PETE BRACKENIERS EN ZIJN CATCHSHOW Waterballerina's wonnen gevecht voor erkenning Show is voor het publiek ZATERDAG 6 FEBRUARI 1971 i de tegenstander zit in een bankschro efklem. Als een smid op een aambeeld, zo zal de ar erop neerdalen. Morgenavond voer en ze het schouwspel wéér op, zonder blessures. Het klapstuk twee-tegen-twee. De vierde man ligt ergens uitgeteld in een hoek. Er doet i om moeizaam te hulp te snellen want zyn makker heeft het zeer moeilijk. Pete Brackeniers is ccn zeer ge- Belg van middelbare leeftijd- s ex-bokser, heeft zich vele Jaren als manager in de wereld de pugilistiek bevonden, or ganiseerde grote wedstrijden. Zfjn ouw is de dochter van een eens België bekende worstelaar. Toen klad kwam in de bokssport in België omdat er geen vedetten -varen, ging Brackeniers op HU mengde worstelen en boksen dooreen, althans handgre- een vlezig gebeuren lussen twaalf ringtouwen, waarbij in nauwsluitende pantalonnetjes ge hulde (veelal dikke) mannen on- ;t uitstoten van Indianen- kreten proberen elkaar zo veel mogelijk loeren te draaien Daar- ioe draaien ze inderdaad, trek- Vm, stoten, slaan, trappen en ze nwten er alleen voor uitkijken dal ze eikaars ogen niet uitsteken enige ledematen ■de wordt opgevoerd, al weel hij heel goed dat in Nederland pogingen zijn ondernomen het publiek naar het catchvariété te met enige catchers o.a. Den Haag en trof daar enige tientallen die niet kapot waren van de opvoe ring, zodat het initiatief een snel le dood stierf Brackeniers gaat het toch weer eens proberen Via de Bredase promotor Rob Charles wil hij een hernieuwde poging wagen Nederland warm te laten lopen voor de voorstellingen waarbij in andere landen adem loos wordt toegekeken. Dat Ne derland zich destijds gillend af wendde van het gekronkel, ge kreun en gekleun van de dikke mannen doet Brackeniers niets. ,.De autoriteiten houden er niet van, het publiek wel", legt Brac keniers minzaam uit Hij verdient aan het catchgeweld in Europa een goed gesoigneerde boterham In België. Frankrijk, Duitsland. Zwitserland en niet te vergeten Engeland heeft catch een naam. In Nederland .niet. helemaal niet En dat verdriet Brackeniers. Hij deren. .Nederland kent de echte catch niet en dat is niet zo ver wonderlijk want Nederland heeft er nog nooit kennis mee gemaakt Zelfs de onschuldige bokssport was in Nederland lange tijd ver boden Ik heb zelf nog privé- meetings' gebokst legen de club van Huizenaar achter de gelag kamer van een Rotterdams café" Brackeniers begrijpt helemaal niet waarom in Nederland ook de t bepaald enthou siast staan tegenover het lijf- aan-lijfgevecht te midden van een hitserig publiek. De Belgische sportpaleizen zitten bomvol als er een catchmeeting is. Voor een ..gala der vedetten" een snor kende reclame behoort tot de on vervreemdbare onderdelen van het variété in het Antwerpse Sportpaleis verdrongen zich on langs nog vijfduizend liefhebbers voor de deuren „Na voetbal en wielrennen trekt catch het mees- e publiek in België", stelt Brac keniers met zichtbare voldoening vast. Voor Frankrijk verwijst hij naar de avondvullende televisie uitzendingen van catch wedstrij- den, voor Zwitserland naar het uitpuilende velodrome in Zürich en voor Engeland naar het feit dat aldaar zesduizend min of meer uilgebreid geschapen man nen de sport beoefenen als hoofd beroep. En omdat Zuidwest-Ne derland een. volgens Brackeniers weldadige belangstelling voor catch even over de grens aan de dag legt. wil hij zijn arbeidster rein met genoegen naar ^Neder land uitbreiden Om het zachtaardige Nederlandse publiek niet ineens te confronte ren met op elkaar kletsende mannenlichamen, waardoor het mogelijk geschokt zou worden, heeft Brackeniers een programma in elkaar gezet, waarin de gru welijkheden zijn beperkt. Mond jesmaat zal worden omgespron- paars aanlopen van hoofden het gruwelijk gekerm als de doende is dc ander zo te ledemaat nog net niet tussen de ringtouwen doorrolt. Toch wil Brackeniers Nederland Neder land is vooral gebaseerd op gooi en smijtwerk en de acrobat vk Daar houdt het publiek van Dat ziet graag een catcher door het luchtruim zeilen. Ik heb ook aan het showelement gedacht me» Dancing Boy Gigi Deze catcher maakt in de ring eerst een paar danspassen voor hp aan zijn wedstrijd begint. Dat vinden de Ze applaudisseren al hun. die het echte, pure. onver- kond dat zij zich dan onvervaard naar België dienen te reppen Vol heb een van de grootste Ameri kaanse catchers geëngageerd Een pracht van een glanzende, zwaar gemusculeerde zwarte atleet Daar zullen schone meetings van komen." Zijn Vlaams wordt nog sappiger alsof hij de recettes al Tot dan toe heeft Brackeniers nog geen antwoord gegeven op de brandende vraag of catch moei: worden gerangschikt onder show. sport of een aftreksel van boksen Of is het wellicht het ze hem hebben Brackeniers wijze waarop brengen, met overtuiging en met liefde voor het vak Hij heeft een groepje rondom zich verzameld cn als de tournee door Nederland Brackeniers. zal" de den uitgebreid met de glimmend- kaalhoofdige Japanner John Goldfinger die in een film van James Bond een bloeddorstige, wraakgierige geldbezitter met een arsenaal aan sadistische vechtmethoden verbeeldde Dat ideale toevoeging aan dat de catchers ten toon spreiden? Brackeniers is in zijn antwoord meer resoluut dan overtuigend „Voor negentig procent sport en voor tien procent show", zegt hij met een klank in zijn stem die sterk doet vermoeden dat hij zich zelf ook" zit te overtuigen Hij motiveert zijn uitspraak ook. ..In Europa zijn achttienduizend be roepscatchers en je kunt het voor hem al lang gesneden koek is En hij neemt aan dat zulks ook voor anderen het geval Hoe het „spul" in Nederland moet worden verkocht heeft Brackeniers al helemaal in gedachten Hii gaat uit van het standpunt dat je de tnensen niet moet overvallen met gruwelijkheden, al zijn die dan ook gespeeld „In het begin beloeren de mannen elkaar Dan passen ze wat mooie grepen toe Dat ziet het publiek graag. Daar na gaan ze echt kampen. Het is net als een Tour de France Daarin rijdt Merckx toch ook niel op de eerste dag weg? Er wordt spektakel gemaakt, losgewoeld. Dat is ook bij ons". Als onvermijdelijke bijkomstigheid annonceert Brac keniers dat het publiek zich niet kwaad behoeft te maken als de scheidsrechter van een van de kemphanen een klap krijgt op de neus. die hij volgens de catcher te diep in de vlezige affaire steekt Een ander courant grapje is de scheidsrechter tussen de ringtouwen te vlechten en die dan stévi'g aan te trekken Ook wil het wel gebeuren dat zo on stuimig wordt gesmeten met cat- de of i der dan een dreun met de ho rizontaal geheven onderarm. Daar mee zijn al ettelijke catchers naar het canvas gejaagd. Verheer lijkt constateert Brackeniers „Het kunnen soms echte vecht partijen worden. Het is niet altijd een schijngevecht." Dat heelt men in Den Haag destijds ook kunnen zien toen Luc van Dam een groentje in de catchwereld en net geslaagd na een bliksem- cursus in België, te echt ging vechten en de tegenstander pijn deed. Die tegenstander nam dat niet, pakte Van Dam bij kop en ander eind van het lichaam, smeet hem in de lucht en liet hem daarna op de grond daveren Dat grapje herhaalde hij enige malen en catcher Van Dam lag uitgeteld op het zeildoek „Het worden soms echte vechtpartij en", mompelt „Weet gij", zo ontwaakt hij uit zijn droom, „dat België een Euro pees wereldkampioen de chers dat de i leiden. Ze willen allen ring i de i de groep betekenen mag dan geen ijzersterke bewijs voering zijn maar Brackeniers zit zelf zo diep in de catchwereld dat kaalgeschoren heeft als specialiteit dat hij de tegenstander bij de kuif pakt en dan zijn andere vuist stevig mid den in het gelaat plaatst Dat lukte bii Bert Myehel niet en zo kwam de Belg aan de vreemde titel van Europees wereldkampi oen. Dat wil Brackeniers wel uit leggen. „Bij catch bestaan vier soorten wereldkampioenen. Een volgens de Europese versie en drie vol gens die van de Amerikaanse toevallig gesteld zijn broodwinning diagen. stelt met nadruk is niet te vergelijken wedstrijden van oi Ik heb catchers van naam die in gans Europa werken. Die jongens werken op contract en willen graag beter Daarom wordt het publiek niet teleurgesteld." Het klapstuk van de avond ls altijd een vierkamp, waarin twee maal twee catchers tegen elkaar uitkomen en tenslotte een moei- Komt dat zien, komt dat zien. In Breda, Roosendaal, Den Bosch, Nij megen, Den Haag, Rotterdam. Maastricht. Amsterdam en andere plaatsen. Komt dat zien Mister Moto, Zebra Kid, Dancing Boy Gigi. Tony Miras, Ted Jones, Euro pees wereldkampioen Bert Mychel, en andere aanverwante vleesge worden bankschroeven ■BBBBBHIIMWH1I11 Bill llllllll WWIIIWIIIIHII1II Tien paar welgevormde benen steken boven het water uit. Alle bewegingen lijken perfect. Toch roept de trainster van de nationale kunstzwemploeg, Loes van der Tas. „over". Het bandje, waarop de muziek staat, wordt teruggespoeld en de twintig benen strekken zich nogmaals hemelwaarts. Even wagen twee zwem sters het te vroeg boven wkter te verschijnen. Weer over. Loes van der Tas is niet gauw tevreden. Zelf heeft zij zich vroeger ook eens laten strikken om aan deze balletwatersport te gaan doen. terwijl zij eigen lijk veel meer zin had in het wedstrijdgedeelte met de en miskend onder deel in de sportwereld. Enige geleden toen het showelement stond het kwam zelfs 1 dames met parasol gingen werd deze tak nog ie Holdia kend. Sinds de komt Amerika. ■eranderd. De tienen die gewoonlijk op wedstrijden werden gege ven, moesten aan de gasten worden uitgedeeld Nederland heeft van hei pak slaag geleerd De trainingen wer den meei op het wedstrijdelement ge richt. zoals de Amerikanen het deden ,Tot ongenoegen van iedereen die mei sport had te maken, want „kunst- n sport." redeneerde redenering, wanneei een (miskende) sport een training van vijf keer pei week vergt. Met de trainingen werden ook de punten waarderingen aangepast; de negens Bathing Beauty vrije slag als haar favoriete nummer. ..Eenmaal in de ban van het showzwemmen geraakt, kom je er niet meer uit". Wat ook verklaart dat zij nu behalve chef d'équipe ook trainster is van een heel jonge ploeg van DVZ. Jeugd is een eerste vereiste om met kunstzwem- men te beginnen; 8 a 9 jaar is een ideale leeftijd. Daarnaast zijn gevoel voor symmetrie en ritme onmis' bare pijler voor deze typisch vrouwelijke sport. Slechts enkele vertegenwoordigers van het sterke geslacht houden zich met kunstzwemmen bezig. Op het CIOS moeten de zwemspecialisten wel. het door Iet Koster-Van Feggelen en Nel van Vliet naar Nederland ge bracht. Zij laakten tijdens een tour- .de faamde Esther Williams en introdu ceerden het in de flim vertoonde ..schoonzwemmen" onmiddellijk in ons land. Hier zal het echler nooit zovei komen dat de nationale ploeg na een of ander kampioenschap een rondrit door de stad maakt, zoals de gewoontt- is in bijvoorbeeld San Francisco. De geringe publiciteit, omdat „kunst- zwemmen niet interessant genoeg is" brengt Loes van der Tas tot woede ,,Hoe komt het dan, dat wij bij wed strijden en demonstraties altijd bom volle tribunes trekken?", zegt zij ver ongelijkt In het bad Morgenstond laat Loes van der Tas haar pupillen van wie d« jongste 8 en de oudste 24 is, de drijfoefeningen doorne- ..De achterstand op Amerika tuigd. Niet Met elegante pasjes lopen de zwemsters naar de bassinrand. van der Tas rechte als men weet dat in Amerika tea uur per dag wordt getraind veel langer. In 1948 Met de handen vende in gestrekte ligging op de rug richting hoofd Dezelfde oefening rich- „de torpedo" zijn ande van de acht drijfmoge- lijkheden De trainingen van Loes van der Tas zelf eens derde bij de duetten en vierde bij de soli op de Nederlandse kampioenschappen beginnen vrucht af te werpen Vier jaar geleden is zij met een groepje talentvolle jonge meisjes begonnen Twee van haai leerlingen. Helma Gluvers en Ellen Jansen, behaalden titels bij de Neder- cen en twee bij de soli en samen één bij de duetten.) Loes van der Tas selecteert streng. ren volgt bij wedstrijden dan ook inderdaad „het vrije zwemmen". In de soli, duetten en groepen laten de kunstzwemsters hun uitputtend inge studeerde nummer zien. Voordat de eerste spat water in beweging wordt gebracht, is reeds heel wat oefening op het droge verricht. Dè punten, waarop de juryleden letten - spreiding, de variaties van de techni sche figuren, de voordrachtkunst en de interpretatie van de muziek - wor den stuk voor stuk „op het droge" doorgenomen Met zeer elegante pas jes lopen de zwemsters naar de bassin- rand om daar balletachtige vormen te presenteren. Binnen twintig seconden des te charmanter het meisje is des te langer duurt de vertoning aan de kant moet zij in het water duiken De uitvoeringen worden gehonoreerd met cijfers tussen één en tien. De totalen van de cijfers voor de vrije nummers worden geteld bij de totalen van het technische gedeelte en zo ontstaan de kampioenen in de soli, Jan Publiek Kampioenspretenties eist ning. De waternimfen lange tijd in het wat zonder ..ups en downs", tertrappen. Om i al te v meisjes uit daarna een shownummer t show is terwille van Jan Publiek nog niet helemaal verdwenen", licht Loes van der Tas toe. „Paris", zoals het nummer origineel heet, wordt ver toond in beeldschone pakjes met bij behorende hoed. Zonder ook maar één keer met het hoofd onder de water spiegel te zijn verdwenen, staan de solistes vijf minuten later aan de kant. De hoofdtooi mag tenslotte niet José van Haasdrecht met haai- 24 jaar de oudste maar ook de beste kan het niet nalaten even een „gavia- ta" te maken De figuren die zij hier bij demonstreert, zijn nagenoeg niet te volgen. Een aandachtig toeschouwer ziet enige draaiingen, bliksemsnel ge volgd door een spagaat. Erg mooi. i het v Erkend Eindeloze, uitputtende training gaat aan het waterballet vooraf. het wedstriidzwemmen meesten hebben gedaan of nog doen. „Kunstzwemmen komt voor ons op de eerste plaats Het wedstrijdzwemmen doen wij erbij voor de conditie," zegt Als kunstrijden Het grote struikelblok is het ontbre ken van gevoel voor ritme. De pupil len van Loes van der Tas die over blijven. hebben dat gevoel sterk Ellen Jansen doet een „flamingo" voor, een van de vele verplichte figuren waar van er op een wedstrijd vijf moetei worden uitgevoerd Als zij na een fik.- aantal ingewikkelde bewegingen bo ven komt, blijkt dat zij de „flamingo met gebogen voet" heeft gedemon streerd Een bewijs voor het niet bij te houden aantal verplichte figuren waarvan de moeilijkheidsfactor va rieert van 1 1 tot en met 2.1 „Heel eenvoudig, net als bij kunstrijden". zonnig tege- De LEN, het overkoepelen de orgaan in Europa, heeft tijdens de i de de sspecia listen ook dc waterbal- lertna's om de Europese titel te laten strijden De kampioenschappen, die al tijd officieus waren, worden officieel De Oostbloklanden werken zwoegend 1 voorsprong. Hoe lang r KEES KOOMAX

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 17