Studio £eid<ie(Soii^cwit „Muziek in het volle leven, zij verricht altijd haar taak ,Mens en Melodie' kwart eeuw oud Henk Elsink wint weer kort geding van Bovema Plan-Grosheide slechts tussenstadium De film van vanavond Het kunstmatig paradijs EUROVISIE GOEDKOPER PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 2 DECEMBER 1970 pin Kritiek op an-Posthumus T?EN beetje op de achtergrond is de laatste tijd het plan-Posthumus geraakt. Het plan dat prof. Posthumus als belangrijk adviseur van minister Veringa een paar jaar geleden heeft opgesteld voor een reorganisatie van het wetenschappelijk onderwijs, kortere studietijd voor de niet puur-weten- schappelijke studies en meer efficiency speelden in dit rapport een belangrijke De eerste stormen die In de toen bijzonder rumoerige universiteitswereld tegen het rapport opstaken, zijn geluwd. In breder kringen dan in 1969 het geval was. heeft men ontdekt dat het rapport behalve redenen tot kritiek ook aan bevelenswaardige elementen bevatte. Dit blijkt in een dezer dagen gepubliceerd rapport over de reacties, die tot dus verre op het rapport-Posthumus zijn binnengekomen. Dit rapport is jammer genoeg gebaseerd op gegevens die al weer enige tijd geleden verzameld werden en die gegevens kwamen kwantitatief van een nogal beperkte kring. Bemoedigend is niettemin, dat de bezwaren vooral van praktische aard zijn en dat de grote lijnen van het rapport niet ernstig aan gevochten worden. Zou een represen tatieve steekproef nu eenzelfde resul taat opleveren? Mogelijk zou bij zo'n proef een van de ingebrachte praktische bezv/aren iets minder zwaar wegen dan een paar jaar geleden: de invoering van een algemeen selectief propadeutisch examen. Een examen dus om na het eerste jaar de wetenschappelijke studie alleen open te houden voor de jongemensen, die vol doende aanleg hebben en het serieus met hun studie menen. Een paar tientallen Jaren geleden zou zo'n voorstel alleen maar verontwaardi ging hebben opgewekt en verfoeid zijn als ontoelaatbare aanslag op de studie- vrijheid en het recht op onderwijs. In 1970 begrijpen zeker bulten het uni versitaire milieu veel mensen, dat de kosten van ons wetenschappe- lijk onderwijs en het investeringsbedrag dat er in elke student gestoken moet worden, betere garanties tegen geld- I jaar, verspilling vergen. Bovendien raakt langzamerhand wel iedereen ervan over tuigd, dat de jaarlijkse groei van het aantal studenten niet onbeperkt kan voortduren en dat ook hij, die de produktiemaatschappij afwijst, zich zal moeten gaan afvragen of de gang van zaken bij het wetenschappelijk onder wijs niet meer onder een op kwaliteit gerichte controle moet komen te staan. Belangrijk in deze materie Ir ook het werk dat in opdracht van minister Veringa de nieuwe Commissie Ont wikkeling Wetenschappelijk Onderwijs van prof. De Moor gaat verrichten. Deze commissie moet immers voorstellen doen over de ontwikkeling van het weten schappelijk onderwijs, zonodig in relatie tot andere vormen van onderwijs, waar voor dan naar onze mening in het bij zonder het tertiair ondervijs in aan merking zal komen. Want door het hoger beroepsonderwijs dichter bij de universiteit te betrekken, zal in Neder land voorkomen moeten worden, dat het wetenschappelijk onderwijs aan massifi catie ten onder gaat. In een nieuwe plaatsbepaling van het hoger beroepsonderwijs en realisering van een flink deel van de voorstellen tn de nota-Posthumus, op korte termijn, lijkt de te lig de Eén bedrijf meer voor premiewet kerkenbouw de TONDER bijzondere stappen regering loopt de wet Premie-Ker- kenbouw (in 1961 voor tien jaar aangeno men) over enkele maanden af. Dan zou den de Nederlandse kerkgenootschappen moeten afzien van de niet onbelang rijke rijksbijdrage ln de stichtings- kosten vein kerken en voor genootschap- i geestelijke grondslag buiten de Al ruim twee jaar geleden hebben de kerkgenootschappen stappen onderno men om tot verlenging van de wet te komen. Hun zware financiële verplich tingen om in nieuwbouwwijken voor kerkgebouwen te zorgen duren voort en de financiële positie van de kerk genootschappen is eerder slechter dan beter geworden. Ook het samen bou wen van kerkgenootschappen aan één gezamenlijke kerk is voor de financi ële nood nog niet het verlossende woord geworden. Het kabinet-De Jong is bereid voor de kerkgenootschappen de geldende premiewet nog een paar jaar te prolon geren; dan gaat natuurlijk voor de genootschappen op geestelijke grond slag de premiewet eveneens een bedrijf meer te krijgen. Aan de Staten-Gene- raal wordt nu voorgesteld de premie- viescommissie voor de kerkenbouw had een percentage vastgesteld, dat in de komende vier jaar jaarlijks met vijf procent zou teruglopen van dertig tot vijftien procent, doch dit vindt de re gering terecht een veel te inge wikkeld systeem, dat in de praktijk ten opzichte van aanvragers nogal wille keurig zou kunnen werken. Betreffende adviescommissie heeft de regering ook als haar mening kenbaar gemaakt, dat na het definitief be ëindigen van de premiewet subsidiëring door lagere publiekrechtelijke lichamen (provincie en gemeente bijvoorbeeld) achterwege dient te blijven; ook volgens de geldende wet mogen die instanties de Kerkenbouw niet subsidiëren. Een der gelijke uitspraak doet de regering thans niet. Zij houdt de mogelijkheid open 1975 de omstandigheden kerkenbouw drastisch nlel inderd verbodsbepaling voor die tijd vooruit Dit geeft dë kerkgenootschappen voor de tijd na 1975 dan nog enig perspectief. Want de eigen financieringsmogelijkhe den voor deze genootschappen moeten wel drastisch veranderen, wil men te gen die tijd zonder subsidies niet kerkgebouw missen kan als kies pijn, maar op een' andere plaats enorm zit te springen; en dit dan op grote schaal. De inkomsten volgens oude systemen (collectes) lopen van Jaar tot Jaar achteruit en de inkomsten volgens nieuwe systemen komen niet van de grond. Bovendien moet ook hier een steeds kleiner wordend aantal gelovi gen steeds grotere bedragen bijeen brengen om de stijgende kosten te kun-' uit, dat na 1975 de Nederlandse kerkprovincie uit eigen beurs slechts de bouw van nieuwe ker ken mogelijk zal kunnen maken door andere kerkgebouwen te verkopen; we krijgen zo het tijdperk van de „kerk- verhuizing", een verschijnsel trouwens En al opgang an soberheid komen te staan en meer efficiënt gebruikt gaan worden, zullen stijgende personeels lasten en andere verplichtingen toch zulke bedragen vergen, dat zelfs de bouw van kleine kerken voor de plaat selijke gemeenschap een te zware last blijft. Daarom zal de prolongatie van de wet premiebouw wel begroet mogen worden als een tijdelijke uitkomst, niet als oplossing van het pi 1975 niet spaak te lopen. Harm met de harp' AMSTERDAM (ANP) Henk Elsink heeft ook in hoger beroep het kort ge ding gewonnen dat hU eind vorig jaar tegen Bovema in Heemstede had aange spannen naar aanleiding van het in de handel brengen door deze maatschappij van een grammofoonplaat, waarop het lied „Harm met de harp" voorkomt. Henk Elsink had geëist dat deze plaat uit de handel zon worden genomen en niet meer ter beschikking zou worden gesteld van radio en televisie. Bovema had de opname ontleend aan een bandje dat 25 april 1965 in de stads schouwburg van Leiden was gemaakt. Beide partijen waren het er destijds over eens geweest dat de opname voor een grammofoonplaat moest worden afge keurd. Volgens de president van de rechtbank, die Henk Elsink in .eerste in stantie in het gelijk stelde, had deze op genoegzame wijze aannemelijk gemaakt dat het resultaat van de opname van dien aard was dat ze niet geschikt was om daarvan een plaat te maken Bov< Elsink het hierover De president bepaalde dat Bovema de grammofoonplaat niet meer mocht ver kopen of aan radio en tv. ter beschik king stellen en dat Bovema aan Elsink een dwangsom van 10.000 gulden zou moeten betalen voor elke grammofoon plaat die Bovema in de handel mocht brengen- Verder werd een dwangsom van 100.000 gulden vastgesteld Op het ver menigvuldigen van de in 1965 gemaakte opname- Bovema was van deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Gisteren heeft het gerechtshof in Amsterdam het tigd. de rechtbank in Haarlem bekrach- Een Nederlands getijdenboek uit de 15de eeuw bracht bij Sotheby in Londen 110.500 gulden op. Een psal terium uit de dertiende eeuw, ver lucht door William de Brailes, bracht f 85.000 op. Er werden ook verzame lingen van incunabellen geveild voor zeer hoge prijzen. (Van onze muziekredactie) Het muziektijdschrift Mens en Melodie bestaat vijfentwintig waarlijk respectabele leeftijd voor een kunstperiodiek in ons goede Nederland. Van dit alleszins memorabele feit geeft de redactie, gepersonifieerd in de musicoloog, componist en publicist Wouter Paap (geb. te Utrecht 7 mei 1908) met trots en blijdschap kennis; dit in de vorm van een extra-dikke aflevering, die „Muzikaal Eeuwkwartaal" heet en dinsdagmiddag tijdens een feestelijke bijeenkomst in Utrecht, domicilie van Mens en Melodie is ten doop gehouden. januari 1946, het de pers soort beginselverklaring afgelegd. Wouter Paap voornoemd met mr, Jaap Kunst en Hans Triebeis vormde hij de oorspronkelijke redactie ci teert hieruit in de jubileumuitgave twee essentiële zinnen, die tot op van daag van kracht gebleven zijn: ..De muziek staat in het volle leven, zij verricht haar taak onder allerlei om standigheden, en het ligt in' ons voor nemen, aan alle bindingen, welke tus sen mens en muziek bestaan, op zijn tijd aandacht te besteden. Muzikale eenkleurigheid moge ons hierbij verre liggen." Twee zinnen, die zwaar zijn van betekenis. Ze hielden onder meer in, dat de jonge periodiek de beweeglijk heid wilde bezitten om op zoveel mo gelijk plaatsen tegenwoordig te zijn, de muzikale activitei ren. Mens en melodie wilden een icatiemiddel zijn ten dienste al degenen, die zich bij het mu ziekleven betrokken voelen: ponist, als uitvoerend mu dagoog, als organisator, als als iemand, die zo ef (maar dan altijd, met zijn aandeel heeft in hetgeen de muziek heeft." De naam van het kind: „Mens en Melodie.." Staan we anno 1970 met deze titel voor aap? Deze vraag stelt Wouter Paap zich zelf, waartoe hij, die de eerste jaargang inleidde met een Schubertthema, wel enige aan leiding had. Na (terecht) geconstateerd te heb ben, dat voor vele componisten de verdwenen melodie zwang gekomen citaatcomposities weer door de achterdeur hoort bin- succes. „Van de inhoud van zijn blad hebben de meest uiteenlopende cate gorieën kennis genomën: de ambte naar ten departemente, de bij de om roep betrokkenen, de leden van onze vele orkesten, de leden van onze vele koren zowel amateurs als professio- nummer geeft aan het jarenlang ge handhaafd streven op de meest geluk kige, volledige wijze uitdrukking. En als eerste jaargang is ook deze feest uitgave consequent actueel. Op verzoek van Wouter Paap gaf het rfonds Buma aan vijf Neder- toonkunstenaars werk voor piano te componeren: Ketting, Sas Bunge, Hans Kox, Werkende jongeren over participatieonderwijs (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De organisaties van Werkende Jongeren willen geen kenus- jesonderwijs. Het idee van het participa- ■onderwijs zoals staatssecretaris Gros heide voorgesteld heeft, verwerpen zij als 'mddoel. Zij willen het alleen aanvaar- en als tussenstadium tot de tijd dat voor alle jongeren beneden de 18 vowaardige (ADVERTENTIE) In elke aflevering van het steengoeie radio/tv-magazine Studio swingen de knetterhippe camera- en microfoon nieuwtjes de pan uit! Iedere week knalvol informaties over radio- en ri interviews en kleurrijke reportages. Studio biedt meermeer popnieuws, meer sport, n aktuahteit! Ook kunt r Studio. Stuur daarom nu kaart zonder postzegel me s antwoord- 1 N&v e Amsterdam. het dynamische radio/tv-magazine van de KRO biedt meer...veel meer! Grosheide Zaken). Binnen tien Jaar willen de bewinds lieden alle jongeren tot 18 jaar volledig in het onderwijs onderbrengen. Vaar de meer theoretisch aangelegde kinderen is er het schoolonderwijs van HAVO, VWO, middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Voor de meer praktisch aangelegden zou er het participatie-onderwijs moeten ko men, bestemd voor 15- tot 18-jarigen. bedrijf onderwijs moeten genieten. Deze scheiding tussen theoretisch en praktisch aangelegden wordt door de werkende jongeren verworpen. Ook de drie vakcentrales, die later op de avond aan het woord kwamen, zijn het met dit uitgangspunt oneens. De vakbeweging wijst erop dat deze scheiding geen schei ding is tussen groepen met verschillende aanleg, ma.r in feite een scheiding naar klasse. De kinderen uit de „mindere" milieus komen terecht in de groep wer kende jongeren, die dan deftig „meer praktisch aangelegd" worden genoemd, daarmee verhullend dat het schoolsys- al vanaf jonge leeftijd de kinderen uit „mindere" milieus benadeelt. Het participatie-onderwijs volgens het plan van mr. Grosheide zou volgens de 'erkende jongeren de afvalbak worden oor de kneusjes die in de andere „theoretische" takken van voortgezet-on derwijs zijn mislukt. Zowel werkende jongeren als vak- intrales vroegen om verbeteringen in het onderwijs dat ten grondslag moet liggen aan het onderwijs voor werkende jongeren. De leerplichtige leeftijd zou al met vier of vijf jaar moeten ingaan, kleu- basisonderwijs moeten een ge heel worden, het basisonderwijs moet worden verbeterd, speciaal door kleinere klassen en meer aandacht voor achter blijvende kinderen met milieu-achter standen, voor alle 12- tot 16-jarigen moet 4-Jarige middenschool worden inge voerd. Volgend schooljaar moeten met de middenschool experimenten begonnen zijn De Medicisprijs voor een Franse ro man was voor Qamilla Bourniquel voor haar boek „Selinonte ou la chambre Imperiale". Dezelfde prijs voor een in het Frans vertaald bui tenlands boek ging naar de Italiaan Luigi Malerba voor „Saut de la Mort". Shakespeare's drama's en blijspelen hebben vele malen „model" gestaan voor filmscenario's, waarbij er maar al te vaak van de oorspronkelijke tekst weinig overbleef. „Hamlet" liefst 1913! Men kan zich voorstellen wat er bij die gelegenheden van het origineel overbleef. Joseph L. Mankiewicz heeft in 1954 getracht de grote dichter zo getrouw mogelijk te volgen ln zijn zeer ver zorgde verfilming van „Julius Caesar" en waar mogelijk het visuele element de opmarcherende Romeinse leger schare toch het volle pond te ge- VEN. Ondanks dat komt zijn versie toch nergens uit boven het gewetensvolle verfilmd toneel. Knap toneel, maar vrij statisch. In een interview heeft Mankiewicz onlangs verklaard zelf ook niet geheel tevreden te zijn met zijn film. Zijn grootste bezwaar was het verschil In temparament bij zijn acteurs. Sir John Gielgud bijvoorbeeld als Cassius speelt deze rol perfect in de klassieke opvatting en Marlon Brando is even volmaakt ln een zeer eigen interpretatie van Marcus An- thonius, maar beide speelstijlen passen niet in ééi Brutus beetje NEDERLAND I en de Lamaars 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Kunstsignalering 19.30 uur: 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Pol. uitzending Boerenpartij 22.55 uur: Eigentijds 23.25 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.04 uur: Geheimen der i K in derbescherming NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie KRO-NCRV: 14.00 uu^: 20.50 uur: Van wie ls die school? 21.30 uur: Show the price of f Van geweet tot geweet 49 uur: Toeristische *0: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas- 7.20 <S) Dag met een plaatje: lichte Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje populair verzoekplatenprogramma. (11.00- ten voor schippers beide uitersten in evenals Louis Cal- hern In de rol van Julius Caesar. Al werd Mankiewicz „Julius Caesar" dan niet de uitgebalanceerde film die men gehoopt had te maken, Shakespear tekst werd geëerbiedigd en zoda nig, dat men toch wel van ee geslaagde verfilmde toneeluiti kan spreken. NOS Ned. I 20.35 uur. „Het kunstmatig paradijs" Is de titel van een Duitse televisieproduktie die zich bezighoudt met de uitwerking, die een beperkte dosis LSD op een aantal beeldende kunstenaars heeft. Dit programma is te zien in de afle vering van de kunstrserie „Eigen tijds". Onder toezicht van een medicus worden de ervaringen en de schilder werken vergeleken met wat onder normale condities tot stand komt. De kunstenaars geven zelf commentaar, zowel gedurende de faza waarin zij onder invloed van LSD verkeerde, als geruime tijd erna en trachten uiting te geven aan de vaak beklemmende, vaak verruimende uitwerking die LSD heeft op hun waarnemingen en emo ties. In de eigentijdse kunst spelen drugs een steeds grotere rol. Werd vroeger het scheppen onder invloed door enkelen beoefend (Jeroen Bosch), de verpopularisering maakt, dat velen het nu met drugs gaan proberen. In dit programma wordt dit prbleem be keken vanuit de kunstenaar en vanuit zijn schepping. De rubriek „Eigen- KRO's Brandpunt Special bestond gis teren uit de eerste van zes uitzendin gen die bedoeld zijn om de Nederland se kiezers te informeren over het ge wicht van hun stem bij de volgend jaar te houden verkiezingen voor de Tweede Kamer. We vonden de gebo den informatie duidelijk onvoldoen- politiek-geïnteresseerden moet spreken, met name dus de groep wier stembepaling al zo ongeveer vast ligt. Op de tweede plaats omdat er een „vast gedeelte" is, dat pas tot zijn recht komt als men alle afleveringen uit wil zitten. In dit vast gedeelte werd ditmaal PvdA-man Den Uyl met opiniepeilin gen geconfronteerd. Hij bracht het er tijds" Jan spel „Vier maal andei Franse duo Barillet en Gredy. Dit stuk beleefde zijn première het vori ge seizoen onder regie van Ko van Dijk en handhaafde zich dit seizoen op het programma. Op 11 december wordt „je weet 't nooit" van Roussin van de vijfstigste maal gespeeld. (ADVERTENTIE) v.a. 19.75 electronic, III/, v.a. 45- zouden de meningen van anderen daar direct tegenovergesteld moeten worden. Die confrontatie wordt nu iets louter toevalligs. Bovendien: de enquête, waar het pro gramma op steunde, was op zijn zachts gezegd aanvechtbaar in zijn sugges tieve vraagstellingen. Door de sugges- tiviteit werd over het twede gedeel te, waar het moeilijke onderdeel „de fensie" ter sprake kwam, een echte meningsvorming nauwelijks mogelijk gemaakt. AVRO's Tips voor de toekomst leek ons een programma dat jonge mensen althans primaire informatie gaf over beroepskeuze. We prijzen de AVRO over het tijdstip van de start van dit ma. Er kunnen n.l. heel wat i onder de loep worden geno men voor de „lichting '71" aan be roepskeuze toe is. In AVRO's Televizier Magazine ont popte Jaap van Meekren zich als ide aal Interviewer tegenover Hitlers ex- minister Albert Speer. Deze reageerde op Van Meekrens vragen op een ma nier die vóór alles oprecht aan deed. T.w. eigen foute verleden erkennen, geen verstoppertje spelen achter ver zachtende omstandigheden, niet de man uithangen die „het altijd al ge weten heeft". Speer erkende zijn schuld en maakt daardoor de moge lijkheid van herhaling van zijn mis daad Iets minder waarschijnlijk. Feit waar we blij om moeten zijn en dat derhalve het hatelijke slotcommentaar r niet verdiende. Vg. GENEVE (Reuter) De Eurovisie Omroep-Unie heeft bekendgemaakt, dat besloten is om met ingang van 1 februari en gedurende een minimum periode van een jaar bij Eurovisiepró- granima's per kunsfmaan gebruik te maken van aardstations te Buitrago in Spanje en te Fucinoe in Italië voorzover het de Europese helft van het net aangaat. Dit zou beduidend goedkoper zijn dan het tarief dat thans door de European Conference of Postal and Telecommunication Admi nistrations wordt berekend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2