SPEL DER VERDORVENEN
Plantsoenendienst plantte
bomen in groen-arm Leiden
TOENEMEND AANTAL
ONDERNEMERS HOUDT
STRIJD OM BESTAAN IN
TUINBOUW NIET VOL
DE MENS
centrale figuur op
Brueghel-expositie
verzorgd routineprodukt
bioscopen
in LEIDEN
J. Westbroek
politiekamp.
tafeltennis
Hymne van
keelgat
en buik
PAGINA 4
ALLE EDITIES
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 3 DECEMBER 1970
Frank Wolff i
Ik geef me aan
iedere man
REX Het callgirlsysteem ls ge
noegzaam bekend: iedereen, die
daar behoefte aan heeft, en wat mis
schien nog wel belangrijker la, over
de nodige pecunia beschikt, kan mid
dels een telefoontje een meer dan
gezellige avond beleven met een aan
minnige juffrouw, die tegen concur
rerende prijzen sexuele versnaperin
gen aanbiedt.
Penny Spencer is zo n meisje, dat ge
lokt door de weelde en het geld het
.leven" ingaat. Ofschoon het „op
drachten" regent, kan Penny het niet
laten tussen de rijke zakenlieden door
respectievelijk de kruidenier en een
bejaarde man gratis té verleiden met
haar bevallige fysiek. Zoals dat in
stuiversromannetjes hoort ontmoet
zij een knappe jongeman, voor wie zij
haar praktijken zou willen opgeven.
Hetgeen op een mislukking uitdraait,
voor Penny reden zich meer dan ooit
te storten in de poel des verderfs.
Ene meneer Dracia tekent voor de
regie van dit Amerikaanse produkt,
en het moet gezegd worden dat hij
een en ander ..voortreffelijk" in beeld
weet te brengen. Dat wil zeggen, voor
de liefhebbers heeft hij een prenten
boek in elkaar gedraaid dat er be
paald niet om liegt. Met een statische
camera, zodat niets de toeschouwer
ontgaat, krijgen we de meer uit- dan
aangeklede Penny in het vizier, die
naast het voldoen aan mannelijke
verlangens de emancipatie in het ab
surde doortrekt en tegen een ver
hoogd tarief lesbische handelingen
verricht. Het heeft met film allemaal
bitter weinig te maken, een intentie,
die de filmmakers ook nooit gekoes
terd zullen hebben. Duidelijk valt te
bespeuren dat de keuring behoorlijk
In de film gesnoeid heeft, en niet tot
ons ongenoegen mogen wij wel zeg-
gen.
Meisje voor
dag en nacht
CAMERA „Meisje voor dag en
nacht" is een taaie Franse film
van Jacques Paul Bertrand over een
meisje van 18, dat dienstertje wordt
btj een doktersechtpaar. Het kind
loopt voortdurend met een beetje
angstig gezicht thee te serveren en
de vrouw van de dokter volgt haar
steeds met jaloerse blikken.
Tenslotte ontstaat er een verhouding
tussen dokter en dientsmeisje, de
vrouw loopt weg en iedereen wordt
erg ongelukkig. De acteurs spelen al
lemaal even moeizaam, het verhaal
loopt langzaam en de film duurt ein
deloos lang (18).
69
STUDIO De Finse filmindustrie
heeft letterlijk en figuurlijk weinig
om het lijf en de enige wiens produk-
tie nog regelmatig bulten de lands
grenzen worden vertoond t» Jörn
Donner. een regisseur die de beloften
die zijn eerste films Inhielden nooit
helemaal heeft ingelost.
„69" is het verhaal van een kinder
loos echtpaar, dat al twaalf jaar zo'n
beetje ingedut naast elkaar voort
leeft. Maar schijn bedriegt, want als
de man braaf heeft afgewassen sluipt
hij de deur uit naar het ijshockeysta-
dlon, waar hij scheidsrechter is. en
naar zijn vriendin, de studente Kris-
tlna, waar hij krijgt, wat hij thuis
niet vinden kan. Als zijn vrouw Tuula
door een toeval achter deze verhou
ding komt, knoppt zij op haar beurt
een Innige relatie aan met de ge
trouwde vrouwenarts Tlmo. En zij
leefden nog lang en gelukkig
Jörn Donner. die zelf weer de hoofd
rol speelt in zijn film. is het best op
dreef als hij met milde humor alle
daagse situaties op de korrel neemt,
In het ijshockeystadion. bij de tand
arts en op de hondententoonstelling.
Veel minder en vaak irritant in zijn
lange liefdesscènes, behalve in die
waarin de hond Igor een hoofdrol
speelt. De persiflage op het Ideale
huwelijksleven, komt ook niet hele
maal van de grond, doordat de maker
volkomen de echtgenote van Tino
negeert, terwijl deze toch ook een
partij in dit vrije liefdesspel is. Door
het geheel aan de luchtige kant te
houden ls „69" best verteerbaar, maar
toch beneden het kunnen van deze
Finse regisseur.
Tora, Tora, Tora
TRIANON Voor de derde en
laatste week Is Richard Flei
schers boeiende reconstructie van de
aanval op Pearl Harbour te bezich
tigen. „Tora. Tora, Tora" behoort tot
de betere oorlogsfilms. <14).
I IDO - Wee de jonge idealistische
Italiaan die in Amerika belandt!
Als wij Alberto de Martino's „The ln-
satiables" moeten geloven, is hij in
de kortst mogelijke tfid door de Ame
rikaanse maatschappij volkomen ver
ziekt en net zo corrupt ais zijn omge
ving geworden. Manr De Martini
wilde zich er niet zozeer moraliserend
te werk gaan dan wel een thriller
maken en „Spel der verdorvenen",
zoals de Nederlandse titel van dit
pretentieloze werkje leidt, mag er zijn
In dit genre zonder nu meteen tot de
uitblinkers te behoren.
De Italiaanse journalist Paolo l Ro
bert Hoffman) ontmoet In Los Ange
los zijn oude vriend Guilio LambertI
(Roger Fritz) die als Julius Lambert
carrière maakte als fotomodel voor
een groot concern, dat cosmetica op
de markt brengt. Gutdio verkeert
zichtbaar in moeilijkheden en ver
klaart dat zijn werkgevers hem naar
het leven staan omdat hy te veel van
hen weet. Een dag later wordt Gul-
llo'a auto totaal vernield langs een
rustige weg gevonden en Paolo zet
een speurtocht in op zoek naar de
moordenaars van zijn vriend. Uit ge
sprekken met Guilio's naaste mede
werkers en de daarbij behorende
flashbacka komt Paolo tot de ont
dekking dat zrjn goede vriend, een
heel ander mens geworden was, door
dat het succes hem naar zijn hoofd
steeg. De ontknoping van het myste
rie is misschien niet zo verrassend,
maar de laatste beelden geven deze
wel onderhoudende film toch nog een
ironische wending
Een verzorgd routineprodukt met en
kele dwaze opmerkingen over de we
reld van dp journalistiek, wat realis
tische shock-effecten en een paar
mooi gefotografeerde prentjes van
Los Angeles. Naast een Dorothy Ma-
lone. die zich met zichtbaar plezier In
de rol van de mannenverleidende
zakenvrouw stort, kunnen we in deze
film ook Romlna Power zien debute
ren als een bubbelgum kauwende tie
ner. De dochter van Tyrone en Linda
Christian toont meer talent dan haar
moeder.
Het ware gezicht
van de misdaad
LUXOR Grote misdaadorganisa
ties z\jn moeilijk uit te roeien,
maar niets is onmogelijk voor de he
ren Mission Impossible. Peter Graves
en Martin Landau. Wie de televisie
afleveringen van dit bureau regelma
tig volgt en nu eens een wat langere
film over deze perfect lopende mis-
daadbeatrijdingsorganisatie wil zien
kan terecht bij „Het ware gezicht
van de misdaad" een luxe-uitgave
van de serie, die de televiBievertel-
technlek vasthoudt veel grote close
ups. iets langzamer montage maar
zich uitstekend leent voor het bios-
soopscherm. Hét misdaadsyndicaat,
dat bestreden moet worden staat dit
keer onder leiding van een zekere
Frank Wayne, die zijn winsten op een
bank in Zwitserland deponeert en zo
de Amerikaanse betalingsbalans in
gevaar brengt. Om ln het hol van de
leeuw door te dringen vermomt
Martin Landau zich als Wayne, ter
wijl Wayne zelf ook plastische chirur
gie wordt omgetoverd tot Laudau en
vervolgens door zijn eigen bende
wordt geliquideerd. Als een goed ge
oliede machine verrichten onze hel
den hun werk en het is geen wonder
dat de arme boeven er niets van be
grijpen. De toeschouwer gelukkig wel
want Paul Stanley brengt het inge
nieuze plan duidelijk ln beeld. En zo
als steeds, de mannen van Mission
Impossible krijgen Wel een paar klap
pen, maar brengen het er ook in dit
avontuur zonder noemenswaardige
kleerscheuren af. Alleen een auto
moet het ontgelden, maar die had
toch al een gat in de bodem.
v.v. Rijpwetering
RIJPWETERING Zondag gaat „Rijp
wetering" op bezoek bij de Flamingo's
te Rijswijk. Aanvang 2.30 uur. Terrein:
Sportpark „Prinses Irene" a. d. Schadp-
weg te Rijswijk. Vertrek per extra bus
om 1 uur vanaf het Dorpshuis. Kosten
2,50 per persoon, kinderen 1,25. Voor
de overige wedstrijden en de opstellingen
raadplege men de raambiljetten.
Volwassen
populieren
verplaatst
LEIDEN De Plantsoenendienst van
de dienst Gemeentewerken heeft de af
gelopen week op twee zeer groenarme
plaatsen In de binnenstad bomen geplaut
Hierbij BUn 41 tamelijk volgroeide popu
lieren geplant met een lengte van 4'/2
tot 5 nieter en etauiomvang van 24 tot
26 centimeter. „Een buitenkansje, dat we
daar de hand op hebben kunnen leggen",
aldus de Plantsoenendienst.
Rond het nieuwe postkantoor aaji de
Gerestraat. aan de Gortestraat en aan
de Vierde Binnenvestgracht zQn nu bo
men geplaatst; ook op het parkeerter
rein tussen Klikstraat en Gerestraat zijn
er geplant tussen parkeervakken in.
Hierbij ls ook prunus en meidoorn ge
bruikt. Deze week is ook de grote par
keerplaats aan de Garenmarkt van on
geveer 20 grote populieren voorzien wat
tijdelijk enig ongerief voor de parkeer
ders tot gevolg had. Het resultaat zal
vooral in het voorjaar dat ongerief
snel doen vergeten. Er gaat overigens
geen enkele parkeerplaats verloren.
De Plantsoenendienst besteedt ook aan
dacht aan andere plaatsen ln de stad
waar in de afgelopen tjjd een aantal do- I
minerende bomen uit de binnenstad zijn
verdwenen, ten dele door gas (hoek
Nieuwstraat-Pieterskerkhofof door
ziekte, zoals de bomen op de hoek Kip-
penburg-Stllle Rijn en op de Apothekers-
dijk bij de Bostelbrug. Vermoedelijk zal
rond de Pieterskerk eerst met een
proef-beplanting worden nagegaan of de
grond weer zo «uiver is dat overplanten
van flinke bomen verantwoord is. Moge
lijk zal nog dit seizoen de hele Apothe-
kersdijk een lindebeplanting krijgen,
mogelijk ook pas volgend jaar. De
stadskwekerij heeft alleen nog jonge bo
men die wellicht beter nog een seizoen
kunnen blijven „kweken".
ROELOFARENDSVEEK Tijdens
wedstrijden om het Nederlands Politie
iHfeltennlskamploeiiKChap, die gisteren
in het sportcentrum van De Treffer» in
Roelofarendsveen zjjn gehouden. Is de
Hportlnstrueteur van de l^>idse Politie,
Joop Westbroek, kampioen geworden.
De Leidenaar versloeg in de finale Jan
Lubbering uit Deventer. Derde werd
Hekman uit Rotterdam. Westbroek, die
ook in 1961 nationaal politiekampioen
was, zal zijn titel niet meer verdedigen,
daar hij het behalen van dit kampioen
schap ziet als een goede afsluiting van
liet spelen ln de politle-tafeltennistop.
Wiin Handgraaf, eveneens van de Leld-
se politie behaalde ln de b-klasse een
eerste prijs in de verliezersronde.
Van de deelnemende dames van de Leid-
se politie bezetten Els Klay en Corrie
Molenaar een gedeelde derde plaats, ter
wijl Laura Charité tweede werd in de
verliezersronde.
Zr. L.Reinhoud
adj.-directrice
Ac.id, Ziekenhuis
LEIDEN - De benoeming valt te ver
wachten van zr. L. J. Reinhoud tot ad
junct-directrice van het Academisch Zie
kenhuis Leiden. In die functie zal zij als
hoofd van de verpleging zr. E. N. Wevels i
opvolgen, die begin volgend jaar wegens
functioneel leeftijdsontslag haar functie
zal neerleggen.
Zr. Reinhoud begon in 1946 haar oplel-
ding tot verpleegkundige A in het Leids
Academisch Ziekenhuis, waar zij ook
haar kraamaantekening behaalde. Zij
was achtereenvolgens werkzaam aan het
St. Antonlusziekenhuis te Rotterdam. In
sepember 1955 keerde zij naar het Aca
demisch Ziekenhuis Leiden terug aisi
hoofdverpleegkundige op de afdeling
heelkunde vrouwen. Sinds 1 oktober
1965 is zr. Reinhoud coördinerend hoofd
verpleegster Heelkunde van het AZL.
Leidse agenda
VANDAAG
Schouwburg Wim Sonneveld, aanv.
20.15 uur.
Zaal Maria G\jzensteeg Vogeltentoon
stelling van de „Zanger" van 20.00 tot
22.00 uur.
Minerva Uitreiking prijzen Leids Ci
ty Centrum, aanvang 18.00 uur.
ZATERDAG 5 DECEMBER
ZONDAG 6 DECEMBER
Schouwburg Wim Sonneveld, aan
vang 20.15 uur.
Zaal Maria Gjjzensteeg Vogeltentoon
stelling de „Zanger", van 10-17 uur.
HAARLEM Volgen* de voorzitter \an de vakbond tuinders van de Land- en
Tulubouwbond (LTB), de heer J. de Groot uit Warnienhulzen, is er voor de tuin
bouw weinig aanleiding om te spreken over optimisme. „Duidelijk is gebleken
dat in de tuinbouw een toenemend aantal ondernemers dé strjjd om liet bestaan
niet kan volhouden", aldus mprkte bij gisteren in de jaarvergadering van de
vakbond op. „Het proces van afvloeiing komt nu steeds sneller op gang. Vele
vrienden moeten de rijen verlaten en bet is nodig hen te helpen."
De heer De Groot zei dat er weinig re
den voor optimisme bestaat ten aanzien
van de bedrijven met glasteelten, de
vollegrondsteelten en het fruit. De enorm
gestegen kosten van de brandstoffen en
de lonen zullen het bijna onmogelijke
vragen om het hoofd boven water te
houden. Geen enkel teken wyst erop, dat
aan de prijsstijgingen een einde ls ge
komen, integendeel. Dit geldt evenzeer
voor de lonen. Geregeld stijgende loon-
kosten weet men nog wel in de bedrijfs
voering mee te nemen en daarin in te
passen. Loonexplosies als de uitkering
van f 400.lasten echter de liquiditeits-
posltie aan en schaden werkgevers,
werknemers en de zwakste groepen in
de samenleving.
De voorzitter noemde nog vele andere
risico's voor de tuinbouw, maar meende
niettemin dat Nederland, door het bl|J-
i ven produceren van goede kwaliteits-
produkten. de plaats op de markt ln
de EEG zeker kan behouden.
Sprekende over de financieringsregeling
voor stookolie zei de heer De Groot dat
het bestuur van de vakbond met grote
zorg is vervuld ten aanzien van het lot
van die tuinders, die economisch zo
zwak staan dat hun aanvragen om kre
diet moeten worden afgewezen. Voor
hen staan twee wegen open. namelijk
het wagen van een gok op een onzekere
toekomst als tuinder of een versnelde
bedrijfsbeëindiging met de keuze van
een ander beroep. Het laatste verdient,
volgens spreker, de voorkeur.
Overstappend naar de vollegrondstuln-
houw constateerde de voorzitter over
het afgelopen Jaar bevredigende reaul-
Foto-tentoonstelling ven 8 lot 22 december in
Nederlands Hervormde Kapel te Noordwijk
NOORDWIJK In de Nederlandse Hervormde Kapel te Noord-
wijk wordt dinsdag een foto-expositie geopend waarop talrijke
foto's van Bruegels schilderijen, zowel in zwart-wit als in kleur,
worden tentoongesteld. De foto's zijn gemaakt door de vermaarde
kunstfotograaf Max Seidel. Dee tentoonstelling is chronologisch
opgezet en bevat zowel afbeeldingen van totale schilderijen als
detail-vergrotingen, zodat men een goed inzicht kan krijgen in
het werk van Pieter Bruegel.
Bijzonder karakteristiek voor Pieter Maar doordat Bruegel zijn gedrochte-
Bruegel ed Oude, zijn de tnens-figu- lijke figuren een achtergrond geeft
ren die h\j in zijn talrijke schilderijen - 'n natuurlijk aandoend landschap valt
centraal stelt. Hij het beklemmende, dat de scheppingen
echter geen van Bosch zo karakteriseert, hier bij-
i geheel weg.
helden, geen deftigaardsDe figu- r
ren t an ..Peer den Drol", zoals Bruej
gel ook iojsl werd genoemd, zijn zwoe- Landschappen ©1
gersi Zij verdienden het brood in „het moralistische werken
S- oct%,°rT"n0mst, eek 165' Bruegel xlch ook
I <»eleggen op het «chllderen van Imd-
"er rtto.aanTe.tw'r' "happen en het tekenen van Cock
r,rink" ïe» Uu nL VJ b<"8l"t da" w,t °1> de «htttgroM te
n? i o k"'"" 8"aken. Tien jaar lang
en buik. Bruegel toont ons zware.
plompe figuren, zonder enig spoor
van de bevallige rankheid, waarmee
latere schilders de mens op het doek
plaatsen. De gelaatsuitdrukkingen
van Bruegels mensen zijn verstard.
Het zijn in hoofdzaak boeren, de har
de werkers uif het dagelijks leven.
Baanbreker
Bruegel heeft fantastische genre
stukken gemaakt, bijbelse voorstel
lingen, landschappen en taferelen uit
het boerenleven. Aan dit laatste gen
re heeft hij zijn „Boeren Brijegel" en
zijn wereldvermaardheid te danken.
Hij ls in vele opzichten een baanbre-
vernleuwer geweest. Zijn ge
nialiteit ligt echter niet zozeer in het Lk amvw°P "«kussen bin,
acheppen van nieuwe genrestukke»
landschappen veelal schilderijen met
een moraal, het hoofddoel in Bruegels
leven. Een van die schilderstukken ls
„Dullé Griet", die zoals Karei van
Mander zegt
een roof voor de helle doet, die
seer verbijstert slet. en vreemt
op zjjn schots toegemaeckt ls:
lek acht dees een ander atuc-
ken oock in 's Keyers Hof zijn.
De voorstelling op het schilderij hangt
nauw samen met de gedachtenwereld
van Jeroen Bosch. Je zou de naam
„Dulle Griet" kunnen vertolken als
„helleveeg".
De dulle griet op het schilderij. i« de
zelfde vrouw die ln „De Spreekwoor
den" de duivel op het kussen bindt.
Of m het ^n'troduceren^van^nietr.ve ""A' 7 m"?1"'
kunstelementen, kan we, in het uit- i ^.w.^TduWe,^ ïr'SnT.Ï
nieuwe
het uit- vrnliw
buiten van vondsten van zijn voor
gangers.
Zijn meesterlijke prenten zijn onge
twijfeld geinspireerd geweest door de
werken van Jeroen Bosch. Die in
vloed van Bosch is vooral merkbaar
in het oudere werk van Bruegel. Het
is grotesk en vol wilde fantasiën,
maar meer realistisch en soms ook i
humoristisch. Een van zijn volmaak-
ste comedies wordt vertoond in de
beroemde voorstelling van een boe
renbruiloft. Dit schilderstuk op pa
neel met een afmeting van 114-163 I
cm. is vermoedelijk geschilderd in
1568. Het berust thans in het Kunst
historisch Museum te Wenen. Waar-
achijnlijk 1, er echter Jecn aprake van de dU1V?L„E5° defe,f,0'1 m"r
een bruiloft maar van een oogstfeest an gericht tegen vijandelijke solda-
De bruid zou hierbij een zogenaamde j ten' zal later ook vo|SeDS de
oogstbruid zijn, gekomen uit een van sPraakzame volksmond toe be
de vrouwelijke arbeiders Zil zit voor dacht worden aan Kena" Slmon Hes
een lap blauw laken en boven haar selaar tUdens het beleg van Heerlem
hoofd hangt een soort kroon Op haar loor de sPanjaard5n;
Even somber als „Dulle Griet is ook
het latere schilderij, dat op een ma
cabre wijze de triomf van de dood
moet voorstellen.
Magere Hein maakt zich meester
van alles wat nog leeft. De reeds ge
storvenen bestrijden op hun beurt
degenen die nog in leven zijn. Het
paneel van 117 x 162 cm wordt be
waard in het Prado te Madrid. Een
kaal en dor landschap, naakte bomen
ruineachtlge bouwwerken worden
domme gezicht een glimlach
geme tevredenheid. Zij is de centrale
figuur in een compositie, die ondanks
het grote aantal personen, niet vol
of verward geworden ls.
Bijnamen
Van het leven van Bruegel de man
die „zoveel mensen in zijn schilde
rijen deed" - is niet veel bekend.
Hij is de oudste uit het vermaarde
schildersgeslacht, van daar dat hil -
het bijvoegsel „De Oude" kreeg Zijn I beheel3t door skeletten,
bijnamen zijn echter karakteristiek i trekken met allerlei wapentuig
voor het oeuvre: Boeren-Bruegel op tegen de no& levende mensheid.
Peer den Drol en Viezen Bruegel' 1 TaUole deta11» wijzen op een damo-
Bruegel is geboren tussen 1525 en i nische felheid- die °°k Jeroen Bosch
1530. Als geboorteplaats noemt Van 1 m zljn ®childe,'stukken wiat te leggen.
Mander het dorp Bruegel bij Breda, j Boeren-Brueqel
Andere kunsthistorici menen echter, 1 1rc„
dat het Antwerpen moet zhn geweest In 1®8? ,vera<;hiJ"en de eelsle werken
In 1552 vertrekt de schilder v*n
het laatste door Bruegel beoefen
de genre. Hij dankte er zijn bijnaam
Boeren-Bruegel aan. De bonte kleur-
inengeling op deze schilderstukken
zijn een getrouwe weergave van het
Vlaamse boerenleven uit die tijd.
En juist deze werken zijn door latere
schilders steeds opnieuw gecopieerd
en aangepast door nieuwe composi
ties. De boerendans is een van de
eerste werken van dit genre. Het is
paneel
als zoveel kunstenaars uit zijn tijd
naar Italië. Tijdens zijn reis, die via
Frankrijk liep, schilderde en tekende
Bruegel naar hartelust. Want dat
was het doel van zijn reis. Het lag
niet in zijn bedoeling om in Italië de
werken van de Renaissance-meesters
te bestuderen of na te volgen.
Als Bruegel In 1555 weer terug is in
Antwerpen, neemt hij kontakt op met
de prentverkoper Hieronymus Cock I VaJJ 1
die hetzelfde jaar nog een eerie grote I 2 tTi °"ïr. na<un Brullofla-
iandsrhappen „..geeft haar t«S„f i
gen van de achilder. 15 te uetrolt-
In een tweede reeks verschijnen de I**t*te jaren van zijn leven schil-
Vlaamse stadjes en dorpjes. En als dert Bruegel nog een aantal stukken
dan in de vijftiger Jaren van de zes- j met moraliserende betekenis,
tiende eeuw de belangstelling groeien i Achtereenvolgens verschijnen dan
de is voor het satirische en demoni- 1 Luilekkerland (Miinchen, Alte Pina-
sche ln de werken van Jeroen Bosch, kotheek); Kreupele leprozen (Parijs,
weet Cock ook Bruegel te bewegen j Louvre;In de sloot vallende stoet
prenten ln deze trant te gaan ver- bUnden (Napels, Museum), En dan
vaardigen. Monsters, lopende kruiken I al* °P "et hoogtepunt van *(jn
en door vogels belaagde uilen vullen roera Is gekomen, sterft Bruegel op
de prent „De bekoring van Antonius" 5 september 1569 te Brussel.
Surseance
voor Edelaar
verlengd
VOORSCHOTEN De faillisementska-
mer van de Haagse rechtbank heeft don
derdag de surseance van betaling ver
lengd voor de N.V. Edelaar te Voorscho-
I ten. waarvan begin van deze week eeo
aantal werknemers ogenblikkelijk ont-1
slag werd verleend. terwijl ont
slagaanvragen bij het gewestelijk ar
beidsbureau zijn ingediend voor totaal
plm. 60 personeelsleden.
I De oorzaak hiervan is. dat het bedrijf. J
dat zich bezig houdt met de handel in i
zgn. „witte dranken", plotseling in ern
stige financiële moeilijkheden is komen 1
te verkeren. Men spreekt van een deficit
van enkele mijoenen guldens. Het bedrijf
verkoopt via de ..Drankenservice" ln 28
i filialen in verschillende plaatsen van c
1 land goedkoop dranken. Het is nog niet
bekend, of de gebeurtenissen in de fs-
1 briek ook gevolgen zullen hebben
de betrokken winkels.
LEIDEN Door via de brievenbus hel
deurslot open te trekken, zQn woensdag
avond onbekenden een flat aaJi de
Agaathlaan binnengegaan. Ze doorzoch
ten het hele huis. Uit een nachtkastje
wordt een portefeuille met 150 gulden
vermist.
LEIDEN Bij het lossen van hout heeft
gistermorgen een 29-jarige chauffeur
uit Zoetermeer aan het Utrechsc Veer
zijn enkel gebroken. De man is
EHD overgebracht naar het academisch
ziekenhuis.