#V4 VEEL LIEFS VAN HET SOULFRONT KRIS KRISTOFFERSON SHAKIN' STEVENS PANAMA Ltd. GEBROEDERS ADDERLEY BESTRAALD VOEDSEL LANGER HOUDBAAR MUSKETIERSHOEDEN EN BONT OP HET MODIEUZE HOOFD ZATERDAG 7 NOVEMBER 197| Ondanki allerlei sombere be- werlngen doel de soulmuziek het tegenwoordig nog steeds bijzonder goed. Dat blijkt ten- The Four Tops (..It's all "in 'the game"). The Jackson Five (..ABC"). Clarence Carter (..Patches") en Freda Payne („Band o( gold"). Ook op het elpeefror't roeren de soul- jongens- en meisjes zich hevig. Zo weken enkele langapelers. die nerkelUke onder de i het grote publiek i* CLARENCE CARTER 'Allereerst Is daar de elp „Patches" van de blinde gif rist-zanger Clarence Carter, e symphatieke Amerikaan wie naam sinds enkele weken e hitlijsten te vind flexibele stem. die zich ook leent voor het zingen van folk songs zoals op deze plaat het nummer „Willie and Laura Mae Jones" van de momenteel in de markt liggende Tony Joe White. Clarence Carter bekom mert zich eigenlijk niet zo om een bepaalde stijl of richting. Hij zingt net zo makkelijk soul als folk. het gaat hem om nummers niet een werkelijke inhoud die hij met veel over tuiging tracht over te brengen op de luisteraars. En wat ons betreft lukt hem dat voortref felijk. Mocht Clarence ooit zon- Candi State aardig deuntje zingt en daar zo nodig de kost mee zou v erdie nen. Zij vertoeft op dit moment met hef nummer „Stand by your man" op de Amerikaanse hitlijsten. Talentrijk echtpaar dus. (Atlantic SD 8267). DORIS TROY EN BILLY PRESTON Niemand minder dan ex-Beatle George Harrison (wanneer komt nu eindelijk die soloplaat van hem uit?) produceerde voor het Applelabrl twee soulschUven. Hel gaat hier om een plaat van de zanger-organist Billy Pres ton (bekend van enkele Beatle- produkties) en om een van de zangeres-pianiste Doris Troy. Beiden komen uit Amerika, waar ze bepaald minder bekend zijn dan in Europa. Waarom is niet helemaal duidelijk, want ze behoren toch echt tot de betere artiestenklassc. Enfin, misschien verschaffen zij zich via deze platen wel een plaats je minder dogma- ?r wat zij brengt. ersoonliikheid van Doris i zich niet door Harrison istpinnen op een bepaald het Amerikai alhal- •ople plav". ien van zijn orgeltalent, dat uit in razendsnelle ge- oviseerde riedels. Af en toe gladde violen bieden het FREDA PAYNE Tot voor enkele weken zullen weinig mensen in Nederland gehoord hebben van de sexy Amerikaanse Freda Payne. Met dc single „Band of gold" kwam zij echter in de vaderlandse be- Om Freda's roem dit Appletwe» fel d stijl van zingen doet in veel or bou- Inyictuslabcl. Doris Troy. Haar langspeler. getiteld (hoe kan het label „Band of gold", plaat verscheen op het nog niet zo lang geleden door de vroe gere Tamla Motown groot heden liolland-Dozier-Holland weinig veranderd. En toch wel jammer. Nog domineren die keiharde horenden misschien e kwikking betekenen, ma mensen met gezonde o: kastijding. Spijtig vooi die toont te beschikken c prettige en buigzame st repertoire (Invi s 5C062 91 764X). BETERE BRITSE POP VAN r* ORANGE BICYCLE EN JUDAS JUMP 1b het zogenaamde teenybopgenre verschenen twee platen van Britse bodem die het aanhoren volkomen waard zijn. Hier en daar hoor je nog wel eens fluisteren dat er geen plaats meer zou zijn voor typische beatklanken, maar dat lijkt ons vrij onzinnig want zolang muziek goed klinkt en dat geldt voor iedere soort muziek, is er plaats voor. De eerste plaat waar het hier om gaat is van de ons volkomen onbe kende formatie Orange Bicycle. Deze groep steekt haar voorkeur voor hel werk van het duo Elton John en Beraie Taupin (opvolgers van Len- non en McCartney?) niet onder stoe len of banken. Zo komen we „Lady Samantha," „Country comforts" en het zeer goede „Take me to the pilot" tegen, stuk voor stuk nummers die zich uitmuntend lenen voor een typische teenybopbehandeling. En dat lukt deze jongens prima, vo- eaal en ook instrumentaal zit het goed in elkaar. (Parlophone PCS van Judas Jump. Deze zes jonge lui bedienen zich van een wat rijker instrumentarium, waarbij sax en fluit, zodat de totaalsound net dat ietsje meer krijgt dan dat van Orange Bicycle. Ook het Judas Jump- repertoire biedt wat meer verschei denheid. Hoogtepunten op deze schijf het lekker stampende „Rocking chair," „Cry-de-cry" en het typisch Britse „Private holiday camp", een nummer dat zonder meer ingepast zou kunnen worden in het Leger des Heilsrepertoire. (Parlophone PAS 10001). I* FREEDOM GEDEGEN POP Behalve in jazz doet het Franse Byglabel ook in pop. progressieve pop wel te verstaan. Het doet daar om een beetje vreemd aan een Byg Aetuelplaat te zien verschijnen, die weliswaar modern te noemen is, maar zeker niet progressief. Het gaat hier om de plaat „Freedom at last" van de Britse groep Free dom, die heel gedegen popklanken produceert in een stijl die tegen de heden ten dage zo populaire heavyrock aanleunt. Progressief zouden wij het echter niet durven noemen, daarvoor is het repertoire van de groep en de erklanking daarvan toch te gewoon. Wat te denken van het Beatlenum- mer „Cry baby cry" en „Time of the season", rechtgeaarde beatnummers die een dito uitvoering krijgen. Overigens zit de Freedomsound wel goed in elkaar. Walter Monaghan plukt heel bedreven aan de bas en ook drummer Bobby Harrison en pianist-organist-gitarist Roger Saun ders weten raad met hun instrumen ten. Een lang niet slechte schijf, die nogmaals, niet thuishoort in de hyperprogressieve Actuel^erie naast DISCORUBRIEK door Charles Bels ORIGINEEL TALENT Amerikaan Kris Kristofferson bekender ettelijke bekende nummers in het folk- MET GOEIE, OUWE ROCK AND ROLL Thirty days" en „Schoolde; koning Chuck Berry, ..I he yonder we go knocking" rat Dave Batholomew, „Cast itot stelt beter dan Zoals niemand beter Simon Carmiggelts verhalen kan voordragen dan de auteur zelf, zo kan ook niemand betei Kristoffersons liedjes zingen dan de master-himself Gelukkig is daar nu de elpee „Kristofferson", waarop men een uitstekende indruk krijgt van Kris' grote kwaliteit als componist en als uitvoerend artiest. Zijn teksten bezitten gelukkig niet de onbenulligheid, die zo kenmerkend is vooi het grootste deel van het country en folkrepertoire. Kris tofferson verkiest duidelijk de moraal, zoals in het nummei „Darby's castle". Qua stijl komt Kristofferson in de buurt van de grote Johnny Cash, die blijkens de hoestekst over loopt van bewondering voor zijn jongere collega. Terecht mogen wij wel zeggen, want Kristofferson bezit een origi neel talent dal zeker in Europa meer aandacht .verdient Titels „Blanir is on the Stones' „Duvaliers dream" „Casey's last ride". „The best of all possible words" e.a (Monument SLP 18139). BIZARRE GELUIDEN VAN lijk, in ieder geval weten wij na h plaat „Indian Summer" wel dat hc< van toepassing is op dit soort klanke: plaat er best wezen. Panama verwek lieke geluiden die een niet geringe, laten. De bekende Jonathan Peel pr i klanken. (Parlophone MISLUKT UITSTAPJE VAN Ook altist Julian „Cannonball" Adderley tweevoeter Nat op (rompet hebben zich gebied van de free jazz begeven. Waarom duidelijk, want de broertjes konden ziel aardig handhaven met populair jazzrepe samba", „Mercy, mercy" en „Worksong". *t de geestelijke bloed- g zoveel jazzmusici kampen ijkbaar. Wij horen tenminste i ook de heren Adderley r liever wat van die commw deunen va vrije gereutel op de allernieuwste elpee i ball Adderley Quintet Orcneslra. Hieroj stukken van David Axelrod. William Schifrin, de man van de vele televisie- Vooral „Experience in E". dat de gehele eei-ste kant van do plaat vult, is oervervelend. De brug die Fischer lijkt te willen slaan tussen de klassieke muziek en de jazz (zogenaamd- symfonische jazz) bezwijkt overduidcliik onder de te zware pretentieuze belasting. In „Dialogues for jazz quintet and orchestra" pas breekt iets door van de oude Adderley- glorie. Dit stuk van Schifrin is dan ook duidelijk minder ambitieus en pretentieus dan de compositoire bijdragen i betei hun plaats. (Capitol C 062-80552) LES CHANTS DU GHETTO TRIEST DOCUMENT De gruwelijke vervol wereldoorlog herleeft „Les chants du ghetti twaalf jiddische liede de joden tüdcns de tweede geres Sarah Gorby roept in i-droevige tijd weer op. die 'nsheid cn in het bijzonder ik. Het „opdat wij niet vergeten" la vol- discotheek thuishoort als een waar tuele herhaling van deze ongemoti plaat om veel i -liaaien daarvoor wat Sarah Gorby zingt. (Philips). i ecu van onze grootwinkelbedrijven ;gen sinds enige tUd bestraalde cham- gnons te koop. 7.« zijn even duur als onbestraalde, smaken precies betzelf- maar blijven een week langer goed i kunnen dan ook beter legen een ootje. Als niet-hehandelde champig- De langere versheid van de bestraalde levert de detaillist evenveel voordeel op als dc „kuur" kost. cn daarom blijft de prijs gelijk. Voedsel bederft doordat het aangetast wordt door micro-organismen. Pasteuri- zeren of steriliseren zijn methoden waar bij de micro-organismen worden gedood cn de levensmiddelen gec verschiller r dit ontdekt v Je keerkring was drogen in de zon c celijks werk. Maar ook elders werd Jroogd bij vuur. en de kracht van f schimmels die bederf veroorzakert. on werkzaam worden gemaakt en het be handelde produkt langer (niet eeuwig) houdbaar wordt. Deze methode ^aat een isl pasteurizeren. in- overleg alle mogelijke methoden t eventuele veranderingen in het bestraal de voedsel op te sporen. Gelukkig tever geefs. Verleden jaar werd het op de markt brengen van bestraalde aardappelen in ons land al in onbeperkte hoeveelheid toegestaan, maar men is er nog niet toe gekomen. Ook voor aardbeien, asperges, kruiden en champignons werd vergun ning gegeven. Voordelen De voedingswaarde van bestraald voed sel blijkt cr niet noemenswaardig van te lijden. Geen verlies aan koolhydraten, vitamines, maar niet meer dan bij andere ►edsel maakt dat verlies te v« jrdeel mogelijkheid het blikken kan De stralen doden ook lintworm en insekten in graan, vi men het kiemen van aardappelen, Geen angst Bestralen is een griezelig woord, het is „beladen". Maar voor deze gammastra- Jen hoeft niemand bang te zijn, cr is geen risico, hef voedsel kan niet radio actief worden. Daarvoor staan bevoegde instanties na jarenlange proefnemingen borg. (Ook andere, n.l. bethastralen, kunnen worden toegepast maar de ma chines die ze opwekken mogen in Ne derland slechts zo weinig energie heb ben dat zij onmogelijk radioactiviteit kunnen veroorzaken). In Rusland. Canada, Amerika, Israel en Frankrijk is al langer bestraald voedsel op de markt. et zich bevindt. Diepgevroren en kunnen de behandeling takte levensmiddelen met verpakking 1. zodat ze niet opnieuw kunner worden na de behandeling. Vrije keus De toestemming tot het bestralen nu in ons land gegeven worden door staatssecretaris van Sociale Zaken Volksgezondheid, die daarbij wordt adviseerd door de Commissie Voed< bestraling van de Gezondheidsraad. Aan dc hand van gegevens over proefpartijen valt de beslissing of het produkt af blijft vrij in de keuze. Hij (zij!) kan niet worden misleid op de verpakking dient een vignet (een gestileerd bloempje in een cirkel) aan te geven dat dit voedsel bestraald is. Kies wat u wilt, maar geloof in hen die waken voor onze volksgezondheid cn die verklaren dat het gebodene. met dit vig net als waarborg, volkomen veilig is. (ADVERTENTIE) HAARWERKEN *Iaar maat uit eigen atelier. U kunt zelf zaen hoe onze pre ;eknoopt worden. Aparte kabine en geheel vrijblijvend adv haarwerk Import uit Parijs. de hand jsopgavi Proefdieren werden f Martin Loljqrer BEZUIDENHOUTSEWEG 9 TELEFOON 837183 Breed gerand in „Artagnan"stql van donker bruin velours, versierd met nestelgaten. Ont werp: Peter Voorn. Peter Voorn, een van 's lands beste hoedenmakers lieeft er een hele collectie van in de stijl „Artagnan" geïnspireerd op de Drie Musketiers. Deze brede wuivende randen zijn speels t kogelgaatjes of rijk geg geperforeerd m o( koperbeslag ovale bol en b cn bedrukte Bont ok lui verfd in opzienbare gebreide collectie sa Grote kozakkenmu Nou ja als het kin mogelijke soorten en kien 'en belangrijke rol. Roodvc ituurlijke kleuren, maar la Ninotch, am heeft!). 'ya^Tafhange her" bij de i Enorme hoed van blauwvos met collier van drie vossen, compleet i Ontwerp: Peter Voorn. i goudkleurige spijkei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10