Muiderbocht wekenlang toneel van watersnoodramp
JAN DE HARTOGS
„LITTLE ARK
DOOR AMERIKANEN VERFILMD
PRODUCENT ROBERT RADNITZ
STRIJDT VOOR BETER
ONDERLING BEGRIP
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1970
De Koninklijke Marine leverde met een helikopter zijn bijdrage tot de
verfilming van Jan de Hartogs „The little ark".
De Muiderbocht tussen Muiden
Lelystad is negen weken lang een 7
de meest gevaarlijke weggedeelten i
Nederland geweest- Argeloze automo
listen, die het Gooise Meer nadere
stelde
enkele dakei
i botsen. Wie de
irbazim
>eite
aan de kant van de smalle weg te gaan
staan en dat waren er velen kon
constateren dat het hie
begoocheling betrof a la
van Loch Ness. maar het
lonsler
ïrfilm
Hartogs
little
i Cenl
Wie zich door het woud van
transportbusjes wrong en zich niet door
het bord „Verboden toegang" liet
afschrikken, kon een eindje verderop
een kleine vloot platte sleepboten voor
anker zien liggen, waarop een legertje
bont geklede figuren bedrijvig heen
en weer liep. Een wankele honderden
meters lange steiger voerde naar de
filmploeg, die daar een eind uit de
kust zijn hoofdkwartier had opgeslagen.
Geen enkele filmequipe houdt van
„pottekiikers". maar omdat een beetle
publiciteit altijd welkom is. werd
ondergetekende genadiglijk toegelaten
om letterlijk èen kijkje achter de
schermen te nemen. Voorafgegaan door
een stevig gebouwd in blauw windjack
gestoken heer, die over betere zeebenen
beschikte, volgde een lange wandeling
op het smalle plankier over het
donkergroene, zacht kabbelende water.
,,'t Is hier zo ondiep, dat de boten
voortdurend zouden vastlopen",
de man mij gerust en mijn vraag of er
nou nooit eens iemand in het water
viel, werd bij aankomst op 't boteneiland
onmiddellijk visueel beantwoord. Door
niemand minder dan producent Robert
B Radnitz zelf.
Een kletsnatte broekspijp en een
gekneusd scheenbeen waren het
resultaat van een mislukte overstap
van de ene schuit od de andere. Terwijl
een ijverige waterdraagster naar de
kust snelde om iis voor het gewonde
been te halen, glimlachte Radnitz
pijnlijk en zei: „Wij bedenken altijd
een speciale stunt voor de pers" en hij
keek ietwat verdrietig naar het
mondstuk van zijn lange pijp, dat bij
de val gebroken was. ..Je hebt eerder
een nieuwe pijp dan een nieuw been",
filosofeerde hij, terwijl hij zich geduldig
liet verbinden.
Een merkwaardige vogel onder de
Amerikaanse producenten, deze Robert
B. Radnitz met vijf films in elf jaar
op zijn naam, alle in hetzelfde genre.
„The little ark" wordt zijn zesde. „Hel
is het enige soort films, dat ik maak",
verzekert hij ons. „Verfilmingen van
boeken uit de wereldliteratuur over
kinderen. Jullie kennen toch ook het
woord microcosmos Welnu. ..The little
ark" is het verhaal van twee kinderen
en hun belevenissen tijdens de
watersnoodramp in Zeeland in 1953.
Het is een typisch Nederlands gegeven
en iedereen zal er duidelijk jullie land
in herkennen. Maar als nu bijvoorbeeld
in Japan de kinderen bij het zien van
..The lii title ark" iets van zichzelf
herkennen in de avonturen en de
reacties van de hoofdfiguren daarop,
dan zullen zij tot de ontdekking komen,
dat eigenlijk alle mensen overal ter
wereld gelijk zijn. Als ik op deze wijze
maar zo'n klein beetje" en Radnitz
houdt duim en wijsvinger twee
centimeter van elkaar „kan
bijdragen tot een beter begrip tussen
Theodore Bikel als Urker
belangrijke rol spelen in J
Philip Frame, die
de volkeren onderling,
tevreden met het resultaa
Sedert zijn debuut als i
„De hond van Vlaanderen", waarin
Alans zoon David Ladd de hoofdrol
vervulde, heeft Radnitz altijd het plan
gekoesterd nog eens in Nederland een
film te maken. Jan de Hartögs „The
llïbfcLe ark" léék hem daar bij uitstek
voor geschikt en naar een scenai'io van
Radnitz' echtgenote Joanna Crawford
zijn de opnamen nu vrijwel voltooid.
James B. Clark, die de regie van al
Radnitz' films voerde, was natuurlijk
ook dit keer van de partij, evenals de
in Wenen geboren Hollywoodacteur
Theodore Bikel. die ook al in „De hond
Nederlanders Max en
Heieen van Meurs. Lo va
en John Soer, die Radni
opnamen van „De hond vai
reeds leerde kenti
Nederlandse krachten. De
weeskinderen Jan Brinl
de la Maison Rouge wo
door de twaalfjarige Plr
rolbezetting spelen de bonte verz
mensen, dié de kinderen c
zwerftocht die> hen onder
De redding is in zicht. De Urker visser op de achtergrond heeft de t
nietige figuurtjes op het dak ontdekt.
Ma;
Hollywoodimport.
Frank Weatherwax, die onder andere
ook Lassie „zijn" kunstjes voor de
camera aanleerde, leverde een keurig
getrainde hond Bussy af met een
stand-in; Noisette is de eerste kat dde
ooit door Weatherwax onderhanden
het^dj
l de i
tellig
ipoedig de beste
het konijn Ko. Meer
had Weatherwax met de haan
:e, die aanvankelijk zo van streek
door het tijdsverschil van acht
tussen Amerika en Europa, dat hij
iet uur kraaide.
opnamen voor „The Little ark"
en gemaakt in Broek in Waterland
volgens de makers een typisch
•erig boerendorp" is, in Kockengen,
nsterdam achter 't Centraal Station.
Valletjes en de bloemenmarkt en
de overstromingsscenes op het
ten is naast de
de kajuit geen
"pla'als.
Op mijn vraag waarom men niet de
ruimte van een studio verkoos voor
deze scene, zegt publicity director
Warren G. Harris: „Dit wordt veel
echter. Het wiebelen van de boot kun
je gewoonweg niet in de studio
nabootsen"
Terwijl enkele timmerlieden nog met
wat planken sjouwen, zitten de meeste
medewerkers óf lui in de zon óf achter
een bak koffie in de tot kantine
omgebouwde plezierboot. Alles wijst
erop, dat de opnamen bijna achter de
rug zijn en men eigenlijk al druk
doende is de zaak op te breken. Er zal
in de studio nog wat geluid moeten
worden opgenomen en dan is „The
little ark" rijp voor de montagekamei
De Muiderbocht zal dan weer veilig
zijn. De première van de film kan
ongeveer in het voorjaar 1971 verwacht
>rden. Of dat in Hollywood dan wel
Waarom niet in Zeeland
hebben nu alles in de buurt
er wel honderdvijftig mens
plek versleept i
Veel actie is er niet meer
filmeiland. James B. Clark
eventjes de puntjes op de i
Nederland
self? „We hekend. Cinema Centerfilms worden
Soms zijn in ons land uitgebracht door Twentieth
:n tegelijk Century Fox.
voer naar Robert B. Radnitz heeft er dan zijn
ateriaal zesde „film voor het hele gezin
zou te opzitten. Spottend heeft men hem wel
Ivenals de ^^5 de tweede Disney genoemd. Het
1 werd in doet hem weinig. Hij maakt geen films
snoodramD voor kinderen, maar films om óók dooi
ht genoeg kinderen begrepen te worden. Het
n voor de hele gezin kan er dan thuis over
op palen". Met zijn Gouden Leeuw van San Marco
ere daken 0p het festival voor kinderfilms in
Venetië voor „De hond van Vlaanderen
in 1960, voor „Island of the blue
dolphins" in 1964 en een zilveren
medaille
nog side of the
:ain"
'an onderscheidingen van educatievi
>rganisaties heeft hij Voorlopig in di
;enre niet slecht geboerd.
De grijze regisseur James B. Clark volgt