We werden derhalve AVRO-kijkvink. Dat leverde Shirley Basscy op, nog steeds vocaliste van formaat. Maar Shirley had gardcrobeproblemen. Na een paar songs gaf ze zich bloot. Een „frappe" die even brutaal als effectief was. Maar ze ging er te lang door. Toen de „frappe" er af werd het effect minimaal en ging Shirley eigenlijk een beetje af. AVRO's Weekendfilm maakte weer veel goed: Amerikaans routinepro- dukt met veel lekker-vechtwerk, uit stekende type-casting en een ingewik- haaltje. keld, maar toch goed sluitend ver haaltje. Gisteren: De kleine waarheid. De NCRV-serie heeft al iets onverwoest baars: populair op een wijze als vrij wel nog nooit op het scherm la ver toond. Waarom? Omdat zo zelden kleine waarheden zo volkomen ont daan van alle bombast worden waar gemaakt. „Natuurlijk spelende" Willeke wordt er ongeveer een nationale figuur door. Ton Lensink, tweede-plansacteur met zeldzame t.v.-affiniteit, komt weer eens verschrikkelijk ver. Maar het succes van „De kleine waarheid" ia toch vooral het succes van Willy van Hemert, de bewerker-regisseur. Het is van belang om dit te stellen na Vldeo-uitzcndbig van gisteren, waarin met lof de Inspraak werd vermeld die tal van medewerkenden hadden bij de realisatie van „De zeven doodzonden' door een team o.I.v. Anne-Mari' Prins. We geloven aan de waarde inspraak, maar we geloven ook da; t.v. veiliger vaart op het kompas een vakman die vrijwel alles afweet én van dramaturgie, én van t.v.- geving. Het NOS-portret van Ard Schenk, d, de NOS ons gisteren bood had kwali teiten en beminndelijke tekortkomin gen. Kwaliteit hadden filmbeelden vooral Ards eigen commentaar. Te kortkomingen boden vooral andere- mening: Bijvoorbeeld die van Leen Pfrommer: „Als je Ard Schenk ai' mens wil benaderen, moet je zeggen Ard Schenk is echt een mens". Leer breidde dit uit met de mededeling dal Ard in Anna Pauwlona soms echt een biertje dronk.... Zo'n opmerking heeft Iets hallncint- rends. U en Ik dachten dat Ard ge woon een jongen was die heel hard kan schaatsen. We weten nu beter: Ard Schenk? Dat is iets sacraals dal zich bij uitzondering ook als gewonn mens wil manifesteren. Vg, België met duo naar songfestival (Van c e correspondent) ANTWERPEN Ook België zal op het Eurovisie-songfestival in Dublin worden vertegenwoordigd door «ea duo. Nicole Josy en Hugo Sigal wer den zaterdagavond tijdens een televi sie-uitzending door een jury van jour nalisten gekozen als vertegenwoordi gers van de BRT tijdens de final* va» het beruchte canzonissimaprograra- Canzonissima. bedoeld als voorselec tie, was een programmareeks die maanden duurde en op sommige ogen blikken de emoties hoog opzweepte in de Vlaamse showwereld. Omdat ook het publiek mocht meestemmen werd er door bepaalde vedetten in het groot gezwendeld. Met valse stembriefjes werd er in het openbaar stemming gemaakt tegen allerlei collega's. Het winnende paar, Nicole Josy en Hugo Sigal, werkt sinds iets meer twee jaar samen. Zij zijn verloofd hopen binnenkort te trouwen. Het liedje dat rij zullen zingen „goeiemor- gen, morgen", wordt door de critici een „erg commercieel nummer" ge noemd. Het werd geschreven door een ander beroemd duo, Van Cauwen- bergh en Quintens, de mannc ongeveer alle Belgische festivalliedjes van de laatste jaren hebben geschre- [>on E Ie bes 'aardi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2