„Release - helpende hand - moest 't Roef verlaten Activiteit in Warmond voor jonge en oudere jeugd MIDNIGHT COWBOY: Sterk debuut Jon Volgt naast Dustin Hoffman „Gezichten liepen door-elkaar" Bureau voorlopig zonder onderdak Hoopvolle experimenten van Clara Sikking BIOSCOPEN Veel reprises op kerstmenu bioscopen in LEIDEN DONDERDAG 24 DECEMBER 1960 LE1DSE COURANT LEIDEN - De stichting „Release" staat op straat. Met ingang van december heeft ze ,,'t Roef" aan de Hogewoerd moeten verlaten. Het Er waren twee redenen voor het vrij i abrupte verlaten van het gebouw aan de Hogewoerd. Enerzijds liepen de ,.ge- zichten" van 't Roef en van Release wat door elkaar, anderzijds belastte het bu- j reau van de stichting de exploitatie van het gebouw tezeer. Want van een Instel ling met een stichtingskapitaal van 50 die met hulp van vrijwiligers verre van j winstgevend activiteiten bedrijft, kan niemand een normale huur verwachten, j is nog niet bekend, waar ze zich in de toekomst zal kunnen vestigen. De stichting, die zich ten doel stelt, door raad en daad bijstand te ver lenen in acute noodsituaties, verkeert daardoor zelf in een noodsituatie, waarvoor op korte termijn geen oplossing te vinden schijnt. Na een voorbereidende periode van ongeveer een jaar, vestigde Release in september j.l. haar bureau in een van de vertrekken van ,,'t Roef- gebouw. Vanaf oktober was er een volledige bureau-dienst van 12.00 tot 00.00 uur. Doel De stichting stelt zich ten doel: a) het bevorderen en het versterken van de vrijheden en rechten van de mens in de ruimste zin van het woord en b) het geven van informatie, advies en hulp aan personen en groepen van personen die in acute probleemsituaties verkeren of daarin dreigen te raken. De oprich ting van Release vloeit voort uit de meer i kritische houding van het individu t.o.v. de met de bestaande kulturele en maat schappelijke middelen te realiseren le vensvormen, een probleem dat in bijna alle sectoren van het maatschappelijk leven - - maar vooral daar, waar et jongeren bij betrokken zijn naar Het meest fundamenteel is'hun eis, dat; de samenleving betere voorwaarden moet scheppen voor de zelf-verwerkelij- king van het individu. Alle activiteiten van goedwillende ouders, opvoeders en medewerkers in het georganiseerde jeugdwerk ten spijt, kent ook Leiden een voortdurend gloeiende groep van jongeren, die door hun alles overheer sende wens een eigen identiteit te vin den, in geen enkel georganiseerd ver band is onder te brengen. Zij worden over het algemeen beschouwd als buiten beentjes, niet-aangepasten aan de ge vestigde orde. De conflicten tussen in dividuen en de gemeenschap of tussen groepen onderling, die hieruit voort vloeien. hebben geleid tot het inzicht dat verandering van bepaalde structu ren. noodzakelijk is. Maar inmiddels 'is het nodig, dat degenen, die in zo'n con flictsituatie verzeild raakten, hulp ont- Hclpe Voor het verlenen van die hulp be schikt Release in Leiden over een groep van 25 personen, die op basis van vol ledige vrijwilligheid werken. Deze groep In het oude schoolmeestershuis vin den we veel van de oude tijd terug: een lange, smalle gang, trapjes naai opkamertjes, lage zolderingen me; zware balken en een ruime gemetsel de kelder, waarvan de binten lager reiken dan een manshoogte. Het dag licht valt schaars door een laag bij de gronds raampje. Aan de plein kant de woonkamer, de leefruimte voor de dag en de nacht. In de lange gang op straat klinkers een rij klei-gebakken asbakken, in vrije expressie door kinderhandjes ge vormd en hardgebakken in een oven tje. In een zijgang een collectie mooie foto's van een viertal amateurfoto- De woonkamer is die een alleenwo nende. gezelligheidslievende jonge vrouw. Wat burgerlijk ingestelde lie den zullen het er rommelig'noemen Aan een der wanden een revolutio nair tijdsbeeld: een gro'.e folo van Ohe Cevarra. En dal alles behoort tot het domein van Clara Sikking. „Zeg maar Clara" Mejuffrouw Sikking is de dochter van een Warmondse kaarsenfabri kant. Ondanks haar dertig jaren ziet zij (Zeg maar Claraer als een bak vis uit. Klein van postuur, ietwat bleek gezichtje; het lange donker blonde haar hangt met een paarde- staart langs een wang. tol over de schouder af. Toen wij haar thuis onl- moetten - het was rijkelijk vroeg ■rd die staart nog In de karakteristieke Dorpstraat van Warmond niet z'n vele oude huisjes en daartussen wat moderne winkelpanden, vinden we een klein riritiek pleintje. Op (Uit pleintje een oude, hardstenen pomp, over blijfsel van een tijd toen de dorpeling nog geen water uit liet kraantje kon tappen maar het oude kinder liedje van twee emmertjes water halen dageiyks in praktijk moest worden gebracht. I)ie pomp staat voor de oude gemeenteschool met z'n waterstaatsgevel. In de hoek liet ruim een eeuw oude huis van de voormalige dorpsschoolmeester. Aan de ene zijde een patriciaal aandoende woning, aan de andere kant de slurf van een smalle IVar- i elc.s ekje het houden. Clara is welfare-werkster in het St. Elisabethsziekenhuis „Ik loop zoge zegd met het feestkarretje"Ze helpt daar met knutselen, draait platen on verzoek en praat veel en graag mei de patiënten. Ze wijdt zich aan <lie gemeenschap met liefde al is het ook haar beroep, want men moet tenslot te ook leven, nietwaar? Haar grote liefde, waar ze eenmaal ook eon full-timejob van hoont te m;i- ken is het pottenbakken. Ze heeft ze'fs een klein overtje. niet alleen voor haar eigen creaties, maar ook- dienste van haar zelfgekozen rork War doel Het vrije jeugdwerk In on::e slabemlijd moet de opgroeien de jeugd prettig en zinvol kunn-n relaxen, zegt Clara. Daartoe houdt zij open huis om hobbies te kunnen stimuleren. Zij is wars van drempel vrees. zij geelt drempelvrijheid aan iedere jongen of meisje, die daar zin in heeft. Vier avonden in de week kunnen kinderen onder haar leiding komen knutselen. Ook de wat oudere jeugd wil ze zoelaas bieden, onder meer door middel van sociëteitsavon den in „Ut Sloepie", toegankelijk voor jong tot betrekkelijk oud. Clara: ..Voor 65-plussers wordt helaas in Warmond nog weinig of niets ge- Daarnaasl heeft zij een deel van haar woning als „Galerie Pomp" ingericht met elke drie weken een andere ten toonstelling die voor het grootste deel ook weer geinspireerd is op hel sti muleren van hobbies. Wat de jeugd betreft: „Moet die rooms zijn in het roomse Warmond?" vroegen we. Clara, kort en bondig: „Natuurlijk niet". Wel is voor de so ciëteit ,.ITt Sloepie" lidmaatschap leeftijdsgroep van boven de zeven tien. Er worden platen en films ge draaid en zaterdags en zondags kan men er na het wekelijks werk rustig Dan is er nog een sociëteit voor de jeugd van 14 tot 16 jaar éénmaal in de twee weken. Ook hier worden plaatjes gedraaid, maar kan de jeugd werken naar vrije expressie of evtl. naar een opdracht. „Praatruimte" Clara werkt nu aan een plan'tot het inrichten van een coffeebar in de kelder van haar huis als praatruimte voor jeugd en ouderen. Ieder die wil mag daar komen. doen knutselen door de jongsten, het laten relaxen van de ouderen, de cre atieve expressie, de tentoonstellingen in haar „Hoekje bij de Pomp" zegt Clara: brengen levensvreugde aan Medewerking Hoe staat het gemeentebestuur tegenover Clara's werk In hel begin heeft ze wel met dat bestuur „moeten vechten". Men wilde waarschijnlijk eerst de kal wat uit de boom kijken, maar van lieverlee ging men zij het eerst wat schoor voetend mee. Maar dat veranderde, er is nu meer medewerking, zowel van de gemeente als van de oudere, over het algemeen toch wel nogal kritiese jeugd. WILLEM PRINS. bestaat uit twee juristen en een student i rechten, drie semi-artsen en twee stu- denten medicijnen, een maatschappelijk j werker en vier studenten sociale weten schappen. vier werkende jongeren, een student Nederlands, twee huismoeders, een student van de vrije academie en rijf personen uit de sociale sector, on derwijs en jeugdwerk. Behalve hun ge meenschappelijke taak als bureau-mede- werker zijn zij, op basis van specifieke belangstelling en deskundigheid, ver deeld over de volgende werkgroepen: 1 Juridische zaken, 2 huwelijks- en ge zinsmoeilijkheden. 3 drugs/voorlichting, 4 sexualitelt. 5 huisvesting en 6 medi sche zaken geest- en volksgezondheid. Binnen Release onderscheidt men bu reau- en buitendienst medewerkers. Bo vendien zijn er deskundigen als artsen, advocaten, reclasseringsambtenaren e.a. die zich bij Release hebben opgegeven en met wie regelmatig contact wordt nTLvhouden. Er wordt kosteloos hulp verleend, er zijn geen wachtlijsten en 'iteit wordt gegarandeerd. Onderscheid Door haar practisehe benaderingswijze en ideologische achtergrond onder scheidt Release zich van de „gevestigde" gelijksoortige hulporganisaties. Hun werk wordt dikwijls bemoeilijkt doordat hun benadering en wijze van hulpverle ning wordt opgedrongen door de be staande structuur en doordat ze dien tengevolge het vertrouwen bij veel mensen (vooral bij jongeren) verspeeld hebben. Release, die haar hulp niet af hankelijk stelt van leeftijdsgrenzen, tracht hulpzoekenden door leeftijdgeno ten te doen „opvangen". Omdat er in Leiden niet zoals bijv. in Amsterdam een professioneel Jongeren Advies Centrum bestaat, probeert ze ook die functie In zich te verenigen. De kleine leefgemeenschap en de vaste relaties van de stichting met Universiteit. GG en GD en met de Leldse Jeugd Actie maken een zoveel minder plooibare en bovendien kostbare instelling als een J.A.C. in haar ogen overbodig. In de kon Daaiom kwam de wens tot het oprich ten van een Jongeren Advies Centrum tijdens de recente behandeling van de begroting 'geuit door het raadslid Van Peype, in Release-kringen wat hard aan. Release werd voorlopig voor de duur van een jaar opgezet. Afgaande op ervarin gen en gebleken behöeften zou daarna nog altijd demogelijkheid bestaan de organisatie om te zetten in een J.A.C.. „We hebben het gevoel in de kou te staan", zegt een van de woordvoerders, „eerst heeft iedereen staan toekijken, hoe we het allemaal zouden aanpakken en nu praten ze over een J.A.C. alsof wij er niet meer aan te pas komen En inmiddels staan we op straat". En dat. terwijl steun liefst zelfs wat meer dan alleen morele steun nu meer dan ooit nodig is. Want op 14 januari heeft een eerste onderhoud plaats mei vertegenwoordi gers van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijke Werk over de subsidiëring van de stichting. Maar een dergelijk subsidie wordt door gaans verstrekt in de vorm van een tegemoetkoming In de salariskosten, kosten van „het apparaat" en de ex ploitatie van het- gebouw. „Je moet je wstór maken zonder geld. En dat is hier natuurlijk een absurditeit". I oorand slachtoffer kritiek Slippende auto grijpt voetganger Ol DKKERK A. D. RIJN In de lloo- gewaard ter hoogte van nr. 108 lieert eergisteravond een ernstig ongeval plaatsgehad. Een automobiliste, met hoge snelheid rijdend in de richting Alphen. raakte bij het passeren van een stilstaande auto de macht over het stuur kwijt, en zwenk te tegenvolge van het door sneeuwval onverwachts gladde wegdek weer naar de rechterkant van de weg. Daar greep zij op het trottlor de 23-jarige voetgan ger H. v. d. E., die met gecompliceerde breuken aan beide benen naar het Al- phense Ziekenhuis „Rijnoord" werd ver voerd. waar operatief moest worden in- gegi epen. Daarbij hebben zich echter complicaties voorgedaan, en gisteravond was de toestand van het slachtoffer nog kritiek. CAMERA ,.De viekante rekruut" a.l Dagelijks: 230. 7.00 en 9.15 uur. Zo (en kerstdagen) 2.30, 4.45. 7.00 en 9.15 uur. Nachtv. vr.-za. 11.30 uur „Ones upon a time in the west'. LIDO „Thunderball" 14 jaar Dagelijks: 2.30. 7.00 en 9.15 uur. Zo teu kerstdagen» 2.30. 4 45. 7.00 en 9.15 uur. 31 dec. geen voorstelling. RKX „Tarzan trekt naar India" 14 jaar leu kerstdagen) 2.30, 4.45. 7.00 en 9.15 uur. Geen nachtv. U XOR „Eind goed al goed" a. I. STUDIO „Midnight Co 18 ju. Dagelijks: 2.30. 7.00 en 9.15 2.30. 445, 7.00 en 9.15 uur. TRIANON „Louis de Funès niet Dagelijks en zo. 2.30, 6.45 en 9.15 l Thunderball STUDIO Jon Voigt heeft als te genspeler van het filmgenie Dustin Hoffman, een voortreffelijk debuut gemaakt in „Midnight Cowboy". Hij speelt de mooie jongen, die de grote stad opzoekt om daar zijn lichaam Ie koop aan te bieden. Zijn droom, waarvan rijkdom en weelde de voor naamste ingrediënten vormen, wordt verre van bewaarheid. Hij wordt bedonderd, maar zijn humeur wordt nauwelijks aangetast. Hij blijft de zorgeloze, de vrijbuiter. Dat onver woestbare optimisme is hard nodig om de diep weggezonken Rico iDus tin Hoffman» op de been te houden. Dustin. flonkerend in The Graduate cn naast Mia Farrow in „John and Mary", vei-persoonlijkt de wegkwij nende verschoppeling van de maat schappij. Hij doet dat op een bij zonder intrigerende wijze. Weinig spraakzaam, haveloos gekleed en met liet uiterlijk van de lichamelijk ver zwakte. Zo wordt het verval, dat tijdens een busrit met zijn vriend tenslotte leidt tot een onverwachte ondergang, fascinerend uitgebeeld. De beloftevolle komst van Voigt wordt op de achtergrond geplaatst, al blijft het samenspel voortreffelijk. Ken reprise, welke mede door de uit stekende titelsong, die als een refrein steeds terugkeert, het bezoeken alles- Louis de Funès met de muziek mee TRIANON - Natuurlijk ontbreekt een film van Louis de Funès niet op het gevarieerde kerstmenu. dat de Leidse bioscoopeigenaren aanbieden. Het is echter niet de doldwaze Franse komiek, die met de muziek meegaat. Regisseur Serge Korber heeft aan de „grappenbron", waaruit altijd een onnoemelijk aantal grollen opwelde, wal aan hevigheid ontnomen. De Funès Is minder druk in zijn gebaren, de dialogen zijn niet de spraakwater - vallen, die we van hem gewend zijn. Daarentegen is meer aandacht be steed aan het showelement, dat onder andere wordt aangewend ter ver fraaiing van de balletschool. Choreo grafie slaat namelijk centraal in dit verhaal, waarin De Funès choreo graaf en directeur is van een ballet groep. die uitsluitend uit dames be staat. Uiteraard brengt dat proble men met zich mee. want de verschij ning van iedere man betekent een inbreuk op de homogeniteit van de groep. Een sentimenteel tintje wordt aan het verhaal gegeven wanneer twee babies opduiken, over wie Louis de zorg krijgt. Er van uitgaande dat kinderen de show stelen wordt het voor de hoofdrolspeler, die tederheid soms laat prevaleren boven uitbar stingen van vreugde, opboksen tegen deze twee prille acteurtjes. Een De Funès dus met een nieuw gezicht. ten te hebben. Hun domein wordt echter door deze nieuwe vorst be dreigd. De strijd om de hegemonie tussen Tarzan en de dieren, die tot geweldige opnamen hebben doen in- splreren, is een machtige belevenis voor de jeugd, maar ook voor de ouderen, mits zij bun fantasie vol doende laten werken. Eind goed al goed I UXOR Heintje, na de klompen *-* en de molentjes momenteel een niet meer weg te denken onderdeel van het image van Nederland, heeft zich nu ook op het celluloid laten vastleggen. Nadat enkele maanden geleden onze nationale zanglijster in Hollywood reeds vertoefde tussen de groten van het doek. is de doorbraak in de filmwereld nu zeker. Zijn crea tie in „Heintje eind goed al goed" getuigt weliswaar nog niet van een groot acteertalent. Desondanks weet hij met een zevental nieuwe muzikale successen de filmbezoekers ongetwij feld voor zich te winnen Tezamen met Heinz Reincke. Gerlinde Locker. Paul Dahle en Martin Jente beleeft de kleine artiest een groot De prachtige kleurenopnamen maken van Heintjes debuut in de filmwereld compleet een .smakelijk opgezet ver haal waarin Heintjes zelfs niet nalaat als een jeugdige „.John Wayne" het geweer te hanteren. LIDO Thunderball. een van de laatste films waarin de rol van James Bond wordt vertolkt door Sean Connery. is een van de grimmigste avonturen, die Ian Fleming heeft be dacht. Ook een van de grootst opge zette films, waarin alles weer draait om de geniale invallen van de „alles- kunnende" Bond. Geheimagent 007 moet in de.ze rolprent, waarin Te rence Young voor de regie zorg droeg. voorkomen dat steden in En geland en de Verenigde Staten door de vijand worden weggevaagd. Spectre heeft een tweetal waterstof bommen ontvreemd en eist daarvoor een gigantisch bedrag. James Bond wordt dan belast met deze zaak en hij wordt op deze expeditie uitgerust niet een super-de-luxe-auto, voorzien van alle snufjes en afweermiddelen. Natuurlijk moet Bond ook een beroep doen op zijn schier onuitputtelijke vindingrijkheid, die hem telkens in staat stelt de overmacht het hoofd te bieden. Juist als de netten hem schijnen te vangen glipt hij juist weg. verder werkend aan zijn top- opdracht. Bond zonder beeldschone vrouwen is een kerst zonder kip. Vandaar dat voortdurend de mooiste modellen om de superheld dwarrelen. De vierkante rekruut pA.MERA Norman Wisdom is de Engelse komiek bij uitstek Hij is de artiest van de opgelegde komische scene. De ingetogenheid van de ware huinor is hem vree; Toch zijn er in deze film enkele scenes, die Norman Wisdom van beste ziide laten zien. De manier voorbeeld waarop hij een karikatuur laat zien van een Duitse generaal tijdens de tweede wereldoorlog in het bezette Frankrijk, is uitmuntend. Met wat goede wil zou men in het see rlo een satire kunnen zien m dan in gemoedelijke zin op het soldatendom. Stratenmaker in meentedienst. Norman Pikkin. vormt niet zijn directe chef een belemme ring vlak voor „de deur" van een groot militaire opleidingskamp. Dit heeft zelfs tengevolge, dat ze om wachts worden opgeroepen voor leger en dan is er eigenlijk sprake van deze tendens: de wraak op de militaire overheden op de ex-burgers zal zoet zijn. Voor de film „de vier kante rekruut" geldt: lach en vergeet. elke lorfost rele fan ■elllcht zal teleurstellen. zijn Tarzan trekt naar India REX Prachtige natuuropnamen en heldhaftige krachttoeren van Tarzan bepalen het gezicht van deze film. Tarzan. de jeugdheld, zoekt het ditmaal in de oerwouden van India. Daar stoeit hij met groot wild. Olifanten, tijgers, leeuwen, beren, het .schijnt geen verschil te maken vooi de reus. die op zijn avontuurlijke er gewaagde safari de meest onver dachte bedreigingen en aanvallen op zijn leven, zo soepel weet te pareren. Hij wordt de heerser van het rijk waar de dieren het alleenrecht dach- I Vrolyk kerstfeest met Louis de Pi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 3