het huishouden van sly stone redbone negroïde klanken door indiaanse groep beach boys in congresgebouw the johnny cash show hi-fi thuis, in mono en stereo discorubriek deep purple naar ons land jeff „bubblegum' christie slager als adviseur van de huisvrouw mid- winte look acht procent van inkomen wordt bij slager besteed grote sensaties van liet fameuze Woodstock- festival en uiteraard ook van dc Woodstock film was wel het vurige en vitale optreden van Sly and the family Stone, een uit vijf heren en twee dames bestaande Amerikaanse rhythm and bleusformatic. Met nummers als „Everyday people", „I want tot take you higher" en „Stand" bracht de groep het zeer talrijke publiek in vervoering. Overigens ge noot Sly en zijn familie al voor het festival grote popula riteit in Amerika en ook in Europa, een populariteit die nog steeds voortduurt en mis schien nog wel wordt uitge bouwd via een binnenkort te verschijnen vierde elpee. Zoals bekend waren „Dance to the music". „Life" en „Stand" de eerste drie langspelers van het zevental. Inmiddels is er van de groep een „Greatest Hits"- schijf op de markt, waarop men. zoals het zo'n soort plaat betaamt, alle grote successen vindt. „I want to take you higher" dus, „Everyday peop le". „Stand", „Life", You ca"n make it if you try" en noem maar op, al die lekkere ruige meestampers vindt men op de ze schijf. Het knappe van de Sly Stonesound is de verschei denheid in sfeer die men steeds weet op te roepen. De ene keer levert men pretentie loos, doch zeer genietbaar stampwerk af, de andere keer mengt men wat kritiek door de illustere klanken („Everyday people"). Vitaal vakwerk. (Epic BN 26284). ZATERDAG 12 DECEMBER 19 Sly Stone (midden)1 in gezelschap van links Ko Kooijmnn (CBS-publiciteit) i Noordhoek (VPRO-t.v.). Dank z(j de bemoeienissen van import-Amerikanen zjjn er heel wat Indianen, de oorspronkelijke bewoners van Amerika, naar de eeuwige jachtvelden geëxpor teerd. Toch moeten er nog minstens vier Indianen over zijn. want in de Amerikaanse dreven opereert een uit afstammelingen van Winnetou bestaande pop groep. Weliswaar betreft het hier in de stad opge groeide Indianen (de Amerikaanse regering is niet zo scheutig met reservaten), maar dat mag de pret (of ergernis?) niet drukken. De groep tooit aich met de illustere naam Redbone en gebroeders Vegas, het leidende tweetal van de formatie, vormt behalve een zeer kleurige bezienswaardigheid Opvallend is dat de Redbonesound bijzonder veel zeker ook een groot muzikaal genoegen. Dat blijkt uit eigenschappen in zich heeft van de moderne de enige weken geleden verschenen langspeler Amerikaanse regermuziek. Dezelfde aggressieve ..Potlatch", waarop Redbone uiterst solide rockklanken benadering die zich uit in gedreven instrumentale laat horen in een aantal originele composities van de vocale soli c i het frenetieke ritme, dat de groep bijna voortdurend handhaaft, dringt de overeenkom' met de negermuziek zich op. Eigenlijk is dat ook wee niet zo verwonderlijk, want zowel negers als Indianen zitten in de Verenigde Staten zeker niet in de neutrale hoek en moeten dus wel wal slagen incasseren. In hun muziek reageren deze bevolkingsgroepen dikwijls op de voortdurende discriminatie. Zo levert Redbone' het op de elpee „Potlatch" voorkomende „Alcatraz" kritiek op het gevangeniseiland Alcatraz, dat van de Indianen werd afgenomen. „Alcatraz, Alcatraz, few have seen your beauty like the Indian has" is een veelzeggende regel uit dit prachtige nummer. Heel luisterrijk is ook ..Judgement day", dat eindigt met waarlijk grootse gitaarimprovisaties Lolly Vegas. Als geheel een uitstekende elpee van nu nog volkomen onbekende groep, die het toch wel eens zou kunnen gaan maken. (Epic BN 26283). Over ruim een week krijgt het Haags Congresgebouw een van 's werelds grootste popattrac ties binnen zijn muren. Dan komt n.l. de Amerikaanse pop groep The Bcach Boys naar ons land voor 'n kleine tournee, die drie concerten omvat, waarvan het laatste zondagavond 20 de cember in het Congresgebouw plaatsvindt. Om de sound van The Beach Boysplaatopnamen zo dicht mogelijk te benaderen zal een uit acht man bestaand orkest de backing verzorgen. Uiter aard zullen de „Strandin gen^", erkende grootmeesters van de close-harmony (heeft niets te maken met de toe komstige VARA-voorzltter), alle ouwe gouwen de zaal in slingeren en daarnaast kan men rekenen op een groot aantal nummers van de vorige week verschenen langspeler ..Sunflower" (volgende week komen wij op deze plaat in een bespreking terug). Hope lijk komen The Beach Boys voor een volle zaal te staan, want anders zou het wel eens zover kunnen komen dat orga nisator Paul Acket in de toe komst Den Haag links laat liggen bij het presenteren van beroemde popfiguren. Zoals genoegzaam bekend boekte hij enige tijd geleden twee grote teleurstellingen, toen Melanie en Arthur Conley slechts voor een halfvolle zaal hun duurbe taalde deuntje zongen. Een volle zaal is dus niet alleen belangrijk voor Paul Acket. maar ook voor popminnend Den Haag. Op naar het Con gresgebouw voor de betere pop, gebracht door The Beach Boys. In het voorprogramma speelt de Zuidafrikaanse for matie „The Flame", een ont dekking van The Beach Boys. Van deze groep werd onlangs de eerste single, „See the light" getiteld, uitgebracht in een produktie van Carl Wil- The Beach Boys De bekende zanger van het Amerikaanse levenslied Johnny Cash mag zich na de indringende elpee ..Johnny Cash at San Quentin" (opge nomen in de strafgevangenis van San Quentin). verheugen in een mateloze populariteit. De allernieuwste langspeler van Cash, „The Johnny Cash show" genaamd, zal zeker ook zijn weg naar het folkcountry- muzickminnende platenpu- bliek vinden, maar of de plaat eenzelfde succes zal hebben als „San Quentin" durven wij te betwijfelen. Niet dat Johnny Cash nu faalt, zeker niet, maar de on vergetelijke, bijna ontroerende ambiance van de opnamen in de gevangenis, die prachtige sfeer van verstandhouding die groeide tussen Cash en de ge detineerden (waaronder zeer veel zwaar gestraften) missen we gewoon op deze plaat. Het zal voor Johnny Cash toch al tijd moeilijk blijven die plaat te evenaren, laat staan te ver beteren. Een vergelijking is dus eigenlijk niet eerlijk, vooral omdat Cash op deze live-langspeler zingt voor een keurig in het pak gestoken en zeer voldaan publiek, dat een heel andere en meer vrijblij vende aanpak vereist. Dat blijkt ook uit de medewerking van een compleet blazers- en strijkersorkest, dat de intieme folksy sfeer geweld aandoet en Johny Cash' zang niet de ideale backing geeft. Liever horen wij die zo typische door akoestische gitaren verwekte countrygeluiden. die Johnny's stem net voldoende reliëf ge ven en hem niet, zoals nu bijwijlen, overstemmen. Johnny Cash is op deze plaat echt wel op dreef. maar. zoals gezegd, het juiste sfeertje is niet aanwezig en dat nog wel in de tempel van de country and western, The Grand Ole Opry House in Nashville. Titels: „Sunday morning co ming down" (compositie van de dpor Cash zo bewonderde Kris Kristofferson), „Come along and ride this train", „I'm gonna try to be that way" en verder twee medleys met andere bekende titels. (CBS S 64089). De Nederlandse muziekliefhebber, die zijn culturele lusten thuis botviert door het beluisteren van grammofoonplaten, banden of gewoon via de radio (langzamerhand vinden ook dc F.M.-(stereo)uitzendingen meer waardering), was tot voor kort praktisch overgeleverd aan de willekeur van zün handelaar, als hij nu eindelijk dat overjarige en schril klinkende kristalpick-upje, waarvan de te grote naalddruk en het slecht geregelde afslagmechanisme een fatale uit werking hadden op de kostbare platen, de „bonkcrige" luidsprekers, die zelfs de buren drie huizen verder ver- drietten en zün amechtige radiotoestel, de laan wilde uit sturen in ruil voor een goede moderne installatie, die de muziek werkelijk tot zijn recht zou laten komen. Want de argeloze koper wist niet en kon ook nauwelijks weten waarop hij moest letten. De Amsterdamse uit geverij Kosmos heeft hierin verandering gebracht! Voor de prijs van één eersteklas langspeelplaat 24.50) is het boek „Hi-Fi in the house", van de Brit John Crabbe. hoofd redacteur van het gezaghebbende audioblad „Hi-Fi News", nu ook in Nederland verkrijgbaar onder de alles zeggende titel „Hi-Fi thuis, in mono en stereo". De goede en aange paste vertaling is van Peter de Ruig, die o.a. de laatste jaren redactionele medewerking op audiotechnisch gebied verleent aan het veelgelezen maandblad „Luister". In deze uitgave, waarvan het aanbeveling verdient er kennis van te nemen vóórdat men overgaat tot aanschaf en installatie van nieuwe apparatuur (hoewel het ook een prima bege leiding is voor degene die reeds een goede muziekinstallatie bezit, maar deze wil verbeteren of uitbreidenl, vindt de geïnteresseerde alles wat hij weten moet en hóé hij gebruik van deze wetenschap moet maken, zonder dat daarvoor bijzondere technische kennis vereist is. Duidelijke illustra ties verhelderen de uiteenzettingen, die alle aspecten van de muziekreproduktie behandelen, zoals draaitafels en grammofoonplaten, recorders en banden, tuners, verster kers en de moeilijkst te „dresseren" schakel in de weer- gaveketen: de luidsprekers en hun opstelling. Ook de financiële zijde wordt zij het schematisch belicht, terwijl de aandachtige lezer leert de specificaties van aangeboden apparatuur (bijvoorbeeld in advertenties in de vakbladen „Luister" en „Stereo Revue") kritisch te inter preteren. Kortom, het is een uitgave, die voortreffelijk voorziet in een gemis en zdnder meer kan worden aanbe volen. W.B. door Charles Bels Met de meest opwinden de rockshow van het jaar 1970 zal vrijdagnacht 1 ja nuari in De Doelen, Rotter dam en zaterdagavond 2 januari in Het Concertge bouw Amsterdam 1971 in geluid worden: de aggressie ve. visueel overrompelende hardrock act van „Deep Op het moment heeft Deep Purple een populariteit als nooit tevoren en in Enge land spreekt men zelfs al van ..Purplemania". „Black Night" werd ook in Neder land een geweldige hit. Deep Purple werd voor Neder land gecontracteerd voor een IV: uur durend optre den; voor de pauze zal de opmerkelijke formatie „Su per Sister" concerteren. Deep Purple werd in febru ari 1968 opgericht door or ganist Jon Lord en lead- gitarist Ritchie Blackmore. De groep wordt gecomple- tee.d door drummer Ian Paice, zanger Ian Gillan en basgitarist Roger Clover. De eerste single „Hush" (juli '68) werd alleen in Amerika een hit, zo ook hun eerste LP „Shades Of Deep Purple". De volgende sing les werden alleen in Ame rika uitgebracht en ook met de volgende LP's bleef erkenning in eigen land achterwege. Het concert in september 1969 samen met het Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Malcolm Arnold (uitgevoerd werd Jon Lord's Concerto for Group and Orchestra) bete kende echter een keerpunt Deep Purple nam in de Londense Albert Hall een staande ovatie in ontvangst. Deep Purple's vijfde LP „Deep Purple In Rock" (ju ni 1970) werd een sent io- neel succes en hun single ..Black Night" luidde het tijdperk van „Purplemania" in; ook op het continent betekende deze sin^'.e de definitieve doorbraak. Deep Purple combineerde rock en klassieke muziek in sep tember 1970 voor de tweede keer in de Festival Hall n.et het zesdelig werk „The Gemini Suite", maar deze klassieke concerten zijn vanzelfsprekend niet repre sentatief voor hun normale act: aggressieve en visuele hardrock! Een heel vervelende aangelegenheid is de eerste elpee van de Amerikaan Jeff Chris tie, een verlegen ogende jongeling die met de nummers Yellow River" en ,,San Ber- nadirio" in twintig landen op de hitlijsten wist te komen. Dai twee van die succes volle nummers nog geen garantie vormen voor het welslagen van een langspeler. blijkt weer eens uit de verspilde schijf vinyl, die kortweg Christie" is getiteld. De twee op deze langspeler voorkomende hits zijn echt wel te verteren, maar daar houdt dan wel alles mee op. De rest van de plaat is één dikke ..bubblegumbrij", die na een paar happen al niet meer te eten is. Christies melodieën zouden een jaar of vijf geleden misschien opzienbarend geweest zijnvandaag aan de dag klinken ze hope loos ouderwets, hetgeen normaal gesproken niet eens een bezwaar mag heten, maar het is de eenzijdigheid In repertoire en uitvoering die deze plaat tot een ongenoe gen maakt. Jammer. (CBS S 64108). Slagers vinden dat de vrouw het niet gemakkelijk heeft. Zij bedoelen: in verband met het kopen en op tafel brengen van vlees. Om dit nog eens te onder strepen liet het Bedrijfschap van het Slagersbedrijf een film maken waarop deze moeilijkheden zii ontrollen. Een aardige film met veel vriendelijk slagers, weetgierige slagersleerlingen, al of niet g< inspireerde klanten, maar bovenal met etalages vt frisse vleessoorten in rijke afwisseling. Uit de titj „Een vrouw heeft het niet gemakkelijk", had he woordje „niet" beter weggelaten kunnen worder De, ook in werkelijkheid, voorkomende royale uil stalling van vakkundig klaargemaakte, eventuct afgepaste porties maken het kiezen en kopen toe waarlijk niet moeilijk. De suggestie uit de film, d; de slager mevrouws adviseur is, klopt dikwijls nu onze ervaringen en het „probleem' ligt dan ook in d afvalbak. De film werd gemaakt om propaganda te voeren voor vlees, voor het slagers- onderwijs en het werven van ar beidskrachten (leerlingen), en om de vakgenoten te doordringen van dat adviseursschap. Door dit veelzijdig nut zal ook een veelzijdig publiek van de film genieten: vakbroeders en leerlin gen, maar ook vrouwenverenigingen en huishoudscholen die op andere wij zen al lang bij de zaak worden be trokken, b.v. met kookdemonstraties en verhandelingen. Huisvrouw Door de handen van onze huisvrou wen gaat 85 pet. van het inkomen; zij besteedt gemiddeld 8 pet. bij de sla ger. Haar keuzemogelijkheden worden bepaald door budget en gezinssamen stelling. Het vlees op tafel hangt bo vendien af van haar plezier en vaar digheid in het koken. Alle dagen goedkoop gehakt is ook zo lekker niet., maar er zijn 60 manieren om het te bereiden! Er bestaan onder de consumenten ver schillende stromingen. Daar is de groep die te weinig tijd heeft voor het zorgvuldig samenstellen van de maal tijd. Een andere groep heeft door de stijgende welvaart meer koopkracht, maar weet die nog niet goed te be nutten. Het gevolg is een smaakver- vlakking. Een derde categorie echter veroor zaakt de tegenstroom verfijning van smaak en vraag naar kwaliteit. Voor al voor de tweede categorie is de slager als raadsman dringend nodig en daarom wordt hem door zijn Be drijfschap op het hart gebonden goed contact met de klanten te onderhou den. Een pasgetrouwd mevrouwtje haalde een biefstukje. De volgende dag weer. De derde dag een beetje verlegen: maar weer dat biefstukje. Waarop de slagersvrouw haar ver moedens kreeg en vroeg: „Zou u niet eens een coteletje proberen? Dat is ook gemakkelijk en gauw klaar". De jonge vrouw bekende dat ze het niet klaar kon maken, waarop de slagers vrouw haar omstandig de bereiding uit de doeken deed. Er volgden nog veel theoretische kooklessen over de toonbank. Maar een zeer bedreven oude dame riep verontwaardigd door de telefoon tegen haar slager: „Dat was geen klapstuk, dat u mij hebt gestuurd, maar dat was zo maar een stuk vlees ergens vanaf gesneden". Haar opmerking behelsde geen vak taal. maar de slager was beschaamd want zijn klant had gelijk. Klapstuk hoort „niet zomaar ergens" maar wel degelijk van een bepaald deel van het rund afgesneden te worden. Slagersbedrijf Het midden- en kleinbedrijf is in onze tijd niet erg in trek. Dc slager die. aanleiding van de filmtitel, vindt dat de slagersvrouw het niet gemak- - kelijk heeft, slaat de spijker op de Zij is de gehuwd werkende v (met problemen) ten voeten uit. de zaak naast het huishouden, de groei van het bedrijf niet zelden ten koste van besparing uit de huishoud beurs. Maai- het meewerken aan de zaak is voor de ware slagersvrouw zo boeiend dat negatieve waardering haar verdriet, en het Bedrijfschap met haar adhesie propaganda voert. Men hoopt dus op arbeidskrachten, het aanwerven van leerlingen om in het oetspoor der ouderen te treden. Vier jaar duurt de schoolopleiding, daarna volgt een werktijd van 2 jaar met wekelijkse controle van de school. Tenslotte kan er nog een aparte oplei ding volgen om patroon te worden. De film schotelde het vlees mooi voor reduceerde het huisvrouwenpro bleempje tot liefelijke taferelen. Het zal bij de vertoning voor huisvrouwen huishoudschoolleerlingen afhangen de daarbij gegeven informatie of vrouw meer verstand van zaken zal krijgen. Enkele zinnetjes uit de film geven de goede richting aan: Koop meer doorregen vlees. Van vijf mager vlees houdt u 's avonds 4 over. Maar voor hetzelfde geld hebt u 7'/ï ons doorregen waarvan 550 overblijft: winst van 150 gram. Vlees mét een rand vet braadt malser. Midwinterlook Niets verandc lyker dan vrouw, zegt woord. Aangezii Max Factor by die uitsprai vond hy en een najaar make-up te nig verandering haar levei gen. Komaan, Ia ons de midwinte look lanceren. h(j. Hier is midwintervrouw en zy verrast w: zü heeft ni ijzigs, integendi zy straalt warr uit. Een Undelj maar aan die „si pele eenvoud" hard gewerkt di visagiste Gil (Ri me) en Vidal Saw soon (haarstilijl i TROIKA asfo Londen). Met alle warme kosmetica van Max, die er gaf. Nu i? „troika" Russisch en betekent „met drie paarden bespannen licll rytuig". wy denken by voorkeur aan slee, in glinsterende sneeuw, knallend zwepen, rode wangen en bont. Desnoods nog aan wolven Hoe dan ook, as I romantiek. Dat is de bedoeling ook. s}e i lange gouden huls, gevuld :s kleuren), afgesloten met an penseeltje weg en het dop vanaf dat moment hebt i beeldig soort vulp Hot i gepunt penseeltje steekt. Daarnaast ligt e« vloeibare waterproof eyeliner (keus uit schroefdopje. Haal de plastic bescherming van de huls, schroef de twee op elkaar veilig gesloten vloeibare eyeliner in de vc in uw tas. Zulke subtiele lyntjes als met dit instrument z(jn te mak* Ongekend. Maar dat mag ook wel voor 12.50. Ook van Max. Misschien is het u nooit zo duideiyk opgevallen, maar tot nu toe waren a Max Factorspullen (en dat zyn er nogal wat) make-ups. Vcrzorgingspreparatei die de huid voeden, stimuleren enzovoorts, waren er niet by. Nu dan primeur: binnen enkele weken zullen er dertig verzorgingspreparaten z(jn hand verschonen. Om de weg te vinden in die doolhof dient een handle kiesschyf waarop de vrouw in één oogopslag ziet wat haar huidtype broodnodig heeft. De meeste preparaten zyn verpakt in plastic tubes (op kop zetten dan vloei* de inhoud er zachtjes uit) en enkele in plastic pott. alle met vetvry papier omwikkeld. Recept: verse worst De fantasierijke slager maakt zijn ei gen worstsoorten. Voor verse braad worst (eveneens een voordelig artikel) wordt propaganda gemaakt tot ge bruik in zomer en winter. Kopen: verse worst en saucijzen wor den door de slager klaargemaakt uit doorregen varkensvlees en kruiden in een juiste verhouding. Zowel in bood schappentas als in de keuken moeten ze voorzichting worden behandeld! Bereiden: Stukje boter in de koekepan bruin braden, waarna de gasvlam op spaarbrander wordt gezet zodat de boter iets kan afkoelen. Daarna sau cijsjes of verse worst onder toevoeging van nog een stukje boter, langzaam bakken waarbij niet in de worst gi prikt mag worden. Voorzichtig keren Eventueel verse champignons meebak ken. Na ze uit de pan gehaald t; hebben \v.ordt aan de braadjus ee~ theelepel tomatenpuree toegevoegd hetgeen kleur en smaak van de ju; verhoogt: daarna afblussen met koud Op tafel Opdienen o.a. met bloemkool, zuu kool, groenekool en verse aardappelen fevt. aardappelpuree). Een smakelijk en voordeling vleesgerecht. Anders braden Veel huisvrouwen, die de kookkum] prima verstaan, hebben er moeite me om dit gerecht met s,ucces op tafel te brengen. Doe het dan precies anders om als bij andere vleessoorten: eei gaar stoven, daarna het croquanti korstje er aan. Braadt saucijzen verse worst, als u nog wat jus o hebt van de vorige dag. Laat daarin op een zo zacht mogelijk vu saucijzen gaar smoren. Daarna uit de braadpan nemen, even door bloem halen en in de koekepan mei zeer weinig vet of boter het bruine korstje er aan braden. Opname in de Slagersvakschool te Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10