F ftzidóeSoti/ïa/iit Ge w. Orkest vo or Zuid- Holland presenteerde V er jaardagsfeestje van Carel Enkelaar dampend Twents buitengebeuren National Yoth Theater terug met Shakespeare ZANGCONCOURS ST.-CEACILIA Repertoire en prestaties op hoog niveau in Circustheater Niet voor de eerste maal Jan Haasbroek weg bij VPRO DE LUCHT RAAKT VOL TELEVISIE VANAVOND va de ]N PROEFPROCES PORNOGRAFIE Is grammofoonplaat gelijk aan geschrift? B PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 14 SEPTEMBER 1970 Kamerleden en nevenfuncties IjELEMAAL duidelijk is het niet. Het K.V.P.-partijbestuur zal op 25 sep tember het rapport van een commissie over nevenfuncties van parlementariërs afhandelen, nadat twee parlementa riërs-commissieleden achteraf een min derheidsrapport hebben ingediend, dat het meerderheidsrapport op essentiele punten afvalt. De onderhavige punten hebben be trekking op de mogelijkheid van neven functies in de privaatrechtelijke sector en de combinatie van Kamerlidmaat schap met bijvoorbeeld burgemeesters functie, gemeenteraadslid e.d. De commissie was voor een zo groot mogelijke spreiding van politieke macht en voor zodanige afspraken, dat een Kamerlid het overgrote deel van zijn Te druk JV- protesterende Kamerleden, de heren Andriessen en Peijnenburg, hebben hun minderheidsrapport ingediend, na dat zij geen van de drie vergaderingen van de commissie hadden bijgewoond. De argeloze lezer vraagt zich af. of beide Kamerleden de vergaderingen over deze belangrijke kwestie die toch wel tijdig geconvoceerd zullen zijn, ge mist hebben, omdat ze het te druk hadden met hun nevenfuncties. In elk geval vinden we, dat in de gegeven omstandigheden het K.V.P.-be- stuur in geen geval beslissen kan aan de hand van twee stukken, (waarbij gelet op de samenstelling van het par tijbestuur de minderheidsmening wel eens onevenredig zwaar zou kunnen wegen) indien de minderheid de meer derheid niet eens kans gegeven heeft om haar te overtuigen van de redelijk heid van argumenten. IN de K.V.P. is zaterdag een goede be- 1 slissing gevallen. Goed in tweeërlei opzicht. Ten eerste juichen we het toe, dat de partijen haar voornemen om met één lijsttrekker de Kamerverkiezingen in te gaan, gestand gebleven is en dat ze die éne lijsttrekker gekozen heeft los van de overweging met welke partijen er eventueel na de verkiezingen door haar samengewerkt zou moeten worden. Ten tweede zijn we blij met de keuze Veringa, goede keus! van dr. Veringa. Hij was één van de drie kandidaten die we voor deze moei lijke maar belangrijke job capabel en politiek geschikt achtten. Hij wordt in brede kringen gewaardeerd vanwege zijn kwaliteiten, tact en integriteit, ook in het politieke spel. Die waardering treft men niet alleen aan onder politieke vrinden, maar ook bij tegenstanders. Voor de lijsttrekker van een grote partij in Nederland lijkt zo iets noodzakelijk. Juist gesproken onjuist gespeeld Zaterdagavond waren wy gast bü het provinciaal bestuur van Zuid-Holland en het gemeentebestuur van Delft, die een presentatieconcert georganiseerd hadden, verzorgd door het gewestelijk concert voor Zuid-Holland ondër leiding van Louis Dispa in de aula van de technische hogeschool te Delft. De bedoeling hiervan werd aan de werkelijke en potentieel belanghebbenden en belangstellenden, bestaande uit leden van gedeputeerde en provinciale staten, gemeentebesturen en representanten van vele onderdelen van de culturele sector, duidelijk uiteengezet door de bestuurs voorzitter ir. S. F- J..van Royen. ADVERTENTIE Kora zwartkijker ga naar het postkantoor en geef uwTVaan (dan kijkt u véél prettiger) Die vertelde, alvorens er muziek ging klinken, wat het jonge orkest, gespeciali seerd in koorbegeleidingen en jeugd- concerten doet. n het afbelopen seizoen assisteerde men 118 maal bij vocale ensembles: de 12 bestaande gesubsidi eerde orkesten brachten het niet verder dan 12 Het Gewestelijk Orkest voorziet dus in een reële behoefte. Dit blijkt overigens allerminst uit zijn financiële status. De basis is wel zéér smal, geconstateerd dat slechts de provincie, Delft domocilie van het orkest en nog enkele gemeen ten subsidiëren: het rijk liet tot dusverre verstek gaan. En dat bij 165 podium beurten. Gevolg hiervan is dat b|j een ontbreken van een pensioen en een minimum salaris er een groot verloop is, waardoor het jonge ensemble een doorgangshuis wordt. Na deze voortreffelijke uiteenzetting speelde het orkest. En toen beging men een principiële vergissing. Men bood het aulitorium een concert aan van het kaliber, dat de twaalf gesubsidieerde colleges in Nederland ook kunnen geven, maar dan tien maal beter. Iets wat Dispa en zijn mensen nu precies hadden moeten vermijden. Ze presenteerden iets verkeerds. Ze hadden hun gehoor een kijkje moeten gunnen in een repeteerlokaal, waar een oratorium fragment werd ingestudeerd, met enkele solisten, met een koor. Waarbij eerst Louis Dispa op de bok stond, daarna een koorleider. Dat deed men niet: in plaats daarvan speelde men Beethovens Zevende, wat men niet kon gehoord de luidruchtige hulp van koper uit het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest wat men (nog) niet behoefde te kennen, gezien de situatie, waarin het ensemble, jong en „met veel verloop", xich bevindt. Met wat daaraan vooraf ging Peer Gynt van Grieg en Webers Freischütz bijvoorbeld kon men vrede hebben: ze vormden ten minste lesstof voor even tuele jeugdconcerten. Doch Beethovens Zevende niet, die was echt misplaatst, schoot in dit gezelschap haar doel voor bij. wekte slechts een misverstand. Daarom: het volgend seizoen een Juis ter presentatieconcert BR. Dorstige Naobers jonasten feestvarken in de brandewijn (Van een onzer verslaggevers) BUURSE Toen zaterdagmiddag in het loodgrijze zwerk boven Buurse een sportvliegtuig verscheen, waar uit luchtfoto's van alle opstallen rond de Buurse Beek werden gewor pen, sprak een naober hevig ont roerd: ,,Het had voor Enkelaar een complete verrassing moeten zijn, maar volgens mij heeft hij zijn ver jaardagsfeestje zelf geregisseerd." Daarna greep hij de dichtstbijzijnde feestganger op de deel van boer Westendorp by de sompige schouder en goot hem middels een perfecte heffing ineens een kelk met brande wijn in het keelgat. Op hetzelfde moment riep een Buurse boer bij het bekyken van een zojuist buitge maakte luchtfoto: „Het is een schone kiek, maar waarom heeft Carel mijn nieuwe schuur er niet op gezet?". Carel zelf taaie tukker, die na een dooltocht door de zondige Rand stad Holland als een verloren zoon op het Twentse nest is teruggekeerd had inderdaad niets nagelaten om zijn 50ste geboorte-dag op te blazen tot een dampend folkloristisch bui tengebeuren. Dat begon al gelijk met zijn intocht op een ouderwetse zeilwagen, die gevolgd werd door een krentenmik van zeker vijf meter lengte. Tot tweemaal toe werd de stoet tegengehouden door dorstige naobers, die een boom over de weg hadden gelegd en het gezelschap pas doortocht verleenden, nadat ze de jarige een extra-branden wijnronde met suiker hadden afgedwongen. Jolige pastoor Rondom het Witte Huis de zo merresidentie van elektronische Ca rel had zich ondertussen reeds een bont gezelschap verzameld: NOS-baas Schuttenhelm, zijn mach tig embonpoint als vanouds in dienst van het aloude padvindersgebeuren, televisie-medewerkers uit binnen- en buitenland, vrienden van vroeger en nu, sterk opgebleekte schoolka meraden. overjarige medestanders van Baden Powell, een jolige pastoor zonder kwellende celibaatszorgen en uiteraard de baardige Louis van Gasteren, die het feestgedruis mits gaders de Twentse volksziel tot op het bot verfilmde. Veldslag Het moet Enkelaar worden nagege ven: zijn vijftigste verjaardag is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Rond om de Buurse Beek woedde een urenlange veldslag, waarin de lang zaam kapseizende troepen elkaar om de oren sloegen met valse accoorden uit de trekharmonica, met het stam pend geweld van de boerenkapel Sint-Caecilia, met schietwedstrijden vanuit de hooimijt van boer Westen dorp, en warme lappen lamsvlees, waar de lucht van een uitslaande brand nog penetrant aan hing. Eer lijk is eerlijk: die brand op de deel was één van de weinige onderdelen in het feestprogramma, die Enkelaar niet had gepland. Oorzaak was het spit, dat met draaiend lam de geest gaf en de schuur van boer Westen dorp in een privé-vagevuur veran derde. Aanvankelijk was het voor ste de binnenbrand met de aanwe zige voorraden bier en brandewijn te blussen, maar Westendorp zelf vond het ludieker om de brandweer van Haaksbergen er bij te halen. In de ogen van de feestgangers viel hij daarmee als een dwarsligger door' de mand. Floris In het draaiboek was wel de komst van Floris voorzien, maar deze blon de held van het televisie-kijkend kroost was ergens in de Drentse dreven blijven steken en had toen zijn trouwe paladijn maar vast per paard vooruit gestuurd. Diens ver schijning in Buurse zal met name Floris-producer Max Appelboom nog lang heugen. Bij een snelle manoeu vre kreeg hij één der paarde-hoeven op zijn lakschoen en dat was al meer dan voldoende om hem hori zontaal van het feestterrein te laten verdwijnen. Volgens de laatste be richten is hij aan de beterende hand. Getuigenis Louis van Gasteren loerde ondertus sen onafgebroken naar een geschikt moment, waarop hij zijn voorraad vuurwerk de Buurse lucht kon in schieten. De gestadig neerdruilende regen stelde deze privé-happening echter tot laat in de avond uit. De flessen waren op dat moment al leeg, de feestganger vol. Toen als in de oude bijbel van Gustave Dorée verscheen op de wolkenrug een tril lend getuigenis der Buurse naobers: een machtige diaprojector wierp eerst de plaatselijke pastoor tussen de nevelslierten en liet hem donde rend via de luidsprekers onthullen, dat hij Enkelaar al geruime tijd niet meer in zijn kerk had waargeno men. Daarna kwam een caféhouder vertellen, dat het hem was opgeval len, dat Enkelaar volgaarne een lod deroog liet vallen op de vrouwtjes. Heet van dé naald De onthullingen der Buurse naobers werden gevolgd door een heet van de naald verslag pp film, dat 's mid dags in vliegende haast van Buurse naar Hilversum was getransporteerd, daar ontwikkeld werd en nog net voor de klokslag van twaalf weer in Buurse arriveerde. ..Een schoon feest", gaf één der aan wezigen met gelouterde tongval toe, „maar het is voor het volk wel een Godsgeschenk, dat Enkelaar maar één keer in zijn leven vijftig kan worden". Na enkele maanden afwezigheid, (sinds het Holland Festival) is het En gelse National Youth Theatre weer in ons land terug, ditmaal met een voor stelling van een stuk van Shakespeare, i wel iets mocht verwach- „Voor de eerste maal in haar drie ënvijftigjarig bestaan organiseert Sint-Cecilia (het oudste mannenkoor van Den Haag) een Concours of Festival". Dat lazen we In het programma van het Concours, gisteren in het Circus theater onder auspiciën van de Neder landse Bond van R.-K. Zangverenigingen door deze vereniging georganiseerd. Mogen we een ondeugende opmer king maken? Sint Caecilia kent haar eigen hist wie niet. Op 6 en 13 juni 1937 gaf men n.l. ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan in De Dierentuin eveneens een concours, door de R.K. Bond van Zangverenigigen in Noord- en Zuid-Holland uitgeschreven. Uit het programmaboekje, dat voor ons ligt, blijkt, dat er toe niet minder dan 22 deelnemers waren. Er blijkt nog meer uit: dat het peil van het repertoire sinds 1937 aanzienlijk is gerezen, niet alleen bij de verplichte, ook bij de gekozen nummers: namen van Clemens non Papa, Kodaly, Haasier. Fux. Lassus, Purceli. Sweelinck. Geraedts. Bruckner, Debussy, Palestrina ontmoet men in 1937 nietslechts goeddeels (terecht) ver geten grootheden. Wat ook de jury Frans van Amels- foort. Hans Ponten. Jos Vranken jr. met vreugde heeft geconstateerd. De ge rezen i,jil schiep natuurlijk nieuwe en grote moeilijkheden: op het gebied van zuiver toontreffen, van samenklank, van uitspraak vooral: hierop wees jury voorzitter van Amelsfoort zéér terecht. Doch over het algemeen genomen is er goed. tot voortreffelijk gezongen. Het allerbest door een ensemble, dat, in deze samenstelling althans, niet aan de wedstrijd zelve meedeed: het „Don Bosco" Jeugdkoor, bestaande uit niet minder dan 150 meisjes en jongens tot 16 jaar onder leiding van de (jarige) pater Sjoerd Minnema ons de blijd* boodschap bracht, gelegen in muziek Cascroline, Palestrina, Dono en enkele door Nieland bewerkte Engelse liederen. Die kinderen zongen op Latijnse, op Italiaanse, op Engelse teksten: voor de oplettende hoorder volledig verstaanbaar. Ze zongen bovendien glashelder, glas- zuiver: werkelijk een openbaring! Er waren nog twee gasten op deze wedstrijd: de vrijwel zuiver spelende Blaaskapel de Trompetoeters uit Den Haag, die de aanwezigen in een iets te lang programma vergastten op muziek, uit de Alpen naar de lage landen bij de zee overgewa tid en het Universiteits koor uit Bratislava, dat, momenteel gast van Rotte's Mannenkoor, de plaats in nam van het Christelijk Residentie Man nenkoor, een vereniging, die het drie dagen voor het Concours had laten af weten. Deze Slowaken hebben o.Lv Vojtesh Jakubik op gelukkige wijze dit wel wat langdurig samenzijn lang durig vooral, omdat er veel te veel ge praat werd! besloten. De uitslagen van het Concours waren: afdeling gemengde korc Don Bosco Jeugdko R.-K. Gemengd koe Superieure afdeling gcinecngde koren R.-K. Gemengde Zangvereniging ..Artl ct Religion!", Naaldwijk 345 l Waar het R.-K. Gemengd Koor Sint- j •wde diri- I gent B. J. Wolters met de vertolking en het verrukkelijk klinkende Cantate Domino van Sweelinck het hoogst aan- I tal punten (347) up dit concours behaald I had. veroverde dit ensemble de bonds- wisselprjjs Groot-Warnink. B.R. „MACBETH" STELT TELEUR worven met diens stukken. Maar jam mer genoeg lijkt de ontwikkeling van het Youth Theatre en de leider ervan, Michael Croft, stil te hebben gestaan: De .Macbeth" die zaterdagavond in het Congresgebouw te zien was, bleek meer een imitatie van de Shakespearc-stijl, die tien jaar geleden voor modern gold, dan een werkelijke nieuwe bezinning op het stuk, en de waarde die het heeft voor jonge mensen van deze tijd. Ge zien leeftijd van optredenden en toe schouwers was dat laatste toch wel een eerste voorwaarde. „Macbeth'* zou volop te zeggen kun nen hebben, maar in deze vorm, waarin de jonge acteurs het ver boven hun macht moeten tillen, wordt het tot een achterhaald soort museum-theater. Want al die dingen van tien jaar gele den waren er in precies dezelfde vorm nog steeds: het steeds gelijke decor abstract genoeg om overal te kunnen dienen: de verscillende belichtingen: de klaroen-stoten tussen de bedrijven enz. Deze wijze van presenteren vereist echter een zeer sterke inzet en een grote bedrevenheid van de acteurs. Juist ..Macbeth", met zijn overspannen taal. zijn grote spelmoeilijkheden en zijn bizarre dramatische situaties, is in deze vorm voor jonge acteurs onhaal- baar. Direct bij de opening bleek dat al: de heksenscene, die zo leek wegge- lopen uit Hans en Grietje wees er al op, dat het vooral op uiterlijkheid en tekstzeggerij aan zou gaan komen. Dat was dan ook het geval. De vernieuwingen in de Willem Alexanderzaal, die vooral betrekking hebben op de akoestiek, maar ook op- tichse veranderingen in de zaal beteke nen, maken er een aangenamer thea ter-ruimte van dan voorheen. Het pla fond is eerlijker, de wat poenige houten zijwanden zijn nu bekleed met witte kubussen, die hoe kan het in zo'n j grote ruimte meer intimiteit brengen, j Al bleek de geluidsversterkinginstalla- ti° niet steeds even feilloos bediend te I worden, toch is de nieuwe zaal een j grote verbetering. Jan Verstappen. 1 (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Met ingang van 1 januari 1971 heeft Jan Haasbroek ontslag genoemen als eindredacteur van „Vrije Geluiden". Als oorzaak van de ontslagname wordt genoemd de hooggestemde verwachtingen, die de heer Haasbroek met betrekking tot de mogelijkheden als eindredacteur van de VPRO-gids koesterde. De heer Haasbroek is van mening, dat de pro gramma-informatie die hij nodig had voor zijn omroepblad, in ontoereiken de mate werd verstrekt. Een en ander betekent niet, dat er sparke zou zijn van een definitieve breuk tussen de heer Haasbroek en de VPRO. De luchtvaart is het onderwerp van een nieuwe aflevering uit de serie „De 21-ste eeuw" van de NOS-televi- sie. Dit gebeurt onder de titel „De lucht raakt vol". Het programma gaat over nieuwe systemen-waarbij de computer uiteraard een belangrijke rol speelt, die ons ook in de toekomst een snelle reis moeten garanderen. Want de snelheid, het grootste voor deel van vliegen, dreigt verloren te gaan door grote opstoppingen zowel op de vliegvelden als in de lucht. Het Nederlandse commentaar bij deze uit zending wordt gesproken door Jan Roelans. De vertaling van dit CBS- programma is van Jan G. Kinket. Maandag NOS Ned.II 19.04 uur. Transworld Top Team Vanavond brengt de NCRV de zesde aflevering op het scherm van de scho lierenquiz „Transworld Top Team" Thans is de beurt aan de Nederlandse quizmaster Kick Stokhuyzen om de presentatie voor zijn rekening te nemen. De eerste werdstrijd die hij leidt, gaat tussen de teams van de Aberdeen Academy en het Lorentz Lyceum uit Eindhoven. Dit is tevens de eerste wedstrijd die in Nederland werd op genomen. Hierna volgen nog drie wedstrijden. Tenslotte zullen Kick Stokhuyzen en Geoffrey Wheeler sa men de finale presenteren. Vanavond NCRV Ned. I 19.15 uur. Met liedjes het land in Voor de zevende en laatste maal wordt het NCRV-programma „Met liedjes het land in" uitgezonden. Bij die gelegenheid staan de camera's op gesteld in gebouw „Palace" te Rotter dam. Medewerkenden zijn Rien van Nunen en Bert van Dongen, De Chi co's, Willy en Willeke Alberti en de Pico's. In de Imitatiewedstrijd gaan drie kandidaten een uitbeelding geven van Willeke Alberti. Bovendien ver tellen drie Rotterdammers in een spraakwaterval waarom C 70 thuis hoort in het hart van Rotterdam. Ted de Braak verzorgt de presentatie van deze uitzending. Aan de imitatie van Willeke Alberti zal ook het Voorburgse zangeresje Eli zabeth Achterdenbosch (23) deelnemen. Zij zal Willeke Alberti nazingen met „duizenden dingetjes', de Nederlandse versie van het Ierse All kinds of every thing. Halverwege het programma, dat om kwart voor negen begint, zal Eliza beth Achterdenbosch optreden. In de toekomst zal zy het eventueel zoeken in het klassieke genre. Dit bleek overigens al eerder uit verschillende radiouitzen dingen, waarin Elizabeth solo's ten ge hore bracht. Onder meer in de kerst nacht van vorig jaar. Volgende maand zal zij opnieuw voor de radio te beluis teren zijn. Voor het optreden van van avond werd Elizabeth Achterdenbosch geselecteerd uit een grote groep kandi- Vanavond NCRV Ned. I 20.45 ui NEDERLAND I NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal NCRV 19.04 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.15 uur: Transworld top team 19.40 uur: Nieuw licht in Frankrijk 19.50 uur: Uitslag quiz Ik zie NEDERLAND I NOS 10.45 uur: Schooltelevisie 13.00 uur: Prinsjesdag 14.00 uur: Schooltelevisie 18.15 uur: Prinsjesdag 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal KRO 19.04 uur: Bruintje Beer 19.07 uur: Kinderzangfestival •20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Romeo en Julia 20.45 uur: Met liedjes het land ir 21.35 uur: De andere gevangene 22.25 uur: Dagsluiting 22.35 uur: Journaal 22.40 uur: Schooltelevisie NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pipo de clown 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Vanavond in Nieuwspoort 21.10 uur: Andy Williams 22.00 uur: Naakt door de hel •23.10 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal •18.55 uur: Journaal 19.04 uur: De 21e eeuw VARA 19.30 uur: Coronationstreet •20.00 uur: Journaal •20.20 uur: Trouwdag 21.10 uur: Achter het nieuws •21.50 uur: Het oproer kraait •22.25 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Kunstsignalering AVRO 19.30 uur: Mdebode '70-'71 •20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Talentenjacht 21.00 uur: Peyton Place 21.50 uur: Televizier •22.40 uur: Journaal Krabbels in de kantlijn: licht muziekpro gramma en praatje. 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U.: Radikalisme in onze tijd. Spreke: s: dr. S. W. Couwenberg, Jhr. drs. G. Benthem van den Bergh en dis. B. van Steenbergen. NOS: 20.05 Stereo: Jazz in Aktte (opn). 21.00 Waarom juist bij mij: programma over slachtoffers van de misdaad. 21.40 Gamma van alpha en beta: programma over recente vorderingen in de wetenschap. 22.10 NVSH: Sextant, radiomagazine. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.43 Radio-journaal. 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: Metropole orkest met solisten. (opn.). 23.55-24.00 20.00 Moderne i ieerd muziekprogra toneel. 22.55 Stereo: Moe (gr.). 23.30 Stereo: NCRV-Vocaal geestelijke liederen. 23.55-24.00 Niei BRUSSEL (NED) 324 M 13.00 Nieuws. 18.03 Paardesportberichten. 18.45 Sport. 18.52 Taa Sl ALPI belai Alph rnidd voor ,,Sp€ In lt« ;Voor de h afsch de E het I aante been Afscl In hot se plc HILVERSUM I 402 M. EN FM-KANALEN AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 RadlojournaaL 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek (vervolg) (8.30- 8.33 De groenteman),ój).50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herha ling NOS-programma. 9 35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit Middeleeuwen en Renaissan ce. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplaten- programma. (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 voor de Vrouw. "12.30 OverheldsvoorliclingUit zending voor de landbouw. 12.40 Toppers van toen (gr.). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Pro menade matinee: lichte orkestmuziek (opn.). AVRO: 15.10 Amerikaanse muziek van onze eeuw, muzikale lezing. 15.35 Oude instru menten uit het prlvé-bezit van de gamblste land- rede. KRO: 13.45 Prinsjesdag: report muziek. NOS: 14.45 Reacties op de Tro 15.15 Aanbieding miljoenennota l ■«■jfc-tgate.'j acties op de miljoenennota. KRO: Nieuws. 16.03 Pizzicato: muzikaal middagmf gazine. 17.00 Overheidsvoorlichting: Kindei liedjes uit de Nederlandse Antillen. Spr« ker: dr. G. D. van Wengen. 17.10 Voor d kinderen. J7.15 Hai: hak-takkend rgdlopro- Show. 15.00 Niein 14.03 De Eddy Becker 16.03 Mix: 120 mint 18.00 Einde. HILVERSUM H 298 M EN FM-KANALEN NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: dek. (gr. Stereo^ Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 School radio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Gouden stemmen uit een voorbije tijd. (gr.). '0.45 Gebed op Prinsjesdag: erbericht, dagklapper en beurv 13.20 Tafelmuzlek. 14.00 Nieuws. (15.00 Nieuws.) 16.03 Beursberlchter mededelingen. 17.1! Het weekeinde zat weer propvol coör dinatie-moeilijkheden tussen beide netten. Zaterdag vielen bij NCRV en VARA t.v.-spelen samen, gisteren ge beurde dat bij KRO en NOS. Voor mensen die op de zondagavond de lichte toets prefereren was het giste ren trouwens helemaal mis. Bij de KRO een bepaald niet „licht" t.v.-spcl, gevolgd door een wetenschappelijke rubriek, bij de NOS na de sport louter kunst en theologie! Dat spel bij de KRO De bezetenen, Engelse produktie van een historisch drama heeft ons overigens in hoge UTRECHT (ANP) Mr. J. F. Hartsuiker, hoofd van het arrondissements parket in Amsterdam, wil via een proefproces de rechter laten uitmaken of een grammofoonplaat in juridisch opzicht als een geschrift kar worden aangemerkt. Aanleiding tot deze actie is bet verschijnen op de markt van de eerste pornoplaat, uitgegeven door Candy. Fragmenten van deze plaat werden op 15 augustus in het VARA-jongerenpro- gramma „Dit is het begin" ten gehore gebracht- In deze radio-uitzending werd de zanger Gert Timmerman aangeduid als de (anonieme) producent van de eerste Nederlandse pornoplaat. Mr. Hartsuiker maakte zijn plan voor het proefproces zaterdagmiddag bekend in het VARA-programmr „Dit is het begin'.Dc gemeentepolitie van Naarden heeft vrijdag een oriënterend gesprek bij de VARA gevoerd. Er is een proces-verba al opgemaakt, dat de basis vormt voor het proefproces. Mr. Hartsuiker weet nog niet wie hij gaat vervolgen: de maker van de plaat, de verspreider of de VARA, die gedeelten van de plaat uitzond. In ieder geval staat vast dat er een proces komt. Als zijn persoonlijke indruk gaf mr. Hartsuiker te kennen, dat hetgeen op de plaat te horen is kan worden aan gemerkt als aanstotelijk voor de eerbaarheid Kernvraag daarbij is evenwel, dat strafbaarheid pas ontstaat als is uitgemaakt dat ook een grammofoonplaat kan worden beschouwd als een geschrift in de zin van het bekende pornoartikel 240 uit het wetboek van strafrecht. In dit artikel is namelijk alleen sprake van geschriften die aanstotelijk zijn voor de eerbaarheid. mate geboeid. Na de verschrikkelijke „Nana" een goed tegenwicht manier waarmee de Britten dergelijke gegevens uit het verleden op verant woorde manier kunnen brengen. Na tuurlijk onze extra bewondering voor Leonard Rossiter, de hoofdrolspeler. Die maakte een Voltaire die niet slechts helemaal overeenkwam met de plaatjes die we van de man kennen, maar die ook een Voltaire was, zoals we ons hem altijd hebben voorge steld. Van de NOS kregen we „25 jaar Gaudeamus", documentaire die bijzon der informatief was over ontstaan i werkwijze van deze stichting. Er werd ook een blik gegund in de keuken v: de hedendaagse componeertechniek die blik zal voor sommigen iets vc bijsterends betekend hebben. D Gaudeamus „laten we blij zijn" bete kent werd duidelijk in de visuele aan- pak van de compositie tegen het slot. Kei Het slot-zelf was bepaald onhoffelijk ïaha-te tegenover mijnheer Gaudeamus AV. De be» A. F. Maas die, concluderend, werd Ung ge weggedraaid en daarmee een beetje de leer voor aap gezet. »an de toegeke In Brussel is een theologencongres van start gegaan dat, volgens Simon Jelsma, het „grootste aller tijden" Aan zo'n evenement behoort de t v. uiteraard aandacht te besteden. De NOS-reportage van gisteravond, die tot na middernacht voortduurde, had een onthutsend karakter. Van de ope ning kregen we toespraakfragmenten die volmaakt nietszeggend waren. Van de discussies die zondag gevoerd wer den leek het dat die louter over ver gadertechniek gingen. Misschien was het wèl belangrijk en drong dat alleen bij ons niet door omdat we leek zijn. Maar dan berust de fout bij het, lang niet onderbezette, team dat voor dc NOS in Brussel aan het werk was en dat er niet in slaagde onze interesse voor dit evenement te wekken. Volgende reportages beter, Van de zaterdagavond is eigenlijk niets te melden. Behalve dat „The last night of the Proms" een tegenvaller werd. Het leuke van dit jaarlijkse evenement bestond uit zijn traditiege bondenheid. Die traditie is verbroken en we hadden gewoon heimwee naar die zeer-massieve sopraan die .Jeru zalem" placht te zingen. Vg. Lui de: «telling Ingen Luxe IJdo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2