HANS VERMEULEN (Sandy Coast):
JOHNNY WINTER:
FRITS LAMBRECHTS:
BTW MILES
M
„Ik ben een totaalgitarist,
ik duw mij niet als individualist naar voren'
Soloschijf bij toeval tot stand gekomen
gitaarfenomeen
rNeem me zoals ik ben'
MIJN HUID
IS
10 MOE
MODE
ONDER DE
OPPER
VLAKTE
V Vv
LEIDSE COURANT
MAANDAG 19 OKTOBER 1970
Als we het laatste decennium
van de Nederlandse pophisto
rie eens gaan analyseren dan
popgroepen uit het begin van
de zestiger jaren bitter weinig
overgebleven. In feite heeft
één groep het wel gehaald: de
Voorburgse Sandy Coast. Wie
herinnert zich nog de „Sub
jects Of My Thought" ..A Girl
Like You". ..And Her Name
Mas Amy" of „I See Her Face
Again"? En even later was
heel popminded Nederland be
zeten van dat geweldige „Ca
pital Punishment", wat tot nog
toe wel de grootste groepshit
werd. Het is echter wel wat
jaartjes geleden en de Sandy
Coast doet weer van zich
spreken door het uitbrengen
van een soloplaat van lead
zanger en sologitarist Hans
Vermeulen. Verder komt van
de groep zelf ook spoedig een
nieuwe plaat uit.
Het leven bij de Sandy
Coast heeft Hans Vermeulen
vast lang geen windeieren ge
legd, want hij ziet er goed uit.
Samen met manager Wim Bos
man. die de Sandy Coast van
af het begin aan zakelijk
heeft geleid, vertelt hij vlot 't
een en ander over de Voor
burgse formatie.
„We bestaan nu al weer zo'n
negen jaar, waarvan mijn
broer Jan (speelt basgitaar),
drummer Onno Bevoort en ik
steeds deel uitmaakten van de
Sandy Coast. Zo'n 2' j jaar ge
leden is Ron Westerbeek uit
Daddy's Act bij ons gekomen,
die evenals ik piano, orgel en
gitaar speelt.
In onze begintijd was in de
omgeving van Den Haag de
groep de Ricochets erg popu
lair. Daar zaten toen Rudy
Dennett en Robbie van Leeu
wen in. Manager was de
schoonzoon van Paul Acket,
Guus Nieuwenhuizen cn Cecs
van Leeuwen die schnabbelde
als roadmanager. Dat waren
gekke tijden".
„Als gitarist heb ik hier in
Nederland erg veel bewonde
ring voor Ferry Lever, die na
Alter Tea nu in Tee-Set
werkt. Nou ja, en dan natuur
lijk de bekende Gelling en
Akkerman. Ik zie mijzelf meer
al* totaalgitarist van de Sa'ndj'
Ó>ast. Ik bedoel, toen Akker
man nog bij de Brainbox zat,
was dat Akkermans groep, ik
zie het anders. Ik pas me lie
ver in de groep aan en wil
mijzelf als individualist niet
naar voren schuiven. Dus
meer in de richting van een
Kooymans of Robbie van
Trouwens ik ben gek van
Spaanse gitaristen zoals bij
voorbeeld José Moto. Pasgele
den heb ik in Spanje een
Mexicaan ontmoet. Werkt op
de Canarische eilanden met
zijn trio Los Angeles. Salvador
Regalado heet-ie. Zijn gitaar
is 2' 't toon hoger gestemd en
klinkt als een harp. Hij haalt
er ontzettend goeie dingen uit.
Ik ben al een tijd bezig om de
jongens op de plaat te zetten.
Via Red Bullet waar wij nu
ook bij zijn. Los Angeles
speelt Mexicaanse muziek op
een hele gekke progressieve
manier. Maar het grote pro-
bleem is de werkvergunning".
Je hebt veel platen gemaakt
met de Sandy Coast?
„Eens kijken. Zo'n veertien
singles en twee elpees. Dat is
een hele serie. Ik zou" ze niet
allemaal meer weten. Het be
gon met ..Being In Love",
daarna 'kwam de' grote hit
„Subjects of My Thought".
Pasgeleden werd mij door Bo-
vema nog gevraagd of ik de
produktie op mij wilde nemen
van een plaat, waarop ..Sub
jects" door een groep of zan
ger opnieuw zou worden opge
nomen. Daarna maakten wij
„That Girl Was Mine", waarna
„We'll Meet Again" (dat was
een hele oude hit van Vera
Lynn) uitkwam.
Ja. in die tijd was het vokale
gedeelte wel erg belangrijk
voor ons. „Girl Like You".
„Milk And Tranquilisers".
...And Her Name Was Amy"
(Amy moest eigenlijk weg om
dat de sojosingle van Rudy
Bennett zo heette), „f See Her
Face Again „Innocent Girl".
„Capital Punishment", „Nort
Canadian Paradise". ..Deep
Down Down" en tenslotte „E-
leanor Rigby".
Toch nel leuk als je hoort dat
Paul McCartney In een inter
view met Radio Luxemburg
zei. dat de beste uitvoering die
hij van Eleanor Rigby gehoord
had. die van de Sandy Coast
was. Dat doet je toch wel wat.
Naast die veertien kleine
plaatjes hebben we ook nog
twee elpees gemaakt. „From
The Workshop" cn op het Pa
ge Onclabci „Shipwreck".
Na langdurige tijd bij platen
maatschappij Negram gewerkt
te hebben tekende de Sandy
Coast een driejarig contract
met Page One Records. Het
veelbelovende contract lever
de weinig echte resultaten op.
wat grotendeels te wijten was
aan het vertrek van Page One-
chief Larry Page. die startte
met het label Penny Farthing
(waarop Shocking Blue in En
geland wordt uitgebracht).
Page probeerde dc- Sandy
Coast naar zijn nieuwe label
mee te krijgen, maar diverse
pogingen mislukten. Door be
moeienissen van Willem v. Koo
ien in zijn functie als directeur
van Red Bullet zijn de uitge
verijrechten nu overgebracht
op Dayglow Music, de muziek
uitgeverij van Red Bullet.
Een eerste solosingle voor
Hans Vermeulen. „In The
Land Of Nowhere is nu op
Polydor uitgebracht. Hetzelfde
zal gebeuren met de nieuwe
platen van de Sandy Coast.
Hans Vermeulen: „Het nieuwe
singlemateriaal van de Sandy
Coast hebben we nog niet be
paald. We gaan het eerst eens
uitzoeken met Freddy Haayen.
Hij kiest het nummer uit.
Haayen heeft een formidabele
commerciële gevoeligheid.
Mijn nieuwe plaa! „In The
Land Of Nowhere" is bij toe
val uitgebrachl Ik had het
nummer namelijk naar het
Nederlandse songfestival ge
stuurd. Het was moeilijk om
iemand te vinden om de song
te doen. Wel had ik er een
demoband van gestuurd naar
Red Bullet. Een telefoontje
vertelde me dat Eggermont en
Haayen al een orkestband van
„In The Land Of Nowhere"
hadden gemaakt. Ir^ een
prachtig arrangement van
Frans Mijts. Ze vroegen mij of
ik zelf de orkestband wilde
inzingen. Ik was wel even on
der de indruk toen ik mijn
eigen nummer zo gearrangeerd
hoorde".
De Sandy Coast heeft door het
maken van eigen composities
een eigen geluid gecreëerd.
Welke muzikanten hebben hen
altijd het meest beïnvloed?
Hans Vermeulen zegt daaro
ver: „De Beatles, vanaf het
begin tot heden. Maar daar
naast natuurlijk de Ivy League,
want vooral in vroegere
periodes viel de boventoon op
het vocale gedeelte en we
luisterden dan ook naar alle
groepen die aan „close-har-
mony" deden. Nu zijn voor mij
dé mensen Crosby. Stills.
Nash. Young. Dallas en Tay
lor. eigenlijk die hele kliek die
om Joe Cocker loopt, zoals De-
laney en Bonnie. Eric Clap-
Manager Wim Bosman is de
groep Sandy Coast in alle om
standigheden negen jaar
trouw gebleven. Waarom?
Bosman: „Die vraag kan ik
kort beantwoorden. Omdat het
een hotyby van me is. De ver
standhouding met de jongens
is altijd goed geweest. En daar
komt het in een groep op aan.
Overigens ben ik wel van me
ning, dat Wanneer groepen uit
elkaar gaan. de'reden groten
deels 90 pet een financiële
oorzaak moet hebben. Volgens
mij is er niemand zo gemak
kelijk te bedonderen als een
Vermeulen „Ja. daarom ben
ik ook zo blij. dat Red Bullet
er is gekomen. Red Bullet
heeft als basis de produktie
van platen en de promotie
daarvan en is zo professioneel
opgezet dat de artiest er wer
kelijk mee geholpen wordt"
„Back To The City" heet de
tweede single van het Haagse
zangeresje Turquoise, dat Ver
meulen geproduceerd heeft.
„Het is een beetje Joni Mit-
chcll-achtig. Klinkt erg lekker.
Dc plaat komt binnenkort uit.
Trouwens ik heb eigenlijk wel
zin om mij meer te gaan rich
ten op het produktiewerk,
maar eerst heb ik mijn han
den vol aan mijn nieuwe
DISCORUBRIEK
door Charles Bels
Witter-dan-wit Johnny Winter heeft
ook weer eens een elpee vervaardigd.
Zoals bekend is Winter een van de
weinige gitaarfenomenen van de hui
dige popscene. Een nieuwe plaat van
hem mag dan ook zeker gelden als
een gebeurtenis.
Ditmaal stelt Winter echter wat te
leur. Niet dat zijn spel slecht is, zeker
niet want hij rijgt weer virtuoos de
ene solo aan de andere, maar het is
de eenzijdigheid in repertoire die ons
nu toch wel gaat opbreken. Het zijn
altijd weer hardrockcomposities.
waarin een behoorlijke lijn en melo
die ontbreken omdat Winter nauwe
lijks kan wachten met zijn overigens
hoogstaand gitaarvertoon En dat
wordt op den duur vervelend. Dat het
ook anders kan. bewijst Johnny's jon
gere broer Edgar die zich op de enige
weken geleden verschenen elpee „En-
trance" bediende van louter Johnnv
Wintercomposities en daar veel meer
mee deed. Hij wisselde heel kien het
grovere werk af met gevoelige songs
en dan krijg je al meteen een heel
ander en gevarieerder beeld. Blijft
overigens alle waardering voor het
waarlijk grandioze spel van Johnnv
op de langspeler „Johnnv Winter
And", maar een wat meer op het
publiek gerichte speelwijze zou toe te
juichen zijn. Nu blijft de waardering
voor zijn spel slechts beperkt tot wat
geroepenen en dat zou anders kunnen.
Tenzij Winter zich daarmee tevreden
stelt (CBS S 64117).
Onze vaderlandse cabaretiers hebben
de laatste jaren bepaald niet te kla
gen over gebrek aan belangstelling.
Radio en televisie, pers en publiek en
uiteraard het platenwezen maken het
hen steeds meer naar de zin. Gelukkig
maar. want er zijn tijden geweest dat
er voor een gemiddelde cabaretier
zonder het talent van een Kan of een
Hermans geen droog brood te verdie
nen viel. Tot de jonge garde cabare
tiers die gulzig de rente trekt van
dete waardering behoort ook de drie
ëndertigjarige Frits Lambrechts.
Hij werd in 1964 bij toeval ontdekt
door supersarcast Jaap van de Merwe,
die hem prompt engageerde als pia
nist voor zijn gezelschap. Daarna ging
het crescendo met Frits Lambrechts
Hij leverde muziek aan Henk Elsink.
draaide een jaar mee in het Wim
Kancircus om vervolgens Frans en
Fiet Koster bij te staan in hun kri-
tisch-humoristische strijd tegen de
maatschappij. De singles „De Jordaan"
en „Let s spend the summer in the
city of Amsterdam" brachten Lam
brechts onder de aandacht van het
machtige vinylleger. De vorige week
verschenen langspeler „Neem me zoals
ik ben" is het logische gevolg van de
redelijke verkoop van eerstgenoemde
singles. Op deze elpee toont Lam
brechts zich een scherp observator
van de maatschappij en tevens een
geboren romanticus. In zijn kritiek
blijft hij menselijk, in zijn lyriek
nuchter. Eigenschappen die een gebo
ren cabaretier verraden, die Lam
brechts dan ook is. Zoals het een
vakman betaamt schreef hij muziek
en teksten zelf. Hoogtepunten op deze
door de momenteel zeer bedrijvige
Ruud Jacobs geproduceerde langspeler
zijn: „Zandvoort in september".
„Brammetje", „Man zonder hoofd" en
de titelsong „Neem me zoals ik ben"
Rogier van Otterloo (ei
achter Edwin Rutten) zo
uitstekende begeleiding
menten (CBS S 64106).
de
Dc Amerikaanse drummer Buddy Miles
is wat je noemt een actieve jongen.
Kort na het verschijnen van de lang
speler „Electric Chuchr" is er alweer
zo'n 33-toerenprodukt van hem cn zün
formatie op de markt gekomen, ditmaal
genaamd „Them changes Buddy Miles"-
Met deze titel kunnen wij het niet hele
maal eens zijn, want er is aan de stijl
van Buddy bitter weinig veranderd- De
hoofdmoot van zijn repertoire wordt
nog steeds gevormd door dreunende
soulrocknummers, die zonder uitzonde
ring een maximum aan dynamiek mee
krijgen maar waarin de lyriek volkomen
zoek is. En dat is Joch wel jammer, af
ontkennen, zonder enige variatie echter.
Hopelijk tracteert de luisterrijk uitziende
Buddy ons op zijn volgende langspeler
op een lekker sentimentele soulballad,
die helaas op deze eenzijdige plaat ont-
breekt. De harde popjongens zullen
overigens smullen van dit in-aggressie-
ve plaatwerk. Titels: „Down by the
river", „Your feeling is mine".
Dreams „Them changes", ..Memphis
train" e.a. (Mercury 6338 016).
Er i
node
tica en hun doeleinden worden ge
noemd. Wist li al dat we niet meer
van ma ke-uppreparaten behoren te
spreken, maar van decoratieve cos
metica? Veel interessanter. En dat
i ude.
of een niet-meer-zo-jonge, of
een rimpelhuid maar dat het
thans een ..vermoeide" huid is? Als
een vrouw zich óp voelt en 88 jaar
oud en een gezicht heeft van oude
lappen, dan is haar huid vermoeid
Daarentegen heeft ons schoonheids
winkeltje gelukkig allerhande potjes
en /lesjes, zodat de huid weer jeug
dig en uitgerust kan worden, al ligt
er een centenaarslast vant zorgen op
onze schouders.
Uitzonderingen bevestigen de re
gel. Jeanne Gatineau is ons zeer
sympathiek omdat zij die delicate
manier negeert en ronduit blijft zeg
gen waar het op aankomt: „Rimpels
zijn stille getuigen van 't voorbijgaan
der jaren", zegt zij. Schokkende taal
gebruikt zij ook nog: „Bestrijd het
verwelken en verouderen van de
huid". Zij windt er geen doekjes om,
maar heeft wel het geneesmiddel bij
de hand: INTEMPORELLE met
Fluxtèrol, een biologische samenstel
ling, rijk aan synthetische en actieve
elementen, vochtinbrengend, spier
weefsel-verstevigend en prikkelend,
vernieuwend, voedend, stimule-
Orlane werpt zich op de ver
moeidheid, en- wel dié aan het eind
van de dag. ,,Vw lijntjes tekenen
zich, uw ogen staan flets". Wij we
ten wel beter: we zien er uit als een
vaatdoek. ,,En binnen het uur moet
u stralend en fris uitgaan!" roept
Orlane verschrikt. Hier kind. dacht
dit schoonheidshuis. ik vind even
filmpje van het gelaat wordt afg
trokken, dat alle vermoeidheid ve
dwenen is en een stralende schooi
heid .uit kan gaan.
Helena Rubinstein ontfermt zie
over de vette en gemengde huii
(We moeten even vaststellen dat e
vette huid langer jong en rimpelloc
blijft, zelden vermoeid wordt, mai
helaas niet in de mode is.) Volger
Helena brengt haar serie SKIN BJ
I.ANCE die vette huiden in evei
wicht en zij onthult daarbij, dat f
procent van de vrouwen zulke hu
den hebben. Bij de serie Skin B;
lance hoort een cleanser die. zaci
ingemasseerd, tot schuim wordt; jyei'
isker i
toni
dat
je
een substantie die ondoorschijnend is
l ondanks de naam MASQUE TRANS
PARANT!) en op het gezicht en
rondom de ogen mag worden aange
bracht. Om de ogen bijzonder, want
de meeste maskers verbieden dat. U
moet scheikunde en biologie gestu
deerd hebben om te begrijpen wdt
dat .masker doet terwijl u het op-
hebt, maar u kunt zó dom niet zijn
of u ziet na 10 minuten, als het
daarna gebruikt men de „granules
door een theelepeltje van bed.oelc
korrels in de handpalm met w;
water aan te maken en het gela,
ermee te wassen. Naspoelen met w.
ter Het lijkt allemaal wel veel c
zeep, maar geloof niet dat het er ié
mee te maken heeft. Bij dezelfc
serie hoort ook een pre-make-up
aerosol, een masker dat 10 minute
moet intrekken én een shampoo tegi
Dit is de tijd waarin de vrouw zich
van alle slavernij ontdoet en ook
haar lichaam vrijmaakt naar eigen
goeddunken. Een enquête die werd
gehouden door de Franse nationale
Federatie van foundationfabrikanten,
wees uit dat niet minder dan 84
procent ran de Franse vrouwen
voortaan zonder beha door het leven
wensen te gaan. Nu zal men denken:
aha. dat zijn de jonge, mooie. De
meisjes die doorschijnblonses dragen,
en decolletés tot aan de taille: de
meisjes die nog altijd spelen mei de
gedachte aan een toploze mode. Maar
nee hoor Niet de meisjes van 18
lentes willen dn beha missen, even
min hun moeders tot aan 49 jaar.
Integendeel, zij verzekeren zich alleen
van nieuwe modellen die door een
bijzondere naad de boezems rond
maken Pas omstreeks haar vijftig
ste begint de vrouw eraan te denken
hoe heerlijk de behaloze vrijheid zou
zijn. En op haar vijfenzestigste
maakt zij er ernst mee.
Jeugdiger is de voortschrijdende g
woonte om het zonder nachtkledii
te stellen. Het zet de lingeriefaoi
kant voor de opgave meisjes aan h
verstand te brengen dat een waz
niemendalletje nog mooier, een po
in granny-look nog romantiscln
een geestig shirt nog pikanter
helemaal niets. Gelukkig
heeft hij de pyjama d':
zijn pakket opgenomen, en hij pru
hem in Frankrijk aan met de slaf
zin: om de deur open te maken voc
de postbode. Pyjama's uit een stul
de wijde pijpen soms als een haren
broek om de enkels ingerimpeld, va
jersey in een zeer levendige imprim
pasten precies in een modern int)
rieur en zijn niet alleen geschikt oi
de postbode in te begroeten, ma)
ook om 's avonds thuis te dragen f
's nachts in te slapen. (Triump
maakt ze tweedelig, broek m>
omknoop-bolero en bloot maagstuk!
leuk voor de postbode!).
Mag het dan zijn dat zij 's nacht:
weinig om het lijf heeft, over
haalt zij haar schade in: er zijn
heerlijke panty's en dan bedoelf Ier,
wij nauwsluitende „onderbroek!
die reiken tot onder de knie. Zij z
bedoeld om gedragen te worden c
der de kuitbroek die deze winter
in de mode komt. Dior heeft
Modellen uit de Soft-Look-serie van Triumph International.
Misschien komen ze dan ook wel i
onze gewone warenhuizen. In el
geval komen er longlongs, lani
panty's met rits opzij. Dat is handi
(Triumph). Eerdaags zullen wij oc
aan de lange onderjurk moeten gt
loven. Liefst een met diepe splitte
dan doet hij goed dienst onder c
gespleten jurk.
Russische vrouwen dragen Engel)
lingerie want Britse fabrikantei
maken speciale series om naar R
land uit te voeren. Toen de eei
zending van 100.000 stuks, overvl
dig gegarneerd met kant-incru:
ties, in Moskou was afgeleve
moeten elegante vrouwen ze elk
uit de handen gerukt, hebben. Hf
is echt ,.kapitalisten"-ondergoed
Rusland dan. Want de prijs is e
maal hoger dan dc pxijs van
koop in Engeland.