DE PEANUTS Nieuwe Komedie op nieuwe wegen Alban Bergs „Drie Orkeststukken" imponerend ^idóQ,(Bowïcmt PthAT proves r scm£th;ns, but nu ook op ons scherm Sterilisatie van mannen Vakantie in de winter VAN 1800 TOT 1935 Omroeporkest jubileert met Nederlandse muziek RADIO MORGEN PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 27 NOVEMBER 1970 Drie visies op loonwet DIJ een bepaalde gang van zaken zou het gesprek dat kabinet en Stichting van de Arbeid vandaag hebben, beslis send kunnen zijn voor de sociale rust in de eerste maanden van het nieuwe jaar en voor de laatste maanden van de rit welke het kabinet-De Jong tussen nu en zijn eindstreep nog heeft liggen. Het kabinet heeft gehoopt, dat werk gevers en vakcentrales bij hun on derling beraad zulke duidelijke afspraken zouden gemaakt hebben over matiging bij loonstijging, dat het wapen van de loonstop in de schede kan blijven. Maar tot zulke afspraken is het niet kunnen komen; de vakcentrales vinden het al mooi wanneer zij bereid zijn een reële loonstijging te aanvaarden die on der de stijging van de arbeidsproduktivl- teit blijft; de werkgevers hebben in zo'n globale afspraak weinig fiducie, terwijl ze ook vrezen dat de doorwerking van de „f 400.- extra" in menig bedrijfstak bij onderhandelingen de nodige ellende kan berokkenen. In hun hart zullen veel werkgevers dan ook een loonstop toe juichen, al was het alleen maar om daardoor de eenheid van het eigen werkgeversfront de laatste jaren een onbetrouwbare zaak wat te kunnen verstevigen. Heel anders UEEL anders kijken de vakcentrales tegen een loonstop aan; zij vrezen dat verschillende vakbonden zich niet bij zo'n loonstop zullen neerleggen en dat dan op grote schaal sociale onrust zal ontstaan. Er zullen vakbewegings economen zijn, die objectief gezien bij het dreigen van geprolongeerde inflatie de redelijkheid van een loonstop inzien, maar om tactische redenen de voorkeur eraan geven, dat de volle verantwoorde lijkheid daarvan op het kabinet moet komen te rusten. Weer heel anders is in deze discussie de positie van het kabinet; er zullen maar weinig ministers zijn die met ple zier aan het afkondigen van een loonstop zullen beginnen. Voor de regering blijft het meest welkom zo'n afspraak tussen werkgevers en werknemers, dat een loonstop overbodig wordt. Maar komt die afspraak er niet, dan staat de cen trale overheid voor het volgende dilem ma: of nu een loonstop afkondigen als waarschuwingsteken of met de stop op de proppen komen wanneer hier en daar de dijk al doorbroken is. Waar schijnlijk zal in het laatste geval de sociale onrust vooral in de betreffen de bedrijfssectoren nog heftiger worden dan in de eerste. De tragiek is derhalve, dat ondanks serieuze pogingen en plechtige verkla ringen, de drie voornaamste partijen bij onze nationale loon- en prijspolitiek, nog steeds afzonderlijke visies hebben op die politiek in het algemeen en op de loonstop in het bijzonder. Weerstand XTRA-probleem voor het kabinet is, dat deze verwikkelingen allemaal sa menhangen met de belastingmaatregelen en conjunctuurpolitiek die momenteel bij de volksvertegenwoordiging aanhangig is. Ook tegenstanders van het kabinet- De Jong moeten erkennen, dat de zit tende regering niet de weg van de minste weerstand kiest. Uit politieke over wegingen (naderende parlementsverkie zingen!) zou zij dit -hebben kunnen doen. Tot nadeel van het algemeen belang en in het bijzonder tot ongerief van de regering die na april moet gaan probe ren voor de periode 19711975 een goed beleid te ontwerpen. De ministers die dan in het zadel ko men, hebben beslist reden tot dankbaar heid wanneer ze aan één ontdekking van hun voorganger ontkomen: de ont dekking dat de financieel-economische toestand en de conjunctuurontwikke ling heel wat minder gunstig zijn dan op redelijke gronden vermoedden, toen ze zich bereid verklaarden rege ringsverantwoordelijkheid te dragen en zich sterk te maken voor een bepaald program in de eerstvolgende jaren. Jong in de Kamer TERECHT heeft de Tweede Kamer besloten op korte termijn over enkele weken verschillende voorstellen in openbare behandeling te nemen, die te maken hebben met verandering van kieswet en grondwet Dan komt ook wetsontwerp 10805 aan do orde; een voorstel dat de leeftijd voor het passief kiesrecht grondwettelijk wil verlagen. Met andere woorden: een voorstel dat het mogelijk wil maken om jonger in de Kamer te komen. De regering wil de minimumleeftijd voor het lidmaatschap van alle vertegenwoordigende lichamen stellen op eenentwintig jaar. En dit terwijl het actief kiesrecht straks ongetwijfeld verlaagd zal worden tot achttien jaar. Menigeen vindt dit een ongerijmdheid, ook al wordt bevestigd dat voor passief kiesrecht hogere eisen moeten gelden dan "voor het actief kiesrecht: maar dat zijn dan kwaliteits- en geen leeftijdseisen; eisën 'dfe gelden voor elke leeftijd en die moeilijk als objectieve voorwaarde in een wet kunnen worden vastgelegd. In de Kamer is een overgrote meerderheid vóór verlaging van de leeftijdsgrens voor het passief kiesrecht, maar de meningen lopen uiteen op de vraag: tot eenentwintig of tot achttien jaar? Met vele Kamerleden zouden we voor het antwoord op die vraag een relatie aangebracht willen zien tot de meerderjarigheidsiet ftijd. Prof. Polak, de minister van Justitie, heeft kortgeleden laten weten dat hij veel voelt voor het verlagen van de algemene meerder jargheidsgrens van eenentwintig tot achttien jaar. Gaat dat door, dan zou wetsontwerp 10805 naar onze smaak het best de strekking kunnen krijgen waarvoor de staatscommissie-Cals -Donner gekozen heeft: de grens voor actief en passief kiesrecht gelijk te stellen en als duo te koppelen aan de bij de v/et geregelde minderjarigheid. De bepaling dat ze weer niet lager zou mogen zijn dan achttien jaair, lijkt ons dan ook overbodig. Want wanneer ooit geconcludeerd zou kunnen worden dat de jeugd in aanmerking komt voor een lagere meerderjarigheidsgrens, behoeft het kiesrecht ook dan geen uitzondering te blijven. ,d0ss havfc 3êen howjng AT Trlé woon fvow fog FIVE THOUSAND YEARS m TKE MOON HASN'T MOVED, And doss are stiu. dogs. i don't ö4öwj Een stukje typische Peanuts filosofie: de honden blaffen al langer dan 5000 jaar tegen de maan, maar de maan blijft de maan en honden blijven honden. Dat bewijst iets, maar ik weet Enorm populair in Amerika (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Charlie Brown, het enigszins meelijwekkende geestes kind van de Amerikaanse cartoonist Charlie Schulz is eindelijk in tekenfilm vorm naar Nederland gekomen. Daarmee hebben we nu de Peanuts in ons midden. In Nederland is deze strip reeds via enkele dag- en weekbladen bekend, maar zijn populariteit hier valt in het niets vergeleken met Engeland en Amerika. In de Verenigde Staten heeft de strip op dit moment een vaste plaats in meer dan duizend kranen. Reeds enkele jaren woedt daar een complete Charlie Brownrage. Behalve in pocketboeken s de beeltenis van Charlie Brown en zijn vriendjes te vinden op shirts, kussens en ansichtkaarten. Ook de grammofoonplatenindustrie gebruikte de Peanuts. Op Broadway draait al voor het derde jaar het toneelsucces „Je bent een beste kerel, Charlie Brown". Omstreeks Kerstmis wordt de eerste avondvullende tekenfilm in de Nederlandse bioscopen verwacht. NOS •18.45 uur: De Woefs en de Lamaars •18.55 uur: Journaal Ev. Omroep •19.04 uur: Middelharnis zingt •20.00 uur: Journaal NCRV 20.20 uur: Hier en nu •20.45 uur: Moet je horen, show •21.35 uur: Vakantie in de wi: 22.20 uur: Farce majeure 22.45 uur: Psalter •22.50 uur: Journaal TELEAC 22.55 uur: Vergadertechniek NEDERLAND II NOS •18.45 uur: De Woefs en de Lamaars •18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Ter visie, pari. overzicht VARA •19.30 uur: Charlie Brown, tekenfilm •20.00 uur: Journaal •20.20 uur: Mannix, detectiveserie 2110 uur: De ombudsman •21.35 uur: Kort en klein, show 22.15 uur: Een klein uur U •22.55 uur: Journaal De reden voor het succes van de aanvankelijk voor kinderen getekende strip is moeilijk te geven. Misschien identificeren de mensen zich met het simpele kleine mannetje, dat altijd in de hoek zit waar de klappen vallen. Hij is eigenlijk een prototype van de Amerikaanse „kleine man" met dien verstande dat hij een zeer subtiel gevoel voor humor heeft. De belang rijkste dingen van het leven vindt hij het winnen van een baseballwed strijd. wat hem en de zijnen bijna nooit lukt, en het indruk maken op meisjes. Hij is super-individualistisch en stelt geen hoge eisen aan het leven. Zijn hondje Snoopy is de filosoof van het gezelschap. Uitblinkend op het gebied van imitaties (Schulz kan hem overal in veranderen en toch herkenbaar houden), speurend en losjes buiten het wereldgebeuren om dansend. Tast hem niet aan in zijn waardigheid, want hii is eigenwijs en heeft erg snel medelijden met zichzelf. De overige Peanuts zijn Linus. Sally, Schroeder en Lucy. Linus, altijd ver gezeld van zijn veiligheidsdeken, is de grote wereldverbeteraar. Mensen en dieren kunnen bij hem altijd terecht voor een welgemeend advies. Sally, Charlies zusje, bewon dert Linus om zijn puurheid. Zij be kritiseert graag sociale wantoestand- jes en brengt meestal verslag uit van de laatste (roddel)nieuwtjes. Schroeder. de pianist, is nooit van zijn stuk te krijgen, ook niet door Lucy, 1 die alle andere Peanuts stevig onder de knoet houdt. Lucy weet alles het beste en slaagt er ook meestal in anderen van haar gelijk te overtui- D geestelijke vader van de Peanuts. Charles M. Schulz, heeft evenals Charlie Brown altijd in de hoek geze ten waar de klappen vielen. Op de lagere school dacht de hoofdonderwij zer dat hij begaafd genoeg was om een klas over te slaan. Charlie Schulz vond het echter helemaal niet prettig in een klas te zitten met jongens die allemaal groter waren dan hij en hem voortdurend op zijn kleine postuur en geringe levenswijsheid attent maak- Op de Highschool bleek Schulz minder begaafd dan men gedacht had. Met de grootste moeite voltooide hij zijn op leiding, Zelfs zijn tekenkwaliteiten kon men weinig waarderen. De ullustra- ties die hij voor het schooljaarboek le verde werden nota bene geweigerd. Het duurde zeer lang voordat Schulz 'n contract bij een Amerikaans, pers bureau kreeg. Hij werd zelfs een keer bij en uitgever ontslagen omdat hij gevraagd had of zijn strip dagelijks kon verschijnen in plaats van Inciden teel. In 1950 werd hij ontdekt door de United Feature Syndicate, een organi satie die de strip, die eerste „Lil Folks" had geheten, onder de naam „Peanuts" verkocht aan diverse dag bladen en tijdschriften. Op dit ognblik woont hij in een riant buitenhuis in Carolina, omgeven door vrouw, vier kinderen en veel dieren Onlangs vierde hij daar zijn achten veertigste verjaardag. VARA Ned. II 19.30 uur NEDERLAND I TELEAC: 9.30 uur: Nascholing huisartsen 10.00 uur: Modelbegrip EV. OMROEP: 15.30 uur: Kinderprogramma KRO: 16.00 uur: Journaal 16.02 uur: Klassewerk 16.50 uur: Verkiezingen in Oebele NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal KRO: 19.04 uur: Filmprogramma 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Marcus Wel by 21.10 uur: Brandpunt 21.40 uur: Unicefgala 1970 23.40 uur: Journaal NEDERLAND II 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.04 uur: Sportpanorama 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Esther Ofarimshow 21.10 uur: Avroskoop 21.45 uur: Carol Bumettahow 22.30 uur: Sportpanorama 23.15 uur: Journaal De Nieuwe Komedie, overtuigd van de noodzaak nieuwe lagen van latent theaterpubliek te "bereiken om het vege lijf van het toneel te redden, heeft nu een goede gooi in de juiste richting gedaan. Deze week vonden de eerste voorstellingen plaats van een stuk van Albert Maurits, huisschrijver ran het gezelschap, onder de welluidende titel .AAARRRCCCHHH ZOINK, gelijk heb je". Vooral aard van het stuk, plaats waar gespeeld werd en de wijze van spelen en presenteren aan het publiek waren daarbij opmerkelijk. Over voorstelling en stuk hoop ik u volgende week nader te berichten. Over de omgeving, waar deze week geope reerd is. hier wel wat meer: het vond allemaal, met zeer groot succes, plaats dn de Schilderswijk, in het clubhuis Schildershage in de Stortenbekerstraat, •waar voor gemengde jonge gezelschap pen een aantal voorstellingen gegeven zijn. Met gesprekken na. Het publiek van gisteravond bijvoorbeeld bestond uit leerlingen van een Technische School. Een honderdtwintig man, in een klein, voor toneel uiteraard geheel niet toegerust zaaltje, waar zij in een kring om een klein speelvlakje zaten. Onder regie van Rein Edzard traden daar op: Ellen Verheij, Ad Fernhout, John Kelly en Johan Sirag, in een aantal scènes die na afloop volop stof boden voor gesprekken. Geen discussies over diepere literaire betekenissen, gelukkig niet. Wel bij voorbeeld een gesprek over de vraag of het onderwijs wel voldoende aandacht aan toneel besteedt. Een meisje: „To neel moest op de lagere school gewoon een verplicht vak zijn". In de discussie bleek hoe herkenbaar dit stuk en deze voorstelling zijn voor dit ongeschoolde en daardoor heel zuiver reagerende to- ADVERTENTIE) Ditishetrecept: Kaasfonduevan Nederiandsekaas. Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 600 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afimakenmet zont, peper, nootmuskaat en wat kirsch. ïgen. Binden me neelpubliek. De thema's: generatie-con flict, religie, oorlog, vrede en dat soort zaken, die de doorgewinterde toneelbe zoeker al uitentreure en tot vervelens toe aan de orde heeft zien stellen, werden voor deze jonge mensen op een nieuwe, verrassende en daarom reeds waardevolle wijze gebracht. Door de grote betrokkenheid van de toeschouwers (vaak was het boeiender naar hen dan naar de voorstelling te kijken) en door hun spontane gesprek (waarbij de optredenden meedoen, maar zich gelukkig niet op de voorgrond plaatsen) was het gisteren voor het toneel een in bescheiden mate belang rijke avond. Of door deze voorstelling veel meer mensen de hoge drempels van Koninklijke Schouwburg en HOT over zullen komen, is natuurlijk wel de vraag. Want zekerheden bestaan er ook in de toneelwereld nauwelijks. JAN VERSTAPPEN Sterilisatie van mannen is het onder werp van Een klein uur U van vana vond. Steeds meer gehuwden, vooral zij die van mening zijn dat hun gezin voltooid is, zien in sterilisatie de beste mogelijkheid om een van hun grootste problemen: het voorkomen van (nog) meer kinderen, tot een defenitieve op lossing te brengen. Doorgaans gaat het hier om mensen voor wie de gebruikelijke voorbehoedmiddelen, om welke reden dan ook, niet voldoen. Informatie over dit probleem geven in onze uitzending prof. dr. R. J. Scholt- meyer, hoogleraar urologie aan de VU in Amsterdam, dr. P. J. F. Dupuis, huisarts in Rotterdam en befaamd seksueel voorlichter in protestants- christelijke kring en prof. dr. J. de Graaf, hoogleraar ethiek aan de uni versiteit van Utrecht. In de studio zullen ook mannen en hun vrou wen zijn bij wie deze ingreep plaatsvond. Dan zullen er ook mensen zijn, die de deskundigen vragen kun nen stellen. De laatsten werden ge selecteerd uit brieven, die zij de VARA schreven naar aanleiding van radio- uitzending die de VARA over dit on derwerp uitzond. VARA Ned. II: 22.15 uur Bij Mahler en de door hem sterk beïnvloede Weense school van Schönberg c.s. ligt zo ongeveer de scheidslijn van de belangstelling eii geaardheid waarmee Jean Foumet en Edo de Waart voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest treden. Alban Bergs ,,Drei Orchester- stiicke" vielen bij de programmaverdeling dan ook Edo de Waart toe. Het was hem blijkens de uitvoering van gisteravond in de Doelenzaal wel toevertrouwd. Maar weinig werken uit de puberteit van de Weense school verraden Mahlers invloed zo sterk als de drie orkest stukken van Berg: hetzelfde enorme orkestapparaat, dezelfde psychose, die ondergang van een cultuur profeteert; ja, zelfs hele maten die een plaats hadden kunnen krijgen in een van Mahlers latere symfonieën. Alleen: reeds in dit vroege opus van Alban Berg breekt net als in de latere composities van Schönberg de stem van de nieuwe tijd door. Niet zo zeer nog door de nieuwe vondsten op het gebied van de tonaliteit en de functie van de melodie als wel in de structuur van de partituur. Bij dit massale werk van Alban Berg valt op, dat de partituur al veel meer „open" is dan die van Mahler en andere componisten' op het overgangsgebied tussen de epiloog op de romantiek en de nieuwe tijd. Sterk komt dit uit in „Reigen", het tweede van de drie orkeststukken, maar ook in de mars, dat verschrikkelijk beklemmende stuk waarmee Alban Berg ergens zowel de quasi-heroïsche dood van een tijdperk, als de gruwel van de eerste wereld oorlog profetisch verklankt Edo de Waart dirigeerde de drie (ADVERTENTIE) stukken Indringend en toch soepel.' Technisch kende hij de partituur uit muntend, stilistisch goed. Er waren momenten dat hij te oordelen naar een discrepantie tussen rijn gestes ert 't geproduceerd klankbeeld het Rotter dams Philharmonisch Orkest niet zo pre cies meekreeg als hij wilde. Er volgen evenwel meer uitvoeringen en dan kunnen Edo de Waart en zijn orkest het peil van zeer bevredigend opvoeren tot uitstekend. De hoge kwaliteit van het Rotterdams orkest kwam in elk geval ook nu weer aan het licht door vrijwel elk solistisch trekje in een van de groepen; heel bijzonder dan bij de blazers, die Den Haag en ook Amster dam naar de kroon zijn gaan steken. Misha Dichter zette zijn najaars triomftocht lange de Nederlandse podia In de Doelenzaal voort met een ver tolking van Mozart (concert in Es groot. KV 271). Ook ditmaal schoot Dichter romantisch in de roos; prachtig, spran kelend klavierspel, waarin geen greintje poëzie over het hoofd werd gezien en de briljante pianist Dichter bewees geen expansief concert nodig te hebben om zijn meesterschap te kunnen bewijzen. Dichter en Edo de Waart verstonden elkaar in de dialoog van Mozart voor orkest en solist uitstekend. Was dit ook het geval met Edo de Waart en de Johannes Brahms van de tweede sym- Aan de uitbundige feestelijke stem ming die Brahms bij het componeren van zijn „Tweede" bezield moet hebben, ontbrak weinig. Maar Edo de Waart maakte het feest soms net iets te uit bundig. Daardoor „zongen" de strijkers niet voldoende lyrisch en namen enkele blazers voor Brahms te veel risico's. Maar we haasten ons na deze kritiek direct te erkennen, dat er ook goede episodes waren: vooral in de beide nvddendelen. Vanavond wordt het gehele concert ln de Doelenzaal herhaald. G. r. L. 1 Vanavond brengt de NCRV het derde deel van „Vakantie in de winter" op het scherm. Na Oostenrijk en Noor- Wegen hebben samenstellers Piet Pons en Bruin Noordam hun laatste kleuren- produktie in deze reeks in Spanje gesitueerd, en wel om twee redenen. In de eerste plaats trekken velen, vooral gepensioneerden, gedurende de winter enkele maanden naar dat land en in de tweede plaats omdat "er steeds meer mensen zijn die enkele weken de koude van Nederland ont vluchten om aan de Spaanse zuidkust de zon te zoeken. Centraal staat in deze documentaire, waarvoor in maart de opnamen werden gemaakt, de plaats Torremolinos, dat bijna een Nederlands enclave is geworden. NCRV Ned. I: 21,35 uur Adèle en Leen hebben geen tijd voor Schoep (Van e r verslaggevers) AMSTERDAM Adèle Bloemen- da*l en Leen Jongewaard „prakkise ren er niet over" hun medewerking te verlenen aan de acht nieuwe afleve ringen van de tv-serie ,,'t Schaep met de vijf pooten", die een belangrijk deel van zijn populariteit juist ont leent aan deze twee mensen. Zij zijn er erg ontstemd over, dat zij uit de krant hebben moeten lezen, dat de KRO een nieuwe serie op stapel heeft „Ze hadden ons eerst wel een* een seintje kunnen geven. „Bovendien"', vertelt Adèle, „hebben wij er volgend jaar gev oon geen tijd voor. Leen en ik gaan een theatershow maken, die volgend jaar september in première gaat. Als wij „het Schaep ook nog er bij moeten doen, hebben wij helemaal geen leven meer". De schrijver van de serie. Eli Asser, blijft optimist. ,JComt tijd, komt raad". Het duurt nog wel even voor de serie in produktie komt. Tegen die tijd denken zij er misschien heel anders over". Hij gaat overigens wel van de oude rolbezetting uit: „Daarom zal het echt niet leuk zijn als Adèle en Leen voet bij stuk houden". De derde hoofdrolspeler in „het Schaep", Piet Römer, is enthousiast over de plannen voor de nieuwe serie. Dat enthousiasme is weer niet te be speuren bij de man -an de muziek, Harry Bannink. Hij zegt voor het volgend jaar „vol" te zitten en weet daarom niet of hij wel van de partij zal kunnen zijn. (ADVERTENTIE) In de serie van zeven jubileumcon certen, die in zeven verschillende plaat sen worden gegeven ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de radio orkesten en de radio-koren, hebben de Hilversumse organisatoren Den Haag een programma toegewezen van Neder landse muziek, waaraan alle formele en feitelijke actualiteiteit ontbrak. Zeker, het programma was niet onaantrekke lijk maar dan alleen voor muzieklief hebbers met vrij veel historisch besef. Zulke muziekliefhebbers zijn er na tuurlijk niet zo veel, en er waren er gisteravond dan ook niet meer dan een honderdvijftig naar de Kurzaal geko men om er te luisteren naar het Om roeporkest en het dito koor onder lei ding van Henk Spruyt. Centraal stond de vierde symfonie in c klein van Carl Anton Fodor, een Limburger die in het begin van de 19e eeuw een belangrijke rol speelde in het muziekleven van Amsterdam. Zijn werk sluit duidelijk j aan bij Haydn. Mozart en Beethoven die men in de gespeelde symfonie voortdurend herkenbaar tegenkomt met name de g-mollsymfonie van Mozart. Eigenlijk is ons de concertouverture van Johannes van Bree, een andere musicus die in die dagen in de hoofd stad op de voorgrond trad, dan nog liever. Het is ook geen origineel stuk maar het werkje heeft toch meer rug- gegraat. Tussen deze twee werken uit het begin van de 19e eeuw waren twee romances geplaatst voor klarinet en strijkers. Deze lieve stukjes, die door Gijs Karten zuiver en gaaf werden weergegeven en die bekwaam werden begeleid, waren van de hand van Ri chard Hol, die na zijn carrire in Am sterdam en Utrecht ook in Den Haag actief is geweest. Met schoolliedjes als „In een blauwgeruite kiel" en „Waar de blankte top der duinen" heeft hij zich op scholen lang, veel te lang weten te handhaven, maar in de concertzaal was I hij op deze bekwaam gemaakte n fondanterige romances afgaat. In de suite uit de muziek die de Hagenaar Peter van Anrooy compo neerde bij een gedramatiseerd sprookje van Wilhelm Hauff: „Das kalte Herz" kwamen we in de Europese muziekge schiedenis aan bij Brahms, de compo nist aan wie Van Anrooy niet alleen als dirigent maar ook als componist rijn hart verpandde. Eigenlijk was Van An rooy in zulke ernstige muziek als com ponist helemaal niet op zijn best; hij moest het hebben van zijn parodisti sche, oubollige humor maar die komt in „Das kalte Herz" helemaal niet aan de orde, of het moest zijn in heel verre herinneringen aan de Uilenspiegel van Richard Strauss. Het recentste werk van het program ma was de „Hymne op Amstelredam" die Rudolf Mengelberg in 1935 compo neerde. Het jaartal zegt niets want het stuk had net zo goed een kwart eeuw eerder geschreven kunnen zijn. Veel erger is overigens dat het typische ge legenheidsstuk nu zo hol en retorisch aandoet, dat het nauwelijks meer ge nietbaar is. Wat van dit hele concert het langst in de herinnering zal blijven? Zonder enige twijfel de prachtige Hymne an die Nacht van Diepenbrock op een om onbegrijpelijke redenen in het royaal uitgevoerde programmablad weggelaten tekst van Hölderlin. Ook deze muziek is gedateerd, maar ze komt boven de tijd van haai ontstaan uit omdat zij geen verdienstelijke, ambachtelijke huisvlijt is maar een waarlijk geïnspireerde en vervoerde toonzetting. De alt Wilhelmi- na Matthès heeft dit zogenaamde symfonische lied.waarin het orkest een grote rol had te vervullen, bijzonder mooi en indringend voorgedragen. Het was het hoogtepunt van een verder wat al te eenzijdig ouderwetse manifesta tie. k. s. HILVERSUM I 18.00 Nieuws "'«O-lOO^De1 Vrije Gedach te.) VARA: 2100 Radiophllharmonlsch or- Promenade^orkesr amusementsmuziek00 (f we rlc* (o riria'u e "over'"actuele e n toon s fel - llngen. 21.00 <S> Pro/eet zonder Vaderland, hoorspel. 21.47 (S) Moderne muziek (gr). NOS: 22.00 Aklua-Magazine: reportages, Mededelingen. 22.45 Huilen op de trap. een Apollo^XXL een "fan tastiseh^rihm tevaïrt- mysterie (8). 23 30 (S) Toontje later: licht ziek. 22.45 Nieuws. 22.55 Actualiteiten. 33.10 (s) Prettig weekend^ \ichi gevarieerd pla- 18.40 Orkestmuziek. 18.45 Sport 18.S2 Taal- overzicht. lO.^Oude muzfék^'sOM^uzfek- programma. 21.00 Actualiteiten. 21.45 Literai re kionlek. 22.00 Nieuws, berichten en de 7 Kunsten. 22.20 Kleinkunstpi ogramma. 23.00 HILVERSUM X NCRV: 7.00 Nieuw*. 7.11 Hel levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas sieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7 30 Nieuws: 7.22-7.50 Hier en Nu: actualiteiten). 100 Nieuws. 8.11 Te Deum laudamus: gewij de muziek (gr). I 30 Nieuws. 8.32 (S) Voor de vrjje^ tijdj ^Koorzang^ 10.20 (S) Klassieke voor^ledereen. IJ.55 Medld'eUngénS '^KRC?: en zending. 12.10 Uit, Balans. 12.14 Marktbe richten. Overheidsvoorlichting: 12.16 Werk en welzijn. Vraaggesprek van Claude Bello- ni met de staatssecretaris van volksgezond 10.fl) VoorAnu'°enNlaïerS' gesp re k*10 *30S j 11.03 Een nieuw geluid: kennismaking met jonge artiesten. 11.15 Oosteuropese kroniek. 11.35 (S) Ha:iovolluk, licht programma met Interviews. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA- Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 (s) Dit is het d?o'Ja V\la "g/t;renpn^sa,i5noo' f"''3° <s D^i" Nieuws. 16.03 (s) Hobbyscoópg: een populair programma over elktronica. VARA: 18.15 (S) De staalkaart: actualiteiten op kunstge bied. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djlnn: Gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). NOS: heid Dr. R.J.H. Kruisinga. Onderwerp. De betekenis van de aanwijzing van de Rijn- tegen de^ luchtverontreiniging. 12.26 Medede- Nleuwt. KRO: 12.41 Actualiteiten. 12.50 Bui tenlands commentaar. NOS: 13.00 Vliegende schijven: grammofoonplatenprogramma voor de militairen. KRO. 14.00 (S) PM: een weekblad met veel plaatjes. <16.00-16.02 Nieuws). NOS: 16.30 Inzet, een programma over amateuristische muziekbeoefening. HI- RO: 17.00 HIRO-Magazine met Gasten van de ^week, KRO: 17.30 Ecolood: lichte mu- VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 (S) Z.O., gevarieerd programma. (7.22 Van de voorpagina; VPRO: 7.54 Deze 12.00 Tleuws. 12.03 Gevolmachtigd, een ko- nlnk te rijk voor de door u gevraagde plaat. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Pop(en)Casc noemen geen namen: een piezierlg platen- programma voor5 het^hele gezin, met ver- 16.03-18.00 Sportshow: sport van vandaag met toppers van nu. (17.00 Nieuws.) BELGIE 324 m NEDERLANDS 12.00 Nieuws. 12.03 Consumentenrubriek. 12.30 Licht muziekprogramma. (12.40 Weerbe richt, mededelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en dagklapper. 13.20 Gevarieerd programma. (14.00 en 15.00 Nieuws). 17.00 Jazz. 17.55 Weegschaal.Cn me e 0 lngen' De Piknikformule die de VPRO de afgelopen zomer hanteerde heeft ons nooit kunnen bekoren. Onder meer omdat het programma ons steeds het gevoel gaf dat we over de schouder keken van de mensen die echt-aanwe- zlg waren en voor wie het programma op de eerste plaats bedoeld scheen. De winterversie, gisteren onder de titel VPRO-pik-in uitgezonden, pakte beier uit. Elk onderwerp dat aan de orde was werd ook in beeld gebracht, de uitzending als geheel maakte ook de indruk voor de kijkers thuis ge maakt te zijn, niet op de eerste plaats voor de toevallig-aanwezigen op de locatie. Opvallend: in de VPRO zijn „rechtse reactionairen" werkzaam. Een z.g. Dolle Mina filmde in Iran, interview de keizerin Farah Diba o.m. cn kwam met een enthousiast verslag over de enorme vooruitgang die kenmerkend is voor dat land. Hetzelfde gold voor de komende volks stelling. Lieve Ann Burton en aardige Jules de Corte, ongekwalificeerd ten deze. hadden bedenkingen. Een man van „Binding Rechts" had die niet. Een woordvoerder van het CBS zette uiteen dat elke bedenking op een be paalde vorm van idiotie moet berus ten. Wellicht kan men hieruit afleiden dat de VPRO voelt voor rechtse ge bondenheid- We weten het niet meer. De VPRO dreigt nog steeds te verzuipen. Willen de aanbidders van Farah-Diba, Bin ding Rechts enz. enz. zich s.v.p. mel den als lid! Vg. (ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2