„Release - helpende hand -
moest 't Roef verlaten
Activiteit in Warmond
voor jonge en oudere jeugd
MIDNIGHT COWBOY:
Sterk debuut Jon Volgt
naast Dustin Hoffman
„Gezichten liepen door-elkaar"
Bureau voorlopig
zonder onderdak
Hoopvolle
experimenten
van Clara Sikking
BIOSCOPEN
Veel reprises
op kerstmenu
bioscopen
in LEIDEN
DONDERDAG 24 DECEMBER 1960
LE1DSE COURANT
LEIDEN - De stichting „Release" staat op straat. Met ingang van
december heeft ze ,,'t Roef" aan de Hogewoerd moeten verlaten. Het
Er waren twee redenen voor het vrij i
abrupte verlaten van het gebouw aan
de Hogewoerd. Enerzijds liepen de ,.ge-
zichten" van 't Roef en van Release wat
door elkaar, anderzijds belastte het bu- j
reau van de stichting de exploitatie van
het gebouw tezeer. Want van een Instel
ling met een stichtingskapitaal van 50
die met hulp van vrijwiligers verre van j
winstgevend activiteiten bedrijft, kan
niemand een normale huur verwachten, j
is nog niet bekend, waar ze zich in de toekomst zal kunnen vestigen.
De stichting, die zich ten doel stelt, door raad en daad bijstand te ver
lenen in acute noodsituaties, verkeert daardoor zelf in een noodsituatie,
waarvoor op korte termijn geen oplossing te vinden schijnt.
Na een voorbereidende periode van ongeveer een jaar, vestigde Release
in september j.l. haar bureau in een van de vertrekken van ,,'t Roef-
gebouw. Vanaf oktober was er een volledige bureau-dienst van 12.00
tot 00.00 uur.
Doel
De stichting stelt zich ten doel: a) het
bevorderen en het versterken van de
vrijheden en rechten van de mens in de
ruimste zin van het woord en b) het
geven van informatie, advies en hulp
aan personen en groepen van personen
die in acute probleemsituaties verkeren
of daarin dreigen te raken. De oprich
ting van Release vloeit voort uit de meer i
kritische houding van het individu t.o.v.
de met de bestaande kulturele en maat
schappelijke middelen te realiseren le
vensvormen, een probleem dat in bijna
alle sectoren van het maatschappelijk
leven - - maar vooral daar, waar et
jongeren bij betrokken zijn naar
Het meest fundamenteel is'hun eis, dat;
de samenleving betere voorwaarden
moet scheppen voor de zelf-verwerkelij-
king van het individu. Alle activiteiten
van goedwillende ouders, opvoeders en
medewerkers in het georganiseerde
jeugdwerk ten spijt, kent ook Leiden
een voortdurend gloeiende groep van
jongeren, die door hun alles overheer
sende wens een eigen identiteit te vin
den, in geen enkel georganiseerd ver
band is onder te brengen. Zij worden
over het algemeen beschouwd als buiten
beentjes, niet-aangepasten aan de ge
vestigde orde. De conflicten tussen in
dividuen en de gemeenschap of tussen
groepen onderling, die hieruit voort
vloeien. hebben geleid tot het inzicht
dat verandering van bepaalde structu
ren. noodzakelijk is. Maar inmiddels 'is
het nodig, dat degenen, die in zo'n con
flictsituatie verzeild raakten, hulp ont-
Hclpe
Voor het verlenen van die hulp be
schikt Release in Leiden over een groep
van 25 personen, die op basis van vol
ledige vrijwilligheid werken. Deze groep
In het oude schoolmeestershuis vin
den we veel van de oude tijd terug:
een lange, smalle gang, trapjes naai
opkamertjes, lage zolderingen me;
zware balken en een ruime gemetsel
de kelder, waarvan de binten lager
reiken dan een manshoogte. Het dag
licht valt schaars door een laag bij
de gronds raampje. Aan de plein
kant de woonkamer, de leefruimte
voor de dag en de nacht.
In de lange gang op straat klinkers
een rij klei-gebakken asbakken, in
vrije expressie door kinderhandjes ge
vormd en hardgebakken in een oven
tje. In een zijgang een collectie mooie
foto's van een viertal amateurfoto-
De woonkamer is die een alleenwo
nende. gezelligheidslievende jonge
vrouw. Wat burgerlijk ingestelde lie
den zullen het er rommelig'noemen
Aan een der wanden een revolutio
nair tijdsbeeld: een gro'.e folo van
Ohe Cevarra. En dal alles behoort
tot het domein van Clara Sikking.
„Zeg maar Clara"
Mejuffrouw Sikking is de dochter
van een Warmondse kaarsenfabri
kant. Ondanks haar dertig jaren ziet
zij (Zeg maar Claraer als een bak
vis uit. Klein van postuur, ietwat
bleek gezichtje; het lange donker
blonde haar hangt met een paarde-
staart langs een wang. tol over de
schouder af. Toen wij haar thuis onl-
moetten - het was rijkelijk vroeg
■rd die staart nog
In de karakteristieke Dorpstraat van Warmond niet
z'n vele oude huisjes en daartussen wat moderne
winkelpanden, vinden we een klein riritiek pleintje.
Op (Uit pleintje een oude, hardstenen pomp, over
blijfsel van een tijd toen de dorpeling nog geen water
uit liet kraantje kon tappen maar het oude kinder
liedje van twee emmertjes water halen dageiyks
in praktijk moest worden gebracht.
I)ie pomp staat voor de oude gemeenteschool met
z'n waterstaatsgevel. In de hoek liet ruim een eeuw
oude huis van de voormalige dorpsschoolmeester.
Aan de ene zijde een patriciaal aandoende woning,
aan de andere kant de slurf van een smalle IVar-
i elc.s
ekje
het
houden.
Clara is welfare-werkster in het St.
Elisabethsziekenhuis „Ik loop zoge
zegd met het feestkarretje"Ze helpt
daar met knutselen, draait platen on
verzoek en praat veel en graag mei
de patiënten. Ze wijdt zich aan <lie
gemeenschap met liefde al is het ook
haar beroep, want men moet tenslot
te ook leven, nietwaar?
Haar grote liefde, waar ze eenmaal
ook eon full-timejob van hoont te m;i-
ken is het pottenbakken. Ze heeft
ze'fs een klein overtje. niet alleen
voor haar eigen creaties, maar ook-
dienste van haar zelfgekozen
rork
War
doel
Het vrije jeugdwerk
In on::e slabemlijd moet de opgroeien
de jeugd prettig en zinvol kunn-n
relaxen, zegt Clara. Daartoe houdt
zij open huis om hobbies te kunnen
stimuleren. Zij is wars van drempel
vrees. zij geelt drempelvrijheid aan
iedere jongen of meisje, die daar zin
in heeft. Vier avonden in de week
kunnen kinderen onder haar leiding
komen knutselen. Ook de wat oudere
jeugd wil ze zoelaas bieden, onder
meer door middel van sociëteitsavon
den in „Ut Sloepie", toegankelijk voor
jong tot betrekkelijk oud. Clara:
..Voor 65-plussers wordt helaas in
Warmond nog weinig of niets ge-
Daarnaasl heeft zij een deel van haar
woning als „Galerie Pomp" ingericht
met elke drie weken een andere ten
toonstelling die voor het grootste deel
ook weer geinspireerd is op hel sti
muleren van hobbies.
Wat de jeugd betreft: „Moet die
rooms zijn in het roomse Warmond?"
vroegen we. Clara, kort en bondig:
„Natuurlijk niet". Wel is voor de so
ciëteit ,.ITt Sloepie" lidmaatschap
leeftijdsgroep van boven de zeven
tien. Er worden platen en films ge
draaid en zaterdags en zondags kan
men er na het wekelijks werk rustig
Dan is er nog een sociëteit voor de
jeugd van 14 tot 16 jaar éénmaal in
de twee weken. Ook hier worden
plaatjes gedraaid, maar kan de jeugd
werken naar vrije expressie of evtl.
naar een opdracht.
„Praatruimte"
Clara werkt nu aan een plan'tot het
inrichten van een coffeebar in de
kelder van haar huis als praatruimte
voor jeugd en ouderen. Ieder die wil
mag daar komen.
doen knutselen door de jongsten, het
laten relaxen van de ouderen, de cre
atieve expressie, de tentoonstellingen
in haar „Hoekje bij de Pomp" zegt
Clara: brengen levensvreugde aan
Medewerking
Hoe staat het gemeentebestuur
tegenover Clara's werk
In hel begin heeft ze wel met dat
bestuur „moeten vechten". Men wilde
waarschijnlijk eerst de kal wat uit
de boom kijken, maar van lieverlee
ging men zij het eerst wat schoor
voetend mee. Maar dat veranderde,
er is nu meer medewerking, zowel
van de gemeente als van de oudere,
over het algemeen toch wel nogal
kritiese jeugd.
WILLEM PRINS.
bestaat uit twee juristen en een student i
rechten, drie semi-artsen en twee stu-
denten medicijnen, een maatschappelijk j
werker en vier studenten sociale weten
schappen. vier werkende jongeren, een
student Nederlands, twee huismoeders,
een student van de vrije academie en
rijf personen uit de sociale sector, on
derwijs en jeugdwerk. Behalve hun ge
meenschappelijke taak als bureau-mede-
werker zijn zij, op basis van specifieke
belangstelling en deskundigheid, ver
deeld over de volgende werkgroepen:
1 Juridische zaken, 2 huwelijks- en ge
zinsmoeilijkheden. 3 drugs/voorlichting,
4 sexualitelt. 5 huisvesting en 6 medi
sche zaken geest- en volksgezondheid.
Binnen Release onderscheidt men bu
reau- en buitendienst medewerkers. Bo
vendien zijn er deskundigen als artsen,
advocaten, reclasseringsambtenaren e.a.
die zich bij Release hebben opgegeven
en met wie regelmatig contact wordt
nTLvhouden. Er wordt kosteloos hulp
verleend, er zijn geen wachtlijsten en
'iteit wordt gegarandeerd.
Onderscheid
Door haar practisehe benaderingswijze
en ideologische achtergrond onder
scheidt Release zich van de „gevestigde"
gelijksoortige hulporganisaties. Hun
werk wordt dikwijls bemoeilijkt doordat
hun benadering en wijze van hulpverle
ning wordt opgedrongen door de be
staande structuur en doordat ze dien
tengevolge het vertrouwen bij veel
mensen (vooral bij jongeren) verspeeld
hebben. Release, die haar hulp niet af
hankelijk stelt van leeftijdsgrenzen,
tracht hulpzoekenden door leeftijdgeno
ten te doen „opvangen". Omdat er in
Leiden niet zoals bijv. in Amsterdam
een professioneel Jongeren Advies
Centrum bestaat, probeert ze ook die
functie In zich te verenigen. De kleine
leefgemeenschap en de vaste relaties
van de stichting met Universiteit. GG
en GD en met de Leldse Jeugd Actie
maken een zoveel minder plooibare en
bovendien kostbare instelling als een
J.A.C. in haar ogen overbodig.
In de kon
Daaiom kwam de wens tot het oprich
ten van een Jongeren Advies Centrum
tijdens de recente behandeling van de
begroting 'geuit door het raadslid Van
Peype, in Release-kringen wat hard aan.
Release werd voorlopig voor de duur van
een jaar opgezet. Afgaande op ervarin
gen en gebleken behöeften zou daarna
nog altijd demogelijkheid bestaan de
organisatie om te zetten in een J.A.C..
„We hebben het gevoel in de kou te
staan", zegt een van de woordvoerders,
„eerst heeft iedereen staan toekijken,
hoe we het allemaal zouden aanpakken
en nu praten ze over een J.A.C. alsof
wij er niet meer aan te pas komen En
inmiddels staan we op straat".
En dat. terwijl steun liefst zelfs wat
meer dan alleen morele steun nu
meer dan ooit nodig is.
Want op 14 januari heeft een eerste
onderhoud plaats mei vertegenwoordi
gers van het ministerie van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijke Werk
over de subsidiëring van de stichting.
Maar een dergelijk subsidie wordt door
gaans verstrekt in de vorm van een
tegemoetkoming In de salariskosten,
kosten van „het apparaat" en de ex
ploitatie van het- gebouw. „Je moet je
wstór maken zonder geld. En dat is hier
natuurlijk een absurditeit".
I oorand slachtoffer kritiek
Slippende auto
grijpt voetganger
Ol DKKERK A. D. RIJN In de lloo-
gewaard ter hoogte van nr. 108 lieert
eergisteravond een ernstig ongeval
plaatsgehad.
Een automobiliste, met hoge snelheid
rijdend in de richting Alphen. raakte
bij het passeren van een stilstaande auto
de macht over het stuur kwijt, en zwenk
te tegenvolge van het door sneeuwval
onverwachts gladde wegdek weer naar
de rechterkant van de weg. Daar greep
zij op het trottlor de 23-jarige voetgan
ger H. v. d. E., die met gecompliceerde
breuken aan beide benen naar het Al-
phense Ziekenhuis „Rijnoord" werd ver
voerd. waar operatief moest worden in-
gegi epen. Daarbij hebben zich echter
complicaties voorgedaan, en gisteravond
was de toestand van het slachtoffer nog
kritiek.
CAMERA ,.De viekante rekruut"
a.l
Dagelijks: 230. 7.00 en 9.15 uur. Zo
(en kerstdagen) 2.30, 4.45. 7.00 en
9.15 uur. Nachtv. vr.-za. 11.30 uur
„Ones upon a time in the west'.
LIDO „Thunderball"
14 jaar
Dagelijks: 2.30. 7.00 en 9.15 uur. Zo
teu kerstdagen» 2.30. 4 45. 7.00 en 9.15
uur. 31 dec. geen voorstelling.
RKX „Tarzan trekt naar India"
14 jaar
leu kerstdagen) 2.30, 4.45. 7.00 en 9.15
uur. Geen nachtv.
U XOR „Eind goed al goed"
a. I.
STUDIO „Midnight Co
18 ju.
Dagelijks: 2.30. 7.00 en 9.15
2.30. 445, 7.00 en 9.15 uur.
TRIANON „Louis de Funès niet
Dagelijks en zo. 2.30, 6.45 en 9.15 l
Thunderball
STUDIO Jon Voigt heeft als te
genspeler van het filmgenie Dustin
Hoffman, een voortreffelijk debuut
gemaakt in „Midnight Cowboy". Hij
speelt de mooie jongen, die de grote
stad opzoekt om daar zijn lichaam
Ie koop aan te bieden. Zijn droom,
waarvan rijkdom en weelde de voor
naamste ingrediënten vormen, wordt
verre van bewaarheid. Hij wordt
bedonderd, maar zijn humeur wordt
nauwelijks aangetast. Hij blijft de
zorgeloze, de vrijbuiter. Dat onver
woestbare optimisme is hard nodig
om de diep weggezonken Rico iDus
tin Hoffman» op de been te houden.
Dustin. flonkerend in The Graduate
cn naast Mia Farrow in „John and
Mary", vei-persoonlijkt de wegkwij
nende verschoppeling van de maat
schappij. Hij doet dat op een bij
zonder intrigerende wijze. Weinig
spraakzaam, haveloos gekleed en met
liet uiterlijk van de lichamelijk ver
zwakte. Zo wordt het verval, dat
tijdens een busrit met zijn vriend
tenslotte leidt tot een onverwachte
ondergang, fascinerend uitgebeeld.
De beloftevolle komst van Voigt
wordt op de achtergrond geplaatst,
al blijft het samenspel voortreffelijk.
Ken reprise, welke mede door de uit
stekende titelsong, die als een refrein
steeds terugkeert, het bezoeken alles-
Louis de Funès
met de muziek mee
TRIANON - Natuurlijk ontbreekt
een film van Louis de Funès niet
op het gevarieerde kerstmenu. dat de
Leidse bioscoopeigenaren aanbieden.
Het is echter niet de doldwaze Franse
komiek, die met de muziek meegaat.
Regisseur Serge Korber heeft aan de
„grappenbron", waaruit altijd een
onnoemelijk aantal grollen opwelde,
wal aan hevigheid ontnomen. De
Funès Is minder druk in zijn gebaren,
de dialogen zijn niet de spraakwater -
vallen, die we van hem gewend zijn.
Daarentegen is meer aandacht be
steed aan het showelement, dat onder
andere wordt aangewend ter ver
fraaiing van de balletschool. Choreo
grafie slaat namelijk centraal in dit
verhaal, waarin De Funès choreo
graaf en directeur is van een ballet
groep. die uitsluitend uit dames be
staat. Uiteraard brengt dat proble
men met zich mee. want de verschij
ning van iedere man betekent een
inbreuk op de homogeniteit van de
groep. Een sentimenteel tintje wordt
aan het verhaal gegeven wanneer
twee babies opduiken, over wie Louis
de zorg krijgt. Er van uitgaande dat
kinderen de show stelen wordt het
voor de hoofdrolspeler, die tederheid
soms laat prevaleren boven uitbar
stingen van vreugde, opboksen tegen
deze twee prille acteurtjes. Een De
Funès dus met een nieuw gezicht.
ten te hebben. Hun domein wordt
echter door deze nieuwe vorst be
dreigd. De strijd om de hegemonie
tussen Tarzan en de dieren, die tot
geweldige opnamen hebben doen in-
splreren, is een machtige belevenis
voor de jeugd, maar ook voor de
ouderen, mits zij bun fantasie vol
doende laten werken.
Eind goed al goed
I UXOR Heintje, na de klompen
*-* en de molentjes momenteel een
niet meer weg te denken onderdeel
van het image van Nederland, heeft
zich nu ook op het celluloid laten
vastleggen. Nadat enkele maanden
geleden onze nationale zanglijster in
Hollywood reeds vertoefde tussen de
groten van het doek. is de doorbraak
in de filmwereld nu zeker. Zijn crea
tie in „Heintje eind goed al goed"
getuigt weliswaar nog niet van een
groot acteertalent. Desondanks weet
hij met een zevental nieuwe muzikale
successen de filmbezoekers ongetwij
feld voor zich te winnen Tezamen
met Heinz Reincke. Gerlinde Locker.
Paul Dahle en Martin Jente beleeft
de kleine artiest een groot
De prachtige kleurenopnamen maken
van Heintjes debuut in de filmwereld
compleet een .smakelijk opgezet ver
haal waarin Heintjes zelfs niet nalaat
als een jeugdige „.John Wayne" het
geweer te hanteren.
LIDO Thunderball. een van de
laatste films waarin de rol van
James Bond wordt vertolkt door Sean
Connery. is een van de grimmigste
avonturen, die Ian Fleming heeft be
dacht. Ook een van de grootst opge
zette films, waarin alles weer draait
om de geniale invallen van de „alles-
kunnende" Bond. Geheimagent 007
moet in de.ze rolprent, waarin Te
rence Young voor de regie zorg
droeg. voorkomen dat steden in En
geland en de Verenigde Staten door
de vijand worden weggevaagd.
Spectre heeft een tweetal waterstof
bommen ontvreemd en eist daarvoor
een gigantisch bedrag. James Bond
wordt dan belast met deze zaak en
hij wordt op deze expeditie uitgerust
niet een super-de-luxe-auto, voorzien
van alle snufjes en afweermiddelen.
Natuurlijk moet Bond ook een beroep
doen op zijn schier onuitputtelijke
vindingrijkheid, die hem telkens in
staat stelt de overmacht het hoofd
te bieden. Juist als de netten hem
schijnen te vangen glipt hij juist
weg. verder werkend aan zijn top-
opdracht. Bond zonder beeldschone
vrouwen is een kerst zonder kip.
Vandaar dat voortdurend de mooiste
modellen om de superheld dwarrelen.
De vierkante rekruut
pA.MERA Norman Wisdom is
de Engelse komiek bij uitstek
Hij is de artiest van de opgelegde
komische scene. De ingetogenheid
van de ware huinor is hem vree;
Toch zijn er in deze film enkele
scenes, die Norman Wisdom van
beste ziide laten zien. De manier
voorbeeld waarop hij een karikatuur
laat zien van een Duitse generaal
tijdens de tweede wereldoorlog in het
bezette Frankrijk, is uitmuntend. Met
wat goede wil zou men in het see
rlo een satire kunnen zien m
dan in gemoedelijke zin op het
soldatendom. Stratenmaker in
meentedienst. Norman Pikkin. vormt
niet zijn directe chef een belemme
ring vlak voor „de deur" van een
groot militaire opleidingskamp. Dit
heeft zelfs tengevolge, dat ze om
wachts worden opgeroepen voor
leger en dan is er eigenlijk sprake
van deze tendens: de wraak op de
militaire overheden op de ex-burgers
zal zoet zijn. Voor de film „de vier
kante rekruut" geldt: lach en
vergeet.
elke
lorfost
rele
fan
■elllcht zal teleurstellen.
zijn
Tarzan trekt naar India
REX Prachtige natuuropnamen
en heldhaftige krachttoeren van
Tarzan bepalen het gezicht van deze
film. Tarzan. de jeugdheld, zoekt
het ditmaal in de oerwouden van
India. Daar stoeit hij met groot wild.
Olifanten, tijgers, leeuwen, beren, het
.schijnt geen verschil te maken vooi
de reus. die op zijn avontuurlijke er
gewaagde safari de meest onver
dachte bedreigingen en aanvallen op
zijn leven, zo soepel weet te pareren.
Hij wordt de heerser van het rijk
waar de dieren het alleenrecht dach-
I Vrolyk kerstfeest met Louis de Pi