Dr. Rahner in openlijk conflict met Flatten Gelijk „loon" voor alle werkende jongeren SYNODE WEST-DUITSLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 5 JAiMUArxi 1L Bisschop Simonis (13) ,.Met klem protesteer ik tegen de kortademige pogingen om de nieuwbe noemde bisschop van Rotterdam onder een zware psychologische druk te ver pletteren. Zonder in de nabije toekomst betere procedures bij bisschopsbenoe mingen uit te sluiten en zonder nu reeds een positief of negatief oordeel te geven over mgr. Simonis pleit ik ervoor om deze bisschop te aanvaarden en wel om de volgende redenen: 1. het vrije benoe mingsrecht van de paus is in de voorbe reidingen nooit betwist en de voordracht van drie kandidaten is nooit als een bindend advies gezien en verkondigd. De teleurstelling om de niet gevolgde voor dracht is begrijpelijk en wordt door mij gedeeld. Ook de kerkgeschiedenis her haalt zich dikwijls. Maar deze teleur stelling mag ons niet tot blinde en nieuwe kerk-politieke reacties voeren. 2. De diocesane pastorale raad, wiens dagelijks bestuur de nieuwe bisschop „een teken van tegenspraak" noemt, leidt helaas al twee jaar een moeizaam bestaan en kan nauwelijks functioneren. Deze raad zou het bisdom eerder aan zich verplichten door kans te geven aan nieuwe en betere communicatievormen dan ,door luidkeels misbaar te maken. Het verwijt van het ..teken van tegenspraak" zou anders wel eens als een boemerang kunnen gaan werken. 3. De gewenste pluriformiteit of veelvormigheid mag ook tot uiting ko men in deze bisschop die voor grote groe pen van het kerkvolk een duidelijk her kenbaar profiel heeft. Bovendien is ook hij gebonden aan collegiaal overleg en aan het komende nationale pastorale beraad. 4. Pastoreel ligt er tevens een belangrijke kans dat grote groepen gelo vigen in ons land gemakkelijker mee komen, indien ze bisschop Simonis mee zien voorgaan in het Nederlandse bis schoppencollege. 5. De stellingname van de dekensvergadering en van de dioce sane pastorale raad zullen voor mgr. Si monis geen doorslaggevende reden kun nen zijn om zijn benoeming alsnog te weigeren, gezien de gebrekkige represen tativiteit van verschillende diocesane or ganen. alsmede omdat de bisschop die dan weer in zijn plaats zou moeten ko men, pas werkelijk als een hoogst ver warrend en onevangelisch teken van tegenspraak zou gaan fungeren. Concluderend bepleit ik: de gelovige aanvaarding van deze bisschop niet al lereerst om de persoon, maar om het welzijn van het bisdom. Een spoedig gesprek tussen hem en het kapittel en een brief aan de gelovigen van het bisdom zou veel misverstanden en emo ties kunnen wegnemen. Dr. W. van Paassen S. C. J. studentenpastor Delft lid dagelijks bestuur dekenaat Delft. Bisschop Simonis (14) Toen het bestuur van de St.-Jacobs- kring. de Haagse katholieke volksuni versiteit, in juli 1967 plannen ontwik kelde voor een behandeling van de ont mythologisering van het Nieuwe Testa ment werd dr. A. J. Simonis, kapelaan van de Sportlaanparochie, „getipt" door professor dr. B. Hemelsoet van het Groot-Seminarie Warmond. Sindsdien heeft dr. Simonis drie cursussen voor de kring behandeld. Plannen waren reeds gemaakt voor een behandeling van de vier lijdensverhalen in hun onderling verband. Dit zal helaas niet kunnen doorgaan. Daar ik alle avonden heb mogen bijwo nen, zij het mij vergund een persoonlijk woord over dr. Simonis te schrijven. Het is mij opgevallen (en dit bleek het duidelijkst bij de behandeling van Ru- dolf Buitmans ontmythologiserings- theorie) dat dr. Simonis iemand, met wie hij het niet eens is, tóch volledig recht doet wedervaren. Ik herinner mij. dat een van de aanwezigen dit aan het eind van deze cyclus met enige verbazing constateerde. Tijdens de cyclus over de „Handelingen", de geschiedenis van de jonge Kerk, wa ren er uiteraard vele kansen om ver gelijkingen te trekken met de huidige Kerk (dit was trouwens ook de bedoe ling). Steeds behandelde dr. Simonis de kwesties, waarmede hij het niet eens was, op een minzame wijze, zich beroe pend op de bijbel, die hij praktisch uit het hoofd kent. Th. Weerdesteyn Den Haag. Bisschop Simonis (15) Als Nederland zeven bisschoppen heeft, is het dan nodig dat alle zeven gelijkdenkend zijn? Laat ons blij zijn dat de nieuw gekozen bisschop Simonis de leer van Rome wil volgen. Wij zijn toch rooms-katholiek? Als men bang is voor een scheiding, dan maken diegenen die niet volgens de richtlijnen van Rome handelen, een scheiding. Familie Freriks-Moormann. Bisschop Simonis (16) Bij alle woeligheden rondom de nieu we bisschop dringt zich in toenemende mate de vraag bij me op, welke betekenis kan worden gegeven, welke waarde kan worden gehecht aan het gebed van de gelovigen. Sinds geruime tijd werd in vele kerken gebeden voor de benoeming van de nieuwe bisschop. Met vreugde bad ik die gebeden mee in het volle vertrouwen op de leiding van de H. Geest. Het deed me goed te ervaren hoezeer gebed als oerchristelijk middel werd gekozen. Welnu, de nieuwe bisschop is er. En tot mijn verbazing merk ik op, dat velen moeite hebben met de aanvaarding. Ik kan me nu niet onttrekken aan de ge dachte, dat velen de waarde van eigen gebed hebben onderschat. Waarom thans geen spontane aanvaarding van deze keuze van de H. Geest, juist nu die H. Geest niet met rust werd gelaten. Of moet ik het zo zien. dat God onze ge beden niet heeft verhoord Of zo. dat er hogere waarden bestaan dan het ge lovige gebed; b.v. de thans gehanteerde begrippen van democratie etc. E. G. Carrière. Bisschop Simonis (17) De benoeming van kapelaan Simonis tot bisschop van Rotterdam heeft onze volle instemming. Er is altijd wel ge suggereerd dat de meerderheid van het kerkvolk achter alle denkrichtingen en activiteiten stond, maar wij wagen dit te betwijfelen. Men spreekt van links en rechts en midden, maar wij zijn allen lid van één Kerk, in dit geval de ROOMS-Katholieke Kerk, die een biddende en werkende Kerk wil zijn, belangeloos dienstbaar aan de ander. In deze tijd van z.g. inspraak, die op een babylonische spraakverwar ring is uitgelopen, hoopt onze Stichting nu ook een kans te krijgen en erkenning voor ons werk. Tenslotte herinneren wij aan de be noeming van de r.-k. burgemeester Kolf schoten in Den Haag, die na zo veel deining de kans kreeg en algemeen ge accepteerd werd. Wij hopen dat deze kans ook voor de nieuwe bisschop is weggelegd. De tijd zal leren of de H Geest hier ook werkzaam is geweest. Werkgemeenschap St.-Jozefzorg. E. M. J. van Wees. Bisschop Simonis (18) Dr. Simonis wil van de pratende Kerk een biddende Kerk maken. Wat zou u zeggen van een jubelende Kerk, een Kerk voor mensen die graag hun vreugde uiten en in dito samenzijn hun Kerk zijn willen beleven? Wat zou u zeggen van een kunstzin nige Kerk. een Kerk voor mensen, die een gevoel voor het schone van alles wat leeft in zich hebben en dit in gregoriaanse muziek, zang en uiterlijke vorm willen ervaren? Wat zou u zeggen van een charitatie ve Kerk, een Kerk voor mensen die de medemenselijkheid in al zijn aspecten volgens het voorbeeld van Christus uit willen dragen' Wat zou u zeggen van een belijdende Kerk. een Kerk voor mensen die hun o- vertuiging in de leer van Christus steeds als een leidraad in hun leven willen belijden, vasthouden en onder strepen? Wat zou u zeggen van een meditatie.- ve Kerk, een Kerk voor mensen die in overpeinzing en bespiegeling de grootste vrede vinden? Wat zou u zeggen van een biddende Kerk. een Kerk voor mensen die in gebed zichzelf kunnen zijn? Wat zou u zeggen van een pratende Kerk. een Kerk voor mensen die in het gesprek een ervaring van het Christe lijk leven rijker worden? Wat zou u zeggen van een KATHO LIEKE Kerk, een Kerk die algemeen en geheel is en waarin ieder zichzelf kan ontdekken? G. J. v. d Horst te Rijswijk. toch ook dat het profiel van de nieuw bisschop een schaap met vijf poten was Men zou veronderstellen dat men zich gelukkig kon prijzen dat er een priester benoemd is die met z'n beide benen op de grond staat. Het is natuurlijk ve lend voor de groep die op het Pastoraal Concilie meende de Nederlandse gelovi gen te vertegenwoordigen dat er eer man was en is die zich onafhankelijk durfde opstellen. Ook deze mensen ken nen de Evengelische en Pastorale be kommernis van kapelaan Simonis zeer goed. En toch schijnt bij al deze groep jes wanneer het hun niet van pas komt, pluriformiteit grenzen te kennen. Mis schien blijkt nu uit de reacties dat de zwijgende Kerk wel eens de grootste meerderheid kon zijn. L. W. J. Kortekaas Bisschop Simonis (24) De steen die door de bouwlieden (Di ocesane Raad) verachtelijk opzij gewor pen is, werd toch tot een hoeksteen gesteld (Vrij naar één van de psalmen). Deze Diocesane Raad, die het bestond om kapelaan Simonis die door het kerkvolk op de tweede plaats gekozen was, naar de achtste plaats te verwij zen, is van een koude kermis thuis gekomen. Hopelijk ziet het bestuur als nog zijn echec in en gaat af door de zijdeur. Datzelfde zou ik de heren de kens willen adviseren. Zij zeggen im mers zelf niet met de bisschop te kun nen samenwerken. Nu, dan is er maar één alternatief, zou ik zeggen: ..Inpak ken en wegwezen". Momenteel staan zij tussen het kerkvolk en hun bisschop W. Chr. v 1 Rijk Bisschop Simonis (19) Na kennisneming van de vele nega tieve reatie op de benoeming van Mgr. A. J. Simonis tot bisschop van het diocees Rotterdam waarbij onze „moderne" priesters helaas alweer voorop bleken te gaan moet het mij als katholiek, die echter tot geen enkele „groep of partij" behoort van het hart, dat het m.i. een treurige, of beter gezegd, een onchristelijke zaak is, om een nieuwbenoemde bisschop, die deze. loodzware taak toch gehel vrij willig heeft aanvaard, op deze wijze te ontvangen. Hij heeft toch bij de eerste kennis making met uw blad niet voor niets gezegd, dat Hij van een pratende, (lees twistende Kerk), weer een biddende Kerk wil maken. C. S. J. m.Valk te Rijswijk Bisschop Simonis (25) Met klem wens ik te protesteren te gen de raad van de veertien dekens van het bisdom aan mgr. Simonis, om zijn reeds aanvaarde benoeming alsnog af te wijzen. Deze wijze van druk uitoefenen op iemand die nota bene door Rome benoemd is, acht ik beneden H. J. Wolters Bisschop Simonis (26) In de overtuiging niet slechts uit eigen naam te handelen geven onderge tekenden uiting aan hun bezorgdheid over de na de benoeming van dr. Simo nis tot bisschop van Rotterdam geble ken onverdraagzaamheid in eigen kring. Van de wijze, waarop tegen deze benoeming protesten worden aangehe ven. menen zij een ernstig gevaar te moeten zien voor de onmisbare eenheid binnen het betrokken bisdom en in de kerkprovincie. Ook de verhouding met de wereldkerk wordt daarmede naar hun oordeel op een onaanvaardbare wijze in de waagschaal gesteld. Zij achten de gevoerde acties niet te rij men met een pluriformiteit, zoals deze in overeenstemming met de besluiten van Vaticanum II wenselijk te achten is. Zij willen er met grote klem voor Bisschop Simonis (28) Zo, nu weten we het dus: de diocesane pastorale raad zal al het mogelijke doen om te VERHINDEREN dat kapelaan dr. Simonis bisschop van Rotterdam zal wor- Ja. deze man staat waarlijk terecht en niet alléén wat betreft het bisdom Rot terdam. Wat een vertoning ten aan schouwen van katholiek Nederland. Deze raad ziet geheel voorbij aan het feit, dat opname in de rij van Nederlandse bis schoppen wel terdege meetelt. Men pro beert in 't Rotterdamse wel „de dienst" uit te maken en dat doet dan een „lichaam" (lees uitspraak dr. v. Paassen. Delft er maar op na), dat al 2 jaar lang een moeizaam bestaan leidt en(nu komt *t) NAUWELIJKS kon functione ren En dat zijn dan je „rechters" Tegenovei dit „DOODVONNIS" zal toch iets anders en iets positievers ge steld dienen te worden. Wij denken aan het volgende Adhesiebetuigingnü meteen. Laten de aanvragen om aanwezig te kunnen zijn bij deze bisschopswijding DUSDA NIG TALRIJK zijn, dat de AHOY-hallen te klein zijn. Dat reclamevliegtuigje op oudejaar boven Den Haag en Rotterdam heeft hij zeer gewaardeerd. De kosten hieraan ver bonden had hij liever aan zijn bisdom besteed. Welnu, wat let u, zijn gironum mer is: 66 16 36 in Den Haag onder ver melding: Leve bisschop Simonis (zo luid de de tekst van het reclamevliegtuigje). O ja. laten zij, die van plan zijn het bisdom Rotterdam te verlaten alstublieft niet naar net zuiden komen afzakken J. Duijnstee, Breda. Bisschop Simonis (29) We stellen voor. dat. alle christenen minstens ééns per dag, bewust en wel doordacht, een paar Onze-Vaders bidden voor déze intentie: „Dat dr. Simonis van God de goedheid, de wijsheid en de kracht moge krijgen, nodig om al datgene te doen, wat God tot eer en Gods Kerk en het Volk tot eenheid, heil en vrede strekt" ..School voor gelukkig leven" Voorburg. Bisschop Simonis (30) ..Het kan verkeren", zei Bredero reeds in het jaar 1600 en dat kan het nog steeds. Immers, zijn de „verontruste" katholieken door de benoeming van ka pelaan dr. A. J. Simonis tot bisschop geheel en al gerustgesteld, de anderen zijn plotseling „verontrust" geworden, getuige hun wat al te haastige en al te felle anti-acties, die zij reeds begonnen, toen het benoemingsbesluit nog maar amper bekend was. Werden de verontrusten-van-gisteren ook wel preciezen genoemd, ook die naam gaat nu over naar de verontrusten-van- nu, want deze weten heel „precies", hoe Rome inzake de bisschopsbenoeming al les fout heeft gedaan. En tenslotte is de „rekkelijkheid" ei eensklaps helemaal uit, want dat er naast de inspraak van de ene groep ook nog wel eens een nog grotere (en eerlijker) anderen zou kunnen zijn „rekt" het modern begrip Dit is de groep Rustische joden, die, naar verwacht wordt, spoedig door de Russische autoriteiten in staat, van beschuldiging worden gesteld. Het proces tegen enigen van hen, dat morgen zou beginnen, is voorlopig uitgesteld Boven, van l.n.r.: Anatoly Goldjeld; Lev Naumovitsj Yagman; Gilya Izlaelovitsj Butman; Lev Leibovitsj Korenblit en Victor Boguslavski. Beneden, van l.n.r.: David Iserovitsj Chernoglaz; Hillel Sjw; Solomon Girsjevitsj Dreizner; Vladimir Osjerovitsj Moglilever en Lassal Samoilovitsj Kaminsky. inspraak geweest, blijkbaar preciezen-' heren verontrusten-van-nu, ï-nu, rekkelijken-van-voor- heen: U maakt rond deze bisschopsbe noeming KARDINALE fouten. Eerstens zich niet onderwerpen GESPREKSGROEP JONGERENSTATUUT: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Gespreksgroep Jongerenstatuut heeft haar eindrapport aan geboden aan minister Roolvink (Sociale Zaken). Daarin staan aanbevelingen voor maatregelen tot verbetering van de positie van de werkende jongeren in de be drijven en daarbuiten. De gespreksgroep sluit aan bü de nota werkende jongeren \an minister Roolvink en staatssecretaris Grosheide (Onderwijs). Daarin werd aangekondigd dat over tien jaar werkende jongeren beneden de 18 de status van leerling zullen hebben. Hun leertijd zullen zij deels in het onderwijs, deels in het bedrijf doorbrengen. Voor de leertijd, waarin de jongeren werkzaam zijn in het bedrijf, moeten zij allen eenzelfde vergoeding krijgen, onverschillig de produktivi- teit van de verrichte werkzaamheden, vindt de gespreksgroep. Door het leerling- zijn kan geen sprake meer zijn van „loon". menmg Bisschop Simonis (20) Kapelaan Simonis zal de uitverkie zing tot bisschop van R'dam aanvaard hebben als indertijd in 1903 Jozef Sarto, toen deze tot paus gekozen werd. De tiende Pius. Hij antwoordde op de vraag of hij de benoeming aannam: acceptoin cruce, ik aanvaad hem als J. Hosman Bisschop Simonis (21) Tot mijn stomme verwondering ver nam ik via pers en radio over de benoeming van kapelaan Simonis tot bisschop van Rotterdam. Hoe is dit mo gelijk? Ik begrijp dit in het geheel niet. Zouden ze in Rome niet weten, dat er Nederland geen dictatuur bestaat? Waar is onze inspraak gebleven? Hoe kunnen kardinaal Alfrink en de andere bisschoppen, deze benoeming die hen opgedrongen is aanvaarden, zonder hun gezicht te verliezen tegenover hun gelovigen? Met hen zijn wij toch alle maal in ons hemd gezet. Dit is je reinste dictatuur. Moeten wij dit alle maal zomaar aanvaarden? Straks wordt de heer Simonis door Rome ook nog tot kardinaal benoemd (zeker als hij zo goed zijn best blijft doen). Hij schijnt tenminste een zeer grote indruk op de pauselijke nuntius in Nederland ge maakt te hebben; maar ja, die zal niet zo goed Nederlands verstaan als wij M. S. te R. Bisschop Simonis (22) Waar halen de veertien pausjes de treurige moed vandaan om bisschop Simonis te adviseren zijn benoeming niet te aanvaarden Hebben zij nooit gehoord over vertrouwen op Gods Voorzienig heid en Zijn onnaspeurlijke wegen? Th. D. Bisschop Simonis (23) Ik behoor tot degene die aangeduid worden als de zwijgende Kerk. Maar ook voor die groep gelovigen kan het moment aanbreken dat men niet langer wil en kan zwijgen. Met grote teleurstelling constateer ik dat een aantal groeperingen zelfs bij deze belangrijke benoeming het niet kunnen laten om de tegenstellingen binnen de kerkgemeenschap te vergro ten. De Diocesane Pasorale Raad gaat hier in voorop en het bestuur dreigt zelfs met aftreden. Geloven deze mensen nu werkelijk dat zij het grootste deel van het diocees vertegenwoordigen? Merkwaardig is hierbij dat zij over het hoofd zien dat kapelaan Simonis een van de acht kandidaten was die werd gekozen door priesters en leden van dc Dekenale Raad. Zij en met hen schillende andere groepen menen aan de inspraak van de gelovigen nig recht is gedaan. Maar men pleiten eventuele discussies onderling in een waarachtig christelijke geest te voeren, vrij van sectarisme en met een reële bereidheid tot openheid ook voor nuances in de opvattingen in eigen kring. B. A. J. Andreoli, mr. L. de Block, dr. H. A. H. Boelmans Kranenburg, mr. A. A. M. Boersma, ir. A. Bouwens, mr. J. G. M. Broekman, ir, H. M. Buskens, mevr. mr, J. D. I. M. Hermans-Lebert, prof dr. M. Jeuken, mr. P. J. M, Lei- narts, dr. J. H. M. Loenen, ir. A. J. Madlener, ir. G. A. J. M. Meyer, ir. W. Th. B. Reimering, mr. C. E. Schelfhout, mr. W. A. Schouten, prof. mr. W. L. Snijders, prof. ir. J. Thomeer, ir. V. P. Ulrich, P. F. D. de Valk, mr. A. Vos, J. Wennekes, A. C. M. Weijters. ir. .J C. M. van Winkel. Bisschop Simonis (27) Aan het eind van een goed verzorgde preek, over het willen luisteren naar de ander, ruimte geven aan de ander heeft pastoor F. Bank enkele opmerkingen gemaakt. Deze waren zuiver gesteld en juist van toon en kleur. Pastoor Bank heeft geen enkele preek nodig om ver meend onrecht, recht te zetten. Hij heeft gehoorzaamheid beloofd aan de bisschop van Rotterdam bij wijding en benoeming. Mag hij als mens met de huidige gang van zaken wat moeite hebben? Immers, pastoor Bank met zijn oerdegelijke op leiding op Hageveld in de dertiger jaren, staat nu nog met beide benen op de grond. Hij probeert met de parochianen zich in te zetten voor de democratisering, oecumene instelling geweest en zal dat nooit den; derdens: relatie mét Rome zonder gehoorzaamheid aan Rome is onvoldoen de om rooms-katholiek te zijn. Niet alleen de paus, ook de gehele we reld heeft helaas moeten constateren, dat Nederland méér dan genoeg „zwijgende" bisschoppen heeft: daarom heeft Hij nu een priester aangewezen, die reeds ge sproken en geroepen heeft, omdat hij daartoe de moed bezit; een priester, die de schapen van goede wil helaas in de laatste jaren door misleiding verstrooid en aan hun lot overgelaten weer zal terugvoeren naar de verwarmende stal len. Luisteren wij daarom GOED naar de woorden van de nieuwe bisschop. Laat ons ophouden met „inspreken" en weer gaan BIDDEN. F. B. M. Werps. Bisschop Simonis (31 Het doet toch wel zeer droevig aan, dat er door onze kerkelijke leiders (o.a. dekens bisdom Rotterdam) zo'n hetze wordt gevoerd om al het mogelijke te doen mgr. Simonis te dwingen afstand te doen van zijn benoeming Vindt u het geen schande, dat geestelijken een getui genis afleggen van een emotionele men taliteit Juist in deze tijd nu wij goede priesters nodig hebben, blijkt onweerstaanbaar dat „de geestelijkheid van nu" een goede en strakke leiding nodig heeft. Door al hun progressiviteit met hun eigen vieringen, diensten en voorgaan, hebben vele van deze heren de Kerk kapot gemaakt. Beter één priester in de biddende Kerk, dan 14 brullende de kens van de Adelberthof. J. Zomerdijk. Delft Bisschop Simonis (32) Ik v s de r bisschop veel sterk- kracht toe in de komende tijd. Wat de leden van de diocesane pastorale raad betreft: als ze zo lang aan willen blijven als hun geweten het toelaat raad ik ze f te treden. Misschien dat levende eucharistie. dan helemaal opnieuw kunnen beginnen. Daarom is het verwijt van „een paro chiaan" jegens hem ongegrond. l|Vat de nieuwe bisschop betreft: hij schijnt een eerlijk en toegewijd priester te zijn; ik verwacht niet anders. De de mocratisering tijdens het Vaticaans Con cilie II begonnen, kreeg enige gestalte in het Pastoraal Concilie van Noordwijker- hout. waar overigens de pronuntius Ange- lo Felici ondanks een herhaalde uitnodi ging van onze kardinaal weigerde te ko men. Maar hij juist behoorde daar te zijn. Maar hij sloot ogen en oren voor de werkelijkheid. Het resultaat vinden we terug in deze benoeming! Wij allen erkennen de paus wel degelijk Bisschop Si i moms (33) Als ik mgr. Simonis zc denken: Jullie zoeken het mij een ander, bedankt Maar: mgr. Simonis is niet ik en hij zal zeker niet zo denken of handelen. Deze maand vieren wij met elkaar onze „Internationale Bidweek". Mogen zij al len één zijn. Geweldig klinkt dat. Is dit bedoeld om te laten zien dat wij zo goed willen Wij „katholieken" moeten aan- met hem verbonden, maar niet I tonen dat wij oog endoor hebben voor in slaafse onderdanigheid. Maar, hoe kan I alle „andersdenkenden" Medemenselijk- Rome met zijn raadgevers voorbij gaan j heid en belangstelling tonen, aan een zo goed mogelijk democratisch de één te kunnen zijn 1 opgebouwd advies van het Bisdom waar I Hebt uw naaste lief. zij om gevraagd heeft' Immers in deze j Deze liefde is nu bij de geloofsgenoten officiële voordracht van 3 staat niet de ver te zoeken. naam van de benoemde! Waarom krijgt mgr. Simonis niet een Hoewel Simonis wel aan het beraad eerlijke kans Hoe hij ook mag zijn. in Noordwijkerhout heeft deelgenomen en I behoudend of progressief, is dit nu de veel ruimte heeft gekregen tot spreken, juiste manier om iemand bij voorbaat al wenst hij in principe in het Bisdom I te veroordelen en te beoordelen naar geen dialoog. zijn goede r.f minder goede capaciteiten Als hij blijft zu" -" we ons gezamen- Is dan wel ieder priester de juiste man lijk moeten ins; i om wel tot een i op de juiste plaats En falen wij als De extra-kosten die het bedrijf voor de leerling- jongeren moet maken, moe ten gedekt worden uit een gemeen schappelijk fonds, zodat de kosten niet op de bedrijven afzonderlijk komen te rusten. Het fonds, nationaal of per be drijfstak moet door alle bedrijven samen en door de overheid worden gevuld. Be den betaald. Het wegvallen van het loon van wer kende jongeren zal geen onaanvaard bare gevolgen mogen hebben voor het inkomen van het gezin, waarvan de jon'gere deel uitmaakt. Zonodig moeten hiertoe kinderbijslag en kinderaftrek worden aangepast, aldus het rapport. De plannen van staatssecretaris Gros heide voor participatieonderwijs voor werkende jongeren vindt de gespreks groep niet meer dan „half werk" en „sleutelen aan een verouderd systeem". De gespreksgroep beveelt aan vernieu wing van kleuter- en basisonderwijs, met extra- aendacht voor kinderen met milieu- achterstanden, met daarnaast invoering van een middenschool en par ticipatie- onderwijs. Het onderwijs moet meer dan al ge beurt de leerlingen helpen zich te oriën teren op hun toekomstige beroepssituatie. De scholen moeten worden verplicht voor de leerlingen in overleg met hen zelf en hun ouders een schooladvies samen te stellen. Jongeren die solliciteren naar een baan. moeten wettelijk verplicht worden vóór tewerkstelling door een bedrijfsge neeskundige te worden gekeurd. Het thans nog grote tekort aan deskundige bedrijfsartsen moet zo snel mogelijk ver dwijnen. Overwerk moet in principe en nachtwerk zonder meer voor jongeren Het Nederlands Balletorkest zal onder leiding van Jan Stulen een concert ge ven op zaterdag 9 januari in het HOT- theater, Oranjebuitensingel 20. Er zul len werken van Gabrieli, Maarten Bon en Igor Strawinsky ten gehore worden gebracht. Na de pauze zal het Neder lands Dans Theater „Nouvelles Aven- tures" van Jaap Flier op muziek van György Ligeti dansen. erboden zijn. Jongeren moeten indien enigszins mogelijk niet langer dan 4% achtereen werken, waarna minstens een half uur pauze, een aaneengesloten vakantie van liefst langer dan twee we ken is noodzakelijk. De gespreksgroep doet verder aanbe velingen over introductie en begeleiding van wei-kende jongeren in bedrijven. De speciale arbeidsvoorwaarden voor de j jongeren zouden per bedrijf in een apart jongerenstatuut geregeld moeten worden i Dit zg. „klein statuut" zou gebaseerd I moeten worden op het „groot statuut", de raamregeling die landelijk de mini- mum arbeidsvoorwaarden voor jongeren regelt. Hiertoe moet een speciaal jonge- renhoofdstuk in de arbeidswet worden opgenomen, aldus het rapport. President Nyerere WüRZBURG (D.P.A.) Op de eerste zitting van de Todóen- a'fïemene synode van de r.-k. bisdommen in West- het grote gebod Duitsland die in Würzburg wordt gehouden, is het zon dagavond tot een openlijk conflict gekomen tussen de atief bekend staande hoogleraar in het ker kelijke recht, prof. Heinrich Flatten en de bekende theoloog prof. dr. Karl Rahner. Professor Flatten wilde als richtlijnen voor de synode aanvaard zien dat men elkaar niet verkettert en elke vervalsing van het geloof onderkent en als zodanig brandmerkt. dal dialoog met hem i om wel tot .nen. ouders niet e A. W. C. De Haan I «lechle ouder, Rijswijk Z.H. In dit verband verklaring van Joseph kardinaal Höffner, aartsbisschop van Keulen, die gesteld heeft dat hij die niet vasthoudt aan de onontbindbaarheid van het huwelijk, zich niet meer katholiek mag noemen. Karl Rahner reageerde nogal scherp ijn wij daarom dan I °P d<?ze woorden. „Dit probleem". van het huwelijk natuurlijk wél op de synode gesproken kan worden. Er waren ook andere zaken die niet zomaar met een verwijzing naar door de Kerk af gelegde verklaringen, in dit geval die van het concilie van Trentc, van de tafel kun nen worden geveegd. In dit verband poneerde Rahner de hij. kan niet zo simpel uit de wereld I volgende stelling: Wie Jezus van Naza- Timmers-Jansen worden geholpen". Onder bijval van dc j reth niet erkent als onze Heer en Hei- fillllflllMIflllflliroSlffillllllll UllilllUliHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIlIHlIllll „Dit spreekt natuurlijk vanzelf", aldus Rahner, ,,maar als ilk in deze tijd zeg: „Jezus is God, dan moet ik wel goed nagaan wat ik daarmee precies bedoel. Ik moet trachten te weten te komen ot vele mensen hieronder niets iets ver staan dat niets te maken heeft met het desbetreffende dogma van de Kerk". De 312 aanwezige leden van de synode hebben zich zondag en gisteren bezig gehouden met de vorming van commis-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 6