Studio
CeidóeSoiPtCMtt
Zeven
alle
in
goedkope concerten
delen van het land
Ongewoon toneel
in Eigentijds
HILDEGARD KNEF
SIGNEERDE 2 DAGEN
HET GEGEVEN PAARD
BINDINGEN
Herhaling van
cursus Engels
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1970
Voor prijs geen
vrij wandelen
0E per 3 november afgekondigde
algemene prijsmaatregel bevestigt
ons standpunt, dat zowel overheid als
bedrijfsleven op het terrein van de
loon- en prijspolitiek afgelopen maanden
te grote risico's hebben genomen. Uit
politieke en praktische overwegingen
moet het kabinet-De Jong nu artikel 8
steen des aanstoots voor de
vakbeweging uit de loonwet
verwijderen; de regering kan nu niet
meer ingrijpen in afzonderlijke loon-
overeenkomsten. Maar tegelijkertijd is
voor dezelfde regering, minister Nelissen
plaats, komen vast te staan dat
de
7VTU laakt drs. Den Uyl het, dat de
ondernemers wel in hun prijzen
mogen doorberekenen de vierhonderd
gulden extra van deze herfst. Hij zou
dan eerst wel eens de gezamenlijke vak
beweging in gebreke mogen stellen voor
een standpuntbepaling terzake van het
prijsbeleid in de S.E.R. Echt boos blijken
sommige woordvoerders van de werk
gevers: terwijl de overheid in de loon
vorming niet. meer gedetailleerd ingrij
pen kan, blijft minister Nelissen wat
de prijzen betreft wel zo'n bevoegdheid
behouden. Wanneer de SER volgende
week zijn advies definitief gaat opstel
len, zullen de werkgevers ongetwijfeld
proberen op dit punt nog enkele harde
noten te kraken.
Het zou evenwel goed zijn eerst nog
eens te bedenken hoe hard de inflatie
spiraal gaat draaien
dat de rekening daarvan toch met prijs-
prijzen geen vrije wandeling kan toe- verhogingen kan worden vereffend. Zo-
staan. En terecht
Wij blijven het van de vakbeweging
een onbegrijpelijke daad vinden, dat ze
in de S.E.R. het vrije prijsbeleid als prijs
voor het vrije loonbeleid heeft willen
betalen. Ze wist of had moeten weten,
dat daarmee onduldbare risico's ge
nomen werden voor de levensstandaard
van mensen, die niet in de positie ver
keren om loonsverhogingen desnoods af
te dwingen. De gedachte dringt zich op,
dat de vakbeweging deze concessie aan
de werkgevers gedaan heeft met het
lang ook de werkgevers zwichten
systeem'van vrije loonvorming waai'bij
in feite een repeterende algemene loon
vorming de hoofdrol speelt, brengt de
vrije loon- en prijspolitiek het econo
misch en sociaal welzijn van de ge
meenschap in gevaar.
overheid en bedrijfsleven zich niet ge
wennen aan de praktijk dat de zorgen
van morgen dan maar te zijner tijd be
keken zullen worden.
Incident om
over te denken
heeft plaats gevonden bij de ope
ning van 't ASTA-congres in Amsterdam,
is een reeks, van technische fouten en
wellicht nog een portie misverstand als
excuus aan te voeren. Toch geeft de
vroegtijdige aftocht van Bernard Hai-
tink en zijn Concertgebouworkest uit
het midden van congresserende Ameri
kaanse reisautoriteiten ook aanleiding
om over dit incident anders na te den
ken dan alleen maar in de vorm van
een vraag wat organisatorisch wel en
niet klopte in de RAI-zaal.
Doen de organisatoren van grote con
gressen of van staatsbezoeken in Ne
derland niet goed eraan, minder vast te
houden aan cpnventies? Een optreden
van het Concertgebouworkest, het be
zoek aan de beroemdste rijksmusea, een
balletvoorstelling in de schouwburg, het
bezoeken van gehandicapte' kinderen
Wanneer we van dit soort evenemen
ten horen of lezen, moeten we altijd
denken aan een man die iets tegen
kaas heeft en toch moet proeven van
ons nationale produkt op dit gebied. Of
iemand die in mei een tonnetje „eerste
lingen" van de haringvangst aangebo
den krijgt en helemaal niet van vis
houdt. Wie wordt bij dit soort tradities
feitelijk gefêteerd?
Zinloos
i gebruiken als versiersel voor manifesta
ties die de nodige publiciteit moeten
krijgen. Staatshoofden en vorstelijke
bezoekers zouden vaak veel meer
een bezoek aan Nederland kunnen ge
nieten, wanneer ze niet van de
naar de andere manifestatie gesleept
werden. Manifestaties van het soort dat
meer dan eens met hun soort is.
Zaten maandag de Amerikaanse gas
ten echt op een optreden van het Con
certgebouworkest te wachten? Dan had
men in hun congres een normaal con
cert moeten inlassen, niet een min ol
meer obligate vertoning zonder vee
culturele waarde. Omdat het Concert
gebouworkest reeds een wereldnaam
heeft, zou het wellicht in het gezelschap
van leisdirecteuren bovendien interes
santer zijn geweest hen een ensemble
voor te zetten wat aan de overkant
de Atlantische Oceaan minder bekend
Meer fantasie
ONZE indruk is, dat door het v
houden aan allerlei tradities
conventies, het resultaat van betreffen
de manifestaties onbelangrijk is: dege
nen die men een bepaald program
voorzet, hadden vermoedelijk liever wat
anders gewild en degenen die het pro
gram brengen." gaan zich als het
tegenzit in de positie van de hofnar
Zo tegen het einde van de twintigste
eeuw mogen we met zijn allen toch wel
wat meer fantastie weten op te brengen
dan nu in vele geyallen geschiedt.
Halve oplossingen
r de
bijdrage tot staatkundige vernieu
wing die opgesloten ligt in het KVP-
lnitiatiefvoorstel om de kiesdrempel te
verhogen. Dat hebben we in deze kolom
vorige week laten blijken. Nog minder
enthousiast zijn we over het initiatief
voorstel van de Partij van de Arbeid,
de PPR en D '66, strekkende „tot het
geven van rechtstreekse invloed aan de
kiezers op de kabinetsformatie", waar
van tekst en toelichting eind vorige
week eveneens openbaar gemaakt
..Mijn generatie
zal het boek niet
aardig vinden
(Van
uslaggeefsters)
HAARLEM. „Die Knef" is in
Nederland. Na een uitgebreide
Duitse tournee om haar eerste
boek, „Der geschenkte Gaul", een
publiciteitstintje te geven, was het
nu de beurt aan Nederland. Twee
dagen lang heeft Hildegard Knef
boeken gesigneerd, die hier „Een
gegeven paard" heten. Na de RAl-
boekenbeurs was het gisteravond
de beurt aan Haarlem, het domi
cilie van haar Nederlandse uit
gever J. H. Gottmer.
In een entourage van schilderijen en
gouaches van de Bergense kunstenares
Ans Wortel, die zelf ook tegenwoordig
was. stond Hildegard, een succesvolle
tweederangsfilmster, eersterangstoneel
speelster en zangeres van chansons, nu
echter in de kwaliteit van schrijfster.
Een vrouw aan de goede kant van de 40
heeft na een roemruchte carrière haar
leven op papier gezet.
„Ik heb mij een hele tijd van de buiten
wereld afgesloten, telefoon weg en goede
vrienden zelfs buiten de deur. 's Ochtends
vier uur werken, 's middags ook. Tussen
de bedrijven door de zorg voor man en
kind. Het boek heeft mij bevredigd,
plezier gedaan is niet juist gezegd. Het
was een ondefinieerbaar gevoel toen het
af v/as. Ik wilde het niet schrijven om
dat mijn vorige ondernemingen niet ge
slaagd zouden zijn. Het was meer een
vlucht uit de spanningen van de afge
lopen jaren. Je legt iets van je af. Je
gaat schrijven om hetzelfde idiote gevoel.
rom je ook toneelspeelster wordt.
Niemand heeft mij gevraagd het te doen.
Na drie hoofdstukken moedigde mijn
mij aan om verder te gaan. Maar
eerst maakte ik mijn chansons nog af.
Na de lange isolatieperiode moest ik
toch iemand van het manuscript ver
tellen. En zo kwam ik bij de uitgever.
Ik wil beslist doorgaan met schrijven.
Ook al zullen de kritieken soms niet al
te goed zijn. In dit boek heb ik het niet
over mijn „ik". Het is een beschrijving
van mijn generatie, die het boek wel
niet zo aardig zal vinden".
zijn.
Ons bezwaar betreft niet de suggestie
om Nederland in afzonderlijke kiesdis
tricten te verdelen in elk waarvan ten
minste tien leden gekozen worden. Deze
procedure zal ook het bestaan van klei
ne partijtjes bemoeilijken, maar ze is
eleganter en biedt met name regionaal
betekenisvolle kleine partijen een reë
ler kans. Maar de initiatiefnemers tot
deze grondwetswijziging maken hun
voorstel weer onaantrekkelijk door het
evenals een kleine meerderheid in
de staatscommissie-Cals te koppelen
aan het bekende plan de formateur
rechtstreeks door de kiezers te laten
Voor dit laatste plan een harte-
kreet van D'66 en misschien door de
Partij van de Arbeid overgenomen om
dat sommigen hierin de enige kans zien
via een populaire figuur op korte ter
mijn een kansrijk progressief akkoord
te realiseren kunnen we niet warm
worden. Zeker niet, nu uit de tekst en
toelichting blijkt, hoe ook de initiatief
nemers slechts halve oplossingen heb
ben kunnen vinden voor de problemen
die praktisch aan dit voorstel kle-
Ze hebben natuurlijk rekening moe
ten houden met de mogelijkheid, dat
geen van de kandidaten voor het for
mateurschap de absolute meerderheid
van stemmen krijgen kan. Zelfs niet
wanneer, door overigens ook weer wei
nig fraaie middelen, geprobeerd wordt
het aantal kandidaten te beperken. In
dat geval willen ook D'66, PPR en
socialisten terugvallen op de door de
heer Schmelzer onlangs nog gedane
suggestie: de formateur door het staats
hoofd te laten aanwijzen aan de hand
van een voordracht die door
Tweede Kamer is opgesteld.
Maar waarover het trio zo goed als
zwijgt, is de heel reële mogelijkheid dat
een formateur wel een meerderheid
van stemmen krijgt, maar in het parle
ment niet de natuurlijke meerderheid
waarop hij steunen moet. Willen ze
reeds in dat geval dan Kamerontbin
ding en nieuwe verkiezingen laten vol
gen, een praktijk die ze nadrukke
lijk van de staatscommissie overnemen
in het geval dat het vertrouwen in het
nieuwe kabinet door de volksvertegen
woordiging wordt opgezegd? Dan krijgt
een wezenlijk kenmerk van de parle
mentaire democratie wel een flinke
deuk en krijgt de premier dus meer
waarde betaald met inflatie van het
parlement.
Ook de voorgestelde methode om het
aantal kandidaten te beperken is een
halve, en bovendien weinig fraaie op
lossing. De „oude" Tweede Kamer zou
kandidaten moeten stellen en dan wel
met tenminste zoveel stemmen als
thans nodig is om een motie in te
dienen. Dat zijn er niet veel - vijf - zodat
het aantal kandidaten toch behoorlijk
kan uitlopen en de kans op een absolu
te meerderheid voor één van hen dus
gering wordt.
Bovendien zou deze regeling dan nog
aangevuld moeten worden met een be
paling dat ook een aantal kiezers kan
didaten moet kunnen stellen. Zelfs
wanneer hiervoor een aantal van bij
voorbeeld 200.000 zou worden vastge
steld, kan via buitenparlementaire ac
tie naar onze mening nog wel door
enkele groepen succes worden geboekt.
En hun kandidaten kunnen dan voor
treffelijk als „stoorzenders" gaan functi-
Uiteindelijk zal ons parlement en de
partijen en kiezers die moeten beslis
sen. of de nadelen die hieruit kunnen
voortvloeien voor de goede werkwijze
van onze democratie kleiner of groter
zijn dan de kwaal die nu gesigna
leerd is.
Wie zegt „kleiner", moet dit eerst nog
maar eens bewijzen.
Jazz van Yusef
Om de twee maanden kunnen de
jazzliefhebbers op woensdagavond
hun hart ophalen aan het programma
„Jazz-o-Rama," dat onder regie staat
van Theo Ordeman. Vanavond komt
dit programma voor het eerst op het
A.V.R.O.-t.v.-scherm en zal onder de
titel „The Fabulous Yusef" gewijd zijn
aan de saxofonist en fluitist Yusef
Lateef (49) pseudoniem voor William
Evans, en zijn trio, bestaande uit
Barry D. Harri, piano, Albert Heath,
drums, en Robert C. Cunningham, bas
Yusef Lateef, die onder de groten van
de jazz een aparte plaats heeft inge
nomen, staat Vooral bekend als een
musicus, die met instrumenten als re-
bob en argol ging experimenteren.
AVRO Ned. II 21.10 uur.
(ADVERTENT1D
Dit is het recept:
Kaasfondue van
Nededandsekaas.
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn In
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 600 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
ïgen. Binden me
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Het muziekapparaat van de NOS, gevormd door het
Radio Philharmonisch Orkest, het Omroep Orkest, het Radio Kamer
orkest, het Promenade- en het Metropole Orkest, zomede het Grooti
Omroepkoor, vieren deze maand alle hun zilveren jubileum. Zij tellen
gezamenlijk 315 musici en 79 vocalisten. Deze studiomusici zonder publiek
geven zo'n 700 uitvoeringen per jaar voor radio, televisie en in de concert
zaal. Of om nog een cijfer te noemen: de radio-musici, die dagelijks werken
tussen tientallen microfoons, gaven in de atgelopen kwart eeuw niet
minder dan 20.000 uitvoeringen.
Orkesten en'
koren van radio
en tv jubileren
Ter gelegenheid van dit heuglijke feit
zal de NOS op woensdag 11 november
in studio I van het nieuwe omroep-
kwartier te Hilversum een grootse re
ceptie organiseren.
Voorts wordt in de periode van 16
november tot 5 december een jubi-
leumserie van 7 openbare concerten
gegeven in Maastricht, Eindhoven
Doetichem, Schéveningen, Axel, Hoo-
geveen en Amsterdam. Deze concerten,
waarop uitsluitend werken van Ne
derlandse componisten worden ge
speeld van de renaissarice-periode tot
en met de avant-garde, zijn toeganke
lijk voor de prijs van 1 gulden.
Het merendeel van de ensembles werd
in 1945 na afloop van de bezetting
opgericht. Sinds 1947 toen de Neder
landse Radio Unie als samenwer
kingsorgaan tot stand kwam, ressorte
ren de orkesten en het koor onder
deze stichting. De NRU had tot taak
ensembles ter beschikking te stellen
van alle omroepen voor uitvoering
van de door hen verlangde program-
Toen op 29 mei 1969 de NRU en de
NTS samensmolten tot NOS, nam de
NOS het muziekapparaat over. Een
recente beslissing leidde tot inschake
ling van de orkesten en koren bij tv-
uitzendingen. tot medewerking aan de
Nederlandse Operastichting en tot het
in toenemende mate geven van open
bare concerten. Het totale repertoire
van dit muziekapparaat rijkt in de
tijd van de middeleeuwen tot heden
en in genre van de musical tot de
symfonie.
In dit geheel heeft elk van de ensem
bles zijn specifieke eigen aandeel. Met
behoud van de eigen identiteit van de
orkesten is er een zodanige flexibili
teit, dat werken in de meest uiteenlo
pende formaties kunnen worden uit
gevoerd.
Enerzijds een strijk- of blaasorkest
van 100 musici, anderzijds alle bezet
tingen, die voor avant-gardistische
composities zijn voorgeschreven. Deze
opbouw geeft een grote mate van
vrijheid in de programmasamenstel
ling. resulterend, in een vooruitstre
vend programn Jbqleid. Dit komt
vooral tot uiting in een groot aantal
premières en uitvoering van een be
langrijk aantal Nederlandse composi
ties.
TIEN DIRIGENTEN
Ten behoeve van dit geheel heeft de
NOS tien vaste dirigenten in dienst.
Het zijn Jean Fournet (Radio Philhar
monisch Orkest), Henk Spruit (Om
roep Orkest). Leo Driehuys (Omroep
Orkest), Roelof Krol) Radio Kamer
Orkest). Roelof Krol (Radio Kamer
nade Orkest). Dolf v. d. Linden (Me
tropole Orkest) en Meindert Boekei,
Antoon Krelage, Carl Laout cn Frans
Muller (koren). Tevens worden veel
vuldig vaste dirigenten uitgenodigd.
Vermeldenswaard is voorts de jaar
lijkse internationale dirigentencursus
„Uw beurt" Is een ongewoon toneel
stuk, gebaseerd op een zelfde Idee als
het stuk „Changes" van Tom O'Horgan
en Megan Terry, dat in januari 1968
drie dagen werd opgevoerd aan de
Kunstacademie te New York. „Uw
beurt" werd gedurende twee weken
gerepeteerd door The Wherehouse La
Mama London, maar de uitvoering
ging niet door zodat het stuk nooit in
Europa werd opgevoerd. Vanavond
komt dit stuk in de kunstserie „Eigen
tijds."
Het idee van „Uw beurt" is een
opeenvolging van ervaringen te laten
zien (door een beroep te doen op alle
zintuigen, soms tegelijk, soms apart)
aan een publiek van één man dat deze
één voor één ondergaat. De volgorde
van ervaringen is zó opgebouwd dat
het gaat om de intensiteit van de
ervaring, hetgeen hier belangrijker is
dan het scheppen van een intrige in
de gebruikelijke zin van het woord.
Soms is de deelnemer geblinddoekt,
soms wordt zijn „zien" door zijn om
geving in bepaalde richtingen ge
dwongen. Soms wordt hij opgetild en
rondgedragen, zijn gevoel voor ruim
telijke betrekkingen wordt op de
proef gesteld. Door het appeleren aan
kleur, reuk enz. wordt hij zich meer
bewust van deze gevoelens.
De vorm van het spel wordt bepaald
in de voorbereidende faze. de zgn.
„workshop", en de verschillende ele
menten die het spel bevat zijn afhan
kelijk van de individuele inbreng van
elke deelnemer afzonderlijk. Het tota
le gebeuren is zeer complex en gevat
in zo'n structuur dat ieder publiek
deze ervaring kan ondergaan. Het ef
fect is verruimend en uniek, en hoogst
persoonlijk.
De uitdaging voor „Eigentijds" lag in"
het onderzoeken van de mogelijkhe
den om deze persoonlijke en-armg via
de televisiecamera's op de individuele
kijker over te brengen. Hiertoe is
consequent gewerkt met een zgn. sub
jectieve camera (waarbij men niet de
deelnemer ziet, maar de dingen die
deze ziet. Men kijkt als het ware door
zijn ogen). Slechts enkele malen zijn
er beelden van de zgn. „objectieve"
camera, de gebruikelijke manier van
registreren.
Eerst werden alle subjectieve shots
zonder publiek gemaakt, dat wil zeg
gen dat de acteurs recht op de camera
speelden. Daarna werd het publiek
toegelaten, beslaande uit één man.
Zijn reis door deze serie gebeurtenis
sen werd obj.ectief geregistreeerd.
De Workshop was samengesteld uit
medewerkers van The Wherehouse La
Mama London, Universiteitsthyater
„Staut" en de NOS-televisie.
De rubriek ..Eigentijds" staat onder
redactie van Jan Venema.
NOS Ned. I 22.50 uur.
VARAtdt55.000
zwartkijkers
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Het bestuur van de
VARA heeft een schrijven ontvangen
van het ministerie van CRM. waarin
wordt meegedeeld, dat de steekproef
naar het ledenbestand heeft aange
toond. dat 12,2 pet. niet als houder van
een omroepkaart kan worden aange
merkt.
Er is een statistisch berekende afwij
king mogelijk van 2.1 pet. zowel naar
boven als naar beneden. Een en ander
betekent volgens een VARA-woord-
voerder, dat het officiële ledenbestand
zich beweegt rond de 415.000. Deze
steekproef vond plaats in het eerste
kwartaal van dit jaar toen de VARA
471.600 leden telde. Een en ander be
tekent, dat de VARA thans vrij dicht
op de officiële grens van A-omroep
(400.000) is teruggevallen.
AMSTERDAM (ANP) De Ameri
kaanse televisiemaatschappij NBC heeft
een kleurenreportage gemaakt van
tien minuten rond de solisten van de
eerste Kabouter lp „Kabouter-chismus",
het duo Nico den Hoorn (tekstschri.A er-
componist) en Minneke.Walstra (zange
res). De reportage zal begin december
worden uitgezonden in het van coast to
coaat-program „First tuesday special".
van de NOS. welke in 1953 op initia
tief van wijlen Paul van Kempen en
Eli Bomli tot stand kwam. Tot nu toe
hebben in totaal bijna driehonderd
dirigenten onder wie circa 70 Neder
landers aan de cursus deelgenomen.
Tot hen behoren Bernard Hailink.Edp
de Waart. Bart van Beinum, Charles
de Wolff en Hans Vonk.
De ensembles zijn behalve tijdens bui
tenlandse tournees ook regelmatig
over de grenzen te beluisteren door
uitwisseling van muziekopnamen. De
orkesten en koorformaties staat een
uitgebreide muziekbibliotheek ten
dienste, welke ongeveer 200.000 wer
ken op het gebied van zowel de klas
sieke als de amusementsmuziek bevat.
Van de belangrijkste componisten zijn
veelal de complete werken in de bibli
otheek aanwezig. Daarnaast bezit zij
ook een groot aantal, vaak zeldzame,
historische partituren.
Dat is dan het wat schetsmatig en
summier beeld van een apparaat met
bijna 400 instrumentalisten en voca
listen van de NOS, waarvoor op 11
november in Hilversum een grootse
receptie wordt aangericht.
NEDERLAND I
NOS:
18.00 uur:
Samenvatting
SteauaPSV
9 18.45 uur:
De Woefs
en de Lamaars
9 18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den,Haag vandaag
19.09 uur:
Vrij-uit
IKOR:
19.30 uur:
Kenmerk
NOS:
19.55 uur:
FC BaselAjax (in de
pauze P.v.d.A.)
NEDERLAND I
NOS:
10.45 uur:
Schooltelevisie
18.45 uur:
De Woefs
en de Lamaars
18.55 uur:
Journaal
VPRO:
19:04 uur:
Betty Boop
19.10 uur:
Zienderogen, show
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Was er nog wat,
informatie
20.30 uur:
Laurel en Hardy,
film
21.45 uur:
Socutera
21.50 uur:
Dubbeldekkers
22.15 uur:
Studio Sport met
samenvatting
FC TwenteEskisehir
22.50 uur:
Eigentijds, toneel
22 30 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
De Woefs
en de Lamaars
20.55 uur:
Overal zijn Indianen,
documentaire
over België
22.10 uur:
Jerome Kern, show
22.40 uur:
Journaal
TELEAC:
22.45 uur:
Dammen
voor beginners
NEDERLAND II
18.45 uur:
De Woefs
en de Lamaars
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Van gewest tot gewest
Geheimen der zee
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Bindingen, tv-spel
20.55 uur:
Spoon river, poëzie
21.15 uur:
Jazz van Yusef
21.40 uur:
Info,
informatierubriek
22.00 uur:
Journaal
19.49 uur:
Toeristische tips
20.00 uur:
Journaal
TROS:
20.20 uur:
De dief
van Washington (1)
21.10 uur:
Wegwezen,
autorubriek
21.40 uur:
De dief
van Washington (2)
IKOR:
22.30 uur:
Glimlachen
om de banvloek
23.00 uur:
Journaal
TELEAC:
23.05 uur:
Onze landbouw
De A.V.R.O.-Televisie zendt in de ver
taling van Heieen van Meurs de tv-
bewerking uit van de Engelse eenak
ter van Roger Smith, die na de uit
zending door de B.B.C. in 1969 werd
onderscheiden als het beste korte tv-
spel van het jaar. Roger Smith nam
tot thema van het spel. getiteld „Bin
dingen." het moordend onbegrip, dat
de mens pleegt te ontmoeten als hij
schijnbaar gezond en gelukkig
in een morele crisis verkeert. Een
crisis, die extra diep wordt omdat de
.iongen anglicaanse dominee Bob
Hanlev (gespeeld door Joop Admiraal)
niet alleen zijn bindingen met zijn
omgeving verliest, maar zelfs die met
God. Vivian Hanley, de moeder van
Bob. wordt gespeeld door Heieen Pi-
mentel. Ten slotte ziet men Frans
Vorstman in de rol van George Han
ley.
Van de auteur Roger Smith (35) is
bekend, dat hij is opgegroeid in een
arbeidersmilieu in Catford, dat wil
zeggen in het zuiden van Londen, en
een beu I's won voor de universiteit
van Oxford. Hij was enige tijd als
dramaturg verbonden aan de B.B.C. in
het bijzonder voor de „Wednesday
play's". Smith heeft diverse televisie
spelen op zijn naam staan, waarvan de
meeste een sterk sociale inslag heb
ben. Hij schreef het script voor de
film „Up the junction" en werkt mo
menteel aan een nieuw filmscenario.
Het spel „The Bind" werd vorig jaar
door de B.B.C. uitgezonden.
De regie van „Bindingen" is ook in
handen van Heieen van Meurs.
AVRO Ned. II 20.20 uur.
richt, mededelinger
plaatje Tafelmui
0 Arbeidsvitaminen: populair
.09 Volksliedjes. 16.30 Programma
mededelingen. 17.15 Jazzmuziek.
Het sociale pakket van onze wel
vaartsstaat is voor een belangrijk deel
in verzekeringsvorm gegoten. Men be
taalt. eventueel samen met de werk
gever, premie voor allerlei risico's en
verkrijgt daarmee soms rechten die
eigenlijk voor meer riskante situaties
bedoeld waren.
AVRO's Televizier gaf gisteren enkele
markante voorbeelden: schilders die
„wijzer" werden met werkloos zijn
dan met een lager betalende job in de
onderhoudswerkzaamheden te aan-'
(ADVERTENTIE)
Ieder week biedt het
radio/tv-magazine Studio 1
14 volledige pagina's
de buitenlandse radio
en tv. Ja. Studio biedt
meer! Elke aflevering
zit boordevol boeiende reportages en informaties over de stenen
van beeld en geluid. Voor elf stuivers per weekkijkt en
luistert u met meer plezier! Ook kunt niet zonder
Studio. Stuur daarom nü een kaart zonder -
postzegel met uw naam en adres
aan ons antwoordnummer
te Amsterdam.
het djnamische radio/tv-magazine van de KRO
biedt meer...veel meer!
vaarden. En ook Mary Dresselhuys,
die een half jaar in de WW „liep" en
daar het maximumbedrag voor tou-
Die schilders hadden uiteraard gelijk,
evenals mevrouw Viruly. Zij betaal
den premie, hadden „schade" en vroe
gen oin hun rechtmatige uitkering.
Maar hier werd toch wel voorbeelde -
lijk aangetoond dat onze sociale wet
geving vele haken en ogen telt, o.m.
door het verouderde verzekeringska-
Iets wat te meer klemt omdat er op
sociaal gebied nog zoveel te doen is.
Ook daarvan toonde t.v. een en ander.
Bijzonder pregnant in „Brandpunt
Special" dat gewijd was aan de de
mente bejaarden, probleem dat niet-in
een verzekeringsvorm is gevat waar-
I door ettelijke duizenden Nederlanders
tot enorme kosten en lasten veroor-
deeld worden.
j Dit ook omdat het aantal verpleeg-
j plaatsen te gering is, maar vooral om
dat zelfs de te weinig verpleegplaat-
sen niet voldoende bezet kunnen wor-
j den. Kennelijk óók een welvaartspro
bleem: vroeger waren er duizenden
vrouwen die dit werk „ter liefde
Gods" deden. Nu schijnt
plicht de enige oplossing te zij
Er werd gisteren veel over onderwijs
gediscussieerd. Bii de KRO in de 2de
aflevering van „Gelijke kansen voor
iedereen?", bij de AVRO naar aanlei
ding van elkaar weersprekende „rode"
en „groene" boekjes. Bij alle proble
men die ons in de schoot werden
geworpen vroegen we ons af of „me
demenselijkheid" geen verplicht
schoolvak behoorde te zijn. En dan
niet toegespitst op Vietnam of Cuba,
maar op de man of vrouw naast de
Teleac zal om tegemoet te komen aan
de wensen van vele kijkers de korte
serie uitzendingen Engels, die onder de
titel „The Seventh Key" wordt uitge
zonden, herhalen. Eerder al is deze
reeks van vijf afleveringen door Teleac
uitgezonden tussen 24 september en 24
oktober, terwijl de cursus door de NOT
in de ochtenduren t.b.v. de scholen op
het programma staat in de periode
29 september tot 17 december 1970.
Voor kijkers buiten schoolverband
vindt de herhaling door Teleac plaats
van 16 november tot en met 17 decem
ber 1970.