Kreatief Sentrum bijna klaar, maar wie moet het „bespelen" Forum wil Kerk alleen op tactisch moment verlaten inda; Zakelijk leider Jan Boer heeft andere dan financiële zorgen Wachten op programma ilni ind AVANT-GARDE-KATHOLIEKEN WACHTEN OP UUR U: „IN HET BELANG YAN DE EENHEID VAN DE KERK" .^MLERDAG 21 JANUARI 19<1 LEIDSE COURANT PAG IN- jdende :hadigd LEIDEN Het Kreatief Sentrum, zich manifesterend in een heerlijke grote keet in het pand aan de Breestraat en een toeziend en regulerend stichtingsbestuur, heeft zorgen. Hoofdbrekens die nauwelijks van financiële aard zijn, want de gemeente heeft destijds 85 mille geschoven en zal ook nu weer voor het onontbeerlijke bedrag van 50.000 gulden zorgen. Heeft mevrouw Den Haan, die als wethouder Leidens cultuur cum annexis koes tert, niet maandagavond nog gezegd: „Jongens, ga maar rustig door met de verbouwing; met het geld komt het wel in orde"? Nee, directe financiële pijn is er niet. De zorgen liggen dieper geworteld. In het ideële vlak, wél te verstaan. Straks staat er voor het alternatief experimenteel jongerenwerk verrukkelijk inspirerend pand klaar (volgende maand wil men beneden al beginnen) en dan weet je niet wat je ermee beginnen moet. Daar begint het een beetje op te lijken. Er is nog geen programma. Alles moet nog op touw worden gezet. Aan belangstelling geen gebrek, alleen weten die belang stellenden vaak nog niet wat ze precies willen. maar een greep in de mogelijkheden) toneelvoorstellingen, lichtshows, ge luidshows, disco-avonden, forums, film, culturele manifestaties etcetera, etce tera. „Hier willen we ook ruimte ma ken voor creatieve dagen en creatieve kermissen." Op een staalconstructie komt een platform met aan de zijde van de zaal een projectiekabine. Aan de andere kant heeft men een zitje al$ onderdeel van het geprojecteerde café restaurant, dat ook als café-chantant, politiek café „en van alles" kan funge ren. Overal ligt de nadruk op het ex perimentele. „Maar je moet het wel zelf verzinnen. Ik maak hier geen za- lenverhuurbedrijf van, geen atelier ruimte voor individuele zich-uitlevers", aldus Jan Eoer. Op de verdieping moet het gaan gon zen van de activiteiten. Allereerst is daar een groot vertrek, dat ik de „Apenrotszaal" zou noemen. Links te gen de muur is een willekeurige for matie van enorme kubussen geconstru eerd onder een paars plafond: een bronsgroen subsituut voor het Natio naal Monument op de Dam. Jan Boer: „Je gaat maar op deze apenrots zitten en je wordt er vanaf gejaagd". Overi gens worden hier niet alleen pseudo- Damslapers verwacht, je kunt op de „rots" ook bezig zijn met toneel, met mime en zo. Het zaaltje is verder uit stekend geschikt voor yoga, voor bal let, workshops, voor kleine manifesta ties zoals film en sociëteitsavonden. De bar is in de hoek.. „We gaan hier de boel maar een beetje opvulen,-" vindt Ja nBoer. Toen enkele jaren geleden de gedachte van een Kreatief Sentrum in de Leidse openbaarheid kwam, werden overal wenkbrauwen gefronst. Een losgesla gen Paradiso rees op in veler fanta sie: verdovingscentrum midden in de Breestraat. een moreel herfsttij, een indianenkamp tussen het establish ment. een aanfluiting van orde en rust. Ga er nou eens kijken. En luiste ren vooral. De keet is nog groot, maar de resultaten van veel inspanning zijn al zichtbaar. Er is zo'n tien man „da gelijks personeel", jonge vakkrachten, die in hun vrije tijd aan het Sentrum gestalte geven en de plaats hebben in genomen van de vrijwilligers uit de eigen gelederen van de experimenteel- lustige jeugd. Er waren vaklui nodig, want het is niet gebleven bij wat breek werk en het geven van een kwastje. Geheel nieuwe plafonds moesten erin, een nieuwe water- en lichtleiding en op het ogenblik is men bezig met het gieten van een betonnen fundering voor een platvorm in het Trefcentrum. [Spil van het spul het Kreatief Sentrum in wording it, ziet meteen de spil van het spul: Boer, 25 jaar, onverminderd een lts in de maatschappelijke branding, t oorsprong" groepsleider, bezieler het nu schijnbaar ter ziele zijnde _'iitee Leefbaar Leiden, weerbaar trnieuwér en thans' beheerder van en zaken van de Stichting Krea- Sentrum, een soort van God en mensen verlaten directeur, want j zien en te horen staat hij nagenoeg alleen voor. ,Zeg maar zakelijk leider", beslist Jau, 'i de baard strijkend. „Ik zal straks laten zien hoe het worden moet." en bouwtekening tevoorschijn talen uit de kast in z'n werkkamer, iakt drie keer een verkeerde („wat klere-troep") en heeft dan de 1 an Boer heeft zorgen, In bestuurlijke zin blijkt er iets te haperen. „Er zijn er, die alleen willen praten over de doelstelling van dit Sentrum. Nou, daar hoeven we niet meer over te bab belen; die zijn allang bekend. Het Irordt alternatief experimenterend jon- erenwerk en dat moet zo blijven. Niet jociaal-cultureel naar vorm en inhoud, maar experimentele zelfwerkzaamheid, leen elan van kunstenaars met hun ramien, maar scholieren, werkende Ifllh :ugd' studenten en ouderen. Ons pro fit tlt jeem ia> (jat je je eigen organisatie loet vormen. Er moet een functioneel er nai ret g< lelijk d' veel sociale Nede vertoont „Lev isclu Werkplaatsen Verderop moeten werkplaatsen wor den ondergebracht; werkplaatsen voor geluid en licht, voor fotografie en film, voor schilderen, timmeren en boetse- "ren. Er is een grote ruimte voor het werken met grafisch materiaa,l offset, affiches, zeefdruk, stencillen en méér in die richting. „Als iemand bijvoor beeld toneel wil gaan doen, kan hier alles gedaan worden wat daarvoor no dig is: een decorgroep kan gaan tim meren, een reclamegroep kan affiches maken, er zijn mogelijkheden voor de belichtingsgroep. enz. Dat is nou het doel waarnaar wij streven: iedereen moet functioneel kunnen worden inge schakeld. Daarom willen we ook geen leraar. Misschien is die later nog wel eens nodig of zitten we verlegen om specialistische hulp, maar inmiddels estuur komen, een programmaraad. Stichtingsbestuur is niet functio- eel, dat is er alleen om het opzetpro- te begeleiden". losjes mensen akelijk leider Boer vertelt, dat hij zó >sjes mensen straks in het gebouw gang kan laten gaan. Maar het is oeilijk tussen die mensen een samen- 'rag te kiezen, hoe ze in dit Sentrum elkaar kunnen komen. Iedereen bij hem langs komen en zeggen men op het hart heeft, maar een ratal mensen zal toch iets op touw oeten gaan zetten. „Ik kan moeilijk m'n eentje gaan zitten inspireren, hebben lui nodig met capaciteiten, kunnen adviseren. Vooral de wer- rade jeugd is nog niet erg bekend dit project. Deze groep zal beter ireikt moeten worden. We hebben zo geen inzicht in de zelfwerkzaam- èid en integratie die op dit Sentrum atand moet komen." ben hier om te luisteren. Men komt maar niet iedereen kan formule- ivat men precies wil. Ik luister en rtel mensen wat de bedoeling is, dat zoeken naar het juiste rendement, moet van onderaf komen en liet is taak, dit te stimuleren". at in het oude schoolgebouw aan de eestraat groeit wordt iets uitzonder- ks in Leiden en ver daarbuiten. Het periment krijgt in elk geval de ruim- Achter de deur beneden gaat het i: iruari beginnen. Rechts komt een derobe en links is plaats voor een Jtriforme toestand: men kan er din- 1 verkopen uit ideële of niet-ideële erwegingen, b.v. biologisch-dyna- sch voedsel, zelfgemaakte produkten Su-Kan ruien er van eigenaar verwisselen, dë Y<x e kan er krantjes verkopen, de de-wereldwinkel gaat er een filiaal tigen (denkt Boer), er is een infor- tiemarktje zó voor de hand. efpunt 'P men door dan is daar het grote v fpunt, vier oude lokalen, die tot fopvpn 1 8r°te zaal uitgebroken zijn. Dit 'Louis rdt het domein voor (Jan Boer doet Jan Boer s hier nog een troep \n het Kreatief Sent rum weten we precies wat men wil. En daar gaat het om." Tenslotte is er boven een bibliotheek vergaderruimte, een soort informatie centrum. Buiten, tussen Sentrum en Waalse kerk, wordt een terras aange legd. Jan Boer lacht en schudt de ma nen: „En dan willen we nog een open- luchtbad bouwen en een garage, waar in iedereen, meteen kan gaan sleutelen. Maar laten we maar zeggen, dat dit toekomstmuziek is De werkers van het eerste uur zijn, op een paar na, verdwenen. Jan Boer is met zijn problemen en een vorderend Sentrum gebleven. Wat hij en nog an deren zich afvragen is: hoe pakken we het aan? Hoe kunnen we het doel be reiken, welke activiteiten komen hier, wie brengen ze tot stand, met wie moe ten we nog contact zoeken en hoe moe ten we de belangstelling onder de be volking wekken? Concrete ideeën We wachten op concrete ideeën. Het zal hier een proces van jaren worden. We gaan over een paar weken rustig open, zonder slaande trom en vliegend vaandel. Intussen blijven we werken aan de „bespelers" van dit huis. We hebben geld gehad, maar nu moet er gewerkt worden." U ziet. het Kreatief Sentrum is een serieuze bezigheid van jongelui die aanvankelijk niet serieus werden genomen. Het is tijd: de zaak moet nu open. „Wie dat niet ziet", zegt Jan Boer, „moet maar gaan. Dan hebben we audereh- nodig". Je moet het probleem in de juiste proporties zien, ook al zal niet-" alles vlekkeloos verlopen. Samen moet je willen aanpakken. Zoiets bijvoor- beed: wie scheurt straks de kaartjes door, hè? Ja, wie scheurt die verkochte kaartjes? Dat zal toch echt moeten ge- We hebben hier een paar maanden een troep gehad. Ik heb de jongens maar wat laten rotzooien; ze dachten, dal ze lekker kreatief sentrummetje aan het spelen waren met dat breken en schil deren. Maar dat kan niet langer. Er moet nu iets gebeuren. Ik heb ze ge zegd: jullie moeten dat Kreatief Sen trum mogelijk maken en stimuleren Ton Pieters. Buut ter ziele „Buut is ontaard in een gezellige kroeg, waar de echte kunstenaars steeds meer uit wegblijven. We hebben nog onge veer 40 werkende leden en plusminus 100 sociëteitsleden. Van de werkende leden gaat echter de laatste tijd weinig uil". Dit zegt Else Verhoef, wellicht de laatste secretaresse van de Leidse kunstenaarsvereniging Buut 110, waar van de sociëteit is gehuisvest in een dranklokaliteit aan de Nieuwe Beesten markt. Voor vanavond, is een vergade ring uitgeschreven, waarin de ophef fing van de vereniging en de sociëteit aan de orde zal worden gesteld. Volgens het huidige bestuur bestaat er, blijkens de geringe interesse van de werkende leden, geen behoefte meer aan de ver eniging. Buut 110 is een jaar of vier geleden opgericht door Kees Buurman, Willem Breddels en Ben Walenkamp. Zien zij het eventueel opheffen van de door hun opgerichte vereniging met bloedend hart gebeuren? Kees Buur man, die zijn leef- en werkruimte heeft in het Boerhaavecomplex in de Kamp: „Nee beslist niet. Althans, ik vind dat je niet per se koste wat het kost een vereniging van kunstenaars op de been moet. houden. Als men vindt dal er geen behoefte meer bestaat, dan moet men de tiereniging opheffenDal is een duidelijke zaak. Hij wordt in die mening gesteund door medeoprichter Willem Breddels. die zegt, dat senti menten bij een besluit over het al of niet opheffen van de vereniging mogen meespelen. Volgens Kees Buurman zijn er egen duidelijke aanwijzingen waarom de vereniging zo is verlopen. Hij merkt, alleen op: „Kunstenaars bij elkaar krijgen is niet zo'n geweldige kunst, maar ze bij elkaar houden is vreselijk moeilijk". De verdiensten van Buut 110 zijn volgens Kees Buurman onmiskenbaar geweest. „Door die BBK- acties van een paar jaar geleden heb ben we heel wat kunnen bereiken. Ook in Leiden. Ook voor de overheid en de gemeente was het een voordeel dat er een vereniging als Buut 110 was. Van gemeentezijde had men tenminste een vereniging om tegen aan te praten en had men niet te doen met zomaar een stel losse figuren. Ik hoop dan ook wel, dat op de vergadering een alterna tief plan naar voren komt, waarin wordt voorgesteld dat de kunstenaars toch op enigerlei wijze verenigd blij ven. En daaraan hoeft voor mij geen sociëteit gekoppeld te worden", zegt Buurman, die evenals Willem Breddels de laatste tijd nog maar spaarzaam de sociëteit bezocht. Piena. blijft x^fn de running C. J. Plena voor al zijn vele vrien den Kees is als oud-wethouder van gemeentewerken niet gemakkelijk los le weken van de publieke Leidse zaak. Sinds hij een half jaar geleden zijn portefeuille overdroeg aan collega Menken is hij bezig met het afwerken van dingen". Als je hem door de Bree straat ziet fietsen is hij ongetwijfeld op weg naar het stadhuis of komt-ie er net vandaan. ,,lk distancieer me zo veel mogelijk van gemeentelijke affai res, want ik wil beslist niet m'n (oud-) collega's voor de voeten lopen". Dat neemt niet weg, dat veel mensen met problemen, die met aankoop van grond en wat al niet meer te maken hebben, nogal eens bij hem binden lopen, ,,want", zo zegt men terecht, ,,Piena kent vele mogelijkheden'-'Van morgen heeft de heer Piena de eerste paal geheid voor een nieuw garage bedrijf van Bierman aan de Oegst- geestertoeg. Als wethouder is hij meer dan een jaar bezig geweest met het effenen van het pad voor deze vesti ging. „Een moeilijke kwestie was dat en nu vonden ze het leuk om me voor die eerste paal te vragen". En Kees Piena vond dat óók wel leuk. Hij is verder als penningmeester van de nieu we stichting bezig met de voorberei ding van de bouw van de Prof. Jan Mulderkliniek, een combinatie zoals men weet van de reumakliniek te Noordwijk, het Rotterdams Zeehospi tium te Katwijk en de Annakliniek. Ook heeft men hem gevraagd, mee te hel pen aan het van de grond brengen van een kindercrèche te Leiden: een project met toekomst, maar geen gemakkelijke Oud-wethouder Kees Piena heeft voor het overige deel van de tijd z'n hart verpand aan Friesland. Zijn vrouw is een trotse Friezin en voor haar man is het wijdse land van meren en gras land zijn tweede vaderland geworden. Bij de Galamadammen, tussen de Fluessen en de Morra, heeft de familie Piena aan het water een grote caravan staan. ,,Da's m'n tweede huis. Als het even kan gaan we er vrijdags naar toe en komen 's maandags terug. Ik heb er m'n boot en kan plezierig speleva ren". Of hij aan vissen doet? „Man, hou op, natuurlijk; ja, nou.'! Zowel op zee a's- in. het zoetwater. Ja, nou"!! Kees PièiïdXs méér dan enthousiast. Hij is helevfiaal ingeburgerd,. ijl dat prachtige mooie gebied bij Koudum. De vorige maand speelde hij voor Sinter klaas in de openbare schpol daar. „Een ongelooflijk leuk feest 'was dat; een dochter van me was Zwarte Piet. Een prettige gemeenschap daar. Ik probeer zo'n beetje half om half Fries en Lei- denaar te zijn dat lukt best, dacht ik zo, als ambteloos burger Ruimtenood aan Galgewater II Beestenmarkt bijeen. langlijstje van het Leidse gemeente bestuur. Die brug is gedacht op de plaats, waar nu de oude Zeevaartschool onderdak biedt aan de Sociaal-Medische Dienst van de Koninklijke Marine. Op de agenda voor de raadsvergadering van maandag 1 februari a.s. staat hef voorstel inzake het aankopen van de grond en opstallen van de voormalige zeevaartschool. De Marine moet dus te eniger tijd het anker lichten. Waarheen wordt de walinrichting verhaald? De Marinevoorlichtingsdienst: ,,/n nauw overleg tussen de Marine en het college van B. en VV. wordt gezocht naar een vervangende ruimte. In het gebouw van de SMD zijn behalve een vaste be manning alle lieden ondergebracht, die op sociaal-medische gronden tijde lijk ongeschikt zijn voor de dienst. Het betreft naar schatting 150 tot 200 man. IVe willen in Leiden of directe omgeving blijven. Kan het niet in Leiden, dan misschien in Oegstgeest. Er zijn ons al een paar suggesties gedaan maar die bleken niet zo geschikt. We blijven zoe ken". Er is bij de krijgsmacht voort durend sprake wan herstructurering en reorganisatie op gronden van bezuini ging. Waarom trekt de Marine niet in bij haar overburen: de intendance afdeling van de Landmacht? De Leger- voorlichtingsdienst: „Een hoogst- onge bruikelijk beeld: Landmacht en Marine onder één dak. Zover gaat de integratie in de krijgsmacht nog lang niet". Stekkie De Hengelaarsbond voor Leiden en Omstreken, de Wassenaarse hengel sportvereniging en de hengelaars van „De Leede" uit Warmond hebben beslo ten tot samenwerking in de Federatie Zuid-Holland. Ruim 5.000 sportvissers zullen nu in federatief verband elkan ders visgronden kunnen peilen. Boven dien kunnen de besturen in den ver volge gezamenlijk vis (laten) uitzetten en bovendien maakt de federatieve een dracht macht wanneer het aankomt op uitbreiding van het viswater. De Fede ratie houdt haar deuren wijd open voor visgezelschappen, die hun horizonten ook wel eens willen verruimen. Zo'n stap brengt tenminste wat leven in de doorgaans nogal zwijgzame gelederen denkt u zich maar in, hoe het de vroege visser te moede is, die zijn beste stek kie door een geconfedereerde vreem deling ontdekt ziet! LEIDEN. De onrust in de Kerk uit zich in reële conflicten. Maar de oorzaak zit dieper. Een forum, georganiseerd door de Leidse studentenvereniging „Sanctus Augustinus", kerfde gisteravond in dat, wat het als een abces deed voorkomen. Het kwam tot de slotsom dat de pit in feite een machtsstrijd is, die studentenpastor S. Cies'lak for muleerde in de vraag: „Het gaat erom: hoe kan je de autoritaire kerkstructuur democratiseren?". Onder al dat gekerf nam een tamelijk onfrisse stroom van emoties en interpretaties op niet zeer wetenschappelijke (nogal gepredisponeerde) wijze de vrije loop. Uitgangspunt werd tenslotte, de vast stelling, dat met „hen, die gezeteld zijn in de machtsstructuur" toch niet valt samen te werken. Maar de keuze van het moment waarop „degenen die de doorbraak willen" uit de gevestigde structuur moeten stappen, is een kwestie van tactiek en strategie, wil die stap het grootste effect sorteren. Want „Als zij (de progressieven) er in zouden slagen, hun achterban in dui delijke eensgezindheid mee te krijgen, dan is toch moeilijk te ontkennen dal ook die stap in het belang van de eenheid van de Kerk zou kunnen zijn", aldus dr. L. Laeyendecker, lec tor in de sociologie aan de Universi teit van Amsterdam. De onrust in de Kerk is volgens dr. L. Laeyendecker van structurele aard. De conflicten rond celibaat, huwe lijksbeleving en laatstelijk rond de benoeming van dr. A. Simonis, vinden hun oorzaak in een verschuiven van het denken over godsdienst en Kerk, analoog aan verschuivingen die zich in de maatschappij voordoen. De hui dige kerkstructuur is nog een uiting van de oude Kerk. Wanneer het nieu we denken vorm moet krijgen in structuren, dan komen er mensen in het geweer. De conflicten komen het meest tot uiting rond het machts woord, dat een rem stelt aan de ont wikkeling. Het moment waarop het nieuwe denken zichtbaar moet wor den, blijkt het kritische punt. „Daarbij" aldus dr. Laeyendecker, „is een merkwaardige ambivalentie te zien. Want degenen die het allemaal graag anders hadden, deinzen wan neer het machtswoord gesproken wordt plotseling terug voor de keu ze, terwijl het machtswoord zich steeds beroept op de wijze van den ken, die juist achterhaald was." Naar hun aard onderscheidde dr. H. Goddijn, hoogleraar aan de Theologi sche Hogeschool te Amsterdam, de conflicten in drie rubrieken: 1) ver schil tussen twee kerktypen (voor schrift contra geweien), 2) verschil tussen Rome en de Nederlandse kerk provincie (centrum en periferie) en 3) het Cultuurverschil N.W.-EuropaIta lië. De beide laatste verschillen illus treerde dr. Goddijn met de opmerking, dat 25 jaar na de oorlog in Nederland nog steeds een Italiaan nuntius en een Duitser zijn secretaris is, die ons land en volk nauwelijks kennen en ook geen moeite doen om ze te leren kennen. Bovendien zijn het altijd weer dezelfde soort mensen, die om de nuntiaiuur heen lopen te draaien en die daardoor een eenzijdige voorlich ting geven. Voor de velen, die het Vaticanum II niet gehonoreerd zien en zich genood zaakt voelen naar de oude structuur terug te keren, zal wanneer dat gebeurt op basis van de macht het probleem zich toespitsen op het per soonlijk geweten. Tot zover voor de pauze de structuur. Ook over inhoudelijkeza ken werden nog krasse dingen gezegd. Zo kreeg een van de aanwezigen, in antwoord op een vraag over de on aantastbaarheid van de goddelijke wetten in het nieuwe denken te ver staan dat groter vrijheid weliswaar geen ongebondenheid betekent. Maar alvorens met die onveranderlijkheid in te stemmen moet men toch eerst weten, wat Gods bedoeling was. „En dat te weten, is niet het voorrecht van één man(bedoeld wordtde paus) in de geloofsgemeenschap. We zijn nu met z'n allen bezig, te achterhalen wat de bedoeling van God heeft kun- Geen eenheid Dr. Goddijn verklaarde zich voorts niet beangst voor de vorming van een nieuwe, nu progressieve, elite, die „het kerkvolk" wetten gaat opleggen op dezelfde wijze, die ze Rome thans verwijt. Sociologisch gezien vormen de koplopers geen hechte eenheid. Eerder voorziet hij, dat een toenemend aantal mensen de kerkdeur zachtjes achter zich zal dichttrekken. Dr. Laeyende cker achtte het beangstigend dat zovele briefschrijvers n.a.v. de benoeming van mgr. Simonis zich zo autoritair opstelden. Hij stelde de vraag of het beleid wel voornamelijk op hen dient Ie worden afgesteld: hoever reikt dan je medeverantwoordelijkheid voor de ontwikkelingen? „Er Is een grote activiteit tot behoud geweest na het bekend worden van Simonis' benoeming. En de progressie ven zijn wat al te argeloos geweest. Nu heerst er ook teleurstelling aan die zijde. Dat lijkt wel een van de streken van de slang." „Als je bezwaren hebt tegen inhoude lijke zaken van het geloof, hoelang ben je dan avant-garde en waar word je rand-kerkelijk: hoe ver gaat je verantwoordelijkheid0" luidde een vraag, die door dr. Goddijn werd te ruggespeeld op de nieuwe bisschop: „Simonis heeft zich daarover al duide lijk uitgesproken. Hij zou zich nooit door zo iemand laten adviseren. Per soonlijk sla ik de zoekers hoger aan dan de gelovigen, die klakkeloos alles aanvaarden wat de Kerk ze te gelo ven voorhoudt. Het is te betreuren als die randkerkelijken niet gehoord zou den worden". Verwijt Een van de aanwezigen verweet grove schuld aan de situatie aan een deel van de geestelijkheid dat aanvanke lijk t.a.v. Vaticanum II de boot afhield en daarna op ongeloofwaardige wijze begon te draaien. Maar dr. Goddijn verontschuldigde die plotselinge zwen kingen in opvattingen aan de moeilij ke posilie van de geestelijken, die hun weinig uitwijkmogelijkheden biedt. Later voegde hij daar relativerend aan toe, niet de bedoeling gehad te hebben, te suggereren dat ze maar van die mogelijkheden gebruik moeten Na de pauze gaven de forumleden hun prognose op de verdere ontwikke lingen, drs. G. Gerelings, liturg van het bisdom Rotterdam, meent, dat de tegenstellingen zich verder zullen toespitsen. „Zij. die gezeten zijn in de machtsstructuur van de Kerk zuilen- trachten hun posities verder te ver goddelijken. Ontwikkelder mensen zullen trachten, die posities af te bre ken. Zij zullen voor grote teleurstel lingen komen te staan. Met al hun scherpzinnigheid zullen ze niet vermo gen, lot het bot door te dringen. Daar voor zijn wij, Nederlanders, geloof ik, le netjes. pletterende meerderheid zou kunnen komen, dan zon je ontdekken, dat die brave mensen toch nog de Heilige Geest in de zaak hebben gemengd". Prognose Dr. Goddijn gaf zijn mening puntsge wijs: op korte termijn: 1) het episco paat is uit zijn balans, 2) demoralise ring van velen die oprecht streefden naar vernieuwing van de Kerk. 3) rondom de nieuwe bisschop verzamelt zich een grote groep van rechtse kleef kevers, die belemmerend zuflen werken op de communicatie binnen het bisdom, 4) er ontstaat een toene mend aantal groeperingen dat ver langt naar een vrijere opstelling. 5) de recrutering van priesterkandidaten zal nog moeilijker worden. Als voordelen die de ontwikkeling bo den, signaleerde dr. Goddijn: 1) geble ken is, dat in de fluwelen handschoen van Rome van tijd lot tijd een ijzeren vuist blijkt te steken. 2) Er is een scheiding van geesten ontslaan, die een eerlijker keuze mogelijk maakt. 3) De godsdienstige beleving is losser geraakt van het kerkinstituut. 4) De ontwlkkeingen vormden een bijdrage tot de persoonlijke gewetensvorming en 5) Bij een christen is nooit plaats voor principieel pessimisme. Dr. Goddijn ging ervan uit, dat de ijzeren vuist alleen in Romes fluwelen handschoen sléekt, omdat wij menen dat het een ijzeren vuist is. „Niemand heeft meer macht dan hem wordt toegedicht. Interdict en excommunica tie zijn allang uit de tijd. Een afschei ding van Rome, zou door Rome zelf erkend moeten worden. Dat zou ver moedelijk niet gebeuren. Maar het zou interessant zijn, het eens te pro beren. Als er sprake van een macht strijd is en het is onzinnig te beweren, dat die er niet is dan zou ik willen pleiten voor een categorisch afwijzen van het categorische „nee" van Rome". weten, die 't wat ambivalent vond „te blijven in naam van het gezag". En omdat hij deze vraag concreet stelde m.b.t. de studentenparochie, antwoord de de studentenpastor dr. J. A. van Well: „Tot nu toe hebben we geloofd dat we door binnen deze structuur te blijven, zij het onder protest, toch een bijdrage zouden kunnen leveren aan de vernieuwing en solidair blijven met de mensen, die dat niet meer kunnen meemaken. Door het gebeuren van de laatste weken is opnieuw de vraag gerezen: mag dat langer zo? Die vraag moet elk van ons zich persoonlijk stellen. Er komt, geloof ik, waarschijnlijk een moment waarop moet worden gekozen voor de Kerk van het verleden of voor die van de toekomst. De eerste is rond de benoe ming van dr. Simonis ruimschoots aan het woord geweest. Ze bleek weinig origineel en creatief. Ze heeft afge daan. De keuze die blijft is voor de avant garde". En ene heer Hogenboom liet zich zo opzwepen, dat hij dr. Simonis aanduidde als „Die vent, die buiten alle categorieën valt". Ten slotte was eigenlijk de enige zorg van het panel nog, dat het moment waarop de breuk geforceerd zou moe ten worden tactisch en strategisch goed gekozen zou worden „je moet wel goed kunnen zien. wat je achter laat" «ant die stap zou jammerlijk zonder effect blijven, als de boodschap die wij er door willen uitdragen toch niet overkomt". De Italiaanse mentaliteit zal er v voor zorgen dat Gods wil ten uitvc wordt gelegd. En als je tot een v» „Maar waarom brak de avant-garde dan niet met Rome? Wat is er eigen lijk verloren, als je met Rome breekt?" wilde een van de studenten HAZERSWOUDE Zondagmorgen 24 januari om elf uur wordt in de St.- Bernarduskerk aan de Rijndijk een speciale eucharistieviering voor de jeugd gehouden. De voor vrijdagavond 22 januari in de kantine van de w St.- Bernardus geplande klaverjasbijeen- komst gaat niet door. ALKEMADE Met ingang van vrijdag 22 jan. gaat weer wekelijks op de vaste tijden en bekende stopplaatsen de auto bus rijden naar de Jaap Edenbaan in Amsterdam. De schaatsliefhebbers neme hiervan nota.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 5