|T0RA,T0RA,T0RA „CHISUM" „Allemaal naar bed" Sociaal- culturele kaderschool voor Leiden Dr. B. Sijes als eerste op Cleveringaleerstoel Spectaculair concert in ruil voor spaanse degen Sectarisme voorkomen door band met Kerken bioscopen in LEIDEN nuchtere reconstructie historische schanddaad film van, over en voor JOHN WAYNE TOfcJPAG 20 NOVEMBER 1970 L0OEN Binnen enkele jaren krijgt Leiden de eerste Nederlandse middelbare dagschool ter opleiding van middenkader voor het sociaal- culturele werk, de groepsleiders voor de vrijetijdsbesteding. Staats secretaris mr. J. H. Grosheide heeft dezer dagen de dagopleiding op "t nieuwe scholenplan geplaatst. Dat is de officiële erkenning van een door b. en w. van Leiden genomen initiatief voor een geheel nieuw schooltype in de sektor van de be roepsopleidingen. De Staatssecre taris heeft nog geen uitspraak ge daan over het jaar waarin het rijk de financiering van de school voor zijn rekening kan nemen. Dit ligt fcwseen '71 en '75. LEIDSE COURANT „Sempre Avanti" voor R.K. Sted. Vrouwenbeweging Voor de vijfde maal trad het muziekgezelschap „Sempre Avant" op voor de leden van de It.K. Stedelijke Vrouwenbeweging. In haar openings woord zei de voorzitster van de ver eniging, mevrouw C. Uphoff-Visser het geweldig te vinden dat zo veel led) uit de huishoudelijke beslommering) hadden kunnen breken en naar het A feoniusclubhuis gekomen waren. Het gezelschap dat onder leiding sta van de heer K. Kulker kon toen m zijn show beginnen. Als eerste traden i solisten Nel de Vries en Gé Koolhaas op met enkele aria's. Twee anderen, Wim Brugman en Lyda Spaans zorgden het lichtere gedeelte van het program ma. Maar zonder steun van koor en orkest zou een groot gedeelte van de geweldige prestatie van deze vier men- zijn weggevallen. De zaal genoot tr, vooral van het orgellied Wim Brugman. Het hoogtepunt van deze avond was echter een potpourri uit ver scheidene operettes. Aan het einde van de avond klonk dan ook een welverdend applaus. Mvrouw Uphoff-Visser bedank te het gehele gezelschap, maar vooral de leiding, die het mogelijk gemaakt hadden dat de leden van haar vereniging zich •en avond echt konden ontspannen. Morgen finale concours JKL in Lakenhal WEIDEN Morgen, zaterdagavond 21 nov. zal in de Lakenhal de finale .plaatsvinden van het kamermuziek- «oncours dat, in het kader van de 2e LHstrujnviering door het Jeugdkamer- orkest Leiden wordt georganiseerd. De jury zal bestaan uit: mej. W. Lieven- se, Henk Geimaert, Louis Sons en Kees Verhoef. Aanvang finale 20.00 uur. Medewerker van Oorlogsdocumentatie A. Syes zal de eerste hoogleraar zij Cleveringa-leerstoel aan de Leidse Unu Sijes, die sinds 1945 verbonden is Oorlogsdocumentatie, voor een periode van drie jaai zal dat doen met het uitspreken van e< wordt gegeven van de laatste zeventig ji opvattingen betreffende de verovering v iiteit. Op donderdag an het Rijksinstituut voor iljn ambt Voor onderzoek belangrijke vraagstukken van twintigste eeuw Prof. Sijes, die in 1968 voor zjjn boek over de arbeidsinzet de Henriette Roland Holstprljs ontving en in januari van dit jaar door de universiteit van Amster dam werd onderscheiden met het ere doctoraat in de sociale v.etenschappen, zich grote wetenschappelijke faam ln Twente, de razzia In Rotterdam 1941 en de arbeidsinzet. rts verrichtte hij belangrijk werk bij samenstelling van de vervolgings- tegen de oorlogsmisdadigers Rajakowitsch, Harster, Zöpf Slottke. Dr. Sijes' autoriteit wordt schiedenis van de revolutionaire en re formistische arbeidersbeweging. De Cleveringa-leerstoel, ingesteld ter nagedachtenis aan de Leidse hooglera die als eerste openbaar in de oorlogsjai DE BURCHT MUSICEERDE: IJCIDEN Het Leids Jeugd-Orkest „De Burcht" gaf gisteravond 'n concert in de Gehoorzaal. Vooraf kreeg mr. De Ruyter de Wildt het woord. Namens het bestuur van de Drie Oktober Ver eniging bood hij voorzitter Groeneweg de „Spaanse Degen" aan.' Deze wissel- prijs was de beloning voor het boven anderen uitstekende optreden in de tap- drumband met trompetters,, majorettes en okest gaven deze avond weer alle blijken van sterke toewijding en onver flauwde geestdrift. Trommelaars en bla se*® zetten, onder de stevige en accura te leiding van mej. Wil Middelkoop, het concert op uitstekende wijze met een serie verschillend geaarde stukken in. Het orkest speelde, onder directie van de heer K. Mark (solo-trompetist van de K.M.K.) werken van Wagner („Ein- zug der Gaste" uit Tannhauser), J. Harvey (enkele „short pieces"), Mas- eagni (intermezzo sinfonico uit Cavr leria Rusticana) en Van Lijnschoten (Rhapsody from the Low Countries). Hierbij viel op te merken dat Wagner (vooral als het koor ontbreekt) Maseagni, tegen de stijl van deze stem mingsmuziek in, veel te snel werd ge nomen. De andere stukken, trouwens ook van Wagner, kregen een uitvoering die respekt verdient. De „Rhapsody" werd vaardig en muzikaal geblazen. Na de rust was het aspekt totaal ver- Verhouding mens-dier UBIDEN De psycholoog prof. dr. A. Chorus zal voor de leden van kynolo- genvereniging „Rijnland" 'n voordracht houden over „de verhouding mens - dier in de loop der tijden". De spreker heeft niet alleen de mens intens geob serveerd; zijn belangstelling ging even zeer uit naar het dier. Zijn boek „Het denkende dier" is hiervan een blijk. De heer Chorus spreekt maandag, 23 no vember, om kwart over acht 's avonds in de bovenzaal van de Stadsgehoorzaal aan de anderd. De dirigent in wit jasje weid een beweeglijke bandleider en het orkest leefde zich nu eerst volkomen uit. De majorettes dansten en draaiden op „Ba by Face". In de Trumpet Rhapsody (H. James) aanvoerder Mark de virtuoze solo-trompetist. Verder hoorden we Zuidamerikaanse slagwerkers, een saxo foon-vendel en tot slot een spectacu laire verklanking en verbeelding met bar en dansende girls van de musical Sweet Charity". Het aantal oefenuren dat de Burcht-jongelui hiervoor nodig gehad hebben, moet wel respektabel zijn. Zelf ontwierpen ze de danspassen en de bewegingen. Het resultaat was zeer aantrekkelijk en vaak boeiend. Ook de regie, de liciit- effekten en costuums, wezen op een zorgvuldige, enthousiaste voorbereiding. Johan van Wolfswinkel. aarin een historisch overzicht n enkele marxistische, links-radicale politieke macht. stelling nam tegen het ontslag joodse collega's (prof. Meijers en prof, David), is een zgn. wisselleerstoel, die telkens voor een jaar of meerdere Jaren bezet zal worden door een geleerde, die zich bijzondere verdiensten heeft ver worven in de wetenschappelijke bestu dering van belangrijke maatschappelijke verschijnselen. De Initiatiefnemers tot de instelling van de Cleveringa-leerstoel, de faculteit aer rechtsgeleerdheid en de faculteit der so ciale wetenschappen, verwachten van de aangestelde bijzondere hoogleraar, dat hij onderwijs zal geven en het onderzoek zal leiden op het gebied van de meest fundamentele maatschappelijke vraag stukken van de twintigste eeuw, zoals oorlog, revolutie, totalitaire staatsvoi Schilder zag WW als bijverdienste VOORSCHOTEN Tijdens dc rechtzitting tegen een 19-jarige jon geman uit Voorschoten kwam op nieuw aan het licht, dat met de so ciale voorzieningen soms heel vreemd gemanipuleerd wordt. Want werkend voor zijn vader, ontving hij een W.W.-uitkering als „bijverdien ste De jongeman stond terecht omdat hij in zijn woonplaats een hele reeks van diefstallen en inbraken gepleegd had. op schoolgebouwen en clublokalen. Bij inbraak in de Oranjeschool verdwe nen twee busjes met geld; inbraak het padvinderslokaal leverde twee kom passen en stopwatch op. In de St.-Jo- zefschool werd een platenspeler gesto len; in de kleuterschool De Speeldoos waren het twee tamboerijnen en 22, Verder had verdachte zich onledig ge houden met vernielingen aan geparkeer de auto's en pogingen tot diefstal uil die wagens. Ook had hij nog een brom fiets gestolen. De jongeman, een schilder, bekende al les. Hij praatte zijn mond voorbij of hij tegenover de Haagse politierechter eerlijkHij zei dat'ie veel van het aste gelegde gedaan had met hulp van kwade vrienden. „Merkwaardig" stelde de officier vast, .verdachte krijgt een uitkering krach ens de W.W. maar volgens zijn eigen verklaring werkt hij hele dagen bij zijn vader als schilder." „En dus steekt vader de uitkering var "TW. als extra in z'n zak", conclu- le de officier. Hij vorderde drie we ken gevangenisstraf tegen verdachte, omdat hij geen heil zag in een voor waardelijke veroordeling. rechter veroordeelde de schilder senkomstig die eis. Melkrijder in de olie nd door de Schoolstraat in Voor en werd zijn aandacht even afge leid, zo verklaarde de 19-jarige bestuur der van een nielkauto. Dat had dan to gevolg, dat hij tegen een geparkeerd- mto reed. Na die gebeurtenis ging hij ■r snel vandoor. ,Ik had een glaasje bier op en ik wilde niet het risiqo lopen, dat mijn rijbewiji worden afgenomen", bekende ver :e. uw rijbewijs is al eens eerder orr dezelfde reden afgenomen", wist de of ficier. Daarom liet hij de drankinvloed et gebeurde wel gelden. Hij :ken gevangenisstraf voorwaardelijk zes maanden intrekking van 1 bewijs, waarvan twee maanden waardelijk. De verdediging zette de moeilijkheden uiteen, welke vooral dat laatste •erkgever van verdachte mee z en. Het vonnis werd f 100 boete, twee wekei m, vrijheid, dei maanden met dergelijke. Ds. Eekhof tot studentenkerken: Vrees voor toekomst van Amsterdamse Stndentenecclesia itschapplj? Is dat bezig zyn dan werkelijk zinvol, of wordt er te weinig gedaan? Deze en andere vragen op dit vlak, over het inslaan van nieuwe wegen en ook kwes ties die zijdelings hiermee verband hiel den werden gisteravond terdege aan geroerd op een discussiebijeenkomst in Vaai gemeente/parochiezijde waren niet talrijke leden aanwezig („het ia ei genlijk niet relevant wat we hier aan het doen zijn, want er zijn bijna geen gemeenteleden", werd in het midden gebracht). Wel waren er enkele pasto res, bestuursleden van de organiserende vereniging en obligate mensen, die steeds by dergelijke gelegenheden aanwezig zyn". Ook kon men in discussie treden met de schrijvers van een kritische bro chure, verschenen in de Elthetoreeks van de NOSV. van de inleiders was de hervormde studentenpastor ds. J. A. Eekhof. die ring riep de Kerken in herinne- ïs op de kleine kern- het proces tot vernieuwing willen helpen bevorderen. Aan de rand van die Kerken, maar nog daarbinnen, staan de verschillende studentengemeen ten en -parochies, die nauwelijks hun ongeduld kunnen bedwingen over het langzame tempo. Ds. Eekhof zei, dat wel getracht moet worden, de banden met de Kerken vast te houden, „anders worden we een sec- tarische groep die onschadelijk wordt gemaakt en daardoor haar betekenis verliest. Ik'vrees, dat de Amsterdamse studentenecclesia dit binnenkort zal In de discussie viel veel Zo hoorden we van het besef, dat de Kerk door handelen of niet handelen aan politiek doet en dat ze niet alleen „iets" aan het vieren is. Ook stelde een spreker, dat veel meer waarde gehecht diende te worden aan het handelen bepaalde gemeente dan dat e chie zich uitspreekt. Veel werd gespro ken over de politiek-maatschappelijke verandering van onze maatschappij. Ook de gehuwde priester („die celibaat in de misère van het huweiyk terecht komt") en het belichten projecten die binnen de studentenge meente kunnen worden aangepakt bleef niet achterwege. Dergeiyke discussii bijeenkomsten hebben ongetwyfeld een nuttig effect, ook al komt mei problematiek niet veel verder. (ADVERTENTIE) it /CAMERA Camera, presenteert deze week de reprise „If die vorig jaar reeds in Leiden draaide. De film behandelt op zeer boeiende wijze de sfeer op een En gelse kostschool en de meedoogen- loze uitwerking daarvan op het in dividu. Interessant werk, dat een tweede bezoek waard is. (18). •■pRIANON In de vroege ochtend van zondag de zevende december 1941 deed de Japanse luchtmacht een succesvolle aanval op de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbour. Omdat van deze militaire actie geen oorlogs verklaring was voorafgegaan ging dit gebeuren de geschiedenis in als een „schandaad" en een laffe aanval. Ruim een kwart eeuw later kwam men tot de ontdekking dat de aanval op Pearl Harbour in de lijn der verwachtingen had gelegen, maar dat door verregaande laksheid van een aantal Amerikaanse nee! n, ongeloof en ongeïnteresseerdheid bij en een serie toevallige omstandigheden zoveel com stonden, dat de Japanse luchtmacht boven een voll rinebasis hun vernietigend werk konden uitvoeren. deel van het mnieatie LUXOR John Wayne won dit jaar een Oscar voor zijn rdl van éénogige sheriff in „True grit". Het was de beloning voor dertig jaar .so lide, zq het weinig gevarieerd, spel in tal van stoere actiefilms. „Chi- sum" bewijst, dat Wayne voorlopig nog niet van plan is ermee op te houden: In een rol, die. hem op het keiharde lyf is geschreven, zien hem als de koning van de Pecos, grootgrondbezitter, die al jarenli vankeiyk probeert hij ook rivaal rest Tucker, die met minder ooi middelen de macht in handen te krijgen, op correcte wijze- strijden, maar als er da- aantal gehuurde moordei brave burgers sneuvelen, genaderloos hard toe. "VI Maar Andrew V. MvLaglen h'eefl met een vlotte regie toch een ouder wets-onderhouden western te maken, waarin actie en dia gedoseerd zyn. Chisum is gemaakte publiekfilm, die best kritiekloos over zich laten gaan en waarby men ook geen moment verveelt, van John Wayne, wiens zoo als producent optrad vooi- Waynes produktiemaatschappy, John Wayne en voor John Wayne. Liefhebbers van de echte HollyWood- western komen volledig aan hun trekken. GentLemandief Jerico STUDIO - Het werk van Philippe de Broca is niet vrij ventionalisme, maar toch altijd ook weer boeiend. Dit geldt, ook zijn laatste film „De duivel bij z'n staart". Het is een echte Franse produktie, vol esprit. Speels, soms gevoelig, romantisch, soms ook pikant, maar nergens stotend. Het is een vlotte komedie, waarbij de misdaad op de achtergrond meespeelt. Hoofdrolspe lers zijn Yves Montand als de gang sterbaron met als tegenspeelster Madeleine Renaud met daarnaast de bekoorlijke Maria Schell. De film gaat over een kasteel, dat in verval is geraakt en dat men als hotel in stand wil houden. In dit hotel overnacht ook een gangster met de buit van een bankoverval. Als de eigenaresse dit merkt doet zij alle mogelijke moeite- de poet in handen te krijgen, om deze te gebruiken voor de restauratie van het kasteel. Uiteindelijk zorgt de liefde ervoor dat alles goed afloopt. (14 jaar). De duivel bij z'n staart LIDO Een zwak werkstukje van regisseur Sidney Hayers is de film „Gentlemandief Jerico". Een verhaal over een slimme dief die slimmere en veel rijkere dief wil oplichten door een diaman tendiefstal. De film vervalt in her halingen, b.v. doordat één inbraak in „Chisum" Luxor. De film „Tora, Tora, Tora" van Ri chard Fleischer tracht een onpartij dige reconstructie te geven van het woelige gebeuren op de 7e december en tijdens de spannende dagen, die daaraan vooraf gingen. Om een zo objectief mogelijke visie te geven schakelde men voor de Japanse gedeelten een Japanse filmploeg in, die door ziekte van Akiri Kurosawa onder leiding stond van Toshio Masuda en Kin je Fukasaku. Doordat de Japanse film een eigen tempo heeft, doen deze fragmenten wat traag aan, zeker in het gedeelte voor de pauze dat zich louter met het voorspel tot de aanval bezig houdt. De Verenigde Staten dreigen met een boycot als Japan zyn oorlog met China niet beëindigt en toena dering blijft zoeken tot de As-mo- gendheden. Japan schuift de onder handelingen met Washington op de lange baan, intern fel verdeeld. Ve len willen toegeven maar kabinet en leger willen een oorlog riskeren. Terwijl topfunctionarissen telkens de waarschuwende vinger opsteken blijft men laks de routinewerkzaam heden verrichten, tótdat het te laat is. Doordat generaal Marshall aan het paardrijden is, radarpersoneel al evenmin geloofd wordt als de gezag voerder die een vijandelijke duik boot in territoriale wateren signa leert, weten de Japanners tot hun eigen verbazing hun opdracht tot een succesvol einde te brengen. Tot grote erge'rnis van de dolverheugde piloten blijft hét bij die ene aan valsgolf, maar de marineleiding heeft ingezien dat Pearl Harbour vernie tigen nog geen vernietiging van heel Amerika is. „We hebben een slapende reus wakker gemaakt en hem tot een verschrikkelijk besluit gebracht" verzucht admiraal Yama- moto aan het slot van de film. Na eén wat taai geschiedenislesje van Richard Fleischer in het begin komt de film pas tot leven als de Japanse bommenwerpers een be drieglijk nagebootst Pearl Harbour •aanvallen. Ongelooflijk stuntwerk en een knappe montage maken dit gevecht tot het boeiendste deel van deze nuchtere reconstructie van de feiten. Zo nuchter dat bekende ac teurs, die historisch figuren moeten uitbeelden, niet op de voorgrond kunnen treden zodat we alleen kunnen vermelden, dat George Mac- ready de rol van Cordell Huil speelt, E. G. Marshall overste Bratton, Ja mes Whitmore admiraal Halsey, NEDERLANDSE FILM BEREIKT DIEPTEPUNT REX Dick Visser en Wuk Hui zinga kondigden een half jaar i aan, dat zy een opgestelde vragen en een flitsende montage kan daar best nog wat aar digs uitkomen. Regisseur Dick Visser echter getracht zelf enkele glimlach kunnen op- leveren, geeft hy de moed op en laat verder zijn sollicitanten aan 't woord. gen, gesproken door figuren, die niet acteren kunnen en zich zelfs niet be hoorlijk in het Nederlands kunnen uitdrukken, wordt dan ook heel spoe- grote brok verveling. maanden .later beleefde dal r bed". Deze week kan latei op manier in scène wordt gebracht. De hoofdrol wordt gespeeld door Pa trick Macnee (Jóhn Steed bekend jikerzoete afloop. (14).' Visser en Huizinga, die al continuproduktie dachten, onder het woord sexkomedie. Wij heb ben de laatste jaren veel mislukkin gen van vaderlandse bodem, maar wat dit duo als film durft te presen teren is zo stuntelig en zouteloos, dat wy met „Allemaal naar bed" 'n nieuw dieptepunt hebben bereikt in onze nationale filmproduktie. Het is zon de van het verschoten materiaal. Het uitgangspunt van deze niet eens zo onaardig. Zet een adver tentie in de kranten, waarin ge vraagd wordt om jonge mensen, die bereid zyn in een sexfilm op te tre den en onderzoek bij kwaliteit in dit genre toch al meestal niet van grote klasse is en de film zal dan misschien alleen uit nieuwsgierlgheid een groter publiek trekken dan de buitenlandse produkties op dit gebied. Een komedie maken vereist groot vakmanschap en zo de heren Visser en Huizinga dat bezitten, geven zy er ln „Allemaal naar bed" totaal geen biyk van. Een stuntelig werkje, dat grappig onnozele zielen, is het alleen maar pynlijk om naar deze film te kyken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 3