Schriftelijk onderwijs op weg naar gelijkstelling „THEY SHOOT HORSES, DON'T THEY?" Nieuwbouw symbool van eigen karakter KONING MOSJOESJOE VAN LESOTHO BEZOCHT BOSKOOP A PROFESSIONAL GUN" Spaanderman en Marijt biij ven in selectie BRUIJNZEEL - KEUKENS - KASTEN ..HOUTWERF-LEIDEN" N.V. geweldig van sfeer Richard Harris als gevangene Sioux-lndianen goed verzorgd slachtwerk Jean Gabin formidabel in „DE ZWIJGENDE HEERSER' VRIJDAG 30 OKTOBER 1970 LEIDSE COURANT Staatssecretaris opent LOI-complex LOI-gebouw in doorsnee Het nieuwe LOI-gebouw is te on derscheiden in een bedrijfsgebouw (laagbouw) en een kantoorge bouw. Het kantoorgebouw heeft zes lagen. De totale nuttige vloer oppervlakte is 9000 m2, waarvan 3600 n\2 in het bedrijfsgebouw en 5400 m2 in het kantoorgebouw. De totale kosten van het gebouwen complex bedroegen 6 miljoen ex clusief grond en BTW. Op het openliggende terrein komt de drukkerij, die nu nog in Leiden is gevestigd. Hiervoor is 7000 m2 beschikbaar. De drukkerij zal in de eerstkomende jaren gebouwd worden. In het kantoorgebouw zijn gehuis vest de secretariaten van de ver schillende cursusgroepen: in het bedrijfsgebouw de magazijnen en de expeditieruimten. Voorts zijn op de hoogste étage van het kan toorgebouw veertien leslokalen gesitueerd, waaronder een drietal laboratoria voor de chemische op leidingen en de opleiding apothe kersassistente. Bovendien is er een elektrotechnisch werklokaal. In verband met het brandrisico zijn de magazijnen, waarin de les sen zijn opgeslagen, in tweeën ge splitst. Op de zaterdagen bezoeken gemid deld 300 cursisten de LOI voor praktisch en mondeling onderwijs. Er is een eenvoudige hotelaccom modatie, die vooral gebruikt wordt voor buitenlandse „fellowships". LEIDEN Cock van Weerlee lieejt. het niet gehaald. Tijdens de op het veld van Papendrecht gehouden tweede selectie wedstrijd, tussen de saterdag- en zon dagamateurs van West 2 speelde de LFC'er een onopvallende rol op het mid denveld. Wel kregen Albert Spaanderman, linker vleugelspeler van Noordwijk en diens teamgenoot Marijt de toezegging mee te mogen blijven doen aan deze selectie- strijd. Voor de wedstrijd van het gecombineerde zaterdag/zondagteam van West 2 zijn de volgende dertien spelers geselecteerd: De Zoeter (De Musschen), Vosmeer VUC), Bergsma (Papendrecht), Goed koop (Overmaas), Bolman (RVC), Schouten (Rijsoord), Marijt' en Spaan derman (Noordwijk). Gouman (Heer- jansdam), C. Wainder (Zwart Wit), Tas- ma (DOTO), v. d. Akker (CSVD), Hord- wijk (SHO) en Kloor (RVC). Jubileumconcert van „Vox Laeta" ROELOFARENDSVEEN Bij gele genheid van het 25-jarig bestaan wordt door de gemengde zangvereniging „Vox Laeta" een jubileumconcert verzorgd hetwelk zal plaats hebben op dinsdag 8 november 's avonds om 8 uur in de nieuwe kerk van de parochie Sf. Petrus Banden. Vanwege de naam eu faam van deze bij de muziekliefhebbers zeer gewaardeer de zangvereniging is in feite een aan beveling tot een bezoek aan dit concert overbodig. Temeer daar weer een uiterst verzorgd programma is samengesteld LEIDERDORP Een wet tot het regelen van liet toezicht op liet schriftelijk onderwijs zal deze vorm van onderwijs in tweeërlei opzicht: ten goede komen. In zijn speech bjj de opening van het nieuwe studiecentrum van de Leidse Onder wijsinstellingen te Leiderdorp heeft mr. .T. H. Grosheide, staatssecretaris voor Onderwijs en Wetenschappen, gistermiddag beide aspecten toegelicht. Enerzijds zullen de erkende instellingen het probleem van de cursisten-werving gematigd moeten benaderen. Verregaande onderlinge competitie zou het schriftelijk onder wijs in het geheel Ucpaald geen goed doen. Maar, gezien de steeds stijgende betekenis van het schriftelijk onderwijs, is ook de bewaking van de kwaliteit een belangrijk punt geworden. Door een wettelijke regeling van bet overheids toezicht op schriftelijk onderwijs wordt de uitzonderingspositie van dat onderwijs in vergelijking tot andere vormen van onderwijs beëindigd. Een gelijkstelling van beide onderwijsvormen, als door de staatssecretaris bepleit, ligt voor de band wanneer men de enorme groei beschouwt, die het schriftelijk onderwijs liet laatste decennium genomen heeft. ■Wm V.l.n.r. Staatssecretaris mr. J. li. Grc, heide, I. J. Sloos en R. Sloos. direct, leden van de LOI eu de edelachtha I heer M. A. v. d. Have, burgemeester m Leiderdorp bezichtigen na de opening expositie van onderwijsmaterialen in h nieuwe LOI-gebouw. De heer Grosheide verwees naar een CBS-onderzoek dat aantoonde dat de belangstelling voor schriftelijke studie tussen 1960 en 1967 met 54 pet. steeg. Hij weet dat aan vier belangrijke func ties: 1. Voor velen die vanwege persoon lijke of demografische omstandigheden geen schoolonderwijs kunnen volgen of willen volgen is het correspondentie-on derwijs vaak het aangewezen, zo niet het enige aangewezen alternatief. Het onderwijs biedt op die manier ook vaak de mogelijkheid om te voorzien in kan sen die in jongere leeftijd vaak z(jn ver- 2. Het schriftelijk onderwijs biedt aan veel mensen de mogelijkheid om hun kennis in gespecialiseerde richtingen verder uit te breiden. Het schriftelijk onderwijs is niet alleen het alternatief voor het schoolonderwijs, het is ook van bijzonder groot belang als aanvulling daarop en als specialisatie daarvan. 3. In het verlengde hiervan ligt de her- en bijscholing van diegenen, die als gevolg van snelle vorderingen van we tenschap en techniek niet meer volledig op de hoogte zijn van de modernste ont wikkelingen op het vakterrein. 4. Ten slotte is het schriftelijk on derwijs gericht op de verbetering van algehele ontwikkeling en vorming, op de besteding van vrije tijd en actieve deelneming aan de diverse aspecten van het maatschappelijk leven. Kloof overbrugd „En al wordt wellicht op sommige pun ten de kloof tussen hot schoolonderwijs en schriftelijk onderwijs wat kleiner, er blijven tal van belangrijke verschillen. Die verschillen betreffen de doelstellin gen, het aantal leerlingen dat men tege lijkertijd kan bereiken en daardoor ook de methodiek en de didaktiek. Typerend punt in dit verband lijkt mij de grotere vrijheid tot experiment. Daar door kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker dan bij het uitsluitend mondeling onder wijs, moderne methoden worden geïntro duceerd". Op grond van zijn specifieke mogelijk heden en zijn eigen aard heeft het schrif telijk onderwijs aldus de heer Grosheide een bijzonder goede toekomst. „De vraag of die toekomst ook inderdaad zal wor den gerealiseerd, zal voor een belangrijk gedeelte afhangen van de andera vraag of alle betrokkenen bij het schriftelijk onderwijs erin zullen slagen het schrif telijk onderwijs in het geheel van educa- mogelijkheden in te passen op de andere instru- i dat veld staan". Het oor hij naar Leiderdorp ;mde hem wat dat be- sluitin] menten die ei evenement wa was gekomen, treft hoopvol. Voordat de staatssecretaris zijn speech hield, had de heer R. Sloos, directeur van de LOI, de betekenis van het gebeu ren in een welkomstwoord uiteengezet, voor de LOI-medewerkers is een eind ge komen aaji een lange periode van huis vestingsmoeilijkheden: de LOI-organi- satie heeft de beschikking gekregen over een gebouw dat voldoet aan de specifieke eisen van het schriftelijk onderwijs. En voor het Nederlandse schriftelijke onder wijs is het feit, dat een gebouw van deze omvang als dat in Leiderdorp, nodig is voor de huisvesting van één van de in stellingen, een illustratie van het feit dat het schriftelijk onderwijs in het patroon van het Nederlandse onderwijssysteem zijn vaste plaats heeft gevonden. Internationaal De heer R. Zegering Hadders, sprekend namens de raad voor financieel toezicht, en een representant van de aannemers- maatschappij maakten van de gelegen heid gebruik, de heer Sloos sr., die de LOI bijna 48 jaar geleden oprichtte, zo wel als zijn zoon de huidige directeur, te complimenteren wegens hun inzicht en organisatievermogen. De aannemer bood de LOI een plastiek aan. die reeds in een muur bij de hoofdingang was aange bracht. De officiële opening van het nieuwe ge bouw werd bijgewoond door de heer j Nakhai. onderminister van onderwijs i van Iran, door vertegenwoordigers van j zusterinstellingen in Duitsland. Indone- j sië en Suriname, alsook door vertegen- I woordigers van de gemeentebesturen van Leiderdorp en Leiden. met OJn. werken van Joh. Chr. Bach, Mozart en Handel. Solistische medewer- I king wordt verleend door de sopraan Lize Schoo, Nico Schrama orgel, terwjjl naast Vox Laeta medewerking wordt verleend door het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland. Het geheel staat uiteraard onder leiding van de geboren Veender thans Lei denaar Jan van der Meer. ADVERTENTIE SHOWROOM: NIEUWE RIJN 87, TELEFOON 34544 (4 LIJNEN) BOSKOOP Gistermorgen Ui Proefstation te Boskoop bezoek nlng Mosjoesjoe van l.estlio, die (eel in Den Haag \erblijll. Hij liet comité „Den Haag Ontinc Boskoop geattendeerd. ergezel i dit i nité, Vergezeld door de dam Boskoopne kwekerij. mevr. Stolk uit Rotterdam werd de ko ning, die lie bezoek Incognito braebt,, door burgemeester Van Dedeiu (voorzit ter van de Stichting Plant Propaganda Holland) ontvangen, waarna liij werd rondgeleid door de directeur van P. P. II., de heer C. Verboom en de directeur van liet Proefstation Ir. B. Roelofsen. Ook werden enkele kwekerijen bezocht. De hoge gast bleek zeer geïnteresseerd Ie zijn In de Boskoopse cultures en be tuigde zijn dank voor de ontvangst en de deskundige voorlichting. Een ver- meldingswaardige bijzonderheid is wel licht dat op de dag van dit bezoek Lesotho zijn onafhankelijkheid vierde. Lesotho ligt in Zuid-Afrika en behoort tot het zogenaamde Basutoland. Het is ongeveer even groot als Nederland en telt 969.600 Inwoners. „The shin erkeloosheid de nllei STUDIO Horace McCoy don't they?" verplaatst de lezers naar het Amerika aan het begin van de jaren dertig en Sydney Pollacks verfilming weef. deze periode tot in de kleinste details voortreffelijk tol leven te roepen. Het is 1982 en de crisi in Wall Street heeft in korte tijd zoveel «ii armoede over het land gebracht, dat vondige burgers een verbeten strijd om liet geleverd, waarin alle menselijke waarden gesmeten. Met vallen en opstaan weten n taaisten op de been te blijven. McCoy en Pollack laten ons dit keiharde gevecht tegen de armoede bijna aan den lijve voelen tijdens een zoge naamde dansmarathon. een „volksvermaak" dat in die tijd grote populariteit genoot. Van heinde en ver zijn de deelnemers naar een eenvoudige badplaats gestroomd om in een ordinaire danstent hun krachten te meten. Wie steunend op zijn partner het langst overeind weet te blijven wint vijftienhonderd dollar, maar gekomen voor de gratis maaltijden die de dodelijk vermoeide marathon dansers op gezette tijden wordt verstrekt. Ook zijn er deelnemers, die er alleen maar op uit zijn om ontdekt te worden en een filmrolletje te bemachtigen, zoals de pla tinablonde Alice die hoopt als een tweede Jean Harrow carrière te maken. Een van de grote kanshebbers in deze onmogelijke wed strijd is wel de cynische Gloria, die geen goed woord voor haar mededingsters over heeft en in alle opzichten be stand lijkt de crisisjaren het hoofd te bieden. Jane Fonda in een van de beste rollen van haar carrière tot nog toe weet met een masker dit „kindvan de depressie" zo levensecht op het doek te zetten, dat de toeschouwer helemaal in haar en haar omgeving gelooft. Ook in de meelijwekkende figuur aan het slot, als haar weerstand gebroken is en de dood de enige uitkomst lijkt. Naast Jane Fonda moet onmiddellijk Gig Young worden geroemd als de uiterlijk joviale wedstrijdleider Rocky Wat Gig Young jarenlang de mooie jongen op het tweede plan van deze Rocky maakt stempelt hem tot een groot acteur. Naarmate de wedstrijd vordert en de incidenten zich opstapelen wordt deze welbespraakte conferencier en omroeper ontmaskerd als een goedkoop spullebaasje die over lijken gaat om de show te redden Young speelt deze rol met zoveel nauwelijks verholen zelfverachting, dat hij bijna sympathiek wordt. Zijn excuus „De mensen willen menselijke ellende zien om hun eigen misère een moment te vergeten. Daar hebben zij recht op" is bijna aandoenlijk van simpelheid. Bij deze twee formidabele vertolkingen steekt de rest van de goedgekozen typetjes wat bleek af. maar toch weet Michael Sarrazin als de eenvoudige boerenjongen, die bij toeval in dit chaotische dansfestijn is beland zich in dit geweld letterlijk en figuurlijk staande te houden. Red Buttons is de rol van de sympathieke dansveteraan Sailor wel toevertrouwd en Suzannah York weet als Alice ook in de moeilijke scène, waarin de vermoeidheid haar geest aantast, te overtuigen. „They shoot horses, don't they zou echter alleen maar een uitstalling van acteertalent zijn geweest, als regisseur Sydney Pollack het verhaal niet in zo'n meeslepende vorm had gegoten. De plotseling ingelaste beelden van Michael Sarrazin de toeschouwer weet aanvankelijk niet of ze op het verleden of de toekomst betrekking hebben maken meer en meer de dramatische climax voëTbaar en waar de scènes van de dansmarathon met de deelnemers in slaap dreigen een beestachtige wedloop vc deelnemers in. De beelden vf Jan Fonda, die haar halfdode partner op haar schouders over de eindstreep zeult op de maten van „California, here I come" zullen de toeschouwers lang bij blijven, evenals de vertrokken gezichten van de dansers in slow- „They shoot horses, don't they0" is een pijnlijk accuraat beeld van een tijdperk van menselijke ontreddering. De titel slaat op de slotopmerking van de boerenjongen. Dieren mag men uit hun lijden helpen, waarom deze slachtoffers van de samenleving niet sukkelen last Pollack de dodelijk vermoeide ■erbeten vechtende Prolongaties nPRIANON Voor de negende week Robert Altmans oorlogs satire „M.A.S.H.". Wrange humor, verwerkt in een prachtfilm (18 jr.). pAMERA - Voor de vierde week „Met jouw tanden in myn nek". Briljante vampiersatire van Polanski, die in deze film ook acteert. (18 jr.) REX Regisseur Elliot Silverstein aan wie wij onder meer prettige herinneringen hebben door zijn ver rukkelijke western-komedie „Cat Bal- lou" is met de film „A man called Horse" plotseling vreselijk serieus geworden. Het verhaal van een En gelse lord, die tijdens een jacht in de Amerikaanse prairie door Sioux- indianen gevangen genomen wordt en met zeer veel moeite en doorzettings vermogen erin slaagt de achting van zijn ontvoerders te winnen zou een boeiend sociaal document hebben kunnen opleveren. Silverstein echter strandt in zijn streven naar authen ticiteit in een soort lesje over de ze den en gebruiken van de Siouxatanu Daar hij tevens de filmindianen de Siouxtaal laat spreken, die niet ln de ondertitels wordt vertaald, zitten we te vaak (mèt de Engelse lord) naar in overstaanbare zinnen druk kweb belende roodhuiden te kijken, zonder precies te weten waar zij het nu over hebben. Richard Haris speelt de lord, die tijdens het baden door Sloux wordt overvallen en naakt over de prEiirie wordt opgejaagd. Tenslotte geven zij hem aan een oude squaw cadeau, die hem als een paard aan 'n paal vastbindt en hem als lastdier gebruikt. Door een reeds Jaren eerder gevan gen genomen Fransman leert hij langzaam iets van de leefwijze van de Sioux en als hij tenslotte een paav vijandige Shoshone-indianen doodt en scalpeert gaat men hem zien als man. Na een uitvoerig getoonde proeve van incasseringsvermogen accepteert men hein zelfs volledig en mag hij inet de zuster van liet opperhoofd trouwen, die echter bij een onver hoedse aanval de Shoshones even om het leven komt. Het is niet helemaal duidelijk, wat Eliiot Silverstein nu eigenlijk met dit zeer serieus, bijna als documentaire vertelde indinanendrama heeft willen zeggen. Een gekweld kijkende Ri chard Harris schijnt dit ook niet goed te weten. Hij ondergaat alle vernede ringen even gelaten als later de mar telingen, die zijn uithoudingsvermo gen moeten bewijzen. Een voortreffe lijke actrice als Judith Anderson gooit haar talent weg aan de rol van een oude squaw, die alleen maar Sioux spreekt en hoewel de rest van de rolbezetting overtuigend de primi tief levende, maar tocli nobele india nen op het doek zetten, blijft A man called Horse toch een wat wonder lijke film. omdat de makers nergens exact weten of zij nu een rauw men selijk drama aan het vervaardigen waren, dan wel een zo authentiek mogelijke reconstructie van het har de leven onder de Sioux. IDO De Italiaanse massa-wes- L tem gaat uit van een bepaalde formule, die simpel uitgedrukt nier op neer komt, dat een groepje vogel vrijen of revolutiestrijders een waar bloedbad aanrichten cm later in het verhaal zelf uitgemoord te worden Zodoende kan men een groot aantal doden ten tonele voeren zonder dat er van een intrige gesproken kan worden. Als zo'n gegeven in handen is van een regisseur als Sergio Cor- bucci dan kan men daar nog enigs zins vrede mee hebben; de fotograf se is zeer verzorgd, het stuntwerk zeer gedurfd pit de massascenes zijn met groot vakmanschap uitgewerkt. „A professional gun" maakt dan ook een heel verzorgde indruk, ook al is er nauwelijks sprake van een ver haal. We zien hoe de peon Paco Ro man in opstand komt tegen de in Mexico heersende klasse en het met de (betaalde) hulp van een Poolse beroepsvechter tot leider van de revo lutie brengt. Groeit Paco uit van ban diet tot een overtuigd patriot, de Pool Kowalski blijft een berekenende scherpschutter. De „echte" booswicht in deze bloedige geschiedenis is ech ter een zekere Curley, de eigenaar van een speelhuis, die nóg een zeer persoonlijke kwestie met de beide lieren te vereffenen heeft en met 2 handlangers het Mexicaanse republi keinse leger terzijde staat. Naast vele vuurgevechten waarbij ontelbare doden vallen is er in dit slachtwerk de tegenstelling tussen de primitieve, maar toch nog idealis tische Paco en de koele uit winstoog merk opererende Kowalski, die zich als een vorst laat behandelen door ile rebellen. Het is een nogal recht lijnige karEiktertokening en het dui delijk dat Corbucci deze eigenlijk al leen als kapstok gebruikt om er zijn massale actiescènes aan op te han gen. Zwijgen de revolvers, geweren en machinegeweren even dan is er nog een kunstfluiter met een gitaar om de beelden van eenzame ruiters in de open vlakte muzikaal te illu streren. De blauwogige Franco Nero is een ijskoude Kowalski, Tony Musante weet als de eenvoudige Paco te over tuigen en gastspeler Jack Palance is de rol van de schurk Curley wel toe vertrouwd. Maar het zijn de actie scènes, die het hem in „A professio nal gun" moeten doen. UXOR Wat altijd btj films met .Tean Gabin opvalt, is dat alleen al zijn aanwezigheid zjjn stempel op een film drukt. Zo ook in „La Horse" („De zijgende heerser") van Pierre Granier-Deferre. Het scenario ia op zich niet zo erg schokkend, maar juist daardoor valt des te meer op, wat voor een formidabele acteur deze oude filmrot eigenlijk wel is. Als de norse, koppige en meren deels zwijgende hereboer maakt hij de dienst uit op een boerderij. Ook als zijn kleinzoon betrokken blijkt bij ecu heroïnesmokkel, neemt hy het heft in handen. Onder het motto „mijn wil is wet" komt er dan ook geen po litie bij, want dan draait de klein zoon in de buk. Het zaakje moet met eigen middelen worden opgelost en dat gebeurt. En hoe. Auto's gaan het water in, bendeleden worden onscha delijk gemaakt en ook als zijn vee sterft cn de hooiberg in vlammen op gaat, is hij onverstoorbaar en gaat rustig verder, totdat de laatste boef is opgeruimd. Dit alles met sfeer volle opnamen in beeld gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5