Plet* CcidócSotvtcvnJk 0VER brancheverva^ing gesproken Toneelspeler zingt elpee voor fijnproevers vol Ned. Kamerorkest: verfijnde Mozart- herdenking Cl °A Conservatorium bracht veel muziek van leden W' RADIO MORGEN RADIO VANAVOND Liederen in kerstsfeer BEN il 15 JAAR... KRANTENWIJK CcicLeSoii/tcmt LEEDSE COURANT DINSDAG 15 DECEMBER 19701 Samenwerking geen kivestie van decreten CCHOKKEND nieuws over hun samen- werkingsplanen hebben de aan het christen-democratsche urgentieprogram gewijde partijraadsvergaderingen van K.V.P., A.R. en C.H.U. iet gebracht Zwaar werk heeft alleen de anti- revolutionaie leiding gehad op het punt van de defensie, waar een kleine minder heid principieel gekat blijft tegen elke directe of indirecte bijdrage bwapening en voor een deel ook de partij van Biesheuvel verlaten. Voor het overige blijven er dan nog punten van ondergeschikte aard. die wel te „stroomlijnen" zullen zijn opdarcht aan het K.V.P.-bestuur ondanks bezwaren van protestantse zijde aan te sturen op een algemeen politiek Kamerdebat als fundament voor d« formateursbenoeming. Er komt binnen kort nog een discussie in het parlement die duidelijk maken kan hoever de anti-revolutionairen en christelijk- hlstorischen precies willen gaan. Eigen punten IN de K.V.P.-partijraadsvergadering is 1 nu overigens duidelijk gestipuleerd, dat Kamerkandidaten voor de fractie van de Katholieke Volkspartij niet alleen gebonden zijn aan het gezamenlijk urgentieprogram, maar ook aan eigen K.V.P.-programmapunten, die niét in het gezamenlijk stuk opgenomen zijn. Iets coortgelijks geldt natuurlijk ook in de A.R. en de C.H.U. Niet van belang ontbloot is dit voor de actiepunten waarvoor de drie christen democratische partijen het niet helemaal eens zijn kunnen worden. Vele malen belangrijker zouden we het evenwel vinden, wanneer alle kandidaten van K.V.P., A.R. en C.H.U. straks voor de volle honderd procent de urgenties in het gezamenlijk programma onderschrijven, inclusief de consequenties van zo'n prioriteitskeuze. Bij de vermoedelijke economische ruimte ervoor en bij enkele mogelijke varianten op deze ruimte. Na tuurlijk kan niet met elke ontwikkeling var. de conjunctuur rekening worden gehouden, maar van de nieuwe regering mogen de burgers verwachten, dat ze haar planning om de conjunctuur te be heersen, de welvaart te consolideren en te spreiden en het welzijn van de moei lijk zittende groepen te verbeteren, zal uitvoeren op het kompas geformuleerde verkiezingsbeloften. Met wie j JQEZE zaak vinden wij momenteel veel (Van e belangrijker dan het onder alle standigheden gestand blijven aan een belofte om vóór de verkiezingsdag aan te geven met welke partner elke partij zou willen regeren. Ter partijraads vergadering heeft radicaal-K.V.P.'er Ver- kaje ervoor gepleit de partijraad op dit punt een uitspraak te laent doen om de AMSTERDAM Aan de steeds verdergaande ~i, dat de Katholieke branchevervaging ln Nederland heeft André van de liberalen den Heuvel nu ook zijn portie bijgedragen. Van i acteur met de grote K van Oom Wan ja, de Kersen - Othello en de Gijsbrecht is hy door Phono- verslaggeefsters) Een begrijpelijk voorstel; maa zien niet in hoe de K.V.P. tot een serieuze programmavergelijking kan komen zor der een gesprek met de betrokken pai tijen. Programma's moeten niet alleen met elkaar vergeleken worden, n met elkaar besproken, teneinde kunnen vaststellen waar het voor beide aanvaardbare gemiddelde zou komen liggen. Wanneer de K.V.P. met name zonder intrekking van het P.v.d.A.-v< een voorkeur zou uitspreken vc samenwerking met de socialisten, wet de kiezers nog mfear weinig over de kans van een haalbaar programmatisch com promis. In zulke omstandigheden kan het christen-democratisch trio beter vol ledig inventariseren; globaal vaststellen waar er mogelijkheden en waar moeilijk heden liggen. Desnoods geeft de partij raad dan ook waar de K.V.P. water bij haar wijn zou kunnen doen. Dan ont loopt de Katholieke Volkspartij niet alleen het risico, dat een blijvend „neen" van de socialisten haar bij voorbaat vastnagelt aan de V.V.D., maar ook dat een door de Partij van de Arbeid af gewezen aanzoek de drie christen democratische partijen net zo isoleert als de socialisten zichzelf hebben aangedaan. Met of zonder indien de Partij van de Ar beid haar standpunt niet snel wijzigt, geen andere situatie mèt als zonder de standpuntbepaling zoals de heer Verkade c.s. begeert. Destijds heb- ;n we de val van het kabinet-Cals om •rschillende redenen betreurd en imenwerking met de V.V.D. was noch onze voorkeursoplossing. Blijft de Partij van de Arbeid echter bukken onder het juk van de socialis tische groep, die alleen maar voor samenwerking voelt ij vervulling van a voorwaarden ook de niet redelijke dan moet die situatie ook •eëel onderkend worden. Over garanties noet te praten zijn, maar niet als ééi ,'an de prtijen zo ongeveer per decreet spraken moet zijn. gegeven. Gistermiddag in de Amsterdamse Kleine Komedie, waar h(J omspoeld door de waterige lof van collega's, pers en vage vrienden zijn eerste langspeelplaat „zwart-wit" ten doop hield, „Ik heb mij afgevraegd", zei hij met ingehouden mimiek, „waar dat naar toe moet, als een groot toneelspeler zo maar gaat zingen en platen maken. Maar nu Jasperina de Jong op nieuwjaar de Gijs brecht voor haar rekening neemt, vind ik het eigenlijk vanzelfsprekend. Ik vraag me alleen af: waarom nu uitgerekend Van den Heuvel Wat heb ik dan meer dan een ander Ik ben niet eens een zanger, ik zing vaker uit de maat dan erin en dat moeten die arme musici maar allemaal bijbenen. Als je het goed beschouwt, is het in feite een beetje gênant". Toen hij zo vei was, begonnen de aanwezigen een weinig op de pluchen zetels te draaien, want wat zij zich op deze mistige even ingevochten decemberdag hadden voorgesteld als een feestelijk uitje met drank en zoutjes, dreigde onder zijn zelfbeschuldigingen te verkrampen tot een laatste woord aan de open groeve. Gelukkig was het ook ditmaal schone toneelschijn, die voor deze hersen schim had gezorgd, want Van den Heuvel was wel degelijk balentrot# op zijn eigen schijf, waarop hij, met de koptelefoon op, twaalf liedjes van Nederlandse en Franse tekstdichters heeft geperst. Het zat er trouwens dik in, want anders was ie er immers zeven jaar geleden al mee opgehouden. Toen immers vroeg Annie M. G. Schmidt hem voor haar musical „Heerlijk duurt het langst", waarin Van den Heuvel complete furore maakte met zijn creatie van „Op een mooie pinksterdag", „Dat ellendige telefoontje", herinnerde hij zich gistermiddag haarscherp, „heeft toen alles ver anderd". Dat heeft me die lichte wereld inge trokken, die achteraf niet zo licht is als ik me had voorgesteld". Voor de officiële uitreiking had men deze keer toneelspeler en rechtsbuiten van een komisch Delfts trio, Ton Lutz, uitgenodigd. Hij stelde allereerst even vast, dat er als maar ten onrechte geouwebet wordt over het. grote toneel. „Er is geen groot toneel", riep hij, „er is alleen maar oprecht toneel en daar hoort ook het maken van een goeie plaat bij". Banvloek Eenmaal zo ver bleek Lutz genoegzaam te zijn volgelopen met al even oprechte gramschap om een geïmproviseerde banvloek uit te spreken over al degenen, „die de laatste tijd de toneelspelers in Nederland in diskrediet hebben gebracht. Mis schien hebben wij het volk wel eens een spiegel voorgehouden, waarin wat vlekken zaten, die i door het 'eer. Misschien lieten ;en halve eeuw terug en d nderdaad voor zorgen dat spiegel weer schoon wordt, maar" (en dit met steeds aanwassende stemverheffing), „ik vind het gemeen om in dat geval de toneelspeler te treffen in zijn kunst en hem het spelen in feite onmogelijk te maken. Het is niet waar, dat de toneelspeler in Nederland het ooit heeft laten afweten. Het is niet waar dat ze hun roeping verloochenen. Het is volstrekt onzindelijke onzin om zoiets te be weren. De zaak is alleen, dat alles zo verpolitiekt is. dat men graag zijn eigen voorgeslacht wil ver moorden. Daar zijn we dan ook aardig mee bezig". Van den Heuvel, die al die tijd losjes hippend op beide benen en met gekruiste armen had toegeluisterd, kreeg daarna nog wel zijn eerste plaat, maar van enige feestelijkheid was op dat moment al geen sprake meer. In doffe radeloos heid beklom men de trappen naar de foyer om de nabestaanden de hand te drukken en sterkte te „Het zal je plaat maar wezen". Nu we het toch daarover hebben: „Zwart-wit" toont twee dingen ondubbelzinnig aan: Van den Heuvel is geen zanger en Van den Heuvel heeft alles mee om een goeie tekst sfeervol tot leven te wekken. Dat bewijst hij met name ln de door Ernst van Altena vaardig vertaalde liedjes van de Belg Debronckeart, die zich trouwens gehaast heeft bij voorbaat hulde te brengen aan de poging van Van den Heuvel. Dat hij in de drie liedjes, die Van Altena zelf bijdroeg aan de plaat, het net niet haalt, kan Van den Heuvel niet helpen. Je moet tenminste een tovenaar zijn om ergens iets uit te halen wat er tevoren niet in gezeten heeft. Hoogtepunten naar onze smaak zijn „Natuurlijk hou André v. d. Heuvel beweert met de hand op ht hart, dat nij zijn best heeft gedaan op z\j. ik van jou", „Waar zijn de „Ik heb het goed". Wie van commerciële meezing plaat maar gauw vergeten, houdt, moet de: t hij is exclusii fijnproevers die het verschil nc kennen tussen een chanson en een getoonzet! dreun. Misschien was dat de reden waarom Tot Lutz op deze middag de rol van grafredenaar zich had genomen. Het Nederlands Kahierorkest gaf gis teravond in de P.W.-A. zaal van het Ne derlands Congresgebouw te Den Haag een concert o.l.v. David Zinman, die weer blijk gaf met toegewijde musici eer behoorlijk peil van musiceren te kun nen bereiken. Dat hij het zich en zijr orkestleden niet gemakkelijk heeft ge maakt, bewees zijn programmakeuze waarop tweemaal Mozart en tweemaal een componist uit deze eeuw voorkwam Van Mozart werden uitgevoerd de Sym phonic in F. gr. t„ K.V. 112 en het pianoconcert in G gr. t., K.V. 453, waar in André Tschaikovsky de vleugel be speelde. De pianist beschikt over een buitengewoon lichte, trefzekere touch, die vooral het verfijnde muzikaal ge voel van Mozart over wist te brengen, en waarbij het Kamerorkest harmonieus aansloot. Dit laatste r als de sfeer, waarin het 01 avond speelde: een büzondei en verfijnd verklanken vai sities, een afwerking i de finishing touch aan Het nieuws gisteren (vandaag en mor gen ook!) was de aangekondigde loon maatregel van de regering. T.v. llej het niet afweten. VARA's Achter het Nieuws bracht in de normale zendtijd er een aflevering over die stijf stond van partijpolitiek. Die aflevering be vatte overigens de primeur dat het Utrechtse kort geding tussen NS en vakbonden door de NS was gewon- NCRV's Hier en Nu nam de zaak wat genuanceerder over. Hier en Nu stelde zich achter de staking, maar liet ook tegengestelde meningen horen. O.m. kamerlid M. W. Schakel en de voor zitter van een der CNV-bonden die zich tegen de staking, keerde. Over het beraad tussen fractievoor zitters en vakbondsvertegenwoordigers berichtte Achter het Nieuws in een merkwaardige „extra". Daarin kwa men van de fractievoorzitters alleen de oppositiemensen aan het woord. Geleide opinievorming derhalve De VARA leverde overigens gisteren een voortreffelijk stuk vakwerk door een reportage over het Ambonezen- vraagstuk van de hand van René Coelho, de VAR A-specialist voor brandende kwesties. Historie, actuali teit en toekomstverwachtingen werden er levendig voorgesteld. Met name door de medewerking van sociograaf drs. A. J. J. van Amersfoort kreeg de reportage toch ook een optimaal-posi- tief karakter. Of dit niet een bezetting zoals die van het Kamerorkest in een grote ruimte en met de keuze van werken zoals Bartoks iziek celesta en Diaphora van Will Fisma bijzonder gelukkig genoemd moet worden, is een andere kwestie: het ge vaar bestaat, dat de intenties niet hele maal gaaf overkomen, omdat het soms aan kracht ontbreekt. Dit bijvoorbeeld in het algemeen bij Bartok, waarbij wij direct willen aantekenen, dat wij wel degelijk positief waarderen wat de mu sici individueel presteerden. Met name diverse medewerkenden aan dit concert zoals een begaafde Reinbert de Leeuw aan de vleugel, de slagwerkers met o.a. Willy Goudswaard. Van totaal ander karakter, maar toch ook wel boeiend, was de uitvoering van het in 1964 in opdracht van de stad Dortmund gecomponeerde Diaphora van voor 15 strijkers, een imbel (Janny van Wering) marim- Het is ons inziens een toch wel te wei nig geconcentreerd werk, dat het in di verse gevallen voornamelijk moet hebben van enkele vondsten. Het kwam op ons over als een vrij matte bedoening, bij tijd en wijle door een bepaalde groep instrumenten even boven deze matheid uitgetild, om daarna weer op het matte stramien door te gaan om op het eind dan uit te barsten in een geleide kako fonie van --- - wordt als van het gaan inderdaad wel waard. Eisma; klavi menklanken dat beschreven uitgelaten en bijna dron- de moeite Kunst en Kunstenaars r dc Letteren kan in 1971 'erkbeurzen en toelagen letterkundigen om het Het Fonds stipendia hun mogelijk te maken aan scheppende letterkundige "arbeid te geven. Zij, die voor een uitkering in aanmerking wensen te komen, kunnen zich vóór 10 januari 1971 schriftelijk wenden tot het bestuur van het Fonds voor de Letteren, Steenvoordelaan 370, Rijswijk (Z.-H.). De aanvragers zullen na de genoemde datum een formulier ter invulling ontvangen, met een toe lichting op deze regering. NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.04 uur: Toppop 19.30 uur: Tips voor je toekon 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Lijmen, het been 21.10 uur: Peyton Place NEDERLAND I NOS: 10.45 uu: Schooltelevisie KRO: 17.10 uur: Kijk zelf maar NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 22.00 uur: 22.50 uur: Liederen in kerstsfeer 22.55 uur: Journaal TELEAC: 23.00 uur: Modelbegrip NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal IKOR: 19.30 uur: Kenmerk NOS: 19.55 uur: Socutera 20.00 uur. FC TwenteZagreb (in pauze CPN) 21.45 uur: Beethoven 23.40 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Kunstsignalering Journaal 20.20 uur: Mod Squad 21.10 uur: Brandpunt special 21.55 uur: De klop op de deur 22.45 uur: Journaal 21.10 uur: Zelf doen 21.50 uur: Verslag op woensdag NOS: 22.25 uur: Journaal 22.30 uur: Schooltelevisie vooral in het tekeu staan van het kers gebeuren. Op de dinsdagen 15 en 2 vrijdag 18 en zondag 20 december zulks het geval met een serie kor isieprogramma's, getiteld Lied HILVERSUM I licht DlatënD o ^e<^eren worden afwisselend gezoi 03-13.06 Radiojour- Sen door het Utrechts Byzantijns Koi o.l-v. van dr- Myroslaw An torn wycz en het Haags Matrozen Koo: onder leiding van Sipke de Jong. In het eerste programma (Herdersliedje); in de tweede uitzen ding op vrijdag 18 december van 22 4; tot 22.50 uur via Nederland II worden*1 m' Maria die zoude naar Bethlehem gaan "PN) AVRO Ned. I, 22.50 (ADVERTENTIE) rook met Leef met plezier Rook de échte Pall Mall Export Wereldbekend aroma Pall Mali Export In de dicht bezette Kurzaal bevatte het programma van de jaarlijkse Eind- ering van het Kon. Conservatori- n vier van de vijf nummers mu ziek die tot in onze tijd reikt. Geen platgetreden paden dus. Dat is verheu gend, te meer waar de kwaliteit van de •ertolkingen ditmaal boven de middel maat lag. De klarinettist Aart Roze- boom. leerling van Jolle Huckriede speelde een Concert van Carl Nielsen, ons inziens wat ten onrechte aaiioosde Deense componist. Het hier om pretentieloze speelmuziek, 3os en vol melodische activiteit, die (ADVERTENTIE) PAPENGRACHT 32 LEIDEN TELEFOON 01710-2 Vg. vaardig en in juiste dosering over kwam. De jeugdige pianist Frank Vergragt. opgeleid door Jan de Man. groef dieper met Bartóks Dei veel aanwezig an de banneling nez'ang de schoon- rtistieke agressie, in de loop van zijn ig wel psychisch- van de resignatie Bartólc, die in deze heid stelt boven d> Frank Vergragt zal carrière natuurlijk geestelijke waarden bijwinnen, zijn samenspel met de onder directie van Louis Stotijn goed steunende Or kestklasse, getuigde nu al van een op merkelijke podiumzekerheid. Interes sant ook dat soliërende slagwerk in Shinohara's „Alternance pour percussi on" door een half dozijn leerlingen van Frans van der verstrooien. Hij doet dat bijzonder geraffineerd in 'n negental episoden, elk met één bepaald facet van 't geluidscen trum. Het was geen geringe verdienste van de uitvoerenden 't geheel toch als eenheid te doen ervaren. Als openings nummer van dit concert, dat sloot met Strawinsky's Suite uit De Vuurvogel, had het zeer talrijke publiek de llOg, geduid en die va uit? Andersom 1 dener geweest net voorletters aan- uitvoerenden vol- 1 eventueel beschei- Wereldbekend Aroma entebest rgerlj (t uit d( id (deze bepaald laan tus n.b.t. h laatste kortste lorden, eeslachti derzljds i'elcompl de gron ogelplan iddenstai worden, worden, »r dit c het lev<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2