s
EaidóeQou/tcvnt
MOOI WEER VANDAAG'
BIJ DE HAAGSE COMEDIE
VPRO nog steeds niet
uit de gevarenzone
TELEVISIE VANAVOND
DE KLEINE
WAARHEID
Zo moeder
zo dochter
Bij NOS tivee
journaalchefs
NIEMAND
WIL VREDE
LEIDSE COURANT
ZATERDAG 23 JANUARI 1971
Waarschuwing
maakt geen
indruk meer
70UDEN overheid en top van het
bedrijfsleven nog geloven dat hun
waarschuwingen voor overspannen eco
nomie en inflatie bij de grote massa
nog indruk maken, dan moeten ze die
illusie maar afschrijven. Daarom zal
ook de conclusie in de nieuwste nota
van het Centraal Planbureau, dat de
economie tot omstreeks 1976 nog wel
gespannen zal blijven met alle gevolgen
van dien, door de gemiddelde Nederlan
der voor kennisgeving worden aangeno-
Is het hem helemaal kwalijk te ne-
In de eerste plaats hoort hij van alle
kanten verkondigen, dat overbesteding
en inflatie voor een belangrijk deel
door het buitenland opgedrongen
wordt; en wat doe je als klein Neder
lander daaraan? Ten tweede blijkt van
de terugslag in de conjunctuur, die al
jaren voorspeld wordt, niet veel uit te
komen.
Zeker, minister Witteveen heeft vrij
dag meegedeeld, dat de werkloosheid wat
toeneemt en dat de rentevoet daalt. Maar
één zwaluw maakt nog geen lente. De
exellentie vor „Financiën" heeft boven
dien ook niet verzwegen, dat de beste
dingen zelf nog blijven toenemen. Daar
om is o.i. niet uitgesloten dat de heer
Witteveen over een paar maanden weer
in meer pessimistische trant zal moeten
praten.
De burger trekt zich trouwens niet
veel meer van warschuwingen aan. Ook
dat is geen wonder, want hoewel ook al
een paar jaar het liedje gezongen wordt
van de lonen en prijzen die elkaar
opkrikken, gaat het voor de meeste
werknemers en vele zelfstandigen tot
op de dag van vandaag zo kwaad nog
niet De prijzen stijgen, dat constateert
iedereen; maar na het maken van een
uitgebreide optel- en aftreksom, blijkt
dat prijsstijgingen voor de meeste bur
gers niet neerkomen op een verminde
ring van de welvaart en welzijn, doch
slechts op een beperking van de wel-
vaartsvermeerder in g
Het enige grote probleem, van sociale
aard. is hierbij, dat de echte minimum
lijders niet veel opschieten en dat de
echte maximumverdieners in vele ge
vallen steeds verder uitlopen.
Zonder hoop
T~\E verwarring neemt nog toe .omdat
overheid, werkgevers, werknemers
en kapitaalverschaffers het maar zelden
echt eens zijn over het sociaal gewenste
en economisch mogelijke alternatief
voor de huidige gang van zaken.
Minister Roolvink moest dezer dagen
zonder enige hoop opmerken, dat alle
grote sociale problemen voor een flink
deel opgelost zouden kunnen worden,
wanneer het geld dat nu aan vrijwel
algemene inkomstenverbetering en
prijsstijgingen op gaat, voor het aan
pakken van urgente taken zou worden
Ons benauwt het, dat ook in de
vooruitstrevende programs die van ver
schillende kanten voor de periode
1971-'75 werden opgesteld, de duidelijk
heid ontbreekt, hoe zo'n program met
behoud van toespitsing op de meest
urgente taken, uitgevoerd kan worden
zonder dat de natie nog een stuk op de
golven van overbesteding en inflatie
wordt meegesleurd.
Het zou een verademing zijn. wan
neer daaraan niet alleen bij de kabinets
formatie, maar ook tijdens de ver
kiezingscampagne werd gedacht. Bij
voorbeeld om gevaarlijke mythevorming
te voorkomen.
Psychiatrische patiënten in sober toneelstuk
NEDERLAND I
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
NCRV
19.05 uuri
Dier en vriend
19.25 uur:
Zo moeder.
zo dochter
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Hier en nu
20.45 uur:
De kleine waarheid
21.50 uur:
Ongeneeslijke zieken
22.40 uur:
In het voorbijgaan
22.50 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Kijken naar kinderen
VARA
19.30 uur:
Coronation Street
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Niemand wü vrede
•21.00 uur:
Wachten op
21.50 uur:
Achter het niexm
22.15 uur:
Boy's Big aBrvd
Nina Simon#
22.55 uur:
Journaal
23.00 uur:
EHBO
De NOS-reportages uit Heerenveen
waren nagenoeg smetteloos. Ons land
bewees opnieuw, ten overstaan van
vele miljoenen Eurovisiekijkers, dat
sporlreportages een Nederlandse spe^
ciallteit vormen met louter perfekte
beelden, met aandacht voor zowel de
strijd als de lodividuele atleet.
Als „extra" kwam daar het Neder
landse „rekentuig" bij, dat telkens on
gelooflijk snel standen produceerde' en
analyses van gereden ritten toeliet.
Het kon nauwelijks beter. Dit dan
voorzover het pakket dat de NOS aan
Eurovisie bood.
Voor „binnenlands gebruik'' zat er ook
commentaar van Theo Koomen aan
vast. Dat commentaar was erg en
thousiast en dat is bepaald positief te
noemen. Maar in zijn enthousiasme
maakte Theo fouten in zijn analyses
en verwachtingen. Dat was negatief.
Heel negatief: zijn „misser" bij het
grote incident van dit Europese kam
pioenschap. Wij, en heel veel andere
kijkers nemen wij aan, zagen in de
dramatische 5.000 meter dat Bols na
het uitkomen van de bocht zijn tegen
stander in dezelfde baan had. Koomen
zag dat pas veel later en tilde er toen
helemaal niet zwaar aan.
De ideale dus deskundige com-
NOS studeert op
lidmaatschap
en kijkgeld
HILVERSUM (ANP) Het bestuur
van de NOS acht het initiatiefvoorstel
van het D'66-Kamerlid dr. E. C. Visser
Inzake de loskoppeling van het lid
maatschap van een omroepvereniging
en de betaling van de omroepbijdrage
in de huidige vorm onuitvoerbaar. Dit
'is het resultaat van een onder de
NOS-bestuursleden gehouden opinie-
De omroepraad heeft het bestuur van
de NOS over deze kwestie om advies
gevraagd. De heer E. A. Schüttenhelm,
voorzitter van de NOS, zei op een
persconferentie, dat elke vorm van
lidmaatschap van een omroepvereni
ging van groot belang is, omdat de
verdeling van de zendtijd gebaseerd is
op het ledenaantal.
Het bestuur van de NOS zal op korte
termijn een onderzoek laten instellen
naar de mogelijkheden van een ande
re vorm van lidmaatschap van een
omroepvereniging, de controlemoge
lijkheden en de praktische effecten
van een en ander. Krachtens de hui
dige bepalingen van de omroepwet is
alleen de houder van een omroepkaart
lid van een omroepvereniging. Andere
inwonende gezinsleden kunnen alleen
maar lid van dezelfde of een andere
omroep zijn, als zij ook afzonderlijk
een omroepbijdrage van f 75,- beta
len.
De omroepraad, die de regering van
advies moet dienen, heeft het NOS-
bestuur gevraagd, voor 29 januari zijn
mening hieromtrent kenbaar te ma
ken. Het bestuur van de NOS heeft
inmiddels laten weten, dat het op zo'n
korte termijn hieraan niet kan vol-
Theatre of Stars
Met ingang van vanavond zendt de
VARA-televisie wekelijks een afleve
ring uit van de serie' „Theatre of
Stars." Het zijn losse verhalen van
uiteenlopende aard, veel thrillers
maar ook luchthartiger stukken,
waarin de belangrijkste rollen worden
gespeeld door bekende sterren van het
witte doek. De eerste aflevering is
getiteld „Wachten op Lassiter", met in
de hoofdrollen Jack Kelly en Lee
Grant.
Maandag VARA Ned. II 21.00 uur.
mentator had uiteraard de misslag di
rect moeten constateren cn daar direct
zün oordeel aan moeten verbinden over
de fataliteit van die misslag. Misschien
kan die ideale commentator voor de
a.s. wereldkampioenschappen nog ge
vonden worden. Koomcns baas Bob
Spaak wellicht?
Zaterdag beleefden we weer veel ge
noegen met Oebele, het kinderpro
gramma dat met zoveel vakmanschap
wordt gemaakt dat jong en oud er
gelijkelijk van genieten kunnen. De
Carol Burnett Show bij de AVRO had
ook die zin voor vakmanschap. Wat
Tim Conway hier bijvoorbeeld deed,
had iets onbetaalbaars.
Maar als je dan kykt naar de Frans
Halsema Show blijken daar elementen
in te zitten die het toch ook waarach
tig wel doen. Jos v. d. Valk regisseert
zoals de Amerikanen dat doen: geen
flauwekul, elke artiest gewoon op zijn
best tonen. Toch wel een aantrekke
lijke metbode.
Op hun best vonden we Frans-zélf én
onze eigen favoriet Johnny Kraay-
kamp. Ex-cabaretier Wim lbo bewees
dat ook in dit vak doorlopende trai
ning de basis is om scherm-fit te
blijven. lbo heeft, producerend en
schrijvend, kennelijk weinig aan trai
ning gedaan...
Pijnlijk vonden we het feit dat Esther
Ofarim kennelijk vele vijanden heeft.
Met haar stem is gelukkig niets aan de
hand, maar als èn de adviseur voor
kleding, èn de dito voor make-up, èn
de kapper tegen het belang van een
artieste zijn wordt zoiets wel een
handicap in optima forma!
Gisteren wijdde Video aandacht aan
Paul Vlaanderen, die in t.v.-versie de
oude radiofans teleurstelde Domweg
omdat iedere luisteraar zijn eigen
Paul en Ina creëerde en die creatie
niet beantwoord zag in de karakters
die de t.v. bood. Nog voordat de dis
cussie was afgelopen moesten we
overschakelen naar „I" voor Televisie-
tableaux, de speciaal voor t.v. bedoel
de compositie van Ton de Leeuw.
Er was een merkwaardige samenhang.
De Leeuwse compositie boeide ons bij
na van begin tot eind. vooral omdat
hij met gebruikmaking van allerlei
elektronische effecten toch tot een
heel muzikale melodiek kwam, met
name in de geraffineerde zangpartij
die door Joan Carroll razend knap
werd vertolkt.
Het bijtende laatste deel overigens
nagelaten. Dat was een beetje goed
koop „praten voor eigen parochie"
door flarden van kritieken op een
vroegere De Leeuwcompositie als bla
bla weer te geven.
Onze aandacht ging vooral uit naar
de relatie beeld-geluid. Welnu de bes
te „minst afleidende" heelden vonden
we die waar regisseur Rob Touber de
uitvoerende artiesten voluit in beeld
bracht. Omdat we dan het best kon
den luisteren. Dat luisteren werd
moeilijker naarmate de plaatjes inge
wikkelder en minder betrokken op
dc klanken waren. Zijn wij daar
om conventioneel? We dachten dat
Touber hier een duidelijk pleidooi
voor conventionaliteit hield!
Vg.
Prachtige rollen
Ko van Dijk en
Paul Steenbergen
In de nieuwste' voorstelline van de
Haagse Comedie komen slechts vjjf Per
sonen voor: vyf verpleegden in een psy
chiatrische inrichting, die de dag door
brengen in de tuin. van het zonnetje ge
nieten en een merkwaardig soort ge
sprekken voeren, die nergens toe leiden.
Het stuk heet „Mooi weer vandaag", en
dat is de titel die Bert Voeten in ztfn
bewerking gaf aan „Home",, een. stuk van
de Engelse schrijver David Storey, een
man die in het Royal Court in Londen
vier knappe stukken gespeeld zag.'door
gaans onder regie van Linday Anderson.
Bert Voeten heeft de moed gehad, het
stuk niet zomaar te vertalen, maar om te
zetten, zodat het een tehuis in Nederland
wordt, waar het stuk speelt. Een uit
stekende gedachte, die al te weinig op
komt bij vertalers. Het taalgebruik van
Storey in dit stuk heel merkwaardig,
omdat het om een reeks van gesprekken
gaat, waarin de mensen elkaar niet kun
nen bereiken is in de versie van
Voeten geweldig precies overgebracht
naar ons taaipatroon en naar degenen,
die de voorstelling maken.
Ko van Dük en Paul Steenbergen
En dat zün vooral Paul Steenbergen
en Ko van Dük. Het stuk opent met een
lang gesprek tussen hen, dat verschrik-
keli.jU humoristische en lichtvoetig is, cn
het eindigt met een meeslepend en ont
roerende dialoog, vvaarbü Steenbergen
vrjjwel niets anders meer kan stamelen
dan: „O. ja....", terwijl een naar de
keel grijpend besef over de tragiek van
deze mannen ontstaat. Het blüft on-
duidelük. althans onuitgesproken wat de
reden is van hun verbluf in de inrichting,
de verschrikking van de situatie is echter
volledig aanwezig. Wat Ko van Dük cn
Paul Steenbergen samen doen, is acteer-
I technisch van heel grote kundigheid. In
een perfecte unisono, een zeer nauw-
j keurige nuancering en met grote sober-
j held spelen ze hun rollen.
Het komt ook door het stuk, dat de
twee grote vrouwenrollen (ook patiënten)
gespeeld door Myra Ward en Anny de
Lange, minder tot hun recht komen, al
j had de regie van Karl Guttmann hier
I meer bijstand kunnen geven. Dit tweetal
wekt veel minder het medeleven van de
j toeschouwer. Ze zijn van een heel andei
I soort dam de mannen, die zij die dag
ontmoeten. Ze praten voornamelijk over
sex, De. vijfde figuux;.de patiënt Fxed. mi
gespeeld door Roelof den .Ambtman, een
jonge krachtpatser die helemaal geïso
leerd is. Die rol wordt bekwaam en over
tuigend waargemaakt.
DE HAAGSE COMEDIE
David Storeen
„Mooi weer vandaag" is een knappe
voorstelling van een sterk stuk. David
Storey is in staat in simpele, maar heel
treffende dialoogschema's, waarin over
merkwaardig onbenullige zaken gespro- Londense
ken wordt, büzonder veel te tonen over j na laten bouwen
den Ambtman.
Dit dilemma krijgt aangrijpend gestalte
in het stuk.
En er is nog meer: zoals gebruikelijk
in de Engelse toneelstukken van de laat
ste jaren is de plaats van handeling
symbool. Hier is het de lijfelijke ver
toning van het gebrek aan contact (com-
>f wat den ook) tussen men-
het in het leven van ieder
altijd op kan breken Het is een heel
knap stuk, waar in Londen de acteurs
John Gielgtild en Ralph Richardson in
hebben gestaan.
Karl Guttmamm heeft het stuk geregis
seerd. Door de bekwaamheid van zijn
twee grote acteurs is de voorstelling
gered. De grote gedaohtefout blijkt uit de
keuze van het decor: Guttmann heeft het
am Jocelyn Herberc
Den Haag. zodat er
stuk. zou het zich kunnen afspelen op
elk willekeurig terras in het zonlicht.
Maar gaandeweg verandert bet beeld, dat
ie van de mensen hebt. zonder dat het
uitgelegd wordt, ga je merken, dat het
hier gaat om psychiatrische patiënten.
j En het wordt duidelijk dat Storey meer
i te zeggen heeft. Zijn stuk is niet alleen
een beeld van vijf psychiatrische geval
len, als zodanig is het eerder onder de
maat. Gelukkig maar. „Home" is ook een
[aanklacht tegen het systeem van zo'n
inrichting, waarin werkelijk contact
i tussen de mensen onmogelijk is, terwijl
ze er juist zo'n behoefte aan hebben.
idee van Bert Voeten: de verplaatsing
naar Nederland Het Engelse decor is
niet alleen overduidelijk gemaakt voor de
merkwaardige toneelaccommodatie van
Royal Court, het is zozeer onnederlands,
staat zo ver van ons soort inrichtingen,
dat zelfs het argument, dat het hier gaat
om een abstractie niet geldig is.
Maar vooral om datgene wat Paul
Steenbergen en Ko van Dijk gezamenlijk
doen in zo'n volstrekte harmonie en met
zo'n prachtig resultaat was het publiek
in de Koninklijke Schouwburg zaterdag
avond bijzonder enthousiast over deze
voorstelling.
JAN VERSTAPPEN
•kenningen. 10.15 (S) Opei
i0 Nieuws. 11.03 Het wal
-volghoorspel' (16). 11.33 Vo
derlandse Antillen. Spreker H.L. Braam.
KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hai!:
Jeugdprogramma.
HILVERSUM n
AVRO. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte
grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 0.11 Radio
journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje
(vervolg). (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50
Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide re
portage ot herhaling NOS-programma. 9.35
Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Midde
leeuwen en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00
HILVERSUM III
Show. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws
Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00
licht platen programma. (17.00 Nieuws.)
i (Nederlands)
■j.o. 12.15 Dinsdagbot
(Van o
iroepcorrespondent.)
Over het inhoud van „De Kleine
Waarheid van vanavond het volgende:
Het eerste baantje van Marleen
Spaargaren (Willeke Alberti) als hulp
in de huishouding bij de familie Ou
demans is door het merkwaardige ge
drag van zoon Jaap geen succes ge
worden. De huishoudster Sien Ene-
naam, die haar zoon Herman graag
zag optrekken met Marleen, is over
tuigd van Marleens schuld en verbiedt
verder kontakt tussen deze twee. Een
enorme slag voor Marleen. Maar als
ze een andere betrekking heeft en
bovendien kennis maakt met Jef Ver
pootte (Robert Borremans), een Belgi
sche vluchteling, is ze snel over deze
teleurstelling heen. NCRV Ned. I 20.45
HILVERSUM Ondanks een leden
winst van bijna 20.000 in het afgelo
pen jaar is de VPRO nog steeds hief
uit de gevarenzonde. indien men reke
ning houdt met de steekproef van
C.R.M., welke aantoonde, dat 20.1 pret
van dc VPRO-aanhang geen omroep
bijdrage betaalt.
Tijdens de vergadering van de leden
raad in de Utrechtse jaarbeurs, zater
dag, deelde voorzitter Jan Kassies me
de, dat de VPRO op 1 januari jl.
139.215 leden lelde tegen 120.425 op 1
januari 1970. Het aantal abonnees op
..Vrije Geluiden" daalde echter van
87 270 op 1 januari 1970 naar 86.975
op 1 januari 1971. Daarentegen steeg
het aantal contribuanten gulden
leden) van 33.155 tot 52.240. Volgens
Jan Kassies betekende een en ander,
dat, wil de VPRO ruim boven de
gevaarlijke rode streep blijven, de
huidige groei zeker tot de zomer moet
voortduren.
Om tot een zo actief mogelijke stand
puntbepaling voor de VPRO te komen
had men op deze ledenraad een nieu
we mise-en-scène opgesteld, waarbij
het bestuur zetelde aan een tafel voor
de leiding van de ledenraad. Zolang
het bestuur de voorstellen van de
ledenraad kennelijk negeert, legt deze
opstelling te veel nadruk op het be
stuur, vond Gijs Stappershoef.
Vervolgens werd uitvoerig gediscus-'
sieerd over de tweede beleidsnota van
VPRO-directeur S. J. Doorman. Drs.
Weterman betoogde, dat de nota een te
vrijblijvend karakter had. Hij mist
een verdergaande uiteenzetting van
de godsdienstige en ethische achter
gronden. De heer Weterman miste in
de nota een belijdenis voor het enga
gement. Hierna ontstond een verwar
de en abstracte discussie over de pro
gramma's.
in verband met de kritiek op de
vertoning van de filmserie van „Lau
rel en Hardy", welke oude koek werd
genoemd, verzocht ledenraadsvoorzit
ter drs. Leertouwer de ledenraad bij
handopsteking bekend te maken wie
er lacht om de avonturen van deze
filmkomieken. Het overgrote deel van
de handen ging omhoog. De heer
Doorman vond de serie een nuttige
trekpleister om de kijkers aan het
VPRO-programma te binden, hetgeen
de kijkcijfers duidelijk bewijzen.
Uitvoerig werden hierna persoonlijke
standpunten uitgewisseld over de aard
van de verkondiging bij de VPRO. Dr.
de Koning was van mening, dat het
bestuur attent moet blijven op de
behoefte van religieuze groeperingen
binnen de VPRO en van ons volk. De
heer Van Maris wilde de verkondiging
voorgoed uit het programmapakket
van de VPRO laten verdwijnen en
kritischer staan tegenover de gods
dienst. Ds. van Goudoever pleitte voor
meer achtergrondinformaties over de
kerkelijke problematiek. Bovendien
moet de VPRO kerk en religie even
zeer behandelen als elk ander maat
schappelijk relevant verschijnsel.
Tenslotte stelde de ledenraad voor het
verschijnsel van de godsdienst niet
alleen informatief te benaderen met
uitsluiting van het geloof. Nadat en
kele correcties waren aangebracht op
de nota werd deze in grote lijnen
aanvaard.
Tijdens de middagvergadering deelde
VPRO-voorzitter Jan Kassies nice, dat
hij en de bestuursleden Huub Ooster
huis, prof. De Graaf cn mevrouw Ver-
weij in mei a.s. zullen aftreden en
zich niet herkiesbaar stellen. Het be
stuur steld voor drs. H. J. Penders als
kandidaat voor het voorzitterschap.
Na tien uitzendingen „Zo vader, zo
zoon" brengt de NCRV vanavond de
eerste aflevering van „Zo moeder, zo
dochter". Deze twee versies van dit
spelletje zullen elkaar voorlopig gaan
afwisselen. Spelleider Gerard van den
Berg ontvangt in de studio behalve
vier moeders en één dochter de vol
gende jury: Jaap Moolenaar, Aart
Staartjes. Marion èBroekhuizen en als
gast Henk van Ulsen. Zij gaat ook in
deze uitzending weer trachten 25 pun
ten te behalen en daarmee een kleu
rentelevisie te winnen voor een be
jaardentehuis De afgelopen weken
werd op verschillende plaatsen in het
land een dergelijk apparaat uitge
reikt. NCRV Ned. I 19.25 uur.
Jan Bols in
Sportpanorama
van de AVRO
(Van onze omroepcortespondent)
HILVERSUM Miljoenen kijkers en
luisteraars hebben zaterdag en zondag
meegeleefd met de NOS-reportages
van de schaatskampioenschappen in
Heerenveen. Pogingen van de NOS-
reporters om Bols in het communica
tiecentrum te krijgen teneinde zijn
reactie te kunnen vragen op deze
beslissing mislukten, omdat Jan on
vindbaar bleek. En terwijl iedereen
bleef zoeken, waren na een telefoni
sche uitnodiging Jan en echtgenote al
in de auto op weg naar de televisie
studio in Bussum. Ruud ter Weijden
van AVRO's Sportpanorama had even
voor achten voor de tv-camera's een
gesprek met Bols over de verdrietige
afloop van deze schaatswedstrijden
voor Jan, die nog duidelijk onder de
indruk was. Bovendien bewees deze
uitzending eens te meer, dat het geen
pais en vree is tussen de NOS en de
omroepen.
HILVERSUM Het NOS-bestuur
heeft uitvoerig gedisuussieerd naar
aanleiding van dagbladpublicaties
over het voorstel aan de raad van
beheer om de heren Hans van der
Werf en Wim Stokla te benoemen tot
adjunct-hoofdredacteuren van het
Nos-journaaai. Enige bestuursleden
uitten kritiek naar aanleiding van het
interview, dat de heer Van der Werf
had verleend aan een dagblad en
waarin bij pleitte voor een aggressie-
vere journaal-methodiek.
De vraag werd gesteld of een eventu
ele reorganisatie bij het journaal niet
eerst met de commissie-Algra diende
te worden besproken. Maar door de
perspublicaties waren de NOS-com-
missarissen, de heren Rengelink en De
Wilde, gedwongen tot een snel overleg
met de journaalmedewerkers onder
wie onrust was ontstaan.
Over deze aangelegenheid wordt
woensdag aanstaande door de raad
van beheer van de NOS verder ge
sproken, welk gesprek waarschijnlijk
zal resulteren in een voorstel aan het
NOS-bestuur. De heer Schüttenhel
stelde duidelijk, dat de heren Van der
Werf en Stokla chefs van hun eigen
afdelingen blijven en bij afwezigheid
van de hoofdredacteur, de heer D. G.
Simons, hem zullen vervangen voor
zover het beslissingen op het gebied
van hun eigen afdeling betreft. Er
werd door het NOS-bestuur duidelijk
vastgesteld, dat er geen sprake is van
de invoering van de functie van ad
junct-hoofdredacteur en er bovendien
ook niet kan worden gesproken van
de mogelijkheid, dat deze journaal
chefs zouden worden aangewezen met
het recht van opvolging van de hoofd
redacteur.
Na de opmerkelijke televisie-uitzen
ding getiteld „Niemand wil vrede, tot
nog toe" (27 december jl), waarin
men 'n experiment kon zien, dat bij
genoeg autoriteit schrikbarend veel
mensen gruwelijke opdrachten blijken
uit te voeren, volgt vanavond een
tweede uitzending over de vrede. In
dit tweede deel kan men een rollen
spel zien. Het onderwerp: Damslapers
in 1971 De spelers: ingezonden stuk-
kenschrijvers voor en tegen het
Damslapen in de zomer van 1970, die
een enorm verschil van mening in
houden, waarbij dat plekje in het
centrum van Amsterdam door de één
het magisch centrum en door de an
der met heilige grond, wordt aange
duid. De twee groepen brievenschrij
vers (zeven voor-, zeven tegenstanders
van het Damslapen) moesten in het
spel als gemeenteraad van Amsterdam
een beleid bepalen voor de volgende
zomer. Tot zover niets bijzonders, de
zoveelste lekkere ruzie op hel vader
landse tv-scherm. Maar dat is het
toch niet geworden. Men wil in dit
spel laten zien dat het mogelijk is om
mensen met zeer verschillende denk
beelden toch zover te krijgen dat zij
naar elkaar luisteren en tot een con
structieve oplossing van hun gemeen
schappelijke probleem kunnen ko-
VARA Ned. II 20.20 uur.
JU
«8LT:
hm
dit
Ongeneeslijk
zieken
De Amsterdamse Internist en VI r jeeJ
hoogleraar dr., CL van der Meer heef-dit
de laatste jaren door woord en g%j bela
schrift blijk gegeven bijzonder betrolhemeii
ken te zijn bizaken van sterven
dood en begeleiding bij het sterveiW de
Zijn afdeling in het academisch 3
kenhuis van de VU telt. de helft
alle sterfgevallen van het ziekenhui
Hij kent de laatste momenten v
vele patiënten en hij heeft met
meeste van hen gesproken Wanne
de diagnose „ongeneeslijk ziek" is g<
steld zal hij deze dramatische boo ri
schap zelf aan de patient overbrenge:"0
Vorige maand maakte Henk Moei
samen met cameraman Leffelaar
opname van zo'n gesprek-
De patient, die inmiddels Is overledi
vroeg Mochel later iedere herkei
baarheid te vermijden. Daarom
de NCRV-radio dit gesprek nu ui
den en wel vanavond om 22.40
De NCRV-televisie zal vooraf, tussi
21.50 en 22.40 uur via Nederland
een gesprek uitzenden, dat .Henk Mc
chel had met dr. C. van der Mi
waarin de problematiek rondom
verzorging en begeleiding
neeslijk zieken uitvoerig aa
zal komen.
kbest
al
er
k
Ter gelegenheid van het 10-jarig
staan van Boy's Big Band werd korf^nei
geleden een concert gegeven, y
de VARA-televisie vanavond
portage uitzendt. Gezien de niet
matige belangstelling die dit orkerl
geniet, mag dit 'n verheugend jubileuy
genoemd Yvorden want de Band
Boy Edgar wordt ln vakkringen
meen geroemd en successen op festJG
vals zijn dan ook niet uitSebleve|sLelle
Vele solisten zijn met Boy's Big Banl
opgetreden, maar de samenwerking
met zangeres Nina Simone
succes dat voor dit jubileumconcA^^.
Nina Simone andermaal is uitgerrp
digd. Voor deze reportage werden
namen gemaakt in gebouw Frascati j
Amsterdam en in het Concertgeboui
eveneens in de hoofdstad.
Maandag VARA Ned. II 22.15 u
dYri.jk
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Voor de Europe
schaatskampioenschappen hardrijdi
voor heren te Heerenveen heeft
NOS 85.000 gulden aan rechten b >ORD
taald voor rechtstreekse tv-reportagf
mede ten behoeve van dc F.urovisi
partners en niet een ton, zoals door
KNSB is meegedeeld. Aldus
lichting van de programma-commissff de
ris, de heer J. W. Rengelink op
«""n NOS-bestuursleden.
Ten behoeY-e van radio- en tv-med
werkers, die deze Yvedstrijden
roepshalve dienden bij te wonen,
mede een 12-tal buitenlandse cc
mentatoren, werden door de KNS
NOS-sport 138 rode en blauif0"^
banden y'erstrekt, Yvaarmee men
op het ijs mocht begeven. Naar i
leiding van perspublicaties werd do
het NOS-bestuur aan de programm
de heer J. W. Rengelli
verzocht de bandenlijst namvkeurig
controleren en na te gaan of
ook banden zijn uitgegeven aa
Yverkers, die qua functie in Heere
niets te maken hadden. Uit ds
bladpublicaties was namelijk geblek.
dat voorheen omroepmedewerkers n
voldoende kaarten van „NOS-spor rar
konden krijgen om hun werk bij l
paalde grote sportevenementen te v
richten, tenvijl er wel NOS-functionK}^
rissen op de tribunes zaten met to w, bij
gangsbewijzen, die niet voor hen 1 f°uw;
stemd waren. wveei
8 uu
ioop
El
pVoi