SADLERS WELLS IN v Veertig jaar theater maar al sinds 1683 befaamde Londense instelling Sc ZATERDAG 16 JANUARI 1971 LONDEN Het stond heel mooi in „Tho Observer" van 7 deoermbcr 1930. Stjjfdeftlg, met een serie droge titels over do breedte van slechts cén kolom, zoals in die t\jd gebruikelijk „Het nieuwe Sadlers Wells En het Oude. ..Twelfth Night" op Twaalfde Avond. Werkovereenkomst met Old Vic." Hierna volgde een lang verhaal over de aanstaande opening van het nieuwe Sadlers Wells Theatre, waar van de naam toen zonder afkappings teken geschreven werd. „De Twaalfde Avond zal bijzonder gepast gevierd worden", aldus meldde toneelcriticus G. W. Bishop geestdriftig, „want op 6 januari 1931 heropent het Sadlers Wells Theatre als het Old Vlc van Noord-Londen. met Shakcspcares ..Twelfth Night" dat veertien dagen zal vertoond worden en dan voor nog veertien dagen naar de Waterloo Road (de straat van het Old Vic Theatre) verhuist. „Het is nu vijf jaar geleden, dat men van wal stale met hel opzet om Sad lers Wells te herbouwen. De inspan ningen om het nodige geld bij elkaar te krijgen waren onvermoeid. Er werd een bedrag van ongeveer 70.000 pond ingezameld en dit geld is helemaal opgebruikt. Men heelt nog 23.000 tot 30.000 pond nodig om de totale kos ten te dekken". „Het gebouw is nu vrijwel af en het nieuwe theater verhoogt het waardige karakter van een historisch deel van Londen. Door de ramen aan de voor zijde heeft men een prachtig uitzicht over de City tot aan St. Paul's, ter wijl beneden de New River (die nu de Roscbery Avenue in Islington reservoir i») vloeit Honderd- /xt j r j v j o mo. j j m IJ.L vUftfgr jaar geleden gingen de (Noord-Londen) dat op 6 januari 1931 geopend werd met Twelfth theaterbezoekers daar vissen alvorens Night" van Shakespeare. de toneelvoorstellingen bij te wonen". Het Sadler's Wells Theatre De man van de Observer was in de wolken over de inrichting van het nieuwe Sadler's Wells Theatre met zijn 1.700 plaatsen en toegangsprijzen van sixpence tot vijf shilling en ne gen pence. Op het programma stonden werken van Shakespeare, die om de veertien dagen gedurende twee weken door een opera vervangen werden. Veertig jaar na de plechtige opening van het nieuwe gebouw is Sadler s Wells het enige theater van Londen waarin vreemde gezelschappen van om het even waar korte tijd kunnen optreden. Sinds 14 december jl. brengt de D'Oyly Carte Opera Company er gedurende twaalf weken operettes van Gilbert en Sullivan over het voet licht. Zoals vele wereldvermaarde Londense schouwburgen heeft Sadler's Wells een lange en merkwaardige geschie denis. „Well" betekent put en voor de Reformatie bevond zich in Islington (Noord-Londen), op de plaats waar nu het Sadler's Wells Theatre staat een zgn. heilige put, waarvan het water volgens sommige tijdgenoten een mi raculeuze geneeskundige kracht bezat. Na de hervorming werd deze put ge sloten omdat de overheid van oordeel was. dat hij de superstitie van het volk aanwakkerde. De huidige naam van het theater dateert van 1683. In dat jaar bouwde Dick Sadler, een opzichter van ver keerswegen, in Islington een houten „muziekhuis". Op de bouwgrond weid door arbeiders de vergeten „heilige put" blootgelegd. Sadler besefte spoe dig de commerciële waarde van deze ontdekking en besloot de genezende kracht, die gan de ijzerhoudende bron toegeschreven was, op doeltreffende wijze te exploiteren. Rond de put bouwde hij een rustieke grot. Het duurde niet lang of iedere morgen kwamen vijf- tot zeshonderd mensen naar zijn instelling om het geneeskrachtige water te drinken en naar de muziek te luisteren. Islington bevond zich op slechts korte afstand van centraal Londen. Het werd een vermaard oord dat stedelingen, boeren en buitenlui aantrok voor een gezond heidskuur. Gespuis Vanaf 1712 kreeg „Sadler's Wells" ech ter een slechte naam, omdat het door allerlei gespuis gefrequenteerd werd. Op 14 augustus van dat jaar pleegde een boef in het „muziekhuis" een „wrede en barbaarse moord". Het duurde lang eer Sadler's Wells zijn ongunstige reputatie kwijt was. Po gingen om van het parlement voor het ..muziekhuis" een theatervergunning te krijgen, mislukten in de jaren 1735-52, ofschoon deze instelling toen al veertig jaar lang als concert- en variétézaal gebruikt werd. Pas na 1753 slaagde de nieuwe eigenaar. Thomas Roseman, erin een muziek- en dans- vergunning te bemachtigen. Drie jaar later liet Roseman het hou ten gebouw afbreken. In zeven weken tijds bouwde hij een grotere stenen zaal, die hem 4.225 pond kostte. Een toegangskaartje van 3 shilling gaf de bezoekers ook recht op een stevig glas portwijn of punch. Sadler's Wells werd nu een zeer populair theater, waarin de beroemde clown Joey Gri- maldi in 1781 voor de eerste maal van zijn leven optrad toen hii nog geen drie jaar was. Aan de zijde van zijn vader speelde hij de rol van een aap. die aan een lang touw bengelde. Het touw brak en de kleine Joey be schreef een sierlijke boog over de orkestbak, waarna hij te midden van het publiek terecht kwam. De populariteit van Sadlers Wells nam voortdurend toe. In 1783 werd aan alle advertenties van het theater een nota toegevoegd om het publiek ervan op de hoogte te brengen, dat de overheid speciale maatregelen nam om het tegen zakkenrollers te be schermen. Van 7 tot 11 uur 's avonds stonden de wegen rond Sadler's Wells onder toezicht van politie, die te voet en te paard patrouilleerde. Grimaldi maakte Sadler's Wells wel varend. Hij trok zoveel volk aan. dat de mensen die op de eerste rij zaten, vaak door degenen die zich achteraan in de zaal bevonden, in de orkestbak gedrongen werden. Op een gegeven ogenblik werkte Grimaldi zowel in Sadler's Wells als in Covent Garden. Als hij niet over voldoende geld be schikte om een huurrijtuig te betalen, rende hij van het ene theater naar het andere. Op straat werd hij aange moedigd door voorbijgangers, die hem fruit te eten gaven. In 1828 nam Grimaldi afscheid van het publiek. Hij bleef in Islington wonen en stierf er, kreupel en zonder geld, toen hij slechts 57 jaar was. In die tijd oogstte het Sadler's Wells Theatre veel bijval met zgn. pantomi mes. waarin allerlei sensationele num mers met acrobaten, roodhuiden en talloze gedresseerde dieren verwerkt waren. Een show van 1822 bevatte zelfs een wedren voor pony's. De ren baan cirkelde van het podium rond de orkestbak. In de tuin achter het thea ter werd in 1837 een ballon opgelaten. De ballonvaarster, ene mevrouw Gra ham, had toen al 26 vluchten van die aard achter de rug. Na een korte luchtreis daalde zij veilig neer en was net op tijd terug in Islington om de theatervoorstelling bij te wonen. Gebakken vis Tussen 1844 en 1862 beleefde Sadler's Wells de roemrijkste periode van zijn geschiedenis. Het werd toen bestuurd door Samuel Phelps, een vermaarde acteur-regisseur, die er niet minder dan 30 toneelstukken van Shakespeare over het voetlicht brac'"». Dit rcorr' werd pas in 1923 verbeterd, toen hel Old Vic Theatre de complete cyclus van 36 Shakespearcstukken opvoer de. Phelps maakte van Sadler's Wells een gerespecteerde schouwburg. In het be gin had hij het niet gemakkelijk. Sad ler's Wells was een wanordelijke boel toen Phelps er met „Macbeth" van wal stak. Bierverkopers hadden zich het recht toegeëigend om hun waren in de orkestbak op te slaan. Ze deden uiterst goede zaken. Tijdens de voor stellingen liepen voortdurend kelners met volle en lege glazen rond. Aan de ingang werd gebakken vis verkocht. In de zaal kon men zich zelfs verse oesters aanschaffen en de helft van de aanwezige dames hield huilende zui gelingen op de school. Dit was zeker niet de ideale atmosfeer voor opvoeringen van „Macbeth". Phelps slaagde er nochtans in de pre mière tot een redelijk einde te bren gen. Daarna zorgde hij ervoor, dat de vis- en bierverkopers onverbiddelijk aan de deur gezet werden. De bier verkopers konden zelfs zijn hart niet vermurwen door te beloven, dat zij hem iedere week een hoog bedrag zouden betalen. De portiers kregen opdracht geen zuigelingen meer bin nen te laten. Binnengesmokkelde baby's, die tijdens de voorstellingen ontdekt werden, vlogen onmiddellijk de deur uit. Het onbehouwen taaltje van het pu bliek in de zaal was een nog grotere moeilijkheid. Phelps maakte daar een einde aan door de politie erbij te halen en de ergste vloekers aan het gerecht over te leveren. In minder dan een maand zat in Sadler's Wells het fatsoenlijkste publiek van Londen. Het merkwaadigste was nog wel. dat de aldus gedresseerde toehoorders kaartjes bleven kopen om de theater voorstellingen bij te wonen. De kunst, gecombineerd met discipline, triom- In 1862 overkwam Phelps een tragedie. Hij vernam dat zijn vrouw aan kan- ken leed. Hij was zo diep geschokt, dal hij het Sadler's Wells Theatre prijs gaf. Daarna beperkte hij zich tot acteren en dit hoofdzakelijk in het Drury Lane Theatre dat vandaag de dag nog uitsluitend Amerikaanse mu sicals over het voetlicht brengt. Phelps' echtgenote stierf in 1867. Hij zelf gaf elf jaar later de geest. Nieuw theater Na Phelps ging Sadler's Wells geleide lijk achteruit. Het theater veranderde verscheidene keren van eigenaar en werd gebruikt voor melodrama, boks wedstrijden, circus en een Groot We tenschappelijk Festival. Men deed zelfs een poging om er een ijsbaan van te maken. In 1879 werden nog plannen uitgekiend om het theater te herbouwen, maar de dame die dit initiatief genomen had, stierf vooral eer ze konden uitgevoerd worden. Van 1893 tot 1913 was Sadler's Wells een tamelijk succesrijke music hall, maar toen het theater in 1915 defini tief gesloten werd, had men het enke le jaren als bioscoop gebruikt. Het bleef vervallen en verlaten ach ter, tot de toneel-, opera- en ballet troepen van het Old Vic, die wegens hun ernstige gebrek aan ruimte geen raad meer wisten, naar een andere schouwburg begonnen uit te zien. In 1925 werd een campagne gelanceerd om op het pand van het oude Sadler's Wells een „Old Vic van Noord-Lon den" te bouwen. De initiatiefnemers kwamen bij openbare inschrijving aan het nodige geld. In „Twelfth Night", waarmee hel nieuwe theater op 6 januari 1931 geopend werd, vertolkten John Gielgud en Ralph Richardson de hoofdrollen. Tot in 1934 wisselden de drama- en operagezelschappen elkander af in het Sadler's Wells- en het Old Victheater. Beide troepen werden echter te groot, zodat deze regeling spoedig onecono misch bleek. Toen werd besloten in Sadler's Wells uitsluitend opera- en balletvoorstellingen te geven, terwijl het Old Vic zich alleen met drama tisch toneel ging bezighouden, Tussen 1931 cn 1939 voerde de Sadler's Wells Opera Company meer dan 5Q_ opera s op in de Engelse taal Gedürende die periode groeide en bloeide ook het wereldberoemde Sadlers "Vfëïls Ballet gezelschap. Tijdens de tweede wereldoorlog bleef het Sadler's Wells Theatre grotendeels dicht. Toen het weer vrede was, her opende deze schouwburg met de pre mière van Benjamin Brittens „Peter Grimes". In 1946 verhuisde het Sad- Bewogen geschiedenis begon met geneeskrachtig water ler's Wells Ballet echter naar het Royal Opera House (Covent Garden). Sindsdien werd het Royal Ballet" ge noemd. In Sadler's Wells vormde men een nieuwe balletgroep, die evenwel in 1957 eveneens naar het Koninklijk Ballet overging. Tot. in juli 1968 werd het Sadler's Wells Theatre uitsluitend door het Sadler's Wells Operagezel schap gebruikt, met occasioneel gast optreden van vreemde opera- en bal letgroepen. De officiële „Arts Council" verzocht het Sadler's Wells Operagezelschap in 1959 ook een rondreizende troep te vormen, die de provinciesteden van Groot-Brittannië zou bezoeken. Deze uitbreiding maakte vele technische en andere tekortkomingen van het Sad- ler's Wells Theatre acuut. In 1962 besloot men op de zuidelijke oever van de Theems in Loriden een nieuwe Opera te bouwen. De pers kreeg in 1965 een maquette van het operapro ject te zien, maar de eerste steen werd nooit gelegd, omdat zowel de regering als de Londense graafschaps- raad financiële steun weigerden toe te kennen. Coliseum In augustus 1968 nam de Sadler's Wells Opera voor goed afscheid van het beroemde theater aan Islingtons Rosebery Avenue dat sindsdien open staat voor bezoekende gezelschappen. De Sadler's Wells Opera installeerde zich in Londens grootste theater: het Coliseum aan St. Martin's Lane, vlak bij Trafalgar Square, een commercieel veel gunstiger ligging d<m die van het Sadler's Wells Theatre. De opera troep had in 1959 en 1960 operettes gespeeld in het Coliseum en geraakte op die manier met dit reusachtige theater dat van 1961 tot mei 1968 een Cineramabioscoop was, vertrouwd. Het Coliseum dateert van 1904 en is uitgerust met een enorm drievoudig draaiend podium dat 160 ton weegt en door 30 elektrische motoren voortbe wogen wordt. Tot 1931 was het Coli seum een variététheater. In april van dat jaar begon men er operettes op te voeren. De Engelse versie van „Het Witte Paard" beleefde een ononder- Lois McDonalI als Semele en Alexander Young als Jupiter in een nieuwe Sadler's Wells Operaproduktie van Handels Semele, in het Coliseumt-heater van Londen. broken reeks van 651 voorstellingen. In 1947 brak voor dit theater een periode van Amerikaanse musicals aan met Annie Get Your Gun waarvan gedurende drie jaar 1.304 vertoningen gegeven werden. DaamJ volgde „Kiss Me Kate", de succesvol' musical vaft Cole Porter, die ei 24 december van vorig jaar tot 21 januari 1971 opnieuw, maar ditmaal) door de Sadler's Wells Opera Com pany. mei enorm veel bijval opger voerd wordt. De twee troepen, dié de Sadler's Wells Opera vormen twee orkesten, koren, twee operaballetten en onge veer 70 zangers geven ieder j; meer dan 400 voorstellingen in Londen en de provincies. Alleen zangers met 'n Brits paspoort komen in aanmerking Alle opera's worden in de Engelse taal gezongen; in Covent Garden daarente gen vinden de meeste opvoeringen in de oorspronkelijke taal plaats gastoptreden van internationale ster ren mogelijk. De Sadler's Wells Opera schuwt het sterrensysteem, maar hij oogst daarom niet minder succes. Tijdens het eerste volledige seizoen in het Coliseum is de belangstelling van het publiek met minstens 50 procent toegenomen. Toch heeft de Sadler's Wells Opera met 'zware financiële moeilijkheden af te rekenen. Alleen wanneer de Council" een subsidie van omstreeks 900.000 pond toekent, zou Sadlers Wels Opera in 1971-72 het hoofd bo ven water kunnen houden. Aangezien de regering-Heath ernstige bezuinigingen voorschrijft, die door net huidige economische be stel van Groot-Brittannië noodzakelijk gemaakt worden, vragen vele liefheb bers zich bezorgd af, of de Sadler5 Wells Opera Cofopany deze crisistijd zal overleven. art DEt loet aor o wel ien orig j etenj jna i cht dusti dusti tgev. oet d haps icht tn W' ven. kn W toog. ntal nde len 1 Catherine Wilson als Rosalinda in ..Die Fledermaus" van Johann Strauss, die in de herfst van vorie jaar (1970) door de Sadler's Wells Opera Company over het voetlicht pehrachl van Londen. -C iverd in het Coliseum In november verzorgde het Sadler's Wells Operagezelschap St. Martin's Lane. i schitterende nieuwe uitvoering van Beethovens „Fidelio" in het Coliseum aan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 6