Nieuwe teksten voor de Woefs en de Lamaars Sterren Coronation Street persoonlijk bedreigd £cid<seSou&a/iit caballero. de sigaret Wild feest in museum „Zeven doodzonden niet op beeldscherm Namens Gert Bals PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 22 OKTOBER 1970 De persoon van de toekomstige eerste minister INRIJGT mr. Geertsema het voor het zeggen, dan ls bij de kabinetsforma tie 1971 één kandidaat bij voorbaat uit geschakeld: A-R.-fractievoorzitter Bies heuvel en wel om reden dat hij zijn eigen partij niet als één man achter zijn denkbeelden heeft staan. Zo'n opmerking van de heer Geertse- ma brengen wij het liefst thuis bij de categorie van zinloze politieke ,,los6e flodders". We moeten nog zien dat mr. Geertsema weigert als hij volgend jaar een kabinet van christendemocraten en liberalen onder voorzitterschap van mr. Biesheuvel zou kunnen krijgen. Gelijk heeft mr. Biesheuvel natuurlijk, wanneer hij in dit stadium de niet zo vriendelijke opmerking van collega Geertsema met een politiek repliekje wegwuift; w> ver hij weet is hij mr. Biesheuvel op dit moment geen kan didaat voor formateur- of premierschap, doch alleen maar voorzitter van de Ka merfractie der anti-revolutionairen. Maar op de keeper beschouwd is ook dit een „losse flodder", want iedereen weet hoe mr. Biesheuvel enige jaren geleden zijn best gedaan heeft als forma teur om een kabinet-Biesheuvel tot stand te brengen. En niemand is bij voorbaat ervan verzekerd, dat de bekwame en in goede zin eerzuchtige mr. Biesheuvel in 1971 het een (formeren) cn/ot het andere (premier worden) weigeren zal. Witte raaf TINLOOS vinden we mr. Geertsema's ^•kritiek ook, omdat volgens zijn for mule de persoon van Nederlands minis ter-president gaat lijken op het fenomeen van de witte raaf. Want een tijd van mr. Drees, Beel, Oud en Romme is definitief voorbij; boven dien lijkt het ons gevaarlijk te beweren dat zij in him tijd de hele partij achter zich hadden en in de Kamerfractie met geen oppositie rekening hadden te hou den. Zo beschouwd zijn politici als Ma- rijnen, Cals, Vondeling, De Quay en De Jong typisch overgangsfiguren geweest- Op dit moment weet de Nederlandse burger vrijwel zeker, dat onder hun eigen politieke dak 'n Den Uyl, Mellema, Udink, Geertsema en Veringa evenmin onbestre den figuren zijn als mr. Biesheuvel. Toch zal één van hen na de komende verkie zingen moeten gaan formeren en^of rege ren, wil er tenminste iets terecht komen van het streven om niet zoals in de pop penkast een politieke „deus ex machina" het laatste en voorlopig beslissende woord krijgen. Uitschakelen UANGEN blijft dan tenslotte de „ham- vraag", waarom mr. Geertsema zijn voorbarige uitepraak heeft gedaan. Wan neer het hem erom te doen is voor het premierschap kandidaten uit te schake len, die de liberalen bij voorkeur niet met kabinetsformatie of regeringsleiding belast zien, dan speelt hij gevaarlijk spel. We herinneren ons bijvoorbeeld nog de periode dat voorbarige veto's van de K.V.P. tegen bepaalde socialisten als kan didaat-minister de „rooms-rode" samen werking haar ondergang nabij gebracht Het worden in 1971 even moeilijke als belangrijke Kamerverkiezingen. Moeite aal het genoeg kosten om de programma tische basis te vinden voor een nieuwe regering, die met voldoende vertrouwen bij kiezers en parlement de rit 1971 1975 kan gaan beginnen. Mr- Geertsema moet het perspectief maar niet slechter maken dan het momenteel toch al schijnt te zijn. Of indien hij dit met alle geweld toch begeert te doen, laat hij dan wel concreet zijn bedoelingen erbij vertellen. Anders moeten de natie en het politiek bedrijf blijven bij één mogelijk antwoord op de hamvraag: de V.V.D.-leider wil de christen-democraten en in het bijzonder de K.V-P., als ze bij gebrek aan alterna tieven voor een meerderheidsregering bij de liberalen moeten aankloppen, slechts zo veel mogelijk concessies doen op kwes ties die hij kunstmatig als geschilpunten heeft gefokt. Een tactiek die in elk geval de ver dienste heeft dat niet-liberale politici en kiezers zich gewaarschuwd moeten weten. Om dan nog maar niet te spreken over het urgentieprogram van de A.R-, C-H.U- en K.V.P. om de formateur door de Twee de Kamer aan te wijzen. NEDERLAND I •18.45 uur: De Woefs en de Lamaars •18.55 uur: Journaal VPRO 19.04 uur: Betty Boop 19.10 uur: Namens. Gert Bal! •20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Actualiteiten 20.30 uur: Laurel en Hardy •20.50 uur: Documentaire over Zuid-Afrika met voorafgaand gesprek •21.50 uur: Transiet van zangeres Gisela May. •22.30 uur: Journaal TELEAC 22.35 uur: The seventh key NEDERLAND II NOS •18.45 uur: De Woefs en de Lamaars •18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Van gewest tot gewest 19.49 uur: Toeristische tips •20.00 uur: Journaal TROS •20.20 uur: Mission impossible 21.10 uur: ABC van de akkordeon 1KOR 22.20 uur: •22.50 uur: Journaal TELEAC 22.55 uur: Biovisie (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Sinds 1 oktober brengt dc NOS-televisie de nieuwe jeugdserie op het scherm getiteld „De Woefs en de Lamaars". Deze nieuwe serie is een idee van Leen Valkenier, die destijds groot succes oogstte met zijn Fabeltjeskrant. Schreef Leen Valkenier voorheen dc teksten van Fabeltjeskrant, thans wordt zijn grondidee uitgewerkt door Jan de Vries. Maar uit talrijke brieven, die dage lijks bij de NOS binnenkomen blijkt, dat de opvolgers van de Fabeltjes krant niet in de schaduw kunnen staan van de populariteit, die Bor, Zoef de (ADVERTENTIE) anders dan andere Toneelspeelster en TV-actrfce Marja Habraken. Haas en juffrouw Ooievaar bij de kin deren verwierf. De teksten bij de nieuwe serie uit het sprookjesland met de fantasiedieren, die samen in een dal wonen en elkaar zo nu en dan erg irriteren, spreken kennelijk vooral de jonge kinderen niet aan. Ook de ouderen kunnen de Fa beltjeskrant niet vergeten en in menige brief aan de NOS wordt voorgesteld om Leen Valkenier te verzoeken zijn pen weer op te pakken en een nieuwe serie te schrijven voor de Fabeltjes- Een NOS-woordvoerder verklaarde, dat men de laatste weken contact heeft opgenomen met Thijs Chanowski, de producent van deze serie, die volgens contract tot 1 januari a.s. op de beeld buis wordt uitgezonden. De grootste bezwaren van de kijkers en ook van de NOS gelden niet de vormgeving, maar uitsluitend de in houd, die vaak onbegrijpelijk klinkt voor de jeugdige toeschouwertjes. Het ligt, naar wij vernemen, in de bedoe ling van de produktiegroep om te zamen met Leen Valkenier en Jan de SAN FRANCISCO (AP.) Toen Titllali Hanley, een buikdansende maecenas en de weduwe van de olie miljonair T. Edward Hanley. schilderijen ter waarde van 1 miljoen dollar aan een museum, schonk, wilde zij dat iedehen dat wist. Derhalve werden 6000 mensen uit genodigd voor een wild feest in het overigens altijd zo rustige M. H. de Young Museum van San Francisco, dat met de schilderijen was bijgemaakt. Sommigen kwamen gekostumeerd. An deren droegen avondkleding. En vjf aardige meisjes droegen niets anders aan dan leuk beschilderde eigen velletjes Tullah, die haar schenking van circa 200 werken, waarbij enkele werken van Gauguin, Degas, Renoir, Manet en Matisse, vierde, voerde spontaan enkele buikdansen utt. Ian White, de directeur van het museum, kwam in een poezepak. „De leeuw", zei hij, „is door Tullah ge temd tot een poes". De kleurige Tullah, die eens beroeps- buikdanseres was, verkleedde zich vijf maal haar kleding varieerde van een diep uitgesnede jump suit tot een japon met gemetalliseerde strepen. LONDEN (AP) Toen de tv-vriend van het knapste meisje in de tv-serie Coronation Street uit de gunst van de kijkers raakte, wachtte een groep mannen de acteur buiten de studio op en dreigde hem af te ranselen: „Als Je onze Elsie niet met rust laat". Toen Elsie Tanner, alias de welge vormde actrice Pat Phoenix, met haar Amerikaanse soldaat trouwde, be richtten kijksters aan de tv-maat- schappij, dat zij haar mooiste hoeden hadden gedragen om getuige te zijn van de gebeurtenis. De acteur Peter Adamson, de voorma lige gezel van Elsie op het scherm, dronk rustig een consumptie in een bar, toen een man naar hem toe kwam, hem vertelde dat hij zich te veel liet gelden in de serie en hem een flinke tik op zijn neus gaf. „Coronation Street", aanvankelijk be doeld voor 13 weken en door een Britse tv-criticus beschreven als het zeldzaamste verschijnsel in de Britse volkscultuur", beleefde deze zomer zijn 1000ste episode en nadert zijn tiende verjaardag. Het marathon-verhaal over het leven in een morsige achterbuurt ergens in het noorden van Engeland is senti menteel, emotioneel en menselijk. Het wordt gevolgd door 25 miljoen mensen bijna de helft van de bevolking van het land van wie velen er zo in opgaan, dat de gedachtengang van het verhaal werkelijkheid voor hen Naar Coronation Street wordt geke ken in Canada, Nederland, Griekenland en Singapore. In Hongkong lopen de Chinese onderschriften verticaal over het scherm. Thailand heeft de serie gekocht en Sierra Leone eveneens. In Australië is de belangstelling zo groot, dat een van de stations het program vijf dagen per week uitzendt. De serie heeft werk verschaft aan 1.000 karakterspelers plus 3.000 figu ranten en de gewone sterren rijk gemaakt. Vraag de Granada-tv-maatschappij, die het program heeft gecreëerd, hoe lang de serie nog zal lopen en het antwoord zal lulden: altijd. Karei Prior Productions N.V. opgericht AMSTERDAM (ANP) Dezer dagen zijn de voorbereidingen afgesloten voor de oprichting van een nieuwe fil-, televisie-, radio-, public relations- en reclame-produktiemaatschap- pij Karei Prior Productions N.V., waarvan de heer Karei Prior de di rectie op zich zal nemen. De nieuwe maatschappij zal deel uitmaken van het Strengholt-concern, dat naast zijn bestaande belangen in muziek, toneel, boeken, platen en tijdschriften zich nu ook via deze nieuwe naamloze ven nootschap gaat ontplooien in de audio visuele en reclame-sector. Karei Prior Productions N.V. zal worden gevestigd aan de Leidsegracht 11 in Amsterdam In Oud-Bussum wil men een eigen studio plaatsen. Guus Jansen wint chanson wedstrijd HILVERSUM (A.N.P.) NOS-voor- zitter E. A. Schüttenhelm heeft tijdens een bijeenkomst in de VARA-studio de prijzen uitgereikt van de door de BRT en NOS gezamenlijk georganiseerde chansonwedstrijd. De eerste prijs, groot 1400.- werd door de heer Schütten helm uitgereikt aan Guus Jansen uit Nigtevecht. De tweede prijs 1050.-) werd gewonnen door de Belgische com ponist Harry Bart uit Antwerpen en de derde prijs, groot 700.- door Hans Flower uit Merksem bij Antwerpen. Op 1 november zendt de VARA een nieuwe aflevering van de serie van Vic Singel uit. We zien hier Wies Andersen in deze rol in een hachelijke situatie tegenover Paul Melton als Rock Burks De titel van deze aflevering is „Het bittere slaapgas" en zij staat onder regie van Loet Steenbergen. Documentaire over Zuid-A frika Zuid-Afrika staat volop in het nieuws. Allereerst door de berichten dat Engeland weer wapens aan Zuid- Afrika gaat leveren. Verder is Zuid- Afrika van plan op korte termijn verkiezingen uil te schrijven, waar de zwarte bevolking niet aan -te pas komt. Er is weer een nieuw proces begonnen tegen enkele kleurlingen en de ..big boss van B.O.S.S. (bureau of state security) Swanepoel heeft enkele zwarte Zuid-Afrikanen zondei van proces persoonlijk mishandeld. In tussen prijzen de gezamenlijke Zuid- afrikaanse reisbureau'.* Zuid-Afrika aan als het ideale vakantieland en haast de regering zich steeds weer te verklaren dat al deze berichten gelo gen of in ieder geval sterk overdreven zijn. Dit alles heeft de VPRO doen besluiten een film over Zuid-Afrika uit te zenden. De 45 minuten durende film is van de door de Zuidafrikaanse regering verbannen zwarte Zuid-Afri kaan: Vusumzi Make. Het filmmateri aal heeft hij het land uitgesmokkeld. VPRO Ned. I 20.50 uur. (ADVERTENTIE) Het verslag op dinsdag is maat één dag verschoven in het KRO-program- ma en het begon gisteravond met een reeksje van gegevens die de moeite van het kijken loonden: „Een rondje Dam" met de keuvelende agenten waarvan een de harde lijn wil volgen en de andere liever zachte hari&schoe- nen aantrekt gevolgd door de arresta tie van het weggelopen meisje dat net even te opvallend in scène is gezet om het helemaal geloofwaardig te doen voorkomen. Het reisje naar Amerika en Roemenië van onze eerste staats lieden kwam er wat formeel tussen, goed, thuis zijn ze vanzelfsprekend wat huiselijker.. Maar zwarte Lola met haar sexlappen en banaal optre den bleek thuis toch ook een heel ander type te zijn, die wel degelijk onderscheid maakt tussen pornografie en „echte liefde", thuis in het lieve buitenhuisje waarvoor ze ontzaglijk hard heeft moeten werken om dat bij elkaar te kunnen zingen. Natuurlijk ging ons Haags hart open toen Albert Vogel verscheen die zo het een en ander over zijn galerij Orez maar meer nog over zichzelf vertelde daar bij zachtjes beaamd door amice Leo Verboom in een gedistingeerd eethuis je. Op de manier van Couperus, badi nerend met de charmante flair die in zijn wereld thuishoort. De kleine zie len van de Javastraat. NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal KRO: 19.04 uur: Piste 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: De Baron van Münchhausen 21.05 uur: Brandpunt 21.30 uur: De Wrekers 22.20 uur: Riskante Kerk 22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal 19.04 i Ter visie AVRO: 19.30 uur: Verkeersbeeld 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Televizier 20.45 uur: Carol Burnettshow 21.35 uur: Grand Gala du Disque Classique 23.00 uur: Journaal (Van o e omroepcorresponden) „De mogelijkheid bestaat dat het avondprogramma zal worden gewij zigd i.v.m. de uitzending van een of meer voetbalwedstrijden" kondigde ons programmablad aan. Studio Sport heeft dit handig opgevangen door op de ene zender PSV contra de Roeme nen en via II de strijd van de Ajacie- den tegen F.C. Basel te laten zien waardoor we alvast konden meetrap- pelen toen PSV met 40 uit het strijdperk liep. Een snelle partij voet bal. De NOS verklaarde bij monde van de heer Jack van Belle dat Zienswijze nu een steviger vorm gekregen heeft: Men zal zich bepalen tot één onder werp waaraan nu meer tijd besteed kan worden om het wat degelijker uit te diepen. De eerste beurt was aan Yoga. emotioneel aan de man ge bracht door mevrouw Wiep Kik die ettelijke vragen te beantwoorden had van mensen die rustig overleggend op de kwestie ingingen. Onze summiere kennis van deze filosofie (mevrouw Kik hield apodictisch vast dat het een filosofie is en geen religie) bleek in zoverre juist te zijn, dat we hier te doen hebben met een levensbeschou wing die nauw verwant is aan het Indiase Boeddhisme. Maar filosofie en religie zijn in deze moeilijk te scheiden, vooral wanneer zij ons met de gebruikelijke esoterische ideeën vermengd, voorgeschoteld wordt. Waar maar steeds benadrukt wordt dat het „ik" door welke technieken of medita- tiemethodes of bewustzijnsverruiming j dan ook, zich zélf kan bevrijden om j tot een hogere geestelijke staat te komen, zonder middelaar ons van God gegeven, dan zijn wij ervan overtuigd dat Yoga zoals aangeprezen door deze mevrouw, onverenigbaar is met Chris tendom. Wanneer dit tot de kijkers is doorgedrongen dan heeft zo'n uitzen ding zijn nut bewezen. Ad Int. Galerie Booker, Lauriersgracht 74, am- sterdam, exposeert van 23 oktober tot 22 november ceramiek van Hetty Huisman en Improvisaties op een standaardsymbool van Karei Niehor- HILVERSUM „De zeven doodzon den" naar een werk van Brecht en Weill, geregisseerd door Anne Marie Prins, zal vanavond niet kunnen wor den uitgezonden. Te elfder ure is be richt ontvangen van de houdster van de auteursrechten, mevrouw Helenc Weigel, weduwe van Bertholt Brecht, dat zij de rechten voor deze t.v.- uitzending niet wil afstaan. De VPRO heeft vanaf het moment, dat de produktie van „De zeven dood zonden" ter hand werd genomen (maart 1970) via de daarvoor bestem de kanalen alles in het werk gesteld om de vereiste autorisering te verkrij gen. Daartoe zijn o.a. de Nederlandse vertaling en de muzikale bewerking van de desbetreffende agenten ter in zage gegeven. Het zag er tot voor kort naar uit, dat zich bij de verkrijging van de rechten geen complicaties zou den voordoen. Dinsdagochtend werd het optimisme van de VPRO afgestraft door de me dedeling van de (Belgische) zaakwaar nemer van mevrouw Weigel, dat deze haar toestemming voor de uitzending weigerde. Woensdag hoorde de VPRO, dat me vrouw Weigel als reden had opgege ven niet geïnteresseerd te zijn in een geactualiseerde bewerking van het oorspronkelijke stuk. De VPRO onderzoekt thans hoe het mogelijk is, dat mevrouw Weigel de mededeling heeft gekregen, dat hier van een aan actualiteit aangepaste bewerking sprake zou zijn. De ensce nering van Anne Marie Prins wijkt in tekst en muziek in geen enkel op zicht van het origineel af. Uiteraard zal de VPRO stappen ondernemen om (ADVERTENTIE) HAUTE CUISINE spécialités du chef menus au choix portir de fl. 16.- Allionce Gastronomique op een zo kort mogelijke termijn als nog tot een geautoriseerde uitzending te kunnen geraken. In plaats van ,.De zeven doodzonden" zal de VPRO vanavond een herhaling uitzenden van de op 18 december 1969 uitgezonden aflevering van „Transiet", waarin de Oostduitse zangeres Gisela May o.a. liederen van Brecht en Weill zal zingen. (ADVERTENTIE) In dit programma vroeg ex-AJAX doelverdediger Gert Bals ons te willen nagaan welke hinderpalen moeten worden opgeruimd bij de ontwikke ling van het beroepsvoetbal naar een noodzakelijke bedrijfsmatige aanpak. Samenstelling en regie: Arie Kley- wegt en Anne-Marie Pijlman. VPRO Ned. I 19.10 uur. KRO onderhandelt met Johnny en Rijk (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De KRO voert onder handelingen met studio Hamburg, de produktiemaatschappij van de Nord- deutsche Rundfunk, voor de coproduk- tie van zes televisieshows met Johnny Kraaykamp cn Rijk de Gooyer. Deze Nederlandse komieken, die dit seizoen onder Duits contract staan voor de maandelijkse t.v.-shows „Spass für Zwei", oogsten met hun humor niet *o- veel succes bü onze oosterburen als bij voorbeeld Rudy Carrel. Naar verluidt ligt het in het voornemen van de KRO om zes produktie» van studio Hamburg over te nemen en na 1 januari in het weekend uit te zen den. Er wordt nog gesproken met het duo Kraaykamp en De Gooyer over een eventuele Nederlandse versie van deze Duitse shows. Ook is nog niet bekend wie de regie gaat voeren over deze co- produkties.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2