Pophandboek voor één tientje CALIFORNIA LICENCE Spooky Tooth BOB DYLAN: in-vredige verzen JOE COCKER: rauw en vitaal PUIKE DUITSE JAZZSCHIJVEN KOFFERS PAKKEN VOOR ZAKENREIS OF VAKANTIE GESCHENKEN VAN LEER ZATERDAG 21 NOVEMBER 197C Er verschijnen mur heel weinig boe ken die handelen over de popmuziek en of popartiesten. Waarom is niet hele maal duidelijk, want de pop is toch de jongerencultuur b'U uitstek. Nederlandse popboeken zijn helemaal schaars, en daarom doet het ons deugd dat er eniger mate in dit vacuüm is voorzien door een zogeheten ..Pophandboek", dat enige t(jd geleden verscheen bü de uitgeverij Van Gennep in Amsterdam. In dit fraai verluchte boekwerk behan delen de schrijvers Petersma en Bergman een aantal prominente popgroepen, waarbij ook een overzicht wordt ge geven van de platen die door deze for maties zijn gemaakt. Uiteraard is de keuze van deze groepen subjectief, dal wordt door de auteurs trouwens toe gegeven. Afgezien daarvan telt hel boek toch wat manco's, zoals het ontbreken van de soulmuziek, de rhythm blues, de rock and roll, het pure vocale werk, toch al lemaal belangrijke zaken die niet zijn v. eg te denken uit de popihistorie. Als de samenstellers hun vijf pagina's tellende '11 leiding hadden weggelaten en daar nou eens een overzicht hadden geplaatst van de nu niet aan bod komende categorieën dan zou het boek zeker aan kracht heb ben gewonnen. Nu is het „Pophandboek" een qua tekst wat droge opsomming geworden van popgroepen, waarbij wij namen tegenkomen die momenteel niets meèr te betekenen hebben en waarvan de invloed op het huidige popbes tel op zijn minst twijfelachtig is. Zo zouden wij een groep als de Zombies ecfot naar de schroothoop verwezen hebben, en dat geldt ook voor Ars Noca, Rotary Connec tion, Love enz. En dat terwijl een des tijds zéér belangrijke Engelse groep als de Ivv League wordt afgedaan als zynde een jukeboxformatie Even goed hebben wij toch waardering voor de schrijvers vési dit boek. Een boek over pop schrijven is immers een uiterst ondankbare taak. zeker als je in aanmerking neemt dat de popmuziek per maand andere idolen en sterren op levert. Een juist overzicht valt dus eigen lijk niet te geven. Moeilijke zaak, die popmuziek. DISCORUBRIEK door Charles Bels De nummers van het Britse componistenduo Elton John en Bern ie Taupin vinden momenteel gretig aftrek bij groepen die verlegen zitten om origineel materiaal. Orange Bicycle hijvoorbeeld nam drie nummers van dit duo voor haar enige weken geleden verschenen langspeler en ook California Licence doet een beroep op het John-Taupinpotenlieel. Beter een goede cover dan een slecht eigen nummer moet California geclar.lit hebben. „The Cage" mag er in ;eder geval wezen. Dat geldt evenzeer voor de B-kant „Easter song", een nummer van ene meneer Webb (niet de grote Jim Webb). (Pink Elephant). Spooky Tooth bestaat weer! Mike Har rison. Michael Kellie en Luther Grosve- nor gaan door met twee nieuwe muzi kanten: piani6t John Hawken (ex-Re naissance) en basgitarist Steve Thomp son (ex-Mayall). De Spooky Tooth single „I'm tire Walrus" arriveerde deze week op de Nederlandse hitparade. Island Records werkt op het ogenblik aan de dubbel-l.p. „History of Spooky Tooth". Ook de groep Colosseum voegde een nieuwe man aan de bezetting toe: vocalist Chris Farlowe! De nieuwe for matie debuteerde op 3 oktober jl. in Manchester. Farlowe zal reeds te be luisteren zijn op de nieuwe Colosseum- l.p. ..Daughter of Time", die deze maand nog verwacht wordt op het Vertigolabel. Het is weer lachen, gieren en brullen geblazen met de vermaarde Amerikaanse San ger Bob Dylan, die ook op zjjn allernieuwste langspeler „New Morning", net als op de vorige Dylaneditie „Self- portrait". gewoon doet waar hü zin in heeft. Een en an- talrjjke fans en popscriben ten, die hem verloochening van (vroegere pacifistisch getinte) principes verwijten. Blijkbaar begrijpt het (ver blinde) poplegioen niet dat Dylan na zo< ïield anders wil doen. Het is trouwens nooit goed bij het poppubliek. Als een gevestigde grootheid op een gegeven moment vol hardt in een bepaalde stijl, verwijt men hem gebrek aan goede ideeën, men noemt hem ouderwets, vervelend, doods, etc. Dylan gooit ech ter het roer tijdig om en het is ook niet goed.-. Bob Dylan heeft gewoon de aggressieve toon laten varen en gekozen voor het ontspan nen folkcountryidioom en hier en daar voor de parodie, hetgeen echter verkeerd wordt uitgelegd. Of dachten Ge .poppers" soms dat Dylan een serieuze bedoeling had als moon" en „The boxer"? Enfin, ook de elpee ..New Morning" zal wel de nodige ornaat Dylan ook nu weet enkele parodieën heeft op genomen. Zo zal een num mer als „"Winterlude" bij een groot deel van hel pop publiek gekwalificeerd wor maar op. Ein ook „If dogs run free" zal niet mogen reaenen op onverdeelde hul de. In dit laatste nummer neemt Dylan met zalvende stem de commerciële zwij mel jazz gevoelig op de hak. daarbij gretig geassisteerd door parelende pianoriedels wan Al Kooper en achter- grond-scatsinging van Mae- retha Stewart. Deze twee van de plaat besluiten, kun nen toch echt niet serieus genomen worden en men inag gerust aannemen dat Dylan er net zo over denkt. Men kaïn er slechts kostelijk on> lachen, met het valse sentiment wordt overduide lijk afgerekend. op „Nexv morning" slaat Dylan bepaald een tot de rijen van refrein- zangers. Hij wil er blijkbaai een gewoonte van maken Eigenlijk is die hele Dylan- hetze belachelijk. Hoe zit het met die zogeheten flexibili teit van de popjongefts? Wat ons betreft mag Dylan door gaan met het zingen van in-vredige verzen, die mede door de uitstekende begelei ding van grootheden als Al Kooper. David Bromberg. tstralen en misschien ciiistisch effect hebben n de aggressieve liederen n weleer. TiteLs: „If not r you". „Days of the yperend zijn van de laet- jaar. (CBS Een van de beate en ook best verkochte schijven van de laatste tijd is zonder twijfel de dubbelelpee ..Mad dogs and Englisch- men", waarop men de ui- van Joe Cocker (een van de Woodstocksensaties) kan beluisteren. Joe Cocker wordt op deze platen (opgenomen tijdens een optreden in de New Yorkse Fillmore East op 27 en 28 maart van dit jaar) begeleid door een uit elf dames en vier hei bijzondere Het dit koor is dat het slechts veertien dagen voor de op name van deze platen werd geformeerd en nochthans een zeer goede en vooral homogene indruk achter- Men kan zich natuurlijk afvragen waarom Joe Co cker op reis gaat met een inderhaast geformeerde groep. De reden daarvoor moet gezocht worden in het feit dat Joe Cocker in maart van dit jaar zich voor enige maanden had willen terugtrekken om uit te rusten van een slopend popjaar en derhalve zijn vaste muzikanten naar huis had gestuurd. Dee An tony, een van Cockers ma nagers, doorkruisde deze plannen door een zeven- weekse tournee in te las sen. Joe Cocker had echter juist zijn mensen met va- vinden. De bekende t Leon Russell bood uit Hi] wist binnen tien geroutineerde ontbonden) foi Gordon. Bobby Torres, stuk iets merkba: taal gerasp wordt brillant ondersteund door de sterk band en door hoge „invul- gillen" van het zeer geïn spireerde koor. Hier is een groep mensen aan het werk die zich niet bekom mert om begrippen als op. de bedoeling is het pu- Er zijn nog maar heel weinig labels, die zich louter en al leen met jazzmuziek bezighou den. Zo is daar het Franse BYG-label, dat enerzijds heel veel oud werk opnieuw het klanken de wereld instuurt. En daar is dan ook het Duitse MPS-label, dat zich. bepaalt tot. het vereeuwigen van moderne en progressieve jazzgeluiden. Hiertoe weet deze firma dik wijls Amerikaanse musici, die op Europese tournee zijn, te verleiden tot een bezoek aan de MPS-studio's in Villin- FREDDIE HUBBARD Zo was eind vorig jaar de bekende Amerikaanse trom pettist Freddie Hubbard te gast in Villingen, samen met bassist Richard Davis, saxofo nist Eddie Daniels. Roland Hanna op piano en de ex- Adderleydrummer Louis Ha- iverleden Clifford n genoemd. Met Brown hij die warme, lyrische en de pop en derhalve a hevige kritiek onderhevig Persoonlijk he" Duit ar hij in Freddie Hubbard zich inderdaad een heel vaardig, ingehouden trompettist Hubbards uitstapje in de free jazz indertijd aan de hand van Örnette Coleman hebben we eigenlijk nooit zo goed begre- van The Dave Pike S in naast Pike drie Duitsei zitting iet. De bekende Duitse jazzprof Joachim E. Berendt produ ceerde deze plaat. DAVE PIKE SET Het paradepaardje van MPS is zonder meer de in Europa werkzame Amerikaan Dave Pike, een figuur die tracht een brug te slaan tussen de jazz eindresultaat is ui terst charmant welluidend en commercieel verantwoord. Waarschijnlijk is dit laatste de grote grief van de jazzcritici; ook met figuren als een Her- bie Mann en Gary Burton wordt meedogenloos de vloer aangeveegd. 'En waarom ei genlijk? Pike en zijn mensen verstaan hun vak uitstekend en blijven in alle opzichten constructieve popjazz maken, zoals op de laatste langspeler „Infra-Red". Hoogtepunten op ..Infra-Red": ..Suspicious child". „But anyway". „Soul eggs" en „Raga jeeva swara". waarin een geinig stukje sitar te beluisteren valt. NEW JAZZ TRIO :el uitmaakt van izz Trio. Zoals dc* naam a ingeeft, houdt dit trio ziel >zig met het verwekken var tra-moderne iazzklanlpen. D. netting van het trio is op Trunk en uit drum het beluisteren van de elpee ..Page one", geen bezwaar he ten. Schoof. Trunk en See pro duceren vrije geluiden, die (gelukkig) overal het beluiste ren waard blijven. Dit in te genstelling tot het merendeel van het free jazzrepertoire. Het New Jazz Trio verkiest duidelijk in alle nummers de lyriek, die heel subtiel wordt verklankt Geen lawaaierige, drukdoenerige free jazz dus, maar een genuanceerde men geling van oude en nieuwe aardse kansje"1 n: :eggen, hoe fraai de Zoals bekend bedient Co cker zich vam het repertoire grote persoonlijkheid weet in de Cockerconceptie beter klinkt dan ooit. An dere, hoogtepunten op deze VSOP-schijf: ..She came thru the bathroom dow „Cry rivei „Feelin' allright", „Honky tonk woman" e.a. (A and M 6002). it volgen. Zijn tijd is geld en kten op de bagage bij het van jumbojets en andere oor massaal vervoer, bete rt kostbaar oponthoud in de ithal. Hij kiest dan ook kof- roor zijn geld. en wel de zelf dragen cabinekoffer die fly- Pruikenkoffer bekleed met pvc Styroporkop. Winkelprijs ca. 33.50. (ADVERTENTIE) HAARWERKEN Naar maat uit eigen atelier. U kunt zelf zien hoe onze pruikei geknoopt worden. Aparte kabine en geheel vrijblijvend advies Tevens konfektie haarwerk import uit Parijs. Martin I.olJgrer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 12