MEDIUM C00L": schokkend
beeld van armoedig Amerika
„RUBIA'S JUNGLE1
DJANG0,
Van een Wessels
neem je slechts één
keer afscheid
maar dan goed!
Zaterdag
uitvoering
Excelsior
Zoeterwoudse parochieraad wil
meer contact met kerkbestuur
Stipte P.T.T.-ers naar
demonstratieve
meeting
„HOUTWERF LEIDEN" N.V.
Begroting
Oegstgeest:
mondjesmaat
Zelf kaasmaken blijft
een lucratief bedrijf
Pim de la Parra's
maakt goede kans
bioscopen
in LEIDEN
de bastaard
ERG FIJNE
WESTERN
PAGINA 4
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 11 DECEMBER 1970
DE BURGERZAAL van het Leidse stadhuis leek
gistermiddag uren achtereen op de hal van het
Amsterdamse Centraal Station in de drukste om
standigheden van een topdag. Kolonel Th. Weasels,
die de smorgena het commando van de Koksschool
had overgedragen aan de overste W. Brooodkoorn,
nam afscheid. Wat dat betekende weet iedereen die
zioh in het feestgewoel heeft gestort. Niteraard
was de kolonel zelf het middelpunt, maar omdat
zijn lichamelijke afmetingen omgekeerd evenredig
zijn aan die van zijn autoriteit werd hij bij tijd en
wijle geheel overspoeld door het enthousiaste hulde
betoon. dat een paar duizend mensen hem gebracht
hebben.
DE NIEUWE Leidse ere-burger kreeg van ver
schillende zijden onderscheidingen erbij. De ge
schenken hoopten zich op. bloemen waren er bijna
te veel om naar huize Wessels mee te nemen; als
een standaard geheven werd een ingepakte gras-
hark naar voren gedragen. Als we zouden moeten
vertellen wie er allemaal waren konden we beter
volstaan met op te sommen wie er niét was. In elk
geval wrongen zich roodgehande generaals door
de massa, gegalonneerde hoofdofficieren in stem
mig gala, al dan niet met de sporen aan. De com
missaris der Koningin in Zuid-Holland, mr. J.
Klaasesz, kon zijn eventuele volgende afspraken
wel afzeggen, want hij kwam er bijna niet uit.
Burgemeester Molly Geertsema van Wassenaar
(en mét hem vele collega's) stond geduldig in een
steeds groeiende rij van receptiegangers.
DAAR BARSTTE op de muziek van het strijkje der
Kon. Militaire Kapel het Io vivat los; voorrang
werd verleend aan de senaat van het studenten
corps, dat de grote kleine kolonel zijn hommage
kwam betuigen. Al werd er nog zo handig gema
noeuvreerd door de messbedienden in witte jasjes,
toch vielen op gezette tijden de glazen aan duigen
kraakten overal de splinters onder de schuive-
lende schoenen. En steeds
ad fundum gepleegd.
TOESPRAKEN kwamen m
ondanks snerpende bevelen
seis trachtte bov
heb nu niet met
gillen; ik zeg
werd de poculum
•elijks tot hun recht,
stilte. Kolonel Wes-
r uit te komen; „Ik
de bevoegdheid om „stilte" te
wilt u een ogenblik stil
zijn..." Wat alleen maar grote hilariteit teweeg
bracht; zo kende men Wessels niet. Bij wijze van
intermezzi voegde de kolonel bij zijn dankwoorden
enkele diepere gedachten: „Leiden is goddank vrij
gebleven van beroeringen tot nu toe. dat is een
felicitatie waard..." Ook dankte hij prins Bernhard
voor diens persoonlijke brief, die de kolonel (..een
ontzettende eer") mocht ontvangen, er er waren
herinneringen uit de Jappentijd. Ook de doedelzak
was niet vergeten.
HET HELE samenzijn, waarvan de kosten voor
rekening van het Rijk kwamen, was geheel in de
sfeer van kolonel Wessels: rumoerige gezelligheid
die nauwelijks tot een einde komt. Over zevenen
vielen de laatste glazen kapot. Men hoorde het
niet meer. Een man als Theo Wessels luidt men
slechts één keer uit en dan moet 't goéd gebeuren...
T. P.
LEIDEN Het is nu al weer bijna
drie jaar geleden, dat de Leidse
Gymnastiek- en Schermvereniging
,J5xcelsior" haar laatste uitvoering
in de Stadsgehoorzaal heeft gegeven.
Dit was een avond, die door iedereen
geprezen werd en een stap was op
de weg naar verbetering van dit
soort demonstraties.
A.s. zaterdag geeft het Leidse Ex
celsior wederom een uitvoering voor
haar leden en het Leidse publiek in
de Stadsgehoorzaal. Hieraan zal wor
den deelgenomen door alle leden zo
wel jong als oudterwijl tevens me
dewerking wordt verleend door de
dames gymnastiekvereni ging Con
cordiao.l.v. mevr. N. Krauwel-Koe-
dam. Tezamen in een zo gevarieerd
mogelijk programma, ivaarin de no
dige effecten zijn opgenomen. Men
wilde vooraf niet spreken van een
$how, omdat dit misschien te voor
barig is, maar men hoopt dit wel na
afloop te kunnen zeggen.
De verzorging van de toestellen is in
handen van de leden zelf, wat er borg
voor staat, dat een ander in een ra
zend tempo verwisseld zal worden.
Na afloop is er dan nog gelegenheid
tot gr ellig dansen in.m.v. het Con
fetti Combo". De nodige inlichtingen
zijn nog te verkrijgen onder telefoon
4S4O8 of 01714-3578.
ZOETERWOUDE. Tijdens de open
bare vergadering van de parochie
raad van Sint Jaos Onthoofding deel
de voorzitter J. W. Vink mede, dat de
bespreking met het kerkbestuur nog
niet had plaats gevonden. Daar was
in de vorige byeenkomst op aange
drongen nadat bekend was geworden
dat slechts één van de leden van dit
college zich bereid had verklaard zit
ting te nemen in e envan de werk
groepen.
Men hoopt binnenkort dit contact te
hebben. Mede op verzoek van pater i
M. van Eijk, die secretaris is van de j
Dekenale Raad. zal in een volgende I
vergadering uitvoerig worden bespro- j
ken n.a.v. de voordracht die vicaris j
v. d. Ende onlangs heeft gehouden in j
Hazerswoude over de toekomst van
de kerk.
De werkgroep .Centrum' heeft onder
de tited „De eerste steen" een discus
siestuk samengesteld over haar toe- i
komstplannen. Zij kreeg de instem
ming van de parochieraad een ver- j
zoek te richten aan het kerkbestuur I
of dit in principe bereid zal zijn de
oude sacristaie van de Sint-Jan aan
haar ter beschikking te stellen. Deken
A. Lamot kon wat dit betreft optimis
tische geluiden laten horen.
Er kwamen enkele voorstellen ter la-
fel van de werkgroep Liturgie. Deze
beoogden richtlijnen vast te stellen
voor de tijden van bijzondere kerk
diensten zoals huwelijksmissen, jubi
lea en begrafenissen waaraan de ko
ren hun medewerking kunnen verle-
Toen bij discussie bleek, dat één van
de koren zijn aanvankelijk ingenomen
standpnut wilde wijzigen werd het
voorstel teruggenomen voor nader
overleg. Er zullen borden bij de kerk
gebouwen worden geplaatst met de
naam en de tijden van de diensten.
Bij de rondvraag wekte deken Lamot
de aanwezigen op aanwezig te zijn op
de belangwekkende bijeenkomst van
de werkgroep Oecumene op woensdag
16 december a.s. Alle katholieken ei
protestanten krijgen dan de gelegen
heid om in het zaaltje van de Chris
tus Dienaarkerk - zo nodig in de grote
kerkzaal - met elkaar in kontakt te
komen en met elkaar te praten. Voor
de kerstviering op 23 december gaat
het initiatief uit van de burgerlijke
overheid waarbij de kerken gaarne
hun medewerking en service verlenen.
Voor u en Uw
gasten het
KERSTDINER
in Hotel-Restaurant
„De Witte Raaf"
'Noordwfjkerhoüt.
Kerstmenu'a op aanvraag
telefoon (02523) 2284
LEIDEN De ontevredenheid onder
bestellers en technisch personeel van
de PTT in Leiden e.o. over de lonen,
kr\jgt morgenmiddag een uitlaatklep.
In de Foyer van de Stadsgehoorzaal
houden »e een demonstratieve bijeen-
ADVERTENTTE
BRUIJKZEEL - KEUKENS - KASTEN
SHOWROOM: NIEUWE RIJN 87, TELEFOON 34544 (4' LIJNEN)
Betaling van abonnementsgeld
wordt eenvoudiger!
Onae abonnementenadministratie wordt binnenkort geautomatiseerd. Vanai
1 januari zal oen belangrijk deel van de werkzaamheden door een computer worden
uitgevoerd. Dit zal leiden tot oen sterke administratieve vereenvoudiging en een
grotere service aan onze lezers.
Zo kunnen wij onze kwartaal- en jaarabonnees voortaan acceptgirokaarten
verstrekken, waarmee de betaling tot een simpele handeling wordt teruggebracht
Als u gewoon was eens per 3 maanden of per jaar tc betalen en u bent rekening
houder, behoeft u straks geen giro- of bankformulieren meer uit te schrijven.
Na ontvangst van de acceptgirokaart ondertekent u deze en zendt hem naar de
girodienst of uw bank. Wij verzoeken u in de toekomst uitsluitend van deae kaart
gebruik te maken.
De kwartaalabonnee* die géén giro- of bankrekening bezitten, verzoeken wij de
acceptgirokaart toch voor de betaling te benutten. De kaart kan namelijk ook als
stortingskaart worden gebruikt en zij kunnen er op elk post- of hulppostkantoor
mee betalen.
De abonnees die ons gemachtigd hebben het abonnementsgeld automatisch van hun
rekening te laten afschrijven, zullen in de toekomst geen giro-incassokaart meer
ontvangen, Uiteraard wordt de afschrijving wél op hun rekening vermeld.
komst. De Algemene Bond van Amb
tenaren, de Nederlandse Christelijke
Bond van Overheidspersoneel en de
Katholieke Bond van Overheidsper
soneel, samenwerkend in het SBO,
hebben hun leden uit Leiden en om
streken opgeroepen in groten getale
deel te nmen, aan deze vergadering,
die om half drie zal beginnen.
GEGa,reken,he.on ;Oetbt-
De heer Brinkman, bestuurslid van
de NCBO, zal de PTT'ers vertellen
hoe de vork in de steel zit: ondanks
herhaalde aandrang zijn hun loon
eisen weer niet gehonoreerd. Dat
sleept al jaren zo. Die situatie is oor
zaak van de actuele onrust. De aan
wezigen zullen zich ter vergadering
beraden op mogelijkheden ter ver
scherping van de lopende stiptheids-
aktie. Inmiddels zijn de gevolen van
deze aktie in Leiden nog maar in
zeer beperkte mate voelbaar. Alleen
die sectoren, die afhankelijk zijn van
de grote kantoren als Rotterdam,
Amsterdam en Utrecht, ondervinden
stagnatie. Het verwerken van de ge
wone briefpost stagneert nauwelijks.
Het stipte personeel is coulant ten
aanzien van rouw-circulaires en an
dere post, waarvan het kan verwach
ten dat het voor geadresseerde van
groot belang kan zijn. Overigen» wor
den nu al moeilijkheden voorzien voor
de komende kerst- en nieuwjaarpost.
OEGSTGEEST Met kunst en vlieg
werk is de begroting van Oegstgeest
voor 1971 sluitend gemaakt. Het totaal
van inkomsten en uitgaven op de ge
wone dienst het verekenhoofdstuk
daargelaten bedraagt 9.916.356,65.
Vergeleken by de begroting 1970 is dat
een stijging niet 1.427.000.Dat is
nog geen reden tot groot optimisme,
want de gemeente blijkt in hoge mate
afhankelijk van het rijk. De voornaam
ste bron van Inkomsten is de algemene
nitkering uit het gemeentefonds, die ge
raamd wordt op ongeveer S.900.000,
d.l. 40% van de totale inkomsten.
Die benauwende afhankelijkheid blQkt
ook uit de onverhoedse invoering van
een nieuwe subsidieregeling, die bekend
werd gemaakt toen de begroting prak
tisch gereed was. Deze zal volgens ra
ming een nadeel van 150.000,— voor
Oegstgeest opleveren. Daarèntegen heb
ben b. en w. twee voorlopige posten ge-
raamd waarmee door (mogelijke) zand-
winning en door verhoging van de
straatbelasting nadeel tot een bedrag
straatbelasting dit nadeel tot een bedrag
van 121.000,bestreden wordt.
Voorts Is er een lange reeks van muta-
i ties, die alle tezamen de cijfers met bijna
anderhalf miljoen omhoog jagen. Deze
cijfers monden uit in het volgende ur
gentieplan: reconstructie Abtspoelweg -
Laan van Oud-Poelgeest 2.879.000,—
verkeerslichten Laan van Oud-Poelgeest
- Hofdijk 130.000,brandweerauto
80.000,verkeerslichten Rijnzicht-
viadukt Rijksweg 44 106.000.— kol-
kenzulger 83.000,aankoop, inrich
ting c a. van het pand Wilhelminapark
21 t.b.v. uitbreiding van het raadhuis
100.000,verkeerslichten Rijnzicht-
weg - Floreastraat 106.000,— bouw
kleuterschool De Bokkesprong, dr. K.
Schilderscholen, gymnastieklokaal Pie-
ter de Hooghlaan, ramen 2.300.000,
aanleg hockey- en tennisterrein totaal
1.400.000,verplaatsen brandweer-
garage 100.000,verbouwing Ge-
versstraat 5 (gymnastieklokaal en ruim-
i te EHBO/Rode Kruis 120.000,— voor-
lopige verbetering Rijnzichtweg en Leid-
j sebuurt tot vladukt 60.000,— en (in
1971-1972 aan te vragen) de bouw van
een overdekt Instructiebad, waarvan de
j kosten geraamd worden op 2 3 mil-
joen. B. en w. vragen de raad met deze
i volgorde accoord te gaan en stellen bo
vendien voor, een aantal bedragen be
schikbaar te stellen voor aanschaffingen
en investeringen, alles mondjesmaat.
Helaas is deze vereenvoudigde manier van betalen alleen mogelijk voor kwartaal-
en jaarabonnees. De week- en maandabonnees blijven op de gebruikelijke maniei
betalen. Als ook zij voortaan het abonnementsgeld per kwartaal willen voldoen,
zullen wij dat bijzonder waarderen. Dat is gemakkelijk en bovendien voordeliger,
want een kwartaalabonnement is relatief iets goedkoper. Door middel van
onderstaande bon kunnen zij van betalingswijze veranderen.
WU verzoeken al onze kwartaal- en jaarabonnees met betaling: voor het eerste
kwartaal 1971 (of het hele jaar) te willen wachten totdat zij de acceptgirokaart
van ons hebben ontvangen. Dat zal in leder geval vóór 1 januari zijn.
Tot slot nog dit. Door het vele werk verbonden aan de voorbereiding van de
automatisering kunnen er, ondank* al onze voorzorgen, menselijke foutjes zijn
gemaakt. Mocht de u gezonden acceptgirokaart bijvoorbeeld niet helemaal juist zijn
ingevuld, laat ons dat dan even weten. Wij zullen dat soort schoonheidsfoutjes
dan snel herstellen.
Administratie Het Binnenhof en Leidse Courant.
QfjM In enveloppe zonder postzegel verzenden naar Westerpers n.v
IPwIw Antwoordnummer 998, Den Haag.
Naam:
Straatnaam-:
Woonplaats-
wil ingaande 1 Januari 1971 hert abonnementsgeld ook per kwartaal voldoen
(handtekening)
Grote vraag
werkt bedrog
in de hand
ZOETERWOUDE Het aantal zelfka-
dat in de na-oorlog*e jaren sterk
is teruggelopen, blijft de laatste jaren
constant Er zijn bijna geen „afvallers"
meer en de overgeblevenen beijveren
zich, de kwaliteit van bun heerlijk pro-
dukt steeds verder op te voeren. Dit ook
in eigen belang omdat dan een hogere
notering kan worden verkregen. Overi
gens kan het kaasmaken nu tot de
meest lucratieve arbeid op de boerderij
worden gerekend. De melk brengt dan
ongeveer 10 cent per liter méér op dan
wanneer ze „aan de weg" wordt gezet.
De boerenkaas hljjkt by de consument
bijzonder In trek en prijsverschillen van
ƒ1,- per kilo met de fabriekskaai zyn
geen zeldzaamheid
Op de jaarlijkse kaasdag kregen d oe-
terwoudse zelfkazers, ditmaal in het
Don Boscohuis, de gelegenheid hun pro-
dukten aan een deskundige jury ter be
oordeling aan te bieden Deze bestond
uit de heren P, v. d, Sterre te Bode
graven en Joh. Nusselder te Gouda. Ir.
D. Rozenbooni uit Woerden fungeerde als
arbiter, 's Avonds kwamen de boeren
en hun echtgenoten, die zo nauw bij dit
werk zijn betrokken, bijeen om kennis
te nemen van het resultaat.
Daarbij bleek dat de belegen kaas wat
achter bleef bij vorig jaar maar ze kreeg
toch nog altijd een gemiddelde van 85.6
pnt. De jonge kaas verschilde in kwali
teit nauwelijks bij die van vorig jaar:
89.5 pnt Vierentachtig procent van de
ingezonden kaas was hier van de eerste
De heer Nuseelder gaf een toelichting
op de jury-rapporten. Hij somde enkele
mogelijkheden op van de lichte terug
gang. Daarbij kwamen ook de problemen
aan de orde die er in de zomer zijn ge
weest met het zuursel. In de vragen
die volgden op het betoog van de heer
Nusselder, werd de klacht geuit, dat de
landbouworganisaties zo weinig doen
aan het bevorderen van het zelf-kaas-
maken. Een pluspunt daarbij la, dat hier
door niet zo snel een overproduktie wordt
bereikt. Overigens was men van oordeel
dat een toename van de produktie niet
snel tot prijsbedrljf zal leiden, de vraag
is zeer groot
De heer H. Stuurman, voorzitter van de
Bond v. Kaas producenten, zag gunstige
perspectieven voor de prijs in het volgend
jaar. temeer daar de voorraden beperkt
zijn. De heer Stuurman vond het spijtig
dat er nog zoveel kaas wordt verkoclu
als „boerenkaas" terwijl ze het niet is.
Er worden pogingen aangewend om de
boerenkaas beter herkenbaar te maken
maar dit is niet zo simpel.
Nadat voorzitter A. W. Paardekoopei
de prijzen had uitgereikt werden enkele
films vertoond. Bij de inzending
jonge kaas bleek het exemplaar va
heer A. G. Noordman van ultzonderjjke
kwaltelt. Het verwierf 99 punten, bijna
volmaakt dus. De overige inzenders
eerste soort jonge kaas waren; J. C.
Capteln 95 pnt.; Chr. Straathof 94; C. J.
v. Leeuwen 94; P. J. Captein 91; Fa. G.
v. d. Hulst 91; H. W. Verstegen 90 j G.
J. de Jong 90; Mevr. J. P. Verstegen-
Vink 89; A. W. Paardenkooper 88; N.
v d. Poel 88; de soort belegen kaas: Chr.
Straathof 94; Mevr. J. P Verstegen-Vlnk
92; N. v. d. Poel 91; A. W. Paardenkoo
per 89; Fa. G. r. d. Hulst 88; G. J. de
Jong 87,
pAMERA Het komt wel meer
.-oor, dat topcameramannen in
de regiestoel gaan zitten, maar zel
den heeft zo iemand met zijn eerste
film dan al zoveel te vertellen als
Haskell Wexler. „Medium Cool", zo
als zijn regiedebuut heet, geeft een
schokkend beeld van Amerika, zijn
armoede, zijn Black Power en zijn
demonstraties voor vrede in Vietnam,
die meestal eindigen in een gruwe
lijke kloppartij met politie en bur
gerwacht.
Mexler laat dat In Medium Cool zien
door de ogen van een cynische t.v.-
cameraman (Robert Forster), die
naar mate de film vordert meer en
meer zijn onverschillige houding te
genover geweld en gewelddadige
dood moet laten varen. De lange
grijze Wexler heeft het allemaal van
dichtbij meegemaakt. Hij filmde tij
dens de rellen in Grants park ge
durende de demooraJtische conventie
in Chicago anno 1968 en ondervond
aan den lijve de gevolgen van het
nieuwe soort gas. dat de politie tij
dens de demonstraties gebruikte,
maar wist de zware camera met zijn
unieke meters film, die deze week in
Camera te zien zijn. in veiligheid te
brengen.
Het is een realistische semi-documen-
taire van deze gebeurtenissen gewor
den, tegen de achtergrond van een
romance. Een woelige demonstratie
ter plaatse filmen is een vak apart.
Dat weet elke cineast. Hoe Wexler
deze beelden in elkaar heeft weten
te passen hij zal dagen lang ge
sneden hebben - - is zonder meer
erg knap. Dit predikaat geldt even
eens voor de talrijke boeiende en
klaarheldere discussies tijdens dit ge
beuren. De titel, ontleend aan Mar
shall McLuhan, verwijst naar de rol
van de visuele media bij dit politieke
gebeuren (14).
De gebochelde
van Soho
I'XOR Of de regisseur van „De
gebochelde van Soho" serieus
plan is geweest, om de legen
darische creatie van Charles Laugh-
ton in „De gebochelde van de Notre
Dame" uit de dertiger jaren te imi
teren dan wel op de hak te nemen,
weten we niet. Zeker is echter, dat
hij indien dit het eerste wel het ge
val is hopeloos gefaald heeft. Gün-
ther Stoll weet van de gebochelde niet
meer te maken dan een zwakzinnige
idioot, die met een sadistisch genoe
gen jonge meisjes in de Londense
achterbuurt om het leven brengt.
Inspecteur Hopkins van Scotland
Yard gaat achter heni aan, komt een
misdadige affaire op het spoor en
wikkelt alles zonder noemenswaar
dige tegenstand van het geboefte ten
g-unste van Scotland Yard af. Aan
het slot heeft hij voor de enigszihs
verveelde kijker nog een verrassing
m petto, wat de juiste bendeleider
betreft. Géén slecht einde dus. maar
het is te weinig om anderhalf uur
zonder spanning te rechtvaardigen.
De pastoor kan geen
bloot meer zien!
T*RIANON De hele grap van dit
1 Zweedse sex-kluchtje is, dat een
dorpspastoortje uit 1812 op de och
tend dat hij een bezoek moet afleggen
bij de bisschop een erectie krijgt door
de zwarte kunst die een van de hem
kwaadgezinde dorpelingen, de nazaat
van een als heks verbrande vrouw,
uitoefent
Nu is het oorlog, de meeste mannen
zijn aan het front en heel wat wulp
se meisjes en vrouwen zijn bereid zich
voor de pastoor op te offeren, zodat hij
zich weer aan zijn superieur kan ver
tonen. Dat is alles. Een moeizaam be
dacht grapje, dat tot ln den treure
wordt herhaald Jammerend en kreu
nend ontvangt het pastoortje de zich
om zijn bed verdringende jongedames.
Er schijnt geen eind aan te komen en
ook niet aan de film. De sfeer is wel
aardig getroffen, de fotografie ver
zorgd. maar dat is dan ook alles,
want te lachen valt er bitter weinig.
En dat is toch de opzet van de makers
geweest die anderhalf uur lang in
herhalingen vervallen in dè hoop dat
eens hun grap by het publiek zal
overkomen.
Ik - een vrouw
STUDIO Dit theater vertoont
deze week „Ik - een vrouw", een
Zweeds sexwerkje, dat een paar jaar
geleden nogal wat stof deed opwaaien
maar thans voor niemand meer een
probleem blijkt te zijn. Essy Persson
speelt het manzieke vrouwtje, dat
in deze film nogal wat avontuurtjes
met die en geen beleeft. Veelvuldig
laat ze zich de kleren van het lrjf
trekken, iets dat het trage tempo
hier en daar toch nog opvoert. (18).
F f
MariannaHlIl (Ruth) en Robert Forster (John) ln „Medium Cool" - Camera.
Liefdesvariaties
REX Na de Duitse seksuele voor
lichtingsfilm nu ook en wel
wat laat een van Engelse origine.
Weer een dokter een naamloze
huisarts dit keer die zonder de
gebruikelijke witte jas maar met een
aanwijsstok, de toeschouwer op een
tekening wegwijs maait, waarna een
aantal ongeïnteresseerd kijkende
naakte personen het geleerde in prak
tijk brengen. Niets nieuws onder de
zon. Misschien wel voor de Britten,
die nu ook het commentaar kunnen
Om het programma in stijl te hou
den voor de pauze het filmpje „The
secret socity", waarin een anonieme
meneer vermanend de vinger opheft
tegen het zedenbederf in New York
en dan als een volleerd voyeur enkele
sterk gecoupeerde amateur-pornogra
fische films vertoont. „Foei", zegt hij
nadat hij het ons allemaal uitgebreid
heeft laten zien. Nee. de Duitsé voor
lichters zijn toch niet schijnheiliger
dan de Engelse en Amerikaanse.
Anthony Stoffen als „Djangu,
De nieuwe Nederlandse speelfilm van
het Scorpio-duo I'im en Wim „Rubia's
jungle" is uit. Eigenlijk Is hij al een
paar maanden klaar, hjj werd o.m. op
festival van Edinburgh vertoond,
maar ln eigen land hadden alleen in
gewijden hein gezien. Rond maart
1971 kan men de film overal in ons
land verwachten. De flop van hun
laatste produktie „Drop-out" hebben
Pim de li Parra en Wim Verstappen
geweten aan een verkeerde manier
van uitbrengen. Deze keer hebben zij
dan ook geen enkel risico genomen
en by de voorpremière werden zelfs
enqnêtokaarten verstrekt waarop de
toeschouwer zjjn oordeel kon vellen,
Wie naar zjjn mening beste en slecht-
„Rubia's jungle" Is een vierhoeks
verhouding. De schrijver Lukaa Is tot
over zijn oren verliefd op het meisje
Rubia, waarmee hij enige tijd heeft
samengewoond en dat hem plotseling
heeft verlaten. Zij is namelijk ver
liefd geworden op Albert Lomax, een
neger. Maar Albert is getrouwd en
houdt van zijn vrouw Helen. En He
len heeft op haar beurt weer belang
stelling voor de schrijver, die haar
komt opzoeken, om haar over Rubia
in te lichten. Pim de la Parra, die
.tit keer de regie voerde, terwijl Wim
Verstappen als producent optrad,
Lido Spaghetti-vegisseur Sergio
Garrone heeft met „Djanco de
bastaard" een voortreffelijke western
toegevoegd aan dit de laaÉste tijd
steeds meer in trek gerakende film
genre. Zonder zich een moment bezig
te houden met het uitdiepen van het
individu is het hem gelukt de kijker
bijna! twee uur te boeien door piek
fijne opnamen en een zeer redelijke
spelerskeuze.
Anthony Steffen speelt het schiet-
wonder Djanco, dat voor niets en
niemand opzij gaat en zijn slachtoffer
zelf tevoren op de hoogte stelt door
zijn grafkruis alvast maar mee te
brengen. Steffen speelt deze rol met
een bavallige nonchalance, die ver
dere acteerdétails overbodig maakt.
Het scenario is in feite de moeite
niet waard, maar slechts kenners
zullen dit bemerken en er zich dan
nog niet aan ergeren. Wat in deze
film alleen maar belangrijk is. is de
camera-regie. En we moeten stellen:
deze is uiterst boeiend en doordacht.
Alleen al de flash-backs, die in wazig
rood tussen de kleurige beelden zijn
gelast en de reden van Django's
wraakoefeningen verklaren. Die
wraakgedachte is zo alles overheer
send. dat er voor een, romantisch
avontuurtje geen tijd en plaats is. De
mooie poes, die zich daarvoor aan
dient, blijft niet begrijpend achter
(14).
heeft dit ingewikkelde patroon over
zichtelijk uitgewerkt, daarbij gébruik
makend van vrijwel uitsluitend bui
tenlandse acteurs en actrices. De
enige Nederlandse, die nog een rol
letje van betekenis vervult is Nelly
Fry da als een hulpvaardige journa
liste. Dit houdt in dat het weer .ens
een Engels sprekende film is al
leen obers, politieagenten enz. mom
pelen een woordje Nederlands die
in ons land met ondertitels wordt ver
toond. Dit mompelen ls niet eerlijk
tegenover de kwaliteit van het geluid,
dat in de dialogen voor een Neder
landse speelfilm werkelijk voortreffe
lijk is. Hoewel iets te veel uitgespon
nen, de gewelddadige climax kan men
lang van tevoren zien aankomen,
weet De la Parra ons wel te boelen
met zijn vierkant. Naar zijn mening
had een vrouw dit gegeven moeten
regisseren, maar in deze vorm is
een alleszins acceptabele film ont
staan, die voor Nederlandse speel
filmbegrippen een flink stuk boven
de middelmaat uitkomt en door zijn
sfeerrtjke beelden van Amsterdam
en het Nederlandse landschap ook
buiten onze grenzen een goede kans
maakt. Een rolprent, die er op wijst,
dat de Nederlandse speelfilm in de
lift zit. Naar boven.