Mogelijkheden vervroeging of geleidelijke
pensionering door regering in onderzoek
Winkler Prins Encyclopedie
bestaat in oktober 100 jaar
„De vissen kunnen
het weer navertellen"
GEVAAR VAX PRESTIGEST RIJD XA
STAP VAX STEDEXTEXPAROCHIE
Nota bejaardenbeleid
Federatie
Bejaardenzorg
teleurgesteld
Septuagintcongres
verkondigt evangelie
van bevrijding
3 dagen
rust met
NS Minitrips
«.f45 mm station.
Bom ontploft
in handen
Albanees
Binnen of buiten de Kerk?
DiiMSDAG 29 SEP! EMBER 1970
T I 1L6E COURANT
Derde levensfa7e elementen in de voorbereiding op de derde wijziging worden ingevoerd waardoor met name i—
Derde levensfaze
slecht voorbereid
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De regering zal laten onderzoeken
welke mogelijkheden en wensen er bestaan voor
een geleidelijke of vervroegde pensionering. Dat
staat in de nota bejaardenbeleid, die vandaag aan
de Tweede Kamer is aangeboden- De nota is
ondertekend door de staatssecretarissen Van de
Poel ((CRM) en Kruisinga (Volksgezondheid) en
door de ministers Schut (Volkshuisvesting) en
Roolvink (Sociale Zaken).
Het bejaard worden is een geleidelijk proces,
maar het „met pensioen zenden" betekent meestal
een abrupt einde van een belangrijk gedeelte van
het actieve leven. Doordat in het verleden de
nadruk is gelegd op de materiële component van
het bejaard zijn, is in enkele opzichten
voorbijgegaan aan de voorbereiding op „de derde
levensfaze". De regering acht de tijd aangebroken
de volwassen mens de kans te geven zich voor te
bereiden cp de tijd na de pensionering.
Wat daartoe de mogelijkheden zijn, is nog niet
volledig te overzien, meent de regering. Er zal nog
veel onderzoek moeten worden ingesteld. Enkele
elementen in de voorbereiding op de derde
levensfaze kunnen echter volgens de bewindslieden
nu al worden genoemd. Dat zijn onder meer
bezinning op de pensioneringsleeftijd, bijvoorbeeld
pensionering naar keuze tussen de drieënzestig en
de zevenenzestig jaar. Hier ligt een taak voor de
vakbeweging om over na te denken, stelt de
regeringsnota. Verder noemt de nota tijdelijke
omscholing van de oudere werknemer of
verandering van functie binnen het bedrijf,
aangepaste werktijden, meer of langere vakantie,
verlichting van lichamelijke eisen, geen
ploegendienst meer, bevriezing van prestatie
beloningen. Werkgevers zouden moeten kijken
creatieve zelfwerkzaamheid kunn
nemen. Het arbeidsmarktbeleid zou moeten
worden aangepast aan de meer kwetsbare positie
van oudere werknemers.
De studie over deze zaken is nog maar net op
gang gekomen. Het nemen van maatregelen zal
voor het grootste deel moeten geschieden door de
organisaties en verbonden van het particulier
initiatief, stelt de regeringsnota.
Voor de jaren tot 1975 heeft de regering een
aantal maatregelen getroffen tot uitbreiding van
het aantal bejaardenwoningen, dienstencentra,
ziekenverzorgsters in wijkverpleging, bedden in
erpleegtehuizen en verzorgingstehuizen. Ge-
ziging worden ingevoerd waardoor
u-schriften krijgen tot planning
van bejaardenoorden. Met deze maatregelen is tot
1975 een extra-bedrag gemoeid van 358 miljoen
gulden.
Van het beleid op langere termijn komt de
regering in de nota weinig verder dan te con
stateren dat er nog veel onderzocht moet worden.
Er is vooral nog te weinig inzicht in het toe
komstige behoeftepatroon van de bejaarden Vast
staat wel dat de samenstelling van de Nederlandse
bevolking zich drastisch aan het wijzigen is. Het
percentage bejaarden (ouder dan vijfenzestig jaar)
2000. In 1965
•rd de tien
11,1 zijn
rekend wordt dat in 1972 ruim ééntiende
bejaarden in verzorgingstehuizen zal wonen,
de voorzieningen en accommodaties te treffen
waar ze het hardste nodig zijn. zal een i
al oplopen tot 10,7 in de j;
was dit percent!
bereikt en ove
sterfte in de groep van veertig tot tachtig jaar is
al meer dan tien jaar aan het stijgen, terwijl die
bij de vrouwen niet stijgt. De gezondheidszorg
voor bejaarden zal bijzondere aandacht moeten
besteden aan ouderdomsziekten bij de man
Van de bejaarden woont nog geen vijfde in
aangepaste woonvormen, zoals bejaardenwoningen,
verzorgingstehuizen, serviceflats. De rest woont ln
een normale gezinswoning. Het aantal inwonende
bejaarden daalt snel.
De pensioenen zijn volgens de regering over hel
algemeen nog te laag. Als eenvoudige maatregel
om de ouder wordende mens te helpen bij zijn
vrijetijdsbesteding noemen de bewindslieden een
cultureel seniorenpaspoort, dat personen van
vijftig jaar en ouder faciliteiten geeft bij het
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De Nederlandse Federatie voor
Bejaardenzorg Is teleurgesteld over de rege
ringsnota bejaardenbeleid. Volgens de federatie
mag de nota niet worden beschouwd als rich
tinggevend voor de komende vgf jaar. De nota
geeft eeu aantal waardevolle aanzetten voor
een breder bejaardenbeleid, maar het blijft bij
nkele knel-
aldtn
fcdei
mografisch. Kern van het probleem is volgens
de regering het feit dat de bejaarden een steeds
groter percentage van de bevolking gaan uit
maken. Deze benadering vindt de N.F.B. on
juist. Volgens de federatie is de kern van het
bejaardenprobleem het feit dat in de huidige
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Zwembadkrakers
worden vervolgd
DEN HAAG (ANP) De officier van
justitie te Zwolle zal een strafvervolging
instellen tegen de personen, die op zon
dag 14 juni van het zwembad „De Hokse-
berg" in 't Harde (gemeente Doornspijk)
hebben gebruik gemaakt- Staatssecreta
ris prof. mr. K. Wiersma (Justitie) heeft
dit gisteren aan de Tweede Kamer mee
gedeeld in antwoord op schriftelijke vra
gen van de Kamerleden Abma (SGP) en
Van den Doel (PvdA). Op het departe
ment van Binnenlandse Zaken is thans
in onderzoek, of het besluit van de raad
van Doornspijk om het zwembad niet op
zondag open te stellen voor vernietiging
in aanmerking komt.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM „Wij willen binnc
de Kerk van Jezus staan, maar conté!
terend en overtuigend. Wij zijn christi
nen, vooral priesters, die leven en wei
ken in lokale kerken. Wij willen h<
evangelie beleven, het verkondigen a
een kracht, die bevrijdt en vrede e
rechtvaardigheid tot stand leert brer
ij dienstba<
ij» s
lebuit
die
d
Merk-
ngrijk
j In 1870 één,
nu ruim 1500
medewerkers
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De komende okto-
I bermaand wordt met veel fanfare alom,
j wetenschappelijke prijzen, een beeld-
j houwwerk in Amsterdam, extra uitga
ven van meer of minder gewicht enz.
de aandacht gevestigd op het honderd-
jarig bestaan van de Winkler-Prins En-
I cyclopedie. Waar komt dat, de franje
daargelaten, op neer? De tüd rond 1870
1 was een veelbewogen tijd. Enkele fei-
I ten. Das Kapital van Karl Marx werd
geschreven. De conciliaire uitspraak over
de onfeilbaarheid van de paus kwam
Jacobs opende de universiteits
eigen
nel
eer
net in Nederland naderde zijn voltooi-
"ng en met de aanleg van het Noord-
:eekanaal werd een begin gemaakt. Het
aar 1870 is, kortom, in het oog van de
noderne geschiedschrijving, een grens-
aar geweest. Voor het eerst belandde
Nederland in de sfeer van economisch
•ationalisme, technische expansie en
mancipatie op allerlei gebied. Wat de
abouters er momenteel van denken, is
Welnu: In dat grensjaar 1870 kwam
et eerste deel gereed van de Geïllus-
eerde Encyclopedie, woordenboek voor
'etenschap en kunst, beschaving en
nijverheid. Het werk verscheen in afle
eringen van 48 bladzijden, prijs' 30
ent. Tien afleveringen vormden een
leel zo kwamen tussen 1870 en 1882
•ijftien testdelen en één deel illustratie
ot stand. Het aantal trefwoorden beliep
de 16.000. Als redacteur en vrijwel enig
iuteur trad op Anthony Winkler Prins,
riens naam vanaf de derde druk met de
itel van het boek samensmolt.
Winkler Prins was een van de meest
belezen Nederlanders van zijn tijd.
Door zijn studies was hij thuis zowel in
wis- en natuurkunde als in de klas-
ilce letteren en de theologie. Daar-
ast had hij grote belangstelling voor
geografie en geologie. Winkler Prins
:ombineerde het predikantschap in de
doopsgezinde gemeenten van Tjallebert
Veendam met tal van literaire,
tcht" waren
hij zich
de
zijn titanenarbied zetti
Geheel nieuw opgezet werd de vijfde
druk van de inmiddels al lang door
Elsevier overgenomen encyclopedie. Het
betekende een waagstuk in de crisistijd,
dat onder leiding van prof. dr. J. de
Vries samen met 250 medewerkers tot
een goed eind werd gebracht. Voor het
eerst was er een speciale redacteur
Vlaanderen, prof. dr. August Ver
gaf.
Karakter
De Tweede Wereldoorlog markeerde
een breuk in de traditie der Winkler
Prins Encyclopedieën. De nieuwe druk,
de zesde, werd niet alleen weer van de
grond af opgetrokken de Tweede We
reldoorlog was inmiddels voorbij), het
akter v
voorgangers, het had, en da
spiegelde zich de tijd, een duidelijk An
gelsaksische inslag met zijn sterk ge-
(ADVERTENTIE)
Van 1 oktober af
3 dagen weg van werk en
rumoer. Op adem komen
in een ontspannen
atmosfeer.
Volledig verzorgd.
-v voordelig
uit met NS
centraliseerde behandeling van de stol
en met zijn naar verhouding geringe
aantal trefwoorden. De zesde druk, die
tussen 1947 en 1954 verscheen, speelde
in de eerste na-oorlogse jaren een grote
rol als informatieve en documentaire
publicatie in het vrije woord. De Ne
derlands-Vlaamse hoofdredactie, ondei
prof. mr. H. Hoe
De samenstellers van de zevende
druk, de grote Winkler-Prins, zijn qua
formule teruggekeerd tot de traditie van
de vooroorlogse edities. Men werkt mo
menteel met 100.000 trefwoorden. Deze
zevende druk wordt samengesteld door
gespecialiseerde encyclopedie-redacties
in Amsterdam en Brussel, bijgestaan door-
niet minder dan 1500 deskundigen. De
computer speelt een niet weg te denken
rol bij de programmering en samenstel
ling. Zo hebben de menselijke en techni-
tijd i
Leger wil ook
in '71 oefenen
in Frankrijk
►EN HAAG (ANP) De Nederland
regering heeft bij de Franse regering
ingediend voor het ge-
Watis erprecies aan de han
De Klok, zeepfabrikant
Heerde, zocht naar een man
om de wasverzachter overboc
te maken. Hij deed toen iets v
maarweinigen doen: hij ging t<
del de bekende waterverontreini
gende werking. Klok-Nieuw, met
pure zeep als basis, bevat nl. geen
fosfaten of fosfaatvervangende
grondstoffen.
En juist die fosfaten verontrei-
sr, werken sterke alg-
e begin. Naar de tijd niet
pure zeep als basis, een weerga-
geschikt is voor elke moderne
wasautomaat en waarin het was
goed zijn natuurlijke zachtheid
behoudt Zo ging
volkomei
eerdaags alle!
Klok-Nieuw te koop is. Helaas nog
in Nederland. Maar
3 ernaar bij uw leverancier,
'ij doen ons best hem zo
mogelijk te bevoorraden.
eerder gehouden bijeenkomsten in Chur
en Rome. Ruim 300 deelnemers uit 25
landen van Europa, Noord- en Zuid-
Amerika, Afrika en Azië, zullen deze
week van gedachten wisselen over de
belangrijkste problemen, waarvoor deze
werkers aan het grondvlak van de
Kerk zich gesteld zien. Het zijn zo
werd gesteld de problemen van de
harde kerkelijke organisatie, het- verlie*
van geloofwaardigheid
j bruik volgend jaai
I terreinen door de Koninklijke land
macht. Het overleg hierover is al in
november van het vorig jaar begonnen.
I Minster W. den Toom (defensie) die dit
j heeft meegedeeld in antwoord op vra
gen van de tweedekamerleden J. H.
Jansen (KVP) en G. Koudijs (VVD),
verwacht voor het einde van het jaar
uitsluitsel van de Fransen.
De Nederlandse wensen ten aanzien
van oefenfaciliteiten, ook voor het vol
gend jaar, zijn de Franse autoreiteiten
tot in details bekend, doch de Franse
beslissing over een inpassing van de
Nederlandse verlangens in de reeds
overvolle Franse oefenprogramma's is
lot nu toe uitgebleven, aldus de be
windsman. De Franse regering heeft
voor het gebruik van het oefenterrein
La Courtine behalve de afgesproken
financiële regeling, geen politieke eco
nomische of andere tegenprestaties ge-
(Van onze correspondent R. Schoemans)
BRUSSEL Een 30-jarige Albanese
taxichauffeur is in een Brussels zieken
huis opgenomen, nadat in zijn handen
een zelfgemaakte bom was ontploft. De
ontploffing had plaats in de kelder van
een huis in dc Brusselse randgemeente
Sint-Jan Molenbeek, waar de ontmij-
De Albanees, getrouwd met een
Griekse vrouw, verbleef sinds vele ja
ren in België als politieke vluchteling.
Hij was anti-communist.
Hij is vrij ernstig gewond en kon nog
niet worden ondervraagd. Men weet
ook niet waarvoor hij de bommen had
willen gebruiken.
Men denkt aan twee mogelijkheden:
in de eerste plaats tegen president Tito
van Joego-Slavië die in de loop van
oktober in Brussel op bezoek komt. Het
is ook mogelijk dat de bommen zouden
worden gebruikt tegen andere groepen
Albanezen. In Brussel wonen ook veel
communistische Albanezen. Er zijn in
de afgelopen jaren al meermalen poli
tieke moorden gepleegd op Albanezen
in België
Kerk
J_..01, van kerkelijke
macht tegenover verlangen naar vrij
heid en democratisering, de verdeeld
heid van de Kerk van Christus en het
kende gemeenten. Dat de in Amsterdam
samengekomen priesters hoge verwach
tingen van dit congres hebben, bleek
uit de korte inleidingen van de verte-
„Kerk in de maatschappij". Onder de^c
titel zullen zij zich de komende dagen
in kleine werkgroepen bezig houden
met vijf hoofdthema's: Christenen in de
maatschappij, de Kerk van vandaag,
solidariteit, contestatie en piys.terie en
oecumene.
Vandaar dat kapelaan Jan R iter
gisteravond ook verklaarde, dat hij op
dit moment niet in wilde gaan op de
kwestie van de Amsterdamse studenten-
ecclesia. Het priestercelibaat is een
detailkwestie, vergeleken bij de proble-
rd had verklaard, dat de conteste-
i i vnde priesters ook de bisschoppen wil-
len helpen bij de vernieuwing van de
Kerk, kon hij mededelen, dat kardinaal
I A'fnnk de wens te kennen had gegeven
i bi) het congres aanwezig te zijn. Hij
was echter verhinderd vanwege een
lang te voren vastgestelde reis naar
Zuid-Amerika. Bisschop Ernst van Bre-
da zal minstens een dag de bijeenkomst
bijwonen, terwijl vicaris M Kuipers
I van Haarlem zich als deelnemer heeft
laten inschrijven. De middagzitting van
het congres werd besloten met een
KRO-film over Septuagint in Neder-
trum te Driebergen over „De Kerk van
vandaag". Hij verklaarde de uitzonder
lijke positie en de bewegelijkheid van
de Nederlandse r.-k. gemeenschap uit
een aantal historische en sociologische
factoren. De verwijding van de horizon
leidde na de tweede wereldoorlog tame
lijk snel tot desintegratie van de ver
trouwde eenheid, al bleef de onderlinge
solidariteit ondanks alles een feit. Bij
zondere aandacht besteedde Daniel de
Lange aan het naar zijn mening
te snelle verdwijnen van de traditionele
angst voor de sexualiteit. Hierbij werd
namelijk de relatie van de nieuw ver
worven vrijheid met de kapitalistische
maatschappij over het hoofd gezien. Dit
leidde in de Nederlandse situatie tot
een illusie van vrijheid en tot een
blindheid voor veel ergere vormen van
onvrijheid op het sociaal-economische
en raciale vlak en de machtshiërarchie
in de wereld. ..Wanneer de tekenen des
tijds goed gelezen worden is het idee
van een gereconstrueerde Kerkgemeen
schap. welke het Nederlandse katholi
cisme inspireert, slechts het eerste be
gin van het werk van menselijke be
vrijding, dat de christenen over de hele
wereld oproept hun bijdrage te leve
ren", aldus Daniel de Lange.
De deelnemende pri
(ADVERTENTIE)
et.» 25."
Zolang de voorraad strekt.
u vindt het bi j
hij op-
ongens
n klap
Wat vorig jaar maart nog met een uiterste
krachtsinspanning kon worden voorkomen,
is dan zondag gebeurd. Dé r.-k. studenten
kerk van Amsterdam heeft gehuwde
priesters uitgenodigd de taak van leiding
geven op zich te nemen voor te gaan in
de eucharistie. Daarmee heeft ze zich
ipenlijk en bewust in een conflictsituatie
met de bisschoppen en nog meer met de
paus geplaatst. Van de ene zijde liggen de
kaarten op tafel, van de andere nog maar
gedeeltelijk.
De Ihuidige conflictsituatie is nog niet die van
?en schisma. Van een schisma is pas dan
sprake, ais formeel met het gezag van de Kerk
als zodanig gebroken wordt. De studenten
gemeente van Amsterdam beschouwt echter de
het celibaat als een ondergeschikte
kwestie waarvan niet gezegd kan worden dat
de Kerk ermee staat of valt. Ze heeft niet. de
bedoeling het gezag van paus'en bisschoppen
in beginsel aan te vechten.
Dr wordt alleen gesteld dat dit gezag op het
concrete punt van de koppeling van priester
schap en celibaat verkeerd, ja zelfs onrecht
matig wordt gebruikt omdat het hier een stuk
christelijke vrijheid inperkt. Daarom meent
n het gezag op dit punt te moeten weerstaan
kiest men voor een openlijk conflict, ervan
uitgaande dat op dergelijke punten conflicten
binnen de Kerk mogelijk moeten ziin. Hoog
spel. ongetwijfeld, maar niet noodzakelijk een
breuk.
sou op een breuk kunnen uitlopen wan
de bisschoppen of de paus de Amster-
2 studentenpastores gaan beschouwen als
re-bellen die de Kerk uit moeten.
Naar het schijnt heeft kardinaal Alfrink enige
weken geleden in een gesprek laten doorsche
uren dat hij er zo over denkt. Het is echter
•pvallend dat de verklaring van de Haarlemse
bisschop Zwartkruis niet spreekt van excom-
of buiten de gemeenschap plaatsen.
De bisschop zegt alleen dat de priesters van de
Amsterdamse etudentenecclesia niet meer onder
zijn verantwoording vallen, maar dat hij niet
temin naar wegen zoekt om met hen in contact
te blijven. Een voorzichtige en mijns inziens
wijze formulering, waarachter een genuanceer
de visie op de aard van het gezag in de Kerk
kan steken.
Gezagskwestie
Alsof het zo moest zijn. is zondag in de meeste
kerken van Nederland het evangelieverhaal
voorgelezen over de apostel Johannes die tot
zün verwondering ontdekte dat er ook buiten
de directe volgelingen van Jezus vrij ver
taald: in een vrije opstelling iemand was die
Maar Jezus zei: belet het hem niet, want
iemand die een wonder doet in mijn naam. zal
niet zo heel ongunstig over mij spreken. Wie
niet tegen ons is is voor ons". Marcus 9. 38-40).
Een duidelijker richtlijn voor het kerkelijk ge
zag is moeilijk denkbaar. Het kerkelijk gezag
is er niet om zichzelf te beschermen, maar
moet enkel en alleen zich afvragen of wat ge
beurt tegen het evangelie ingaat. En zolang dat
niet evident is, is er geen reden om iemand
uit te sluiten, ook al heeft men bedenkingen en
kaai men de verantwoording voor diens doen
en laten niet op zich nemen. Het is mogelijk
dat zich iets voordoet, dat men niet kan goed
keuren, maar dat men ook niet met. alle mid
delen hoeft tegen, te gaan, omdat hier mensen
handelen die zich in geweten verplicht achten
zoiets te doen, omdat het evangelie daar naar
hun overtuiging om vraagt. Zo precies heeft de
Amsterdamse studentengemeente haar stap
Belangrijker
zaken op de
achtergrond
aangevoeld. En
oordelen? In de Kerk
op eerlijkheid te vertrouwen.
Hardgrondig is te hopen dat de bisschoppen en
de paus het geval Amsterdam niet onbewust
beschouwen als een prestige kwestie. Dat ge
vaar is na de lange en moeizame voorgeschie
denis niet ondenkbaar. Het bestaande menings
verschil is er door op de spits gedreven, zonder
dat het goed is uitgepraat. Er gaan al stemmen
op die de bisschoppen vragen doortastend op
t« treden, waarmee men klaarblijkelijk bedoelt
dat zij de betreffende priesters hebben te ex-
Men kan zich echter de vraag stellen, of de nu
aan het gezag gestelde uitdaging niet een on
evenredige aandacht krijgt. De priestergroep
Septuagint heeft er in een verklaring van 23
en 24 augustus j.l. op gewezen dat er in de
Kerk dingen toegelaten worden, die in de meest
flagrante tegenspraak staan tot het evangelie,
zonder dat het al dan niet tot de geloofsge
meenschap behoren in het geding wordt ge
bracht. Bijvoorbeeld waar bisschoppen hun
steun geven aan onmenselijke economische en
politieke systemen. Daartegenover valt een
..ongehoorzaamheid" aan het kerkelijk gezag,
in een kwestie van rechtsorde zonder een nood
zakelijke band met het evangelie, in het niet.
.Als het gezag alleen maar bestaat om in de
geloofsgemeenschap 't evangelie levend te be
waren, dan is het daar het meest uitgedaagd
waas van het evangelisch ideaal helemaal niets
meer terecht komt. Dan moet daar een duide
lijk neen gesproken worden. Waar het om
zaken van minder belang gaat past voorzichtig
heid, want de Kerk is altijd een Kerk van zon
daren die streven moet naar recht en gerech
tigheid, maar zich daar op heel veel punten vei
van af moet weten. Zo is ook de eenheid van
de Kerk iets dat op wezenlijke punten wel be
staat, maar op zoveel andere nog toekomst
droom is. In veel concrete zaken is er eenvou
dig geen eenheid. Men is er naar op weg en
dan is het gevaarlijk om voortijdig deuren te
sluiten.
Het beantwoordt niet aan de werkelijkheid de
Kerk te zien als de niet al te strak omgrensde
verzameling van alle godzoekers, waarbinnen
men het vaak niet eens is, maar toch tracht
eikaars gewetensbeslissing te respecteren.
Bedenkingen
Het bovenstaande wil geen pleidooi zün ter
verdediging van de in Amsterdam ingeslagen
koers, alleen een poging tot begrip cn tot si
tuering van het probleem. Wat m(j betreft, ben
ik met de gang van zaken niet gelukkig.
Heeft men voldoende rekening gehouden met
de velen, ook in de Kerk van Nederland, die
een dergelijke handeling niet kunnen begrij
pen? Is men het binnen de geloofsgemeenschap
niet aan elkaar verplicht uit te leggen waarom
men iets doet, zeker als men er zoveel publi
citeit aan geeft? Dat is van de kant van de
Amsterdamse studentenkerk niet voldoende ge
beurd. hoe vaak.ook de laatste jaren over het
•elibaat gesproken is. Velen zullen aan het
lebeurde aanstoot hebben genomen Misschien
:en onrechte, maar men moet dat trachten te
voorkomen. Paulus houdt in zijn brieven aan
de Corintiërs en de Romeinen een pleidooi,
liever zijn vrijheid te laten beperken dan an-
geven.
Bovendien klinkt het onaangenaam te horen,
dat men, wat er ook gebeure, op de ingeslagen
weg zal voortgaan. Het is mogelijk dat paus
Paulus de beslissing van Amsterdam in gewe
ten moet beschouwen als zeer gevaarlijk voor
het leven van de Kerk, en aai eisen dat men
op zijn schreden terugkeert will men tn de ge-
loofsgemenschap blijven. Is verstandig dan al
van tevoren neen te zeggen? Het valt te vrezen
dat men in een steriel isolement terechtkomt.
Op zijn mimst lijkt het nog geen uitgemaakte
zaak, dat men voor de ontkoppeling van pries
terschap en celibaat het best buiten de Kerk
kan ijveren. Een geweldloze actie binnen de
Kerk is toch wel doelmatiger en vooral meer
de geest van een evangelie, zoals enkele
bergrede te verstaan geven.
liever geweest zijn. als
uitspraken
Tenslotte ze J
de Amsterdamse studentengemeente zich eerst
beetje waar gemaakt had s
bezinning en actie", waar mensen mede van
uit het evangelie geïnspireerd willen worden
tot vrijheid en eigen verantwoordelijkheid,
zoals nu is voorgenomen.
We hebben in de Kerk een grote behoefte aan
dei-gelijke een tra. De toekomst hangt er mis
schien wel vanaf. Maar ook in Amsterdam
moet een dergelijke opzet nog van de grond
komen. Er is toch ook een echt levende chris-
telüke gemeenschap te vormen, eventueel met
gehuwde priesters als stimulerende figuren,
zonder dat men noodzakelijk eucharistie viert.
Het is mogelijk zelfs beter, als men eenmaal
scherp toeziet hoe gebrekkig de maatschappe
lijke consequenties van het evangelie worden
betrokken, om voorlopig helemaal geen eucha
ristie te vieren, en eerst te proberen tot daad
werkelijk christendom te komen. Het feit dat
de studentengemeente in Amsterdam zich wil
orm-ormen tot een actief kritisch centrum voor
bezinningswerk is belangrijker nieuws dan dat
een gehuwde priester voorgaat in de eucharis
tie Dat wordt nu eenmaal overschaduwd.
J ammer,
Dr. R. VAN DEN HEUVEL, O.S.B,