BOB ROOYENS Waarin een klein land heel groot kan zijn biedt bruisende beelden in beat-explosie op tv TIEN VADERLANDSE POPGROEPEN IN RAZENDE ROES VAN MUZIEK Bob Rooyens, de bezeten beeldenbestormcr op vaderlandse en Duitse buizen, is weer een paar weken in ons land geweest en dat zal men merken. Rooyens heeft weinig van rustige t.v.-regisseur, die in rimpelloze regelmaat zijn plaatjes oplepelt en met voldoening vaststelt, dat het zo goed is, nee. Rooyens rispt op. Hij is een keihard kind van zijn tijd en scheurt met een razend ritme over het scherm, de stormachtige toewijding Bob Rooyens razende ritme zal men opnieuw ge waar worden op woensdag 30 december 's avonds tussen zeven en acht op Nederland II. De AVRO heeft hem spek-naar-zijn-bek toegeworpen door hem de aanmaak te gunnen van een beatshow, die als een sterrenrijk vuurwerk de ether in moet. Tien Nederlandse popgroepen zullen hiervoor het muzikale kruit aandragen, onder wie Shocking Blue, Golden Earring en Tee Set. Dit moet een tv-programma als een explosie worden onder de titel ,,Beat Behind The Dikes". Ekseption tellen tot The Fifth Diz Mai Band eigen Golden Earring met Back Home sterdam Lucy. De d; lessen van Robert Kaesei in klederdracht een brok couleur locale tegenaan, wordt gespeeld over de band van pl< back. De scenes zijn te ingewikke inde febri ueerd dan dal met overgave gemusiceerd- kan len. De kijker komt al in adem- als hij dit ziet, laat staan als je op de ka Sarring „versnipperde" en boze brieven over kreeg. De astten er toen geen brood maar de toenmalige tieners Ger Lugtenburg vertelt: geleden zat hij hier bij mij laar hij zag eigenlijk geen schei inderdaad de man de tv een volkomen ander heeft gezien dan film, een vi die in het begin veel is gema; de film kan men niet meer reeks prentjes maken en die ;involle volgorde t Op IJsselmeer klein land groot. Dit i: die Joost en Bob de wi hebben en die behalv ook in Zwitserland en de kijkkast komt. Zelf; ken van de tekst in de Hij had het ie en authen- eke beelden. We hebben hem toch ;n unieke dingen gedaan. Al zijn rk draagt een eigen stempel. Hij rst van de ideeën en weet de tech- ;k naar zijn hand te zetten. Zijn ïlden zijn heftig eigentijds en door ;mand te imiteren, ook al staan ze ver zijn schouders heen mee te turen ils hij zich terugtrekt in de montage- WDR ondei kommen" de Dolle Mina-affaire uit de doeken gedaan in zo'n beweging van beelden, dat ze Leen Timp hem met getreden: hij K>k dot zijn aanspreken. Maar de elektronisch, het beeld is opgebouwd uit punten en lijnen, een wonderlijk weefwerk. Elk beeld vormt een pa- duizendvoudig kan variëren. Rooyens is onrustige regie verweten, maar wat hij in wezen doet is beelden opbou wen. afbreken en weer opbouwen tot al die patronen samengeweven het karakter en de sfeer dragen van het geen men te zien krijgt. Op sommigen maakt hij de indruk een schuimklo bespeler het netvlies. Hij richt zijn beel- Popsmaakmaker Joost de Draayer heeft in zijn Hilversurrrse Red Bullet- bunker dit ei uitgebroed en het in het nest van de AVRO gedeponeerd. Joost, die om den brode de Dutch Sound exporteert naar alle uithoeken van de wereld, drijft visionair voort op successen als Venus en Back Home en beluistert in het snedige Hollandse snarenspel opnieuw dingen waarin een klein land groot kan zijn. Wat is Mariska Veres minder dan Kaat Mos sel en waarom Piet Hein wel in de geschiedenisboekjes en Robbie van Leeuwen niet, terwijl zij toch beiden scheepsladingen puur goud ons land hebben binnengebracht? Deze gedachte sloeg aan bij AVRO-pro- grammahoofd Gert Lugtenburg en toen Rooyens in die dagen toch even over kwam wippen uit Duitsland zei hij: „Zeg, Bob, becijfer eens wat dat moet gaan kosten". Maar Rooyens werkt niet op een koopje. Hij denkt in het groot en zijn onstuimige scher mutselingen vreten decors en materia len. die in de mallemolen van snelle beeldwisselingen worden doorgedraaid. Na een snel kladje kwam Bob alleen hiervooi al op 30.000 gulden De AVRO vond de helft al te veel. Er ziin ook dingen waarin een klein land klein is Een maandje nadien hing Rooyens aan de lijn vanuit Duitsland. Laat Bob dan geen blijkijker zijn van na ture, hij is wel een doorzetter. Hij heeft destijds Johnny en Rijk als Paar Apart in Duitsland gepousseerd door met een film van hen onder zijn arm de deuren bij de Duitse tv plat te lopen. Hij bezit bovendien een onge temde werkdrift. Toen hij twee jaar geleden dc persprijs in Montreux kreeg voor de Liesbeth Listshow. haalde hij die 's avonds even op, reed dezelfde nacht nog terug en stond 's morgens weer in de studio. Zo ook nu. Na nul op het request bij Lugten burg verscheen hij de volgende dag al bij Bavaria en de Duitse WDR. Zij telden drie ton neer als de AVRO wilde meedoen. En de AVRO wilde wel, want het zat juist vier dagen met •en lege, gereserveerde NOS-studio, In drie weken tijd heelt Rooyens de produktie voor dit stuk Hollandse mu- ziekpromotie in elkaar gestampt. Wij zijn een ondernemend volkje, heeft hij gedacht. Dat wezen ook de geschiede nisboeken uit, die hij heeft mogen lenen van de heer Lugtenburg. Hol land Beat Holland macht Geschïchte gaat de show op z'n Duits heten en omdat Bob een potje kan breken in Duitsland heeft hij met voorbijgaan van de Duitse ingenomenheid met Johann Gutenberg zonder meer de Haarlemmer Laurens Janszoon Coster uit de verge telheid gehaald als de uitvinder van de boekdrukkunst. Mogelijk hebben de Duitsers deze stelligheid met hetzelfde korreltje zout genomen als Hans Brinkers, die met zijn duim in het dijkgat Holland van de ondergang redde en in deze show ook een rol speelt, evenals Willem Barentsz met zijn overwintering op Nova Zembla. De hier geleden kou wordt in de show gecompenseerd door warmvoelend his torisch vrouwvolk, waaraan ons land altijd zo rijk is geweest: Kaat Mossel. Dolle Mina's en Fanny Blankers-Koen met haar viermaal goud in Londen destijds Op zich is dit alles al niet niks. maar Rooyens strooide er ook nog een snuifje Piet Hein en Tromp overheen en voegde er wat schijfjes Stuyvesant aan toe. de stichter van New York. die ons rustieke Breukelen verdubbelde in Brooklyn. Dat we daar- ne niet hebben stilgezeten bewijzen de Deltawerken en de KLM met zijn Pool- In vliegende vaart wierp Bob heel deze historie in een notedop in zijn draaiboek, maar daarmee had hij niet meer dan een fundamentje gelegd on der hel eigenlijke gebeuren in deze show, die wordt gedragen door tien Nederlandse popgroepen met hun inter nationale toppers Shocking Blue stort zich met verve op Venus. Golden Ear ring blijft op eigen bodem met Back Home, Tee-Set adoreert Belle Amie, Sandra en Andreas Pray Together. Blue Plannet staat op I'm goging. het invalt. Beelden zijn woorden, Muziek is een roes en e muziek wilt uitbeelden moet je in de beelden hebben. Ik ben er e artiesten te gidsen door beelden waarmee zij staan te werken. In mijn draaiboek staan altijd zeer summiere aanwijzingen, omdat een show wat de regie betreft onder het werken door uitgroeit tot wat het uiteindelijk wordt, een persoonlijk, authentiek werkstuk, dat maar door één man gemaakt kan zijn en dat ook niet herhaalbaar is, ook door mij niet. En over onrust in mijn werk gesproken, is men dan vergeten, dat ik vroeger ook de Vuist van Duys maakte? Wat ik wil is een creatief werkstuk, maar dan zo, dat de kijker de artiest in zijn omgeving herkent, waarbij ik alle mogelijkheden mag uitbuiten, die de elektronische techniek mij te bieden heeft. Ik heb ook shows gemaakt met ohnny en Rijk, als Paar Apart, hun or werkt met woorden meer dan met beelden. Daarom werk ik bij hen vooral op de mimiek. Een clou vraagt de steun van een gelaatsuitdrukking. Die wil ik tonen en wel zo, dat de clou er nog pakkender van wordt Hierdoor ontwikkelt zich een bepaalde innv Kraaykamp over het werken t Bob Rooyens: „Bob was destijds Paar apart programma moest maken. Nu zijn we zenuwachtig als we hem als regisseur krijgen De kracht van Rooyens is, dat aan zijn gevoel. Hij durft enorm veel. Hij spuit rustig 700 liter verf in het rond als hij dat nodig vindt. Als beetje oudere komiek, die gewend is met bescheiden middelen te werken, kijk je met plezierige jaloezie naar al lijke aanwijzingen geeft. Het is moeilijker om het bij hem verkeerd te doen. Hij weet zelf zo goed wat t« doet, dat je niet met je eigen opinies durft te komen. Hij gaat zwijgend zijn weg en zet zijn wil door. Achteraf blijkt hij altijd gelijk te hebben. Schreeuwen doet hij nooit en ik ken regisseurs, die zo hard schreeuwen, dat je ze niet eens meer hoort." Rijk de Gooyer: „Rooyens is met de tr getrouwd. Als je hem dat stuk speel goed afpakt, hou je een huilend kind over. Hij is trouwens erg ijdel. Als je iets niet goed vindt, wordt hij boos. Maar hij kent alle mogelijkheden op tv-gebied. Hij stelt hoge eisen, maar je krijgt er niet de kriebels van, omdat hij altijd kan aantonen waar om hij het zo wil hebben. Ik noem hem altijd een „elektronische grap jas". Dat vindt ie niet leuk. Het ver velende aan hem is trouwens, dat ie altijd gelijk heeft. Hij is razend, als ie Hij daar moet dan in voorzien worden. Ik zie hem nog wel eens naar Amerika ver- Raquel Welch doet hij duizend keer beter. Zegt Rooyens dat hij zelf vreest over vijf jaar uitgebrand te zijn? Dat is dan misplaatste bescheidenheid. Die man heeft ideeën voor een heel le- Ramses Shaffy, die al of niet met Liesbeth List in enige shows van Roo yens heeft gestaan: „Je kunt je als artiest aan hem overgeven Hij stelt je op je gemak, ook al is hij zelf nerveus van energie. Hij weet wat ie wil en dat geeft je een enorme rust. Hij heeft heel weinig slaap nodig. Als hij zich wil ontspannen, trekt hij zich terug op zijn hotelkamer. Daar breit hij dan broeken Die kun je kopen in de boetiek van Sophie en Johnny Lion. i hotelkamer al niet was, hebben we de juistheid van deze bijzonderheid nage trokken bij Johnny, de ex-Hagenaar en samen met zijn Sophie de huidige boetiekhouder: „Ja, het is waar. ik heb hier wat dingen van hem liggen, dragen Ze doen het goed in dc ver koop. Van tijd tol tijd komt Bob langs om een half dozijntje te bren- Tee Set uit Delft met Ma Belle Ami*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5