Symfonisch
van familie
portret
Bach
Inbreker haalde
huizen leeg bij
begrafenissen
INDONESIËR MAG NIET
NAAR OUDERS IN DIEREN
Elk jaar naar Roemenië voor
kleinste museum van Den Haag
De contacten,
daar gaat het om
Prachtige voorstelling
van Toneelgroep Centrum
Dos Passos
overleden
„Dag van de
postzegel
op 10 oktober
DINSDAG 29 SEPTEMBER 1970
LEIDSE COURANT
PAGINA 7
Op alle toeren klinkt muziek
Op vijf langspeelplaten keurig
in een album uitgegeven heeft
Philips een overzicht gegeven
van de symfonische prestaties
van zes componisten die naar de
naam „Bach" luisterden (Philips
6500/067-71). Het is een soort
fonografisch portret van de
familie Bach geworden; Raymond
Leppard dirigeert hierbij afwis
selend het Engels Kamerorkest
en het New Philharmonia Or
chestra. Natuurlijk met veel
instrumentale solisten en Lep
pard zelf vaak aan het klave
cimbel.
Naast het feit dat het album tien
platenkanten met goedgespeelde ka
mermuziek brengt, waarderen we nog
twee anders aspecten in deze Philips-
produktie. Ten eerste dat naast de be
kenden (Johann Sebastian, Carl Ph.
Emanuel en Johann Christian) de
minder vaak aan bod komenden
(Bachs oudste broer Wilhelm Friede-
mann. de één na jongste zoon Johann
Christoph en neef Johann Ludwig) te
horen zijn; in de tweede plaats dat de
platen zich tot het symfonisch genre
beperken en daardoor vergelijking
mogelijk maken.
Johann Sebastian Is met zijn vier
orkestsuites sterk vertegenwoordigd;
Carl Philipp Emanuel staathem in
zijn vier symfonieën stilistisch het
meest nabij; maar de vier veel meer
orkestraal gedachte sinfonia's van
Johann Christian boeiden ons meer.
De vijfde plaat is voor de drie „ver-
getenen"; de suite van Johann Ludwig
en de sinfonia van Johann C. F. komen
niet boven de goede doorsnee van hun
tijd uit; de twee werken van Wilhelm
Friedemann daarentegen bevatten meer
persoonlijkheid; voor het conceit voor
klavecimbel en strijkers in f-klein is
hij zijn plaatsje in dit familieportret
van de Bachs dubbel en dwars waard.
Tussen 14001500
Voor de liefhebbers van muziek vóór
de barok drie platen die we zonder
gradaties mogen aanbevelen. Op Har-
monia Mundi (HMS 30683) Guillaume
Dufays mis „Se la face ay pale" en
twee driestemmige hymnen; op het
Spaanse label van HMV (ASDL 9511
instrumentale muziek die gespeeld moet
zijn aan het hof van Karei de Vijfde;
op de eerste kant van „Gitaar en slag
werk" (DGG 2530-034) dansmuziek
voor gitaar van Zuideuropese compo
nisten uit de zestiende eeuw en door
gitarist Siegfried Behrend zelf be
werkte middeleeuwse dansen.
Dufay, een van de grondleggers van
de meerstemmige mis en die een voor
loper van de renaissance is. heeft in
zijn „Se la face ay pale" een contra-
puntisch hoogtepunt bereikt. Zijp mo
tetten zijn op 't eerste gehoor ook ju
weeltjes van eenvoud; de mis is struc-
I tureel bijzonder knap. De begeleiding
met behulp van oude instrumenten
zorgt dat Dufay ook aan die kant de
juiste sfeer behoudt; de vocale pres
taties op deze Harmonia Mundiplaat
zijn uitstekend.
In zijn soort is de HMV-plaat met
Spaanse hofmuziek de beste die we de
laatste jaren beluisterd hebben. Dit
geldt dan zowel voor de uitvoering
door de „Agrupación Instrumental de
Musica Antiqua" uit Madrid (vooral
fluiten en vedels) als voor de gemaakte
keuze; daaronder verschillende „ano-
nimi" en veel werk van Antonio de
Cabezon. Een prachtige plaat.
Die kwalificatie geven we met even
weinig voorbehoud aan de eerste kant
van de „Gitaar en slagwerk"-plaat van
Siegfried Behrend (DGG). Betoverend
gitaarspel en een sobere, rake onder
steuning van middeleeuwse slaginstru
menten. De keerzijde brengt eigentijds
werk van Siegfried Behrend (Heno-
grafie). Siegfried Fink (Dialoog) en
Klaas Hashagen (Pergiton). Daar kan
de titel beter luiden: „Slagwerk en
gitaar", omdat daar het uitgebreide
slagwerkarsenaal vaak de hoofdrol
speelt. Fungeert in de muziek van
middeleeuwen en renaissance het slag
werk uitsluitend als ritmisch hulp
middel. bij Finke Hashagen en Behrend
zelf zijn het de talrijke slaginstrumen
ten die de klankkleur bepalen met dan
in „Henografie" de experimentele toe
passing van de menselijke stem. Zo
is deze DGG-plaat als het ware een
dubbele spiegel met aan de éne kant
de meest pure eenvoud en aan de
andere kant de avant-gardistische mu
ziektaal, gesproken en gespeeld rond
de conventioneel gebleven klank van
de gitaar. Of deze taal echte profeten-
taal is? Wij rangschikken hem voorals
nog bij het experiment.
Een Edison waard
Een plaat die als wij het voor het
zeggen hadden een „Edison" zou
krijgen, is de DGG-opname met de
Braziliaanse pianiste Yara Bernette i
twee bundels klavierpreludes va
Rachmaninov. Wij beschouwen deze
preludes als 'n compendium van Rach-
Alles wat hij aan romantiek voor het
klavier, het orkest of de stem
gecomponeerd heeft, ligt in de:e
preludes samengevat. En Yara Bernette
is de ideale vertolkster van deze
muziek; briljant (ook in de zwaarste
linkerhandpassages), lyrisch en roman
tisch zonder ooit te overdrijven.
Wie Rachmaninov schuwt omdat hij
hem te sentimenteel of te bombastisch
vindt, hoort hier Rachmaninov in een
gelouterde vorm (DGG 2530-007).
Een tip voor operer'etteliefhebbers als
slot. HMV heeft onder het label EMI
(HBOX 120) op twee platen een wat
ingekorte uitvoering van Johann
Strauss' „Eine Nacht in Venedig" vast
gelegd. Vocaal beter dan u deze ope
rette ooit horen zult, want Nicolai
Gedda, Elisabeth Schwarzkopf en Erich
Kunz hebben voor de hoofdrollen ge
tekend. Een goed koor en
orkest staan onder leiding
Ackermann.
Isabella Kerkhoven-Constantinescu
„Iez gin gewone culturelle club. icz veel méér en mense
zegge: Isabel die is niet ghoed wijs bij haar hoofd. Maar ik
wete wat ik doen. het is om mense bij mhekaar te brheng.
uit broederschap, uit humaniëteit, om peace. IJ begrijpe
mij?" - Wij getuigen dat we er wel igts van snappen en
madame Isabella Kerkhoven-Constantinescu knikt tevreden.
Zij wil dat men haar bedoelingen niet misverstaat want
dan schiet ze naast de roos en zij is er de vrouw niet
om haar tijd te verspillen.
Wij zitten tegenov
Emmapark, haar
activiteiten. Haar
volkskunst ligt bov
haar in de grote voorkamer aan het
/erkkamer, dc brouwerij van zoveel
gewijd aan de Roemeense
op de zolververdieping. Maar zij
uitleggen
stond en hoe het functioneert,
ry voor gezelligheid".
De voorgeschiedenis hoeft niet lang te duren: Haar man.
NEDERLANDER. STUDEERDE IN Roemenie en werd ver
liefd op haar. maar zij was nog een meisje; hij moest
wachten tot zij achttien was. Toen trouwden zij en gingen
naar Indonesië waar hij een baan kreeg. Maar de oorlog
kwam en zij verdwenen in een Jappenkamp dat zit 'beiden
overleefden. Daarna naar Holland, naar Den Haag. Hier
trof zij natuurlijk landgenoten die bij elkander kwamen.
„Geen politiek", zegt Isabella met een afwerend gebaar,
..niets politiek, alleen cultureel om onze kunst en folklore
hier bekend te maken.
Toen ik kind was wist ik al heel wat van Nederland af.
maar wat weten wij hier van Roemenië? Vrijwel alleen dat
het onder Russische invloedsfeer staat en dat het geloof er
stand houdt. Dat hebben ze nu wél bemerkt, dat kunnen ze
ons nooit afnemen', een Roemeen is een gelovige. U zult
direct mijn kapel zien boven. Daar zijn al heel wat
kinderen gedoopt. Christendom en humaniteit gaan sa-
BREDA (ANP) De verdachte keek
iedere dag de overlijdensadvertenties in
de krant na. Op de dag van de begrafe
nis of tijdens de kerkdienst sloeg hij
zijn slag in het huis van de overledene
of de familie. Dat is in het kort de
beschuldiging die tegen de 30-jarige W.
L. uit Breda werd uitgesproken tijdens
de zitting van de Bredase rechtbank
gisteren. De officier van justitie voegde
eraan toe: „Als een hyena sloeg hij toe.
terwijl het lijk nog boven aarde
W. L. stond
goed neef j l., de 32-jarige L.
Otto j Hoogveen en de 35-jarige P. van I
Made terecht wegens het plegen
inbraken. Daarbij was de buit v
rend van f 1000 tot 46.000
zitting bekend te hebben om zijn vriend
W. L. te ontlasten. Zijn vrouw had er
echter bezwaar tegen gemaakt, dat hij de
gevangenis inging voor zijn vriend. Om
zijn huwelijk te redden trok hij nu zijn
woorden in.
Onmiddelijk werd proces-verbaal op
gemaakt wegens meineed. Van A. werd
echter niet vrijgelaten omdat de recht
bank zijn bekentenis gedetailleerd acht
te. Een vriend'van Van A, werd even
eens gearresteerd wegens meineed, om
dat hij verklaarde dat deze tussen de-
cember 1969 en februari '70 geen enkel
met zijn 35-jarige weekeinde van huis was geweest.
Met een Kerstmis
Twintig jaar geleden, met een Kerstmis, maakten wij hier
I muziek met vrienden en zetten de ramen open. Mensen
kwamen luisteren, kwamen binnen en zagen enkele voor-
werpen die ik meegebracht had en die vonden ze mooi.
I Langzamerhand is de collectie gegroeid Ik ga ieder jaar
naar Roemenië en breng dan mee wat ik krijgen of kopen
kan. Op die manier kunnen de mensen met mijn land in
j contact komen. Daar gaat het om. ziet u, de contacten. Die
moeten we veel meer hebben in deze gespleten wereld.
Mijn museumpje en de culturele avonden ziin er maar een
klein onderdeel van." Bovendien vertelt zij dat er eigenaar
dige overeenkomsten bestaan tussen haai' eerste en haar
tweede vaderland. Ze hebben n.m. beiden een feeling voor
de dialoog, voor het humanistische streven naar intermen-
1 selijke contacten. Hier in Nederland heerst de bcsi<? demo-
cratie, vindt madame Constantinuescu die van het Neder
lands al gauw op het Frans is overgegaan. (Dat gaat haar
gemakkelijker af want het Roemeens is een romaanse taal).
Zij maakt zich wel kwaad op mensen die deze democratie
misbruiken en hier een communistische actie voeren tijdens
stakingen. De arbeders hebben het hier heel goed in
vergelijking met sommige landen van het oostblok waar je
om zeven uur op je werk moet zijn en door moei stomen
tot zes uur 's avonds met een kleine tussenpauze. Wie hier
zo ontevreden is, moest daar maar eens aan de slag!
Jeu 'Jt>
Een zelfontworpen prentbriefkaart.
met rijk borduurwe
jaar oud. behalve de cópieën van de opgegravi
Uit de afdeling kinderspeelgoed pakt zij twee poppen
nationaal kostuum die haar „lievelingen" zijn. „En kijk
eems, hebt u ooit zulke fluitjes gezien, van gebakken aarde
l in de vorm van een hondje of een varkentje? En dat is een
De officier va» Justil.c ei.ta tegen W. waterkrulk die d<_ bodren meenemen naar hun werk, e„
L._dTO 'T M af rek.hier heb, m m van de „ulten dle blj d<, dans
i er wee gebru,k, worden". We zien twee prachtig geborduurde
versierd. En hier, dit is een boternap
Madame Kerkhoven wijst op haar
bibliotheek die voornamelijk aan de Roemeens^ kunst
gewijd is. „Deze afdeling bevat alleen werken o\er de
kerkelijke kunst in kloosters. Zeker, de kloosters laat men
ongemoeid, nog eens: welk regiem er ooit zal zijn of komen
de Roemeen is een christenmens!".
In een nevenvertrek staat haar „altaar" met het kruis, de
Iconen, het Evengelieboek, het wieroókvat en zelfs het
omoforion (de brede priesterstola) hangt ernaast, gereed om
zo gebruikt te worden.
Nederlandse vrienden
Weer terug in haar werkkamer zegt zij ons dat deze
collecte en haar culturele activiteiten, zoals het organiseren
van muziek en literatuuravonden, alleen mogelijk werden
door de goede hulp van zoveel Nederlandse vrienden,
mensen als b.v. prof. De Ridder van het Spaans-Nederlands
Instituut te Amsterdam en de pers die haar ook altijd goed
geholpen heeft. Wij informeren nog naar eventuele nieuwe
plannen. Ja, die heeft zij: in Kampina, staat het huis van
haar ouders nu leeg en daar heeft zij de beschikking over.
„Als God allemachtig mij helpe" dan wil zij daar een
cultureel centrum stichten waar op de eerste plaats Neder
landers en later ook andere kunstenaars enige tijd kunnen
verblijven. Een gevestigd punt in haar plan voor culturele
uitwisseling tussen de beide landen. Roemenen die hier
exposeren, Ingeycn oojt .meestal iq het Ejpmapark, Jfatuu
illes voorbereiding, zoveel daj ha>_.
afniëk. eigen kunst er nagenoeg op ovèrsehiet (zij laat oris in de
Bijzondere collectie
Dan de trappen op, naar de zolderverdieping. Waarschijn
lijk het kleinste museum van Den Haag maar het bevat een
heel bijzondere collectie déze verzameling van, Rotyeense
olkskunst. Alles wat hier slaat of hangt is minstens Vijftig lijk kost dit alles tjjj^en voorbereiding, zoveel da^ ha^r
_..j noeg op
Tweemaal Kees de Jongen
De beide nev
aij een inbraak
n Teteringen. In dezelfde fabriek had
den zij al eerder twee inbraken ge
pleegd. Bij de laatste en hen noodlottig
geworden inbraak moesten zij een bus
je met zeemleer ter waarde van f 46.000
achterlaten. Het busje hoorde toe aan
P. van B.
Alle verdachten legden aanvankelijk
;en volledige bekentenis af. Veertien
dagen geleden echter trok .van A. zijn be
kentenis ln. Hij zei gisteren tijdens de
aftrek
wedden gearresteerd maanden waarvan drie voorwaardelijk I
een -zeemleerfabriek en en proeftijd van drie jaar. Uit-
spraak 12 oktober.
lie's,
gauwigheid nog wat tekeningen en ontwerpen voor kerst
kaarten zien( ook krijgen we een dichtbundel van Cosbuc
mee, een compositie van Manzatti en enkele liederen.
„Omdat kunst en cultuur een brug van mens tot mens is,
maar hopelijk ook een sterke band tussen de volkeren zal
worden in dienst van vrede en broederschap en gerechtig
heid!" Dat hoopt Isabella Kerkhoven-Constantinescu zo
vurig als haar hart nog brand van liefde voor het verre
oude vaderland. j.v.
het boek van Theo Thb6sen
regie Peter Oosthoek
mot Wlm van der Grijn. Hans Dagelet,
Margreet Heemskerk. Elsje Scherjon.
Jules Hamel. Elsje de Wijn. Jacques
Commandeur, Frans Vorstman, Henny
Orrl. Lou Steenbergen, Karin Haage,
Het is niet gering wat Gerben Hellinga,
Peter Oosthoek en een groot deel van de
tcteurs en actrices van Tonelgroep Cen-
tot stand hebben gebracht in hun
oneelversie van Theo Thyssens beroem-
nan: „Kees de Jongen", het ver-
an een Amsterdamse jongen uit
iet lagere middenstandsmilieu, die de
larde en onverbiddelijke gang van zaken
tijn bestaan ontsnapt door fantasieën
dromerij. Wat een niet tot toneel te
wwerkeo boek leek, ls in deze versie uit-
ifgrocid tot een toneelgeheurtenis van
!ormaat.
De vondst van Hellinga bestond hierin,
lat hij zijn hoofdpersoon. Kees, splitste
twee rollen, die door twee acteurs
laast elkaar en tegelijkertijd gespeeld
oiden. De een is de reële Kees. de
•uitenkant, de ander is de droom-Kees,
binnenkant. De fantasieën van de jon-
1 kunnen zo zichtbaar gemaakt wor-
i op het toneel, niet allen doordat ze
voon gespeeld worden door droom-
es, maar ook doordat gesprekken tus-
beide „helften" van Kees zijn opge-
hotel op papieren
Onderden wijngaard
dedeling dat Ladri als ongewenste
vreemdeling het land zou worden uitge- j
I zet. Erger nog men wilde hem
j Schiphol brengen om hem met hetzelfde
j vliegtuig waarmee hij uit Indonesië
was gekomen weer terug te sturen.
Dank zij dc bemiddeling van de heer GoCCI VeCltal itl ffilSWllk
Martijn die in deze zaak optreed als 1 IJ
goede vriend maar ook als tolk werd
ARNHEM Dank rij de 39-Jarige Lad" bÜ Bergh over de Nederland-
heer H. T. Martijn uit Dieren krijgt de Duitse grens gezet waardoor het contact
29-jarige Ladri Ostra iedere dag in zijn kaa w«-
hotel te Elten (Duitsland) zijn portie
goreng. Ladri zit daar bijna
ADVERTENTIE
(Van e
verslaggeve
Ondanks de pogingen om ei
in artiesten op velerlei gebied aan het
toch eniger mate onderhouden kon blij- Rijswijkse publiek op voortreffelijke
ven tussen ouders en zoon totdat dewijze voor te stellen, was het
Nederlandse autoriteiten toestemming j zaterdagavond maar matig bezet by het
aand in Gaststatte Nordpol in het IzuUen Seven hem opnieuw binnen te optreden van de bekende pianiste Toos
D,.il,e grensstadje le „achten of men la,e"< Otidercfembijrigaard, die aldaar in de
in Nederland eo vriendelijk zal zijn zijn Via het Nederlandse consulaat te SHmabure een Beethoven-
nreisdoeumentrn gereed Ir maken Kleef ziin de papieren in orde gemaakl citol ten besle go f. Een jelult
.dig zijn voor het verkrijgen van t. d« de aanwezigen hebben
blijk gegeven van hun waardering voor
De Britse Labourpar'.y houdt momenteel het negenenzestigste jaarlijkse
congres. Oud-premier harold Wilson was vanzelfsprekend van de partij. Hier
is hij in gesprek met miss Alice Bacon.
Door dit effect
to gelijk geweest het verhaal
hijssen vrij volledig en naar de sfeer
rvan in ieder geval helemaal compleet
p het toneel te brengen. De hele
reurige geschiedenis van Kees en zijn
aiders komt aan de orde: de moeilijk
heden van vader in zijn schoenenzaak,
ns ziekte en dood; de heimelijke liefde
i Kees voor Rosa Overbeek; de bood-
\appen die Kees moet doen. En het
meer dan een verhaal, want het stuk
>eit tegen het eind ervan uit tot een
'T fijn genuanceerde, maar daarom
t minder bittere aanklacht tegen de
verbazend helder en geweldig imposant de z
slottafereel) het „grote leven ingaat en stuk
zich daar jcmmerlijk genoeg nog op v
het Hellinga heugt De maatschappij heeft w
een prooi gemaakt.
De hele structuur van het stuk, m;
ook de uitwerking ervan is steeds e\
doordacht, beheerst en bewpndere
waardig. Het stuk bestaat ten dele
reeks van bijna documentain
exact op het toneel driet i
■erheid van de spel bijdragen (die
>or stuk van belang zijn), waarop
Oosthoek kennelijk een belangrijke in-
vloed heeft gehad, heeft deze voorstel-
i ling zo terecht succes.
Wim van der Grijn en Hans Dagelet i0«,f,;;j
spelen hun twaalfjarige held prachtig: moi* m.pt.lpHp
van de zwembadpas tot en met de eerste
ontroering om de verliefdheid,
genre- j pochen over postzegels tot het grote
waardoor deze Indonesische Nederlan
der legaal in ons land mag verblijven
bij zijn ouders in Dieren.
Vader en moeder Ostra respectieve
lijk 50 en 45 jaar oud gingen op 30
augustus j.l. naai- Frankfurt om hun
zoon af te halen die zij al in 21 jaar
niet hadden gezien. Groot was de
vreugde van de ouders en hun reeds
doodgewaande zoon toen ze per auto
naar Nederland terugreisden De vreug
de van dit weerzien werd de volgende
ochtend onmiddellijk getemperd toen de
die nodig zijn voor het verkrijgen
een visum. Maar in Den Haag ver
klaarde 10 dagen later de heer Dries-
sen, hoofd van de visa dienst, dat er bij
hem geen aanvraag was binnengeko
men. Later bleek inderdaad dat de aan
vraag niet was doorgezonden omdat eeq
foutje was gemaakt. Tot op heden blijkt
uit niets dat die „fóut" is hersteld en zo
zit Ladri zijn dagen dopr te brengen in
een vreemd stadje met hem vreemde
zy presteerde.
Hij zit te wachten zoals voor hem al
zovele hebben gewacht op
dat hem toegang zal verschaffen tot
land en zijn Nederlandse ouders te
Dieren. De mensen die deze zaak voor
Ladri en zijn ouders behartigen hebben
er spijt van dat ze de legale weg
hebben bewandeld om Ladri binnen on-
landsgrenzen te brengen.
Met zorg heeft zij haar programma
uitgekozen, met zorg ook heeft zij dat
wat zij uitvoerde, voorbereid, voorul
lettend op de kleine details, die een
finishing touch zijn van het werk;
daarnaast mogen we stellen, dat we een
sterk geprofileerde Beethoven voor ons
neergezet kregen, wel
in de Sonata quani ui
22-1 in es grote terts, met her
papier wa{ g^jj aangezette tegenstellingen.
DEN HAAG (ANP) Op 10 oktober
wordt in een aantal plaatsen in ons land
Amsterdam, Rotterdam, Bergen op
Zoom, Breda, Deventer. Groningen.
's-IIertogenbosch en Maastricht de
at gespannen paarqjkse Dag van. de postzeger ge-
fantasia opus vierd
BALTIMORE (AP) De Amerikaan-
tafreeltjes, die
zijn gezet, hiet een minimum aan uiter
lijke hulpmiddelen. Het naturalisme is
echter nergens doel, steeds wordt het
doorbroken door de verdubbeling van de
hoofdfiguur.
Het succes van deze voorstelling
vaders dood. Vooral
schrijver John Dos Passos
oning te Balti-
leden. Hij
het bar,Pat'®nt geweest en pas zaterdag
weer uit een ziekenhuis teruggekeerd.
r. heeft meep dan 3Q boeken
Deze datum is niet willekeurig geko
zen. Sinds 1937 houdt men in ons land
op de zaterdag die het dichtst bij 9 okto
ber ligt de dag waarop in 1874 de
wereldpostvereniging (UPU) werd opge
richt bijeenkomsten ter bevordering
van de filatelie. In verscheidene landen
onder meer in Frankrijk en België
werkt de PTT mee met de uitgifte van
0 geval met de j gen of meer bijzondere postzegels. In
haar hoede. Hoe lang die onzekerheid Sonata app.issionata opus 57 in f klein. Nederland verscheen alleen in 1943 op
1 duren kan niemand zeggen Als d'r bijzonder karaktervol werd uit- deze dag een bijzondere zegel.
vergunning niet vlot af komt j gevoerd, zij het dat de pianiste in het De Nederlandse PTT werkt dit jaar in
land had binnengesmokkeld gaat-
j zou er waarsehijlijk geen haan naai
I gekraaid hebben. Nu is de politie op
Toos Onderdenwijngaart verstaat de
kunst om de composities open te spelen;
i zij maakt het de toehoorder gemakke-
I 1 ijker om de melodische lijnen te volgen,
I zonder dat het ten koste van de expressie
°P '4- I zal Ladri Ostra terug moeten naar Indo- i,nci
hij geen werk heeft nadat hij I vallen,
zijn trilogie „U.S.A.
sende bijdrage van Margreet Heemskerk
„is Rosa Overbeek. in deader ont-
zich vooral
roerende moederrol van Elsje Scherjon. toonde
De anderen die optreden (en dat zijn
vormde een literair document
eerste tientallen jaren van het leven in
de schrijver
edestander in
uiteraard bok voor een g™t'deei"het heel veell wil hiermee „iet tekort gedaan „^tmdjgheden ^'"beloning'
iciale ellende en de manier waarop dc resultaat van de inbreng van regisseur worden. Naarmate hij ouder werd veranderde
uurheid van een kind het af moet Peter Oosthoek, die nauw met Hellinga j Gisteravond was het in de uitverkoch-zijn inzichten en in het in 196" gepu
>r;pen tegen de hardheid van het leven, j zal hebben samengewerkt om dit stuk te en tot slot juichende Koninklijke bliceerde „Midcenturv" schilderde hii
j rond te krijgen. Zijn voorstelling is heel i Schouwburg voor het eerst te zien; vol- een minder geestdriftig portret van de
Want langzamerhand groeit er een con- simpel opgezet: een groot open toneel gende week dinsdag is de voorstelling er arbeidsleiders in zijn land. In 1964 n« G
iet tussen de echte Kees en de droom- waar het licht voornamelijk het werk terug. U mag hem niet missen. Dos Passos voorstander van senator
iees, dat leidt tot de vernietiging van moet doen Het ritme van de voorstel-I GoWwat». toen deze republikeins kan-
e tweede, wanneer de eerste tin een I ling is heel suggestief. Daardoor en door 1 'an verstappen didaat voor het presidentschap was.
>n moto de spanning wat liet
...j „aua. ,„j isschien wpl om zichzelf te
Cnigf ontslaS heefl genomen als arbeider bij I ladcn voor het allegro ma non troppo,
m c- -jo een jutefabriek De heer en mevrouw dat zij ook in technisch opzicht goed
Ostra hopen dat door publikaties in dc bleek aan te kunnen,
kranten de zaak de nodige aandacht zal I
krijgen waardoor de ambtelijke molen
misschien iets sneller zal gaan draaien
het gezin Ostra herenigd zal wor-
Kces Andrea zal zijn schilderijen, teke
ningen en auarellen tentoonstellen in
Kunsthandel Martinus Liernur van
3 t/m 22 oktober.
wel mee dat in de tentoonstel
lingszalen waar de „Dag van de post
zegel" plaatsvindt brievenbussen worden
geplaatst. De post uit deze bussen zal
door middel van een degelstempel wor
den voorzien van een afdruk van een
bijzonder poststempel en een afdruk van
het dagtekenstempel van Amsterdam.
exposant
damse Stedelijk Museum Deze
toonstelling duurt van 9 oktober tl
15 november.
Het Chopingedeelte bestond uit een
drietal mazurka's, een polonaise, taran
tella en een baccarole. Technisch van
hoge kwaliteit, maar ons inziens wat aan
de vlakke kant. waardoor we het op
stuwende karakter in de uitvoering
misten? dit is niet te ondervangen met
een versterking van de forti's, want juist
daardoor wordt er tekort gedaan aan het
sprankelende.
Zij raakte de sfeer wel goed in de het Russische Bolsjoi Ballet^Alexander
tarantella opus 43 en de mazurka opus Romanowitsj, is maandag in Milaan
het Amstei- 50-1 in G groot I kort na zijn aankomst uil Moskou, aan
het goed een hartaanval overleden Het ballet
zou woensdag met een tournee door
G. I Italië beginnen.
Directeur Bolsjoi
in Milaan gestorven
MILAAN (Rtr.) De directeur