iNidóc(BoiVtcmt Muziek van Berio maakt veel indruk ondanks weglopers Nieuwe filmversie over Jan van Beveren op tv Penselen Paultje debuteert met film Brasiliana brengt uitbundigdansfeest The Outsider Weinig plastiek in folklore ,Murder in the cathedral' op de originele plaats De Butler te onduidelijk ZELF DOEN LEIDSE COURANT WOENSDAG 23 SEPTEMBER 19 Het spierinkje van Van Mierlo JWIR. VAN MIERLO's zet om zijn D '66 te' laten optreden in de rol van bemiddelaar tussen de K.V.P- en de Partij van de Arbeid is zo verrassend, dat groepen van de democratische partij er zelf van geschrokken zijn. Eerst zal daarom afgewacht moeten worden of het hoofdbestuur van D '66 naar aanleiding van kritiek in eigen gelederen op zijn eigen stoute schreden zal moeten terug keren dan wel het voorstel zo moet gaan veranderen dat het even vaag wordt als sommige andere ideeën van D '66. Maar laten we even veronderstellen dat hier sprake is van een plan waarmee D '66 daadwerkelijk gaat opereren. Ook dan blijven we zitten met een paar conditionele vragen zonder bevredigend antwoord waarbij er rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat mr. Van Mierlo alleen maar een spierinkje heeft uitgeworpen met de bedoeling om de door D '66 sinds jaar en dag begeerde kabeljauw te vangen. Van Mierlo's hoofdbestuur bedoelt met zijn nieuwe initiatief blijkens het uit gegeven communiqué: een gedachten- wisseling over de partijpolitieke impasse die zich steeds duidelijker gaat aftekenen- Dit is een eerzaam doel. We houden er evenwel rekening mee, dat op de achter grond nog steeds meespeelt het vaak als uiteindelijk doel van D '66 gepropageerde denkbeeld: een grote explosie in Neder land die alle traditionele partijen van het politieke toneel blaast. Wig i de K.V.P. dat achter het nieuwe initiatief ook de bedoeling kan zitten een wig te drijven tussen de drie christen-democratische partijen. En wanneer dit niet de bedoeling van de initiatiefnemers zou zijn, kan het nog altijd de bedoeling van gespreks partners worden. Een ander waarschijnlijk niet opzet telijk geschapen maar niet denkbeeldig risico zou kunnen zijn, dat het bemidde lingsgesprek van D '66 eerst de V.V.D. in een soort isolementspositie dringt, waarna als het gesprek niet lukt, na de verkiezingen kabinetsformatie met een goed program helemaal moeilijk zou worden, zodat Nederland dan wel gedwongen wordt genoegen te nemen met tweederangsoplossingen als zakenkabinet, minderheidsregering of overgangskabinet kabinet- W ie eerst alleen; niet dus op het trio van christen- hij dr. Vondeling op een „nooit democratische partijen. De betreffende proclamatie heeft het weliswaar over een eventuele samenwerkingsvorm tussen K-V.P., P.v.d.A. en D '66 „zo mogelijk met andere partijen, zo nodig alleen", mqar het doet toch een beetje vreemd aan wanneer bijvoorbeeld de Anti-Revo lutionaire Partij niet van meet af aan bij de poging betrokken wordt. Van die partij hebben immers om beur ten zowel de Partij van de Arbeid als D '66 laten horen dat ze voor een progressief akkoord meer bruikbaar zou zijn dan de K-V.P. Of erkent de heer Van Mierlo dat de K.V.P. zich het laatste jaar heeft opgeworpen als partij met een vooruitstrevend en duidelijk program? Waarvan dan maar goed nota genomen zou moeten worden- Voorlopig sluiten we evenwel niet uit, eerste reacties ook interessant. Voor de hand ligt dat drs. Den Uyl direct al een poging doet om dan ook de P.P.R-, zijn enige permanent trouwe bondgenoot, onder de paraplu te brengen. Minder leuk wordt het perspectief, wanneer direct al betoogd wordt: „Maar dan moet de K.V-P. eerst plechtig beloven de V.V.D. te zullen afstoten en te tekenen voor een duidelijk progressief program". De K.V.P. kan dan met even veel recht als voorwaarde stellen dat er van te voren zekerheid is dat ze gaat praten met een vooruitstrevend program dat van de P-v-d.A- en niet van Nieuw Links is en dat ook niet volgens methodes van Nieuw Links behoeft te worden uit gevoerd. Met het oog op dit soort mogelijkheden heeft dinsdagdagavond K.V.P.-voorzitter Van der Stee zonder definitief „neen" te zeggen de boot wel afgehouden. Terecht betitelde hij het initiatief van Van Mierlo als „onduidelijk" en even terecht weigert de V.V.D." te trakteren, zolang de Partij van de Arbeid als prijs voor intrekken van de anti-K.V-P.-motie een openlijke verloochening van het kabinet-De Jong eist- Mi ts hij geen misère in zijn eigen partij krijgt, heeft mr. Van Mierlo in elk geval tactisch een aardige zet gedaan- Komt het tot een gesprek tussen socialisten en K.V-P- of christen-democraten dan is hij in politicis de „grote verzoener". En mis lukt dat gesprek daarna, dan heeft D '66 de beste kansen om er electoraal de vruchten van te plukken. Komt het daar entegen niet tot het door Van Mierlo voorgestelde gesprek, dan heeft D '66, door zowel socialisten als K.V.P.'ers daarvan de schuld te geven, weer voor enige tijd een alibi om zelf zijn vrijblij vende opstelling te handhaven. „Sinfonia" na een jaar Een van de hoogtepunten in het Hol land Festival van J969 was de een jaar eerder gecomponeerde sinfonia voor acht via luidsprekers versterkte stem men, een groot aantal gewone en enke le elektronische instrumenten van de Italiaan Luciano Berio. Het lag voor de hand dat men in het normale concertle ven bij dit opmerkelijke succes zou aanknopen. Het strekt het Rotterdams Philharmonisch Orkest tot eer dat het de eerste herhaling van Berio's sinfonia heeft gegeven. Het was zelfs de bedoe ling geweest dat Edo de Waart voor het eerst in ons land het vijfde, later nage- componeerde deel zou uitvoeren maar dat plan is jammer genoeg niet doorge gaan. De technische problemen bleken zo groot dat De Waart zich tot de oorspronkelijke vierdelige versie moest beperken. Deze muziek, die toch al niet gemak kelijk is enkele tientallen toehoor ders konden het niet harden en liepen weg laat zich extra moeilijk in een gewone concertzaal realiseren. In we zen is deze muziek radiofonisch. Alleen met behulp van geraffineerde afgestem de microfoons, versterkers en luidspre kers kan men de ideale akoestische situaties scheppen. Eigenlijk zou alleen een grammofoonplaat een volmaakt evenwichtige vertolking kunnen bieden omdat de versterkte menselijke stem men niet eenvoudig in de juiste ver houding zijn te brengen tot de maar ten dele versterkte instrumenten. Natuurlijk moet men bij dit werk opzet en uitwerking van de klassieke of de romantische symfonie vergeten. Cen traal staan hier The Swingle Singers, een dubbelkwartet van twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bas sen, allen van Parijse origine. Het en semble van Ward Swingle legde zich toe op het vocaal „verjazzen" van stuk ken van onder anderen Bach en Mo zart. Berio kreeg voor de technische kant van deze vibratoloze zangkunst zoveel bewondering dat hij ze toepaste in zijn sinfonia. In het eerste deel verwerkte de com ponist antropologische teksten, het tweede, muzikaal vrij zwakke deel ba seerde hij vocaal alleen op de naam van doctor Martin Luther King. Het derde en veruit belangrijkste deel is het gecompliceerdst. De teksten, die de componist vooral als fonetische elemen ten interesseerden; ontleende hij aan Beckett en Joyce maar ook aan studen tenleuzen, dialogen met vrienden en familieleden, flarden solfège, enz. Muzi kaal is dit deel een hulde aan Mahler, uit wiens Opstandingssymfonie vooral het Wunderhornlied over de vispredi- kinf te pas wordt gebracht. Maar Berio Feestconcert in Duitse kerk Het orgel van de Duits-Evangelische kerk aan het Bleijenburg is honderd jaar geleden gebouwd. Dit feit zal fees telijk herdacht worden met een orgel concert op 24 september, te geven door Feike Asma, als gast-organist. Hij zal •.verken van Stanley, Bach, Krebs, Reger, César Franck en Mendelssohn ten gehore brengen. Het concert vangt aan om"" beperkte zich niet tot Mahler. Tal van componisten van Bach tot Boulez, Berio zelf inbegrepen, worden vaak uiterst beknopt geciteerd. Het is een fantasti sche belevenis te ervaren hoe deze uit eenlopende woord- en klankcitaten vloeiend verloop worden soms tot felle dynami sche, stilistische en expressieve contras ten leiden. Alle vier delen (dus ook het korte, in deze versie afsluitende deel op een se lectie van de in de eerste drie delen te pas gebrachte teksten) vertonen muzi kaal een nauwe samenhang wat betreft harmonie en articulatie, en ook door herhalingen en ostinate ritmen. Heel opmerkelijk is de manier waarop Berio de vocale en instrumentale klankkleu- tot muzikale structuur ontwikkelt. Wie zich wel eens had afgevraagd waar onze Louis Andriessen het verwerken van citaten had geleerd, zal het na het beluisteren van Berio's sinfonia wel duidelijk zijn geworden. Maar wat bij Louis Andriessen doorgaans een grap blijft, is bij zijn leermeester Berio on vervreemdbaar persoonlijke zeggings kracht. Want laat men vooral niet den ken dat Berio citeert omdat hij zelf niets te zeggen zou hebben! Strikt ge nomen citeert Berio niet, hij parafra seert ook niet, hij transformeert en herschept naar strikt eigen normen. Het is bijzonder jammer dat een aan tal muziekliefhebbers het gisteravond niet kon, opbrengen een half uur onbe vooroordeeld naar Berio te luisteren. Gelukkig echter wordt het werk vana vond en morgenavond in de Rotterdam se Doelen herhaald, want al kon de uitvoering nog moeilijk volmaakt en in elk opzicht ideaal zijn, zij was toch wel zo goed en vooral zo bezield dat het werk zijn taal kon spreken. Vooraf ging een herhaling van Beet- hovens tweede symfonie, die in derde deel van Berio ook nog werd genoemd. Met de frase „thank you, mr. De Waart" die een var vocalisten daar uitsprak, konden wij ons volkomen verenigen. K.S. Zaterdagavond in Attentie voor sport (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Van 8 lot 11 november a.s. worden in OBerhausen de Sport- filmtage '70 gehouden. Dil is een inter nationaal festival voor films en tele visieprogramma's op sportgebied, waar van de organisatie in handen is van de stad Oberhausen en de sportbond van Noordryn-Wcstfalen in samenwer king met o.a. bet Duits Olympisch Comité, de Duitse radio en het Zweites Deutscbes Fernsehen, de Duitse sport pers en de vereniging van filmjourna- Als Nederlandse inzending zal daar te zien zijn de NCRV-produktie „De laat ste manprofiel van een doelver- dediger" met PSV- en Nederlands elf taldoelman Jan van Beveren in de hoofdrol. Deze film werd onlangs dooi de NCRV uitgezonden, maar omdat Van Beveren inmiddels van werkgever is veranderd in de laatste transfer periode de film speelt goeddeels in zijn Spartatijd is een aanvullende opname gemaakt van deze doelman bij PSV. Deze nieuwe versie wordt dooi de NCRV ook op het beeldscherm ge bracht in het programma Attentie voor sport, dat zaterdagavond om 20.20 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden. „De laatste man" bevat veel slow- motionopnamen van talrijke spitsuur- situaties voor het doel van Jan van Beveren, die zijn doelgebied „de fijnste plek op aard" pleegt te noemen. Bo vendien is in deze rolprent een poging gedaan om het doelverdedigen vanuit de doelman te benaderen. Nog nooit eerder werd getracht het profvoetbal op een dergelijke wijze in boeld te brengen. De interland EngelandNederland (00) gespeeld op 14 januari van dit jaar op Wembley, noemt Jan van Be veren een van de hoogtepunten uit zyn nog korte carrière. Ook van deze ontmoeting zyn beelden te zien. Jan van Beveren momenteel de „duurste" keeper ter wereld werd naar aanleiding van de opnamen ge ïnterviewd door Joop Niezen, die zelf professionalkeeper was. Uit hun dialoog ontstond de Van Beverenmonoloog, die bij wijze van commentaar bij de film wordt gesproken. Aartsbidom Keulen weigert goedkeuring „nachtgebed' KEULEN (KNP) Het aartsbisdom Keulen weigert gastvrijheid te verlenen aan' hét „politieke nachtgebed", dat de puftee theologe Dorothee Soelle maan delijks in Keulen belegt. Haar „politiek nachtgebed" is niet geschikt voor een katholieke kerk of andere kerkelijke ruimten, aldus het antwoord, dat vicaris Peter Nettekoven van het aartsbisdom Keulen heeft gegeven op een verzoek van de oecomenische werkgroep, die samen met Dorothee Soelle het politiek nachtgebed organiseert. Het voornaam ste bezwaar van het aartsbisdom Keu len richt zich tegen de „sterk polemi sche en politieke tendens" van het nachtgebed. NEDERLAND I NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: IKOR 19.30 uur: Kenmerk 20.35 i All falldown, film 22.20 uur: Studio Sport 22.45 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal KRO 19.04 uur: Felix de kat •19.11 uur: Piste •20.00 uur: Journaal •20.20 uur: De ontvluchte gevangene 21.10 uur: De jaren 1945—1950 21.50 uur: Zelf doen 22.30 uur: Journaal TELEAC 22.35 uur: Dammen voor beginners TELEVISIE MORGEN NEDERLAND I NOS 11.10 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal VPRO 19.04 uur: Piknik-heroea 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Het weekend vai broertjes 20.35 uur: Is de domino-tht juist? 21.10 uur: Ritueel, t.v.-spel 21.50 uur: The last alarm 22.10 uur: De VPRO in *70-'71 22.30 uur: Journaal TELEAC 22.35 uur: The Seventh key NEDERLAND II NOS 18 45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Van gewest tot gewest 19.49 uur: Toeristische tips 20.00 uur: Journaal TROS 20.20 uur: Voyage to the botte of the sea 21.10 uur: Leef jong, leef wild, cabaret 21.40 uur: Te gast bij de gast 22.10 uur: Rendez-vous met Sandor Vidak, muzi 22.25 uur: Journaal 22.30 uur: Hum. Verbond Privé detective David Ross komt in moeilijkheden met de politie, wanneer hij een gevangene helpt ontvluchten. Deze gevangene, Billy Joe Carey wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij een grote diefstal. ,doch zijn schuld staat niet vast Hij vlucht naar zijn geboorteplaats waar hij ontvan gen wordt als een held. De politie is echter niet zo gecharmeerd van de heldendaden van Carey en geeft Da vid Ross opdracht hem gevangen te nemen. De bemoeienissen van David Ross hebben echter niet het effect dat de politie beoogt, integendeel zelfs. KRO Ned. II 20.20 uur. Ria Bremer, bekend van Stüif-es-ii Télevizier, mocht zichzelf een gouden stuiver omhangen na de voorspoedige geboorte van een zoon van acht pond, die Marco wordt genoemd. (ADVERTENTIE) WS 1970 '50 JAAR WONEN HET IDEAAL WONEN HUIS zeer revolutionair ingericht, 175 attractieve stands met vele NOVITEITEN t/m 2 okt. HOUTRUST DEK HAAG De folkloristische dansgroep Brasilia na op tournee door Europa deed gister avond het Haagse Congresgebouw aan, waar een willig publiek gul was met open doekjes en andére blijken van appreciatie. Verwonderlijk is dit niet, omdat het Zuidamerikaanse ritme ons redelijk goed ligt, de bonte uitbundig heid van dit feestelijke volk in staat is ons uit de sleur te halen en last but not least omdat de uitvoerenden zich bij zonder extrovert tot het publiek rich ten, aan het slot zelfs zo rechtstreeks dat net als bij Hair de mensen uit de zaai werden gehaald om de slotdans op het podium mee te dan- CANTERBURY (AP) De soldaten van koning Hendrik II zullen aartsbis schop Saint Thomas Becket vrijdag avond voor de tweede maal in 800 jaar vermoorden in de kathedraal van Can terbury. Op die avond gaat de première van .Murder in the cathedral" het in verzen geschreven drama van T. S. Elliot over het martelaarschap van de bisschop wiens verbitterde strijd met Hendrik de verpersoonlijking vormt van een langdurig middeleeuws conflict tussen kerk en staat. Het stuk van Elliot beleefde zijn pre mière in 1935 in de kapittelzaal van de kathedraal en is sindsdien in vele lan den opgevoerd. Nog nooit werd echter een opvoering gegeven in de kathedraal zelf, waar vier ridders van de koning de martelaar op 29 december 1170 doodstaken- Vrijdag zal James Fox, de jonge Engelse filmster, de rol van een ridder uitbeelden wanneer de moord aanslag wordt gespeeld op nog geen 15 meter van het punt, waar het drama zich werkelijk voltrok. John Westbrook, een acteur, die al in vele klassieke toneelstukken is opgetre den, zal St. Becket uitbeelden. De vröuw van Browne, Henzie Raeburn, die ook meespeelde in de oorspronkelij ke produktie leidt de reien. Achthonderd toeschouwers in de middenbeuk zullen het stuk kunnen zien en horen. De vele honderden zij beuken zullen weinig of niets kunnen zien, maar alles horen. „Murder in the cathedral" wordt op gevoerd in het kader van een Becket- festival, dat is georganiseerd door het gemeentebestuur van Canterbury. tevoren was het in een twee uur du rende roes van zang, dans en muziek op de ritmen van samba, bossa nova, bay- on, chorro, batucada, marcha en frevo er aanstekelijk levenslustig aan toe ge gaan. Atletische mannen wedijverden met loslijvig vrouwvolk in het onder houden van een stuk pure dansante opwinding, waarbij heupen en boezems los van het lichaam een zelfstandig mobiel bestaan schenen te leiden. Ten onzent voelt men zich al gauw lichtzin nig als men het zover laat komen, maar de Zuidamerikaanse jongens en meisjes beleven dit alles met grote natuurlijk heid. Zij - tonen de werkelijkheid. Wij ondergaan die als show. Zolang het gaat om de beleving van dans en muziek als uiting van levens drift staat men als westerling verbijs terd over wat er los komt. Maar nu is het programma, dat Brasiliana brengt, opgebouwd uit folkloristische scènes, zo uit de traditie gegrepen van slaven, vissers, marktkooplieden etc. En deze oyertuigden aanzienlijk minder, omdat het ritme van muziek en dans en de stilering van de taferelen maar niet met elkaar in overeenstemming wilden komen. De dans is de bloedklop van elke Zuidamerikaan. Wil men echter een beeld geven van het alledaagse leven aldaar, dan wordt er ook beel dend vermogen verlangd en daarvoor zijn de dansers en de danseressen te veel ritmedansers en te weinig choreo grafische danserp. Diverse taferelen zo als Negerschip Oud Bahia, en De Vis sersbaai, die ver teruggaan in het Bra ziliaanse verleden, bleken in oorsprong en inzet sterk melancholiek dan wel Afrikaans-religieus en verloren duide lijk aan plastische waarde naarmate zij meer in de moderne ritmen werden getrokken. In de eigentijdse muzikale uitbeelding kwam de folklore in het gedrang eh omgekeerd, omdat de dans minder op spel dan op beweging was ingesteld. Alle dansen bleven dan ook individualistisch schitterwerk, ook de groepsdansen, zodat men in de revue belandde. Maar men heeft wel de beschikking over een stel uitstekende muzikanten, die het vuur van het dansfestijn stevig aanbliezen, zodat bij tijden de vonken er af vlogen. Het is de ingeboren dans- drift, die de jongens en de meisjes var deze dansshow beheerst en die bij wijze van pulserende emotie op de zaal c slaat. De komende drie avonden kan men zich er nog door laten bekoren. T. O. MAASTRICHT Op zaterdag 26 september om twee uur wordt bij Gale rie Felix, te Maastricht een tentoonstel ling geopend van de 30-jarige Neder landse „duivelskunstenaar. Penselen Paultje: Paul de Lussanet. Hy woont in Parijs cn heet eigenlijk van geboorte nog veel duurder Paul de Lussanet de la Sablonière. Hij schildert, hij schrijft, hij fotografeert, hij heeft onder zijn patronage een naar eigen ideeën ge maakt korte speelfilm vervaardigd. „La douceur- du village" heet deze film en zij werd vervaardigd met John den Kerkhbf uit Maastricht als producent. In deze film die erotisch heet te zijn .spelen onder meer mee, Jan Cremer, en Rijk de Gooijer. Giste ren werd deze film voor de eerste keer in Nederland gedraaid. En zaterdag volgt de Maastrichtse première. Het zal een enorm artistiek spektakelstuk wor den om drie uur. Uitgeverij Bruna heeft een restauratiewagen van de Ne derlandse Spoorwegen gehuurd om alle blikvangende, klatergoud prominenten en publicity relaties van Penselen Paultje naar Maastricht te vervoeren. Want op die expositie-opening zal het boek „Paris Saloon" een gecombineerd reisverslag van Parijse ervaringen van Paul de Lussanet, Marx Brusse, Willem van Malsen en Bernhard Holtrop (teke- naarsnaam Willem) feestelijk ten doop gehouden worden. Een retrospectief van Paul wordt door de kunstenaar Jos Muris, een oude kennis uit de studietijd in Antwerpen van Penselen Paultje, ingeleid. Paul de Lussanet, als schilder furore makend in Parijs als intelligente losse schilder van blote meisjes, speelt Tweede Kamér in discussie over toestanden in bejaardencentra (Van g s parlementaire redactie) DEN HAAG De Tweede Kamer heeft zich vandaag beziggehouden met de situatie in bejaardentehuizen. Staatssecretaris Van de Poel (CRM) was op initiatief van mevr. D. Heroma- Meilink (PvdA) voor een debat uitgeno digd om in de Kamer te verschijnen. Directe aanleiding v de t.v.-uitzendingen budsman Marcel van landse Vereniging >or het debat zijn van VARA-om- Dam. De Neder- 'denoorden stelt hiernaar een onderzoek heeft zich inmiddels j1 gewend tot Ge deputeerde Staten- van Noord-Hol- Mevrouw Heroma herinnerde ook aan de publikaties en Kamervragen over bejaarden die klachten niet zouden durven uiten uit angst voor represailles van de besturen of directies van be jaardentehuizen. Het Kamerlid Egas (PvdA) vroeg toen van de regering een snel onderzoek naar de mate waarin in verzorgingstehuizen de zelfstandigheid en vrijheid van bejaarden wordt be- Intussen is naar verluidt de directrice van een Haarlems Bejaardencentrum, die door de t.v.-uitzendingen in op spraak gekomen was, op non-actief ge gaan. Zij zou dit gedaan hebben, om het onderzoek in Jiet bejaardencentrum niet te belemmeren. volgens ooggetuigen eigenlijk voor een intelligent playboy. Maar vergist u zich niet, hij is meester op alle ook artistieke wapens. Voor alles'echter publicity.^ma nager in ae geest van Salvador Dali. Hij noemt zichzelf modieus en opper vlakkig. In Parijs werd hij tot de duur betaalde eigentijdse modieuze Kees van Dongen zij het met eenAmerikaanse drang naar publicitéit. Zijn zeer korte film is uit vier delen opgebouwd, die ieder een aparte kleur hebben: het eerste deel toont blauwe bomen, takken en bladeren, het tweede groene weilanden, boerderijen en men sen, het derde is in rood: een achtervol ging van een aangerande juffrouw en als laatste deel in zwart-wit een eenza me in zichzelf gekeerde „dame" die haar butler tot nederige en onderdanige „han delingen" beweegt. De muziek bij de film werd verzorgd door een pianist en een kort, met „bye bye love" en het gezang van de merel in de vroege ochtend. ïcelgroep Theatei vertaling Dolf Verspoor regieRené Lobo met medewerking van Elise Hoomans met René Lobo, Sjoukje Hooymaayer, gr'- Donk, Arthur Boni, De voorstelling, die Toneelgroep Theater uit Arnhem gisteravond in de Koninklijke Schouwburg van „De Butler" gaf, kwam kennelijk niet zo best aan-bij het publiek, dat in grote meerderheid overduidelijk moeite had met dit stuk van Robin Maughan en met de voorstelling ervan, die onder leiding stond van René Lobo, die hiermee zijn feitelijke regiedebuut maakt in het „grote" theater. Het was allemaal te complex en te onduidelijk om werkzaam te zijn, hoewel het thema van het stuk boeiend en obsederend genoeg is. Het feit, dat Pinter het bewerkte tot een scenario, dat onder regie van Joseph Losey verfilmd werd („The. Servant"), wijst daar reeds op. Het stuk beschrijft de complexe verhouding tussen twee mannen: de een, teruggekeerd na een lang verblijf in de tropen, leeft als een ontwortelde in Londen, de ander is zijn butler, die een geheimzinnige, niet aflatende kracht op zijn meester uitoefent. Door middel van sex, geestelijk geweld, drank en een heel geraffineerd spel krijgt de butler z'n meester op de knieën: hij onderwerpt hem volledig aan zijn duivelse macht. Het stuk lijkt me niet geheel ideaal. Hier en daar hadden de dialogen best nog toegespitst kunnen worden op de feitelijke problematiek; de personen .krijgen niet die afgeronde typering die wenselijk zou zijn. In de regie van René Lobo is deze kwaal eerder verergerd dan genezen, zijn greep op het materiaal is te gering geweest, zijn regie is soms ronduit stuntelig. Dat de acteurs niet tot diepgaand spel kwamen, is dan ook niet verwonderlijk. De onttakeling kreeg bij Eric van der Donk lang niet genoeg duidelijkheid mee; de butler van Arthur Boni was meer oppervlakkig (uiterlijk), eng en afstotend dan wezenlijk pervers en duivels. Liselot Beekmeijer was een aardig, slonzig meisje, goed afgewogen in haar dubbelrol. JAN VERSTAPPEN TERUGBLIK Met de nieuwsrubrieken van roepen blyft het een gekke zaak. Nee deze weck: zondag was er niets; maa dag was het dubbel-op met Achter h nieuws en Hier en nu; gisteren dubbc op met Brandpunt en Televizb Vandaag en morgen wordt geen belani rijk nieuws verwacht en vrydag wor Tclevizicr exclusief gemaakt door Di Uyl en Gccrtsema. Zaterdag is Achte het nieuws dan weer present. Het zou natuurlijk zijn om elke avo één nieuwsrubriek aan het woord laten. De omroepen denken er gewoc niet aan. Die hebben als enige ta; leuke eigen schemaatjes in elkaar draaien. Als het de kijkers niet bev: dan kijken ze maar niet. Of ze ga; bi.i de krant te rade (niet eens zc gekke suggestie!). Over het nieuws uit het Midden-Oostl kon zelfs Brandpunt geen meter actuel film loskrijgen. Wel een boeiend coirl mentaar van Henk Neuman, dat hfl latere commentaar in Televizler (mil GB.l als verteld aan een Telev/zierf redacteur) 'n beetje overbodig gemaak/ Beste eigen werk van Brandpunt; portage uit Reggio di Calabrie, Zuiditaliaanse stad, die een cavall riaanse zelfmoord aan het plegen Het gesprek van Hier en nu met H van Mierlo daags tevoren, waarin Hai vertelde hoe KVP en PvdA zich b hoorden te gedragen, kreeg een boeiei vervolg in een gesprek tussen Vond ling en Van Sthee, waarin Anne duld lijk maakte dat de KVP zich moest laten annexeren door de PvdJ alvorens ze genadig als regering partner zou worden aanvaard. Politie i is toch wel een vreemd spel Televizier dook wat onduidelijk Schurings maoïstische m.t.s.-lerarei) gaf een alleraardigst beeld vai aud-in-Amsterdam en leefde zich hele1 maal uit in zijn eigen affaire Leebaer We kregen de indruk dat Televiziei zich terzake van de ontslagen directei van de New-Yorkse vestiging van Nationaal Bureau voor Toerisme duidelyk party heeft gekozen om als objectief berichtgever op te tredei De jaren '45- '50 Het derde deel van Hans Wortel boers „De jaren 1945-1950" gaat in de periode, die lag tussen de eer naoorlogse verkiezingen en eind 194! waarin het mislukken van de dooi braak vast stond. In die periode zij twee factoren van grote invloed op o politieke ontwikkelingen in Nederlaix. Allereerst de vrijwording van Indo'ne sië. De aderlating, die dat voor dl economie betekende, bracht een gri verdeeldheid in inzicht teweeg, die eerste instantie stoelde op de waai welke men het kapitaaltoekende b: de socialisatie van de samenlevii Onmiddelijk daarop dient de Mar hall-hulp genoemd, welke de contro verse toespitste. Wat was voorbehou den aan de staat en wat a; particulier initiatief? Wat w; nieuw dienstig aan de socialisatie? D groeperingen gaan zich duidelijk afte kenen. Verslag van die jaren geve allereerst prof. Romme, onbetwi voorman van de Katholieke Volkspai tij. Vervolgens mr. Stikker, die al minister in conflict kwam met partij en in het bijzonder met denkbeelden die prof. Oud er als lei der der liberalen, op nahield. Ha' twistpunt: de Indonesische kwestie het regeringsbeleid. Tenslotte getuig ook dr. Bruins Slot over de verwikke lingen van die jaren. Bruins Slot wa de woordvoerder van de protestants christelijke groepering in het verze die zich opnieuw verenigde in de par tij van de Anti Revolutionairen en al voornaamste spreekbuis het dagblal Trouw tot haar beschikking had. KRC Ned. II 21.10 uur. Ook in het komende seizoen zal di KRO-televisie het programma „Zeil doen" dank zij de grote populariteit in de vorige jaren, in ongewijzigde eenmaal in de maand op woensdag avond uitzenden. Drie onderwerpen - de tuin, de auto, en de dakgoot zullen in „Zelf doen" van vandaag aan de orde komen. KRO Ned. 21,50 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2