RHODA SCOTT:
STAN GETZ
CHARLES
AZNAVOUR
DOUGLAS
QUINTET
BLODWYN
PIG
JUICY LUCY
JAMES
LAST
STEVE
STILLS'
PAUL CORENE
Come Bach to me
Het benutten van klassieke thema's voor populaire
muziek is tegenwoordig heel normaal. Verscheidene
popgroepen (F.kseption. Nice), zanggroepen (Swingle
Singers) en jazzmusici (Chris Hinze. Eugen Cicero)
gebruiken maar al te graag het prachtige materiaal
dat door de oude meesters is nagelaten.
Vooral vader Bach is geliefd bij de lichte musici.
Ook organiste Rhoda Scott, een Amerikaanse die in
Nederland een zekere populariteit verwierf door
haar optreden tijdens Lou van Rees' mislukte Sche-
veningenfestijn, heeft nu het werk van Bach geno
men als basis voor een nieuwe plaat. ..Come Bach
to me" getiteld. Overigens koppelt Rhoda op deze
schijf de thema's van de grote Bach aan bekende
nummers uit het jazz- en lichte repertoire, zoals
Bobby Timmons ..Moanin' (eertijds dé deun van
Blakey en zijn Messengers), „The Preacher" van
Horace Silver, „Les Feuilles mortes" van Prevert en
Otis Reddings ..Slttin' on the dock of the bay". Na
een klassiek intro gaat Rhoda Scott in al deze
nummers over op charmant, swingend orgelspel dat
eerder soulful dan jazzy te noemen is. Verwacht van
Rhoda Scott dus geen super-inventief werk la
Jimmy Smith (maar dat is dan ook een klasse
apart), maar wel vermakelijk en uiterst plezierig
spel voor after the midnight hour, zoals dat dan
heet. (Barclay).
ZATERDAG 9 JANUARI 19
met gevoelige popsongs
Saxofonist Stan Getz, eens een vermaard
van de cool-jazzbeweging en in het begin van de
jaren zestig een oprecht belijder van de bossanova
ritmen, blaast tegenwoordig helemaal in de soepele,
lichte stijl die zo goed gedijt in de late avonduren.
Tot zeer groot verdriet van zijn vroegere jazzbe-
wonderaars mogen wij wel zeggen, want die vinden
dat Getz zijn ziel heeft verkocht aan de commercië
le duivel van de lekker verkopende lichte muze.
Getz heeft al jaren een heel aanvaardbare verkla
ring voor zijn lichte escapades: „Ik wil mijn kinde
ren meer te eten geven dan droog brood". Een heel
redelijk argument van de goed ogende Amerikaan,
dat trouwens opgaat voor zovele musici. Enfin, voor
de jazzjongens is Getz' nieuwste elpee „Marrakesh
Express" dus duidelijk niet bedoeld. Maar wie van
warme, lyrische en vooral lichte klanken houdt
moet zeker deze schijf aanschaffen. Getz fraseert in
een aantal bekende nummers uit het lichte reper
toire nog even makkelijk als vijftien jaar geleden,
zij het, zoals gezegd, bepaald commerciëler. Dat
mag echter de pret niet drukken. De bekende Britse
producer George Martin, die momenteel een poging
onderneemt de Beatles te herenigen, tekent voor de
produktie van dit album en dat zegt genoeg. Over
duidelijk vakwerk. Titels: „Marrakesh Express".
„Both sides now". „The April Fools", ..Ceaeilia",
„Raindrops keep fallin' on my head" e.a. (MGM 2315
successen in het Engels
Charles Aznavour heeft een tweede Engelstalige
elpee uitgebracht. Kennelijk heeft zijn eersteling op
de Engelse markt hem geen windeieren gelegd, en
dat is - ook voor de trouwe fans van zijn Franse
chansons - geen verrassing. Want ook met deze
nieuwe uitgave blijkt Aznavour zijn chansons in
een voortreffelijke vertaling te kunnen brengen, die
na enige malen beluisteren nauwelijks onderdoet
voor het origineel. Aznavours stem - die hijzelf
omschrijft met „froggy", m.a.w. een kikker in de
keel - doet het uitstekend in de vaak wat droevige
songs, daarbij begeleid door een groot orkest. Life is
sad (Tout s'en va) en Sunday is nol my day (Je hais
les dimanches) zouden oorspronkelijk Engels kunnen
zijn, hoewel er ook songs op de plaat voorkomen die
een typisch Franse sfeer behouden hebben: If I had
a piano (Si j'avais un piano) en A blue like the blue
of your eyes (plus bleu que le bleu de tes yeux).
Een voortreffelijke plaat, waarop evenwel Yesterday
ontbreekt.
Aznavour sings Aznavour Vol, 2. Barclay 80418.
SIR
al jaren gezellige
meestampmuziek
Een groep die al heel lang In
ongewijzigde samenstelling in
de pop meeloopt is het Ameri
kaanse Sir Douglas Quintet.
Dit vijftal was In het verleden
goed voor hits als „She's about
a mover", „Mendocino" en
„Nuovo Laredo", stuk voor
stuk typische meedeiners. Op
de allernieuwste elpee van de
groep, „l+l-j-l" getiteld, zijn
de stampende ritmen gebleven,
maar de groep heeft duidelijk
gezocht naar een wat gevari
eerder repertoire, waarin ele
menten te vinden zijn van
heel wat stijlen. Zo is „Pretty
flower" van de bekende blues
kei Huddie Leadbetter in de
Sir Douglasuitvoering een on
vervalst rhythm and bluesnum -
mer geworden, en in „Bereal"
gaat het geheel de kant
op van de country and wes
tern. Om het pluriforme ka
rakter te verstevigen heeft
leider Doug Sham voor de op
namen van deze plaat steun
gezocht bij een aantal losse
begeleidingsmusici, waarbij de
Nashvllleviolisten Buddy Spl-
cher en Tommy Jackson een
een stel stevige blazers. Wat
je noemt ongecompliceerde
muziek. (Philips 6336 005).
niet helemaal
uit de verf
Dat de jazz tegenwoordig de
pop in niet onbelangrijke mate
beïnvloedt is genoegzaam be
kend. Ook Blodwyn Pi g uit
het Groot-Britse poprijk doet
voor de plaat .Getting to this"
een beroep op de vurige jazz-
ritmen. Soms levert dat pretti
ge klanken op, zoals in het
nummer „Varations" on Nai-
nos", maar even vaak ook mo
menten van absolute verveling
zoals in het zeer lange ..San
Francisco Sketches". Dat de
laatste compositie de mist in
gaat ligt aan het feit dat
Blodwyn Pig tracht te eten
van twee walletjes. Enerzijds
wil men de popliefhebbers met
oprechte popklanken gerieven
maar anderzijds wil men toch
ook het jazzfrontf te vriend
houden.
De al of niet beoogde fusie
tussen de pop en de jazz komt
er dus niet uit. Een wat dui
delijker opstelling zou
Blodwyn Ptg zeker ten goede
komen (Chrysalis).
goede blues
Vitale blanke blues vinden we
op de tweede Vertigo-elpee
„Lie back and enjoy it" van
de Britse zesmansformatie
Juicy Lucy. Deze groep zoekt
het echt niet in gierende gi
taaruithalen en jankend ge
zang (wat maar al te dikwijls
voor blues versleten wordt),
maar meer in genuanceerde
en behoorlijk negroïde aan
doende eigen composities. De
schijf wordt gecompleteerd
door een stuk van de fameuze
bluescomponist Willie Dixon,
„Built for comfort", en door
een in bluesvorm gegoten
werk van de vader van The
Mothers of Invention Frank
Zappa. Een lekkere plaat.
(Vertigo 6360 014).
De platen van het orkest
van de bekende Duitse or
kestleider James Last gaan
de laatste jaren als brood
jes over de toonbank. Ver
koopcijfers met ettelijke
nullen prijken dan ook
trots op de conduitestaat
Last.
Reden te meer om er nog
maar eens een schijf tegen
aan te gooien. Zo ver
scheen er een week of wat
geleden de langspeler „Ja
mes Last with compli
ments", waarop het lichte
muzeminnende publiek
weer twaalf handwarme
hits vindt die in de overbe
kende Lastvorm gegoten
zijn. Overigens opereert
Last de laatste tijd meer
•n meer met zwijmelende
idolen k la Mantovani en dat
maakt het geheel er nog
wel prettiger op. Dat typi
sche geroezemoes komen
we trouwens op zijn platen
Bteeds minder tegen, alleen
voor het „Non-stop dancing"
en „Go-go"-werk wil Ja
mes Last zijn koor nog
wel eens van stal halen. Op
„James Last with compli
ments" vinden we dus lou
ter Instrumentale klanken,
die, net als op de enige
met de
complimenten
maanden geleden versche
nen schijf „An evening out
with James Last", de per
fectie bijna benaderen.
Voor de bezitters van een
goede stereo-installatie is
deze plaat dan ook een ab
soluut genoegen door de
grandioze opnamekwaliteit
en door, nogmaals, het wel
luidende werk van het
Lastorkest. Ook voor de
keuze van het repertoire
voor deze plaat moeten wij
Last lof toezwaaien. Hij
heeft heel kien romantische
nummers afgewisseld met
wat hipper werk en aldus
het geheel omgetoverd tot
een voor iedereen geniet
baar geheel. Een handige
vogel, die bebaarde James
Last. Titels: „Jean", „Bal
lad of Easy Rider", „El con
dor pasa", „The pearl fishers
„The house of the rising sun".
„Rainy, Rainy e.a. (Polydor
2371 071).
Van het popfront
Bij aankoop van Eric Burdont nieuwe
USA dubbelalbum „Black man's Burdon"
krijgt men daar een biljet op vertoon
waarvan men één dollar korting op een
Eric Burdonconcert krygt. Stephen
Stills album nr. 9 in Hilversum III, lp
top tien. Vorige week aangekondigde
nieuwe Earringnummer heet niet
..Angeline" maar „Jangoline". Hans
Vermeuten zeer enthousiast over de
opnamen, die hij afgelopen week met
Marjan Nobel maakte In Engeland
gaat hij nog een koortje indubben.
Veronica's Tineke vertelde ons dat Labi
Siffre's „A little more line" waarschijnlijk
haar volgende hittip gaat worden. Led
Zeppelins nieuwe single „The Immigrant
song" is de hittip van de Ajaxspelers
Nico Rijnders, Gerry Miihren en Barry
Hulshof. Het gaat goed met Ajax.
Willem van Kooten vertelde ons. dat
..See me, feel me" van The Who plaat
van het jaar is in AVRO's Top Pop.
Volgende maand komt de tweede, in
Engeland zeer goed gerecenseerde elpee
ran Stone the Crows uit. in Nederland.
Melanie zegde een korte Europese
tournee af vanwege de opnamen van een
nieuw Buddah album. Polydor kan
zorgen voor een film van „Black queen"
ran de elpee van Stephen Stills
Beschikbaar voor t.r. De Indiaanse
zanger Jesse Davis maakte een album
op Atco met o a. Eric Clapton. Gram
Parsons, Leon Russell, Larry Knechtel
en Merry Clayton. Hopelijk uit in
januari. Tony Bass nam een
gastoptreden als jurylid ran Rodeo op.
Zijn laatste single Elisodoet het weer
eens uitstekend. Snip Snap waren
weer te gast in „De Vuist". DU onder
meer naar aanleiding van hun tweede
Polydoralbum.
DISCORUBRIEK
Steve
door Charles Bels
wisselende
kwaliteit
In oprechte navolging van
Neil Young („After the
Goldrusb") heeft nu ook
Stills, gewaardeerd
lid van Crosby, Stills, Nash
and Young en vroeger
steunpilaar van Buffalo
Springfield, zijn soloplaat.
Het vervaardigen van solo
schijven is tegenwoordig
trouwens toch de grote ra
ge van prominente leden
van toppopgroepen. Bin
nenkort worden er dan ook
soloplaten verwacht van de
twee andere C., S. N and
Y-bonzcn David Crosby en
Graham Nash.
Steve Stills genoot bij de
opnamen voor deze plaat
buitengewone medewerking
van andere bekende groot
heden zoals wijlen Jimi
Hendrix, Eric Clapton,
Booker T. Jones, John Se
bastian, Rita Coolidge, Cass
Elliott en noem maar op.
Ondanks de vitale inbreng
van al deze illustere figuren
is Steve Stills soloavon-
tuur toch niet geworden
wat wij ervan verwacht
hadden. Misschien komt het
iuist wel door de medewer
king van al die grootheden
dat de plaat zo'n hetero
geen karakter toont, dat
wil zeggen zeer wisselende
kwaliteit. Zo is „Love the
one you're with" inderdaad
een absoluut topnummer,
dat wijzen de verkoopcij
fers van dit op single uit
gebrachte nummer wel uit,
maar er zijn op deze plaat
toch ook wel dertien in een
dozijn nummers te vinden.
Wij staan dan ook een
beetje vreemd te kijken
van de buitengewone ont
vangst die deze plaat ten
deel is gevallen, vooral in
Amerika. Maar ja, wie zijn
wij(Atlantic SD 7202).
Visagiste in woorden
en werken
erukkelijk,
•esle-
..Mijn bei
pend, maar delicaat en soms ook
ondankbaar. De waarheid zeggen,
oprechte kritiek leveren bijna
wreed De woorden rijgen zich
met lange vloeiende volzinnen, aan
een tot een ..getuigenis". Paul Corè-
ne. eerste visagiste van Helena Ru
binstein spreekt tijdens een lunch
lang in het meest dichterlijke Frans
over ,.de vrouw". Dolle Mina komt
niet in zijn vocabulaire voor. of
schoon de stichtster van het schoon
heidsimperium waarvoor hij als
apostel predikt, aan elke Mina die
nu op de bres staat een adembenemd
voorbeeld biedt.
Helena Rubinstein werd goed hon
derd jaar geleden in Krakau op
kerstdag 1870 geboren, trok als 18-
jarig meisje in haar eentje naar
Australië, begon haar carrière met
een paar potjes crème volgens recept
van Oom apotheker en sloot op 93-
jarige leeftijd de ogen. Maar toen
wapperde haar vlag dan ook op
schoonheidsinstituten, fabrieken en
somptueuze privéwoningen over de
hele wereld en werden haar potjes
verkocht in stad en /land. In haar
rijk ging de zon niet onder.
Gelaatskunstenaar
Een goede visagiste is een kunste
naar. (En
raken eerder in zijn, dan in haér
ban). Hij verstaat een vak. dat gelijk
is aan dat van de knapste schoon
heidsspecialiste, maar hij is begiftigd met artisticiteit, flair,
mensenkennis, overtuigingskracht en een onmetelijk diep
geloof in eigen roeping. Paul Corène: „Ik maak de vrouw
bewust van wat noodzakelijk is voor de rol die zij speelt
Welke rol is haar toebedeeld Die van een jong meisje
van echtgenote, moeder, werkende vrouw Hoe is haar
manier van leven Zingt zij in de opera of is zij verpleeg
ster Ah De weldadige glimlach van een verpleegster.
(Hieraan wijdt Paul een poëtische ontboezeming waarop
men dadelijk verpleegster zou willen worden „Is .zij
verkoopster of barmaid Er bestaat geen maatstaf in het
algemeen voor de juiste vrouwelijkheid. Ik reis alsmaar de
wereld rond en vlieg van Spanje waar de warme zon nog
schijnt, naar Finland dat onder de sneeuw ligt. Het letterlijk
en geestelijk klimaat stelt «clkens andere voorwaarden
Maar overal hebben de vrouwen dezelfde wensen
Deze visagiste schept vertrouwen door
onopvallende verschijning die al op weg is naar de middel
bare leeftijd. Hij doet niet geposeerd, extravagant, niet
overdreven-verfijnd of jeugdig hip. Na de Ecole du Lou
vre. een Parijse kunstacademie die een algemeen artistie
ke opleiding geeft, had hij het geluk door Helena Rubin
stein zelf opgemerkt te worden. Zij vormde en trainde
hem tot een belangrijk medewerker die serieus én speels
haar faam over de wereld uitdraagt. De uitermate scherp
zinnige oude dame had de gewoonte weinig te zeggen,
goed te luisteren, een enkel woord te noteren en het soms
te omcircelen en er een scherpe punt achter te mikken.
Haar geheugen bleef bijna tot aan het eind ijzersterk. Na
lange afwezigheid kon zij Paul vragen naar details uit
een vroeger gesprek. „Er worden in een eeuw maar tien
vrouwen van zulk formaat geboren1'' roept hij uit. Paul
Corène noemt zich een zendeling. Hij is Heiena's profeet.
Uit haar naam zegt hij de vrouwen: „Als u jong bent.
onderstreep voorzichtig die jeugd. Als u mooi bent, toon
die schoonheid. Als u schoonheidsfouten hebt, camoufleei
ze. Als u lelijk bent... blijf niet lelijk! Ik zeg de waarheid
die hard kan zijn, maar vrouwen zijn niet dom. Sencerity
pays." Het laatste zegt hij liever in het Engels.
„De schoonste kroon op mijn werk ooit ontvangen, kreeg
ik hier in ditzelfde Nederland, 12 jaar geleden." (Hij
gelooft op dit ogenblik zelf dat geen groter geluk hem
beschoren is geweest.) ,,lk gaf een demonstratie. Drie uur
lang bleef een vrouw op de achtergrond naar mij luiste
ren en kijken, zonder een woord te zeggen. Tenslotte liet
ik haar vragen of zij misschien in dienst van een
concurrent stond. Zij ontkende zwijgend. Ik vroeg haar
Paul Corène bij het portret dat Christian Bérard schilderde
Helena toen zij midden-veertig was, één kleine zoon had en
het toppunt van haar carrière stormde.
NEUSWARMERTJE
„Als de dagen gaan lengen, begint de winter te strengen"
en daarom moeten we ons maar lekker warmpjes aankleden.
Hoe hoger de col reikt hoe beter, het staat waarachtig nog
chic ook, niet in het minst door de sjaal die aan trui, tas,
gevoerde handschoenen en de draagster opperste élégance
verleent door de grote letters CHRISTIAN DIOR.
„Miss Mala" Rubinstein, van eenzelfde Poo
schoonheid als tante, gehuwd met een Amerikaai
industrieel ontwerper en al weer meer dan
delbaar van leeftijd. (Hoe goed de preparaten zijl
make-up te mogen geven. Zij stemde zwijgend toe.
daarna!! Daarna schitterden twee sterren in haar oogt
ken. Schitterende sterren, tranen. Van geluk. Nog sp:
zij niet, maar zij schreef op een stukje papier: ik
mijn man en alle levensmoed verloren. Wat ik nu ii
spiegel zie, geeft mij het geloof ln het leven weer."
Tien dagen logeert hij in Hotel des Indes, maar toerkl
de Bijenkorven. Ik zie dezelfde man die met bloemri
zingen en Franse gebaren sprak als medeveroveraar
het wereldrijk, nu aan het werk als een andere man,
een dienaar. Hij benadert de vrouwen die om hem h
drommen uitermate voorzichtig. Demonstratrices ran
lena's preparaten vertalen desgewenst zijn wijsheden
hier in het Engels met vertederend accent, ten bi
gegeven worden.
Visagiste in het warenhuis
Hij tilt een kinnetje op met één vinger, keert i
voorzichtige handen een hoofd, roemt de schoonheid die
elk gelaat wel te vinden is en strijkt een crème op
handrug van de vrouw. Zij hangt aan zijn lippen, vollei
geloof ligt in haar ogen, zij knikt vol overtuiging. I
mooi meisje wordt naar hem toegetrokken, haar vrii
kleurt diep maar zijn ogen stralen en hij volgt de „li
met intense belangstelling en trots. Voortdurend blij»
mannen gefascineerd staan, de gepensioneerde onder*
zer zo tooed als de pie. Een huismoed r met uitpuilcr
boodschappentas, ongetemde haren en felrode konen,
verbaasd alsof haar diepste geheim onthuld wordt
neer deze magiër zegt dat zij couperose heeft... Uit i
mond klinkt het als een helderziende openbaring en
geeft zich volledig over. Terwijl hij spreekt, geven
helpsters volledige maquillages en een schriftelijk sehw
heidsadvies waarop alles genoteerd staat dat juist
het geschikste is. Ik zie nu Monsieur Corène op de n
een vermoeide rug. Honderdvijftig vrouwen per dag beta
ken en adviseren, gedurende 11 maanden van het j;
weken van 5% werkdag. SteedB minder in Amerit
steeds meer in Europa omdat Rubinstein nog altijd
breidt en aan de overzijde een andere Paul rondtrd
Inspiratie wordt gevonden op concerten en kunstexposil
in het volgen van mode. Het werk wordt op peil gehow
door een jaarlijkse studieretraite in de laboratoria
Helena. Van Mala zouden wij nu moeten zeggen.
Nieuwe opvolging dynastie
Mala Rubinstein, vroeger een meisje dat gedicht
schreef, heeft nu de fakkel van tante Helena overi
men. Deze vice-presidente van het concern, met domi
te New York is niet alleen expert in cosmetica masr
in mode. Zij bezit (evenals destijds tante) een ine
wekkende collectie juwelen en in haar garderobe ri
slechts ontwerpen van beroemde couturiers te vind
Meerdere malen per jaar confereert Mala met Paul het
in New York, het zij in Europa, om zijn ervaringen
vergelijken met de rapporten die zij, uit alle windsti
binnenkrijgt. De adviezen van de verpersoonlijking
het „eeuwig vrouwelijke" (met een zakelijke kern wa
menige geslaagde businessman in het niet zinkt)
hoogst waardevol voor een man als Monsieur Cor&n
al zijn activiteit richt op de vrouw.