BEATLES MEER DAN OOIT IN DE BELANGSTELLING
BRASS UNITED
THE SANDPIPERS
THE PEDDLERS "live
VERKLANKTE
LIEFDESSTEMMINGEN
EMERSON, LAKE PALMER
JAZZ IN A PENTHOUSE
WAARDIG AFSCHEID MATTHEWS SOUTHERN COMFORT
AFSLANKEN
TOT ELKE PRIJS
ZATERDAG 23 JANUARI 19:
GROOTS ALBUM
GEORGE HARRISON
Ondanks het feit dat The
Beatles uit elkaar zijn, staan zij 1
meer dan ooit in de belang
stelling. Ten eerste door af en i
toe circulerende berichten dat j
er een hereniging op komst is
(George Rlarlin, de vroegere
Beatleproducer. ondernam in
december een poging, die
blijkbaar mislukt is want Paul
Mc Cartney ondernam op de
laatste dag van 1970 gerechte
lijke stappen om te komen tot
een volledige zakelijke ontbin
ding van The Beatles en dc
Appleorganisatie) en ten twee
de door de soloalbums van dc
heren afzonderlijk.
Zoals bekend kwam Paul Mc j
Cartney vorig jaar kort na
zijn aankondiging te kappen
met de Beatlesamenwerking
met een voortreffelijke, doch I
erg onderschatte elpee oji dc I
proppen, bijna onmiddellijk
gevolgd door Ringo Starrs
nostalgisch getinte „Sentimen
tal Journey". Later in het jaar i
volgde nog „Beaucoups of
blues" waarop Ringo omringd
door ettelijke grootheden zijr\
geloof beleed in het country
and westernidioom. Zoals ge
zegd was Pauls plaat van de
bekende kwaliteit, Ringo's
schijven echter waren alleen
genietbaar door de medewer
king van allerlei supersterren
en niet door Ringo's curieuze
inbreng.
Het wachten was op de solo
schijven van George Harrison
en John Lennon, die inder
daad in de laatste maand van
het vorige jaar in Engeland en
George Harrison
Amerika op de markt kwa- i
men. Nederland moest een 1
maand langer wachten, maai
nu zijn dan eindelijk de lang
verwachte schijven binnen.
Een tipje van de Harrisonslui-
er was overigens al opgelicht
door het verschijnen van de
single „My sweet lord", die
getrokken was van „All things
must pass", het uit drie delen
bestaande solopakket van j
George Harrison. Op Billy
Preston's door Harrison gepro-
duceerde elpee Encouraging j
words" stonden trouwens al
twee nummers, „Mysweet lord"
en „All things must pass", die i
nu ook op het bijna vijftig gul-
den kostende Hai'risonpakket
worven via „Something" en
„Here comes the sun" wordt
op het triple-album volkomen
bevestigd. Harrison is inder
daad een groots componist, die
heel prachtige melodieën weet j
le scheppen Dat blijkt uit
„My sweet lord", de titelsong
„AU things must pass", „Isn't
it a pity", „What is -life" en
nog eert hele reeks melancho- I
liek klinkende nummers. Be
paald minder is Harrisons
stemgeluid, maar dat wordt
handig verdoezeld door de rij- 1
ke opnametechniek. Voor de
realisatie van deze platen kon 1
Harrison rekenen op een keur
van topsessieartiesten, waar
onder Bobby Keys, Jim Price,
Dave Mason. Jim Gorden.
Bobby Whitlock, Eric Clapton
(de hele voormalige Delaney
en Bonnieclan), ex-Manfred
Mannman Klaus Voormann,
Ringo Starr. Billy Preston. Pe
te Drake en ga maar door.
Phil Speetor, de smaakmaker
die Paul Mc Cartneys ,,Long
and winding road" zo grondig
verziekte, is overduidelijk de
man die via geraffineerde
mixage de platen zulke fraaie
geluidstromen wist mee te ge-
ven. De derde plaat van het
pakket. „Apple Jam" getiteld, j
had beter in de Applearchie- i
ven kunnen blijven. De zeer j
luidruchtige en langdradige
plaat gevuld is, doen ons in- j
ziens afbreuk aan de door de
twee eerste schijven verwekte
gevoelige sfeer. Het achterwe-
ge laten van deze .schijf zou J
trouwens de prijs belangrijk 1
hebben kunnen drukken. De
twee eerste platen rechtvaar- I
digen overigens de hoge prijs. I
want het is toch wel vakwerk j
van de allerbovenste plank j
wat hier gebracht wordt Niet I
alleen in muzikaal opzicht.
maar ook in tekstueel opzicht j
In de teksten komt de liefde j
van Harrison voor het leven
bijzonder goed tot uiting Het
lijdt geen twijfel dat deze pla- i
ten heel best gaan verkocht
worden. Een Apple-tje voor de
George Harrison. Lennon stelt
zich tevreden met de begelei
ding van drums en bas van
resp. Ringo Starr en Klaus
Voormann en incidenteel met
orgelspel van Billy Preston
Misschien vindt John teveel
begeleiders wel kapitaalver
spilling, want op „John Len-
non-Plastic Ono Band" (de ti
tel van het onderhavige ge
heel) laat Lennon zich kennen
als een strijder voor de onder
drukten. Tevens laat John om
standig weten niet in God te
geloven, middels het nummer
..God" Of Lennon werkelijk
een ongelovige is of een strij
der voor de verdrukten, wie zal
het zeggen.' De grillen en
grollen van het echtpaar Len-
non-Ono zijn genoegzaam be-
Afgezien van de pretentieuze
teksten is deze plaat toch een
genoegen door de ongepolijste
melodieën, die heel rudimentair
vertolkt worden door het trio
Lennon-Starr-Voormann Te
midden van de demonstratieve,
vaak overdreven zinnen schui
len toch af en toe ook woor
den van waarde, zocfls het
tweede deel van „God" (waar
in de hoop op een Beatlehere-
niging dichterlijk wordt weg-
My mummy 's
JOHN LENNON
STRIJDT VOOR
VERDRUKTEN
John Lennons soloplaat is on
getwijfeld met veel minder
middelen gemaakt dan die van
gevaagd) i
YOKO ONO
Over Yoko Ono's soloplaat
kunnen wij vrij kort zijn. Het
geheel bestaat uit zinloos ge
schreeuw, dat je doet afvragen
waarom in godsnaam deze
plaat op de markt is gekomen
Pure geldverspilling. Langza
merhand begint Paul Mc Cart
ney gelijk te krijgen met zijn
theorie dat Yoko Ono de oor
zaak is van het uiteenvallen
van The Beatles. Wat een ont
zettend mens...
In Willem Duys' „Vuist" zagen wy vorige week Brass United", een orkest
bestaande uit conservatoriumleerlingen en popmusici, die rn eendrachtige
samenwerking voor hoogst opmerkelijke klassieke blazersvniziek zorgden Dat
woord klassiek behoeft enige uitleg. Het is namelijk zo, dat de blazers zich
praktisch geheel houden aan de originele partituur, terwijl de popjongens zorgen
voor een moderne gedreven ritmische ondergrond. Het geheel krijgt dan een
onmiskenbaar modern tintje, terwijl de klassieke muziek toch gaaf wordt
gelaten. Producer Hans van Hemert komt de eer toe deze combinatie te hebben
uitgedacht, uiteraard met commerciële bijgedachten. Maar dat kunnen wij hem
niet kwalijk nemen. Van deze bijzondere combinatie is nu een elpee verschenen,
waarop tien onvervalste klassieke nummers prijken. Wij geloiren, dat Handel,
Debussy, Bach, Purcell en Moussorgski deze mixture echt wel op prys gesteld
zouden hebben. We hebben hier namelijk niet te maken met bewerkte klassieke
ar met integere uitvoeringen die van hedendaagse ritmiek zijn
Philips 6423 002).
De Amerikaanse zang
groep The Sandpipers
heeft een reputatie op
gebouwd met het vertol
ken van wat zwijmelen-
de, pseudo-Zuidameri-
kaanse nummers. „Santo
Domingo" is de laatste hit
mer vinden wij ook op
de allernieuwste elpee
van The Sandpipers. Op
deze schijf prijken tien
gevoelig gezongen lied
jes, die het zeker in de
late avonduren goed
doen. De grote kracht
van de plaat vinden wij
de geweldige begelei
ding van topsessiemen-
sen als Hal Blaine,
Larry Knechtel, Joe Os
borne. Larry Bunker en
nog enkele anderen. Zo
als bekend zorgen deze
figuren ook voor de bege
leiding van The Fifth
Dimension en Simon en
Garfunkel. Bepaald geen
kleine jongens dus. die
de Sandpipers hebben
aangetrokken om zich te
laten begeleiden. Daar
om alleen al vinden wij
deze plaat Come satur-
daymorning" getiteld, de
moeite waard. Voeg
daarbij dat de stemmen
van The Sandpipers, on
danks de wat sentimen
tele repertoirekeuze, ook
best uit de verf komen
en ziedaar een aardige
schijf. Titels: „The long
and winding road" (een
nummer dat momenteel
opgang maakt), ..Where's
there's a heartache"
„The wonder of you",
de gebroeders Gibb,
The drifter" en nog en
kele smakelijke hapjes
AMLS 990).
„Live at the Pickwick"
is de titel van de aller
nieuwste elpee van het
Britse trio The Peddlers,
dat sinds kort voor Phi
lips in de platencompeti-
tie uitkomt na eerst on
der contract te hebben
gestaan van CBS. llit de
CBS-periode stamt de
geweldige elpee „Birth",
die terecht veel waarde
ring wegdroeg bij het
publiek. Ook bij de va
derlandse tceveemakers
is de groep bijzonder
geliefd, want er gaat te
genwoordig geen maand
voorbij of de groep ver- j
schijnt op de blauwe
Uit dit alles blijkt dat
het met de jazz nog
lang niet gedaan is. The
Peddlers immers belij
den oprecht dc jazzleer,
zij het wel vermengd
met popclementen. Op
„Live at the Pickwick"
gaat het trio er weer
stevig tegenaan in een
repertoire van geheide
evergreens, die in dc
swingende conceptie van
The Peddlers als nieuw
klinken. Titels: „Georgia
on my mind." „You arc
my sunshine". „Misty"
(ErroII Garners grote
succes), „Over the rain
bow" (het lijflied van
wijlen Judy Garland). „I
love Paris," „I wish I
could shimmy like my
sister Kate" en nog en
kele tot voetjes van de
vloer nodende supcr-
swingers. Vakwerk (Phi
lips 6414 100).
POPFRONT
Nieuwe single van Golden Earring
uit op 29 januari. A-kant gaat
definitief „Holy holy life" heten, j
B-kant wordt „Jessica". In april
hopelijk nieuwe Lp. Op de
dubbelelpee van Derek the Dominos
onder andere een nieuwe versie van
„Ifs too late", hit in de vijftiger
jaren voor Chuck Willis". Shoes
waren in studio en namen drie
nummers op waarvan een de nieuwe
single wordt. Led Zeppelin
we'licht weer naar Nederland voor
concerten. .Gallows pole" van Led
Zeppelin III was hit in Italië.-
Er is tegenwoordig meer I
dan ooit behoefte aan
zogenaamde „muziek
voor de late avonduren"
of zoals de Engelsen en
Amerikanen zeggen „for
after the midnight i
hour." Het Capitollabel
voorziet sinds enkele
weken overmatig in de
ze behoefte middels een
serie van vijf redelijk
goedkope (f 13.50) lang-
Op deze schijven vinden
wij muziek van talloze
groten van de lichte
muze. Namen te over,
zoals Nelson Riddle, Nat
King Cole. Peggy Lee,
King Curtis. Dakota
Staton, Cannonball Ad-
derley. Bobby Centry.
George Shearing, Dean
Martin. Matt Monro,
Nancy Wilson, Stan
Kenton, The Lettermen
en ga maar door. Zoals
u ziet allemaal groothe
den, die voor puike, ge
voelige muziek zorgdra
gen. Het werk van deze
vedetten is verdeeld
over de volgende elpees:
„Tender love Moods",
„Latin love moods" (per
soonlijk vinden wij dit
de beste schijf). „Lush
love moods", „Groovy
love moods" en „Soulful
love moods". Aanbe-
PEGGY LEE
Tot de hiervoor uitvoe
rig beschreven categorie
behoort ook de aller
nieuwste langspeelplaat
van good old Peggy Lee,
een nog alleszins aan
trekkelijke juf die al ja
ren garant staat voor
het betere, gevoelige
zangwerk. „Make it
with you" is de titel van
het onderhavige plaat
werk, waarop tien
handwarme songs prij
ken. Benny Golson, eens
saxofonist van Art Bla-
keys „Moanin" Messen
gers. zorgde voor de
fraaie arrangementen
van Miss Lees repertoi
re Peggy Lee heeft nog
steeds een boeiend diep
stemgeluid, waarmee zij
uiterst effectvol om
springt. Een fijne, stem
mige plaat met als per
soonlijke hoogtepunten
„The long and winding
road", „Let's get lost in
now" en „You'll remem
ber me." (Capitol ST
Keith Emersontot voor kort het brein van de klassiekepopgroep The Nice,
opereert nu met de jongelui Palmer en Lake in de Britse popdreven onder de
naam Emerson, Lake Palmer. Uit de kortgeleden verschenen elpee van dit trio
blijkt overduidelijk dat Emerson de grote man is (we hadden trouwens niets
anders verwacht) en dat zijn stijl eigenlijk nauwelijks gewijzigd is. Nog steeds
balanceert Emerson op de rand van de jazz en de klassieken. Met pop heeft het
geheel echt niets uitstaande en daarom zal deze schijf eerder bij de jazzjongens
in de smaak vallen, dan bij het poplegioen, ondanks de nadrukkelijke
poprubricering. Het meest fascinerende stuk muziek van deze plaat vinden wij
„Tank", waarin heel wat gedreven soli verwerkt zitten (Island).
Heel wat lllustre namen
prijken op dc verzamel-
clpee „Jazz in a pent
house". Echte jazz is 5
overigens ver te zoeken i
op deze plaat. Welis
waar vinden wij werk
van mensen als Wcs
Montgomery, de helaas
verscheiden grootmees
ter op de gitaar, en Paul
Desmond. Brubecks lijf"
eigene op dc sax. op
deze plaat, maar dat ga
randeert nog geen echte
jazz. Zowel Desmond cn
Montgomery hebben na
melijk. naast hun norma
le jazzwerk. de nodige
uitstapjes gemaakt in het
niemandsland tussen
jazz en pop. Alle stuk
ken op deze plaat kun
nen als zodanig be
schouwd worden, het
geen het eindresultaat
er overigens niet minder
prettig op maakt. Ande
re grote namen die wij
op deze schijf vinden
zijn: Nat Adderly, Her-
1 bie Mann. Pete Jolly
(tegenwoordig helemaal
op dc lichte toer).
I Quincy Jones en Anto-
nio Carlos Jobim, een
van de grote bossa-no-
vamensen. Als geheel
een schijf met een jazzy
inslag die best te verte
ren is (AMLS 1003).
Nog
het
rschij-
derdc album
van Matthews South
ern Comfort liet leider
Ian Matthews zijn for
matie in de steek, zoals
hij eerder al Fairport
Convention in dc steek
had gelaten. Niet zo'n
makkelijk jongetje dus.
deze Ian Matthews,
maar wel een begaafd
figuur die in nog geen
jaar tijd zijn groep naar
de top wist te stuwen.
Wij denken hierbij aan
de succesvolle single
„Woodstock" cn aan de
langspclers van de
groep, die alle een gre
tig onthaal vonden bij
de popliefhebbers.
„Later that same year",
de titel van het derde
Southern Comfortalbum,
is dus eigenlijk een re-
quim. Weliswaar gaat
Southern Comfort zon
der Matthews verder op
het progressieve EMI-
label Harvest en Mal-
thews met een nieuwe
groep op het door Elton
John sterk in de belang
stelling gekomen DJM-
label, maar de oude coa
litie zullen we nooit
meer horen op nieuwe
schijven. Zo gaat dat in
Gelukkig neemt South
ern Comfox-t waardig
afscheid, want de derde
elpee is zonder meer
hgelsterk en zeker de
beste die ooit door de
groep is gemaakt. Net
als op „Second spring,"
de tweede elpee, speelt
Gordon Huntlev, de ve
teraan, een heel belang
rijke rol in het South-
erngeheel met prach
tige stroperige jengels
op de pedal steelgitaar.
komt Huntley bijzonder
goed voor de dag. In
verscheidene nummers
van deze schijf valt een
opvallende gelijkenis te
constateren met de
sound van Crosby. Stills,
Nash and Young, zeker
ih „And me" en „Teil
me why." Hel laatste
nummer is van de hand
van Neil Young en staat
op de veelgeroemde „Af
ter the goldrush"-elpee.
Toch kan men Southern
Comfort niet van imita
tie of van plagiaat be
schuldigen, daarvoor is
het repertoire toch te
gevarieerd en meer ge
richt op het countryidi-
oom dan CSNY. Als je
de plaat enkele malen
beluisterd hebt, dan
komt er toch wel een
groot gevoel van spijt
over ie heen vanwege
het uiteenvallen van
zo'n luisterrijke groep.
(UNI 63G9 607).
Vermageren is een kwestie van veel geld uitgeven. Wie
er dat voor over heeft, boekt gegarandeerd succes. Na
een reeks feestdagen waarin ik gewoon meedoe, want
dat kan nief anders", komt onherroepelijk het ogenblik
van berouw op de weegschaal. Denk dan eens aan een
duur dieet.
Als het Voorlichtingsbureau van de Voeding leerzame
folders en een calorieën-tabel uitgeeft voor een paar
dubbeltjes maakt dat bij voorbaat al minder indruk dan
een dieetbijbel van tientjes. Hel voorschriftbeperk één
maaltijd per dag tot 2 sneetjes tarwebrood zonder boter
en een bosje radijs, is niet 'interessant. Nee, dan die
buitenlandse dieetapostel met een menu (van even
weinig calorieën) waarop blaadjes van een artisjok,
verse ananas en gestoomde zwezerik staan! Zo'n dieet
helpt want het is duur en we vergrijpen ons na drie
dagen niet aan een cotelet met een rand vet.
Dik-zijn is voor 99 procent het gevolg van welvaart. En
een ander gevolg van diezelfde welvaart is het slanke
schoonheidsideaal. Zo hard is het leven.
In alle tijden en alle culturen was, daar waar honger
dreigde en de welvoorziene dis geen alledaags verschijn
sel genoemd kon worden, een goed doorvoed (zo niet
overvet) lichaam het schoonheidsideaal, en het symbool
van een rinkelende geldbuidel.
Maar in lijden van overvloed is het geen kunst dik te
worden. Dan moeten we een soort minachting opbrengen
voor lekker eten. doen alsof we leven van de wind:
slank-zijn is mode. Intussen blijft dat theorie. De magen
worden toch overladen met vette hapjes cn calorierijke
drankjes, de monden zeuren over omvang en gewicht en
de waarschuwing van de dokter. Een beetje trimmen
helpt. Maar een duur instituut helpt beter. En een
kostbaar dieet verricht wonderen.
FRANSE DIEETKLINIEK
Mocht een tweede vakantie u in de richting van
Deauville voeren, dan zou een kijkje in de eetzaal (en in
de keukens) van Castel Normand u van deze waarheid
overtuigen. Het restaurant heeft vier stenen! Niettemin
houdt het zich streng aan vermageringsdiëten. In het
afgelopen seizoen hadden de dieetgangers, allen logerend
op de vierde verdieping, het een pietsiebeotje moei
lijk aan tafel. Want aan andere tafels zaten de „gewone"
gasten van de eerste drie verdiepingen. Op hun borden
konden de vqrmageraars biefstukken met dikke sausen
en puddingen-toe ontwaren. Dat is nu veranderd: een
„succes fou" heeft ertoe geleid het gehele Castel voor
vermagering in te richten, met behoud van de vier
Er komt geen gram vlees in huis. Maar vis komt
stromen binnen. Op voorwaarde dat hij zich
koken of grilleren en met citroen zal laten besprenkel
De boter is natuurlijk plantaardig en olijf-olie toe
slaan, ja aanbevolen Paté. zo welkom op het Fra
bord. is geheel uit groente bereid. De kalfsoester
mij denken aan „schijngehakt" uit de oorlog. Hij ziet
voortreffelijk uit, maar mes en vork verraden al vóór
tong dat hier in water opgewelde havermoutvlokken r
een rauw ei aan elkaar blijven hangen en gepaneerd
de oven hun mooie kleur kregen. Alle groente-
fruitgerechten zijn toegestaan en dus uitstekend. P
en zout blijken vervangen te worden door tijm, roos
rijn, peterselie, ja door een hoogst gevarieerde kruii
tuin. De mayonaise smaakt voortreffelijk zonder cc
gezien te hebben. Nergens komt een korrel suiker bij
pas, zelfs niet bij de jam. Het meest opzienbarend in f
Frans sterren-restaurant: de keldermeester is met pen
oen gegaan, er wordt niets gedronken tijdens de maal
Ook de keukenmeesters hebben iets van hun hi
positie ingeboet, de scepter wordt gezwaaid door 1
diëtiste. Deze dame weegt tevoren alles nauwkeurig
zij is tot in bijzonderheden op de hoogte van elke c
die haar cursisten is toegestaan. De cursist, patiënt
cliënt, hoe zullen we hem noemen (zeker, hij is er
vaak als zij) wordt geacht gehoorzaam te zijn. nei
de hand mee te lichten en een uitstekend humeur
bewaren. Dan krijgt hij nog voor het naar bed gaan t
beeldig opgemaakt laxerende vruchtensalade
schaal of gevuld bordje komt de eetzaal binnen of lie:
de ogen van de diëtiste gepasseerd. Wal wei
versterkend voor het moreel moet zijn, is de menuka:
vol uitbundige, pompeuze poezie. Alle beroemde terra
la dit en dat" met de ongeëvenaarde „Sauce Zus
zo" prijken er uitgebreid op en dat is een hele troc
Castel Normand heeft bijzonder veel plezier
goede buurman, het ligt naast-een instituut voo
sotherapie. Dat is een inrichting waar men zich gdj
wijdt aan schoonheid en gezondheid (lichaar
tot het uiterste doorgevoerd) met behulp van alles J
met de zee te maken heeft, met het water, zijn floi
fauna. De mee6te dieetgasten brengen dan ook vele j
in het buur-kuuroord door.
Toen in de afgelopen zomer de lunches en diners I
gewone gasten wel hevige Tantaluskwellingen bezorg:!
aan de vermageringsmaniakkèn, heeft men
pen verzocht hun maaltijd te willen gebruiken opYj
voor anker liggende schip de Normandië'. Dat
beide partijen een opluchting want lekker en
naast een hongerlijder geeft schuldgevoelens.
Tafelstukje voor dieethouders artisjokken op schaal.
Van de man in jersey met ondiepe borstzakken, die dan
ook een kolossale schoudertas draagt waarin t
genoeg plaats overblijft om zijn fototoestel te bergen,
zegt dezelfde Falcke: „Jong, chic, gemakkelijk, want
ongevoerd en bewegingsvrij. „Toch gaat die man als een
wat bedrukt lastdier op weg...
Ook de Franse couturier Esterel wil de man vóór alles
zijn eigen stijl gunnen, en ziet daarbij vooral iets in
Unisex in Sumerians, het zijn kleren om te dragen als
je besloten hebt je eigen weg te gaan in een vrije
maatschappij. Zulke kreten passen uitstekend bij mon
nikspijen in harlekijnruit (olijf en cognac-kleuren wel te